Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ANDRATX
Núm. 97885
Aprovacio reglament municipal servei public de transport de viatgers amb automobils de turisme
El Ple de l'Ajuntament d'Andratx, en sessió celebrada el dia 11 de març de 2021, entre altres, va acordar:
Expedient 3719 / 2018. Aprovació reglament municipal de servei públic de transport de viatgers amb automòbils de turisme d'Andratx.
«Vista la necessitat de modificar el Reglament Municipal del Servei Públic de viatgers en automòbils de turisme d'Andratx d'acord amb el règim previst a les lleis 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. Vist l'informe jurídic i de Secretaria municipal per a l'aprovació definitiva del reglament municipal del servei públic de viatgeres i viatgers en automòbils de turisme d'Andratx, de data 2 de març de 2021. Vist l'informe de la Unitat de Serveis Comunitaris de data 2 de març de 2021. Vist el text del reglament. Es proposa al Plenari l'adopció dels següents acords:
PRIMER.- Introduir al Reglament Municipal del servei públic de viatgers i viatgeres en automòbils de turisme d'Andratx la proposta que ha presentat l'Institut Balear de la Dona mitjançant informe de 28 de gener de 2020 sobre l'impacte de gènere del reglament i en matèria d'igualtat, de l'activitat projectada, de conformitat amb l'article 5 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, amb relació amb la Llei 5/2000, de 20 d'abril, de l'Institut Balear de la Dona.
SEGON.- Aprovar definitivament el Reglament municipal del servei públic de viatgeres i viatgers en automòbils de turisme d'Andratx, un cop resoltes i incorporades en el mateix les modificacions relatives a l'informe d'impacte de gènere sol·licitat en el període d'informació pública amb la única ampliació de l'apartat segon de l'article 21 afegit això: «Quedant prohibida, tal i com estableix l'article 62.2 de la Llei 11/2006 d'igualtat de dones i homes, la realització, l'emissió i l'exhibició d'anuncis publicitaris que presenten les persones com inferiors o superiors en dignitat humana en funció del seu sexe, orientació sexual o identitat sexual, o com a simples objectes sexuals, i també els que justifiquen o banalitzen la violència sexual, o inciten a ella.».
TERCER.- Publicar l'acord d'aprovació, juntament amb el text integre del Reglament municipal del servei públic de viatgeres i viatgers en automòbils de turisme d'Andratx, al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al taulell d'anuncis de l'Ajuntament; el qual entrarà en vigor, de conformitat amb el que estableixen els articles 70.2 de la Llei reguladora de bases de règim local i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, un cop es publiqui l'acord i hagi transcorregut el termini previst als articles 65.2 de la Llei reguladora de bases de règim local i 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears. Així mateix, estarà a disposició dels interessats a la seu electrònica d'aquest Ajuntament.»
Per tot això, es procedeix a la publicació integra del reglament per al seu general coneixement:
REGLAMENT MUNICIPAL DEL SERVEI PÚBLIC DE LES VIATGERES I ELS VIATGERS EN AUTOMÒBILS DE TURISME
PREÀMBUL.
Actualment, el servei públic de transport de viatgeres i viatgers amb vehicles d'auto-taxi d'Andratx, es troba regulat pel Reglament municipal del servei públic de transport de viatgeres i viatgers en automòbils de turisme, publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 105, de 22 d'agost de 1996.
Aquesta disposició normativa de caràcter general ha sofert, al llarg dels anys, diferents modificacions expresses i, més concretament, les operades per reforma publicada en el BOIB núm. 56, de 4 de maig de 1999 (introduïa l'article 54); reforma publicada en el BOIB núm. 191, de 22 de desembre de 2011 (modificava el segon paràgraf de l'article 7); reforma publicada en el BOIB núm. 174, de 19 de desembre de 2013 (es tornava a modificar aquell segon paràgraf de l'article 7) i reforma publicada en el BOIB núm. 8, de 19 de gener de 2017, que modificava el contingut dels articles 5 i 8 d'aquell text normatiu.
Per un altre costat, al marge d'aquelles modificacions expresses, aquell Reglament municipal del servei públic de transport de viatgers i viatgers en automòbils de turisme d'Andratx s'ha vist afectat al llarg d'aquests anys per innumerables normes, tant de caràcter estatal com de caràcter autonòmic, que aconsellen dur a terme una revisió total del text normatiu per a adaptar-lo a la normativa actualment en vigor envers aquesta matèria.
Arribats a aquest punt, des de la Regidoria de Serveis Generals s'estima absolutament necessari i d'interès general per a aquest municipi, l'aprovació d'un nou Reglament del Taxi d'Andratx, no sols, i tal com ja s'ha avançat, per a adaptar la normativa a la nova regulació existent en la matèria i, d'entre ella, especialment en la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears i en la Llei 39 / 2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques; sinó també per quan la norma, actualment en vigor i que regeix el servei públic de transport discrecional per carretera amb vehicles de turisme d'Andratx data de 1996, s'ha convertit en una norma enrevessada, antiquada i difícil de manejar, que no resol por si mateixa tots els problemes als quals hauria de donar resposta.
Amb aquesta nova norma, es dóna resposta a aquesta necessitat d'adequació normativa a la nova realitat del sector regulat en aquesta mateixa normativa; es pretén dotar de transparència a aquells procediments en què són les mateixes persones representants del sector les que adopten decisions que afecten o poden afectar directament tant a les seves persones representades com a les persones usuàries del servei; es pretén ser més eficients en l'assignació dels recursos, garantint que les persones usuàries tinguin en tot moment a la seva disposició un vehicle per a poder traslladar-se dins del terme municipal d'Andratx de forma còmoda i segura; es pretén, augmentar la seguretat jurídica tant dels membres del sector com dels usuaris, refonent en un únic text normatiu el catàleg de drets i deures derivats de la prestació i utilització del servei i, així, es pretén comptar amb una eina àgil, de fàcil utilització i comprensió que asseguri una ràpida i encertada resolució dels conflictes que puguin sorgir puntualment de la prestació d'aquest servei públic.
Recentment, s'ha contemplat la possibilitat que les persones jurídiques puguin ser titulars de les llicències d'auto-taxi en aplicació de la Sentència número 1018/2018 del Tribunal Suprem, i així s'ha reflectit en aquest reglament.
A més, en el procés d'elaboració d'aquesta norma s'han tingut en compte els principis de bona regulació recollits a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. Destacant els principis de necessitat i eficàcia, ja que ve motivada per l'interès general d'adequar la regulació dels serveis de transport prestats en vehicles auto-taxi a la nova realitat del mercat de transports a més de dur a terme una actualització en els requeriments i condicions que han de complir les persones sol·licitants de llicències municipals, els vehicles i conductores o conductores per a l'exercici de l'activitat ja esmentada.
TÍTOL I.- PRINCIPIS GENERALS.
Article 1. Règim jurídic.
El present reglament es dicta de conformitat amb el que està disposat a l'article 25.2, lletra g), de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local; la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears i normativa de desenvolupament; i l'Ordre del Conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de gener de 2012, sobre règim de tarifes màximes obligatòries dels serveis interurbans de transport públic discrecional de viatgeres i viatgers en vehicles de turisme, que es duen a terme íntegrament en el territori de l'Illa de Mallorca, o les que s'aprovin amb posterioritat a aquest Reglament.
L'objecte d'aquesta disposició administrativa és regular el transport públic de viatgeres i viatgers efectuat en automòbils de turisme amb conductor o conductora en el terme municipal d'Andratx (vehicles d'auto-taxi).
Estan obligades al compliment d'aquesta norma totes les persones físiques o jurídiques que exerceixin l'activitat de transport públic en automòbils de turisme, ja sigui en la condició de propietari/ària, de conductor o conductora assalariat/ada o de la persona representant legal per al suposat de persona jurídica.
Els vehicles destinats a aquest servei hauran de regir-se per les normes establertes a la Llei 4/2014 de Mobilitat de les Illes Balears i el seu posterior desenvolupament reglamentari, així com en els articles 3 a 9 del RD 763/1979, mentre no contradigui les anteriors.
Article 2. Concepte de auto-taxi.
S'entén per auto-taxi o taxi el vehicle dedicat a transport públic urbà de viatgeres i viatgers en automòbils de turisme dotats de l'aparell taxímetre. Amb capacitat per a 5 places o 7 places en funció del que determini el present reglament, la Llei 4/2014 i el seu desenvolupament reglamentari (Decret 56/2016, de 16 de setembre).
Article 3.- Normes de policia.
El present reglament estableix les següents normes de policia administrativa:
1. Per conduir vehicles d'auto-taxi haurà d'obtenir llicència municipal prèvia.
2. S'estarà subjecte a un règim tarifari que vinculi a les persones titulars de les llicències i les persones usuàries, protegint la posició dels dos grups, el qual serà sotmès als òrgans competents sobre el control dels preus.
3. Hi haurà una actuació inspectora per tal de garantir el compliment de les presents normes. Així, tota persona titular d'una llicència estarà obligada a sotmetre's a una inspecció municipal periòdica, així com tantes inspeccions extraordinàries com ho requereixi l'autoritat competent, en la que s'inspeccionarà el vehicle adscrit a la llicència i es sol·licitarà tota la documentació en vigor, tant del vehicle com del conductor o la conductora.
4. S'establirà un procediment sancionador que defensi la dignitat de la professió.
Article 4. - Òrgans de representació.
1.- Les persones titulares de llicències municipals d'auto-taxi hauran de comunicar a l'Ajuntament d'Andratx, en el termini màxim d'un mes des de la entrada en vigor del present reglament, a qui designen com persona interlocutora vàlida que les representi com a col·lectiu davant la Corporació.
Així mateix, estaran obligades a comunicar qualsevol canvi que es produeixi alrespecte.
2.- L'Ajuntament convocarà una reunió semestral amb les persones representants del sector, amb l'objectiu de determinar la situació existent en cada moment del mateix i, en el seu cas, cercar en ella les solucions oportunes.
3.- L'Ajuntament donarà audiència prèvia i consultarà a les persones representants dels/de les propietaris/àries i conductors/es en tots aquells temes que afectin a aquest servei. Estenent-se acta de totes les consultes realitzades.
Als efectes assenyalats en el paràgraf anterior les persones titulars de les llicències i els/les conductors/es designaran entre ells la persona o persones que hauran de representar-los, i que en cap cas puguin excedir de tres.
TÍTOL II.- LLICÈNCIES.
Article 5.- Llicències d'auto-taxi.
Per a poder prestar el servei de transport urbà de viatgers i viatgeres mitjançant un vehicle de turisme, en el terme municipal d'Andratx, serà necessari haver obtingut prèviament la llicència d'auto-taxi corresponent, atorgada per l'Ajuntament d'Andratx.
Aquesta llicència habilitarà per a prestar el servei a un vehicle concret, que vindrà degudament identificat en l'esmentada llicència.
Les llicències d'auto-taxi són propietat de l'Ajuntament d'Andratx i aquest les cedeix per a l'explotació d'aquest servei. Per tant, l'Ajuntament podrà suspendre, prohibir o restringir total o parcialment, i per al temps que resulti estrictament necessari, l'exercici de les activitats emparades en les llicències atorgades per motius d'ordre públic o altres causes greus d'utilitat pública o interès social que ho justifiquin.
Per a poder obtenir la llicència municipal de auto-taxi, serà necessari tenir en vigor l'autorització que habiliti per a poder prestar els serveis de transport interurbà de viatgers i viatgeres d'automòbils de turisme (carnet B), amb un mínim d'un any d'antiguitat.
Article 6.- Ampliació i reducció de llicències.
S'estableix un total de 34 llicències concedides per a aquest municipi.
L'atorgament o reducció de les llicències vindrà determinat per la necessitat i conveniència del servei a prestar al públic, i per a acreditar aquesta necessitat i conveniència s'analitzarà:
a. La situació del servei en qualitat i extensió abans de l'atorgament o reducció de les llicències.
b. El tipus i extensió dels nuclis de població (residencial, turístic, industrial, etc.) i nombre potencial de persones usuàries a atendre, considerant l'estacionalitat de la població turística.
c. Les necessitats reals del servei, acreditant suficientment l'adequació entre l'oferta i la demanda.
d. La repercussió de les llicències en el conjunt del transport i la circulació, considerant el nivell de cobertura dels serveis de transport públic existents, en especial els destinats al transport regular de viatgeres i viatgers i les necessitats de mobilització de la població, tenint en compte a més el manteniment de la rendibilitat del servei que se presta.
A l'expedient administratiu que s'instrueixi hauran de constar tots els informes tècnics i/o estudis especialitzats que resultin necessaris per a acreditar l'existència de les circumstàncies de l'apartat anterior.
Donada la consideració de municipi turístic, l'Ajuntament considera que el nombre de llicències ha de ser adequat i suficient per a atendre les demandes de serveis d'auto-taxis tant de la població de dret com de la de fet.
En aquest expedient d'ampliació o reducció de llicències s'acordarà pel Ple, prèvia audiència a les persones titulars de les llicències i associacions professionals d'empresaris/àries i treballadors/es afectats/ades.
Article 7.- Transmissió de les llicències.
1. La transmissió de les llicències podrà ser per actes entre vius o per causa de mort, prèvia autorització de l'Ajuntament competent i compliment de les condicions exigides a la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, a la normativa que la desenvolupi i en aquest reglament. D'aquesta forma, la transmissibilitat de les llicències auto-taxi quedarà condicionada al pagament dels tributs i les sancions pecuniàries imposades per resolució ferma en via administrativa que s'hagin impost a la persona titular per a l'exercici de l'activitat. I quan es transmeti una llicència, a la persona que sigui nou/nova titular se li exigirà certificat d'estar al corrent de pagament amb Hisenda, Seguretat Social i tributs i impostos municipals, així com també certificat de penals.
2. La transmissió serà obligatòria en els següents suposits:
a) Defunció de la persona titular, en favor del seu cònjuge vidu/a o hereus/es legítims/es.
L'adquisició de llicències por via hereditària no faculta per sí mateixa per a poder prestar el servei sense la concurrència dels demés requisits exigits per a poder exercir l'activitat.
b) Jubilació o declaració d'incapacitat permanent absoluta o total per a la professió, en el cas de les persones físiques titulars de la llicència, excepte en el cas d'incapacitat permanent total per a l'exercici de la professió de la llicència sigui explotada mitjançant personal assalariat.
c) Defunció de la persona que sigui representant legal de la persona jurídica si no hagués continuïtat en l'activitat a desenvolupar.
d) Declaració de concurs que comporti el cessament d'activitats.
e) Dissolució o liquidació de la societat en el cas de les persones jurídiques titulars de la llicència.
Article 8.- Atorgament de les llicències municipals.
L'atorgament de les llicències municipals d'auto-taxi vindrà determinat per la normativa aplicable, i per la necessitat i conveniència d'atorgar les mateixes, tenint en compte:
a) La situació del servei en cada moment, amb respecte a la seva qualitat i extensió.
b) Els tipus, extensió i creixement dels nuclis de població del municipi d'Andratx.
c) Les necessitats reals d'un servei més ampli.
d) La repercussió de las noves llicències a atorgar en el conjunt del transport i la circulació.
Article 9.- Sol·licitants de les llicències d'auto-taxi.
Per a sol·licitar llicència d'auto-taxi es requereix plena capacitat d'obrar.
A més:
1. Si es tracta de persona física s'exigeix:
a) Ser major de edat.
b) No patir cap malaltia infecto-contagiosa o impediment físic que impossibiliti o dificulti poder exercir normalment la professió.
c) Tenir nacionalitat espanyola o d'un Estat membre de la Unió Europea o de qualsevol Estat amb reciprocitat per al desenvolupament legal d'aquesta activitat.
d) Disposar dels permisos de conduir i el municipal de conductor corresponents.
2. Si es tracta de persona jurídica:
a) Ha de ser en forma de societat mercantil, societat laboral o cooperativa de treball associat; l'objecte social de la mateixa constitueix l'explotació de la llicència; i ha de ser titular del vehicle afecte a la llicència municipal o estar en condicions de ser-ho abans de l'inici de l'activitat en cas de haver-li estat atorgada la llicència.
b) La seva persona representant legal ha de ser major d'edat, tenir la nacionalitat espanyola o d'un Estat membre de la Unió Europea o de qualsevol Estat amb reciprocitat per al desenvolupament legal d'aquesta activitat.
c) El/la conductor/a del vehicle afecte a la llicència ha de ser titular del permís municipal de conduir.
Article 10.- Atorgament de les llicències.
Les llicències d'auto-taxi s'atorgaran de conformitat amb els procediments que estableixi la normativa de règim local, mitjançant un concurs. I, en concordança amb l'article 52.3 de la Llei 4/2014, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, les llicències d'auto-taxi s'expediran a les persones físiques o jurídiques que reuneixin els requisits exigits per a l'exercici d'aquesta activitat. Estaran limitades a un màxim de dues autoritzacions per titular. No obstant, es podrà ser titular d'una tercera llicència quan els vehicles que s'adscriguin a la mateixa, durant tota la vigència de dita llicència, estiguin adaptats per a persones amb mobilitat reduïda, sense perjudici de les que puguin rebre per transmissió en virtut d'herència, jubilació forçosa o incapacitat total del seu anterior titular.
Article 11.- Permís municipal de conductor/a.
Per a obtenir el permís municipal de taxista, serà necessari:
a) Ser major de 18 anys.
b) Disposar del permís de conduir exigit pel Codi de circulació per a aquest tipus de vehicles.
c) No patir cap malaltia infecto-contagiosa o impediment físic que impossibiliti o dificulti exercir de forma normal la professió. Aquest requisit s'acreditarà mitjançant el certificat metge corresponent.
d) Certificat de Penals.
e) Tenir aprovat l'examen que convocarà l'Ajuntament dins el primer quadrimestre de cada any, sobre coneixement del municipi, dels carrers i llocs d'especial interès, per als nous permisos municipals, podent convocar-se un extraordinari segons necessitats del servei.
Una vegada es comenci a exercir l'activitat, s'haurà d'aportar l'alta a la Seguretat Social.
El permís municipal de taxista s'haurà de renovar cada 5 anys i es podran prorrogar expressament pel mateix termini.
Article 12.- Durada, caducitat i revocació de las llicències.
1. Les llicències municipals d'auto-taxi podran ser de caràcter ordinari, que són les atorgades sense un termini de duració predeterminada, o de caràcter temporal, que són les atorgades per a una durada determinada quan així ho aconsellin les necessitats dels potencials usuaris i usuàries. El règim jurídic d'ambdues serà l'establert a l'article 53 de la Llei 4/2014, de 20 de juny o norma que el substitueixi.
Les llicències temporals d'auto-taxi seran intransmissibles.
2. La llicència d'auto-taxi s'extingirà en els supòsits establerts a l'article 55 de la mateixa Llei 4/2014, de 20 de juny o norma que el substitueixi.
3. Es podrà revocar i retirar la llicència en els supòsits establerts a l'article 47 d'aquest Reglament, així com els de la normativa que resulti d'aplicació.
TÍTOL III.- CONDICIONS DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI.
Article 13.- Explotació de la llicència.
Les persones titulars d'una llicència d'auto-taxi podran explotar-la personalment o mitjançant contractació amb persones assalariades.
Podran conduir el vehicle un màxim de 3 persones conductores inclosa la persona titular de la llicència, des de l'1 d'abril, al 31 d'octubre, i des de l'1 de novembre al 31 de març, únicament dos conductores/as inclosa la persona titular.
Article 14.- Prestació dels serveis.
1. Les persones titulars d'una llicència municipal d'auto-taxi hauran de començar a prestar el servei en un termini màxim de 60 dies naturals posteriors a l'obtenció de l'autorització, i amb el vehicle vinculat a la llicència.
En cas de no poder-se complir aquest termini por raons degudament motivades, l'Ajuntament podrà atorgar una pròrroga per un termini màxim de 15 dies naturals.
En cas que algun dels vehicles autoritzats per prestar aquest servei d'auto-taxi en el terme municipal d'Andratx patis una averia o accident que impedís poder realitzar el servei amb aquell vehicle, es podrà realitzar el canvi, per un temps màxim de 6 mesos, per un vehicle de lloguer degudament autoritzat a prestar-ho (pel Govern de les Illes Balears).
2. Les persones titulars de les llicències d'auto-taxi hauran de dur en tot moment el vehicle complint amb les següents condicions:
a) Que el vehicle dugui la dotació exigida per l'Ajuntament.
b) Que estigui clarament identificat amb els distintius obligatoris.
c) Que compleixi amb una neteja exhaustiva a l'interior del vehicle.
3. A l'interior del vehicle s'haurà de comptar amb la següent documentació:
a) Llicència atorgada per l'Ajuntament d'Andratx i permís municipal de conductor/a.
b) La targeta de VT, si presta servei interurbà.
c) La documentació relativa al vehicle i al seu conductor/a (pòlissa d'assegurança i rebut en vigor, permís de circulació del vehicle, placa amb el número de llicència i permís de conduir corresponent).
d) Còpia del present Reglament.
e) Guia de l'Ajuntament d'Andratx i plànol de les carreteres de l'illa de Mallorca o aparells electrònics tipus GPS.
f) Fulls de reclamacions.
g) Talonari de rebuts.
La persona titular o conductor/a assalariat/ada hauran d'exhibir aquesta documentació als agents de l'autoritat, quan els sigui reclamada.
4. Les persones conductores dels vehicles, siguin titulars, familiars, assalariats o assalariades, hauran de vestir adequadament en las hores de servei, i anar higiènicament endreçats.
Als efectes anteriors, es considerarà vestuari adequat el següent: calçons llargs (no xandall); calçons estil bermudes que arribin a un mínim de 3 centímetres sobre els genolls; calçons estil pirata a mitja cama; camisa o polo amb màniga curta o llarga; i camisetes amb tirants d'un mínim de 3 centímetres d'ample. Referent al calçat, tancat pel taló, sense que estigui autoritzat l'ús de xancletes o similars; i calçat amb un màxim de tacó de 4 centímetres. A més, en temporada hivernal, es permet també jersei i/o jaqueta o caçadora.
Finalment, podran dur publicitat d'una manera discreta apart de la marca o logotip propi del vestuari. Aquesta publicitat no podrà ser de tipus sexual, violent o d'un altre tipus anàleg que pugui ser ofensiu per raons de naixement, religió, sexe, cultura, opinió, raça o qualsevol altra circumstància personal o social. No es permet l'ús de gorres, capells o altres peces de roba que cobreixin el cap, excepte per prescripció mèdica.
Article 15.- Condicions de la prestació dels serveis.
1.El terme municipal d'Andratx disposarà de punts habilitats com zones d'estacionament de vehicles taxi del municipi.
2.El servei d'auto-taxi podrà ser contractat a través d'aquests dos sistemes:
a) Mitjançant cridada telefònica a la centraleta del servei de Radio-Taxi Andratx i també a través dels serveis APP i pàgines Web sempre a través de l'Associació de Taxis.
b) A través de les zones habilitades per a l'estacionament d'auto-taxis, on els vehicles hauran de romandre apagats.
3. Els vehicles que arribin a les zones d'estacionament s'hauran de col·locar per ordre d'arribada i agafar el servei per aquest mateix ordre. Ara bé, quan s'absenti un/a conductor/a i, a la seva tornada, hagi sortit el vehicle que li seguia, passarà a ocupar el darrer lloc; i si el primer està a punt de sortir, per haver rebut una trucada, i en aquell moment arriben clients a l'aturada, aquesta trucada correspondrà al segon.
4.Queda prohibit abandonar el vehicle a la zona d'estacionament o impedir la immediata posada en funcionament del vehicle.
5.Queda prohibida la recollida de passatgers/es a menys de 100 metres de qualsevol de les zones habilitades per a l'estacionament de taxis o a la vista de l'aturada, en la que ja hagi altres vehicles a la espera.
6.Els/es conductors/es sol·licitats/des per a realitzar un servei d'auto-taxi, tant si la petició es personal com telefònica, no es podran negar a la seva prestació, excepte causa degudament justificada. S'entendrà per causa degudament justificada:
a) Ser requerit por persones perseguides por agents de la autoritat.
b) Ser sol·licitats per a transportar un major número de persones del permès per la capacitat del vehicle.
c) Quan qualsevol de les persones passatgeres estigui sota els efectes de l'alcohol o estupefaents. En casos de perill greu o imminent per a la vida o integritat física del viatger/a avisarà immediatament a la Policia o el Centre Mèdic més proper.
d) Quan la forma de vestir de les persones viatgeres; la naturalesa i caràcter dels paquets, equipatges o animals que puguin transportar, siguin capaços de deteriorar o causar desperfectes a l'interior dels vehicles. En aquest cas, les persones conductores sempre hauran de tenir un comportament correcte amb el públic, i si fossin requerits per l'usuari, justificar la seva negativa davant d'un agent de la autoritat.
e) Si durant el trajecte sol·licitat pel client s'arribés a un carrer, carretera o camí que, per les seves característiques es tornés intransitable, el/la conductor/a podrà negar-se a seguir conduint por aquest camí, i se cercarà un altre alternatiu per a arribar a destí. Si no hi hagués un alternatiu, es donaria per finalitzada la carrera i se realitzaria el cobrament del trajecte només fins al punt on es trobés en aquell moment.
f) Quan es sol·liciti un servei on es tingui constància que no hi ha cobertura per al pagament mitjançant targeta de crèdit (datàfon), es podrà exigir per endavant el pagament d'aquest.
7.Un/a conductor/a de taxi, si és requerit per a realitzar un servei per a persones invidents i /o discapacitades, no es podrà negar a realitzar-ho pel fet d'anar acompanyada d'un ca guia o de cadira de rodes, i en cap cas es podrà cobrar un extra pel fet de transportar-les.
8.Queda totalment prohibit per als/les conductors/es exigir o demanar major remuneració de la que estipuli la tarifa, directa o indirectament, i baix qualsevol altre pretext. Així mateix, queda totalment prohibit pagar "comissions" a establiments per a telefonar a un servei públic.
9.Les persones titulars de les llicències o conductors/es autoritzats/es hauran de realitzar els torns de guàrdia que per rotació estableixi l'Assemblea General de l'Associació Professional d'Industrials d'Auto-turismes Servei Públic d'Andratx. Aquests torns seran aprovats anualment per l'Assemblea General d'aquesta associació, comunicant-ho fefaentment l'Ajuntament d'Andratx, que els ratificarà per acord de la Junta de Govern.
10.Durant la prestació del servei, en cap ocasió i per cap concepte proferiran els/les conductors/es ofenses verbals o entraran en discussions ja sigui entre sí, amb els viatgers i viatgeres, o amb el públic en general.
11.La regulació de les cadires de persones menors de edat en els taxis seguirà el que preveu la normativa de la Unió Europea, o la que expressament ho reguli.
Article 16.- Obligacions dels taxistes.
Els/les conductors/es d'auto-taxi en tot moment hauran de:
1.Obrir o tancar les finestres si la persona usuària ho sol·licita, excepte la de la persona conductora.
2.Ajudar a pujar o baixar del vehicle a persones majors, malaltes, persones amb mobilitat reduïda, embarassades o menors d'edat.
3. Recollir i col·locar de forma correcta les maletes, equipatge o altres pertinences de la persona usuària.
4. Encendre la llum interior del vehicle en hores nocturnes per a facilitar que les persones usuàries hi vegin al pujar o baixar del vehicle i quan efectuen el pagament.
5. Baixar el volum de l'emissora, si hi demana l'usuari/ària.
6. Durant el servei, els/les conductors/es no podran proferir ofenses verbals o entrar en cap tipus de discussió amb altres conductors/es, passatgers/es ni públic en general.
7. Els/les conductors/es han d'examinar l'interior del vehicle abans de que els viatgers i viatgeres que l'abandonin s'hagin allunyat, a fi de comprovar si han oblidat o perdut alguna cosa.
Tots els objectes trobats i no reclamats al cap de 48 hores de ser trobats s'entregaran automàticament a les dependències de la Policia Local.
8. Els/les conductors/es hauran de respectar i admetre indistintament l'ús de les llengües catalana i castellana por part dels clients. És imprescindible disposar del coneixement d'ambdues llengües, per a poder atendre les indicacions necessàries per a encertar en el compliment del servei.
9. Les persones afectades per malalties contagioses hauran de ser transportades en ambulància.
Quan el/la conductor/a del taxi sigui requerit/da per a traslladar una persona amb clars símptomes de malaltia d'aquest tipus, li haurà d'indicar la necessitat de ser traslladada per un transport sanitari.
Si una vegada realitzat el servei, el/la conductor/a presumís que la persona usuària patia una malaltia infecto-contagiosa, haurà de comunicar-ho immediatament davant les autoritats sanitàries, complint amb les indicacions que, des d'aquesta, se li puguin traslladar.
10. El/la conductor/a del vehicle haurà de proporcionar canvi de moneda al client/a fins a 50 euros. Si s'hagués d'abandonar el vehicle per a obtenir canvi, s'haurà d'aturar el taxímetre. Si fos el client o clienta qui hagués d'abandonar el vehicle per a obtenir canvi, el taxímetre podrà seguir en funcionament.
11. No se pot fumar dins el vehicle.
12. Les persones titulars de les llicències d'auto-taxi han d'assumir totes les despeses derivades del manteniment, reparacions, etc. de l'emissora de radio-taxi i línies de telèfon.
13. Les persones propietàries dels vehicles estan obligades a tenir-los en bon estat de conservació, seguretat i neteja, tant en la part mecànica com en la carrosseria i, en especial, en l'interior de l'habitacle i en el maleter.
Article 17.- Jornada.
L'Assemblea de l'Associació Professional d'Industrials d'Auto-turismes Servei Públic d'Andratx, fixarà un dia lliure setmanal per a cada persona titular de llicència d'Auto-taxi, que s'obtindrà mitjançant sorteig anual en presència del Regidor Competent en matèria de Transports d'aquest Ajuntament, no podent estar en el mateix grup de lliurança les llicències de taxis adaptats.
En cas que alguna persona titular no estigués associada al Servei de Radio Taxi, el seu dia lliure o el seu servei de guàrdies seran regulats per l'Ajuntament.
L'acord en el que s'estableixi el dia lliure de cada llicència serà notificat fefaentment a l'Ajuntament d'Andratx, que ho ratificarà per la Junta de Govern Local.
Les persones titulars que tinguin conductors/es assalariats/des i/o familiars col·laboradors hauran de comunicar l'alta i la baixa corresponent davant l'Ajuntament d'Andratx.
TÍTOL IV.- VEHICLES I TARIFES
Article 18.- La capacitat del vehicle serà de un màxim de 7 places, inclosa la del conductor/a. Els vehicles adaptats per a persones amb discapacitat podran tenir fins a 9 places però no podran anar-hi més de 7 persones inclòs/a el/la conductor/a.
Al menys un 5 per cent de les llicències de taxi correspondran a vehicles adaptats. Les persones titulars de llicències sol·licitaran voluntàriament que el seu taxi sigui adaptat, però si no es cobreix el citat percentatge en un termini màxim de 6 mesos des de la publicació d'aquest reglament, l'Ajuntament oferirà noves llicències per concurs fins a cobrir el percentatge.
Aquests auto-taxis prestaran servei de forma prioritària a les persones amb discapacitat però en cas d'estar lliures d'aquests serveis, estaran en igualtat amb la resta d'auto-taxis no adaptats per a donar servei a qualsevol persona sense discapacitat.
En aturada, el taxi de 7 places passarà a ser primer si se'l requereix pel nombre de passatgers i passatgeres, així com també passaran a ser primers si disposen de TPV (datàfon).
Si en aturada es presentés una persona discapacitada, el servei l'efectuarà el taxi adaptat encara que no fos el primer de l'aturada.
La central assignarà els serveis reservats, alternativament, registrant-se en la central.
Els serveis que no siguin reserves seran assignats per la central al vehicle adaptat més proper.
Existirà un servei de disponibilitat de 24 hores d'almenys un d'ells.
La resta d'auto-taxis sol·licitaran els serveis d'auto-taxi adaptat quan la persona usuària ho demani o sigui incompatible l'ús d'un taxi normal.
En qualsevol cas, s'estarà a allò previst a l'Ordre de 22 de març de 2017, del Conseller de Territori, Energia i Mobilitat per la que es determinen els requisits per a l'expedició de les llicències d'auto-taxi per a vehicles de fins a set places, comptant la persona que condueix, en l'illa de Mallorca.
Article 19.-
1. La carrosseria dels vehicles haurà d'estar pintada de blanc.
2. El logotip corporatiu seguirà el disposat a l'Annex I d'aquest Reglament.
3. Tots els automòbils destinats al transport públic de viatgers hauran de dur com a contrasenya especial dues plaques rectangulars o adhesius homologats, col·locades respectivament una en la part anterior i una altra en la part posterior del vehicle. En aquestes plaques, que hauran d'estar pintades de blanc, es destacarà en color negre les lletres SP, tenint les plaques i les lletres les dimensions homologades.
Article 20.- Requisits dels vehicles.
Els vehicles que presten el servei d'auto-taxi hauran de ser de marques i models homologats, en compliment dels requisits exigits per la normativa corresponent i, en qualsevol cas, complint amb les següents condicions:
1. La carrosseria haurà de ser tancada, amb ports de fàcil accés.
2. Les característiques de l'interior del vehicle i dels seients haurà de ser l'adequada per a proporcionar a la persona usuària la seguretat i la comoditat suficients.
3. Tant les portes davanteres com les posteriors, hauran de disposar de finestres que garanteixin la visibilitat, lluminositat i ventilació suficients; d'un material transparent i laminat (si es dugués vidre tintat o semi-tintat, haurà de ser homologat). S'han d'incloure mecanismes per a accionar-les a voluntat dels/de les particulars.
4. Han de dur instal·lada una il·luminació elèctrica interna suficient, per a poder veure documents i monedes.
5. Podran equipar-se de mampares de seguretat, degudament homologades.
6. Hauran de disposar de les eines necessàries per a reparar les avaries més simples.
7. Han de dur en un lloc visible per a la persona usuària, les tarifes vigents i, en el seu cas, suplements aplicables.
8. Han de dur en un lloc visible a l'interior del vehicle el nombre de places autoritzades, número de matrícula i un cartell que indiqui que se disposa de fulls de reclamació.
Article 21.- Publicitat en els vehicles.
Els vehicles d'auto-taxi podran dur incorporada publicitat, sempre que es compleixin les següents condicions:
1. Que hagi acord unànime entre les persones titulars de les llicències per a dur aquesta publicitat en els vehicles.
2. Que la publicitat exposada no sigui de tipus sexual, violent o d'un altre tipus anàleg, que pugui ser ofensiva per raons de naixement, religió, sexe, cultura, opinió, raça o qualsevol altra circumstància personal o social. Quedant prohibida, tal i com estableix l'article 62.2 de la Llei 11/2006 de igualtat de dones i homes, la realització, l'emissió i l'exhibició d'anuncis publicitaris que presentin a les persones com inferiors o superiors en dignitat humana en funció del seu sexe, orientació sexual o identitat sexual, o com a simples objectes sexuals, i també els que justifiquen o banalitzen la violència sexual, o inciten a ella.
3. Que la publicitat exposada no afecti als dispositius establerts a l'article 19.
Article 22.- Tarifes.
Les tarifes a aplicar seran les aprovades per l'Ajuntament d'Andratx i remeses a la Comissió de Preus de les Illes Balears, per a la seva autorització.
Les tarifes en cada moment aplicables seran públiques i se'ls donarà la deguda difusió. Les mateixes contindran els suplements i les tarifes especials que procedeixi aplicar per a determinats serveis.
Article 23.- Taxímetres.
1. Serà obligatori incorporar l'aparell taxímetre comptador de la tarifa màxima autoritzada.
2. El taxímetre ha de recollir la tarifa quilomètrica vigent en cada moment per quilòmetre recorregut.
3. La tarifa corresponent a la prestació del servei s'identificarà en el mòdul indicador extern, de tal manera que sigui visible des de l'exterior del vehicle.
4.
4.1. El taxímetre ha de situar-se a la part davantera de l'interior del vehicle, pel que en tot moment sigui visible per al viatger o viatgera quina classe de tarifa que se li està aplicant i l'import del servei.
4.2. El mòdul indicador es situarà a la part davantera del vehicle, i estarà destinat a indicar a l'exterior del vehicle quina tarifa indica el taxímetre i la seva situació de "lliure".
5.El taxímetre haurà de tenir les següents característiques mínimes:
5.1 Assenyalar en tot moment la tarifa aplicable.
5.2 Estar degudament precintat per l'òrgan de l'Administració competent en matèria d'inspecció de vehicles. Es precintarà el taxímetre cada vegada que s'autoritzi l'aplicació de noves tarifes.
5.3 Haurà d'estar homologat per l'autoritat competent i complir els requisits prevists a la normativa d'aplicació i relativa als comptadors taquicronomètrics denominats "taxímetre".
TÍTOL V.- ACTUACIÓ INSPECTORA
Article 24.- Revisions i inspeccions.
L'Ajuntament d'Andratx limitarà la seva intervenció a la revisió del taxímetre a la comprovació dels següents extrems:
1. El bon estat dels precintes oficials.
2. Si el diàmetre de les cobertes és l'indicat a la darrera verificació oficial que consta a la llibreta o targeta que acompanya l'aparell.
3. Si la funda protectora del cable d'accionament compleix amb el que està prescrit anteriorment en aquest reglament, i el precinte no pot estar romput.
4. Si la caixa de l'aparell presenta forats, cops o senyals de violència i si el cristall està esquerdat.
5. Denunciar davant la Direcció General d'Indústria i Energia de la CAIB les sospites de que els/les agents municipals puguin tenir sobre possible frau motivat pel mal funcionament dels aparells taxímetre.
Article 25.- Subjectes infractors
1. La responsabilitat administrativa per a les infraccions de les normes reguladores dels serveis de taxi correspon als subjectes següents:
a. La persona física o jurídica titular de la llicència o l'autorització, a les infraccions comeses en els serveis de taxi emparats per la llicència o autorització preceptiva.
b. La persona que tingui atribuïda la facultat d'ús del vehicle, i a títol de propietat, de lloguer, d'arrendament financer, rènting o qualsevol altra forma admesa per la normativa vigent, en el caso de les infraccions comeses als serveis de taxi efectuats sense la llicència o l'autorització corresponent.
c. La persona física o jurídica que utilitzi la llicència o autorització d'un altre i la persona a nom de la qual s'hagi expedit la llicència o la autorització, a menys que aquesta última demostri que no s'ha donat el consentiment, en el caso de les infraccions comeses en serveis de taxi a l'empar de llicències o autoritzacions d'altres persones.
d. La persona física o jurídica a la qual vagi destinat el precepte infringit o als que les normes corresponents atribueixin específicament la responsabilitat.
2. La responsabilitat administrativa s'ha d'exigir a les persones a que fan referència els apartats anteriors, sense perjudici que aquestes persones puguin exercir les accions que considerin oportunes contra les persones a les que siguin imputables materialment les infraccions.
Article 26.
Independentment de la Inspecció tècnica periòdica o aquelles inspeccions que s'efectuïn per un altre motiu, l'Ajuntament d'Andratx podrà requerir a la persona titular del vehicle per a que Indústria practiqui una inspecció tècnica, sempre que es tingui sospita fundada que no es reuneix alguna de les condicions tècniques exigides per a permetre la circulació i que es posi en perill la seguretat vial. En aquests casos, la inspecció es limitarà a l'element o conjunt suposadament defectuós.
Article 27.
Independentment de les inspeccions tècniques a superar, tant els vehicles com els corresponents taxímetres davant els serveis d'Indústria de la CAIB, tots els vehicles aplicats a les llicències atorgades per aquest Ajuntament seran objecte d'una revisió anual a les dependències de la Policia Local d'Andratx, en la qual es comprovarà si es compleixen les prescripcions establertes en aquest Reglament.
Article 28.
En aquesta revisió, ja sigui ordinària o extraordinària, les persones titulars de les llicències acudiran personalment i hauran de dur els següents documents:
1. Permís de conduir de la persona titular i, en el seu cas, del o la familiar col·laborador/a i / o assalariat/ada.
2. Llicència municipal.
3. Permís de circulació i permís municipal del conductor/a.
4. Targeta d'Inspecció Tècnica.
5. Certificat de l'assegurança obligatòria d'automòbils.
6. Justificant de pagament de l'impost municipal de circulació.
7. Justificant dels darrers 6 mesos de cotitzacions a la Seguretat Social del titular de la llicència o assalariats/des.
8. Guia del municipi d'Andratx i plànol de l'illa de Mallorca (podrà ser en format digitalitzat).
9. Un exemplar del present Reglament (podrà ser en format digitalitzat).
10. Talonari de rebuts i fulls de reclamacions.
Article 29.
Una vegada consultats els serveis tècnics municipals, la Batlia o Regidoria Delegada podrà ordenar en qualsevol moment l'adopció de les mesures correctores apropiades per a esmenar les deficiències apreciades, respecte a les condicions de seguretat, higienicosanitàries o estructurals els vehicles, donant-se audiència a les persones interessades.
Article 30.
Quan es consideri que les deficiències referides a l'article anterior són de tal magnitud que el fet d'emprar el vehicle pugui afectar a la seguretat del transport, les condicions higienicosanitàries o a la imatge del servei, es podrà disposar de la immobilització del vehicle, sempre prèvia audiència de la persona interessada.
Aquesta mesura implica dipositar els vehicles immobilitzats de manera immediata en el garatge de la persona titular, taller de reparacions o dependències municipals, on romandran mentre no siguin esmenades les deficiències i així ho estableixi el nou informe emès pels Serveis Tècnics Municipals.
Article 31.
Si durant les revisions es trobessin anomalies en els vehicles i / o en la documentació, es podrà ordenar la immobilització del vehicle en la forma prevista a l'article anterior i intervenir la documentació a efectes de revisió, constant totes les actuacions en acta. S'aixecarà la immobilització del vehicle i es tornarà la documentació, una vegada esmenades les anomalies i / o efectuades les comprovacions pertinents, a menys que de la revisió resulti procedent adoptar mesures correctors, i encara que procedeixi la incoació d'un procediment sancionador.
Article 32.
L'adopció de mesures correctores i cautelars és compatible amb l'apertura d'expedients sancionadors, i aquestes mesures poden mantenir-se mentre no hagi una resolució ferma.
Correspondrà a la Batlia o Regidoria delegada imposar les mesures cautelars, així com ordenar el seu aixecament, una vegada que els serveis tècnics i / o administratius hagin comprovat que han desaparegut les causes que les varen motivar.
Els agents de la Policia Local d'Andratx exerciran les tasques d'inspecció de transport públic de viatgers i viatgeres i els seus serveis complementaris regulats per aquest reglament i seran els encarregats de vigilar el seu compliment, actuant baix la direcció i responsabilitat del Cap del Servei d'Inspecció.
Article 33.
El Cap del Servei d'inspecció serà el/la cap de la Policia Local de Andratx o persona en qui l'Ajuntament d'Andratx delegui.
La funció inspectora podrà ser exercida d'ofici o com a conseqüència de petició fundada de les persones usuàries, associacions, titulars de llicències, associacions professionals de treballadors/es i empresaris/àries.
TÍTOL VI.- RÈGIM SANCIONADOR.
Article 34.- Infraccions.
Les infraccions se classifiquen en molt greus, greus i lleus:
1. Seran infraccions molt greus les així tipificades per l'article 89 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, o norma que el substitueixi.
2. Seran infraccions greus les així tipificades per l'article 90 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, o norma que el substitueixi.
3. Seran infraccions lleus les així tipificades per l'article 91 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, o norma que el substitueixi.
Article 35.- Quantitat i tipus de sanciones.
Prèvia ponderació del dany produït, la quantitat de las sancions, respectant les limitacions següents, serà:
1. Sense perjudici de les causes de caducitat i de revocació i de les mesures correctores i cautelars, les infraccions es sancionaran de conformitat con el següent: les lleus es sancionaran amb multa de fins a 400 euros; les greus, amb multa de 401 a 1.000 euros; i les molt greus, amb multa de 1.001 a 6.000 euros.
2. La reincidència en la comissió d'una mateixa infracció en el termini de vint-i-quatre mesos, sancionada mitjançant resolució ferma, es sancionarà amb una multa del cinquanta per cent més del màxim previst a l'escala corresponent.
La quantia de la sanció que s'imposi, dins dels límits que s'estableixin en els paràgrafs anteriors, es graduarà d'acord amb la repercussió social del fet infractor, la intencionalitat, la naturalesa dels perjudicis causats, la magnitud del benefici il·lícitament obtingut i la reincidència o habitualitat en la conducta infractora, d'acord amb les regles i dins dels intervals corresponents.
També s'estarà al contemplat als art. 103 i posteriors de la Llei 4/2014 de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.
Article 36.- Procediment sancionador.
El procediment sancionador s'iniciarà sempre d'ofici i es sotmetrà a les disposicions establertes a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les Administracions Públiques i al Decret balear 14/1994, de 10 de febrer, pel que s'aproven el Reglamento del procediment a seguir a l'exercici de la potestat sancionadora.
Tota denúncia haurà d'incloure una explicació dels fets, lloc, data i hora en que aquests haurien estat comesos; matrícula del vehicle que va intervenir, destinació i identificació del denunciant.
L'Ajuntament d'Andratx darà compte dels fets al Ministeri Fiscal, si d'aquests es pot intuir la possible comissió d'una infracció penal.
Article 37.- Pagament voluntari.
De reconèixer la persona infractora la seva responsabilitat, es resoldrà el procediment amb la imposició de la sanció que procedeixi, reduint-se la mateixa en un percentatge del 20%.
Al mateix temps, el pagament voluntari per el/la presumpte responsable, en qualsevol moment anterior a la resolució, implicarà la terminació del procediment, menys en el que sigui relatiu a la reposició de la situació alterada o a la determinació de la indeterminació pels danys i perjudicis causats per la comissió de la infracció, resolent-se el procediment amb la imposició de la sanció que procedeixi, reduint-se la mateixa en altre percentatge del 20%.
Per a l'efectivitat de les esmentades reduccions (20 + 20%), la persona interessada haurà de procedir expressament a la desestimació o renuncia de qualsevol acció o recurs en via administrativa contra la sanció.
Article 38.- Prescripció.
1. Les infraccions molt greus prescriuran als tres anys, les greus als dos anys i les lleus a l'any.
2. Les sanciones imposades per faltes molt graves prescriuran als tres anys, les greus als dos anys i les lleus a l'any.
3. El termini de prescripció de les infraccions començarà a contar-se des del dia en que la infracció s'hagués comés. El termini de prescripció de les infraccions s'interromp quan es notifiqui al presumpte infractor l'inicio del procediment sancionador, mentre que el termini de prescripció de les sancions començarà a contar a partir del dia següent al que la mateixa passi a ser executable.
Article 39.- Caducitat del procediment.
El termini màxim per a notificar la resolució del procediment sancionador és d'un any, a contar des de la data de l'acord d'iniciació. En el supòsit que la resolució del procediment no s'hagi notificat en aquest termini, es produeix la caducitat de l'expedient, havent-se de dictar resolució expressa que la declari.
Article 40.- Mesures accessòries.
1. La comissió d'una infracció, independentment de la sanció pecuniària que li correspongui, pot implicar l'adopció de les mesures correctores i cautelars a que es refereixen els articles 43, 44 i 45 (la subsecció 2ª d'aquesta secció), sense perjudici de que se declari l'expiració o la revocació de les llicències, sempre que es compleixin els requisits que s'estableixin a la llei 4/2014, de 20 de juny i en aquest Reglament.
2. Les infraccions que es preveuen als apartats 10, 13 i 15 de l'article 89 de la llei poden suposar, a més de la sanció pecuniària que correspongui, la revocació del permís municipal de taxista de les persones que estiguin implicades. A més, les infraccions que es preveuen en els apartats 10 i 13 del mateix article també poden comportar la revocació de la llicència d'auto-taxi.
3. Les infraccions relatives a la regulació del servei de taxi poden comportar la suspensió temporal de la llicència durant els següents terminis: les infraccions lleus, quinze dies; les greus, de tres a sis mesos; i les molt greus, de sis mesos a un any.
4. Quan les persones responsables de les infraccions que es preveuen a l'article 89 de la llei hagin estat sancionades, mitjançant resolució definitiva, per una infracció tipificada en el mateix apartat del mateix article en els vint-i-quatre mesos anteriors a la comissió, la infracció pot comportar la retirada temporal de la llicència d'auto-taxi o el permís municipal de taxista, durant el termini màxim d'un any. La tercera infracció i les que la succeeixin en un termini de dotze mesos poden comportar la retirada temporal de la llicència o el permís durant un termini màxim de cinc anys.
5. Independentment de les sancions que corresponguin de conformitat amb l'establert en els paràgrafs anteriors, l'incompliment reiterat i de gravetat manifesta de les condiciones imposades en les autoritzacions de llicències d'auto-taxi i permís municipal de taxista, pot comportar la seva revocació. Se considera incompliment reiterat i de gravetat manifesta haver estat sancionat, en un període de vint-i-quatre mesos consecutius, mitjançant resolucions fermes en via administrativa, per la comissió d'almenys tres infraccions molt greus o seis de caràcter greu per vulneració de les condicions imposades. Es consideren així els aspectes que configuren la naturalesa de l'activitat de que se tracti i delimiten l'àmbit, a més de l'exercici de l'activitat de la persona titular, i el manteniment dels requisits que se exigeixin per a atorgar l'autorització i prestar el servei.
Article 41.- Retirada del taxímetre i depòsit de la documentació.
1. La suspensió temporal i la revocació de la llicència d'auto-taxi impliquen, a més del lliurament d'aquesta documentació, l'obligació de retirar del vehicle el taxímetre i demés signes externs d'obligat compliment per als vehicles adscrits a una llicència d'auto-taxi.
La documentació acreditativa per a prestar el servei d'auto-taxi es depositarà a les dependències de l'Ajuntament d'Andratx. La retirada del taxímetre i de la resta de signes externs, l'han de constatar els agents de l'autoritat, que ho notificaran a la unitat administrativa que correspongui. Els titulars de la llicència d'auto-taxi estan obligats a facilitar aquesta inspecció o comprovació.
2. La suspensió temporal o la revocació del permís municipal de taxista implica l'obligació de la persona titular de depositar-lo a les dependències de l'Ajuntament d'Andratx.
Article 42.- Retirada del vehicle.
En el cas que la persona titular d'una llicència d'auto-taxi incompleixi el que està disposat a l'apartat primer de l'article anterior, la policia local li ha de retirar el vehicle adscrit a la llicència i l'ha de depositar als magatzems o dipòsits municipals, on haurà de romandre mentre no es compleixi el que està disposat al mencionat article. Les taxes o exaccions que corresponguin per la retirada i el dipòsit es reportaran com si es tractés d'un vehicle retirat de la via pública.
En cas que la persona titular d'un permís municipal de taxista incompleixi el que està disposat a l'apartat segon de l'article anterior, la policia local li ha de retirar aquest document.
Article 43.- Executivitat de les resolucions.
1. Les resolucions de suspensió i revocació de la llicència de funcionament d'auto-taxi i del permís municipal de taxista són executives a partir de la data de la notificació de la resolució que esgoti la via administrativa.
2. La persona que hagi estat sancionada amb la revocació de la llicència d'auto-taxi o el permís municipal de taxista, no pot ser titular d'una altra llicència ni obtenir el permís de taxista fins que hagin passat cinc anys des de la fermesa de la revocació o la sanció.
Article 44.- Adopció de mesures correctores.
L'Ajuntament, amb l'informe tècnic previ corresponent, pot ordenar en qualsevol moment que s'adopten les mesures correctores que siguin adequades per a reparar les deficiències que s'apreciïn respecte de les condicions de seguretat higienicosanitàries, estructurals o d'accessibilitat dels vehicles adscrits a una llicència d'auto-taxi.
Article 45.- Immobilització.
1. Quan es consideri que les deficiències a que se refereix l'article anterior puguin afectar a la seguretat del transport, les condicions higienicosanitàries, l'accessibilitat o la imatge del servei, es pugui disposar la immobilització del vehicle. Aquesta mesura implica el dipòsit immediat del vehicle immobilitzat en el garatge propi de la persona titular, a un taller de reparacions o dependències municipals, on ha de romandre fins que s'hagin reparat les deficiències apreciades i així es constati en el nou informe que han d'emetre els serveis tècnics municipals o la policia local d'Andratx.
També seran objecte d'immobilització els vehicles que exerceixin l'activitat sense la llicència o autorització corresponent o que l'exerceixin fora de l'àmbit territorial que empara la llicència o l'autorització.
2. Quan amb motiu de l'actuació dels/de les agents de la autoritat s'apreciïn anomalies en un vehicle o en la documentació, es pot ordenar la immobilització del vehicle de la forma que es preveu a l'article anterior i intervindre la documentació per a revisar-la o confrontar-la, que s'ha de fer constar a l'acta de revisió o el butlletí de denúncia. Una vegada s'hagin reparat les anomalies o efectuat les comprovacions pertinents, es pot aixecar la immobilització del vehicle i tornar la documentació, a menys que procedeixi adoptar un altre tipus de mesures correctores o sancionadores.
Article 46.- Compatibilitat amb altres mesures.
1. L'adopció de mesures correctores i cautelars és compatible amb l'apertura d'expedients sancionadors dirigits a la revocació de les llicències. Aquestes mesures poden mantenir-se mentre no s'hagi dictat una resolució ferma.
2. No es poden aixecar les mesures correctores i cautelars mentre els serveis tècnics o administratius municipals no hagin comprovat que han desaparegut les causes que les varen motivar.
Article 47.- Caducitat.
1. El permís municipal de taxista caduca pels següents motius:
a) No haver sol·licitat o superat la renovació del permís.
b) La defunció, la jubilació total o la incapacitat laboral permanent de la persona titular per a exercir la professió.
c) La caducitat o la privació definitiva del permís de conduir de la classe B.
d) La resolució ferma de revocació del permís municipal de taxista.
2. L'Ajuntament ha de resoldre la caducitat del permís municipal de taxista, prèvia tramitació de l'expedient corresponent, que es pot incoar d'ofici.
3. Els permisos municipals no han de renovar-se quan es trobin en alguna de las causes de caducitat.
Article 48.- Revocació.
1. Procedeix declarar la revocació de les llicències d'auto-taxi, en els següents supòsit:
a) Usar un vehicle no adscrit a la llicència, excepte substitució del vehicle, autoritzada per l'administració.
b) Deixar de prestar servei al públic, injustificadament, durant trenta dies consecutius o seixanta dies no consecutius durant un període de dotze mesos consecutius, sense comptar els períodes que, per qualsevol causa, autoritzi expressament l'Ajuntament.
c) No disposar de les assegurances en vigor que siguin obligatòries.
d) Arrendar, llogar, apoderar-se o transferir una llicència d'auto-taxi o qualsevol altre acte que suposi una explotació, sense l'autorització expressa de l'Ajuntament.
e) Haver estat objecte d'una sanció que comporti la revocació de la llicència per mitjà d'una resolució ferma.
f) Explotar la llicència d'auto-taxi amb conductors que no compleixin els requisits que exigeix la normativa vigent, a menys que la persona titular acrediti que no coneix ni podia conèixer aquest incompliment.
g) Incomplir els requisits establerts als articles 49 i 54 de la Llei 4/2014, de 20 de juny.
2. Procedeix declarar la revocació dels permisos municipals de taxista en els següents supòsits:
a) Incomplir o no respectar el que està disposat a l'article 59 de la Llei 4/2014, de 20 de juny sobre els drets de les persones usuàries.
b) Haver estat objecte d'una sanció que impliqui la revocació del permís.
c) Tenir el permís de conduir de la classe B retirat definitivament, revocat, anul·lat o caducat.
d) Cobrar quantitats diferents de les que resultin d'aplicar les tarifes vigents o quantitats per conceptes no tarifats.
e) Haver estat objecte, per mitjà d'una resolució ferma, de dues sancions administratives molt greus o de tres de greus en un període de vint-i-quatre mesos consecutius.
3. La revocació, ho resoldrà l'ajuntament, havent tramitat prèviament l'expedient contradictori corresponent, que es pugui incoar d'ofici o a instància de part.
4. La declaració de la revocació es totalment independent i no impedeix que es tramitin i s'imposin les mesures correctores i cautelars, així com les sancions que corresponguin.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
L'Ajuntament d'Andratx regularà per ordenança fiscal la taxa per la transmissió de les llicències.
No s'expedirà l'autorització del traspàs mentre no s'hagi satisfet aquesta taxa.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Tots els titulars de llicències disposaran d'un termini de 3 mesos des de l'entrada en vigor del present reglament per a adaptar-se, en el seu cas, a les condicions establertes, amb independència de la data d'atorgament de la llicència.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA.
Queda derogat expressament el Reglament municipal del servei públic de viatgers i viatgeres en automòbils de Turisme d'Andratx (BOIB núm. 105, de 22 d'agost de 1996), així com les diferents modificacions que aquest ha tingut.
DISPOSICIÓ FINAL PRIMERA
En tot el que no estigui recollit en el present Reglament, s'estarà a la Llei de bases de règim local i normativa de desenvolupament, així com a les disposicions generals, autonòmiques o locals que siguin aplicables a la matèria regulada a la present norma.
DISPOSICIÓ FINAL SEGONA
Amb base a l'establert a l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, el present reglament entrarà en vigor una vegada aprovat definitivament per la corporació, a partir de la data de publicació del text íntegre en el BOIB, i una vegada hagi transcorregut el termini previst a l'article 65.2 de l'esmentada llei.
Andratx, 6 d'abril de 2021
El batle
Joan Manera Jaume