Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CAPDEPERA
Núm. 95604
Ordenança per a la regulació de les ajudes econòmiques dels serveis socials de l’ajuntament de Capdepera
Aprovada provisionalment pel Ple de l'Ajuntament a dia 3 de desembre de 2020 la modificació de l'ordenança per a la regulació de les ajudes econòmiques de l'Ajuntament de Capdepera i aprovada una segona modificació en sessió a 28 de gener de 2021 de la mateixa, ha estat exposada al públic durant trenta dies hàbils sense que s'hi hagin presentat reclamacions. Per tant, es publica a continuació l'ordenança definitiva:
ANTECEDENTS:
La Llei reguladora de les bases de règim local (BOE núm. 3, d'abril de 1985) a l'article 25 exposa que la prestació de Serveis Socials és una competència municipal.
La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials, al seu article 38 assenyala com a competències dels ajuntaments, entre d'altres: crear, organitzar i gestionar els serveis socials que considerin necessaris dins el seu municipi, tant propis com delegats per altres administracions, d'acord amb la cartera de serveis socials i el pla estratègic corresponent, i els plans estratègics autonòmics i insular.
Conscient de tot això, l'Ajuntament de Capdepera, amb el suport financer d'altres institucions públiques prestadores de Serveis Socials, l'any 2006 va instrumentar un marc regulador de les concessions d'aquestes ajudes, que es va modificar a l'any 2014. Donats els canvis que s'han produït en la societat s'ha vist la necessitat d'adequar-lo a la nova realitat social i atenent a les previsions pressupostàries que per a cada exercici en concret s'hi puguin consignar a l'efecte.
Les ajudes es concediran, doncs, a les persones que reuneixin els requisits i condicions que figuren en la present ordenança, sempre atenent als crèdits disponibles a l'Ajuntament per a aquest fi.
A partir d'aquí, es planteja la necessitat de formalitzar el conjunt d'ajudes i prestacions econòmiques, que sempre tindran un caràcter subsidiari i/o complementari respecte de les que ofereixin altres institucions, i que van dirigides a famílies o individus que passen per situacions de crisis econòmiques de subsistència.
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Definició
Les prestacions econòmiques són aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts (article 22 de la Llei 4/2009) amb pagament de béns/serveis bàsics i/o beques econòmiques, i que es troben emmarcades dins les prestacions bàsiques dels SS SS d'Atenció Primària. Aquestes ajudes són un instrument dins el procés d'intervenció social. Es poden atorgar amb caràcter de dret subjectiu, de dret de concurrència o d'urgència social.
Article 2. Característiques
Les ajudes econòmiques municipals són un instrument, dins la intervenció social, que tenen com a finalitat prevenir la marginació social i afavorir la integració de la ciutadania.
- Són ajudes finalistes; és a dir, s'apliquen a la finalitat per a les quals han estat concedides.
- Són ajudes no periòdiques.
- Són complementàries del treball social. Actuaran sempre com a complement d'un treball més ampli que es desenvolupi amb les persones perceptores, encaminat a aconseguir un major nivell d'autonomia personal i social.
- Són ajudes amb consignació pressupostària anual no permanent, depenent en cada exercici de les previsions que s'hi puguin establir.
Article 3. Persones beneficiàries
En poden ser persones beneficiàries les persones físiques i/o famílies residents i empadronades al municipi de Capdepera en estat de necessitat reconegut en el moment de fer la sol·licitud i que compleixin els requisits establerts per poder-los concedir dita ajuda. En el cas d'ésser transeünts es regiran pel que disposa l'article 5.6.
Article 4. Persones perceptores
Poden ser persones perceptores de les ajudes:
a. Les pròpies persones sol·licitants i beneficiàries de les ajudes.
b. Les entitats o persones designades per poder-les percebre, així com els proveïdors dels béns o dels serveis per als quals es concedeixi l'ajuda.
c. En el cas d'ajudes de lloguer la persona arrendatària de l'immoble serà el perceptor de l'ajuda i la persona sol·licitant en serà la beneficiària.
Article 5. Tipologia de les ajudes
Les ajudes econòmiques van destinades preferentment a poder fer front a les necessitats següents:
5.1. Necessitats bàsiques primàries de la persona sol·licitant i/o de la seva família
El projecte ‘Millora' pretén treballar amb les persones/ famílies que tenen manca de recursos i/o d'habilitats socials i dificultats d'inserció laboral. L'objectiu principal és fomentar la seva autonomia i apoderar-les perquè puguin fer front a les seves dificultats. A més pretén capacitar aquestes persones per a que puguin optar a un treball normalitzat, evitant així l'assistencialisme i la seva cronificació vers els serveis socials.
Els principals objectius del projecte ‘Millora' són:
Objectius generals:
- Donar cobertura a les necessitats bàsiques de la població mitjançant un sistema de beques.
- Evitar l'assistencialisme com a metodologia de treball.
- Treballar amb una metodologia de capacitació i foment de l'autonomia de les persones.
- Contribuir en la millora del municipi.
Objectius específics:
- Promoure la capacitació laboral de les persones assistents.
- Fomentar l'autonomia de les persones assistents.
- Millorar la seva autoestima.
- Evitar la dependència cap als Serveis Socials.
- Minorar la cronificació de les persones usuàries.
- Capacitar les persones per tal que puguin administrar els seus propis diners.
- Seguir amb el procés de recerca de feina.
Beneficiaris:
Persones amb dificultats d'inserció sociolaboral i/o en situació de necessitat econòmica, independentment de la seva situació administrativa. Tenir 16 anys complerts, que no es trobin en situació de baixa per malaltia o amb problemes de salut que els impedeixin dur a terme les tasques assignades, justificat amb informe mèdic. Amb valoració prèvia de l'equip tècnic segons allò establert al barem de valoració d'ajudes econòmiques de l'Ajuntament de Capdepera.
Per participar al projecte ‘Millora' s'haurà de seguir el procediment establert a l'article 7 de l'ordenança.
La seva sol·licitud serà atesa tenint en compte els terminis establerts i les dotacions pressupostàries existents.
Alimentació:
*Des de l'aprovació de la present ordenança i fins a finals del 2021, període afectat per la crisi socioeconòmica provocada per la pandèmia de la Covid19, els nuclis familiars amb ingressos inferiors a 430€ podran renovar l'ajuda d'aliments bàsics, en períodes de 3 mesos, fins a un màxim de 12 mesos a l'any. Aquesta ajuda podrà ser combinada amb altres ajudes del mateix concepte donada la situació d'extrema necessitat.
- Les ajudes de lloguer i d'hipoteca es podran concedir com a màxim fins al 100% de l'import de 2 mesos a l'any, amb un màxim de 600€ per mes, amb una diferència de 4 mesos entre cada sol·licitud, quan hi hagi garanties de continuïtat a l'habitatge, i sempre que no s'hagi iniciat un procés judicial de desnonament. Seran atorgades a persones amb problemes de salut que els impedeixin participar al Projecte ‘Millora', la qual cosa s'haurà de justificar amb informe mèdic.
No s'atorguen ajudes per lloguer de dues mensualitats juntes, exceptuant situacions d'urgència valorades per l'equip tècnic. Se seguirà el barem de valoració de les ajudes econòmiques.
- Les ajudes per manteniment de l'habitatge (electricitat, aigua i gas) es podran concedir com a màxim fins al 100% de l'import de 2 mesos a l'any amb un màxim total de 300€. Quan hi hagi garanties de continuïtat a l'habitatge i sempre que hi hagi compromís de pagament de la resta de rebuts pendents. Seran atorgades a persones amb problemes de salut que els impedeixin participar al Projecte ‘Millora', la qual cosa s'haurà de justificar amb informe mèdic.
Despeses de farmàcia (sempre per prescripció dels professionals mèdics). Amb un màxim de 3 sol·licituds a l'any. En cas dels medicaments, sempre que a la persona usuària li surti a pagar, i depenent dels ingressos del nucli familiar i la valoració del treballador o de la treballadora social. Seran atorgades a persones amb problemes de salut que els impedeixi participar al Projecte ‘Millora', la qual cosa s'haurà de justificar amb informe mèdic. Se seguirà el barem de valoració de les ajudes econòmiques.
5.2. Despeses escolars i formatives
Beca escoleta d'infants, en cas que ambdós progenitors no puguin tenir cura del menor. Si no fos així, el/la treballador/a social, amb l'elaboració prèvia del pla de feina amb la família, decidirà si és convenient o no becar l'assistència de l'infant a l'escoleta. Se seguirà el barem de valoració de les ajudes econòmiques.
Beca llibres i material escolar, sempre i quan s'hagin adherit al programa de reciclatge de llibres del centre on estan escolaritzats els menors i sol·liciti la beca a serveis socials dins el termini establert. Se seguirà el barem de valoració de les ajudes econòmiques.
Beca menjador escolar, en cas que ambdós progenitors no puguin tenir cura del menor. En cas que no sigui així, el/la treballador/a social, amb l'elaboració prèvia del pla de feina amb la família, serà qui decidirà si és convenient o no becar l'assistència de l'infant al menjador. Serà valorada prèviament per l'equip tècnic. Se seguirà el barem de valoració de les ajudes econòmiques.
5.3. Beques projecte ‘Suma't': beques encaminades a la inserció dels infants i joves a les activitats extraescolars d'oci, esport i temps lliure. Depenent de la dotació pressupostària s'establirà un import màxim de beca per infant. Se seguirà el barem de valoració de les ajudes econòmiques.
5.4. Beques d'escola d'estiu i campaments d'estiu: beques encaminades a la inserció dels infants i joves a les activitats temps lliure durant els període d'estiu. Depenent de la dotació pressupostària. Se seguirà el barem de valoració de les ajudes econòmiques.
5.5. Despeses extraordinàries no previstes en els apartats anteriors, serà necessària la valoració i justificació mitjançant informe per part de l'equip tècnic i/o pel professional de referència i una valoració final del cas per part de la coordinadora del servei.
5.6. Les ajudes per a transeünts es concediran per als conceptes de: aliments bàsics amb una durada no superior a tres dies, amb motiu justificat.
Article 6. Requisits generals
- Han de ser persones majors de 16 anys, o estar emancipades legalment.
- Han d'estar empadronats i tenir residència efectiva en el terme municipal de Capdepera amb una antiguitat de 12 mesos continuats per a tot tipus d'ajudes, excepte per a l'ajuda d'aliments bàsics, per a la qual seran necessaris 3 mesos, excepte les persones transeünts que es trobin en situació d'extrema urgència.
- Caldrà aportar la documentació exigida en cada cas. En el cas de les ajudes de lloguer la persona sol·licitant haurà d'aportar una fotocòpia de la primera plana de la cartilla bancària de la persona propietària de l'habitatge.
- No disposar de recursos propis que cobreixin la totalitat de la necessitat per a la qual se sol·licita la prestació.
- No renunciar a cap feina ni formació en el termini dels darrers tres mesos en què el/la treballador/a social consideri que la persona està capacitada per realitzar.
- Els nuclis familiars amb menors en edat d'escolarització obligatòria han d'acreditar l'assistència regular als centres escolars o explicitar el compromís del seu compliment.
L'ajuda sempre representarà un % del total, que pot oscil·lar del 0% al 100%, en funció del barem establert (annex 1), la valoració de l'equip tècnic i el compliment de les obligacions de les persones beneficiàries (art. 11).
Article 7. Procediment de gestió de les ajudes
7.1. Inici del procediment general
Les ajudes seran tramitades pel/per la treballador/a social dels Serveis Socials de l'Ajuntament de Capdepera.
Els ciutadans i les ciutadanes podran sol·licitar les ajudes al servei bé per iniciativa pròpia o a proposta del/de la professional de referència, quan es tracti de persones amb les quals s'està efectuant ja una intervenció social o psicosocial. En ambdós casos s'haurà de seguir el procediment següent.
7.2. Sol·licitud
La sol·licitud s'ha de presentar en el Registre Municipal de l'Ajuntament de Capdepera, acompanyada de la documentació necessària. Si la persona sol·licitant no aporta la documentació requerida en el termini de 15 dies s'arxivarà l'expedient, sense més tràmits.
7.3. Tramitació i seguiment de les ajudes
L'aplicació del barem la realitzarà el professional de referència i/o l'equip de professionals que treballin amb la persona/família sol·licitant de l'ajuda. L'Equip de Serveis Socials serà l'encarregat de fer el seguiment del compliment dels acords amb la família.
7.4. Documentació necessària per a valorar
La documentació genèrica que la persona sol·licitant haurà de presentar, tant pròpia com de tots els membres de la unitat familiar, són:
- Original i fotocòpia DNI de les persones majors de 18 anys.
- Original i fotocòpia del llibre de família i família nombrosa.
- Original i fotocòpia de la targeta sanitària.
- Justificació d'ingressos de la persona beneficiària i de la unitat de convivència (declaració anual de renda o certificació d'imputacions negatives de l'IRPF).
- 2 darrers rebuts lloguer o d'adquisició d'habitatge.
- Contracte de lloguer o adquisició de l'habitatge.
- Certificat de discapacitat.
- En cas de separació o divorci: sentència del conveni regulador.
- Fotocòpia del primer full de la llibreta bancària i extracte bancari dels darrers sis mesos de tots els membres de la unitat familiar majors de 16 anys.
- Fotocòpia del compte bancari de la persona arrendatària, en cas d'ajudes de lloguer.
- Targeta de demanda de treball de totes les persones adultes desocupades.
- Prestacions de la Seguretat Social (ILT, PFC...) o certificat negatiu.
- Prestacions del SOIB de tots els adults o certificat negatiu.
- Nòmina de les persones adultes ocupades.
- Les persones que declarin no disposar d'ingressos o obtenir-los de manera irregular hauran d'aportar una declaració jurada d'ingressos.
- Qualsevol altra que Serveis Socials consideri necessària en funció de les característiques del nucli de convivència.
7.5 Valoració de les ajudes
Les ajudes aniran sempre lligades a un pla de feina signat pel treballador o treballadora social i la persona usuària o família. D'acord amb el pla de feina i els ingressos econòmics el/la treballador/a social emetrà el seu dictamen.
Els Serveis Socials de l'Ajuntament de Capdepera podran disposar que s'efectuïn totes les comprovacions oportunes sobre la veracitat de les dades aportades. Igualment podrà requerir els aclariments per escrit i la documentació necessària per poder resoldre.
7.6 Resolució
D'acord amb el dictamen del treballador o de la treballadora social, el/la regidor/a delegat/ada de serveis socials farà la proposta per a la Junta de Govern Local, que farà el corresponent acord i que serà comunicat mitjançant notificació a la persona usuària o família.
La persona sol·licitant serà informada per part de serveis socials de les condicions de la resolució adoptada: concepte, duració i import.
Article 8. Procediment i instrucció de les ajudes per compra de llibres i material escolar
Les ajudes per compra de llibres i material escolar són gestionades pels Serveis Socials de l'Ajuntament de Capdepera.
El termini de presentació de les sol·licituds serà establert pel departament en funció dels terminis prevists als centres escolars.
En cas que els centres del municipi ofereixin la modalitat de reciclatge per poder optar a la beca l'alumnat s'hi haurà d'haver adherit.
Article 9. Forma de concessió
La quantia, finalitat i forma de pagament de les ajudes concedides seran les que es determinin en la resolució.
Quan variïn les circumstàncies que motivaren la sol·licitud, però encara hom es trobi en situació de necessitat de l'ajuda, es podrà modificar la finalitat de la prestació a proposta del treballador social o de la treballadora social i professionals responsables de la intervenció del cas.
En aquells casos en què la situació de la persona sol·licitant presenti extrema urgència i gravetat es podrà dictar una resolució provisional fins que sigui completat l'expedient. Si després de dos mesos no s'hagués complert, o no es confirmés la urgència, serà procedent la revocació de l'ajuda.
Article 10. Determinació de la suspensió
Les ajudes econòmiques són un instrument més dels que s'apliquen en la consecució de l'objectiu a aconseguir:
- que les persones sol·licitants puguin solucionar les dificultats que els impedeixen cobrir per si mateixes les seves necessitats.
- millorar la qualitat de vida davant situacions de mancança per causes estructurals de la dinàmica familiar (monoparentalitat amb càrregues familiars no compartides, majors amb pensions mínimes...).
Per això qualsevol ajuda econòmica anirà sempre articulada amb un acord de treball consensuat entre la família i els/les professionals de Serveis Socials, en el qual s'impliquin els distints membres de la família i s'estableixen les accions a realitzar per part del servei i dels i les sol·licitants. L'incompliment continuat dels acords de les ajudes en podrà suposar la suspensió.
Article 11. Obligacions de les persones beneficiàries
Les persones sol·licitants de les ajudes estan obligades a:
- Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les ajudes previstes al present reglament.
- Comunicar als Serveis Socials de Capdepera totes aquelles variacions que es puguin produir en la seva situació sociofamiliar que puguin modificar les circumstàncies que motivaren la sol·licitud.
- Comunicar als serveis socials de l'Ajuntament l'obtenció d'altres ajudes per a la mateixa finalitat.
- En el cas de prestacions econòmiques amb modalitat de pagament a la persona proveïdora del servei i, en cas que aquesta cobreixi una part del cost, la persona beneficiària tindrà l'obligació de fer-se càrrec de la part restant.
- Destinar la quantitat percebuda als fins per als quals s'ha donat l'ajuda i aportar els justificants necessaris. En cas contrari, s'haurà de retornar l'import concedit.
- Participar a les iniciatives formatives-culturals-laborals proposades des dels Serveis Socials.
- Signar un pla de feina acordat amb l'equip tècnic.
- La persona usuària assumeix la possibilitat que l'equip tècnic de serveis socials dictamini una tasca social a realitzar en el municipi com a contraprestació de les ajudes concedides per l'Ajuntament de Capdepera.
A més, les persones participants al Projecte ‘Millora' s'han de regir pel següent:
- El Projecte ‘Millora' tendrà una duració trimestral, excepte en casos excepcionals.
- S'establirà un termini de sol·licituds per a cada un dels grups. Serà necessari fer la sol·licitud dins aquest termini.
- El termini finalitzarà en la data prevista o bé quan les sol·licituds superin el nombre màxim de places previstes.
- Podrà participar al Projecte ‘Millora' una persona de la unitat familiar. No podrà repetir a dos grups consecutius aquesta persona ni cap altra de la mateixa unitat familiar.
*Excepte si la persona/família disposa d'uns ingressos inferiors a 430€. Podran repetir durant l'any en curs, sempre que acompleixin els requisits i prèvia valoració de l'equip tècnic seguint el barem de valoració de les ajudes econòmiques.
- La participació al projecte dependrà del nombre de places que s'ofereixin. El nombre de places dependrà de la dotació pressupostària consignada.
- La beca mensual es determinarà en funció de la dotació pressupostària i podrà variar en funció dels dies d'assistència.
- El Projecte ‘Millora' es regirà per una normativa pròpia quant a faltes d'assistència, faltes de respecte, incompliment de normativa, etc. Aquesta normativa es podrà modificar i adaptar segons ho requereixin les circumstàncies, adaptant-se a les situacions que sorgeixin. La normativa bàsica és la següent:
- L'horari serà establert segons l'àrea assignada.
- La formació es farà els divendres excepte circumstàncies excepcionals.
- Fins a 3 faltes d'assistència JUSTIFICADES no descompten beca.
- A partir de la quarta falta JUSTIFICADA es descomptarà la quantitat proporcional per dia.
- Per cada falta INJUSTIFICADA es descomptarà la quantitat proporcional.
- A partir de la segona falta INJUSTIFICADA es causarà la baixa del projecte.
- S'haurà d'avisar de la no assistència tant a la integradora responsable com al tècnic/a de l'àrea.
- Les faltes s'hauran de justificar a la integradora responsable.
- Està prohibit assistir-hi sota els efectes de l'alcohol i de substàncies estupefaents i el consum durant l'horari de tasques i formacions.
- Les faltes de respecte cap a companys/es, tècnics/tècniques o referents seran penalitzades i podran causar la baixa del projecte.
- No es permetrà l'ús de telèfons o dispositius electrònics.
- No es permet la difusió d'imatges de la realització del projecte en xarxes socials.
- S'haurà d'informar de qualsevol canvi a nivell econòmic, laboral (regular o no regular) i/o familiar.
- S'haurà de complir amb l'horari establert de principi a fi.
- En cas de dubte o problema s'haurà d'avisar la integradora responsable.
- En l'horari de descans no es podrà sortir a berenar fora de la zona de tasques o anar a comprar.
- En cas d'accident s'haurà d'avisar el tècnic/a de l'àrea i la integradora social responsable.
- L'incompliment de la normativa suposarà la baixa del Projecte ‘Millora'.
- Les causes de revocació i sanció es regiran per allò establert a l'article 12 del Reglament per a la regulació de les ajudes econòmiques de l'Ajuntament de Capdepera.
Article 12. Drets
Segons l'article 7 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, les persones destinatàries dels serveis socials disposen dels drets següents:
- Dret a accedir al sistema de serveis socials en condicions d'igualtat sense discriminació per raó de lloc de naixement, idioma, ètnia, sexe, orientació sexual, estat civil, situació familiar, edat, discapacitat, religió, ideologia, opinió o qualsevol altra condició personal o social.
- Dret a rebre informació suficient i verídica, en termes comprensibles, sobre les prestacions i els recursos disponibles i sobre els requisits necessaris per accedir als serveis, i també sobre altres recursos de protecció social i sobre les competències de les administracions públiques en aquest àmbit.
Per fer-ho efectiu, s'ha de disposar dels ajuts i els suports necessaris perquè puguin comprendre la informació que els sigui proporcionada si tenen dificultats derivades del desconeixement de la llengua, si tenen alguna discapacitat o per altres raons que ho justifiquin.
- Dret a rebre la valoració de la seva situació i, si és procedent, la valoració de les necessitats socials dels familiars o de les persones que en tenen cura, en un llenguatge clar i entenedor.
- Dret a disposar d'un pla individual d'atenció personal o familiar d'acord amb la valoració de la seva situació, que han d'aplicar tècnicament professionals mitjançant procediments reconeguts i acreditats.
- Dret a estar informades del procés d'intervenció social i a participar en l'elecció dels serveis o les prestacions entre les opcions que els presentin les administracions, sempre que aquests fets no vagin en contra del normal desenvolupament de l'atenció o perjudiquin a qualcuna de les parts que hi intervenen.
- Dret a rebre informació prèvia amb relació a qualsevol intervenció que els afecti, per tal que hi puguin donar consentiment específic i lliure. El consentiment ha de ser en tot cas per escrit quan la intervenció impliqui ingrés en un centre residencial. El consentiment de les persones incapacitades i de les persones menors d'edat s'atorga de conformitat amb el procediment legalment establert per a aquests casos.
- Dret a renunciar a les prestacions i als serveis concedits en els termes establerts per la legislació vigent, llevat que la renúncia afecti els interessos de les persones menors d'edat o de persones incapacitades o presumptament incapaces.
- Dret a la confidencialitat respecte de la informació que coneguin els serveis socials, d'acord amb la legislació de protecció de dades de caràcter personal.
- Dret a l'accés, en qualsevol moment, al seu expedient individual, d'acord amb el que estableix la legislació vigent, i en tot el que no vulneri el dret a la intimitat de terceres persones.
- Dret a l'assignació de personal professional de referència, en els termes establerts reglamentàriament.
- Dret a la participació regulada en el títol IV de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
- Dret a rebre serveis de qualitat i a conèixer els estàndards establerts a aquest efecte.
- Dret a suggerir i a fer reclamacions.
- Dret a domiciliar-se sempre que es compleixin els requisits establerts a la normativa vigent.
- Dret a la continuïtat de la prestació dels serveis en les condicions establertes o convingudes.
- Dret a ser orientades cap a altres recursos alternatius que siguin necessaris.
- La resta de drets que estableixi la normativa reguladora dels centres i serveis.
Article 13. Revocació de les ajudes
La utilització de l'ajuda per a una finalitat distinta per a la qual fou concedida constituirà causa determinant de la revocació de l'ajuda, així com les faltes de respecte cap als professionals.
La falsedat o ocultament de qualsevol de les dades o informació declarades per les persones sol·licitants podrà comportar la denegació de l'ajuda, encara que aquestes reuneixin els requisits per ser-los concedida, i s'aplicarà una sanció de suspensió de les ajudes temporalment en funció de la gravetat:
- Lleu: 3 mesos
- Moderada: 6 mesos
- Greu: de 9 a 12 mesos
L'ha de valorar l'equip de Serveis Socials.
Una vegada transcorregut el termini de dos mesos des que l'ajuda estigui preparada per ser abonada, sense que l'ingrés s'hagi pogut realitzar per causes imputables a la persona interessada, aquesta podrà ser revocada.
El no compliment del pla de feina comportarà la revocació de l'ajuda.
Article 14. Determinació de contraprestacions
Per tal de garantir que les ajudes econòmiques tinguin un caràcter complementari del treball social més ampli es podran establir acords o contraprestacions amb les persones beneficiàries, que els comprometin a desenvolupar actuacions tendents a sortir de la situació de necessitat.