Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, FUNCIÓ PÚBLICA I IGUALTAT

Núm. 89292
Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració de l’Estat - Comunitat Autònoma de les Illes Balears en relació amb el Decret llei 3/2020, de 28 de febrer, de mesures urgents en matèria d’habitatge

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat - Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha adoptat l'Acord següent:

I. De conformitat amb les negociacions prèvies duites a terme pel grup de treball constituït per l'Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat - Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 21 de juny de 2020 per a l'estudi i la proposta de solució de les discrepàncies manifestades en relació amb el Decret llei 3/2020, de 28 de febrer, de mesures urgents en matèria d'habitatge, ambdues parts les consideren solucionades conforme als compromisos següents:

a) Respecte de les discrepàncies manifestades en relació amb l'article 4, ambdues parts coincideixen a considerar que la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, és legislació sectorial als efectes prevists en el precepte esmentat, per la qual cosa en cap cas no s'entendrà favorable el silenci de l'administració ambiental mentre la legislació estatal mantingui la regulació del sentit negatiu d'aquest silenci administratiu.

b) Quant a les discrepàncies relatives a l'article 6, la interpretació conjunta de les previsions del Decret llei 3/2020 —especialment els articles 5, 6, 10.6, 11.1.d), 14.4.d) i 15.4— fa que les dues parts interpretin que, per al desenvolupament dels habitatges protegits públics, serà aplicable, segons correspongui, el règim previst per a les actuacions d'edificació en sòl urbà o el règim previst per a les actuacions de transformació urbanística en l'urbà i urbanitzable en els termes que estableix la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, i, si escau, en la legislació ambiental aplicable, amb les especialitats previstes en aquest Decret llei quan aquestes no siguin contràries a la normativa bàsica estatal.

c) Pel que fa a l'article 13, ambdues parts coincideixen en la necessitat de modificar l'apartat 5 d'aquest precepte, en el sentit d'eliminar l'incís «tret que, per la seva finalitat i objecte, l'òrgan ambiental n'acordi l'exoneració pel fet de no tenir efectes significatius sobre el medi ambient», atès que entenen que la redacció vigent de l'article 8.1 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, conté els supòsits exclosos d'avaluació ambiental estratègica a manera de numerus clausus. En aquest sentit, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears assumeix el compromís de promoure la corresponent iniciativa legislativa per adequar aquest precepte a la legislació bàsica estatal.

d) Quant a les discrepàncies relatives a l'apartat 7 de la disposició addicional tercera, pel qual s'introdueix l'apartat 2 de l'article 26 bis de la Llei 5/2018, de 19 de juny, d'habitatge de les Illes Balears, ambdues parts coincideixen a interpretar que les seves previsions no suposen cap innovació o especialitat processal en relació amb el procediment judicial d'execució hipotecària, de conformitat amb la doctrina del Tribunal Constitucional (STC 80/2018, de 5 de juliol). La sanció administrativa es limita a establir una obligació substantiva el naixement de la qual es fa coincidir temporalment amb la iniciació de l'execució i els efectes i les conseqüències de la qual es produeixen, en tot cas, al marge dels tràmits que s'han de seguir en seu processal, que no queden afectats.

e) Pel que fa a les discrepàncies en relació amb l'apartat 7 de la disposició addicional tercera, pel qual s'introdueix l'apartat 3 de l'article 26 bis de la Llei 5/2018, de 19 de juny, d'habitatge de les Illes Balears, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears assumeix el compromís de promoure la corresponent iniciativa legislativa per modificar la redacció del precepte a fi d'aclarir que, una vegada verificada la situació d'especial vulnerabilitat i formulada l'oferta de lloguer social, si els afectats la rebutgen, el demandant no serà sancionat administrativament si inicia el procediment judicial.

f) Finalment, en relació amb les discrepàncies sobre l'apartat 9 de la disposició addicional tercera, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears assumeix el compromís de promoure la corresponent iniciativa legislativa per modificar l'apartat 2, lletra e), de l'article 26 quater de la Llei 5/2018, de 19 de juny, d'habitatge de les Illes Balears, a fi d'eliminar la referència a la possible fixació, per part de l'Administració, del preu i les condicions d'adquisició de l'immoble. En aquest sentit, s'establirà que el dret de retracte s'exercirà sempre pel mateix preu i en les mateixes condicions d'adquisició en què efectivament s'hagi produït la transmissió. Respecte de la resta de discrepàncies relatives a aquest article, ambdues parts coincideixen a considerar que la regulació del Decret llei 3/2020 no vulnera les competències exclusives de l'Estat ni la normativa bàsica estatal.

II. De conformitat amb l'acord aconseguit, ambdues parts coincideixen a considerar concloses les controvèrsies plantejades.

 

III. Comunicar aquest Acord al Tribunal Constitucional als efectes prevists en l'article 33.2 de la Llei orgànica 2/1979, de 3 d'octubre, del Tribunal Constitucional, així com inserir aquest Acord en el Butlletí Oficial de l'Estat i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

3 de març de 2021

El ministre de Política Territorial i Funció Pública

Miquel Octavi Iceta i Llorens

La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat

Mercedes Garrido Rodríguez