Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 88751
Aprovació definitiva de la modificació del Reglament municipal del servei públic del transport de viatgers en automòbils de turisme
El Ple municipal en la sessió celebrada el dia 26 de novembre de 2020 va acordar aprovar inicialment la modificació del Reglament municipal del servei públic de transports de viatgers en automòbils de turisme.
Durant el període d'informació pública es varen fer al·legacions. Es va sol·licitar l'informe preceptiu a l' Institut Balear de la Dona. Una vegada informades les al·legacions i estudiat l'informe, conforme a l'establert en el art 102 d) de la Llei 20/2006 de 15 de desembre municipal i de règim local de les Illes Balears, el Ple de l'Ajuntament, mitjançant acord de dia 25 de maraç de 2021 va resoldre aprovar definitivament la modificació del Reglament municipal del servei públic de transports de viatgers en automòbils de turisme, desestimant les al·legacions presentades i adaptant el text a les recomanacions de l'informe d'impacte de gènere.
Es publica el text íntegre de la modificació del Reglament en compliment del que disposa l'article 103 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, en relació a l'article 113 de la mateixa Llei, a l'efecte de la seva entrada en vigor.
Contra aquest acord, que esgota la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la publicació d'aquest edicte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb el que estableixen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998 reguladora de la jurisdicció contenciós-administrativa.
Calvià, 30 de març de 2021
El tinent de batle d'Infraestructures i Serveis Generals Juan Recasens Oliver
ARTICLES MODIFICATS DEL REGLAMENT MUNICIPAL DEL SERVEI PÚBLIC DE TRANSPORTS DE VIATGERS EN AUTOMÒBILS DE TURISME.
Article 1
El present reglament té per objecte la regulació del transport públic de viatgers i viatgeres, així com el servei de transport d'encàrrecs, entès com el transport de l'equipatge o altres objectes personals de la persona usuària sense que aquest es trobi en el vehicle, efectuat en automòbils de turisme amb conductor o conductora en el terme municipal de Calvià.
La prestació del servei de transport d'encàrrecs serà opcional per a la persona titular de l'autorització.
Article 3
Les normes de policia administrativa contingudes en aquest reglament són les següents:
1. Obtenció de llicència prèvia, mitjançant una tècnica d'autorització estrictament reglada, que proscriu l'arbitrarietat.
2. Coordinació en l'atorgament de llicències amb la Conselleria competent en la matèria, seguint les directrius del Reial decret 1211/1990, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament d'Ordenació dels Transports Terrestres.
3. Subjecció a un règim tarifari que vincularà a les persones titulars de les llicències i a les persones usuàries, protegint la posició de tots dos grups, que serà sotmès als òrgans competents sobre control de preus.
4. Una actuació inspectora tendent a garantir el compliment de les presents normes.
5. Un procediment sancionador que defensa la dignitat de la professió.
6. Unes mesures precautòries que assegurin el compliment d'aquestes normes, encara en contra de la voluntat dels obligats a complir-les.
Article 5
a) Es regirà per aquest Reglament el transport públic de viatgers i viatgeres efectuat en automòbils de turisme taxi, contractat per una sola persona usuària i per la capacitat total del vehicle, l'itinerari del qual transcorri íntegrament pel municipi de Calvià.
b) El terme "públic" s'aplica als transports que realitzen per compte d'una altra persona, mitjançant un preu o una retribució, persones dedicades professionalment al transport, encara que sigui duta a terme per els i les particulars.
c) El terme "automòbil de turisme" queda definit de conformitat amb l'article 68.1.b) de la Llei 4/2014 de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears com vehicle automòbil diferent a la motocicleta, concebut i fabricat per el transport de persones amb una capacitat màxima de fins a nou places inclosa la persona conductor o conductora
Article 8
1. S'entén per aptitud professional la possessió dels següents requisits:
1. Permís de conducció espanyol de la classe B o superior vigent i amb una antiguitat igual o superior als dos anys
2. Títol d'Educació Secundaria Obligatòria (E.S.O.) o equivalent.
3. Haver superat les proves que acrediten la possessió dels coneixements següents:
1. Geografia de l'illa de Mallorca i la seva xarxa viària, així com als centres oficials més importants de Mallorca
2. Principals vies públiques de Calvià i de les zones d'influència recíproca.
3. Llocs d'interès turístic, hospitals, situació de locals d'oci, oficines públiques, centres oficials i principals, hotels de Calvià i centres oficials més importants de Palma de Mallorca.
4. Itineraris més directes per arribar a un punt de destinació.
5. Normes d'aquest reglament, la Llei 4/2014 de transports terrestres i de mobilitat sostenible de les Illes Balears, del Codi de la Circulació i d'altres aplicables a aquesta activitat professional.
6. Règim de tarifes vigent en el moment de l'examen.
7. Coneixements bàsics de gestió empresarial de l'activitat que es pretén realitzar.
8. A més del castellà, coneixements, com a mínim a nivell de conversa, de la llengua pròpia de les Illes Balears, així com coneixements bàsics orals d'anglès o alemany.
Amb la finalitat de garantir que tots i totes les professionals del sector del taxi de Calvià puguin assolir el nivell de coneixement d'idiomes establert en el paràgraf anterior, l'Ajuntament de Calvià ha de promoure cursos voluntaris d'idiomes, que han de ser gratuïts i s'han de fer preferentment en temporada baixa.
2. A les persones titulars de llicències d'autotaxi i a les persones conductor o conductora autoritzades per l'Ajuntament de Calvià per prestar servei, els ha de ser reconeguda l'aptitud professional una vegada hagin superat les proves determinades en l'apartat A, incís 3, d'aquest article, i han de presentar, a més, la documentació que acrediti la possessió dels requisits senyalats en els incisos 1 i 2 del precepte esmentat.
3. En el cas de defunció del titular d'una llicència, si el seu cònjuge vidu o persona hereva forçosa no compleix tots els requisits que s'exigeixen en l'apartat A) d'aquest article, l'Ajuntament pot autoritzar l'exercici de l'activitat regulada per aquest reglament al cònjuge o persona hereva forçosa que reuneixi els requisits de l'incís 1 de l'esmentat apartat, i li manqui obtenir la titulació a què es refereix l'incís 2 o, si n'és el cas, no hagi superat les proves descrites en l'incís 3.
Si es dóna el cas que el cònjuge o persona hereva forçosa no reuneix els requisits de l'incís 1, dita autorització podrà atorgar-se, en les mateixes condicions, al familiar que aquell hagi designat, que estigui comprés dins el tercer grau de consanguinitat.
Aquesta autorització municipal s'ha d'atorgar, en tot cas, amb el compromís previ formal i per escrit de la persona interessada en el qual assumeixi l'obligació de finalitzar els estudis i/o superar les proves de coneixements, i la validesa de l'autorització tendrà un termini màxim de dos anys, que pot ser prorrogat per altres sis mesos en casos degudament justificats
En el suposat cas que la persona hereva forçós sigui menor d'edat, aquesta autorització municipal s'atorgarà, en tot cas, previ compromís formal i per escrit de la persona interessada, tutor o tutora o representant legal, assumint l'obligació de complir amb el requisit contemplat en l'incís 1, així com superar les proves de coneixements de l'incís 2, i la seva validesa tindrà un període màxim de tres anys comptant a partir de les data que abast la majoria d'edat, que podrà prorrogar-se per altres sis mesos en casos degudament justificats
4. Correspon a la Batlia o persona delegada, juntament amb les associacions professionals, fixar les dates de l'examen i establir-ne les bases de realització; aquests exàmens han de tenir una periodicitat d'almenys dos a l'any.
5 Tota persona titular d'un permís municipal de taxista ha de fixar un domicili a efectes de notificació situat en el terme de Calvià i comunicar-ne qualsevol canvi.
Article 9
Certificat de capacitat professional.
Article 10
Per a l'exercici de qualsevol de les activitats regulades per aquest reglament, independentment del compliment de qualsevol altre requisit exigit per altres organismes, es requereix estar en possessió de llicència municipal que habiliti per a la prestació del servei i tenir l'autorització que en faculti l'exercici.
Les llicències municipals per a la prestació de serveis de transport urbà en automòbils de turisme corresponen a una categoria única i es denominen «llicències de taxi».
L'Ajuntament de Calvià ha d'establir un Registre Municipal de Llicències d'Autotaxi, en el qual s'han d'inscriure:
El coneixement d'aquestes dades és públic, encara que en cas que un una particular les vulgui consultar s'ha d'exigir l'existència i acreditació d'un interès legítim, d'acord amb el que disposa l'article 13 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei orgànica 3/2018 de 5 de desembre, de Protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
Article 18
Article 22
La Batlia, juntament amb les associacions professionals del sector, ha de fixar les zones de parada destinades exclusivament al servei, nombre màxim de vehicles que poden concórrer en cada parada, forma en què s'han d'estacionar i qualsevol altra forma de possible contractació dels serveis dels taxis. Les persones usuàries han de respectar el torn d'arribada dels vehicles a l'estacionament a l'hora de requerir el servei, tret que hi hagi una causa justificada.
Es consideren causes justificades per no respectar l'ordre d'arribada les següents:
En tot cas, és la persona usuària qui ha de decidir si fa ús o no del vehicle especialment adaptat a cada una de les finalitats anteriors.
Quan s'esdevengui algun dels casos anteriors, la resta de vehicles no perd el torn de sortida que tengui a la parada.
Article 25
Per a la conducció del vehicle adscrit a la llicència es poden autoritzar:
1. Del dia 1 d'abril al 31 d'octubre, un màxim de tres persones conductors o conductores, inclosos la persona titular de la llicència, els familiars i conductors o conductores assalariats a què es refereix l'article 23.
2. Del dia 1 de novembre al 31 de març, un màxim de dues persones conductors o conductores, inclosos la persona titular de la llicència els familiars i els conductor o conductora i conductors o conductores assalariats a què es refereix l'article 23.
Article 35
L'exercici de l'activitat de publicitat implica l'obtenció prèvia de la corresponent llicència municipal que, en tot cas, han de sol·licitar les agrupacions o col·lectius a què es refereix l'article 9.2 de l'esmentada Llei 5/1997 i disposició addicional única de l'ordenança municipal de publicitat.
La concessió de la llicència s'ha de fer mitjançant la formalització d'un conveni o convenis amb les associacions o entitats que agrupin professionals del sector i que hi tenguin acreditada representativitat. El conveni ha de ser subscrit entre el batle o batlessa de l'Ajuntament de Calvià o el o la tinent de batle que tengui delegades les competències en la matèria i el o la representant de l'associació o agrupació peticionària.
Respectant en tot cas allò que estableixen els apartats b), c) i g) d'aquest article, així com el que disposen la llei i l'ordenança mencionades, en el conveni o convenis d'atorgament de la llicència s'ha de determinar el tipus concret de publicitat a fer, els espais del vehicle a utilitzar, els terminis i condicions de col·locació i renovació i tots aquells extrems que es considerin necessaris per al correcte exercici dels drets que es reconeguin en la llicència i per al compliment del que disposen les normes aplicables a la matèria.
En cap cas s'han d'autoritzar missatges publicitaris que vagin contra la dignitat de la persona o que vulnerin els valors o drets reconeguts en la Constitució, especialment els relacionats amb la infància, la joventut i la dona.
Article 39
Els vehicles adscrits al servei de taxi han d'estar dotats d'un aparell taxímetre que tindrà incorporades les tarifes i els suplements, que entrarà en funcionament amb la baixada de bandera destinat a complir les següents funcions:
Article 40
Els taxímetres han de ser instal·lats en els taxis per tallers autoritzats pels serveis d'indústria de la CAIB. Quan la persona titular de la llicència i el vehicle presenti per primera vegada l'aparell taxímetre a verificació de la Conselleria, ha d'acompanyar el certificat d'origen del fabricant nacional o certificació de la duana (si és d'origen estranger), juntament amb la targeta o llibreta del taxímetre, que li serà retornada una vegada diligenciada.
En el cas de vehicles de substitució, la persona titular de l'explotació del servei podrà optar entre la instal·lació d'un taxímetre convencional o portar un taxímetre virtual mitjançant l'ús d'una tauleta informàtica.
En el suposat cas d'optar per una tauleta informàtica, aquesta, haurà d'instal·lar-se de tal manera que, en tot moment, estigui a la vista de la clientela.
Article 56
Els conductors o conductores dels vehicles, ja siguin les persones titulars, familiars, assalariats o assalariades, han de vestir obligatòriament el model de vestimenta a utilitzar per tot el col·lectiu amb la següent descripció:
1. Part de dalt:
1. Polo o camisa de màniga curta o llarga de color blau marí, amb l'escut de taxis de Cavià (TC, T de color blau cobalt i C en color groc ataronjat i amb la inscripció de taxis Calvià sota l'escut).
2. Armilla o jaqueta del mateix color amb l'escut brodat.
2. Part de baix:
1. Pantalons curts de vestir, sense butxaques laterals, color os o llarg de qualsevol color o vaquer sense motius.
2. En el cas de les dones, també pot ser faldilla curta de vestir (3 cm com a màxim per sobre del genoll), sense trencaments color os.
En cap cas podrà emportar-se publicitat explícita o dibuixos inadequats de cap mena en el vestuari, a part de la marca o logotip propi d'aquest. Excepte casos excepcionals, no es permet tampoc l'ús de gorres, barrets o altres peces que cobreixin el cap
Qualsevol canvi en la indumentària serà acordat per l'alcaldia mitjançant decret, prèvia consulta a les associacions de taxistes més representatives del municipi de Calvià.
Article 57
1. Dins el terme municipal hi ha d'haver una sèrie de punts habilitats com a zones d'estacionament.
2. Les principals zones d'estacionament han d'estar dotades de llum i suports per a informació de les tarifes.
3. Quan els vehicles taxi no estiguin ocupats per passatgers i passatgeres han d'estacionar-se, preferentment, a les zones d'estacionament, per aconseguir amb això una menor discrecionalitat en l'elecció de taxis per part de la persona usuària, procurar estalviar el consum d'energia, evitar el cansament de la persona conductora, impedir riscos d'accidents i procurar major fluïdesa del trànsit en les vies públiques.
4. Els vehicles que acudeixin a les zones d'estacionament han de col·locar-se en ordre d'arribada i en aquest mateix ordre han de recollir els passatgers i passatgeres, llevat el que disposa l'article 22
5. Si els vehicles acudeixen a una zona d'estacionament a la qual no hi ha altres vehicles o aquests són insuficients, per haver-hi diverses persones usuàries en espera, han de recollir necessàriament les persones usuàries per rigorós ordre d'arribada. Solament en cas d'urgència apreciada per els i les agents de l'autoritat pot modificar-se el torn d'arribada.
6. Quan un vehicle es trobi en una zona d'estacionament de taxi i segons l'ordre d'arribada li correspongui recollir viatgers i viatgeres en primer lloc, en cas que sigui requerit per una persona usuària per fer un servei, i per qualsevol circumstància no pogués prestar-lo, perdrà el torn de sortida i passarà a ocupar el darrer lloc.
7. Queda prohibit abandonar el vehicle en la zona d'estacionament, o fer operacions que no permetin la immediata posada en marxa del vehicle.
8. Queda prohibit recollir passatgers i passatgeres a menys de cinquanta metres de distància de qualsevol zona habilitada per a estacionament de taxis en la qual hi hagi vehicles en espera.
9. Les persones usuàries que sol·licitin servei a una zona d'estacionament dotada de telèfon han d'indicar el seu nom, adreça i número de telèfon per tal que es pugui fer l'oportuna comprovació. La baixada de bandera no s'ha de fer fins a l'arribada al lloc des d'on s'ha requerit el taxi.
Article 66
1. El pagament de l'import del servei el farà la persona usuària en el moment en què finalitzi el transport. No obstant això, quan es tracti de serveis amb recorreguts superiors als 40 quilòmetres, el taxista podrà sol·licitar a la clientela que li avanci una quantitat igual al 30% de l'import aproximat del servei.
2. Quan els viatgers i viatgeres abandonin transitòriament el vehicle que els transporta i les persones conductores hagin d'esperar el seu retorn, poden exigir d'aquests, a títol de garantia i contra rebut ajustat al model aprovat per l'Ajuntament de Calvià, l'import del recorregut efectuat més mitja hora d'espera en zona urbana i una hora en descampat, esgotada la qual podran considerar-se desvinculats del servei, tret que, de mutu acord, es convengui un temps major o menor.
3. Quan el conductor o conductora sigui requerida per esperar els viatgers i viatgeres en llocs en què l'estacionament sigui de durada limitada, pot reclamar d'aquests l'import del servei efectuat, sense obligació per la seva part de continuar la prestació del servei, tret que el temps d'espera sigui inferior al de l'estacionament temporal autoritzat.
Article 67
Els conductors o conductores de vehicles taxi estan obligades a proporcionar canvi a la clientela fins a cent euros. Si no disposen del canvi necessari per a aquesta quantitat, se'n procuraran pels mitjans necessaris, posant el taxímetre en punt mort.
Igualment estan obligades, quan la clientela el sol·liciti, a acceptar el pagament, mitjançant
l'ús de targetes de crèdit, per això haurà de comptar amb la corresponent TPV.
Les persones conductores dels vehicles estan obligades a lliurar un rebut de l'import del servei quan ho sol·licitin les persones usuàries. Aquest rebut ha d'ajustar-se al model oficial aprovat per l'Ajuntament de Cavià.
Article 69
El conductor o conductora sol·licitada, personalment o per via telefònica, APP, o per qualsevol sistema de contractació aprovat per l'Ajuntament per fer un servei en la forma establerta no s'hi pot negar sense causa justa.
Té la consideració de causa justa:
1. Ser requerida per individus perseguits per la policia.
2. Ser sol·licitada per transportar un nombre de persones superior al de les places autoritzades per al vehicle.
3. Quan qualsevol dels viatgers i viatgeres es trobi en estat de manifesta embriaguesa o intoxicació per estupefaents. En els casos de perill greu o imminent per a la vida o integritat física del viatger, s'ha d'avisar immediatament a la policia o centre mèdic més proper.
4. Quan la vestimenta dels viatgers i viatgeres, o la naturalesa i caràcter dels paquets, equipatges o animals de què siguin portadors puguin deteriorar o causar danys a l'interior del vehicle.
5. Ser requerida per prestar el servei per vies intransitables que ofereixin perill per a la seguretat i integritat tant dels ocupants i de la persona conductora com del vehicle.
En tot cas,el conductor o conductora han d'observar amb el públic un comportament correcte i, a requeriment de la persona usuària, han de justificar la negativa davant un agent de l'autoritat.
Article 77
Els vehicles sols poden ser utilitzats per a la finalitat que determina la respectiva llicència.
Article 84
16.- Article 115
Infraccions greus:
1. Incomplir, tant per excés com per defecte, l'horari de feina, descans setmanal o vacances.
2. Vestir de forma inadequada en els termes establerts en l'article 56.
3. Contractar servei, les empreses de radiotelèfon, en un àmbit superior al municipi de Calvià.
4. No responsabilitzar-se de la prestació del servei, la persona que hagi atès una trucada telefònica demanant-lo, sense causa justificada.
5. Percebre, l'entitat mediadora en la contractació del servei per radiotelèfon, tarifes superiors a les autoritzades.
6. Dur el taxímetre sense els precintes de garantia.
7. No tenir el llibre de reclamacions, o negar o obstaculitzar-ne la utilització per part de les persones usuàries.
8. Realitzar transport públic amb reiteració d'itinerari i horari i que constitueixi un servei regular.
9. Recollir passatgers i passatgeres fora del terme municipal de Calvià, excepte els casos en què hi hagi acords amb altres municipis.
10. Deixar de comparèixer a la parada els taxis durant una setmana sense causa justificada.
11. Exigir en el servei de taxis un nou import de baixada de bandera quan la persona usuària rectifiqui el final de la carrera o si, abans de finalitzar aquesta, baixa algun acompanyant.
12. No admetre el nombre de viatgers i viatgeres legalment autoritzat o admetre'n un nombre superior.
13. No presentar el vehicle a inspecció a requeriment de l'autoritat o dels seus agents.
14. No respectar el torn de parada, llevat dels casos prevists en aquest reglament.
15. Captar viatgers i viatgeres mitjançant la formulació personal d'ofertes o escollir passatge de qualsevol altra forma, excepte en els casos permesos en aquest reglament.
16. No disposar de portaequipatge, o no tenir-lo disponible per a la persona usuària.
17. Eliminat
18. No complir les ordres concretes de l'itinerari marcat pels passatgers i passatgeres o, a falta d'instruccions, no seguir l'itinerari més curt en distància o temps, de manera que es facin innecessàriament majors distàncies.
19. No acceptar que la persona usuària faci ús indistintament de les llengües oficials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o no prestar correctament el servei al·legant no conèixer l'idioma del passatger.
20. No donar compte a les autoritats perquè es desinfecti el vehicle, si s'hagués transportat una persona afectada per una malaltia infectocontagiosa.
21. Haver passat quaranta-vuit hores des que es va iniciar o extingir la relació laboral de la persona treballadora assalariada o de l'autònom col·laborador de la llicència sense que la persona titular hagi comunicat l'alta o la baixa a l'Ajuntament.
22. Desacatar, de fet o de paraula, els i les agents de la policia municipal encarregats de la vigilància de les normes contingudes en aquest reglament i en el Codi de la Circulació.
23. No presentar el vehicle en ordre de servei quan s'està exercint l'activitat de transport públic de viatgers i viatgeres.
24. Abandonar el vehicle a la parada, de manera que s'impedeixi el funcionament normal del servei.
25. Carregar passatgers i passatgeres a una distància inferior a cinquanta metres d'una zona habilitada per a estacionament de taxis, tret que no hi hagi vehicles en espera.
26. Baixar la bandera del taxímetre abans que hagi entrat la persona usuària en el vehicle i hagi indicat el seu punt de destinació, d'acord amb el que estableix l'article 65, o abans de l'arribada al lloc des d'on hagi estat requerit el taxi a través de radiotelèfon, d'acord amb l'establert en l'article 57, incís 9.
27. Presentar deficiències en l'estat de conservació de la carrosseria, tancament de les portes o neteja interior i exterior del vehicle, sempre que anteriorment s'hagi donat compliment al procediment que estableix l'article 44.
28. Prestar servei amb l'ITV caducada, quan el vehicle no presenti deficiències ostensibles de funcionament.
29. Prestar servei sense disposar de la corresponent pòlissa d'assegurança.
30. Prestar servei professional sense el necessari requisit d'afiliació i alta a la Seguretat Social.
31. Transferir el vehicle aplicat a la llicència, o desballestar-lo sense haver estat prèviament autoritzat a fer-ho per l'Ajuntament.
32. Les infraccions que, no incloses en els apartats precedents, es qualifiquen de lleus d'acord amb l'article 116 d'aquest reglament, quan en els dotze mesos anteriors a haver-les comès el responsable hagi estat objecte de sanció mitjançant resolució definitiva per infracció tipificada en un mateix apartat de l'esmentat article, excepte quan es tracti d'infraccions contingudes en l'apartat 4t d'aquest, que tenguin distinta naturalesa.
33. Qualsevol de les infraccions previstes en l'article 114 quan, per la seva naturalesa, ocasió o circumstàncies, no s'hagi de qualificar de molt greu.
34. Fer servir paraules o gestos grollers i d'amenaça en el tracte amb less persones usuàries o dirigits als vianants o conductor o conductora d'altres vehicles.
Article 116
Infraccions lleus:
1. No dur la persona conductora la documentació requerida en l'apartat 2n de l'article 54, per oblit involuntari d'algun dels documents que la componen.
2. No dur o tenir deteriorats alguns dels distintius indicats en l'article 35.
3. No exhibir les tarifes en l'interior del vehicle en un lloc visible per a la persona usuària, o que la seva grandària o deteriorament en dificulti la lectura.
4. Tractar desconsideradament les persones usuàries.
5. Negar-se, sense causa justificada, a regular la calefacció i/o l'aire condicionat del vehicle a petició de la persona usuària.
6. Abandonar el vehicle a la parada absentant-se el conductor o conductora
7. No situar-se el més a prop possible de la vorera per recollir els viatgers i viatgeres.
8. Negar-se a deixar de fumar, baixar el volum o desconnectar el receptor de l'aparell de ràdio, quan el passatger ho requereixi.
9. No dur moneda fraccionària suficient per al canvi de cent euros o negar-se a baixar del vehicle per procurar-se'n.
10. Tenir a l'interior del vehicle una il·luminació deficient.
11. No dur completa la dotació exigida per al vehicle en l'article 37.
12. obrar una tarifa inferior a l'autoritzada.
13. No dur il·luminat el taxímetre en hores nocturnes.
14. Descuidar la neteja personal el conductor o conductora del vehicle.
15. Negar-se a obrir o tancar els vidres a petició de la persona usuària.
16. No ajudar a pujar o a baixar del vehicle els ancians, malalts, invàlids o nins.
17. No recollir i entregar les maletes, equipatges o altres paquets que dugui la persona usuària.
18. Estibar o col·locar inadequadament l'equipatge de manera que se'n pugui causar el deteriorament.
19. Qualsevol de les infraccions previstes en l'article 115 quan per la seva naturalesa, ocasió o circumstància, no s'hagi de qualificar de greu.
20. Tenen la consideració d'infraccions lleus totes les conductes que, suposant una vulneració directe de les normes recollides en aquest reglament, no figurin expressament tipificades en els articles anteriors.
Article 117
a) Les denúncies per contravenció a allò que preceptua aquest reglament s'han de formula de personal dependent de l'Ajuntament de Calvià al qual correspongui, o per qualsevol persona a qui es causi perjudici o que, moguda per l'interès públic, presenti la corresponent denúncia per escrit, que s'ha de dirigir al Batle, amb expressió de les causes de la denúncia i el nom, llinatges i domicili de la persona denunciant, amb les conseqüències que se'n derivin per aquest si, de les investigacions que es practiquin, resulta ser falsa la denúncia.
Quan la infracció denunciada o advertida es trobi expressament penada en una altra norma legal d'àmbit superior al municipal, s'ha d'estar al que estableixin les normes esmentades.
Les infraccions a les normes d'aquest reglament, salvant el que disposa el paràgraf anterior, s'han de castigar amb multa variable dins els límits específics que estableix la legislació local aplicable en aquesta matèria, sense perjudici de l'aplicació de les mesures correctores annexes a què es refereix el Reglament nacional dels serveis urbans i interurbans de transport en automòbils lleugers.r mitjançant l'informe de serveis o d'ofici davant la Batlia per part de la Policia Local i resta
b) Les infraccions al que estableix l'apartat 1r de l'article 114 s'han de castigar amb una sanció pecuniària en grau màxim.
c) Sense perjudici de les sancions pecuniàries, la comissió de les infraccions a les quals es refereixen els apartats 1r i 16è de l'article 114, pot implicar a més, de conformitat amb el que disposa l'article 143 de la Llei d'ordenació dels transports terrestres, que es precinti el vehicle i es retiri alhora la llicència, així com la clausura del local on, si n'és el cas, es facin les activitats, en ambdós supòsits per un termini màxim d'un any, tot això sense perjudici del pagament dels salaris o de les indemnitzacions que calguin i de les mesures que puguin arbitrar-se per garantir-les.
Les resolucions que impliquin precintar els vehicles o clausurà els locals ha de comportar l'ordre els i les agents municipals del Servei d'Inspecció perquè facin les operacions necessàries a fi que sigui efectiva i immediata; igualment s'han de cursar les ordres oportunes per tal que es dugui a terme l'aixecament del precinte o la clausura acordada, tan aviat finalitzi el temps de sanció.
d) Quan les persones responsables de les infraccions previstes en l'article 114 del present reglament hagin estat sancionades mitjançant resolució definitiva per infracció tipificada en el mateix apartat de dit article en els dotze mesos anteriors a la comissió de la falta la infracció comporta la retirada temporal o definitiva de la llicència. En el còmput del termini esmentat no s'han de tenir en compte els períodes en què no hagi estat possible fer l'activitat o prestar el servei per haver-se retirat temporalment la llicència.
El termini del precinte dels vehicles, clausura dels locals o retirada no definitiva de la llicència, s'ha de començar a comptar a partir de la data en què es dugui a efecte l'execució material de l'acte per part de l'Ajuntament de Calvià.
Quan s'hagin comès infraccions a la Llei d'ordenació dels transports terrestres, sancionades per la conselleria competent, mitjançant resolució definitiva, amb suspensió o retirada definitiva de la corresponent targeta VT o VTC, s'ha de fer el mateix amb la llicència atorgada per l'Ajuntament de Calvià, així com precintar el vehicle i clausurar els locals.
En aquells casos a què es refereix aquest apartat, i de conformitat al que estableix l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, atenent a les circumstàncies especials que puguin existir en el supòsit concret, es pot procedir mitjançant acord motivat a l'adopció de la mesura de caràcter provisional consistent en la retirada temporal de la llicència, que asseguri l'eficàcia de la resolució final que pugui recaure.
e) La infracció a l'apartat 28 de l'article 114 d'aquest reglament, a més de la sanció pecuniària que correspongui, comporta la revocació de la corresponent llicència, i també la que li fou simultàniament atorgada per la conselleria competent en matèria de transports de la CAIB. Igualment, quan la Conselleria decreti l'anul·lació de les corresponents autoritzacions VT o VTC, quedaran automàticament revocades les llicències atorgades per l'Ajuntament de Calvià.
f) Quan es detectin en les vies públiques infraccions que s'hagin de denunciar d'acord amb el que preveuen els apartats 1, 2, 3, 6, 12, 15, 16, 18, 22, 27, 28 i 29 de l'article 114 o els apartats 2, 6, 20, 29 i 30 de l'article 115, es pot ordenar la immobilització immediata del vehicle i el seu ingrés en el dipòsit municipal fins que se suprimeixin els motius determinants de la infracció, i els i les agents que duguin a terme aquesta actuació han de procurar l'adopció de les mesures necessàries, a fi que les persones usuàries pateixin la menor pertorbació possible.
Quan es tracti d'infraccions comeses contra l'apartat 2 de l'article 114 per persones conductores de vehicles emparades en llicències expedides per ajuntaments distints al de Calvià, s'ha de procedir de la mateixa manera, i s'ha de donar compte dels fets a la Conselleria competent de la CAIB i posar el vehicle a la seva disposició.
g) No escau l'agreujament de les sancions previstes en l'apartat 32 de l'article 114, l'apartat 35 de l'article 115 i l'apartat 3r del present article, quan la persona física o jurídica sancionada per una infracció anterior a qualsevol d'aquests preceptes, com a responsable administrativa, de conformitat amb els apartats 1r i 2n de l'article 111 d'aquest reglament, acrediti, per resolució judicial o administrativa, que la responsabilitat material de dita infracció era imputable a un altra persona.
Article 119
Les infraccions i sancions previstes en aquest reglament prescriuen en els terminis i condicions establertes en l'article 30 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim jurídic del Sector públic.
El termini de prescripció de les infraccions s'interromp, en tot cas, quan s'hagin de practicar actuacions, que han de figurar de forma expressa en l'expedient, encaminades a conèixer la identitat o el domicili de la persona denunciada, o qualsevol altra circumstància necessària per comprovar i qualificar la infracció.
TÍTOL X PROCEDIMENT SANCIONADOR
Article 120
La incoació i la tramitació dels expedients sancionadors instruïts per infraccions al present reglament s'han de dur a terme per la prefectura del Servei d'Inspecció del transport urbà de l'Ajuntament de Calvià, de conformitat amb allò que estableix l'article 146 de la Llei d'ordenació dels transports terrestres, seguint les directrius i objectius que informen els principis de la potestat sancionadora recollits en el Títol IX, Capítol III de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim juridic del Sector públic i Títol IV de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'ha d'aplicar en defecte de procediment específic, el que preveu el decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el reglament del procediment a seguir per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l'exercici de la potestat sancionadora, o normes que els substitueixin
Article 123
En totes les denúncies formulades d'ofici s'ha de consignar, com a mínim, una succinta exposició dels fets, lloc, data i hora en què han tengut lloc, matrícula del vehicle que ha intervingut en els fets i la condició, destinació i número de registre personal de la persona denunciant.
En les denúncies formulades per persones interessades hi ha de figurar, a més, el seu nom, professió i domicili, així com el número del document nacional d'identitat. La persona denunciant ha d'haver presenciat personalment els fets, si no n'ha estat protagonista. Si les denúncies no reuneixen alguns dels extrems indicats, l'òrgan instructor de l'expedient requerirà a qui les formula per tal que, en el termini de deu dies, corregeixi les deficiències advertides, d'acord amb el que disposa l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre advertint-lo que, si no ho fa, es prosseguiran les actuacions pertinents..
Article 130
Les sancions pecuniàries han de ser satisfetes en els terminis prevists en el Reglament general de recaptació.
L'execució de les resolucions sancionadores s'ha de fer d'acord amb el que disposa la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la Llei 40/2015 d'1 d'octubre, de règim jurídic del Sector públic, i en el Reglament general de recaptació, sense perjudici de la utilització de les mesures senyalades en l'article anterior. La suspensió del visat anual de la targeta de transport o la impossibilitat per a la renúncia de la llicència o el canvi de vehicle s'ha de mantenir fins al moment en què el deute quedi extingit per alguna de les causes legalment previstes. El termini i resta de condicions de prescripció de les sancions són els mateixos que els establerts per a les deutes tributàries.
Les sancions no pecuniàries han de ser executades per els i les agents del Servei d'Inspecció del Transport de l'Ajuntament de Calvià a partir de la notificació a l'interessat de la resolució corresponent. Les sancions no pecuniàries imposades per la conselleria corresponent de la CAIB i l'Ajuntament de Calvià per infraccions comeses amb el mateix vehicle s'han de complir simultàniament, en la mesura que ho permetin els terminis de duració respectius.
S'eliminen les disposicions transitòries.