Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE BINISSALEM

Núm. 85927
Decret de batlia d'ampliació terrasses i espai públic per destinar-lo a aquesta activitat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Sr. Batle d'aquest Ajuntament, amb data 26 de març de 2021 va dictar la següent resolució:

“DECRET DE BATLIA núm. 2021-0398 de 26 de març de 2021, pel qual s'estableixen mesures en matèria d'obertura de terrasses i ampliació de l'espai públic per destinar-lo a aquesta activitat amb ocasió de les restriccions establertes per la pandèmia de la COVID-19

Mitjançant l'aprovació del Reial decret 926/2020, de 25 de octubre, pel que es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades per la SARSCoV-2, el Govern de l'Estat va declarar l'estat d'alarma per afrontar la crisis sanitària provocada per la pandèmia internacional causada per la COVID-19. L'estat d'alarma, va ser prorrogat fins el dia 9 de maig de 2021, per Resolució de 29 d'octubre de 2020, del Congres dels Diputats. Va habilitar els governs autonòmics per prendre determinades mesures per posar fre a aquesta pandèmia.

L'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària i s'aprova el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, modificat i actualitzat en nombroses ocasions, va establir un sistema de nivells relacionats amb el risc d'infecció. En el mateix es varen determinar certes limitacions relatives a l'obertura de locals de restauració i les seves terrasses.

La situació d'excepcionalitat que ha implementat l'estat d'alarma o la pròpia pandèmia, han debilitat de forma greu el sector de la restauració.

Atesa la difícil situació en què es troba aquest sector, cal adoptar mesures extraordinàries que ajudin a pal·liar les dificultats econòmiques que travessa i així evitar les pèrdues de llocs de treball derivades del tancament d'establiments.  La obertura de les terrasses i l'increment de la superfície destinada a aquesta activitat, amb les condiciones que estableix el Govern de les Illes Balears, és una opció que amplia el nombre de clients dels establiments i en conseqüència comporta un increment dels ingressos i ajuda a mantenir el llocs de treball del sector.

Per això, els destinataris de la present disposició són els establiments de restauració o assimilats definits a l'Ordenança municipal reguladora de la instal·lació de terrasses de vetlladors (BOIB de 25 de setembre de 2014).

La mesura adoptada consta d'un seguit de criteris destinats a delimitar les possibilitats d'ampliació, que tindran un caràcter excepcional i provisional. En tot cas, el següent règim haurà de respectar la normativa sanitària i les restriccions estatals i autonòmiques per fer front a la Covid-19.

La elaboració d'aquest Decret és la resposta a la sol·licitud dels empresaris i restauradors de Binissalem.

Per la qual cosa, disposo

Article 1.

Objecte

1. Aquest decret té per objecte establir mesures en matèria d'obertura de les terrasses de restauració i de les condicions i el procediment per a l'ampliació provisional de l'espai lliure d'ús públic ocupat per les terrasses, les voravies i aparcaments públics actualment autoritzats, amb respecte a les condicions de seguretat sanitària.

2. Aquest decret s'aprova amb ocasió de la possible flexibilització de les restriccions establertes pel l'estat d'alarma i el que pugui aprovar el Govern de les Illes Balears sobre aquesta matèria.

Article 2.

Àmbit d'aplicació

1. Aquest decret és d'aplicació als establiments de restauració i assimilats que disposin de llicència d'activitats d'acord a la normativa.

2. Quan es requereixi l'aplicació i la interpretació de l'Ordenança reguladora de la instal·lació de terrasses de vetlladors s'ha d'efectuar d'acord amb els criteris que regeixen la present resolució. En tot cas, l'horari de les terrasses es l'establert a l'Ordenança de municipal reguladora de la instal·lació de terrasses de vetlladors, d'acord amb les restriccions sanitàries vigents.

3. El que estableix aquest decret s'entén sense perjudici del que disposen les normatives sectorials, incloent-hi les ordenances municipals. Les determinacions d'aquestes normatives són plenament exigibles encara que no s'hi faci una referència expressa en aquesta disposició.

Caldrà previ informe de la policia local indicatiu de les mesures de seguretat.

4. Cal garantir les condicions d'accessibilitat en l'espai públic. En especial l'accés a pàrquings i equipaments que tinguin accés per a vehicles. Tampoc ha de dificultar l'accés i el pas dels serveis públics de mobilitat, neteja, seguretat i emergències.

No s'ha de dificultar la utilització dels serveis públics, l'ús i el manteniment del mobiliari urbà, la visualització dels senyals de trànsit, ni afecti altres elements.

El titular de l'establiment té l'obligació de vetllar per a què aquests elements es mantinguin en bon estat de conservació i en les mateixes condicions d'implementació, de manera que ha de comunicar a l'Ajuntament qualsevol desperfecte, canvi d'ubicació o desplaçament respecte l'estat o instal·lació inicial.

5. En places, els criteris per les ampliacions s'han d'ordenar unitàriament pel conjunt de la plaça. Tanmateix, només es pot ampliar la superfície de les terrasses quan l'ocupació total de les terrasses no superi el 50% de la superfície lliure del pas de la plaça, i sempre que els espais lliures resultants tinguin una dimensió i geometria adequades pel gaudi ciutadà.

Article 3.

Durada i efectes de les noves autoritzacions i ampliacions de superfície

1. L'ajuntament, considerant totes les circumstancies actuals o previsibles, té plena llibertat per atorgar o denegar, i també revocar, les noves autoritzacions. Hi ha de prevaler l'interès general sobre el particular.

2. Les autoritzacions atorgades a l'empara de la present disposició tenen caràcter excepcional i provisional, i no comporten el reconeixement de drets adquirits.

3. La durada d'aquestes autoritzacions és fins dia 9 de maig de 2021, llevat que es prorrogui l'estat d'alarma, i reservant per tant al Sr. Batle la decisió d'ampliar les mesures contemplades en la present resolució.

En tot cas, el decret amb el seu caràcter excepcional, finalitzaran que així ho determini l'Ajuntament.

4. Un cop produïda la pèrdua de la seva vigència, les persones titulars de les autoritzacions no tenen dret a exigir cap tipus d'indemnització a l'Ajuntament.

Article 4.

Procediment per a l'atorgament de llicències de noves autoritzacions i d'ampliació

1.Els titulars dels establiments de restauració i assimilats han de presentar la sol·licitud pels mitjans establerts legal i reglamentàriament.

2. Les sol·licituds ja presentades no hauran de tornar a ser entregades.

Article 5.

Resolució

1. La resolució, cas que tingui caràcter estimatori de la sol·licitud presentada, atorga l'ampliació de les terrasses amb caràcter excepcional i provisional.

2. L'Ajuntament pot denegar l'atorgament de l'ampliació si la persona titular de l'establiment ha estat sancionada amb caràcter ferm per l'incompliment de les condicions de la llicència en el termini dels 6 mesos anteriors a la formalització de la sol·licitud.

3. Transcorreguts 15 dies des de la presentació sense que la resolució s'hagi dictat i notificat, la sol·licitud s'entén desestimada.

Article 6.

Entrada en vigor

1. Aquest decret entra en vigor, prèvia la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. S'ha de donar compte d'aquest decret al Ple Municipal per a la seva ratificació.

Contra aquest decret, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs potestatiu de reposició davant aquesta Corporació, en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà que de la seva publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagi publicat aquesta resolució, d'acord amb els articles 8.2 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

El que es fa públic per general coneixement.

 

Binissalem, 29 de març de 2021

El batle

Victor Martí Vallés”