Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DES CASTELL
Núm. 84984
Aprovació definitiva Ordenança Municipal de Vehicles de Mobilitat Personal
El Ple de l'Ajuntament des Castell en data 26.11.2021 va aprovar inicialment l'Ordenança Municipal de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP). Aquest acord va ser sotmès a informació pública durant un període de 30 dies mitjançant anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 4 de 09.01.2021.
Durant aquest període no es van presentar reclamacions ni al·legacions, per la qual cosa, de conformitat amb l'establert a l'art. 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, s'entén aquella definitivament aprovada, restant el text de l'Ordenança com segueix.
ORDENANÇA DE VEHICLES DE MOBILITAT PERSONAL (VMP)
L'objecte de la present ordenança rau a donar una resposta adequada a la problemàtica que planteja la circulació, per les vies urbanes del terme municipal de Es Castell, dels vehicles de mobilitat personal (VMP).
La ràpida proliferació i la tendència creixent, al municipi, d'aquests nous aparells, juntament amb la dèbil situació legal respecte a la seva regulació, provoquen certes incidències i disfuncions en la mobilitat: vianants i ciclistes comparteixen el seu espai amb vehicles de característiques molt diferents.
I, per altra banda, les persones usuàries dels nous mitjans de desplaçament pateixen un buit normatiu respecte de la regulació de les seves condicions de circulació.
Per aquest motiu, la Federació Espanyola de Municipis i Províncies, mitjançant acord de la seva Junta de Govern de 29 d'octubre de 2018, ha publicat les "Recomanacions de la FEMP sobre la vorera i la prioritat als vianants", en què, entre altres consideracions, reforça la vorera com a espai del 'vianant.
CAPÍTOL I. DESCRIPCIÓ I CIRCULACIÓ
Art. 1. Descripció
Els vehicles de mobilitat personal (VMP) són vehicles capaços d'assistir l'ésser humà en el seu desplaçament personal i, per la seva construcció, poden excedir les característiques dels cicles i estar dotats amb motor elèctric.
Art. 2. Classificació
Tenint en compte les seves característiques i d'acord amb el que preveu l'annex I de la Instrucció núm. 16/V-124, de la Direcció General de Trànsit, de data 3 de novembre de 2016, sobre vehicles de mobilitat personal (VMP) i la instrucció 2019/S-149 TV-108, de 3 de desembre de 2019, sobre “Aclaracions tècniques i criteris per a la formulació de denúncies de vehicles lleugers propulsats per motors elèctrics” de la Direcció General de Trànsit, els VMP es classifiquen en els següents tipus:
Qualsevol altre aparell no inclòs en la taula anterior haurà d'acreditar, mitjançant certificat d'Indústria, la categoria a la qual pertany; en el cas de no presentar-lo, es considerarà no apte per a la circulació.
Art. 3. Condicions generals
1. Com a norma general, els VMP podran circular per les zones que es detallen a la present ordenança, sempre amb la diligència i precaució necessàries per a no provocar danys propis o aliens, evitant posar en perill la mateixa persona usuària i la resta de persones que transiten per la via.
2. Es prohibeix l'ús d'auriculars, telèfons mòbils o qualsevol altre aparell que suposi una distracció, mentre es condueix qualsevol VMP.
3. Es prohibeix circular amb taxes d'alcohol superiors a les establertes a la normativa general de trànsit, així com sota els efectes de les drogues tòxiques, estupefaents o substàncies psicotròpiques.
4. No es permet la circulació amb més ocupants que les places per a les quals s'ha construït el vehicle.
5. Quan els VMP circulin pel carril bici, o per calçades a les quals estiguin autoritzats, ho faran per la seva dreta, advertint amb antelació suficient els girs o qualsevol maniobra que hagin de realitzar i respectant, en tot moment, les indicacions dels/les agents encarregat/des del trànsit, els senyals i els semàfors.
6. Quan pretengui fer un avançament, la persona que condueix un VMP haurà d'advertir-ho amb antelació suficient, comprovant que hi ha espai suficient i que no es posa en perill, ni s'entorpeix, les persones usuàries que circulen en el mateix sentit o en sentit contrari.
7. Es respectaran, en tot moment, les normes generals de circulació establertes per la present ordenança i per la normativa i legislació vigents en matèria de trànsit.
8. Queda prohibida la circulació en companyia, al mateix temps, d'animals subjectats per corretja. Tampoc no es permet l'arrossegament de qualsevol altre vehicle o de persones usuàries que utilitzin patí, monopatí, patinet, patins o similars, així com d'animals.
Art. 4. Zones de circulació, direcció de la marxa i velocitat màxima
1. Circulació prohibida: No es permet la circulació dels VMP per les voreres i carrers o zones per a vianants, i per parcs y zones verdes.
2. Circulació permesa: Es permet la circulació dels VMP per les calçades la regulació de velocitat de les quals es trobi limitada a 30 km/h, o inferior, i pels carrers de plataforma única als quals estigui permesa la circulació de vehicles, així com per les voreres bici i els carrils bici.
3. Direcció de la marxa: Amb caràcter general, es prohibeix la circulació en sentit contrari al dels vehicles; no obstant, als carrils bici es permetrà la circulació en sentit en ambdós sentits quan l'amplada dels carrils ho permeti; amb aquesta finalitat, es col·locaran els senyals verticals o horitzontals pertinents.
4. Velocitat màxima:
4.1. Circulació per la calçada:
4.2. Circulació per voreres bici, carrils bici, i per vies de plataforma única on es permeti el pas de vehicles.
Poden circular els VMP, tipus A y B, en:
Art. 5. Prioritat
Les persones que condueixen vehicles de mobilitat personal de dues o més rodes han de tenir cautela i estan obligats a circular amb diligència i precaució, per evitar danys propis o a tercers, no posar en perill la resta de persones usuàries de la via i respectar sempre la preferència dels passos de vianants.
És obligatori reduir la velocitat quan s'aproximin a un pas de vianants, per evitar situacions de conflicte amb les persones vianants, així com prendre les precaucions necessàries.
Sempre que es comparteixi espai amb vianants, s'haurà de respectar la prioritat d'aquests, adequar la velocitat del VMP al seu pas i no fer cap maniobra que afecti negativament la seva seguretat.
Art. 6. Estacionament
Els vehicles VMP només es podran estacionar als espais habilitats amb aquesta finalitat.
Es prohibeix lligar-los a arbres, semàfors, bancs i altres elements de mobiliari urbà; es prohibeix aparcar-los a zones de càrrega i descàrrega o als llocs reservats a altres persones usuàries, com els taxis o les persones amb mobilitat reduïda; o a les zones d'estacionament prohibit i sortides d'emergència, així com a les voreres, llevat que això s'hagi autoritzat expressament.
Art. 7. Ús del casc
Per a les persones usuàries de vehicles tipus A, B i C0, serà obligatori l'ús de cascos homologats. A la resta de casos, l'ús del casc és recomanat.
Art. 8. Elements reflectors, llums i timbres
Totes les tipologies de vehicles han de portar, de manera obligatòria, elements reflectors, llums davanteres i posteriors, així com timbres, degudament homologats.
Art. 9. Assegurança
La contractació d'una assegurança de responsabilitat civil és obligatòria per a totes les persones físiques i jurídiques titulars de vehicles VMP, sigui a títol de propietat o de qualsevol altre títol.
Igualment, han de tenir cobertura d'assegurança, tant a tercers com per als passatgers/eres dels vehicles de tipus C1.
També s'ha de cobrir la indemnització de caràcter subsidiari pels danys i perjudicis derivats de l'ús d'aquells vehicles VMP per part de les persones usuàries a qui els cedeixin o lloguin.
Art. 10. Edat mínima necessària
L'edat permesa per conduir un VMP o un cicle de més de dues rodes és de 15 anys, en tots els casos.
Les persones menors de 15 anys els poden utilitzar als espais tancats al trànsit de vehicles, sota la responsabilitat dels progenitors o tutors/ores, sempre que el vehicle resulti adequat a la seva edat, alçada i pes.
CAPÍTOL II. DE LES CONDICIONS ESPECIALS PER A ACTIVITATS D'EXPLOTACIÓ ECONÒMICA
Art. 11. Condicions especials de circulació
Quan amb els vehicles VMP es realitzi una activitat d'explotació comercial, turística o d'oci, amb ànim de lucre, s'han de seguir unes condicions especials de circulació.
Art. 12. Identificació i registre per a vehicles i cicles que desenvolupin una activitat econòmica
L'Ajuntament d´Es Castell crearà un registre de cicles i vehicles de mobilitat personal afectes a activitats econòmiques, mitjançant els seus departaments competents en aquesta matèria (Policia Local, Promoció Econòmica, Comerç i Turisme).
Aquells cicles als quals s'estigui donant un ús d'activitat d'explotació econòmica hauran de registrar-se de manera immediata, juntament amb els vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes que desenvolupin aquest tipus d'activitat.
El nou registre permetrà comprovar que els vehicles compleixen els requisits tècnics normatius sol·licitats, identificar-los i registrar-los. Els vehicles s'identificaran amb un codi QR.
La Policia Local disposarà d'un sistema que permetrà obtenir una lectura ràpida de les característiques tècniques dels vehicles i de la seva titularitat, i comprovar que compleixin tots els requisits establerts a l'ordenança.
Art. 13. Ús dels VMP per persones amb dificultat de mobilitat personal
En el cas de persones amb dificultat de mobilitat personal, els VMP podran circular igual que un vianant i a la velocitat d'aquest, un màxim de 5 km/h, respectant, en tot cas, la prioritat del vianant no motoritzat.
Aquesta dificultat s'acreditarà mitjançant certificat mèdic, en el qual es reflecteixi la necessitat d'emprar un mitjà auxiliar, indicant el temps necessari. Aquest temps no superarà els dos anys; i, si fos necessari, es realitzarà un nou certificat mèdic actualitzat.
CAPÍTOL III. Règim sancionador
Art. 14. Disposicions generals
1. Les accions i omissions contràries al que disposa aquesta ordenança constitueixen una infracció administrativa, i seran sancionades en els termes previstos en la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària.
2. Les infraccions als preceptes regulats en aquesta ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
Art. 15. Responsabilitat
La responsabilitat per les infraccions comeses contra el que disposa la present ordenança es determinarà tal com preveu la legislació sobre el trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària.
Art. 16. Procediment sancionador
La imposició de sancions per la comissió d'infraccions tipificades en aquesta ordenança només es podrà acordar en virtut del procediment instruït conforme al que disposa la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, i les seves ordenances de desenvolupament; i, supletòriament, en la normativa del procediment administratiu comú.
Art. 17. Infraccions lleus
Es consideren infraccions lleus les següents conductes:
Art. 18. Infraccions greus
Es consideren infraccions greus:
Art. 19. Infraccions molt greus
Es consideren infraccions molt greus les següents conductes:
Art. 20. Sancions
1. Les sancions per la comissió d'infraccions regulades en aquesta ordenança quedaran graduades de la següent forma:
2. Les sancions es graduaran considerant especialment els següents criteris:
3. La competència sancionadora per la comissió d'infraccions d'aquesta Ordenança correspon a l'Alcalde, que podrà delegar les seves atribucions.
4. Amb independència de la sanció que pogués correspondre, serà procedent la immobilització, retirada i dipòsit municipal del vehicle, i altres mesures provisionals, en els casos previstos en la normativa estatal de trànsit i seguretat viària.
Art. 21. Immobilització i retirada
1. Els i les agents de l'autoritat podran procedir a la immobilització dels vehicles de mobilitat personal quan, com a conseqüència de l'incompliment dels preceptes d'aquesta ordenança o normes d'aplicació subsidiària, es pugui derivar de la seva utilització un risc greu per a la circulació, les persones o els béns, especialment en els següents supòsits:
2. La immobilització podrà implicar la retirada del vehicle de mobilitat personal —i el seu trasllat al dipòsit corresponent—, si no s'esmenen les causes que la van motivar, o constitueixin un perill, o causin greus pertorbacions a la circulació de vehicles o vianants o al funcionament d'algun servei públic; o deteriorin el patrimoni públic; i quan es pugui presumir racionalment que s'han abandonat.
3. Els/les agents de l'autoritat aixecaran la corresponent acta d'immobilització/retirada, la qual no perdrà efecte fins que no sigui emplenada la diligència d'“Aixecament de la immobilització”.
4. Les despeses que s'originin com a conseqüència de la immobilització/retirada del vehicle seran per compte de la persona titular, que les haurà d'abonar o garantir-ne el pagament, com a requisit previ a aixecar tal mesura, sense perjudici del dret de defensa que li assisteix i de la possibilitat de repercutir-ho sobre la persona responsable que hagi donat lloc a l'adopció de tal mesura per part de l'Administració.
5. La immobilització/retirada es durà a terme al lloc que indiqui l'autoritat municipal; i no s'aixecarà fins que no quedin esmenades les deficiències que la van motivar o es procedeixi a la retirada del vehicle en les condicions que aquesta autoritat determini, previ pagament de la taxa corresponent, si així estigués establert.
Art. 22. Prescripció i caducitat
Per determinar el termini de prescripció de les infraccions i sancions previstes en aquesta ordenança, s'estarà al que disposa la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, i al seu reglament de desenvolupament; i, supletòriament, al que es disposa en la normativa de procediment administratiu comú.
Disposició addicional
La present normativa municipal estarà supeditada, en tot cas, al que s'estableix per als VMP a la normativa europea, nacional i autonòmica vigent, aplicable en la matèria.
Disposició final
La present ordenança, després de la seva aprovació definitiva, entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació completa en el Butlleti Oficial de les Illes Balears, a excepció del que s'estableix en el capítol “Infraccions i sancions”, que entrarà en vigor als quinze (15) dies següents de la seva publicació en el Butlleti Oficial de les Illes Balears.
Es Castell, 26 de març de 2021
La batllessa Juana Escandell Salom