Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 60845
Departament de Personal. Acord del Ple de l'aprovació del Pla d'Ordenació del Cos de Bombers i Bomberes de l'ajuntament de Palma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'ajuntament de Palma en sessió ordinària de 25 de febrer de 2021 va aprovar el següent Acord:

Antecedents

La darrera valoració de llocs de feina de l'Ajuntament de Palma es va produir fa més de 17 anys, per la qual cosa, tenint en compte les disponibilitats pressupostàries que ha fixat el Pressupost general de despeses per a l'any 2021, sense oblidar les restriccions legals quant a l'increment de les retribucions del personal al servei del sector públic, i amb la finalitat de donar resposta a les reivindicacions sindicals i dels empleats públics de l'ajuntament de Palma, es va considerar adient i necessari iniciar un procediment de valoració dels llocs de feina adscrits al Cos de Bombers i Bomberes de l'ajuntament de Palma. Aquesta gestió es va dur a terme al llarg del segon semestre de l'any 2020 segons el procediment legalment establert i comptant amb la preceptiva negociació sindical.

La relació de llocs de treball és una manifestació important de la capacitat d'autoorganització reconeguda  a les Entitats Locals a l'article 4 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora  de les bases del règim local, en matèria de recursos humans i es concreta en la possibilitat de configurar una organització de llocs de treballs adaptada a les característiques de cada Entitat Local. Així doncs, la relació de llocs de treball constitueix el principal instrument organitzatiu de la funció pública local doncs mitjançant la mateixa es dissenya el model d'organització a nivell d'estructura interna. En conclusió, és cada Entitat local la que ha de valorar les necessitats concretes de l'organització administrativa i tècnica i definir totes les característiques de tots els llocs de feina que conformen la pròpia estructura, sempre de conformitat amb les limitacions que estableixi el legislador.

L'ajuntament de Palma ja fa anys que disposa de la Relació de llocs de feina com a un instrument que ordena i classifica els diferents llocs de feina, racionalitzant i ordenant la funció publica local. En aquest sentit, és l'article 90.2 de la Llei de bases de règim local el que recull l'obligació de les Corporacions Locals de formar la relació de tots els llocs existents en les seves organitzacions, remetent a la legislació bàsica sobre funció pública. Així, preveu l'article  74 del Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic que les administracions públiques han d'estructurar la seva organització a través de relacions de llocs de treball o altres instruments organitzatius similars que contenguin, almenys, la denominació dels llocs, els grups de classificació professional, els cossos o escales, si escau, a què estiguin adscrits, els sistemes de provisió i les retribucions complementaries.

La Relació de llocs de treball té vocació de permanència, no s'esgota  amb el seu compliment sinó que es perfecciona en el temps. És un instrument d'ordenació de tots els llocs de treball de les diferents Àrees de Govern.

El Pla d'Ordenació de Bombers neix de les necessitats ja exposades i és una proposta impulsada i estructurada per la regidoria de Seguretat Ciutadana i definida conjuntament amb l'àrea de Funció Pública, la qual ha aportat els criteris tècnics oportuns. El Pla esmentat dissenya un model organitzatiu que regula els serveis mínims, l'organigrama i les funcions específiques de tots i cada un dels llocs de feina adscrits al Cos, valorant-ne els quatre factors que integren el complement específic de cada un d'ells.

Principalment, els objectius primordials del Pla d'Ordenació són: la consecució de l'eficàcia en la prestació dels serveis públics, l'adaptació a la legislació prevista per organismes superiors i la millora de l'eficiència i de  l'eficàcia en la qualitat dels serveis que presten els empleats públics adscrits al Cos de Bombers i Bomberes per tal d'arribar a l'excel·lència. En aquest sentit, s'ha posat un especial èmfasi en reestructurar l'organització general del cos, especialment redimensionant el quadrant de torns i planificant a mig termini una renovació i ampliació de la plantilla actual de bombers i bomberes d'acord a les línies marcades per les limitacions pressupostàries i, finalment, com a resultat d'aquesta nova organització global minvar, també, la quantitat de prestació de serveis extraordinaris amb tots els avantatges que aquest fet comporta.    

Per tot això, també és necessari incidir i actualitzar les retribucions complementàries dels diferents llocs de treball per tal de que les mateixes siguin adequades i reals i tinguin en compte la situació actual d‘especial dificultat tècnica, de responsabilitat, de dedicació i de les condicions en que el personal adscrit a dit Cos desenvolupa la feina.

El mètode de valoració utilitzat ha consistit en un mètode híbrid entre els mètodes qualitatius i quantitatius. Així, s'ha realitzat, d'una banda, un anàlisis exhaustiu d'aquells conceptes econòmics preexistents i, de l'altra, una estructuració de les característiques de cada lloc de treball en funció de les activitats i tasques que es desenvolupen. Finalment, s'han ordenat tots els llocs del Cos d'acord amb la seva jerarquia i condicions de treball atribuint una puntuació a cada un dels quatre factors valorats equivalent al pes que suposa cada un d'aquests el conjunt global.

Aquesta valoració ha tingut com a objectiu principal establir una política retributiva del complement específic basada en la simplificació, en el sentit de racionalitzar i ordenar les diferents gratificacions que fins a hores d'ara percebia el personal adscrit al Cos de Bombers i Bomberes fora del complement específic per tal d'integrar-les i valorar-les dintre del mateix.

Per tant, a partir de l'entrada en vigor d'aquest Pla d'Ordenació, que necessàriament haurà de coincidir amb la finalització del procés de reclassificació, el personal adscrit al cos de bombers deixarà de percebre les “altres gratificacions” regulades en els articles 74 i següents de l'Acord regulador de les condicions de treball del personal funcionari, eventual i dels òrgans directius de l'ajuntament de Palma, regulant-se el seu règim professional i retributiu per les determinacions que estableix el Pla.

Per altra banda, també s'ha establert el preu d'hora realitzada fora de la jornada normal de treball per cada uns dels grups professionals que integren el Cos.

En conclusió, s'ha dut a terme una complexa i adequada valoració dels llocs de feina adscrits al Cos de Bombers i Bomberes de manera que es retribueix cada  lloc en funció del valor relatiu que aquest lloc ocupa dintre del conjunt de  l'organització. D'aquesta manera, s'han establert les oportunes diferències entre els llocs, eliminant qualsevol component subjectiu que pogués sorgir i implantant un sistema més just, equilibrat i equitatiu. La finalitat última d'aquesta valoració és establir una estructura salarial basada en la naturalesa dels llocs de feina i no en les característiques individuals de la persona que ocupa cada lloc.

Aquest Pla d'Ordenació va lligat al procés de reclassificació de les places de bomber del subgrup C2 a bomber conductor del subgrup C1 i al procés de reclassificació de caporal del subgrup C2 a caporal del subgrup C1.

Les Meses Generals de Negocicació Extraordinàries de Funcionaris de 3 i 10 de desembre de 2020 i de 11 de febrer de 2021 van aprovar el Pla d'Ordenació del Cos de Bombers i Bomberes de l'ajuntament de Palma, per la qual cosa, és necessari, de conformitat amb l'article 38.3 del Real decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, que aprova el Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, perquè tinguin validesa i eficàcia que aquest Pla sigui aprovat per l'òrgan municipal competent.

Consideracions Jurídiques 

  1. L'article  90.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local recull l'obligació de les Corporacions Locals de formar la relació de tots els llocs existents en les seves organitzacions, remetent a la legislació bàsica estatal. A n'aquest mateix sentit, l'article 126 del Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, que aprova el text refós de les disposicions legals en matèria de règim local, preveu que les relacions de llocs de treball s'atendran a la legislació bàsica sobre funció pública. 

  2. L'article 4 del Reial decret 861/1986, de 25 d'abril, pel qual s'estableix el règim de les retribucions dels funcionaris de l'Administració Local preveu que el complement específic està destinat a retribuir les condicions particulars d'alguns llocs de treball en atenció a la seva especial dificultat tècnica, dedicació, incompatibilitat, responsabilitat, perillositat o penositat i que l'establiment o modificació del complement específic exigirà, amb caràcter previ, que per la Corporació s'efectuï una valoració del lloc de treball atenent a les circumstàncies expressades. 

  3. L'article  74 del Real decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, que aprova el Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic que preveu que les administracions públiques han d'estructurar la seva organització a través de les relacions de llocs de treball o altres instruments organitzatius similars que comprenguin, al menys, la denominació dels llocs, els grups de classificació professional, els cossos o escales, si s'escau,  els sistemes de provisió i les retribucions complementàries.  

  4. L'article 37.1.b) del Real decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, que aprova el Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic preveu que són objecte de negociació, amb l'abast que legalment escaigui en cada cas, la determinació i aplicació de les retribucions complementàries.  

  5. L'article 24 del Real decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, que aprova el Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, assenyala que la quantia i estructura de les retribucions complementàries dels funcionaris s'establiran per les corresponents Lleis de cada Administració pública, atenent, entre altres, a l'especial dificultat tècnica, responsabilitat, dedicació, incompatibilitat exigible per a l'acompliment de determinats llocs de treball o les condicions en què es desenvolupa la feina. 

  6.  L'article 121 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears,  quant a l'estructura de les retribucions, preveu que són retribucions complementàries el complement específic, que retribueix l'especial dificultat tècnica, la responsabilitat, la dedicació o la incompatibilitat que concorren en determinats llocs de feina, o les condicions especials en que s'exerceixen les funcions. 

  7. Els articles 29 i següents de la de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, que preveu que les relacions de llocs de feina han d'incloure, entre altres coses, el nivell retributiu i complement específic. 

  8. Acord de la Junta de Govern 20 de juliol de  2011 (BOIB núm. 117. 04/08/2011) que aprova els criteris bàsics per a l'elaboració de la Nova Relació de llocs de treball de l'Ajuntament de Palma. 

Per tot això, atès l'article 123 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, el regidor d'Hisenda, Innovació i Funció Pública proposa al Ple l'adopció del següent: 

Acord 

Primer. Aprovar el Pla d'Ordenació del Cos de Bombers i Bomberes de l'ajuntament de Palma, així com el document Annex 1 que recull i valora tots els conceptes que integren els factors que formen part del complement específic, tot això de conformitat amb els Acords presos en la Meses Generals de Negociació de Funcionaris de 3 i 10 de desembre de 2020 i de 11 de febrer de 2021 entre els representants de l'Ajuntament i els representants de les Organitzacions Sindicals. 

Els conceptes que integren els factors que formen part del complement específic podran ser desglossats i valorats més endavant per la Comissió Tècnica per l'estudi de la desagregació del complement específic una vegada implantat el Pla d'Ordenació i quan així es consideri tècnicament tenint en compte les funcions i condicions dels llocs de feina.   

Segon. Dur a terme els tràmits municipals adients per aprovar la modificació i actualització de la Relació de llocs de treball en el sentit de incorporar els nous llocs de treball i actualitzar les quanties dels complements específics dels diferents llocs de feina, tot això d'acord amb les determinacions i quanties que preveu el Pla d'Ordenació del Cos de Bombers de l'ajuntament de Palma. 

Tercer. El Pla d'Ordenació del Cos de Bombers i Bomberes de l'ajuntament de Palma entrarà en vigor i serà d'aplicació el dia 1 de setembre de 2021, a excepció del personal que per a ocupar un lloc de treball hagi de superar un procediment de selecció o de provisió. En aquest cas, l'aplicació del Pla d'Ordenació del Cos de Bombers coincidirà amb la superació i pressa de possessió del lloc de feina obtingut. 

A partir de l'entrada en vigor i aplicació del Pla d'Ordenació del Cos de Bombers i Bomberes de l'ajuntament de Palma el règim i les retribucions del personal adscrit al Cos es regularan únicament per les disposicions que preveu el Pla d'Ordenació. No seran d'aplicació els articles 74 i següents de l'Acord regulador de les condicions de treball del personal funcionari, eventual i dels òrgans directius de l'ajuntament de Palma aprovat pel Ple de l'ajuntament de Palma en sessió de 26 de juliol de 2010, ni tampoc la resta d'Acords Municipals adoptats amb anterioritat que regulin aspectes ja previstos en el  Pla d'Ordenació. 

Quart. Aprovar el preu de l'hora realitzada fora de la jornada normal de treball per cada uns dels grups professionals que integren el Cos de Bombers i Bomberes de conformitat amb el que preveu el Pla. 

 Aquest preu serà d'aplicació a partir de l'1 de setembre de 2021, a excepció del personal que per a ocupar un lloc de treball hagi de superar un procediment de selecció o un procediment de provisió. En aquest cas, el preu de l'hora realitzada fora de la jornada normal de treball serà d'aplicació el dia de la pressa de possessió o del dia d'inici de l'ocupació en comissió de serveis del nou lloc de feina. 

Cinquè. Aquest Acord no afecta al complement retributiu de carrera professional que percep el personal al servei de l'ajuntament de Palma. En tot cas, el personal adscrit al Cos de Bombers i Bomberes seguirà percebent el nivell i subgrup de carrera professional assolit en la darrera convocatòria.  

Per progressar en el model de carrera professional horitzontal serà necessari, a més de participar en temps i forma en les corresponents convocatòries de  carrera professional, reunir tots els requisit i mèrits que estableixin les mateixes, així com superar les avaluacions de competències professionals corresponents.  

Sisè. La implantació del Pla d'Ordenació del Cos de Bombers te un cost de 100.000,00 euros i està previst a l'actual pressupost municipal de despeses, en concret, a l'aplicació pressupostària 12 136000 12101 Bombers Complement Específic.  

Aquest cost correspon a la transformació del lloc de feina de bomber a bomber conductor i retribueix la funció de conducció. 

Setè. Donar compte d'aquest acord a la Mesa General de Funcionaris i a la Junta de Personal de l'Ajuntament de Palma per al seu coneixement i efectes corresponents, així com al Registre de Personal. 

Novè. Publicar aquest Acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears. 

Contra aquest acte administratiu, que exhaureix la via administrativa, es pot presentar recurs de reposició davant el mateix òrgan que l'ha dictat, d'acord amb l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. El termini per interposar-lo és d'un mes comptat des de l'endemà de rebre aquesta notificació. En aquest cas no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que no s'hagi resolt el de reposició.  

El recurs de reposició potestatiu s'haurà de presentar al Registre General d'aquest Ajuntament o a les dependències a què es refereix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, abans esmentada, i s'entendrà desestimat quan no s'hagi resolt i notificat la resolució, en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la seva interposició, i en aquest cas quedarà expedita la via contenciosa administrativa.  

Si no s'utilitza el recurs potestatiu de reposició, es pot interposar directament recurs contenciós administratiu, d'acord amb l'article 123 abans esmentat i el que disposa la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Jutjat Contenciós Administratiu o la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia, segons les competències determinades pels articles 8 i 10 de la Llei 29/1998, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de rebre aquesta notificació, tot això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri convenient.

 

Palma, 18 de març de 2021

El cap de departament de Personal (Decret de batllia núm. 3000, de 26 de febrer de 2014, publicat al BOIB núm. 30, de 4 de març de 2014) Antoni Pallicer Martorell

Documents adjunts