Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 83667
Acord del Consell de Govern de 29 de març de 2021 pel qual es modifica l’apartat sisè de l’annex I de l’Acord del Consell de Govern de 13 de maig de 2016 pel qual s’aprova el Codi ètic del Govern de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, en el títol II, enumera un seguit de principis ètics i de regles de conducta per als membres del Govern i per a la resta de persones que ocupen càrrecs de naturalesa directiva, i inclou una regulació breu del conflicte d'interessos i del deure de dedicació exclusiva al càrrec públic.

Així, i per donar compliment al que estableix la Llei esmentada, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears número 62, de 17 de maig de 2016, es va publicar l'Acord del Consell de Govern de 13 de maig de 2016 pel qual s'aprova el Codi ètic del Govern de les Illes Balears.

L'annex I de l'Acord, en concret l'apartat sisè, disposa la creació, la composició, les funcions i el funcionament de la Comissió d'Ètica Pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Atès que, arran del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Comissió d'Ètica Pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'adscriu a la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, és oportú modificar l'apartat sisè de l'annex I de l'Acord del Consell de Govern de 13 de maig de 2016 pel qual s'aprova el Codi ètic del Govern de les Illes Balears.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, en la sessió de 29 de març de 2021, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Es modifica l'apartat sisè de l'annex I de l'Acord del Consell de Govern de 13 de maig de 2016 pel qual s'aprova el Codi ètic del Govern de les Illes Balears, que queda redactat de la manera següent:

Sisè

Comissió d'Ètica Pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

Es crea la Comissió d'Ètica Pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en endavant, la CEP) com a òrgan d'assessorament per al compliment de les normes contingudes en aquest Codi, la qual s'adscriu a la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

1. Composició

La CEP està formada pels membres següents:

a) La persona titular de la direcció general competent en matèria de transparència, que la presideix.

b) Una persona titular d'un càrrec amb rang de director general o assimilat adscrit a la Conselleria de Presidència, de Transparència o d'Administració Pública, que actua com a secretària.

c) Tres persones amb experiència, competència i prestigi professional contrastat en matèries relacionades amb l'ètica, el dret o la governança d'organitzacions, tant del sector públic com del privat, designades pel Govern de les Illes Balears, que actuen com a vocals.

Es pot permetre l'assistència de personal de suport, sense veu ni vot.

Les persones que actuen com a vocals tenen dret a percebre les indemnitzacions en els termes que estableix el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears.

 

2. Funcions

Les funcions de la CEP són les següents:

a) Impulsar la posada en marxa efectiva del Codi ètic a través de les accions i les conductes que siguin necessàries.

b) Atendre les consultes formulades pels càrrecs públics i assimilats, en relació amb l'aplicació del Codi ètic.

c) Plantejar recomanacions als càrrecs públics i assimilats, sobre el compliment del Codi ètic.

d) Redactar l'informe anual de supervisió del compliment del Codi ètic.

e) Promoure en les instàncies que correspongui els programes de difusió, formació o tallers específics que tenguin com a finalitat la millora institucional en matèria d'ètica pública.

f) Crear grups de treball per a l'estudi de temes específics.

g) Rebre les observacions i els suggeriments sobre el contingut del Codi.

h) Formular suggeriments en relació amb les propostes de reforma del Codi que impulsin els òrgans competents.

i) Assessorar els òrgans competents en relació amb les actuacions que hagin d'adoptar en els casos d'incompliment del Codi.

3. Funcionament de la Comissió d'Ètica Pública

3.1. La CEP s'ha de reunir, com a mínim, dues vegades l'any, amb convocatòria prèvia feta per la persona titular de la Secretaria per ordre de la Presidència.

Sens perjudici del paràgraf anterior, es poden convocar tantes reunions extraordinàries com es considerin necessàries, segons la naturalesa i la urgència de les qüestions per tractar.

Les sessions es poden mantenir presencialment o a través de l'ús de mitjans telemàtics.

3.2. Anualment ha d'elaborar un informe de supervisió del compliment del Codi ètic dels càrrecs públics i assimilats de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. L'informe pot contenir recomanacions i s'ha de presentar al Consell de Govern. Les conclusions i les recomanacions de l'informe seran públiques.

3.3. Els membres de la CEP estan obligats a mantenir el secret sobre la informació de què hagin tingut coneixement durant l'exercici de les seves funcions; especialment, sobre els fets examinats, el contingut de les investigacions, de les deliberacions i de les decisions adoptades, així com sobre les dades de caràcter personal.

Només poden fer-se públiques les decisions finals sobre el procediment que ja s'hagin notificat a la persona o a les persones interessades.

3.4. En els casos d'absència, malaltia o qualsevol altre impediment temporal dels membres de la Comissió o en cas que siguin part interessada en l'assumpte objecte de discussió, el règim de substitució de la Presidència i de la Secretaria és el que s'estableix legalment.

Quant a les vocalies, les absències de llarga durada que impedeixin el funcionament correcte de la Comissió poden suposar la revocació de la designació com a membres d'aquesta mitjançant un acord del Govern de les Illes Balears, que ha de designar els nous membres en substitució dels cessats.

3.5. Els càrrecs públics i el personal eventual poden formular a la CEP, en qualsevol moment, totes les consultes que considerin necessàries. Les consultes es faran a través d'una adreça electrònica que es posarà a disposició dels càrrecs i que estarà vinculada a la Secretaria de la CEP.

Els càrrecs públics i el personal eventual que es puguin veure afectats per un conflicte d'interès potencial que col·lideixi o pugui fer-ho amb els seus deures i responsabilitats, han de posar-ho en coneixement de la CEP. Aquesta ha de comunicar la seva resposta en el termini de quinze dies naturals, que es podran ampliar en quinze dies més, també naturals, en els supòsits que així ho requereixin a causa de la seva complexitat.

En cas d'emergència en un possible conflicte d'interès en un procés de presa de decisions, les persones titulars de càrrecs públics, com a mesura cautelar, han d'abstenir-se de participar-hi.

 

Palma, 29 de març de 2021

La secretària del Consell de Govern

Mercedes Garrido Rodríguez