Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS
Núm. 79517
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports de 26 de març de 2021 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per executar projectes d’educació per a la transformació social per a l’any 2021
Identificador BDNS: 554972
Fets
1. Dins la Conselleria d'Afers Socials i Esports, la Direcció General de Cooperació és l'òrgan competent en matèria de cooperació social i econòmica de caràcter exterior i polítiques de solidaritat i desenvolupament humà en pobles i països no desenvolupats o en via de desenvolupament, d'acord amb el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. El Pla Director de la Cooperació al Desenvolupament de les Illes Balears 2020-2023 és l'eina de planificació que assenyala el camí que ha de seguir la política autonòmica de cooperació al desenvolupament i posa l'accent en la millora de la qualitat, la coordinació i la complementarietat entre els diversos actors, l'alineament amb les estratègies locals de desenvolupament, i la informació i la transparència. Juntament amb els drets humans, la participació, l'equitat de gènere i la sostenibilitat ambiental constitueixen el marc transversal que ha de determinar el conjunt de les polítiques i les actuacions de desenvolupament de les Illes Balears.
3. La Direcció General de Cooperació, conscient dels reptes que suposa l'Agenda 2030, adoptada per l'Assemblea General de l'ONU, que estableix els objectius de desenvolupament sostenible per transformar el món, considera que la solidaritat, la interculturalitat i la tolerància són tres dels valors que més s'han de potenciar per aconseguir una societat balear justa, equitativa i cohesionada. L'educació per al desenvolupament ha evolucionat significativament en les darreres dècades, cap a una sisena generació, que posa l'accent en la necessitat d'educar des d'un pensament crític, assumir responsabilitats, empoderar-se i actuar a favor de la transformació de la realitat. L'educació per a la transformació social incorpora els enfocaments local-global i politicopedagògics, la diversitat de subjectes i agents, i el treball articulat i en xarxa, fet que comporta la incorporació de nous actors, formes de treball i metodologies.
4. L'objecte d'aquesta convocatòria de subvencions és donar suport als agents de l'educació per a la transformació social de les Illes Balears en la tasca d'aconseguir una societat balear més solidària, justa i transformadora, conscient de les situacions que viuen les persones dels països en desenvolupament i crítica amb les causes que les provoquen, especialment amb les lligades als models de desenvolupament dels països del Nord.
5. En data 26 de gener de 2021, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l'Acord del Consell de Govern de 25 de gener de 2021 de pròrroga de la vigència del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, que preveu que la Direcció General de Cooperació de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, en el marc de l'objectiu estratègic III.4.1, estableixi subvencions en matèria de sensibilització i educació per al desenvolupament.
6. Normativament, aquesta convocatòria es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny). Els ajuts s'adrecen a les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre radicades a les Illes Balears que duen a terme activitats en matèria de cooperació al desenvolupament i solidaritat i, concretament, actuacions dirigides a l'educació per a la transformació social.
Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; a proposta de la directora general de Cooperació; amb l'informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports; amb l'autorització prèvia del Consell de Govern; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per executar projectes d'educació per a la transformació social per a l'any 2021, d'acord amb els punts que consten en l'annex 1 d'aquesta Resolució i en la resta d'annexos adjunts.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de sis-cents mil euros (600.000 €).
3. Autoritzar una despesa de sis-cents mil euros (600.000 €) amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021.
4. Designar la directora general de Cooperació òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 26 de març de 2021
La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez
ANNEX 1 Punts de la convocatòria
1. Objecte
1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria són projectes i activitats d'educació per a la transformació social que es duguin a terme a les Illes Balears per impulsar els valors de la solidaritat, la tolerància, l'equitat i la justícia en l'àmbit de la comunitat balear.
1.2. En concret, poden ser objecte de subvenció:
a. Modalitat A: projectes que es desenvolupen en els centres educatius.
Aquesta modalitat inclou les activitats adreçades a fomentar l'educació per a la transformació social en l'àmbit de l'educació formal. La finalitat és generar en el conjunt de la comunitat educativa (alumnat, claustre, PAS i AMIPA) coneixements, valors i actituds per a una cultura de la solidaritat compromesa amb la lluita contra la pobresa i l'exclusió, així com el desenvolupament humà incloent, equitatiu i sostenible.
b. Modalitat B: projectes que es desenvolupen fora de l'àmbit dels centres educatius. Aquesta modalitat inclou les activitats adreçades a divulgar valors d'equitat, justícia, tolerància i solidaritat en la població balear. La finalitat és millorar el coneixement de la situació sociocultural, política, econòmica i ambiental dels països del sud; les causes que provoquen aquestes desigualtats entre països, i transformar la societat.
1.3. En queden exclosos els projectes que inclouen ambdues modalitats en un únic projecte.
1.4. La finalitat i els requisits específics corresponents a cada una de les dues modalitats objecte d'aquesta convocatòria es descriuen en el annexos 2 i 3 de la Resolució.
1.5. Els projectes que es presentin han de contribuir a assolir algun o alguns dels objectius següents, sempre lligats a la situació dels països del Sud i a la connexió entre les dimensions local i global:
a. Promoure en la societat de les Illes Balears el coneixement sobre les causes de les desigualtats, les injustícies i la pobresa al món; sobre les conseqüències que tenen, i sobre la vinculació amb el tipus de model de desenvolupament dels països del Nord, entre els quals es troben les Illes Balears.
b. Generar actituds i valors de solidaritat i justícia amb els pobles del món, de respecte als drets humans i de cultura de la pau, i també valors i accions responsables i coherents per a un desenvolupament humà sostenible i que, alhora, contribueixin a la transformació social.
c. Fomentar les accions que treballen per assolir els objectius de desenvolupament sostenible i per promoure i defensar els drets humans que recull la Declaració Universal dels Drets Humans de les Nacions Unides, i que incideixen especialment en els drets econòmics, socials i culturals, així com en els drets polítics i en la promoció dels drets individuals i col·lectius dels pobles.
d. Impulsar les actuacions que promouen la convivència en la diversitat i el diàleg intercultural a les Illes Balears.
1.6. Aquesta convocatòria es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny).
2. Import i crèdit pressupostari
2.1. L'import màxim que es destina a la convocatòria és de sis-cents mil euros (600.000 €), amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, amb la distribució pressupostària següent:
Modalitat A:
— 300.000,00 €, amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00.
Modalitat B:
— 300.000,00 €, amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00.
Aquesta distribució té caràcter estimatiu i l'alteració eventual de les quantitats destinades per partides i per modalitats no exigeix modificar la convocatòria, sens perjudici d'haver de tramitar el procediment pressupostari i comptable que pertoqui. L'import que no s'apliqui a una de les dues modalitats pot incrementar la dotació econòmica de l'altra modalitat.
2.2. L'import màxim previst es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta ampliació no implica ampliar el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
3. Forma i termini de presentació de sol·licituds
3.1. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds i els formularis de projectes, emplenats degudament, d'acord amb els models facilitats per la Direcció General de Cooperació i disponibles en el web http://dgcooper.caib.es. El fet de presentar-los implica que l'entitat interessada accepta les prescripcions que contenen aquesta convocatòria i el Decret 15/2018.
3.2. Les sol·licituds s'han de presentar telemàticament i s'han d'adreçar a la Direcció General de Cooperació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (codi DIR3 A04013498) per mitjà del Registre electrònic comú (REC) de l'Administració General de l'Estat (https://rec.redsara.es), d'acord amb l'article 14, apartats 2 i 3, de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En el cas de presentar la sol·licitud d'una manera presencial, l'Administració, conforme al que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, ha de requerir l'entitat perquè la formalitzi de la manera indicada. A aquests efectes, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi duit a terme l'esmena.
3.3. El termini de presentació de les sol·licituds és el següent:
— Per a projectes de la modalitat A, el termini és de vint dies hàbils comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
— Per a projectes de la modalitat B, el termini comença l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza el 28 de juny de 2021.
3.4. El fet de presentar la sol·licitud de subvenció implica acceptar les prescripcions contingudes en aquesta convocatòria i en el Decret 15/2018.
3.5. Amb la sol·licitud, s'han de presentar el formulari del projecte i el pressupost, adjunt, en format electrònic (document de text i full de càlcul).
3.6. La sol·licitud s'ha de presentar amb tots els apartats emplenats.
3.7. El formulari s'ha de presentar amb tots els apartats emplenats, atès que els que es deixen buits o incomplets no obtenen puntuació. Només es valora la informació que consta en el formulari. La manca de presentació del formulari o d'algun dels apartats no és esmenable.
3.8. La presentació del formulari en un model distint del que s'estableix per a aquesta convocatòria implica l'exclusió i la no valoració del projecte.
4. Entitats beneficiàries i requisits
4.1. De conformitat amb l'article 4.2.b) del Decret 15/2018, poden ser beneficiàries de les subvencions que estableix aquesta convocatòria les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre radicades a les Illes Balears que duen a terme activitats en matèria de cooperació al desenvolupament i solidaritat. S'entén per radicades a les Illes Balears que estiguin inscrites en el Registre d'associacions o en el Registre de fundacions de les Illes Balears o, en el cas que estiguin inscrites en un registre d'àmbit estatal, que disposin d'una seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears. S'entén per disposar de delegació permanent i activa tenir seu social o delegació amb establiment permanent a les Illes Balears, i disposar d'un equip de gestió o un òrgan de treball amb capacitat de decisió a les Illes Balears que pugui assumir la responsabilitat directa dels projectes o les actuacions per als quals se sol·licita la subvenció, així com estar en condicions de facilitar en qualsevol moment a la Direcció General de Cooperació qualsevol aclariment, informació i documentació sobre la comptabilitat i la gestió del projecte durant les fases de seguiment, execució i justificació.
4.2. Les entitats esmentades en el punt anterior han de complir els requisits següents:
a) Estar inscrites en el Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 43 del Decret 15/2018. Cal que la constitució legal de l'entitat i la seva presència efectiva a les Illes Balears s'hagin produït, com a mínim, dos anys abans de la publicació de la convocatòria. Als efectes del que s'estableix respecte del requisit de l'antiguitat que han d'acreditar les entitats beneficiàries, en el cas de successió d'entitats s'ha de respectar l'antiguitat originària de l'entitat sempre que aquesta circumstància s'acrediti en els nous estatuts.
b) Disposar de l'organització i la capacitat suficients i necessàries a les Illes Balears per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció i acreditar l'experiència en cooperació i la capacitat operativa necessàries mitjançant la memòria d'activitats.
c) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
d) Haver justificat suficientment les subvencions o ajudes rebudes amb anterioritat del Govern de les Illes Balears, si n'és el cas.
e) No estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o a cap procediment sancionador.
f) No incórrer en cap de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
4.3. Poden participar en l'execució d'algunes activitats altres entitats socials o agents experts en les matèries objecte del projecte. En tot cas, únicament és considerada com a beneficiària de la subvenció l'entitat sol·licitant i s'ha de respectar la limitació que estableix l'article 23.1 del Decret 15/2018.
5. Documentació que s'ha de presentar
5.1. Totes les entitats sol·licitants han de presentar la sol·licitud signada per la persona que les representa legalment. A aquesta sol·licitud, s'hi ha d'adjuntar el formulari de projectes d'educació per a la transformació social de la modalitat de l'apartat 1.2 que correspongui, disponible en el web http://dgcooper.caib.es. Aquest formulari, que és un document indispensable per admetre la sol·licitud, s'ha de presentar, amb tots els apartats emplenats, en suport informàtic. A més, s'ha de presentar l'original o una còpia compulsada de la documentació següent:
a. Document d'identitat de la persona que representa legalment l'entitat.
b. Declaració responsable relativa a la veracitat de les dades bancàries (n'ha de tenir la titularitat l'entitat sol·licitant), d'acord amb el model normalitzat disponible en el web http://dgcooper.caib.es. En el cas que els comptes ja estiguin d'alta a la Comunitat Autònoma, n'hi ha prou d'indicar en quin s'ha de fer el pagament.
c. En el cas de les fundacions, document acreditatiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.
d. En el cas de no autoritzar la Direcció General de Cooperació, en la sol·licitud, per comprovar que l'entitat es troba al corrent en el pagament de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, els certificats administratius corresponents.
e. Les declaracions responsables següents, segons els models facilitats en el web http://dgcooper.caib.es:
5.2. No és necessari presentar els documents que estableix el punt 5.1, a excepció dels que s'indiquen en els apartats c), d) i e) —que s'han de presentar necessàriament—, si no s'ha produït cap modificació des de la darrera sol·licitud de subvenció presentada en qualsevol convocatòria de subvencions de la Direcció General de Cooperació. En aquest cas, la persona que representa legalment l'entitat ha de fer constar aquesta circumstància en una declaració escrita.
5.3. L'entitat sol·licitant pot presentar voluntàriament qualsevol altra documentació escrita o gràfica que avali l'execució del projecte. Aquesta documentació complementària s'ha de presentar com a annex i únicament en suport informàtic. Amb la documentació, és necessari incloure-hi una llista dels annexos presentats. En cap cas, l'aportació d'aquest material no substitueix la informació inclosa en el formulari.
5.4. Amb relació a la documentació que es determina en els apartats anteriors, s'ha de notificar a l'òrgan competent per resoldre el procediment qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es notifiqui el tancament de l'expedient.
5.5. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeixen el Decret 15/2018 i aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en els paràgrafs anteriors, s'ha de requerir a l'entitat interessada que esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l'advertiment que, si transcorre el termini de deu dies hàbils i no l'ha esmenat, es considerarà que desisteix de la petició i s'arxivarà l'expedient sense més tràmits, amb la resolució prèvia corresponent, en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.
5.6. Així mateix, si el procediment de concessió es paralitza posteriorment per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de l'ajut, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que, transcorregut un termini de quinze dies hàbils, se'n produirà la caducitat. Si acaba aquest termini i l'entitat sol·licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre'n la tramitació, l'òrgan instructor ha de proposar a l'òrgan competent per resoldre el procediment l'arxivament de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, l'ha de notificar a l'entitat interessada.
5.7. Els projectes de la modalitat A han d'incloure una acreditació signada per la direcció del centre que manifesti que el centre coneix el projecte en detall i que té la intenció de participar-hi. Aquesta acreditació es pot presentar juntament amb la sol·licitud o, com a màxim, quinze dies abans d'iniciar les activitats en cada centre.
5.8. S'ha de presentar el certificat que acrediti que les persones que treballen, professionalment o voluntàriament, o que fan activitats en contacte habitual amb menors no consten en el Registre Central de Delinqüents Sexuals, d'acord amb la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, i la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat. Aquest certificat es pot presentar juntament amb la sol·licitud o, com a màxim, quinze dies abans de començar les activitats.
6. Nombre de projectes i durada
6.1. Cada entitat sol·licitant pot presentar fins a un màxim de dos projectes en aquesta convocatòria. D'acord amb això, es poden presentar dos projectes en la modalitat A o dos projectes en la modalitat B, o un projecte en cada una de les modalitats.
6.2. La durada màxima dels projectes és de dotze mesos, comptadors des de la data d'inici. En qualsevol cas, els projectes es poden haver iniciat a partir de l'1 de gener de 2021.
6.3. Es considera que els projectes subvencionats han acabat una vegada transcorregut el termini d'execució previst, comptador des de la data d'inici del projecte.
7. Import de la subvenció
7.1. L'import màxim que es pot sol·licitar per a un projecte és de 30.000,00 € (trenta mil euros).
7.2. En tots els casos es pot sol·licitar una subvenció equivalent al 100 % del pressupost total del projecte.
7.3. L'annex 2 estableix els criteris objectius per concedir les subvencions de la modalitat A, i l'annex 3, els criteris objectius per concedir les subvencions de la modalitat B, així com els punts assignats a cada apartat dels formularis.
8. Tipus de despeses subvencionables
8.1. Són despeses susceptibles d'ajut les que detalla l'article 24 del Decret 15/2018, amb les precisions que estableix aquesta convocatòria.
8.2. Es consideren despeses directes subvencionables les següents:
a. Locals: s'hi inclou el lloguer d'espais o sales a les Illes Balears per fer-hi activitats relacionades directament amb l'activitat subvencionada.
b. Personal: s'hi inclouen les despeses de contractació de personal en nòmina a les Illes Balears necessàries perquè el projecte funcioni. En el cas que l'entitat consideri que, per facilitar el desenvolupament de les activitats previstes, és necessari que hi participi personal d'una seu de l'entitat distinta de la de les Illes Balears, ho pot imputar al projecte però amb finançament propi; és a dir, no pot ser objecte de subvenció. En qualsevol cas, l'entitat ha d'explicar quines tasques duran a terme aquestes persones i ha de justificar-ne la participació en el projecte.
c. Equips, material fungible i subministraments: s'hi inclouen la compra, el lloguer i el transport de materials i subministraments en diversos suports (bibliogràfic, audiovisual, etc.), i també el material fungible necessari per dur a terme les activitats previstes, així com el lloguer i el transport d'equipaments. En queda exclosa expressament la compra d'equipaments.
d. Contractació externa de serveis professionals: s'hi inclouen les despeses de contractacions de serveis a persones físiques o jurídiques, i serveis i personal extern necessari per fer treballs específics, sempre que se'n consideri justificada la necessitat. Entre aquests serveis s'inclou la traducció o la revisió lingüística en català. En tot cas, la despesa imputada a aquest concepte és elegible si es presenta una còpia de la documentació que acrediti que la persona que ha fet la revisió lingüística del material és llicenciada en filologia catalana o té la formació necessària en correcció de texts en català. D'altra banda, en concepte d'honoraris a personal que imparteix tallers o qualsevol altre tipus d'activitat informativa o formativa que estableixi el projecte, només es pot sol·licitar a la Direcció General de Cooperació un màxim de noranta euros bruts per hora d'activitat (90 € bruts / hora). La retribució ha de ser proporcionada al tipus de treball que s'ha de dur a terme i al perfil professional. Aquesta quantia inclou les despeses de preparació i d'avaluació. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 € (quinze mil euros) per al concepte de prestació de serveis, l'entitat beneficiària ha de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de proveïdors diferents, prèviament a contractar el compromís per prestar el servei o lliurar el bé, llevat que, per les característiques especials de les despeses subvencionables, en el mercat no hi hagi un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o tret que la despesa s'hagi efectuat abans de sol·licitar la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar amb la justificació, s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament en la memòria final si no s'escull la proposta econòmica més avantatjosa.
e. Disseny, elaboració, publicació i edició: s'hi inclouen l'elaboració dels continguts, la transcripció, el disseny i la maquetació, la impressió i la producció del material segons els diferents suports —imprès, audiovisual, sonor, informàtic. Tot el material ha d'identificar clarament que s'ha elaborat amb càrrec a la convocatòria de subvencions corresponent i ha de dur imprès el logotip del Govern de les Illes Balears. La propietat intel·lectual del material recau en l'autor, la titularitat dels resultats és propietat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'ús requereix l'autorització expressa de la Direcció General de Cooperació. En general, les publicacions han de ser preferentment en format digital; en el cas que es vulguin fer en paper, ha d'estar ben justificat.
f. Difusió i comunicació: s'hi inclouen les despeses específiques derivades de difondre i comunicar el projecte i de fer-ne publicitat i promocionar-lo en premsa i xarxes socials, així com les despeses derivades d'enviar, distribuir i fer publicitar i propaganda del projecte.
g. Viatges, estades i dietes: són les despeses derivades de viatges, allotjament i manutenció de les persones que sigui oportú convidar per participar en alguna de les activitats del projecte, del personal vinculat laboralment amb la intervenció, del voluntariat i de les persones beneficiàries de les activitats previstes. En concepte de dietes (desplaçament i manutenció), es pot sol·licitar un import màxim de 45 € per dia i persona. En el cas que el projecte es desenvolupi en diverses illes de les Balears, l'import màxim que es pot sol·licitar per persona i dia en concepte de dieta és de 60 €. En concepte de berenars per a les persones beneficiàries de les activitats, es pot sol·licitar un màxim de 6,5 € per persona, i aquests berenars han de ser obligatòriament amb productes de comerç just i/o de comerç local.
8.3. Es consideren despeses indirectes subvencionables les relatives al funcionament i al seguiment de l'entitat sol·licitant a les Illes Balears (administratives, relatives a la formulació i al seguiment, de comunicació, etc.). Aquestes despeses s'han d'especificar en el desglossament pressupostari del projecte i s'han d'imputar dins el període d'execució d'aquest projecte. A aquest concepte, s'hi pot imputar un màxim del 8 % de la subvenció sol·licitada. La conveniència de les despeses indirectes o administratives es valora tenint en compte el conjunt del projecte.
8.4. Les entitats beneficiàries han de reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes i en les partides que no tenguin limitació percentual, tots els interessos, ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi fins al moment en què es faci la despesa.
8.5. En cap cas, no són subvencionables les despeses següents:
a) Interessos deutors de comptes bancaris.
b) Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals, ni interessos d'aplicació a la demora dels pagaments, derivats de l'incompliment de les obligacions vigents.
c) Despeses de procediments judicials derivades de l'activitat o el projecte subvencionat, o que hi estiguin relacionades.
d) Imposts indirectes (IVA i imposts equivalents) que siguin susceptibles de recuperació o compensació per a l'entitat sol·licitant o l'entitat local.
e) Despeses i atencions protocol·làries, ni indemnitzacions per acomiadaments.
f) Despeses de promoció genèrica de l'entitat o del soci local, captació de socis o voluntaris, actuacions d'apadrinament i festes d'aniversari de les entitats.
En cap cas, no s'han de finançar activitats dirigides a difondre o publicar butlletins de la mateixa entitat (excepte els dirigits a fer difusió de les activitats subvencionades pel projecte) ni a organitzar assemblees, trobades o seminaris interns de l'entitat sol·licitant, ni activitats dirigides a captar fons.
9. Òrgans competents per iniciar, instruir i resoldre el procediment
9.1. El procediment de concessió de subvencions s'inicia d'ofici per resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports, cosa que es fa efectiva mitjançant la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
9.2. La competència per instruir el procediment correspon a la directora general de Cooperació, que ha de verificar el compliment dels requisits i formular la proposta de resolució, d'acord amb el que estableix el Decret 15/2018.
9.3. La competència per resoldre el procediment correspon a la consellera d'Afers Socials i Esports.
9.4. Les resolucions, tant de concessió com de denegació, han de ser motivades i s'han de dictar en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data final de presentació de sol·licituds. La resolució s'ha de notificar individualment a cada entitat.
9.5. Contra aquestes resolucions —que exhaureixen la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació d'aquesta resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. No obstant això, no es pot interposar cap recurs contenciós administratiu fins que no s'hagi resolt expressament el recurs de reposició interposat o se n'hagi produït la desestimació presumpta.
10. Ordenació i instrucció del procediment
10.1. Correspon a la Comissió Avaluadora examinar les sol·licituds presentades i estendre una acta de la sessió, que han de signar el president o presidenta i el secretari o secretària, i que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
10.2. El règim de constitució i funcionament de la Comissió Avaluadora s'ha d'ajustar a les normes que conté la secció tercera del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
10.3. La Comissió Avaluadora està formada pels membres següents:
a) President o presidenta: el cap del Servei de Cooperació o la persona que delegui.
b) Vocals:
— Dos funcionaris o funcionàries de l'equip tècnic de la Direcció General de Cooperació.
— Un funcionari o funcionària de la Unitat de Gestió Econòmica, designat pel secretari general.
— Un funcionari o funcionària de l'equip tècnic de la Direcció General d'Innovació i Comunitat Educativa.
— Secretari o secretària: un funcionari o funcionària de la Direcció General de Cooperació, que ha de designar el president o presidenta, amb veu però sense vot.
10.4. Quan el president o presidenta de la Comissió Avaluadora ho estimi necessari, poden incorporar-se a la Comissió, amb veu però sense vot, les persones que es considerin adequades, amb coneixements o experiència en matèria d'educació per a la transformació social o expertes en la matèria objecte del projecte, o les que hagin valorat el projecte.
11. Forma d'adjudicació i determinació de l'import de les subvencions
11.1. La subvenció s'ha de concedir pel procediment de concurs. A aquest efecte, s'entén per concurs el procediment per mitjà del qual els ajuts o subvencions es concedeixen a partir de la comparació de les sol·licituds presentades, per establir-hi una prelació amb l'aplicació dels criteris de valoració que fixa l'annex 2 o 3, d'acord amb la modalitat, fins a obtenir un nombre de punts comprès entre 0 i 100.
11.2. Els projectes que obtenguin una puntuació igual o superior a 70 punts poden ser finançats íntegrament, sens perjudici que s'hi apliqui algun factor de correcció, sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària. Els ajuts s'han de repartir d'aquesta manera fins a exhaurir la disponibilitat pressupostària.
11.3. Si la disponibilitat pressupostària no és suficient per subvencionar tots els projectes que han obtingut 70 punts o més, s'han de finançar per ordre decreixent de punts. Si hi ha diferents projectes que han obtingut la mateixa puntuació, per determinar quins són els que es proposen per obtenir l'ajut, s'han de comparar successivament cada un dels apartats següents de l'annex 2, en aquest ordre:
a. Apartat B.3: definició de l'acció i formulació tècnica del projecte.
b. Apartat B.1: contextualització i fonamentació del projecte.
c. Apartat A: entitat sol·licitant.
11.4. Si, una vegada distribuït successivament el crèdit entre els diferents projectes, el crèdit pressupostari disponible és insuficient per subvencionar l'import total sol·licitat pel darrer possible beneficiari, s'ha de notificar la proposta de resolució a l'entitat interessada perquè accepti o no la subvenció proposada, o reformuli el projecte, d'acord amb el punt 12 d'aquesta convocatòria i l'article 19 del Decret 15/2018. En el cas que l'entitat no accepti la subvenció o presenti una reformulació que l'Administració no admeti, s'ha de proposar concedir la subvenció, d'una manera successiva, a tots els beneficiaris que segueixin l'ordre de prelació fixat d'acord amb el punt anterior.
11.5. En el cas que alguna entitat beneficiària renunciï a l'ajut, l'òrgan que el concedeix l'ha d'atorgar a l'entitat sol·licitant o les entitats sol·licitants següents per ordre de puntuació, sense necessitat de fer una nova convocatòria, sempre que, amb la renúncia d'alguna de les entitats beneficiàries, s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre, com a mínim, una de les sol·licituds no subvencionades per manca de crèdit pressupostari. L'òrgan que concedeix l'ajut ha de notificar la proposta a les entitats interessades. Una vegada que l'entitat sol·licitant o les entitats sol·licitants han acceptat la proposta, s'ha de dictar l'acte de concessió i s'ha de notificar.
12. Reformulació i factors de correcció del projecte
12.1. Segons l'article 9.4 del Decret 15/2018, l'òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia, que ha de constar en l'acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta i en la resolució.
12.2. Quant a la reformulació, cal atenir-se al que disposa l'article 19 del Decret 15/2018. El termini d'audiència prèvia i reformulació del projecte és de quinze dies hàbils, comptadors des de l'endemà d'haver rebut la proposta de resolució provisional.
12.3. En la fase d'audiència prèvia, l'entitat responsable del projecte ha de comunicar per escrit a l'òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, que s'han d'especificar, o bé si presenta una proposta de reformulació pressupostària i tècnica del projecte inicial que s'ajusti a la quantia proposada. La reformulació s'ha de presentar, en paper i en suport informàtic, segons el formulari que proporciona la Direcció General de Cooperació, disponible en el web http://dgcooper.caib.es. En el cas que s'apreciïn defectes esmenables en la reformulació presentada, s'ha de concedir a l'entitat interessada un termini de deu dies hàbils per esmenar-los.
12.4. La reformulació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.
12.5. En la proposta de reformulació pressupostària, les aportacions pròpies i de tercers poden ajustar-se proporcionalment a la reducció de la subvenció. En cap cas, aquest ajust no pot implicar un increment del percentatge de cofinançament de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte del que apareix en el pressupost del projecte inicial.
13. Acceptació o renúncia de la subvenció
13.1. L'òrgan instructor ha de notificar la proposta de resolució de concessió individualment a cada entitat que ha obtingut la puntuació exigida i li ha de donar un termini de deu dies hàbils comptadors des de la notificació per acceptar la subvenció o renunciar-hi.
13.2. En el cas d'acceptació, dins aquest termini, la persona que representa legalment l'entitat ha de comunicar per escrit a la Direcció General de Cooperació la data definitiva d'inici del projecte, amb indicació del dia, el mes i l'any. Així mateix, la renúncia a la subvenció s'ha de dur a terme d'una manera expressa per qualsevol mitjà que permeti tenir-ne constància.
13.3. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si en el termini indicat des de la notificació de la proposta de resolució no es fa constar el contrari. S'entén que la data d'inici és la que consta en el projecte. En el cas que l'entitat hagi indicat únicament el mes i l'any d'inici del projecte, es considera que la data d'inici és el primer dia del mes indicat. En tot cas, el projecte s'ha d'iniciar en el termini de trenta dies naturals des que s'hagi fet efectiu el pagament de la subvenció a l'entitat interessada, fet que ha de comunicar per escrit dins aquest mateix termini amb indicació de la data d'inici del projecte (dia, mes i any).
14. Pagament de les subvencions
14.1. Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria s'han de pagar íntegrament, una vegada resolta la concessió de la subvenció, mitjançant una bestreta del 100 %. Les entitats beneficiàries no han de presentar cap de les garanties a què fa referència l'article 25.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atesa l'autorització prèvia del Consell de Govern de 26 de febrer de 2021, d'acord amb l'article 37 del Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 25.3 del Decret 75/2004.
14.2. Les entitats beneficiàries que hagin iniciat l'execució del projecte aprovat a partir de la publicació de la convocatòria i no el puguin continuar sense l'ajut econòmic sol·licitat ho han de comunicar formalment i d'una manera immediata a la Direcció General de Cooperació, i poden deixar-ne en suspensió l'execució fins que el pagament de la subvenció es faci efectiu, sempre que aquesta suspensió no afecti la viabilitat del projecte. Des del pagament de la subvenció, disposen d'un termini màxim de trenta dies naturals per reprendre el projecte i també comunicar la data, amb indicació del dia, el mes i l'any. La suma d'ambdós terminis d'execució no pot ser superior a l'aprovat inicialment i, en cap cas, no s'hi poden imputar despeses corresponents al període en el qual el projecte ha estat en suspensió.
15. Obligacions de les entitats beneficiàries
15.1. Són obligacions generals de les entitats beneficiàries, a més de les que disposa l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, les que estableix l'article 21 del Decret 15/2018:
a. Acreditar davant la Conselleria d'Afers Socials i Esports el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir els ajuts i, en especial, per mantenir l'activitat subvencionada.
b. Comunicar, en el termini màxim d'un mes, qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts.
c. Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual s'han sol·licitat.
d. Comunicar a l'òrgan que concedeix els ajuts la data d'inici de l'activitat subvencionada i la durada, d'acord amb el que estableix aquesta convocatòria.
e. Sol·licitar a l'òrgan que concedeix els ajuts l'autorització prèvia i expressa per modificar substancialment la intervenció, d'acord amb l'article 25.1 del Decret 15/2018. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament després d'aparèixer les circumstàncies que les justifiquen i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
f. Justificar les despeses efectuades, en el termini de tres mesos des de la data d'acabament de l'execució del projecte, d'acord amb el que estableix el punt 17 d'aquesta convocatòria.
g. Incorporar d'una manera visible en el material imprès que es generi per difondre les activitats subvencionades el logotip de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i, si escau, d'una altra administració, per identificar l'origen dels ajuts.
h. No transferir ni permetre que els fons atorgats en virtut del Decret 15/2018 siguin gestionats per organitzacions intermediàries diferents de les entitats beneficiàries i dels socis designats en el formulari.
i. Reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes, tots els interessos o els ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi a Espanya o en el país d'execució fins al moment en què es faci la despesa.
j. Comunicar en el termini de tres dies hàbils a l'òrgan que concedeix la subvenció la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer, en tot cas, abans de justificar la finalitat que s'ha donat als fons percebuts.
15.2. Són obligacions específiques de les entitats beneficiàries de subvencions en matèria d'educació per a la transformació social les següents:
a. Assistir a les reunions de seguiment necessàries amb la persona que designi la Direcció General de Cooperació, i participar en les reunions que s'estableixin per coordinar actuacions amb totes les entitats beneficiàries.
b. Facilitar a la Direcció General de Cooperació la realització de visites a les activitats del projecte que s'hagi acordat que visitaria la persona de l'equip tècnic.
c. Lliurar a la Direcció General de Cooperació, en el cas que n'hi hagi, dues mostres del material imprès, audiovisual o multimèdia relatiu al projecte subvencionat, amb una descripció breu del contingut.
d. Presentar el currículum de les persones que han d'intervenir en els centres educatius, abans de fer les activitats.
15.3. Les entitats beneficiàries han de fer constar, en tota la informació i la publicitat que es faci del projecte subvencionat, sigui quin sigui el mitjà de difusió escollit o el lloc de realització, que es duu a terme amb el suport de la Direcció General de Cooperació. Així mateix, cal que l'entitat beneficiària faci constar en les obres o el material editat que s'ha rebut una subvenció de la Direcció General de Cooperació.
15.4. Quan es prevegi elaborar o emprar materials didàctics o de difusió (cartells, díptics, vídeos, etc.), abans d'elaborar-los definitivament, se n'ha de presentar un esborrany a la Direcció General de Cooperació amb trenta dies d'antelació a la publicació, perquè els aprovi expressament.
15.5. Les activitats de difusió i sensibilització s'han de dur a terme en el territori de les Illes Balears en català o en ambdues llengües oficials. És obligatòria la revisió lingüística del material abans de publicar-lo.
16. Modificació del projecte aprovat i ampliació de terminis
16.1. Les entitats que hagin rebut ajuts estan obligades a comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.
16.2. En el cas de modificacions substancials, és necessària l'autorització prèvia i expressa de l'òrgan que concedeix l'ajut. Es consideren modificacions substancials:
a. Les que afecten aspectes bàsics del projecte, com ara objectius, resultats, població beneficiària i/o ubicació territorial.
b. Respecte del pressupost, la creació de partides no previstes inicialment en el projecte, i les variacions en les partides que, sense alterar la quantia total de l'ajut i del valor del programa, superin el 10 % respecte del pressupost aprovat. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 10 % respecte del pressupost aprovat però que, sumades, arribin a aquest límit passen a tenir la consideració de modificació substancial.
c. Les que suposen una ampliació del termini d'execució superior als tres mesos.
A aquests efectes, l'entitat beneficiària, amb posterioritat a la resolució de concessió i abans que acabi el termini màxim d'execució o de justificació de l'activitat, pot sol·licitar modificar el contingut, per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin alterar les condicions d'execució de l'activitat objecte de l'ajut. En aquests casos, l'òrgan que concedeix l'ajut pot autoritzar l'alteració, sempre que no impliqui un increment de la quantia de l'ajut concedit inicialment ni cap perjudici a tercers, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas.
16.3. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament després d'aparèixer les circumstàncies que les justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin. L'entitat beneficiària ha de presentar —per escrit i en suport informàtic— la nova matriu de planificació, així com el pressupost per entitats finançadores i el pressupost detallat modificats.
16.4. Les modificacions que, sense alterar la quantia total de la subvenció i del valor del programa, no superin el percentatge previst estan condicionades a la comunicació a l'òrgan que concedeix la subvenció. En aquest cas, les entitats poden compensar les variacions produïdes entre les diferents partides, i això no implica la necessitat de modificar el contingut de l'acte de concessió de l'ajut.
16.5. El termini màxim per acabar l'activitat es pot ampliar d'acord amb l'article 10.3 del Decret 15/2018 en les condicions següents:
a) El termini d'execució es pot ampliar fins a un màxim de tres mesos. L'ampliació s'ha de sol·licitar a l'òrgan competent per resoldre el procediment abans que expiri el termini inicial d'execució. Una vegada acabada aquesta ampliació, no és possible una segona ampliació, llevat del supòsit que s'estableix en la lletra b) següent.
b) Es pot sol·licitar una segona ampliació del termini d'execució si es produeixen situacions excepcionals, que afectin directament l'execució del projecte i que s'acreditin fefaentment. La sol·licitud de segona ampliació s'ha de cursar sempre abans que conclogui el termini d'execució, en el qual s'han de considerar inclosos el termini inicial d'execució i la primera ampliació.
16.6. Una vegada acabada l'execució del projecte, l'entitat beneficiària pot sol·licitar, d'una manera motivada, una ampliació del termini màxim de justificació, sempre que no excedeixi la meitat del termini inicial —és a dir, una ampliació d'un mes i mig com a màxim—, d'acord amb el que estableixen l'article 10.4 del Decret 15/2018 i l'article 32 de la Llei 39/2015.
17. Justificació del projecte aprovat
17.1. En el termini de tres mesos des de la data d'acabament de l'execució del projecte, l'entitat beneficiària ha de presentar, en paper i en suport informàtic, la justificació de la totalitat del projecte aprovat mitjançant la modalitat de compte justificatiu, que ha de contenir la documentació següent:
a. Un informe tècnic complet i detallat del projecte executat en conjunt, amb una valoració final, que ha d'especificar amb el màxim detall els objectius assolits, els resultats obtinguts, l'impacte, les activitats duites a terme i la sostenibilitat del projecte, sobre els quals s'han d'aportar dades rellevants i fonts de verificació objectives, d'acord amb el model que facilita la Direcció General de Cooperació i que està disponible en el web http://dgcooper.caib.es.
b. Una justificació econòmica, que ha de comprendre tota la documentació que justifiqui les despeses efectuades amb càrrec a la intervenció objecte de l'ajut, mitjançant un compte justificatiu, amb la relació numerada de les factures o d'altres documents de valor probatori equivalent, amb indicació de la quantia en euros i el concepte corresponent a cada factura, segons el model facilitat per la Direcció General de Cooperació en el web http://dgcooper.caib.es. Així mateix, s'hi han d'adjuntar els documents següents:
17.2. Quan en un projecte o activitat concorrin diverses subvencions i ajuts procedents d'altres administracions, l'entitat beneficiària ha de justificar davant l'òrgan que concedeix l'ajuda l'import total de la despesa subvencionada, a més de les aportacions pròpies i de tercers finançadors que no siguin administració pública. Respecte de les aportacions d'altres administracions públiques, únicament s'ha d'acreditar que s'han aplicat els fons a les activitats previstes, per a la qual cosa és suficient acreditar-ho mitjançant certificats que emetin la resta d'administracions públiques que hagin finançat el programa, projecte o activitat. Les previsions que conté aquest apartat no alteren les funcions que la legislació vigent atorga a la Intervenció General de l'Administració autonòmica.
17.3. Totes les factures o documents originals justificatius de la despesa que s'imputin a la subvenció de la Direcció General de Cooperació han de dur un segell d'acord amb el model disponible en el web http://dgcooper.caib.es.
17.4. Les despeses que s'imputin a la subvenció de la Direcció General de Cooperació s'han d'haver produït dins el termini d'execució real del projecte. S'hi poden imputar despeses fetes des de l'1 de gener de 2021 fins a la data d'acabament del projecte, sempre que estiguin compreses dins el termini d'execució del projecte.
17.5. En cap cas, no s'han d'acceptar les despeses associades a les activitats en centres educatius respecte de les quals no s'hagi presentat, en el termini establert en l'apartat 5.7 d'aquesta convocatòria, l'acreditació signada per la direcció del centre que manifesta que el centre coneix el projecte en detall i que té la intenció de participar-hi.
17.6. Si s'esdevé alguna causa justificada que impedeix raonablement complir l'obligació de presentar la justificació en el termini de tres mesos des de l'acabament del projecte, l'entitat ha de sol·licitar una pròrroga, mitjançant un escrit en el qual s'ha de justificar i motivar suficientment la sol·licitud d'ampliació. La sol·licitud sempre s'ha de presentar abans que venci aquest termini. En cap cas, no s'ha d'ampliar un termini vençut. Les particularitats de l'ampliació s'han de dur a terme de conformitat amb el que estableix l'article 32 de la Llei 39/2015. Si la petició de pròrroga és procedent, la Direcció General de Cooperació ha d'autoritzar expressament l'ampliació del termini de justificació mitjançant una resolució.
17.7. Si de la memòria final es desprèn que el cost total definitiu del projecte és inferior a l'import previst inicialment, l'entitat ha de tornar la part de la subvenció no utilitzada, sens perjudici que sigui aplicable l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
17.8. En el cas que l'òrgan competent per comprovar la justificació i l'aplicació de l'ajut apreciï defectes en la justificació de l'ajut, ho ha de comunicar prèviament per escrit a l'entitat beneficiària, amb la finalitat que els esmeni. L'entitat disposa d'un termini de quinze dies hàbils per esmenar-los.
18. Compatibilitat
Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajuts i subvencions, independentment de la naturalesa i de l'entitat que les concedeixi, sempre que, conjuntament o aïlladament, no superin el cost total de l'activitat objecte d'ajut.
19. Responsabilitat i règim sancionador
19.1. L'entitat beneficiària de la subvenció és l'única responsable de dur a terme el projecte que és el fonament de la concessió, en la forma i amb les condicions establertes, així com de justificar les despeses que deriven d'executar-lo.
19.2. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les responsabilitats i al règim sancionador establerts en la normativa en matèria de subvencions sobre infraccions administratives.
20. Reintegrament, revocació i criteris de gradació
20.1. Com a pressupòsit de l'obligació de l'òrgan competent d'iniciar el procediment de revocació o de reintegrament total o parcial de la subvenció concedida i no justificada totalment o parcialment, s'ha de dictar i notificar una liquidació de la subvenció, en el termini de nou mesos comptadors des que es presenti la justificació, d'acord amb el que estableix l'article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions.
20.2. Pertoquen revocar la subvenció i reintegrar les quanties percebudes en els casos que preveu la normativa vigent en matèria de subvencions.
20.3. Pel que fa a la revocació i al reintegrament de la subvenció, cal atenir-se al que disposen els articles 37 i 38 del Decret 15/2018. En aquest sentit, s'estableixen els criteris següents de gradació dels incompliments de les condicions imposades amb motiu de l'atorgament de la subvenció:
a. Incompliment total dels objectius o finalitats per als quals s'ha atorgat la subvenció: 100 %.
b. Incompliment total de l'obligació de justificació: 100 %.
c. Introducció de modificacions substancials sense l'autorització preceptiva: 100 % de les despeses que superin el percentatge per al qual es necessita l'autorització prèvia.
d. Subvenció no executada per qualsevol causa: 100 %.
En el supòsit d'incomplir les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció, la quantia que ha de ser reintegrada s'ha de determinar en aplicació del principi de proporcionalitat. No obstant això, aquest principi es pot modular tenint en compte el fet que el compliment s'aproximi significativament al compliment total i que s'acrediti una actuació inequívoca tendent a complir els compromisos. Entre aquests possibles incompliments, són objecte de reintegrament els següents, tenint en compte el principi de proporcionalitat i els percentatges que s'indiquen:
ANNEX 2 Modalitat A: projectes que es desenvolupen en els centres educatius
1. Finalitat
Dins aquesta modalitat s'inclouen les activitats adreçades a fomentar l'educació per a la transformació social en l'àmbit de l'educació formal. La finalitat és generar en el conjunt de la comunitat educativa (alumnat, claustre, PAS i AMIPA) coneixements, valors i actituds per a una cultura de la solidaritat compromesa amb la lluita contra la pobresa i l'exclusió, així com el desenvolupament humà incloent, equitatiu i sostenible.
2. Requisits específics dels projectes
Els projectes han de complir els requisits següents:
a) El projecte ha de tenir l'enfocament local-global.
b) Hi ha d'haver, com a mínim, una reunió inicial amb l'equip directiu i amb els docents que participen en el projecte i una reunió de tancament i avaluació del projecte. Per facilitar l'avaluació entre l'equip docent, la Direcció General de Cooperació ha de facilitar un model de formulari per recollir informació. Aquesta obligatorietat no exclou la possibilitat de presentar altres documents probatoris o fonts de verificació que l'entitat consideri oportú.
c) L'entitat ha d'oferir assessorament continu i de qualitat a la comunitat educativa al llarg de l'execució del projecte.
d) S'hi ha d'incloure el perfil formatiu i professional de les persones que fan les activitats.
3. Criteris de preferència en els projectes
a) Els projectes que formen part d'un procés continu de transformació social, evitant accions aïllades.
b) Els projectes que formen part del Programa de Centres Educatius per a la Ciutadania Global i Transformadora de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.
c) Els projectes que treballen amb més d'un actor de la comunitat educativa (alumnat, equip docent, PAS, AMIPAS).
4. Criteris objectius per concedir la subvenció
A. Entitat sol·licitant (0-15 punts)
1. Presència activa a les Illes Balears, treball en xarxa i formació (fins a 6 punts):
— L'entitat disposa de més de 25 persones que en són sòcies, voluntàries o col·laboradores a les Illes Balears (1 punt).
— Es coordina amb altres entitats locals de les Illes Balears (1 punt).
— S'adhereix a xarxes locals, nacionals o internacionals (fins a 3 punts).
— Una o més persones lligades al projecte han participat en accions formatives sobre cooperació o educació per al desenvolupament en els darrers tres anys (1 punt).
2. Experiència en la gestió de projectes d'educació per al desenvolupament (EpD) a les Illes Balears (fins a 3 punts):
— En els darrers quatre anys ha gestionat dos o més projectes d'EpD de quantia igual o superior a la subvenció sol·licitada (3 punts); o bé
— En els darrers quatre anys ha gestionat almenys un projecte d'EpD de quantia igual o superior al 75 % de la subvenció sol·licitada (2 punts); o bé
— En els darrers quatre anys ha gestionat almenys un projecte d'EpD de quantia igual o superior al 50 % a la subvenció sol·licitada (1 punt).
3. Línies de treball en EpD de l'entitat sol·licitant (fins a 3 punts):
— L'entitat disposa d'una estratègia d'EpD vigent que preveu, almenys, els aspectes següents: marc teòric, enfocament metodològic, objectius i protocols de seguiment i avaluació (2 punts); o bé
— L'entitat disposa d'una estratègia d'EpD vigent però que no descriu amb prou detall els aspectes especificats en el punt anterior (1 punt).
— El projecte encaixa amb aquesta estratègia o amb les línies de treball de l'entitat (1 punt).
4. L'entitat disposa d'un pla d'igualtat i/o estratègia de gènere (fins a 3 punts):
— L'entitat té un pla d'igualtat i/o una estratègia de gènere que preveu, almenys, els aspectes següents: paritat dins l'equip, un marc teòric i metodològic, objectius i protocols de seguiment i d'avaluació (fins a 3 punts).
B. Projecte (fins a 85 punts)
1. Contextualització i fonamentació del projecte (fins a 21 punts)
1.1. Abast territorial del projecte (fins a 4 punts):
— El projecte preveu activitats en més d'una illa (1punts).
— El projecte preveu activitats en diverses poblacions d'una illa (3 punts).
1.2. Descripció adequada del context social i educatiu en el qual es vol dur a terme el projecte i del treball d'identificació duit a terme (fins a 3 punts):
— El projecte presenta una anàlisi detallada i pertinent del context on s'ha d'executar el projecte i la realitat que pretén transformar, aporta dades actualitzades que l'avalen, i identifica clarament les causes que originen els problemes sobre els quals intervindrà (3 punts); o bé
— El projecte presenta una anàlisi detallada i pertinent del context on s'ha d'executar el projecte i la realitat que pretén transformar, encara que no aporta dades actualitzades que l'avalen (2 punts); o bé
— S'aporta informació però amb mancances sobre el treball d'identificació duit a terme o sobre el context d'actuació (1 punt).
1.3. Justificació adequada de la necessitat del projecte (fins a 3 punts):
— El projecte defineix amb claredat i precisió el problema i la necessitat objecte d'intervenció, i identifica adequadament els elements que justifiquen l'elecció de la proposta presentada (3 punts); o bé
— El projecte defineix amb claredat i precisió el problema i la necessitat objecte d'intervenció, encara que no identifica adequadament els elements que justifiquen l'elecció de la proposta presentada (2 punts); o bé
— El projecte defineix amb claredat el problema, però s'observen mancances en la concreció de les causes o en la definició dels elements que justifiquen l'elecció de la proposta presentada (1 punt).
1.4. El projecte aborda la mirada local-global d'una manera principal, coherent i ajustada a la lògica del projecte i dels seus destinataris (fins a 3 punts).
1.5. Participen en l'elaboració del projecte institucions, entitats i persones expertes externes relacionades amb el contingut del projecte (2 punts).
1.6. El projecte s'inclou en el marc d'una campanya més àmplia (2 punts).
1.7. És un projecte de continuïtat (2 punts).
1.8. S'hi especifiquen millores, amb informació precisa sobre els resultats aconseguits en fases anteriors i sobre com s'han incorporat aquests resultats en el disseny de la nova fase d'actuació (fins a 2 punts).
2. Població destinatària (fins a 7 punts)
2.1. La població destinatària directa està clarament identificada (edat, gènere, pertinença a col·lectius específics) i se'n concreta el nombre de persones beneficiàries (3 punts).
2.2. Es detallen les característiques, les necessitats i les motivacions de la població destinatària i es prioritzen els grups amb més necessitat d'intervenció (2 punts); o bé el projecte identifica la població destinatària, encara que la descripció de les seves necessitats i els criteris de priorització no estan prou detallats (1 punt).
2.3. En el projecte es concreten els centres educatius i es presenten els acords de participació (fins a 2 punts).
3. Definició de l'acció i formulació tècnica (fins a 38 punts)
3.1. La lògica vertical del projecte expressa una relació causal entre els diferents elements de la planificació: d'entrades i activitats a resultats, de resultats a objectius específics, i contribució d'aquests a l'objectiu general (3 punts); o bé la lògica vertical del projecte és en general consistent, tot i que s'observen debilitats en algunes relacions causals entre els elements de planificació (1 punt).
3.2. La lògica horitzontal del projecte expressa una coherència lògica entre els resultats, indicadors i fons de verificació (2 punts); o bé no tots els indicadors i fonts de verificació estan ben definits i s'observen algunes inconsistències en la lògica horitzontal (1 punt).
3.3. Les activitats previstes i els recursos necessaris per dur-les a terme estan definits clarament, són adequats per aconseguir els resultats esperats i estan adaptats a la població destinatària (fins a 4 punts).
3.4. Les activitats previstes contribueixen a generar processos transformadors (fins a 4 punts).
3.5. Les activitats inclouen accions amb dos col·lectius o més de la comunitat educativa (2 punts).
3.6. El projecte es duu a terme en algun centre inclòs dins el Programa de Centres Educatius per a la Ciutadania Global i Transformadora (2 punts).
3.7. La metodologia de treball prevista està definida clarament (fins a 2 punts), i s'adequa als coneixements de la població destinatària (1 punt).
3.8. El projecte té un caràcter innovador, relacionat amb la metodologia, els materials, les accions, el missatge i la difusió o amb qualsevol altre element o fase del projecte que es pugui considerar innovador (fins a 2 punts).
3.9. La temàtica del projecte està relacionada amb les prioritats sectorials o geogràfiques de la cooperació de les Illes Balears (2 punts).
3.10. El projecte planteja a la població destinatària elements de reflexió o anàlisi crítica sobre els temes tractats (fins a 3 punts).
3.11. El voluntariat de l'entitat sol·licitant col·labora en les activitats del projecte (1 punt), i es detalla el tipus de col·laboració (1 punt).
3.12. El projecte té una dimensió participativa en la qual s'involucra la població destinatària del projecte (fins a 2 punts).
3.13. Participen d'una manera activa en el marc del projecte altres actors i/o moviments socials i culturals (fins a 2 punts).
3.14. El perfil professional de les persones que han de dur a terme les activitats està ben detallat i és adequat a les tasques que han de fer (fins a 2 punt).
3.15. Es preveu aprofitar o adaptar materials ja creats (1 punt).
3.16. El projecte preveu un pla de difusió i socialització dels resultats (fins a 2 punts).
4. Incorporació d'enfocaments transversals (fins a 3 punts)
S'integren al llarg del projecte els enfocaments transversals:
— Enfocament basat en els drets humans (EBDH) (1 punt).
— Enfocament de gènere (1 punt).
— Sostenibilitat ambiental (1 punt).
5. Seguiment i avaluació (fins a 5 punts)
5.1. Hi ha un sistema de seguiment del projecte coherent i detallat, i se'n descriuen la metodologia, les tècniques de seguiment i la participació de les persones destinatàries (fins a 2 punts).
5.2. Hi ha un sistema d'avaluació adequat (models de recollida de dades, enquestes, informes, etc.) que facilita la verificació dels resultats del projecte, i s'aporten les eines que faciliten verificar els resultats del projecte i són adequades (fins a 2 punts).
5.3. S'explica de quina manera participaran els destinataris en l'avaluació del projecte (1 punt).
6. Sostenibilitat (fins a 2 punts)
L'entitat sol·licitant explica com donarà continuïtat al projecte una vegada acabada la subvenció i com s'hi implicarà la població destinatària (fins a 2 punts).
7. Valoració econòmica del projecte (fins a 9 punts)
7.1. El pressupost està distribuït clarament per partides i desglossat per conceptes i entitats finançadores (fins a 3 punts).
7.2. Hi ha coherència i proporcionalitat entre les partides pressupostàries i els objectius i les activitats del projecte (fins a 2 punts).
7.3. Els costs no estan sobrevalorats (2 punts) i no s'hi ha hagut d'aplicar cap factor de correcció (1 punt).
7.4. Es preveu cofinançament de l'entitat sol·licitant o d'altres entitats (1 punt).
ANNEX 3 Modalitat B: projectes que es desenvolupen fora de l'àmbit dels centres educatius
1. Finalitat
Dins aquesta modalitat s'inclouen les activitats adreçades a divulgar valors d'equitat, justícia, tolerància i solidaritat en la població balear fora de l'àmbit de l'educació formal. La finalitat és millorar el coneixement de la situació sociocultural, política, econòmica i ambiental dels països del Sud, i de les causes que provoquen aquestes desigualtats entre països, i transformar la societat.
2. Requisits específics dels projectes
a) Els projectes han de tenir l'enfocament local-global.
3. Criteris de preferència en els projectes
a) Accions innovadores en què s'apliquen noves metodologies i amb noves narratives per arribar a la gent.
b) Projectes que treballen amb més d'un actor, amb nous agents i/o moviments socials i culturals.
c) Projectes que generen impacte en els mitjans i en les xarxes socials, i que involucren un nombre elevat de població destinatària.
4. Criteris objectius per concedir la subvenció
A. Entitat sol·licitant (fins a 15 punts)
1. Presència activa a les Illes Balears, treball en xarxa i formació (fins a 6 punts):
— L'entitat disposa de més de 25 persones que en són sòcies, voluntàries o col·laboradores a les Illes Balears (1 punt).
— Es coordina amb altres entitats locals de les Illes Balears (1 punt).
— S'adhereix a xarxes locals, nacionals o internacionals (fins a 3 punts).
— Una o més persones lligades al projecte han participat en accions formatives sobre cooperació o educació per al desenvolupament en els darrers tres anys (1 punt).
2. Experiència en la gestió de projectes d'educació per al desenvolupament (EpD) desenvolupats a les Illes Balears (fins a 3 punts):
— En els darrers quatre anys ha gestionat dos o més projectes d'EpD de quantia igual o superior a la subvenció sol·licitada (3 punts); o bé
— En els darrers quatre anys ha gestionat almenys un projecte d'EpD de quantia igual o superior al 75 % de la subvenció sol·licitada (2 punts); o bé
— En els darrers quatre anys ha gestionat almenys un projecte d'EpD de quantia igual o superior al 50 % a la subvenció sol·licitada (1 punt).
3. Línies de treball en EpD de l'entitat sol·licitant (fins a 3 punts):
— L'entitat disposa d'una estratègia d'EpD vigent que preveu, almenys, els aspectes següents: marc teòric, enfocament metodològic, objectius i protocols de seguiment i d'avaluació (2 punts); o bé
— L'entitat disposa d'una estratègia d'EpD vigent però que no descriu amb prou detall els aspectes especificats en el punt anterior (1 punt).
— El projecte encaixa amb aquesta estratègia o amb les línies de treball de l'entitat (1 punt).
4. L'entitat disposa d'un pla d'igualtat i/o estratègia de gènere (fins a 3 punts):
— L'entitat té un pla d'igualtat i/o una estratègia de gènere que preveu, almenys, els aspectes següents: paritat dins l'equip, un marc teòric i metodològic, objectius i protocols de seguiment i d'avaluació (fins a 3 punts).
B. Projecte (fins a 85 punts)
1. Contextualització i fonamentació del projecte (fins a 19 punts)
1.1. Abast territorial del projecte (fins a 4 punts):
— El projecte preveu activitats en més d'una illa (1 punt).
— El projecte preveu activitats en diverses poblacions d'una illa (3 punts).
1.2. Descripció adequada del context en el qual es vol dur a terme el projecte i del treball d'identificació duit a terme (fins a 3 punts):
— El projecte presenta una anàlisi detallada i pertinent del context on s'ha d'executar el projecte i la realitat que pretén transformar, aporta dades actualitzades que l'avalen, i identifica clarament les causes que originen els problemes sobre els quals intervindrà (3 punts); o bé
— El projecte presenta una anàlisi detallada i pertinent del context on s'ha d'executar el projecte i la realitat que pretén transformar, encara que no aporta dades actualitzades que l'avalen (2 punts); o bé
— S'aporta informació però amb mancances sobre el treball d'identificació duit a terme o sobre el context d'actuació (1 punt).
1.3. Justificació adequada de la necessitat del projecte (fins a 3 punts):
— El projecte defineix amb claredat i precisió el problema i la necessitat objecte d'intervenció, i identifica adequadament els elements que justifiquen l'elecció de la proposta presentada (3 punts); o bé
— El projecte defineix amb claredat i precisió el problema i la necessitat objecte d'intervenció, encara que no identifica adequadament els elements que justifiquen l'elecció de la proposta presentada (2 punts); o bé
— El projecte defineix amb claredat el problema, però s'observen mancances en la concreció de les causes o en la definició dels elements que justifiquen l'elecció de la proposta presentada (1 punt).
1.4. El projecte aborda la mirada local-global d'una manera coherent i ajustada a la lògica del projecte i de la població destinatària, si escau (fins a 3 punts).
1.5. L'entitat detalla en la identificació del projecte la participació d'institucions, entitats, persones destinatàries, i/o persones expertes externes relacionades amb el contingut/temàtica del projecte (fins a 2 punts).
1.6. El projecte s'inclou en el marc d'una campanya més àmplia (1 punt).
1.7. És un projecte de continuïtat (1 punt).
1.8. S'hi especifiquen millores, amb informació precisa sobre els resultats aconseguits en fases anteriors i sobre com s'han incorporat aquests resultats en el disseny de la nova fase d'actuació (fins a 2 punts).
2. Població destinatària (fins a 5 punts)
2.1. La població destinatària directa està clarament identificada (edat, gènere, pertinença a col·lectius específics) i es detallen les característiques, les necessitats i les motivacions de la població destinatària i es prioritzen els grups amb més necessitat d'intervenció (fins a 3 punts); o bé el projecte identifica la població destinatària, encara que la descripció de les seves necessitats i els criteris de priorització no estan prou detallats (1 punt).
2.2. El projecte té una dimensió participativa en la qual s'involucra la població destinatària en totes les fases del projecte (fins a 2 punts).
3. Definició de l'acció i formulació tècnica (fins a 26 punts)
3.1. La lògica vertical del projecte expressa una relació casual lògica entre els diferents elements de la planificació: d'entrades i activitats a resultats, de resultats a objectius específics, i contribució d'aquests a l'objectiu general (2 punts); o bé la lògica vertical del projecte és en general consistent, tot i que s'observen debilitats en algunes relacions causals entre els elements de planificació (1 punt).
3.2. La lògica horitzontal del projecte expressa una coherència lògica entre els resultats, indicadors i fons de verificació (2 punts); o bé no tots els indicadors i fonts de verificació estan ben definits i s'observen algunes inconsistències en la lògica horitzontal (1 punt).
3.3. Les activitats previstes i els recursos necessaris per dur-les a terme estan definits clarament (fins a 3 punts).
3.4. Aquestes activitats són adequades per aconseguir els resultats esperats i estan adaptades a la població destinatària (fins a 2 punts).
3.5. La metodologia de treball prevista està definida clarament (fins a 3 punts).
3.6. El projecte té un caràcter innovador, relacionat amb la metodologia, els materials, les accions, el missatge i la difusió o amb qualsevol altre element o fase del projecte que es pugui considerar innovador (fins a 3 punts).
3.7. El projecte planteja a la població destinatària elements de reflexió o anàlisi crítica sobre els temes tractats amb una mirada de noves narratives (fins a 2 punts).
3.8. El voluntariat de l'entitat sol·licitant col·labora en les activitats del projecte (1 punt), i se'n detalla d'una manera clara el tipus de col·laboració amb el projecte (fins a 2 punts).
3.9. Participen d'una manera activa altres actors i/o moviments socials i culturals en el marc del projecte (1 punt), i s'especifica d'una manera clara aquesta participació i és coherent amb el projecte (fins a 2 punts).
3.10. El projecte preveu la participació activa i cedeix espais per donar veu als agents del Sud i/o persones de països en desenvolupament (1 punt).
3.11. Aquesta participació s'explica d'una manera detallada i és adequada (fins a 2 punts).
4. Incorporació d'enfocaments transversals (fins a 3 punts)
S'integren al llarg del projecte els enfocaments transversals:
— Enfocament basat en els drets humans (EBDH) (1 punt).
— Enfocament de gènere (1 punt).
— Sostenibilitat ambiental (1 punt).
5. Comunicació, difusió i publicitat del projecte (fins a 11 punts)
5.1. Pla de comunicació i/o socialització dels resultats (fins a 3 punts):
— L'entitat presenta un pla de comunicació i/o de socialització dels resultats del projecte i s'expliquen amb detall els aspectes següents: fonamentació, missatge innovador i canals de comunicació (3 punts); o bé
— L'entitat presenta un pla de comunicació i/o de socialització dels resultats, però no està prou detallat (2 punts); o bé
— L'entitat presenta accions comunicatives però no estan emmarcades en un pla de comunicació i/o de socialització dels resultats (1 punt).
5.2. L'estratègia de difusió explica d'una manera clara i detallada com es farà l'acció comunicativa, els objectius que té i com s'utilitzaran les xarxes socials, i aquestes són adequades al públic destinatari i permeten assegurar una presència social important (fins a 3 punts).
5.3. L'estratègia de difusió del projecte preveu una periodicitat de comunicació permanent, amb propostes de continuïtat del projecte una vegada finalitzat (1 punt).
5.4. L'entitat presenta un disseny de la imatge de l'actuació i/o, en qualsevol cas, es presenten exemples de campanyes que inspiren l'esperit del seu projecte (fins a 2 punts).
5.5. L'entitat preveu la participació i/o contractació d'una persona experta en comunicació i n'explica d'una manera clara les funcions (fins a 2 punts).
6. Seguiment i avaluació (fins a 4 punts)
6.1. Hi ha un sistema de seguiment del projecte coherent i detallat, i se'n descriuen la metodologia i les tècniques de seguiment i s'aporten eines de seguiment (fins a 2 punts).
6.2. Hi ha un sistema d'avaluació (models de recollida de dades, enquestes, informes, etc.) que facilita verificar els resultats del projecte i és adequat (fins a 2 punts).
7. Sostenibilitat, coordinació i complementarietat (fins a 6 punts)
7.1. El projecte preveu la coordinació amb altres projectes implementats per institucions, entitats i/o moviments socials i culturals que treballen en la zona, i se n'explica la complementarietat amb la proposta presentada (fins a 3 punts).
7.2. El projecte contribueix a articular i consolidar xarxes en l'educació per a la transformació social, i la informació aportada es detalla prou: els grups, la finalitat i els instruments (fins a 2 punts).
7.3. S'hi presenten compromisos o acords amb les institucions o entitats amb les quals es treballa i que donen suport al projecte (1 punt).
8. Valoració econòmica del projecte (fins a 11 punts)
8.1. El pressupost està distribuït clarament per partides i desglossat per conceptes (fins a 3 punts).
8.2. Les partides previstes són coherents per complir els objectius i resultats del projecte (fins a 3 punts).
8.3. Les partides previstes per a personal i serveis tècnics s'adeqüen a les activitats i resultats i no estan sobrevalorades (fins a 2 punts).
8.4. Els costs no estan sobrevalorats (1 punt) i no s'hi ha hagut d'aplicar cap factor de correcció (1 punt).
8.5. Es preveu cofinançament de l'entitat sol·licitant o d'altres entitats (1 punt).