Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 71580
Decret de la presidenta del Consell Insular de Menorca núm. 89/2021, de 23 de març, relatiu a l'aprovació de les bases dels ajuts del Consell Insular de Menorca per pal·liar els efectes econòmics derivats de l'adopció del nivell 4 d'alerta sanitària en diferents sectors econòmics de Menorca i l'aprovació de la convocatòria dels ajuts del Consell Insular de Menorca dels mesos de febrer i març per pal·liar els efectes econòmics derivats de l'adopció del nivell 4 d'alerta sanitària en diferents sectors econòmics de Menorca (exp. 03140-2021-000646)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. Per poder aturar la propagació de les infeccions causades per la COVID-19, el Govern d'Espanya, mitjançant el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre de 2020 (BOE núm. 282), va declarar l'estat d'alarma en tot el territori nacional.

La Comunicació de la Comissió Europea relativa al Marc Temporal de les mesures d'ajuts estatals destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot del COVID-19 de 19 de març de 2020 (d'ara endavant Marc Temporal Comunitari) i les seves successives modificacions i pròrrogues, estableix el marc de mesures compatibles amb el mercat interior que permeten als Estats membres abordar els efectes del brot de la COVID-19, per a garantir la liquiditat i accés al finançament per a les empreses.

2. L'agreujament de la situació de la pandèmia a l'illa de Menorca va fer que el Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 15 de gener de 2021 establís el nivell 4 d'alerta sanitària que havia de vigir a l'illa de Menorca, de conformitat amb l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 27 de novembre de 2020, pel qual s'adopten mesures temporals i per raó de salut pública aplicables en aquesta illa (BOIB núm. 7 de 16 de gener de 2021).

El nivell 4 d'alerta sanitària va ser prorrogat a l'illa de Menorca mitjançant els acords del Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 29 de gener i 12 de febrer de 2021 (BOIB núm. 13, de 30 de gener de 2021 i BOIB núm. 19, de 13 de febrer de 2021).

3. Les restriccions derivades del nivell 4 d'alerta sanitària obligatòries per a diferents sectors econòmics de l'illa han produït un efecte econòmic molt negatiu, amb una disminució dràstica dels ingressos d'aquests negocis, la qual cosa implicarà una caiguda de l'ocupació a Menorca sense precedents. A causa de les restriccions imposades amb la declaració de l'estat d'alarma per la situació de crisi sanitària, aquestes activitats econòmiques es troben en una situació de minva o cessament de l'activitat.

4. La millora de la situació epidemiològica, va suposar que el Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb data 26 de febrer de 2021 acordés el nivell 2 d'alerta sanitària per a l'illa de Menorca, amb vigència fins el 15 de març de 2021 (BOIB núm. 28, de 27 de febrer de 2021). Durant aquest termini, Menorca va experimentar una evolució positiva de les dades epidemiològiques, derivant en una situació de risc baix. Conseqüentment, el Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb data 12 de març de 2021 va acordar l'establiment del nivell 1 d'alerta sanitària per a l'illa de Menorca.

No obstant, malgrat la relaxació de les restriccions sanitàries, aquestes no han suposat una millora significativa respecte a la situació econòmica que venen patint i arrossegant els sectors contemplats en aquests ajuts, i que se'n deriven de la declaració del nivell 4 d'alerta sanitària imposat a mitjan del mes de gener de 2021 i vigent fins a mitjan del mes de febrer d'aquest mateix any.

Vistes aquestes circumstàncies, es fa imprescindible continuar donant suport als sectors econòmics de Menorca que es descriuen en les bases que regeixen aquesta convocatòria, amb l'objectiu de concedir ajudes pels mesos de febrer i març de l'any 2021 a persones físiques i jurídiques, comunitats de béns i entitats sense ànim de lucre amb activitats incloses en els epígrafs de l'impost d'activitats econòmiques definits en la base 4.2, i que exercien la seva activitat en el moment de l'adopció del nivell 4 d'alerta sanitària per a la contenció de la COVID-19, acordat pel Consell de Govern de 15 de gener de 2021 (BOIB núm. 7 de 16 de gener de 2021), i que a dia d'avui, malgrat el Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb data 12 de març de 2021 va acordar l'establiment del nivell 1 d'alerta sanitària, encara continuen patint els efectes derivats de les restriccions sanitàries imposades pel nivell 4 d'alerta sanitària.

5. La finalitat d'aquesta convocatòria es pal·liar el greuge econòmic sofert pels titulars dels establiments enumerats a la base 4 com a conseqüència de l'adopció del nivell 4 d'alerta sanitària que, tot i que en aquests moments Menorca en trobi en el nivell 1, aquests sectors encara arrosseguen els greuges econòmics provocats per l'establiment del nivell 4.

6. L'alerta sanitària de nivell 4 per a l'illa de Menorca es va establir el 15 de gener de 2021. Les ajudes destinades a pal·liar la pèrdua econòmica produïda per les restriccions sanitàries derivades del nivell 4 d'alerta sanitària, tenen el propòsit de subvencionar el període de tres mesos, de gener, febrer i març.

No obstant, els mesos subvencionables no coincideixen amb el mes natural, sinó que atès que el nivell 4 d'alerta sanitària es va establir els 15 de gener de 2021, van de data a data. És a dir, per aquests ajuts, el mes de gener, comprèn del 15 de gener al 15 de febrer; el mes de febrer, comprèn del 15 de febrer al 15 de març; i el mes de març, comprèn del 15 de març al 15 d'abril.

Els presents ajuts es convoquen pels mesos de febrer i març, comprenent aquests respectivament, el període comprès entre el 15 de febrer a 15 de març -pel mes de febrer- i 15 de març al 15 d'abril – per el mes de març-.

L'import fix de l'ajuda és de 1.500 € per mes i per centre de treball o establiment. A cada establiment només li correspondrà una sola activitat de les que figurin com a subvencionables segons l'IAE. Es podrà demanar l'ajut per un màxim de dos centres de treball o establiments per persona beneficiària i per mes.

7. Per Decret de Presidència núm. 45/2021, de 5 de febrer, es van aprovar les bases relatives als ajuts del CIM per pal·liar els efectes econòmics del mes de gener en diferents sectors econòmics de Menorca com a conseqüència de l'adopció del nivell 4 d'alerta sanitària (BOIB núm.16, de 6 de febrer de 2021). Durant la tramitació del la convocatòria d'ajuts del mes de gener, es va fer palès que hi havia aspectes que s'havien de millorar de cara a pròximes convocatòries.

Atès el volum de modificacions plantejades a les bases, es considera oportú per seguretat jurídica i claredat aprovar unes bases noves que donin continuïtat i esmenin a les aprovades el 5 de febrer per Decret de Presidència núm. 45/2021, el text refós de les quals és el que ara es proposa la seva aprovació i és el que regularà la present convocatòria.

8. La participació en aquesta convocatòria està subjecta als principis de publicitat, transparència, cooperació i eficiència de la utilització dels recursos públics, i suposa l'acceptació dels terminis i condicions que s'hi estableixen.

9. Aquests ajuts es redacten en virtut de l'establert en la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, en la redacció aprovada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, i més concretament, quan parla que “Són competències pròpies de la diputació o entitat equivalent les que li atribueixen en aquest concepte les lleis de l'Estat i de les comunitats autònomes en els diferents sectors de l'acció pública i, en qualsevol cas, les següents: […] d) La cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori provincial, d'acord amb les competències de les altres administracions públiques en aquest àmbit (article 36)” i se subjecten al règim especial regulat a la secció 1a del capítol IV de la Llei 2/2020.

Per tot l'exposat, conformement amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament d'Economia i Territori;

D'acord amb el punt segon del Decret de presidència núm. 424/2019, de 10 de juliol, (BOIB núm. 94, d'11-7-2019) d'atribucions del Consell Executiu, en casos d'urgència i en el cas de suspensió de les reunions ordinàries del Consell Executiu correspondrà a aquesta presidència la resolució dels assumptes competència d'aquest òrgan, sens que es vegi alterat, per aquest fet, el règim de recursos aplicable. De les resolucions adoptades se n'haurà de donar compte al Consell Executiu en la següent sessió que tengui lloc.

Per tot l'exposat en l'exercici de les competències atribuïdes per l'article 9 de la Llei 8/2000 de 27 d'octubre, de consells insulars,

RESOLC:

Primer. Aprovar les bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per pal·liar els efectes econòmics derivats de l'adopció del nivell 4 d'alerta sanitària en diferents sectors econòmics de Menorca, així com el seu annex.

Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria dels mesos de febrer i març per pal·liar els efectes econòmics derivats de l'adopció del nivell 4 d'alerta sanitària, en diferents sectors econòmics de Menorca, d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s'indiquen més avall:

Partida

Descripció

Increment dotació

5.43900.4790000

Ajuts COVID-19 conseqüència adopció nivell 4

1.750.000€

L'import màxim a què es destina la convocatòria únicament es podrà ampliar en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria que s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

b) El termini de presentació de sol·licituds començarà a les 9.00 hores de dia 29 de març de 2021 i finalitzarà quinze dies naturals després, o fins exhauriri el crèdit disponible. Les sol·licituds que es presentin abans de dia 29 de març de 2021 no es tindran en compte.

c) L'examen de les sol·licituds correspon a un òrgan instructor de caràcter unipersonal d'acord amb l'article 25.3 b Llei 2/2020. L'òrgan unipersonal encarregat de la instrucció d'aquest expedient serà el/la tècnica que el Departament d'Economia i Territori del CIMe designi.

Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

Quart. Donar compte d'aquesta resolució al Consell Executiu en la primera sessió que tengui.

 

Maó, 24 de març de 2021

Per delegació de la presidenta,  La secretària

Rosa Salord Olèo

(Decret 427/2019, d'11 de juliol)

(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)

  

ANNEX BASES DELS AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER PAL·LIAR ELS EFECTES ECONÒMICS DERIVATS DE L'ADOPCIÓ DEL NIVELL 4 D'ALERTA SANITÀRIA EN DIFERENTS SECTORS ECONÒMICS DE MENORCA

Antecedents

Per poder aturar la propagació de les infeccions causades per la COVID-19, el Govern d'Espanya, mitjançant el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre de 2020 (BOE núm. 282), va declarar l'estat d'alarma en tot el territori nacional.

La Comunicació de la Comissió Europea relativa al marc temporal de les mesures d'ajuts estatals destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot del COVID-19 de 19 de març de 2020 (d'ara endavant Marc temporal comunitari) i les seves successives modificacions i pròrrogues, estableix el marc de mesures compatibles amb el mercat interior que permeten als Estats membres abordar els efectes del brot de la COVID-19 per garantir la liquiditat i accés al finançament per a les empreses.

L'agreujament de la situació de la pandèmia a l'illa de Menorca va fer que el Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 15 de gener de 2021 establís el nivell 4 d'alerta sanitària que havia de vigir a l'illa de Menorca, de conformitat amb l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 27 de novembre de 2020, pel qual s'adopten mesures temporals i per raó de salut pública aplicables en aquesta illa (BOIB núm. 7 de 16 de gener de 2021).

Aquest nivell 4 va restringir entre d'altres, el servei d'hoteleria, restauració en espais interiors, excepte per a l'activitat del servei a domicili, que es va haver de dur a terme a porta tancada, o bé la recollida de menjar i beguda, que es va dur a terme sense accés dels clients a l'establiment. Respecte a les terrasses dels establiments que exerceixen l'activitat de restauració o de bar cafeteria, van poder obrir al públic limitant l'ocupació, concretament a un 75 % de la capacitat màxima autoritzada i amb un màxim de 6 persones per taula o agrupació de taules a l'exterior. En relació amb les activitats esportives i d'ensenyament o formació, es va reduir la cabuda considerablement i van passat a poder ser únicament grups de com a màxim 6 persones.

La millora de la situació epidemiològica, va suposar que el Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb data 26 de febrer de 2021 acordés el nivell 2 d'alerta sanitària per a l'illa de Menorca, amb vigència fins el 15 de març de 2021 (BOIB núm. 28, de 27 de febrer de 2021). Vist qure durant aquest termini, Menorca va experimentar una evolució positiva de les dades epidemiològiques, derivant en una situació de risc baix, el Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb data 12 de març de 2021 va acordar l'establiment del nivell 1 d'alerta sanitària per a l'illa de Menorca.

Tot i que ja no estem en el nivell 4 d'alerta sanitària, les restriccions obligatòries per a diferents sectors econòmics de l'illa de Menorca han produït un greuge econòmic molt negatiu, del qual encara se'n deriven els seus efectes, amb una disminució dràstica dels ingressos d'aquests negocis, la qual cosa ha implicat una caiguda de l'ocupació a Menorca sense precedents. A causa de les restriccions imposades amb la declaració de l'estat d'alarma per la situació de crisi sanitària, aquestes activitats econòmiques es troben, tot i estar en el nivell 1 d'alerta sanitària, patint els efectes derivats de les restriccions establertes pel nivell 4 d'alerta sanitària.

Vistes aquestes circumstàncies, es fa imprescindible continuar donant suport als sectors econòmics de Menorca que es descriuen en aquestes bases que regeixen aquesta convocatòria, amb l'objectiu de seguir protegint i recolzant la nostra economia, aportar liquiditat a aquests establiments per afrontar la situació de la crisi provocada per la COVID-19 i a la vegada garantir la continuïtat de l'activitat econòmica.

Per tal de fer front a aquesta crisi i tenint en compte que els recursos polítics han d'estar al servei de la ciutadania, perquè aquesta crisi afecta tothom i, en conseqüència, només podem afrontar-la unint esforços, el Consell Insular de Menorca està executant durant aquest el primer trimestre de 2021 un conjunt de mesures per a la reactivació econòmica i social de l'illa acordades amb la societat civil, partits polítics i agents socials i econòmics.

L'alerta sanitària de nivell 4 per a l'illa de Menorca es va establir el 15 de gener de 2021. Les ajudes destinades a pal·liar la pèrdua econòmica produïda per les restriccions sanitàries derivades del nivell 4 d'alerta sanitària, tenen el propòsit de subvencionar el període de tres mesos, de gener, febrer i març.

No obstant, els mesos subvencionables no coincideixen amb el mes natural, sinó que atès que el nivell 4 d'alerta sanitària es va establir els 15 de gener de 2021, van de data a data. És a dir, per aquests ajuts, el mes de gener, comprèn del 15 de gener al 15 de febrer; el mes de febrer, comprèn del 15 de febrer al 15 de març; i el mes de març, comprèn del 15 de març al 15 d'abril.

Els presents ajuts es convoquen pels mesos de febrer i març, comprenent aquests respectivament, el període comprès entre el 15 de febrer a 15 de març -pel mes de febrer- i 15 de març al 15 d'abril -pel mes de març-.

L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant el conveni signat el dia 4 de febrer de 2021, col·laborara econòmicament amb el Consell Insular de Menorca per tal que aquest pugui realitzar les actuacions necessàries per ajudar a pal·liar les pèrdues produïdes com a conseqüència de les restriccions aprovades pel Govern per aturar l'expansió de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 en els sectors econòmics de Menorca que es descriuen en aquestes bases.

Aquests ajuts es redacten en virtut de l'establert en la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, en la redacció aprovada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, i més concretament, quan parla que “Són competències pròpies de la diputació o entitat equivalent les que li atribueixen en aquest concepte les lleis de l'Estat i de les comunitats autònomes en els diferents sectors de l'acció pública i, en qualsevol cas, les següents: […] d) La cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori provincial, d'acord amb les competències de les altres administracions públiques en aquest àmbit (article 36)”.

La Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 180 de 20 d'octubre de 2020), resulta d'aplicació als consells insulars.

El punt 3 de l'article 24 de la Llei 2/2020 estableix que es poden acollir al seu règim especial les línies i procediments de subvenciones en territori de les Illes Balears que tenguin per objecte impulsar el desenvolupament econòmic i social i pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu que s'hagin produït per l'alerta sanitària derivada de la COVID-19, amb relació, entre d'altres, als treballadors autònoms, petites i mitjanes empreses i entitats sense ànim de lucre que persegueixin finalitats culturals, educatives, cíviques i esportives.

La participació en aquesta convocatòria està subjecta als principis de publicitat, transparència, cooperació i eficiència de la utilització dels recursos públics, i suposa l'acceptació dels terminis i condicions que s'hi estableixen.

1. Objecte de la convocatòria

L'objecte d'aquesta convocatòria es la concessió d'ajudes pels mesos de febrer i març (comprenent aquests respectivament, el període comprès entre el 15 de febrer a 15 de març -pel mes de febrer- i 15 de març al 15 d'abril – per el mes de març-) de l'any 2021 a persones físiques i jurídiques, comunitats de béns i entitats sense ànim de lucre amb activitats incloses en els epígrafs de l'impost d'activitats econòmiques definits en la base 4.2 que exercien la seva activiat en el moment de l'apoció del nivell 4 d'alerta sanitària per a la contenció de la COVID-19, acordat pel Consell de Govern de 15 de gener de 2021(BOIB núm. 7 de 16 de gener de 2021) i, que en la data de presentació de la sol·licitud d'aquesta convocatòria d'ajudes continuen exercint la seva activtat i pateixen pèrdues econòmiques derivades de les restriccions imposades pel nivell 4 d'alerta sanitària.

2. Finalitat

La finalitat d'aquesta convocatòria es pal·liar el greuge econòmic dels mesos de febrer i març, en diferents sectors econòmics de Menorca per les restriccions derivades de l'establiment del nivell 4 d'alerta sanitària per tal de proporcionar liquiditat, a la vegada que garantir la continuïtat de l'activitat econòmica dels titulars dels establiments enumerats a la base 4.

3. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es faran efectives amb càrrec a les partides i per l'import màxim que s'estableixin en la convocatòria.

4. Activitats subvencionades

1. En el marc d'aquestes bases s'estableixen uns ajuts directes temporals per pal·liar els efectes de les restriccions sanitàries imposades per a la contenció de la COVID-19 sobre les activitats incloses en els epígrafs de l'impost d'activitats econòmiques (IAE) enumerades en el punt 2 d'aquesta base. Aquests ajuts estan destinats a atendre les despeses corrents de les empreses davant la falta de liquiditat o els greuges econòmics derivats de l'establiment del nivell 4 d'alerta sanitària.

2. Poden ser objecte de subvenció les activitats incloses en els epígrafs de l'impost d'activitats econòmiques (IAE) que es troben a la secció primera d'activitats empresarials i que són els següents:

a. Distribució (ADED):

- E611 Comerç majorista de tota classe de mercaderies.

- E612 Comerç majorista de matèries agràries, productes alimentaris, begudes i tabacs.

b. Serveis d'alimentació:

- E671 Serveis en restaurants.

- E672 Serveis en cafeteries.

- E673 Serveis en cafès i bars amb menjar o sense.

- E674.5 Serveis que es prestin en societats, cercles, casinos, clubs i establiments similars.

- E674.6 Serveis establerts en teatres i altres espectacles que únicament estiguin oberts durant les hores de l'espectacle, amb excepció dels balls i similars.

- E676 Serveis de xocolateries, gelateries i orxateries.

- E677 Serveis prestats per establiments classificats en els grups 671, 672, 673, 681 i 682 de les agrupacions 67 i 68, realitzats fora dels dits establiments.

c. Servei d'hostalatge:

- E681 Servei d'hostatge en hotels i motels

- E682 Servei d'hostatge en hostals i pensions.

- E683 Servei d'hostatge en fondes i cases d'hostes.

- E684 Servei d'hostatge en hotels apartaments.

- E685 Allotjaments turístics extrahotelers. (únicament hotels rurals, agroturismes o turismes d'interior, segons el Registre insular d'empreses, activitats i establiments turístics de Menorca).

d. Ensenyament:

- E932.1 Ensenyament de formació i perfeccionament professional, no superior.

- E933.9 Altres activitats d'ensenyament.

e. Balnearis i banys:

- E942.2 Balnearis i banys.

f. Empreses esportives amb espais tancats propis:

- E967.1 Instal·lacions esportives.

- E967.2 Escoles i serveis de perfeccionament de l'esport.

g. Sectors incorporats si estan en situació d'ERTO (a més de tots els relacionats abans):

- E969.1 Sales de balls i discoteques.

5. Naturalesa de l'ajut i compatibilitat amb altres ajuts

Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en convocatòries posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos que pel mateix concepte es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació dels beneficiaris de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases, i sempre que el seu còmput no superi les limitacions establertes en la normativa comunitària aplicable.

Les presents bases s'emmarquen en el Marc temporal comunitari vigent.

6. Beneficiaris

Poden ser beneficiaris de les subvencions:

1. Les persones físiques i jurídiques privades, les agrupacions de persones físiques o jurídiques privades, associacions sense ànim de lucre i les comunitats de béns, o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que siguin titulars d'un negoci amb alguna de les activitats incloses en els epígrafs de l'IAE enumerats en la base 4.2 que exercien la seva activitat en el moment de l'adopció del nivell 4 d'alerta sanitària per a la contenció de la COVID-19, acordat pel Consell de Govern de 15 de gener de 2021 (BOIB núm. 7 de 16 de gener de 2021) i, que en la data de presentació de la sol·licitud d'aquesta convocatòria d'ajudes continuen exercint la seva activat.

2. Aquests beneficiaris han de ser titulars de petites empreses amb alguna activitat inclosa en els epígrafs de l'IAE enumerats en la base 4.2, amb establiment que exercissin la seva activitat en el moment de l'adopció del nivell 4 d'alerta sanitària per la contenció de la COVID-19 a Menorca i, que en la data de presentació de la sol·licitud d'aquesta convocatòria d'ajudes continuen exercint la seva activtat, amb seu social i/o fiscal a Menorca, i han de tenir contractats un màxim de 25 treballadors de mitjana anual per cada establiment pel qual demanen l'ajut. En cas de tenir el mateix beneficiari més d'un centre de treball o establiment podrà demanar una ajuda per a un màxim de 2 centres de treball. Els centres de treball o establiments s'han d'indicar en el moment de sol·licitar l'ajuda.

3. El còmput de treballadors es realitza amb independència de la jornada a temps complert o parcial, el règim de contractació fixa o temporal, o que es trobi en qualsevol situació d'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO), excedència, permisos, baixes per incapacitat temporal o situacions similars de suspensió de la relació laboral de l'empresa.

4. Els sol·licitants han de reunir els requisits generals següents:

a) Tenir el/els centre/centres de treball a Menorca.

b) Tenir domicili social i/o fiscal a Menorca.

c) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, amb la Seguretat Social i amb el Consell Insular de Menorca.

d) Constar d'alta en el Cens d'activitats econòmiques de l'AEAT segons la redacció de la base 4.2, amb establiment que exerceix la seva activitat a data de presentació de la sol·licitud i que exercia la seva activitat en el moment de l'adopció de l'acord del Consell de Govern de dia 15 de gener de 2021 pel qual s'estableix el nivell 4 d'alerta sanitària a l'illa Menorca. Aquelles activitats donades d'alta en el Cens d'activitats econòmiques de l'AEAT a partir de dia 16 de gener de 2021 -dia 16 inclòs- restaran excloses de la present convocatòria d'ajuts.

Per aquesta convocatòria s'entendrà que exerceixen la seva activitat quan l'establiment es troba obert al públic o està tancat per descans del personal (en aquest darrer cas, els treballadors consten d'alta.

e) Els beneficiaris de les ajudes no han de tenir cap proposta de sanció per infracció greu o molt greu per raons sanitàries lligades a la COVID-19. En el supòsit que l'expedient sancionador per raons sanitàries lligades a la COVID-19 s'arxivi amb posterioritat a la sol·licitud de l'ajuda, la persona interessada tindrà dret a la percepció de l'ajuda sol·licitada. En el cas de que la proposta de sanció s'arxivi, i que per tant puguin ser beneficiaris de l'ajut, els interessats ho hauran de notificar al CIMe. Per poder ser beneficiari de l'ajuts, la proposta de sanció s'ha d'haver arxivat en el lapse de temps comprès entre la presentació de la sol·licitud i la proposta de concessió.

5. No obstant això, no poden ser-ne beneficiàries:

a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (Annex I).

b) Els sol·licitants que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de concessió de la convocatòria, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i de les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.

c) Les empreses que hagin rebut en aquest any ajuts públics o d'ens privats, finançats a càrrec de pressuposts públics, segons el Marc temporal comunitari, per un import superior a 1,8 milions d'euros per empresa.

7. Quantia de la subvenció

L'import fix de l'ajuda és de 1.500 € per mes i per centre de treball o establiment. A cada establiment només li correspondrà una sola activitat de les que figurin com a subvencionables segons l'IAE. Es pot demanar l'ajut per un màxim de dos centres de treball o establiments per persona beneficiària i per mes.

S'ha de sol·licitar l'ajut per a cada mes i per tant, cada sol·licitant podrà obtenir un ajut màxim de 3.000€ si compta amb un única centre de treball o de 6.000€ si compta amb dos centres.

8. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar únicament formalitzades electrònicament i mitjançant el tràmit específic previst per a la convocatòria i que consta en la seu electrònica del CIM www.cime.es, de conformitat amb el què preveu l'article 25.3 a de la Llei 2/2020. Aquelles sol·licituds que es presentin per instància genèrica o qualsevol altre tràmit distint del especificat per a la present convocatòria resten excloses i es tindran com a no presentades.

La sol·licitud telemàtica i el seu annex I han d'anar signats per una única i mateixa persona. Únicament en el cas que la sol·licitud es presenti a la seu electrònica a través d'un representant es pot preveure l'existència de dues signatures diferents. Si fos així, s'ha d'acreditar la representació i adjuntar el document especificat en el punt 3.c d'aquesta base.

2. S'ha de presentar el document de declaració de responsable (Annex I), de conformitat amb el que preveu l'article 69 de la Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques, en què es manifesti de forma inequívoca el següent:

a. Que el domicili social i/o fiscal és a Menorca.

b. Que no té destinats més de 25 treballadors de mitjana anual per cada establiment pel qual demanen l'ajut.

c. En el cas d'empreses, que l'entitat està vàlidament constituïda en escriptura pública i registrada (si és obligatòria la inscripció registral).

d. En el cas de cooperativa, que l'entitat està vàlidament constituïda i inscrita en el registre de cooperatives.

e. Que la persona que presenta la sol·licitud té poder suficient per actuar en nom de l'entitat sol·licitant que representa.

f. Que el centre de treball o establiment pel qual es demana l'ajuda continua patint greuges econòmics derivats de les restriccions sanitàries adoptades arran de la declaració del nivell 4 d'alerta sanitària acordat pel Consell de Govern de 15 de gener de 2021 (BOIB núm. 7 de 16 de gener de 2021)

g. Que el centre o centres de treball per als quals se sol·licita l'ajut exercien la seva activitat el dia 15 de gener de 2021, quan el Consell de Govern va declarar el nivell 4 d'alerta sanitària i, que en la data de presentació de la sol·licitud d'aquesta convocatòria d'ajudes continua exercint la seva activat.

h. L'import de la sol·licitud no supera els 3.000 € i, per tant, substitueix els certificats del compliment de les obligacions tributaries, de la Seguretat Social i amb el Consell Insular de Menorca per la declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades (art. 11 f TRLSIB).

i. Que la titularitat del compte bancari aportat correspon al sol·licitant de l'ajut (Si és una entitat, el compte ha d'estar a nom de l'entitat , i si és un autònom, a nom de l'autònom).

j. Declaració responsable que el sol·licitant no està sotmès a cap de les circumstàncies recollides en l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18/11/2003) i de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196 de 31.12.2005), que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques regulades en l'esmentada llei.

k. Que l'associació que representen (si es tracta d'una associació) no es troba sotmesa a cap de les causes de prohibició recollides en l'article 4 apartats 5 i 6 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, que regula el dret d'associació, ni tampoc es troba en un procediment de suspensió del procediment d'inscripció pel fet d'haver-se trobar-se indicis racionals d'il·licitud penal en aplicació de l'article 30.4 de l'esmentada Llei orgànica 1/2002, de 22 de març.

l. Que no han estat sancionats mitjançant resolució administrativa o sentència judicial de caràcter ferma per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l'àmbit de les relacions laborals de conformitat amb el que disposa l'article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona.

m. Que la totalitat de les ajudes públiques o privades finançades amb fons públics rebudes en concepte d'ajuts estatals destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de la COVID-19 no supera l'import d'1,8 milions d'euros per empresa previst en el Marc temporal comunitari vigent.

n. Que no tenen cap proposta de sanció per infracció greu o molt greu per raons sanitàries lligades a la COVID-19. En el supòsit que l'expedient sancionador per raons sanitàries lligades a la COVID-19 s'arxivi amb posterioritat a la sol·licitud de l'ajuda, la persona interessada tindrà dret a la percepció de l'ajuda sol·licitada.

o. Que mantindrà l'exercici de l'activitat per la qual sol·licita l'ajut, com a mínim, fins els 15 d'abril de 2021.

Qualsevol error en les manifestacions anteriorment esmentades serà causa de requeriment, amb els efectes que correspongui, d'acord amb el que preveuen aquestes bases.

3. Juntament amb el tràmit electrònic específic previst per a la convocatòria s'ha d'aportar la documentació que es relaciona a continuació.

a. Si el sol·licitant és persona física i signa manualment qualsevol dels documents aportat, juntament amb la sol·licitud, s'ha d'aportar el DNI o el NIE (per les dues cares, en un únic .pdf i que es pugui comprovar amb claredat). El DNI o NIE aportat ha d'estar en vigor.

En el cas que totes les signatures que consten en l'expedient siguin electròniques no serà necessari aportar ni el DNI ni el NIE.

b. Si el sol·licitant és persona jurídica, ha d'aportar la targeta amb el número d'identificació fiscal -NIF -. (que es pugui comprovar amb claredat).

c. En el cas de que la sol·licitud es presenti a través de representant, aquest ha d'acreditar la representació mitjançant un mitjà vàlid en dret en el qual ha d'acreditar poder suficient per realitzar aquest tràmit (apud acta electrònica, únicament signada electrònicament, apud acta presencial signada davant funcionari públic o poder notarial, de conformitat amb el què preveu l'article 5 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques). Si la representació no queda acreditada, serà causa de requeriment, amb els efectes que corresponguin.

d. En cas de les comunitats de béns, societats civils (o similars), han de presentar el document, del tràmit específic, amb la relació nominal de les persones que la integren amb la designació expressa d'un representant o apoderat únic. Aquest document ha d'anar degudament signat per tots els membres de la comunitat de béns. En cas que hi manqui una signatura, serà causa de requeriment amb els efectes consignats en aquestes bases.

e. Annex I degudament emplenat i signat.

f. Certificat de situació en el cens d'activitats econòmiques de l'AEAT o autorització per a la comprovació per part del CIM.

g. Si l'import de la sol·licitud supera els 3.000 €, certificat del compliment de les obligacions tributaries i de la Seguretat Social o autorització per a la comprovació per part del CIM. (art. 11f TRLSIB)

4. S'ha de poder comprovar la validessa dels documents signats electrònicament. No es considern vàlids aquells documents signats electrònicament i escanejats, ni aquells que desprès de la seva signatura electrònica s'hagin manipulat. No es considerarà vàlida la firma d'un document amb la inserció d'una imatge de la rública del sol·licitant.

5. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP). D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

6. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i la veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés; en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

7. La sol·licitud i, tots i cadascun, dels documents transcrits en els punts 2 i 3 d'aquesta base, han d'anar signats, si així ho requereixen, s'han de ser presentar dins el termini establert en la convocatòria, per mitjans electrònics, i amb el tràmit específic establert per aquesta convocatòria, pels subjectes legalment previstos d'acord amb el que estableix l'article 25.3 a de la Llei 2/2020 i l'article 14.2 LPACAP, en el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es).

Si algun dels subjectes obligats als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'art. 14 de l'LPACAP presenta la sol·licitud presencialment, cal requerir-lo per tal que l'esmeni mitjançant la presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

8. Si la sol·licitud o la documentació adjunta fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

9. Termini i lloc de presentació de les sol·licituds

El termini de presentació de la sol·licitud, annexos i documents que l'acompanyen és de quinze dies naturals a partir de les 9.00 h de dia 29 de març de 2021.

El lloc per presentar la sol·licitud és la seu electrònica del Consell Insular de Menorca (https://seuelectronica.cime.es) i mitjançant el tràmit específic establert per aquesta convocatòria.

La sol·licitud, així com els requeriments i l'aportació de documentació, s'ha de fer per mitjans electrònics i, per tant, és necessari un sistema de signatura electrònica reconegut (certificat digital, el PIN ciutadà o sistema Clave).

 

10. Criteris que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts i la determinació de l'import de la subvenció

1. Aquests ajuts es concedeixen de forma directa i amb una quantia individual fixa sempre que es compleixin els requisits de la convocatòria i fins que s'esgoti el crèdit.

2. Cada sol·licitant pot presentar únicament una sol·licitud. En el cas que un sol·licitant, per error o amb la intenció de completar la seva sol·licitud, presenti més d'una sol·licitud, únicament es tindrà en compta la darrera sol·licitud presentada per registre electrònic d'entrada i els documents que acompanyin aquesta sol·licitud.

3. Les ajudes econòmiques s'atorgaran per ordre d'entrada en el registre, d'acord amb el que prescriu l'article 17 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (TRLSIB), i mai per una quantia major a l'especificada en aquests bases.

En cas que el sol·licitant no presenti tota la documentació requerida en les bases o aquesta sigui errònia i se li hagi de fer un requeriment, l'ordre de registre d'entrada que es tindrà en compte serà el del darrer registre que es presenti al Consell Insular de Menorca per tal de completar l'expedient.

11. Despeses subvencionables

S'estableix un ajut temporal directe, destinat a atendre les despeses corrents de les activitats incloses en els epígrafs de l'IAE enumerats en la base 4.2, i així pal·liar els efectes, que encara continuen patint, derivats de les restriccions sanitàries imposades pel nivell 4 d'alerta sanitària a fi d'ajudar a proporcionar liquidtat i garantir la continuïtat de l'activitat.

12. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concediran d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat. Quant al sistema de selecció dels beneficiaris, es tracta d'una convocatòria de concessió directa i s'atorgaran ajuts a aquells sol·licitants que compleixin amb els requisits previstos en la convocatòria, encara que no hagi acabat el termini per a la presentació de les sol·licituds, per rigorós ordre de registre d'entrada, per l'import establert en la convocatòria i en les presents bases i fins que hi hagi crèdit disponible. Si s'esgota el crèdit destinat a la convocatòria abans que acabi el termini de presentació, se suspendrà la concessió de noves ajudes mitjançant resolució publicada en el BOIB. Les sol·licituds es poden presentar a partir de les 9.00 de dia 29 de març de 2021 i fins quinze dies naturals després de la publicació de la convocatòria, o fins que s'exhaureixi el crèdit disponible. Les sol·licituds presentades abans del segon dia hàbil des de la publicació de la convocatòria en el BOIB no es tindran en compte. Tampoc es tindran en compte les que no es presentin amb el tràmit específic establert per aquesta convocatòria.

En cas que el sol·licitant no presenti tota la documentació requerida en les bases o que aquesta sigui errònia i se li hagi de fer un requeriment, l'ordre de registre d'entrada que es tindrà en compte serà el del darrer registre que es presenti al Consell Insular de Menorca per tal de completar l'expedient.

2. L'expedient s'inicia mitjançant l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara en endavant BDNS) i l'extracte de la convocatòria s'ha de publicar en Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei general de subvencions.

3. L'examen de les sol·licituds correspon a un òrgan instructor unipersonal d'acord amb l'article 25.3 b de la Llei 2/2020. L'instructor assignat serà el que s'especifiqui en la convocatòria corresponent i li correspon realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució dels ajuts, així com comprovar que aquest ajut és compatible amb altres ajuts. Les sol·licituds es resoldran de forma individual i per ordre d'entrada en el registre.

Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient. En cas que un sol·licitant presenti diverses sol·licituds, únicament s'examinarà la sol·licitud presentada en darrer terme per registre i la documentació adjunta a ella i sempre que aquesta es faci mitjançant els tràmit especific establert per a la convocatòria i sempre que hi hagi crèdit disponible.

4. Una vegada examinades les sol·licituds per l'instructor i després que aquest hagi emès el seu informe, el conseller corresponent n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

5. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

Així mateix, la resolució de concessió ha d'indicar que aquests ajuts estan cofinançats pel Govern de les Illes Balears.

6. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.

7. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears a l'efecte de notificació (art. 45.1 b de l'LPACAP).

13. Justificació de les despeses

1. La disposició final primera del Decret-Llei 1/2021, que modifica l'article 25.3 f de la Llei 2/2020, preveu que les bases reguladores i les convocatòries poden permetre la justificació de despeses inferiors a 6.000 € mitjançant una declaració formal de la persona o entitat beneficiària, sense perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control (Annex I).

2. El Consell Insular de Menorca pot inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

14. Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:

a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop hagin transcorregut quinze dies hàbils des de la notificació de la concessió dels ajuts en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b) Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment, la sol·licitud o l'obtenció d'altres ingressos, subvencions, recursos o ajudes per al mateix concepte.

c) Acreditar, quan el Consell els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries, amb la Seguretat Social i amb el Consell Insular de Menorca. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.

d) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

f) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en la seva comptabilitat o en els llibres de registre que hagi de portar l'entitat beneficiària d'acord amb la normativa vigent i, en cas de no tenir aquesta obligació, en la documentació que la substitueixi.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

h) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

15. Abonament dels ajuts

1. Els ajuts s'abonaran un cop se n'hagi acordat la concessió.

2. No es pot pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l'Estat, el Consell Insular de Menorca i davant la Seguretat Social.

3. Les sol·licitud de subvencions es poden resoldre individualment mitjançant resolucions de concessió simultànies, encara que no hagi acabat el termini de presentació, a mesura que vagin entrant en el registre de l'òrgan competent. Si s'esgota el crèdit destinat a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant resolució que es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Aquesta ajuda es concedeix en atenció a la concurrència dels requisits establerts en aquesta convocatòria sense perjudici dels controls que es puguin fixar per a verificar la certesa de la documentació presentada.

16. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliments

1. En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions i de les declaracions manifestades pels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

2. Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'han d'aplicar els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.

3. En el cas que no escaigui la revocació total de l'ajut concedit, es pot aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment.

4. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari.

5. En cas que l'import de la suma dels ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics sigui superior a 1,8 milions d'euros, segons el Marc temporal comunitari aplicable, l'import de revocació parcial de la subvenció ha de ser de la quantitat que excedeixi de l'import anteriorment esmentat.

6. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i hi és aplicable la via de constrenyiment.

7. L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

17. Infraccions i sancions

El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars.

18. Altres disposicions

1. Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell insular de Menorca.

2. Normativa general aplicable

En tot el que no prevegin expressament aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:

- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

- Comunicació de la Comissió Europea relativa al marc temporal de les mesures d'ajuts estatals destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot del COVID-19 de 19 de març de 2020.

- Comunicació de la Comissió Europea relativa a la primera modificació del marc temporal de les mesures d'ajuts estatals destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot del COVID-19 de 3 d'abril de 2020.

- Comunicació de la Comissió Europea relativa a la segona modificació del marc temporal de les mesures d'ajuts estatals destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot del COVID-19 de 8 de maig de 2020.

- Comunicació de la Comissió Europea relativa a la tercera modificació del marc temporal de les mesures d'ajuts estatals destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot del COVID-19 de 29 de juny de 2020.

- Comunicació de la Comissió Europea relativa a la quarta modificació del marc temporal de les mesures d'ajuts estatals destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot del COVID-19 de 13 d'octubre de 2020.

- Comunicació de la Comissió Europea relativa a la cinquena modificació del marc temporal de les mesures d'ajuts estatals destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot del COVID-19 de 28 de gener de 2021.

- Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per a pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19. (BOIB núm. 180 de 20 d'octubre de 2020).

- Acord del Consell de Govern de 12 de març de 2021 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària per illes que han de vigir a la comunitat autònoma de les Illes Balears i s'estableixen mesures excepcionals de prevenció del contagi de la COVID-19 aplicables temporalment a les illes.

- Decret 27/2021, de 12 de març, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19 a totes les Illes Balears, a l'empara de la declaració de l'estat d'alarma. (BOIB núm. 35 de 13 de març de 2021)