Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 71395
Àrea de Seguretat Ciutadana. Policia Local. Declaració de Zona d’Especial Interès Turístic (ZEIT) en aplicació de l’article 11 bis de l’ORUCEP de mesures contra la situació incívica provocada per la manca de delimitació física dels denominats biergarden al carrer Pare Bartomeu Salvà

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Junta de Govern, en sessió de dia 17 de març de 2021, per Acord núm.  JGL_20210317_01_002, va adoptar el següent:

ACORD

PRIMER.- Aprovar la declaració de Zona d'Especial Interès Turístic amb l'objectiu principal de protegir la Platja de Palma de la situació incívica que provoca la manca de delimitació de delimitació física dels denominats biergarden al carrer Pare Bartomeu Salvà, per un període de 6 mesos que s'iniciaria l'1 d'abril de 2021, a les següents zones i amb les mesures que es detallen a continuació:

Zones

- Carrer Pare Bartomeu Salvà, en el tram comprès entre el carrer del Llaüt i el carrer de les Canyes; carrer de les Canyes, en el tram comprès entre el carrer d'Agustí Catany i el carrer Missió de Santa Bàrbara; carrer del Llaüt, en el tram comprès entre el carrer d'Agustí Catany i el carrer de la Missió de Santa Bàrbara

Temporalitat i horaris d'aplicació

- De l'1 d'abril al 30 de setembre de 2021, les 24 hores i tots els dies de la setmana

Mesures a adoptar com a ZEIT

- Obligar als titulars dels establiments comercials compresos en aquestes zones, a delimitar físicament totes les seves terrasses, mitjançant elements fixos que impedeixin de forma efectiva l'entrada per qualsevol lloc que no siguin les entrades i sortides determinades a la llicència o projecte tècnic. En tot cas, la delimitació física de les terrasses i/o instal·lacions del local ha de ser, com a mínim d'un 80% de tot el perímetre del local. Aquesta delimitació no podrà burlar l'esperit del seu objectiu, per la qual cosa haurà de ser ferma i fixa i d'altura i condicions tècniques suficients per evitar que una persona la pugui botar fàcilment o passar per davall o a través d'aquesta delimitació física

- No permetre que les entrades i sortides dels locals d'aquesta zona estiguin enfrontades, per tal d'evitar aglomeracions en els mateixos punts de la via pública. En aquest sentit, seran els tècnics municipals qui, en l'atorgament de les corresponents llicències per a aquests tancaments, evitin permetre aquest enfrontament d'entrades i sortides dels locals

- No permetre als locals de restauració i oci servir cap tipus de menjars o begudes per a ser consumides a l'exterior dels establiments. Això també inclourà tots aquells locals o parts de locals que, encara que tenguin diferents llicències, estiguin integrats a efectes pràctics dins d'un mateix recinte.

- Declarar la mesura ZEIT, en el sentit d'elevar les sancions en la meitat superior possible (article 11 bis 4 de l'ORUCEP), de les infraccions tipificades en els articles d'aquesta ordenança següents:

(art. 15.1.1 ORUCEP): El deteriorament de forma greu, immediata i directa, de la tranquil·litat de l'entorn o la provocació en aquest de situacions d'insalubritat greus.

(art. 15.1.2 ORUCEP): La denigració per als vianants o altres persones usuàries dels espais públics.

(art. 15.1.3 ORUCEP): L'incompliment .../... dels requeriments formulats per les autoritats municipals o els seus agents de l'autoritat en aplicació directa d'aquesta Ordenança.

(art. 15.1.8 ORUCEP): Desobeir, dificultar, no dur a terme i/o trencar qualsevol mesura provisionalíssima o cautelar imposada com a conseqüència de l'aplicació d'aquesta Ordenança.

(art. 15.1.9 ORUCEP): Els actes de deteriorament greu i rellevant d'espais públics o de qualsevol de les seves instal·lacions i els elements, siguin mobles o immobles, no derivats d'alteracions de la seguretat ciutadana.

(art. 15.2.3 ORUCEP): La incitació al consum massiu i/o inadequat de begudes alcohòliques, ja sigui de forma temporal o permanent, que pugui causar un perjudici greu al consumidor i/o alterar la pacífica convivència dins l'entorn en què es troba, com també altres conductes sexistes.

(art. 15.2.5 ORUCEP): Llançar qualsevol objecte a la via pública, sempre que no constitueixi infracció penal ni es prevegi a la Llei orgànica 4/2015, de 30 de març, de protecció de la seguretat ciutadana (o normativa que la substitueixi) com a alteració de l'ordre públic.

(art. 15.2.6 ORUCEP): Llançar objectes entre vehicles, edificis i/o habitacions quan l'objecte passa per espai aeri amb possibilitat de caure a la via pública, sempre que pugui constituir un perill i no sigui infracció penal.

(art. 15.2.7 ORUCEP): Col·locar a la propietat privada objectes que atemptin greument contra la cohesió social i el respecte a la diversitat social, i que poden ser observats fàcilment des de la via pública. Inclou cartells que inciten al consum de drogues, estupefaents i altres substàncies prohibides, així com alcohol i/o elements d'incitació ofensiva al sexe o que, amb ànim de causar burla o escarni públic, puguin ser exposats per a tal fi, com pepes, ninots, tovalloles, grafies i qualsevol altre element amb aquesta intenció, sempre que no constitueixi infracció penal.

(art. 15.2.18 ORUCEP): Faltar al respecte a la convivència i la tranquil·litat mitjançant actes de mofa, insults o vexacions a altres persones.

(art. 15.3.13 ORUCEP): Realitzar venda ambulant de qualsevol producte que no sigui alcohol o òxid nitrós i similars, individualment o en grup, a qualsevol lloc dels espais públics o privats de concurrència pública, sense autorització.

(art. 15.3.14 ORUCEP): Consumir begudes alcohòliques per part de menors d'edat a l'espai públic.

(art. 15.3.16 ORUCEP): Fer funcionar equips de so, amplificadors, altaveus de qualsevol potència causant molèsties, quan es no tingui autorització municipal.

(art. 15 bis, d) ORUCEP): Sense perjudici del dret d'admissió, dur el tors nu als establiments comercials, així com a la resta d'establiments públics, quan aquest darrer cas sigui fàcilment visible des de la via pública i, en ambdós casos, exceptuant la primera línia de platja, zones de bany i anàlegs. Infringeix l'individu que va sense tapar i la persona responsable de l'establiment que no ho impedeix podent-ho fer o que no avisi els agents de l'autoritat per a informar dels fets.

- Ordenar a la Policia Local l'aplicació en tot cas -i llevat d'excepcions d'impossibilitat material, urgència o operativitat no puguin dur-se a terme-, de les mesures cautelars i provisionalíssimes de l'article 20 de l'ORUCEP per a totes aquelles infraccions relacionades amb aquesta infracció

- Ordenar a la Policia Local de Palma l'elaboració d'informe trimestral sobre el seguiment d'aquesta declaració d'ZEIT

SEGON.- Ordenar la tramitació preferent dels expedients sancionadors de les infraccions denunciades com a conseqüència d'aquesta declaració ZEIT.

TERCER.- Ordenar la publicació al BOIB de l'Acord i de les condicions d'aquesta declaració als afectats, així com s'estableix a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 11 ter de l'ORUCEP.

Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot presentar recurs de reposició davant el mateix òrgan que l'ha dictat, d'acord amb l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. El termini per interposar-lo és d'un mes comptat des de l'endemà de la publicació. En aquest cas no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que no s'hagi resolt el de reposició. El recurs de reposició potestatiu s'haurà de presentar al Registre General d'aquest Ajuntament o a les dependències a què es refereix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, abans esmentada, i s'entendrà desestimat quan no s'hagi resolt i notificat la resolució, en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la seva interposició, i en aquest cas quedarà expedita la via contenciosa administrativa.

Si no s'utilitza el recurs potestatiu de reposició, es pot interposar directament recurs contenciós administratiu, d'acord amb l'article 123 abans esmentat i el que disposa la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Jutjat Contenciós Administratiu o la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia, segons les competències determinades pels articles 8 i 10 de la Llei 29/1998, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la publicació, tot això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri convenient.

 

Palma, 5 de març de 2021

La cap de Departament de l'Àrea  de Seguretat Ciutadana

p.d. D.B núm. 3000, de 26.02.2014 (BOIB núm. 30 de 04.03.2014)

Virginia Massanet Isern