Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

INSTITUT D'INNOVACIÓ EMPRESARIAL DE LES ILLES BALEARS

Núm. 69133
Resolució del president de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI) de 18 de març de 2021 per la qual s’aprova la convocatòria per a la concessió d’ajuts de xecs de consultoria per impulsar la indústria de les Illes Balears en matèria de digitalització, internacionalització i sostenibilitat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

La Direcció General de Política Industrial disposa del Pla Estratègic Industrial 2018-2025, que vol potenciar el desenvolupament de l'activitat industrial i augmentar els paràmetres de productivitat, competitivitat i qualitat.

Aquest Pla Estratègic Industrial 2018-2025 és un instrument fonamental per assolir els objectius de diversificació i millora del model productiu, que orienten les polítiques de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica. El Pla té set línies d'acció:

1. Acceleració tecnològica, modernització i innovació

2. Finançament i millora de l'entorn institucional

3. ormació en capital humà i ocupació de qualitat

4. Internacionalització d'empreses industrials

5. Foment dels clústers industrials

6. Sòl industrial, logística i recursos energètics

7. Vigilància, seguiment i anàlisi

Al mateix temps, la Direcció General de Política Industrial va fer un encàrrec de gestió a l'IDI per al desenvolupament d'accions del Pla Estratègic Industrial 2018-2025, a través de la Resolució de la Secretaria General de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria de 9 d'abril per la qual es publica l'Acord d'encàrrec de gestió a l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI) —BOIB núm. 59, de 12 de maig de 2018.

Per això, la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, mitjançant l'IDI, desenvolupa:

a) «IDigital», estratègia per impulsar la digitalització en la indústria de les Illes Balears.

b) «IExporta», estratègia per impulsar la internacionalització de les empreses industrials de les Illes Balears.

c) «ISostenibilitat», estratègia per impulsar la millora de la sostenibilitat de la indústria de les Illes Balears.

Aquesta iniciativa té un triple objectiu: incrementar el valor afegit industrial i l'ocupació qualificada en el sector; desenvolupar palanques competitives diferencials per afavorir la indústria balear i impulsar-ne les exportacions, i, a més, afavorir un model propi per a la indústria del futur i desenvolupar l'oferta local de solucions digitals.

«IDigital»

Dins la línia d'acceleració tecnològica, modernització i innovació del Pla Estratègic Industrial 2018-2025, es troba l'actuació «Impuls a la indústria 4.0 per acompanyar les empreses en la seva transformació cap a la digitalització». Per això es va crear el programa «IDigital, estratègia de digitalització industrial».

«IDigital» ofereix ajuts destinats a acompanyar la indústria balear en el procés de transformació digital i inclou les actuacions següents:

- Consultoria especialitzada: acompanyament i assessorament digital a través de facilitadors digitals en matèria de transformació digital.

- Acompanyament i seguiment en la definició d'un pla de transformació digital.

Actualment, la crisi sanitària provocada per la COVID-19 ha suposat l'aturada obligada de bona part de l'economia de totes i cadascuna de les nostres illes. D'acord amb les estimacions del Govern de les Illes Balears, l'efecte econòmic d'aquesta aturada obligada, juntament amb les restriccions al transport, nacional i internacional, pot implicar una caiguda del PIB i de l'ocupació de les Illes Balears superior al 30 % el 2020.

A causa de la situació esdevinguda per la crisi de la COVID-19, moltes empreses s'han vist obligades a refer els processos de gestió per adaptar-se a aquesta nova situació i, per tant, es fa més urgent la digitalització de les pimes industrials de les Illes Balears, atesa la necessitat de reinventar-se i adaptar-se digitalment a la nova situació generada per la COVID-19.

«IExporta»

Dins la línia d'internacionalització d'empreses industrials del Pla Estratègic Industrial 2018-2025, hi ha l'actuació «Reforçar els programes i incentius de suport a la internacionalització en els seus diferents vessants: exportació, implantació comercial i establiment de centres productius», per això s'ha creat el nou programa de l'IDI «IExporta».

La internacionalització es configura com un dels factors determinants de la competitivitat de les empreses i, per tant, de l'economia. Per això, és necessari donar suport i promoure la realització de processos d'internacionalització reflexionats i amb una bona planificació estratègica per tal de definir les accions que permetin assolir els mercats amb més potencial, reduir els riscs i fer una assignació més eficient dels recursos i del pressupost per a la realització de les accions de promoció exterior.

El programa «IExporta» ofereix ajuts destinats a acompanyar les empreses industrials de les Illes Balears en la definició del Pla Estratègic d'Internacionalització, a través de les actuacions següents:

- Consultoria especialitzada: acompanyament i assessorament a través de consultors especialitzats en matèria d'internacionalització.

- Acompanyament i seguiment en la definició i posada en marxa del pla de promoció exterior.

«ISostenibilitat»

Dins la línia de competitivitat i sostenibilitat del Pla Estratègic Industrial 2018-2025, dins l'eix VI, hi ha l'acció següent: Sòl industrial, logística i recursos energètics, en què s'indica que: «Es facilitarà i potenciarà l'accés a finançament per engegar plans d'eficiència energètica, i projectes d'autogeneració a través de les tecnologies més apropiades. Accions de formació, informació i sensibilització en competitivitat sostenible, innovadores».

Per això, s'impulsa la millora de la sostenibilitat industrial i es facilita que les empreses puguin minimitzar l'impacte mediambiental a través del càlcul i la reducció de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle de la seva organització.

El programa ofereix ajuts destinats a acompanyar la indústria balear en el càlcul de la petjada de carboni corporativa a través de les actuacions següents:

- Identificació i càlcul de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle de l'organització (emissions directes i emissions indirectes per electricitat i energia consumida, abast 1 i 2).

- Proposta d'un pla de reducció de les emissions.

Amb els antecedents esmentats anteriorment i amb la nova situació generada per l'expansió de la COVID-19, en lloc d'allunyar-nos del reforç i la diversificació de model, ens reafirmam en la necessitat d'accelerar-lo. Sense perdre la perspectiva de la necessitat de respondre a una nova situació d'urgència, el nou marc socioeconòmic que ens cal dissenyar s'ha de construir sobre el principi rector d'una societat sostenible a llarg termini. Per això, el Govern de les Illes Balears ha elaborat un pla autonòmic de reactivació i transformació econòmica i social de les Illes Balears, que, expressament, amb deu eixos i diferents plans, estratègies i pactes, permetrà, de connivència, discussió, consens i construcció conjunta amb altres administracions i actors socioeconòmics, desplegar les accions que necessitam per afrontar la situació generada per la pandèmia i sortir-ne enfortits.

Hi ha tres eixos destinats a la indústria de les Illes Balears, concretament:

- Eix 3. Economia del coneixement i la innovació i impuls de nous sectors, pel que fa al procés de digitalització industrial.

- Eix 4. Modernització de la indústria tradicional i recuperació del teixit industrial, pel que fa al Pla d'Internacionalització i al Pla de Promoció de la Indústria Local.

- Eix 5. Impuls de la transició energètica, l'economia verda i l'economia blava.

La Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'indústria, estableix en l'article 5 que l'Administració ha d'adoptar programes per afavorir l'expansió, el desenvolupament, la modernització i la competitivitat de l'activitat industrial, millorar el nivell tecnològic de les empreses i potenciar els serveis i el finançament adequat a la indústria, amb especial atenció a les empreses de petita i mitjana dimensió.

El Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, publicat en el BOIB núm. 84, de 15 de maig de 2020, estableix en el capítol IV un règim especial de concessió de subvencions i altres ajuts.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

2. El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. La Llei 4/2017, de 12 de juliol, d'indústria de les Illes Balears.

4. La Llei 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la microempresa, petita i mitjana empresa.

5. La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica (BOIB núm. 27, de 2 de març).

6. La Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 180, de 20 d'octubre).

7. L'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial (BOIB núm. 52, de 17 d'abril de 2008).

8. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre).

9. L'annex I del Reglament (CE) núm. 800/2008 de la Comissió, de 6 d'agost de 2008, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat comú en aplicació dels articles 87 i 88 del Tractat (Reglament general d'exempció per categories), sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses.

10. El Pla Director d'Indústria de les Illes Balears, aprovat pel Consell de Govern en la sessió de 26 de gener de 2018.

Per tot això, d'acord amb el que disposen els preceptes esmentats abans, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria per a la concessió d'ajuts de xecs de consultoria per a l'elaboració i el disseny de:

a) Pla de transformació digital, en el marc del programa «IDigital, estratègia de digitalització industrial» per a l'any 2021.

b) Pla d'internacionalització, en el marc del programa «IExporta, estratègia d'internacionalització» per a l'any 2021.

c) Informes de la petjada de carboni corporativa, en el marc del programa «ISostenibilitat» per a l'any 2021.

Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 18 de març de 2021

El president de l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI)

Juan Pedro Yllanes Suárez

 

 

ANNEX 1

Convocatòria

1. Objecte

1.1. Aquestes bases tenen per objecte aprovar la convocatòria d'ajuts de xecs de consultoria per a l'elaboració i el disseny de:

a) Programa I: pla de transformació digital, en el marc del programa «IDigital, estratègia de digitalització industrial» per a l'any 2021.

b) Programa II: pla d'internacionalització, en el marc del programa «IExporta, estratègia d'internacionalització» per a l'any 2021.

c) Programa III: informes de la petjada de carboni corporativa, en el marc del programa «ISostenibilitat, estratègia de millora de la sostenibilitat industrial» per a l'any 2021.

1.2. La finalitat d'aquesta convocatòria d'ajuts és:

a) Programa I: impulsar la transformació digital de les empreses industrials de les Illes Balears a través del disseny i l'elaboració de plans de transformació digital.

b) Programa II: impulsar la internacionalització de les empreses industrials de les Illes Balears a través del disseny i l'elaboració de plans d'internacionalització.

c) Programa III: impulsar la sostenibilitat de les empreses industrials de les Illes Balears mitjançant el càlcul de la petjada de carboni i la identificació de les accions de reducció d'emissions derivades del pla.

1.3. Respecte a l'objecte de la consultoria:

a) Programa I: «IDigital», plans de transformació digital

- Els plans de transformació digital s'adrecen a microempreses, petites i mitjanes empreses industrials de les Illes Balears, independentment del seu grau de maduresa digital. Des d'empreses que estiguin en les fases inicials, a empreses que ja hagin assolit un cert grau de maduresa digital, fins a les que es trobin en un punt de digitalització avançada.

- En tots els casos, la versió final dels plans respectius ha d'incloure, com a mínim, una anàlisi justificada de les oportunitats, fortaleses i debilitats de cada empresa, en concret, des de les distintes perspectives que hi siguin aplicables, més enllà de la tecnològica, com per exemple la de les persones i la cultura organitzativa. Com a conseqüència d'aquesta anàlisi en profunditat i del coneixement que haurà adquirit el facilitador de cada empresa concreta, aquest incorporarà al pla un full de ruta coherent que descriurà i justificarà les accions de digitalització proposades. S'hauran d'analitzar amb detall i s'hi hauran d'incloure els recursos tecnològics, humans i econòmics, necessaris per tal de dur a terme el full de ruta proposat, així com el seu desplegament temporal i pressupostari.

- En concret, el pla de digitalització haurà d'incloure com a mínim:

a) Anàlisi DAFO respecte a la digitalització de l'empresa.

b) Estratègia digital que s'ha de desenvolupar.

c) Fulls de ruta de les accions per arribar a l'estratègia de digitalització que s'ha de desenvolupar amb recursos tecnològics, humans i econòmics per a cada acció.

d) Pla de digitalització (accions, pressupost i calendari d'execució).

b) Programa II: «IExporta», plans d'internacionalització

- Els plans d'internacionalització s'adrecen a microempreses, petites i mitjanes empreses industrials de les Illes Balears, independentment del seu nivell d'internacionalització. Des d'empreses sense experiència exportadora, a empreses consolidades amb un nou producte o servei per internacionalitzar.

- En tots els casos, la versió final dels plans respectius ha d'incloure, com a mínim, una anàlisi justificada de les oportunitats, fortaleses i debilitats de cada empresa, en concret, des de les distintes perspectives que hi siguin aplicables, més enllà de la internacional, com per exemple la de les persones i la cultura organitzativa. Com a conseqüència de l'anàlisi en profunditat i del coneixement que haurà adquirit el consultor de cada empresa concreta, aquest incorporarà al pla un full de ruta coherent que descriurà i justificarà les accions de promoció exterior proposades, amb el detall dels recursos econòmics, el calendari d'actuació i els recursos humans que s'hi destinaran.

- En concret, el pla d'internacionalització haurà d'incloure com a mínim:

a) Anàlisi DAFO inicial.

b) Estudi de preselecció de mercats.

c) Informe sobre les estratègies de penetració en els mercats seleccionats.

d) Pla de promoció exterior per a cada mercat (accions, pressupost i calendari d'execució).

c) Programa III: informes de la petjada de carboni corporativa, en el marc del programa «ISostenibilitat»

- Els informes de la petjada de carboni corporativa s'adrecen a microempreses, petites i mitjanes empreses industrials de les Illes Balears.

- La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, defineix la petjada de carboni com la quantificació de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle que són alliberades a l'atmosfera per efecte directe o indirecte de l'activitat que du a terme una organització, o a causa de la prestació d'un servei o del proveïment d'un producte. Per a aquest càlcul, es defineixen els abasts següents:

  • Abast 1: emissions de gasos amb efecte d'hivernacle directes.
  • Abast 2: emissions indirectes associades a la generació d'electricitat adquirida i consumida per l'organització.
  • Abast 3: la resta de les emissions indirectes.

- La metodologia i el procediment de càlcul de la petjada de carboni s'ha de basar en la norma UNE-EN ISO 14064-1 titulada «Gasos amb efecte d'hivernacle. Part 1: Especificació amb orientació, en l'àmbit de les organitzacions, per a la quantificació i l'informe de les emissions i remocions de gasos amb efecte d'hivernacle». Es treballarà amb emissions directes i emissions indirectes per electricitat i energia consumida, abast 1 i 2.

- Els factors d'emissió per a la conversió de les dades de l'activitat en valors d'emissió seran de fonts reconegudes, tenint en compte principalment la publicació anual dels factors d'emissió per part de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. Quant al potencial d'escalfament global, es tindran en compte, fins que no s'actualitzin, els valors publicats en el 5è Informe de l'IPCC.

- La documentació que es generarà per l'informe de la petjada de carboni i que es presentarà a l'empresa constarà de dos documents (vegeu l'annex 2):

1. Informe resum de la petjada de carboni.

2. Informe d'inventari de GEH segons la norma ISO 14064-1.

2. Accions subvencionables

2.1. A través d'aquests ajuts es vol impulsar el disseny de plans de transformació digital, plans d'internacionalització i estudi de la petjada de carboni en les pimes industrials de les Illes Balears (indústria i serveis auxiliars a la indústria), amb l'objectiu final de cercar la màxima eficiència i competitivitat industrial a través de la digitalització, internacionalització i sostenibilitat.

2.2. Les accions subvencionables per a cada programa són:

a) Programa I, «IDigital»: 60 hores de consultoria especialitzada per part d'un consultor especialitzat per a l'elaboració i el disseny de plans de transformació digital, en el marc del programa «IDigital, estratègia de digitalització industrial» per a l'any 2021. En el cas dels beneficiaris que s'hagin presentat en les convocatòries anteriors, les 60 hores de consultoria especialitzada per part del consultor especialitzat es podran destinar a la revisió, seguiment i implementació del pla de digitalització presentat en la convocatòria anterior.

b) Programa II, «IExporta»: 36 hores de consultoria especialitzada per part d'un consultor especialitzat en matèria d'internacionalització per a l'elaboració i el disseny de plans d'internacionalització, en el marc del programa «IExporta, estratègia d'internacionalització» per a l'any 2021.

c) Programa III, «ISostenibilitat»: 14 hores de consultoria especialitzada per part d'un consultor expert en sistemes mediambientals i de sostenibilitat per a l'elaboració de l'informe de la petjada de carboni corporativa, en el marc del programa «ISostenibilitat, estratègia de millora de la sostenibilitat industrial» per a l'any 2021.

2.3. L'empresa beneficiària rebrà dins cada un dels programes i en el marc d'aquesta convocatòria:

- Serveis d'assessorament i consultoria especialitzada per a la definició dels plans establerts en el punt 1 d'aquesta convocatòria.

- Visites a les instal·lacions de la indústria beneficiària, tant per part del personal de l'IDI com del consultor especialitzat, per poder dur a terme els serveis descrits en aquest punt, sempre complint amb els protocols de la COVID-19, que s'actualitzen en funció de la situació sanitària. Si per causa de la crisi sanitària no es poden fer les visites, ambdues parts (empresa i consultors) han d'utilitzar els mitjans telemàtics i digitals corresponents per poder fer-ho virtualment.

3. Beneficiaris, requisits i obligacions

3.1. Poden ser beneficiàries d'aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques que tenguin la condició de ser microempreses, petites i mitjanes empreses de caràcter industrial amb els epígrafs de l'impost sobre activitats econòmiques (IAE) inclosos en les divisions 2, 3, 4 i 691.2 de la secció primera corresponent a activitats empresarials, i que estiguin inscrites en la divisió A corresponent a establiments i activitats industrials del Registre Integrat Industrial, o en el Registre Miner de les Illes Balears de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica. També poden ser-ne beneficiàries les empreses incloses en el grup 504 de l'IAE de la secció primera corresponent a activitats empresarials, i que estiguin inscrites en la divisió B corresponent a les empreses de serveis relatives a l'activitat industrial del Registre Integrat Industrial. També poden ser-ne beneficiàries les inscrites en el grup 162 de l'IAE.

3.2. Per als programes I i II, a més del punt anterior 3.1 de la convocatòria, podran ser beneficiàries d'aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques que tenguin la condició de ser microempreses, petites i mitjanes empreses de caràcter auxiliar a la indústria amb els epígrafs de l'impost sobre activitats econòmiques (IAE) inclosos en la secció primera corresponent a activitats empresarials, i que estiguin inscrites en les divisions 6, 8 i 9. Concretament:

Divisió 6: grup 613. Comerç a l'engròs de tèxtils, confecció, calçat i articles de cuir; grup 614.2. Comerç a l'engròs de productes de perfumeria, drogueria, higiene i bellesa; 614.3. Comerç a l'engròs de productes per al manteniment i funcionament de la llar; grup 616. Comerç a l'engròs interindustrial de la mineria i química; grup 617. Un altre comerç a l'engròs interindustrial.

Divisió 8, agrupació 84: serveis prestats a empreses.

Divisió 9, agrupació 92: serveis de sanejament, neteja i similars, i grup 936. Recerca científica i tècnica; grup 971. Bugaderies, tintoreries i serveis similars.

3.3. Es considera pime (petita i mitjana empresa) l'empresa que compleix amb els requisits següents, d'acord amb l'annex I del Reglament (CE) núm. 800/2008 de la Comissió Europea:

a) Tenir menys de 250 treballadors i/o treballadores.

b) Tenir un volum de negoci anual no superior a 50 milions d'euros o bé un balanç general anual que no sigui superior a 43 milions d'euros.

c) No participar en un 25 % o més del seu capital o dels seus drets de vot altres empreses que no compleixen els requisits anteriors.

Dins la categoria de pime es considera petita empresa la que té menys de 50 treballadors i/o treballadores, i un volum de negoci anual o un balanç general anual que no supera els 10 milions d'euros. Les pimes que no compleixen aquestes característiques tenen la condició de mitjana empresa.

D'altra banda, dins del grup de petites empreses, es considera microempresa la que té menys de 10 treballadors i/o treballadores i un volum de negoci anual o un balanç general anual que no supera els 2 milions d'euros.

3.4. També poden ser beneficiaris d'aquests ajuts els clústers industrials i els centres tecnològics empresarials que estiguin establerts físicament a les Illes Balears, i que hi tenguin el domicili fiscal en el moment de presentar la sol·licitud d'ajut, i desenvolupin les seves accions en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, les activitats dels quals coincideixin amb l'objecte d'aquesta convocatòria.

Els clústers han de ser entitats sense ànim de lucre i s'han de caracteritzar per ser una combinació, en un espai geogràfic o sector productiu, d'empreses i centres de recerca i de formació públics o privats, involucrats en processos d'intercanvi col·laboratiu adreçats a obtenir avantatges o beneficis derivats de l'execució de projectes concrets de caràcter innovador. L'activitat del clúster s'ha d'organitzar a l'entorn d'una branca o sector productiu, o d'un mercat o segment de mercat objectiu.

Els centres tecnològics són organismes de recerca privats sense ànim de lucre que disposen dels recursos materials i humans propis necessaris per a la realització d'activitats destinades tant a la generació de coneixement tecnològic com a facilitar-ne l'explotació, ja sigui per empreses existents o bé mitjançant la generació de noves iniciatives empresarials, i que contribueixin a la millora competitiva de les empreses i al desenvolupament econòmic del seu entorn.

Es consideraran centres tecnològics i clústers industrials els que entre els seus representants o associats tenguin com a mínim un 40 % d'empreses amb IAE comprès entre els epígrafs establerts en els punts 3.1 i 3.2 d'aquesta convocatòria en el moment de la sol·licitud.

3.5. Les empreses beneficiàries han de complir els requisits següents per poder tenir la condició de beneficiàries:

- Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social, les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

- Desenvolupar una activitat industrial i/o auxiliar a la indústria, recollida en els punts 3.1 i 3.2 d'aquesta convocatòria.

- Tenir el centre de treball i la seu fiscal a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

- No poden obtenir la condició de beneficiaris els sol·licitants que es trobin en alguna de les circumstàncies que preveu l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

- No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.

- El beneficiari ha de complir les exigències imposades per la normativa en matèria de seguretat industrial i minera, i qualsevol altra que hi sigui aplicable.

- El beneficiari, per a l'obtenció dels ajuts, ha de presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que estableix aquesta convocatòria.

- El beneficiari es pot presentar a tots els programes de la convocatòria, però ha de fer una sol·licitud per programa en els termes i amb els requisits que estableix aquesta convocatòria.

- El beneficiari ha de tenir capacitat de representació suficient, degudament acreditada per dur a terme la tramitació indicada.

- En cas que el sol·licitant de la subvenció sigui una persona física, ha d'estar inscrita en el règim especial de treballadors autònoms o en un règim alternatiu equivalent, en el moment de la sol·licitud com a mínim.

- En el cas de clústers i centres tecnològics industrials, els seus representants o associats han de tenir com a mínim un 40 % d'empreses amb IAE comprès entre els epígrafs dels punts 3.1 i 3.2 d'aquesta convocatòria.

3.6. En queden excloses:

- Les societats públiques i les entitats de dret públic, així com qualsevol empresa o organització en la qual la participació d'aquests ens sigui majoritària.

- Les persones físiques o jurídiques que tenguin la condició de consultor especialitzat pel programa «Idigital» no poden ser, al mateix temps, beneficiàries d'aquest ajut.

- Les persones físiques o jurídiques que estan iniciant o ja han iniciat, en un temps no superior a dos anys, una activitat econòmica en el territori de les Illes Balears, amb domicili a les Illes Balears, i sempre que no superin els paràmetres de la condició de mitjana empresa.

3.7. Els beneficiaris tenen les obligacions següents:

Posar a disposició els mitjans necessaris per a la realització correcta de l'assessorament especialitzat, especialment una persona de contacte que gestioni el programa dins l'empresa.

Comunicar a l'IDI qualsevol alteració o incidència que afecti les condicions sota les quals s'ha concedit la subvenció.

Complir amb les obligacions incloses en aquesta convocatòria.

4. Concurrència de subvencions o ajuts de minimis

4.1. Els beneficiaris d'aquesta convocatòria no poden ser beneficiaris simultàniament d'altres ajuts pel mateix concepte i objecte de subvenció (assessorament en la consultoria de plans de transformació digital, i/o plans d'internacionalització i/o estudi de la petjada de carboni).

4.2. L'import dels ajuts o subvencions que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques, o altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el 100 % del cost de l'activitat objecte de la convocatòria que hagi de desenvolupar l'entitat beneficiària.

4.3. Als beneficiaris d'aquesta convocatòria se'ls ha d'aplicar la norma dels ajuts de minimis regulada pel Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, en el qual s'estableix una quantia total d'ajuts de minimis no superior a 200.000 € per beneficiari, durant l'exercici fiscal en curs i els dos exercicis fiscals anteriors.

5. Quantia dels ajuts

5.1. L'ajut serà del 90 % del cost subvencionable per a empreses que es presentin als programes II i III. Per a les empreses que es presentin al programa I, el cost subvencionable serà del 90 % si s'hi presenten per primera vegada, del 80 % si s'hi presenten per segona vegada i d'un 70 % si s'hi presenten per tercera vegada.

5.2. El cost subvencionable correspon a les hores d'assessorament i consultoria especialitzada en funció del programa:

a) Programa I: el nombre d'hores subvencionades serà de 60 hores, de les quals 12 hores seran presencials, sempre que sigui possible, i 48 hores seran de consultoria en línia per a l'elaboració del pla de transformació digital, amb un cost subvencionable de 4.500 €, sense IVA. En el cas d'empreses que participin per primera vegada en el programa, la subvenció serà del 90 % del cost subvencionable. És a dir, 4.050 € els assumeix l'IDI i el 10 % restant, per tant 450 €, els assumeix l'empresa. En el cas d'empreses que hi participin per segona vegada l'ajut serà del 80 % del cost subvencionable; és a dir, 3.600 €, i el 20 % restant l'ha d'assumir l'empresa, és a dir, 900 €. I per a empreses que hi participin per tercera vegada l'ajut serà del 70 %, és a dir, 3.150 €; el 30 % restant l'ha d'assumir l'empresa, és a dir, 1.350 €.

b) Programa II: el nombre d'hores subvencionades serà de 36 hores, de les quals 8 hores seran presencials, sempre que sigui possible, i 28 hores seran de consultoria en línia per a l'elaboració del pla d'internacionalització, amb un cost subvencionable de 2.700 €, sense IVA. És a dir, 2.430 € els assumeix l'IDI i el 10 % restant, és a dir, 270 €, els assumeix l'empresa.

c) Programa III: el nombre d'hores subvencionades serà de 14 hores de les quals, com a mínim 3 seran presencials, sempre que sigui possible, i 11 seran de procés, tractament de dades per a l'elaboració del càlcul de la petjada de carboni, el pla de reducció i la proposta de compensació, amb un cost subvencionable de 1.050 €, sense IVA. És a dir, 945 € els assumeix l'IDI i el 10% restant, és a dir, 105 €, els assumeix l'empresa.

6. Partida pressupostària

6.1. L'import destinat a aquesta convocatòria és de 266.450 €, amb càrrec al pressupost de l'IDI.

6.2. L'import destinat a cada programa és:

a) Programa I: 180.000 €

b) Programa II: 36.450 €

c) Programa III: 50.000 €

6.3. Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti es pot incrementar l'import d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució d'ampliació del crèdit assignat. Aquesta ampliació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de forma expressa.

6.4. Si finalitzat el termini de presentació de les sol·licituds, i una vegada resoltes totes les sol·licituds, no s'ha exhaurit el crèdit disposat en la convocatòria en algun programa concret, es pot ampliar el termini inicialment previst per al programa concret, o bé traspassar el crèdit d'un programa a un altre. Aquest traspàs de crèdit entre programes, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de forma expressa.

7. Consultors

7.1. La selecció del consultor proposat per cada empresa beneficiària ha de complir el que estableix l'article 40.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions. Així, quan l'import de la despesa subvencionable del servei de consultoria sigui superior a 15.000 €, el beneficiari haurà de presentar, com a mínim, tres ofertes anteriors a l'execució del projecte o servei, tret que per les seves característiques especials no hi hagi entitats suficients per poder dur-les a terme o que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. L'elecció de les ofertes presentades s'ha de fer de conformitat amb els criteris d'eficàcia i d'economia i s'ha de justificar expressament en cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

7.2. El compliment de tots els requisits per part del consultor establerts en aquesta convocatòria s'ha de fer mitjançant una declaració responsable del beneficiari en la sol·licitud del tràmit telemàtic creat per l'IDI.

7.3. Requisits de capacitació del consultor per al programa I, «IDigital»: els plans de transformació digital els han de fer consultors especialitzats. Aquests consultors poden ser consultors proposats per l'empresa, sempre que tenguin els requisits mínims de formació i experiència establerts a continuació:

-Tenir com a mínim tres anys d'experiència en assessorament en matèria d'estratègia empresarial especialitzada en digitalització industrial.

- Haver realitzat un mínim de sis projectes de digitalització industrial.

-Tenir estudis de formació professional o universitària en els àmbits STEM (ciències, tecnologia, enginyeria i/o matemàtiques), economia o administració d'empreses.

7.4. Requisits de capacitació del consultor per al programa II, «IExporta»:

els plans d'internacionalització els han de fer consultors especialitzats. Aquests consultors poden ser consultors proposats per l'empresa, sempre que tenguin els requisits mínims de formació i experiència establerts a continuació:

-Tenir com a mínim tres anys d'experiència en assessorament en matèria d'estratègies d'internacionalització d'empreses.

-Haver realitzat un mínim de sis projectes de promoció exterior en empreses.

-Tenir estudis universitaris o de formació professional en els àmbits del comerç exterior i la internacionalització.

7.5. Requisits de capacitació del consultor per al programa III, «ISostenibilitat»: els informes de petjada de carboni corporativa els han de fer consultors especialitzats. Aquests consultors han de complir els requisits mínims de formació i experiència següents:

- Tenir com a mínim tres anys d'experiència en assessorament en matèria consultoria mediambiental.

- Tenir experiència com a mínim en sis projectes de petjada de carboni en organitzacions, declaracions EMAS, registre de MITECO, o altres programes mediambientals.

- Tenir estudis específics en sistemes de gestió mediambientals.

8. Metodologia dels programes

I, II i III (assessorament en la consultoria per a l'elaboració de plans digitals, plans d'internacionalització i estudi de la petjada de carboni) i durada dels serveis

8.1. En el tràmit telemàtic creat per l'IDI per a aquesta convocatòria, els sol·licitants d'ajuts hauran de facilitar a l'IDI les dades del consultor, especificant el nom i llinatges, el telèfon i l'adreça electrònica, així com una declaració responsable del compliment dels criteris establerts en el punt 7 d'aquesta convocatòria.

8.2. Una vegada que el beneficiari rebi la proposta de resolució, es farà una primera reunió telemàtica entre l'IDI, el consultor i el beneficiari per especificar la metodologia del programa.

8.3. Abans de començar la consultoria especialitzada, s'ha de signar digitalment un acord de confidencialitat entre l'IDI, el consultor i el beneficiari.

8.4. El període d'execució de la part d'assessorament i consultoria especialitzada i el lliurament dels diferents plans serà d'un màxim de tres mesos per als programes I i II a partir de l'endemà de la primera reunió entre les parts implicades (empresa, consultor i IDI). En canvi, per al programa III el termini serà màxim d'un mes a partir de l'endemà de la primera reunió a tres bandes (empresa, consultor i l'IDI).

En el supòsit que dins el període especificat anteriorment hi hagi dies festius laborables, aquests es poden recuperar i diferir el termini final a l'hora de computar la data de finalització del període d'execució.

8.5. En el supòsit en què per la crisi sanitària provocada per la COVID-19 no es pugui complir el termini de tres mesos i un mes establerts en el punt anterior es podrà ampliar com a màxim un mes més, sempre que el beneficiari ho comuniqui a l'IDI a través d'un escrit que justifiqui l'ampliació, estigui signat digitalment pel beneficiari i presentat a través de la plataforma REC (https://rec.redsara.es), amb un mínim de quinze dies abans de l'acabament del termini establert en el punt 8.4.

8.6. Es recomana que el 20 % de les hores de consultoria es realitzi físicament a les instal·lacions de les empreses beneficiàries, si és possible, sempre complint amb els protocols de la COVID-19, que s'actualitzen en funció de la situació sanitària. Si no es poden fer les visites físiques a causa de la situació sanitària, ambdues parts (empresa i consultor) han d'utilitzar els mitjans telemàtics i digitals corresponents per poder fer-ho virtualment.

8.7. L'IDI ha de supervisar, en tot moment, el servei prestat pel consultor i les obligacions de l'empresa, i pot assistir a reunions digitals amb els agents implicats per garantir el servei prestat.

8.8. Es farà una reunió de tancament de la consultoria entre els consultors, l'empresa i el tècnic assignat de l'IDI per lliurar el pla corresponent. Una vegada acabat el període d'assessorament i consultoria especialitzada i lliurat el pla corresponent en funció del programa per part del consultor, el beneficiari tindrà un màxim de 20 dies naturals des de l'endemà de la reunió de tancament per presentar la justificació a través dels tràmits telemàtics creats per a la convocatòria.

8.9. Si no es lliura la justificació en els terminis que especifica la convocatòria, s'iniciarà el procediment de reintegrament total o parcial de l'ajut.

9. Termini i presentació de sol·licituds

9.1. El termini per presentar les sol·licituds és de 30 dies naturals des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

9.2. Si la quantia consignada en aquesta convocatòria o en un programa s'exhaureix abans de l'expiració del termini de 30 dies per presentar sol·licituds, es podrà suspendre la concessió dels ajuts o del programa mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució corresponent del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

9.3. Si finalitzat el termini de presentació de les sol·licituds, i una vegada resoltes totes les sol·licituds, no s'ha exhaurit el crèdit disposat en la convocatòria en algun programa, es pot traspassar el crèdit d'un programa a un altre. Aquest traspàs de crèdit entre programes, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de forma expressa.

9.4. El beneficiari es pot presentar a tots els programes de la convocatòria, però ha de fer una sol·licitud per programa en els termes i amb els requisits que estableix aquesta convocatòria.

En cas de presentació d'una nova sol·licitud dins un mateix programa s'ha de desistir expressament de l'anterior; en cas de no fer-ho, només es tindrà en compte la primera sol·licitud registrada. En cas de desistiment de forma expressa, la data en l'ordre de prelació dels expedients serà la de la nova sol·licitud registrada amb la data de registre de desistiment en cas que aquest sigui posterior a la segona sol·licitud.

En cas de presentació d'una nova sol·licitud dins un mateix programa, que suposi l'esmena de la sol·licitud ja presentada, tot això abans del requeriment formal per part de l'IDI, la data en l'ordre de prelació dels expedients serà la de la nova sol·licitud registrada i la data de registre d'esmena.

9.5. Les sol·licituds s'han d'adreçar a l'IDI, Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears, i s'han de presentar telemàticament, d'acord amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 25.3.a) del Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19. La sol·licitud ha d'estar signada electrònicament i presentada a través del REC.

9.6. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica ha de dur a terme la petició de l'ajut per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.

9.7. El tràmit telemàtic específic es trobarà a la Seu Electrònica de la CAIB, amb indicació de la documentació que s'hi ha d'adjuntar. El tràmit telemàtic inclou:

a) Per a tots els beneficiaris:

1. La sol·licitud telemàtica.

2. Respecte de l'acreditació de les obligacions tributàries, la sol·licitud d'ajuts implica l'autorització perquè l'IDI pugui obtenir de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de l'Agència Tributària de les Illes Balears la informació relativa al compliment d'aquestes obligacions, excepte en cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

3. Respecte de l'acreditació del requisit d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, la sol·licitud dels ajuts implica l'autorització perquè la l'IDI pugui obtenir de la Tresoreria General de la Seguretat Social la informació acreditativa del compliment d'aquesta obligació, tret del cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

4. Una declaració responsable telemàtica en el mateix tràmit signada digitalment, que especifiqui:

I. El compliment de la normativa de minimis.

II. La veracitat de les dades bancàries aportades.

III. En el cas de persones físiques o jurídiques, el compliment de ser microempresa, petita i mitjana empresa.

IV. En el cas de persones físiques o jurídiques que estiguin iniciant o ja han iniciat, en un temps superior a dos anys, una activitat econòmica en el territori de les Illes Balears, amb domicili a les Illes Balears, i sempre que no superin els paràmetres de la condició de mitjana empresa.

V. El fet de no trobar-se en cap de les circumstàncies de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, que s'ha d'incloure en la sol·licitud.

VI. El fet que l'epígraf de l'IAE pel qual tributa el beneficiari està inclòs dins una de les divisions indicades en els punts 3.1 o 3.2 de la convocatòria.

VII. El fet que l'entitat beneficiària està inscrita en el Registre Industrial o en el Registre Miner de les Illes Balears, si escau.

VIII. El compliment de les exigències establertes per la normativa en matèria de seguretat industrial i minera, i qualsevol altra que hi sigui aplicable; en el cas de les empreses industrials s'ha d'incloure en la sol·licitud.

IX. La declaració dels ajuts o subvencions sol·licitats o concedits per alguna entitat, pública o privada, nacional o estrangera, relacionats amb el procés de digitalització de l'empresa.

X. La declaració de no haver rebut ajuts o subvencions d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, que aïlladament o en concurrència, nacionals i internacionals, superi el 100 % del cost de l'activitat que hagi de desenvolupar l'empresa beneficiària.

XI. El compliment que el consultor per fer la consultoria compleix amb el punt 7 de la convocatòria.

XII. En el cas de centres tecnològics i clústers de caràcter industrial, cal declarar que els seus representants o associats tenguin com a mínim un 40 % d'empreses amb IAE comprès entre els epígrafs dels punts 3.1 i 3.2 d'aquesta convocatòria.

XIII. Si es presenten al programa III, cal declarar que han presentat la sol·licitud d'adhesió al programa «ILS» abans de la sol·licitud d'aquesta convocatòria i que compleixen els requisits del programa «ILS».

XIV. En el cas de persona física, ha d'estar inscrita en el règim especial de treballadors autònoms o en un règim alternatiu equivalent.

b) En el cas de persones físiques i/o jurídiques: cal adjuntar una descripció de l'empresa i la seva activitat, així com el model de negoci, i necessitats de l'empresa en funció del programa a què es presenti (necessitats digitals, necessitats d'internacionalització o en matèria de sostenibilitat).

c) Específic per a persones físiques: autorització perquè l'IDI pugui comprovar d'ofici la identificació de la persona sol·licitant i/o la persona autoritzada per l'empresa, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat ha d'aportar una còpia del DNI del sol·licitant i de la persona autoritzada, si escau.

d) Específic per a persones jurídiques: cal adjuntar una còpia del número d'identificació fiscal de la societat.

e) Específic per a clústers i/o centres industrials:

  • Document constitutiu de l'entitat inscrita adequadament en el registre corresponent, amb les modificacions necessàries, si escau, per a l'acreditació de la personalitat jurídica del sol·licitant, així com poder suficient a favor del signant, en cas que aquest no figuri acreditat en l'escriptura, o certificat actualitzat del registre corresponent, en el qual s'especifiquin, en els supòsits en què sigui procedent, la data de constitució, l'objecte, el capital i la seu social, la composició del consell d'administració o la junta directiva, els apoderats i els socis que disposin de més d'un 10 % i les participacions.
  • Memòria explicativa i econòmica, en la qual s'especifiquin les activitats que desenvolupa l'entitat, la localització, l'abast, les característiques i la repercussió de l'entitat sobre el sector.

9.8. L'IDI pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament els expedients o per comprovar les dades presentades.

9.9. El beneficiari ha d'emplenar tots els camps del tràmit telemàtic i, una vegada finalitzat, es generarà una sol·licitud en format PDF que haurà de signar digitalment i que haurà de presentar de manera telemàtica per mitjà del Registre electrònic comú (REC) de l'Administració General de l'Estat (https://rec.redsara.es). Per poder dur a terme un registre mitjançant el REC cal disposar d'un certificat electrònic o DNI electrònic. Si no es compleix aquest punt s'entendrà que la sol·licitud no està presentada.

9.10. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en la convocatòria s'ha de requerir la persona interessada, una sola vegada, perquè esmeni les deficiències dins un termini de deu dies, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.

L'esmena de les deficiències s'ha de fer a través del Registre electrònic comú (REC) de l'Administració General de l'Estat (https://rec.redsara.es). Per poder dur a terme un registre mitjançant el REC cal disposar d'un certificat electrònic o DNI electrònic. Si no es compleix aquest punt, s'entendrà que la sol·licitud d'esmena no està presentada.

10. Instrucció i resolució del procediment

10.1. Les sol·licituds de subvenció s'han de resoldre individualment, per ordre d'entrada de cada programa. Així, les subvencions s'aniran concedint en rigorós ordre d'entrada de dia i hora dels expedients complets per programa, segons els requisits establerts en aquesta convocatòria sempre que hi hagi crèdit suficient.

10.2. Si el beneficiari s'equivoca de programa, l'IDI d'ofici podrà traslladar l'expedient de programa, però es respectarà l'ordre d'entrada de dia i hora dels expedients complets.

10.3. Si el beneficiari esmena dins el període establert en el punt 9 d'aquesta convocatòria abans de rebre el requeriment, es tindrà en compte el dia i l'hora de l'esmena presentat a través del Registre electrònic comú (REC) de l'Administració General de l'Estat (https://rec.redsara.es).

10.4. Si el beneficiari rep un requeriment es tindrà en compte el dia i l'hora de l'esmena presentat a través del Registre electrònic comú (REC) de l'Administració General de l'Estat (https://rec.redsara.es).

10.5. L'òrgan competent per resoldre és el president de l'IDI o la persona en qui delegui la representació, que serà el director general de Política Industrial.

10.6. L'òrgan competent per instruir el procediment és el director general de Política Industrial o la persona en qui delegui la representació, que serà la directora gerent de l'IDI.

10.7. El termini per dictar i notificar la resolució és de sis mesos comptadors des de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds.

10.8. Les notificacions de les resolucions es faran amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 a 46 de la Llei 39/2015.

10.9. La proposta de resolució i la resolució motivada del procediment es notificaran als interessats per mitjans electrònics, a través de l'eina NOTIB, i els ajuts concedits es publicaran en la Base de dades nacional de subvencions (BDNS), en compliment de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb expressió de la convocatòria, el programa i el crèdit pressupostari a què s'imputen, el beneficiari, la quantitat concedida i l'objectiu o la finalitat de la subvenció, tal com determinen l'article 40 i els següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

10.10. En el cas que s'exhaureixi el crèdit de la convocatòria, per a totes les sol·licituds que no hagin rebut concessió s'emetrà una resolució col·lectiva que es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i serà publicada en la web de l'IDI (www.idi.es), d'acord amb l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015.

11. Pagament

11.1. L'IDI ha de fer efectiu el pagament directament al beneficiari en un termini màxim de trenta dies naturals des de la resolució de concessió de l'ajut, en concepte de bestreta.

11.2. L'acceptació expressa de la recepció de l'assessorament implica l'obligatorietat per part de l'empresa beneficiària de la realització del pagament del cost total de l'assessorament rebut. Aquest pagament s'ha de distribuir de manera proporcional a la feina realitzada pel consultor mensualment.

11.3. El darrer pagament per part del beneficiari al consultor s'ha d'efectuar com a màxim vint dies naturals després de l'acabament de l'assessorament esmentat, sempre que el servei s'hagi efectuat correctament i segons aquesta convocatòria.

11.4. Si el beneficiari demana un canvi de consultor haurà de pagar les hores de consultoria realitzades i notificar el canvi de consultor a l'IDI a través del tràmit electrònic, a partir del qual comença un altra vegada la metodologia establerta en el punt 8 d'aquesta convocatòria. Així i tot, es descomptaran les hores ja consumides pel primer consultor al nou consultor.

12. Justificació

12.1. El beneficiari haurà de justificar l'ajut sol·licitat com a màxim 20 dies naturals des de l'endemà de l'acabament de l'assessorament i de la consultoria, una vegada realitzats tots els pagaments al consultor en el moment de la justificació.

12.2. Els beneficiaris dels programes II i III que rebin un ajut igual o inferior a 3.000 € podran justificar la despesa mitjançant una declaració responsable de l'aplicació dels fons segons el que estableix l'article 25.f) de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19. Això, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control per part de l'IDI.

12.3. La documentació que s'ha de lliurar per complir amb l'obligació de justificació segons cada programa és la següent:

1. Justificació del programa I:

- El pla de transformació digital. En el cas que les hores de consultoria es destinin a la revisió i a la implementació del pla de transformació digital, s'ha d'adjuntar el pla de transformació de l'anterior convocatòria, així com un informe de revisió i implementació d'aquest.

- Les factures del facilitador digital.

- Els justificants de pagaments al consultor en els terminis establerts en la convocatòria.

2. Justificació del programa II:

- El pla d'internacionalització.

- Declaració responsable de l'aplicació de fons (en cas d'ajut igual o inferior a 3.000 €) o justificants de pagaments al consultor en els terminis establerts en la convocatòria si la concessió de l'ajut és superior.

 

3. Justificació del programa III:

- L'informe de la petjada de carboni.

- Declaració responsable de l'aplicació de fons (en cas d'ajut igual o inferior a 3.000 €) o justificants de pagaments al consultor en els terminis establerts en la convocatòria si la concessió de l'ajut és superior.

12.4. questa justificació s'ha de fer per mitjà d'un tràmit digital que es troba a la Seu Electrònica de la CAIB. Una vegada que s'hagi presentat tota la documentació justificativa, el sistema generarà un PDF que s'haurà de signar digitalment i s'haurà de presentar de manera telemàtica per mitjà del Registre electrònic comú (REC) de l'Administració General de l'Estat (https://rec.redsara.es). Per poder dur a terme un registre mitjançant el REC cal disposar d'un certificat electrònic o DNI electrònic. Si no es compleix aquest punt s'entendrà que la justificació no està presentada.

 

ANNEX 2

A continuació, es detalla el format d'Informe de petjada de carboni corporativa

1. Informe resum de la petjada de carboni

Objectiu: facilitar un document visual a l'empresa beneficiària.

Format:

1. Dades bàsiques i límits d'inventari.

Responsable de l'inventari.

Any de l'inventari.

Data de realització de l'informe.

Petita descripció de l'organització.

Descripció gràfica de les fonts d'emissió, abasts inclosos i processos.

2. Resultats del càlcul de la petjada de carboni per abast, tipus de fonts i tipus de GEH, acompanyat amb gràfiques (resultats d'indicador relatiu a l'activitat).

3. Pla de reducció: segons totes les possibles mesures d'eficiència energètica detectades, el consultor ha de consensuar amb l'empresa quines són les accions prioritàries per tal de poder definir els compromisos de reducció d'emissions que s'han de dur a terme, així com una planificació temporal per disminuir la petjada de carboni i una estimació quantitativa de les reduccions que aquestes podrien suposar.

4. La proposta de pla de compensació, que ha d'incloure:

Percentatge que s'ha de compensar respecte del total d'emissions de GEH, amb referència a l'any calculat.

Nom del projecte en què es proposa realitzar la compensació, tenint en compte que han de ser o bé projectes d'absorció inscrits en el Registre estatal de petjada de carboni o en el futur Registre de petjada de carboni de les Illes Balears, o bé propostes de compensació mitjançant crèdits generats des de les organitzacions implicades en el mercat voluntari de carboni, verificats a través dels estàndards internacionalment admesos —Verified Carbon Standard (VCS), Gold Standard (GS), Climate Community and Biodiversity Standard (CCBS).

2. Informe d'inventari de GEH segons la norma ISO 14064-1

Objectiu: definir la metodologia de càlcul emprada, tècnicament.

Format:

1. Objectiu de l'informe i descripció de l'organització.

2. Límits de l'inventari de GEH.

3. Límits de l'organització.

4.Límits d'informe.

5. Selecció de l'any base.

6. Identificació de les emissions.

7. Quantificació de les emissions.

8. Metodologia per al càlcul.

9. Selecció i recopilació de les dades d'activitat.

10. Factors d'emissió i potencial d'escalfament global.

11. Impacte d'incertesa qualitativament.

12. Inventari de GEH.