Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA
Núm. 68275
Reglament del Consell de les dones i la igualtat de Sant Josep de sa Talaia
Mitjançant acord del Ple de la corporació municipal, fet el 30 de juliol de 2020, es va aprovar inicialment el Reglament del Consell de les Dones i la Igualtat de l'Ajuntament de Sant Josep. L'esmentat acord apareix publicat al BOIB núm. 144, de 30 de juliol de 2010.
Acabat el termini d'exposició pública sense haver-s'hi presentat al·legacions, l'acord, fins aleshores inicial, s'entén definitivament aprovat, d'acord amb el que disposa l'article 49 de la Llei 7/85, per la qual cosa es publica el text íntegre del Reglament del Consell de les Dones i la l de l'Ajuntament de Sant Josep que, a continuació, es transcriu.
L'esmentat Reglament entrarà en vigor, d'acord amb l'article 103 de la Llei 20/2006 municipal i de règim local de les Illes Balears, un cop publicat el text íntegre en el BOIB i quan hagi passat el termini que indica l'article 113 de l'esmentada Llei.
REGLAMENT DEL CONSELL DE LES DONES I LA IGUALTAT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA
TÍTOL I.
Disposicions generals
Article 1.
Definició
El Consell de les Dones i la Igualtat es constitueix com un òrgan de caràcter consultiu, d'assessorament i de participació sectorial, amb l'objectiu de desenvolupar i donar impuls a les actuacions referents al principi d'igualtat d'oportunitats en els diferents àmbits municipals.
El Consell, que es regeix per aquest Reglament, és un òrgan integrat en la Regidoria que té atribuïdes les competències en matèria d'igualtat de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia.
Article 2.
Fins
—Fomentar la participació i l'associacionisme dels col·lectius de dones i dels col·lectius que treballen per la igualtat efectiva entre dones i homes.
—Ser interlocutor vàlid davant l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia pel que fa als temes de la seua competència.
—Fomentar i difondre els valors de la igualtat d'oportunitats entre dones i homes a les polítiques municipals.
—Afavorir i vetlar pel compliment del principi d'igualtat i evitar les discriminacions.
Article 3.
Funcions
1. Per a la consecució dels objectius de l'article anterior, el Consell de les Dones i la Igualtat efectuarà les funcions següents:
a) Fomentar la prestació de serveis específics a favor de la dona.
b) Promoure l'elaboració i la divulgació d'estudis sobre la situació de la dona en el municipi de Sant Josep de sa Talaia.
c) Estudiar, promoure i difondre les actuacions municipals que contribueixin al desenvolupament efectiu dels drets de la dona i elaborar propostes de reformes adreçades a eliminar les barreres que dificulten la igualtat real i efectiva de tots dos sexes.
d) Potenciar la participació de les dones en els assumptes municipals i fomentar l'associacionisme per la defensa dels seus interessos.
e) Impulsar la col·laboració i la cooperació entre les associacions i altres entitats que portin a terme activitats de promoció de la dona.
f) Proposar i fomentar l'adopció de programes d'atenció a la dona i d'actuacions que contribueixin a eliminar la discriminació directa o indirecta en tots els àmbits de la vida.
g) Proposar la realització de campanyes de sensibilització i informació en tots aquells aspectes que contribueixin a millorar la qualitat de vida de la dona.
h) Aquelles altres funcions orientades a aconseguir una major atenció i benestar social de la dona.
i) Potenciar l'associacionisme i la participació de les dones en tots els àmbits.
2. Les funcions del Consell de les Dones i la Igualtat s'exerciran mitjançant l'emissió de dictàmens, informes o peticions, i no seran mai vinculants per als òrgans de governs municipals.
Article 4.
L'Ajuntament facilitarà en la mesura del possible i necessari els mitjans oportuns per al compliment de les funcions del Consell de les Dones i la Igualtat i l'adequat funcionament.
TÍTOL II
Article 5.
Composició
Poden tenir representació en el Consell de les Dones i la Igualtat de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia:
a) Les associacions de dones i les altres associacions que tenen entre els objectius estatutaris la promoció de la igualtat o la defensa dels drets de les dones, donen servei al municipi i estan inscrites en el Registre d'Entitats.
b) Els sindicats i les federacions d'associacions empresarials, de persones amb discapacitat, de gent gran, de vesins i vesines, de mares i pares d'alumnes, i d'immigrants, si disposen d'una vocalia de dones o igualtat i estan inscrites en el Registre d'Entitats.
c) Els grups polítics municipals.
d) Cada una de les àrees en què s'organitzi l'actuació municipal.
e) Personal tècnic adscrit al programa d'igualtat de l'àrea competent, fins a un màxim de dos representants.
Article 6.
El cessament com a membre del Consell ha de ser acordat pel Consell Plenari a proposta de la Comissió Permanent, una vegada tramès el corresponent expedient en el qual s'ha de donar audiència a l'associació o entitat. El cessament com a membre del Consell no impedeix que l'associació o entitat s'hi reincorpori una vegada desaparegudes les causes que l'han motivat.
El Consell es renova quan es renova la corporació municipal, sense perjudici del dret de cada associació o entitat a designar o revocar, en qualsevol moment, la persona que la representa.
TÍTOL III.
ÒRGANS DE GOVERN DEL CONSELL DE LES DONES I LA IGUALTAT
Article 7.
Òrgans del Consell de les Dones i la Igualtat
a) La Presidència
b) La Vicepresidència
c) La Comissió Permanent, òrgan col·lectiu i decisori
d) Les comissions especialitzades, òrgan col·lectiu i consultiu
Els esmentats òrgans estaran assistits i complementats pel secretari o secretària com a suport administratiu i de gestió.
Article 8.
La Presidència
La Presidència és exercida pel regidor o regidora de l'àrea a la qual el Consell està adscrit. Té la màxima representació i assumeix les següents atribucions:
Article 9.
Consell Plenari
És l'òrgan superior del Consell de les Dones i la Igualtat i està constituït per la Presidència, la Vicepresidència i una vocalia amb veu i vot en representació de cada una de les associacions, entitats, grups polítics municipals i àrees municipals que en són membres. La representació en el Consell no suposa cap tipus de retribució.
Article 10.
Funcions del Consell Plenari
Article 11.
Funcionament del Consell Plenari
a) Sessions ordinàries i extraordinàries
El Consell Plenari es reuneix amb caràcter ordinari dues vegades a l'any. Pot dur a terme sessions extraordinàries quan la Presidència ho decideix o quan ho demana un terç dels membres. A l'escrit de sol·licitud s'han de fer constar els motius i els assumptes que es volen tractar i l'ordre del dia.
b) Característiques de la convocatòria
Les sessions del Consell Plenari són públiques i s'han de convocar amb una antelació mínima de quinze dies naturals davant la Secretaria del Consell. Si la convocatòria és extraordinària l'antelació mínima ha de ser de dos dies naturals.
La convocatòria s'ha d'acompanyar amb l'ordre del dia corresponent, que ha de contenir els assumptes que la Presidència considera adequats i els altres que li siguin proposats.
c) Constitució vàlida del Consell Plenari
El Consell Plenari es constitueix vàlidament en primera convocatòria amb l'assistència de la Presidència, el secretari o secretària, o les persones que els substitueixin, i la meitat més un de la resta de membres. Si en primera convocatòria no s'obté el quòrum necessari, el Consell Plenari es considera automàticament convocat mitja hora després, i en aquest cas només és necessària la presència d'una tercera part dels membres. Aquest quòrum s'ha de mantenir durant tota la sessió.
El funcionament del Consell Plenari s'ha de regir per les normes de funcionament o pel que disposa la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
d) Votacions
Els acords s'adopten per consens o, si no n'hi ha, mitjançant votació ordinària. La votació es pot emetre en sentit negatiu o positiu i les persones assistents amb dret a vot també es poden abstenir. El vot és personal i indelegable. Com a norma general la votació és pública, llevat que sol·liciti el contrari la majoria absoluta de les persones membres. Si hi ha empat s'ha de fer una nova votació i, si persisteix, decideix el vot de qualitat de la Presidència.
e) Funcionament de la Comissió Permanent
Es reuneix ordinàriament cada tres mesos i extraordinàriament quan ho decideix la Presidència o ho sol·licita una tercera part dels membres La Comissió Permanent es constitueix vàlidament en primera convocatòria amb l'assistència de la Presidència, el secretari o secretària, o les persones que els substitueixen, i la meitat més un de la resta de membres. Els acords seran presos per consens o, si no n'hi ha, per majoria simple. El vot és personal i indelegable per a totes les persones integrants de la Comissió Permanent.
Article 12.
Comissions de treball
Són òrgans d'estudi i treball dependents de la Comissió Permanent. Tenen com a funcions elaborar informes, formular propostes i dur a terme activitats que es consideren convenients a l'àmbit de l'àrea corresponent.
Article 13.
Secretaria
És l'òrgan que s'encarrega de la gestió administrativa dels assumptes del Consell Plenari i de la Comissió Permanent. Assisteix a les sessions de la Comissió Permanent i a les del Consell Plenari amb veu però sense vot. Les seues funcions són:
Article 14.
Participació de persones expertes
A les sessions del Consell Plenari i de la Comissió Permanent hi poden assistir, amb veu però sense vot, les persones que hi són convidades per raó de la seua competència o especial coneixement de la matèria a tractar. Així mateix, també es poden convidar a participar-hi representants d'altres àrees municipals per raó de la seua competència o coneixement de la matèria a tractar. Les invitacions es cursen a instància de la Presidència, a iniciativa pròpia o a petició de qualsevol membre del Consell Plenari.