Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 63671
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports de 19 de març de 2021 per la qual s’estableix la convocatòria de subvencions per executar projectes de postemergència en l’àmbit de l’ajuda humanitària en països en desenvolupament per a l’any 2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BNDS: 552658

Fets

1. Dins la Conselleria d'Afers Socials i Esports, la Direcció General de Cooperació és l'òrgan competent en matèria de cooperació social i econòmica de caràcter exterior i polítiques de solidaritat i desenvolupament humà en pobles i països no desenvolupats o en via de desenvolupament, d'acord amb el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. El document de planificació estratègica en vigor, el IV Pla Director 2020-2023 de la Cooperació al Desenvolupament de les Illes Balears, estableix que l'acció humanitària és un dels tres àmbits d'intervenció prioritaris. Aquest àmbit es divideix en ajuda humanitària i ajuda d'emergència. L'ajuda humanitària és el conjunt divers d'accions d'ajuda a les víctimes de desastres i crisis de llarga durada, orientades a mitigar-ne el sofriment, garantir-ne la subsistència, protegir-ne els drets fonamentals i defensar-ne la dignitat, com també aturar el procés de desestructuració social i econòmica de la comunitat, i preparar-la davant les catàstrofes i crisis humanitàries. L'ajuda d'emergència forma part també de la tipologia d'acció humanitària i comprèn l'ajuda proporcionada amb caràcter d'urgència a les víctimes de desastres per contribuir a proveir-les gratuïtament de béns i serveis essencials per a la supervivència immediata.

3. La dificultat per resoldre tant les crisis perllongades com l'increment dels desastres, de vegades causats pel canvi climàtic, provoca una pobresa creixent i un augment de les desigualtats no tan sols entre països, sinó també entre la població d'un mateix país. En aquest sentit, l'Agenda 2030 i els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) permeten avançar en la incorporació de la perspectiva humanitària en tots els àmbits possibles i en l'atenció de les necessitats derivades de les crisis prolongades, dels desastres naturals i dels desplaçaments forçosos. De fet, els conflictes violents i els desastres són les situacions que més poden obstaculitzar el compliment dels ODS. D'altra banda, especialment després de la Cimera Humanitària Mundial i dels compromisos del «Grand Bargain» del 2016, s'ha conclòs la importància d'anticipar-se als canvis que es produeixen en els contexts en els quals és necessària l'acció humanitària, així com la necessitat de promoure el treball en xarxa creant noves aliances.

4. Tot i que s'han produït progressos en la darrera dècada en l'assistència a les comunitats vulnerables, el sistema humanitari sembla incapaç de respondre a molts dels desafiaments que presenta el convuls context internacional. Les crisis són cada vegada més freqüents i duradores, afecten més persones i són una de les causes dels desplaçaments forçosos. A més a més, l'Organització Mundial de la Salut va declarar l'11 de març de 2020 una situació d'emergència internacional de salut pública provocada per la pandèmia de COVID-19. Aquesta pandèmia ha provocat una crisi sanitària sense precedents, que ha duit les economies a un gran desacceleració. La ràpida propagació requereix una reacció ràpida, a escala tant local com internacional, i adoptar mesures urgents i contundents amb la finalitat d'esmorteir l'impacte global d'aquesta crisi.

5. Els principis que regeixen l'acció humanitària són la humanitat, la imparcialitat, la independència, la universalitat i la neutralitat. Les persones i les comunitats se situen en el centre de les actuacions humanitàries. L'enfortiment de les capacitats locals, la participació de la població, l'enfocament de gènere, els drets humans i la sostenibilitat ecològica són les perspectives que han d'orientar les actuacions.

6. La societat balear acredita una àmplia trajectòria solidària i de compromís envers els països en desenvolupament, mitjançant actuacions tant de cooperació com d'acció humanitària o d'informació i sensibilització a les Illes Balears. Per això, el Govern de les Illes Balears vol enfortir i prioritzar les accions de postemergència, amb el compromís ferm de consolidar-les. Així, en aquest marc i dins el IV Pla Director de la Cooperació al Desenvolupament de les Illes Balears 2020-2023, s'estableix aquesta convocatòria.

7. Tot i que el Pla Director estableix unes línies geogràfiques prioritàries, pel que fa a l'acció de postemergència, la Direcció General de Cooperació es regeix pel principi de la necessitat, segons els requisits del punt 6 de la convocatòria. És necessari ampliar els esforços i millorar l'efectivitat de l'ajuda, atès que, en la darrera dècada, s'ha doblat el nombre d'afectats per crisis humanitàries, i aquesta xifra pot augmentar el 2021 amb nous escenaris de crisi, a més dels conflictes actuals i les crisis oblidades o cronificades que passen desapercebuts per a l'opinió pública.

8. En definitiva, aquesta convocatòria cerca pal·liar les situacions d'emergència i ajuda humanitària en els països en desenvolupament. Les actuacions s'adrecen a les poblacions afectades per desastres naturals o conflictes armats, i s'hi prioritzen les crisis humanitàries de llarga durada o oblidades que provoquen grans desplaçaments de persones amb la destrucció consegüent de l'estructural social i econòmica de la població.

9. Normativament, aquesta convocatòria es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional (BOIB núm. 72, de 12 de juny). Els ajuts s'adrecen a les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre radicades a les Illes Balears o d'àmbit estatal que duguin a terme projectes d'emergència destinats a satisfer les necessitats bàsiques urgents i immediates de la població.

10. En data 26 de gener de 2021, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l'Acord del Consell de Govern de 25 de gener de 2021 de pròrroga de la vigència del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, que preveu que la Direcció General de Cooperació de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, en el marc de l'objectiu estratègic III.4.4, estableixi subvencions adreçades a entitats sense ànim de lucre en matèria de postemergències.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; a proposta de la directora general de Cooperació; amb l'informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per executar projectes de postemergència destinats a la recuperació dels serveis bàsics i al desenvolupament en les poblacions que han patit una situació de desastre o conflicte armat, segons el que preveu el Pla Director de la Cooperació per al Desenvolupament de les Illes Balears 2020-2023, d'acord amb els punts de la convocatòria que consten en l'annex 1 d'aquesta Resolució, així com la resta d'annexos que s'hi adjunten.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de cinc-cents mil euros (500.000,00 €).

3. Autoritzar una despesa de cinc-cents mil euros (500.000,00 €) amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021:

– 365.000,00 €, amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00.

– 135.000,00 €, amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.78000.00.

4. Designar la directora general de Cooperació òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 19 de març de 2021

La consellera d'Afers Socials i Esports

Fina Santiago Rodríguez

 

 

ANNEX 1

Punts de la convocatòria

1. Objecte i finalitat

1.1. Aquesta convocatòria va dirigida a donar suport a les poblacions de països en desenvolupament afectades per situacions d'emergència o crisis humanitàries mitjançant el finançament de projectes en l'àmbit de l'ajuda de postemergència. L'objectiu principal és protegir la vida, els drets i la dignitat de les persones; garantir-ne la subsistència; recuperar els serveis bàsics; atendre la població vulnerable, desplaçada o refugiada, i rehabilitar infraestructures bàsiques de la comunitat. Els àmbits d'actuació són els següents:

a Serveis de salut, incloent-hi activitats de suport psicològic i social a les víctimes, amb un èmfasi especial en els col·lectius especialment vulnerables.

L'ajuda alimentària i la distribució d'aliments, prioritzant les compres locals o regionals.

L'accés a l'aigua potable, el sanejament, la higiene i el recer.

L'enfortiment de les capacitats locals i els serveis públics.

La reactivació de l'activitat econòmica i productiva immediata en postdesastre o postconflicte.

La satisfacció de les necessitats bàsiques educatives.

Accions de rehabilitació i reconstrucció en postdesastre (postemergències).

La protecció de la dignitat humana i els drets de les persones, especialment amb la prevenció i la mitigació de la violència de gènere i sexual.

Reforç dels sistemes de salut i i suport econòmic a les poblacions afectades per la pandèmia de COVID.

Altres necessitats bàsiques en l'àmbit de l'acció de postemergència.

1.2. Es poden subvencionar els projectes que s'hagin iniciat a partir de l'1 de gener de 2021 amb un termini màxim d'execució de dotze mesos, comptadors des de la data d'inici del projecte, sens perjudici del que disposen els apartats 6.c), 15.5 i 15.6 d'aquesta convocatòria.

2. Bases reguladores

Aquesta convocatòria es regula d'acord amb el que disposa el Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny).

3. Import màxim i crèdit pressupostari

3.1. L'import màxim que es destina a la convocatòria és de 500.000,00 € (cinc-cents mil euros), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021:

— 365.000,00 €, amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00.

— 135.000,00 €, amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.78000.00.

3.2. L'import màxim previst es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta ampliació no implica ampliar el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

4. Nombre de projectes, import i durada

4.1. Cada entitat sol·licitant pot presentar un màxim de dos projectes durant el termini de presentació de sol·licituds d'aquesta convocatòria, si bé necessàriament ha d'haver transcorregut un mínim de tres mesos entre ambdues presentacions.

4.2. L'import sol·licitat per a cada projecte no pot ser superior a la quantia de 50.000,00 €.

4.3. Les entitats beneficiàries han de comunicar l'inici de l'execució del projecte en el termini d'un mes des de la notificació de la resolució de concessió. Aquest inici es pot efectuar des de l'1 de gener de 2021.

4.4. Atesa la distribució del crèdit al llarg de tot el període de presentació de sol·licituds, per garantir la transparència i que les entitats estiguin informades del crèdit disponible abans de presentar la sol·licitud i, per tant, puguin presentar projectes ajustats i subvencionables, la Direcció General de Cooperació ha de publicar, en el web http://dgcooper.caib.es, informació actualitzada respecte als ajuts atorgats i al crèdit disponible i la relació de les entitats beneficiàries en el marc d'aquesta convocatòria.

 

5. Requisits de les entitats sol·licitants

Les entitats beneficiàries han de complir els requisits següents:

a) Estar radicades a les Illes Balears o ser entitats d'àmbit estatal, dur a terme activitats en matèria de cooperació al desenvolupament i solidaritat, estar vàlidament constituïdes i, per la seva presència, experiència i implantació, constituir la via única o preferent d'accés a l'acció humanitària en una zona determinada. Cal que la constitució legal de l'entitat s'hagi produït com a mínim dos anys abans de la publicació d'aquesta convocatòria. En el cas d'entitats radicades a les Illes Balears, han d'estar inscrites en el Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (RONGD) i, en el cas d'entitats d'àmbit estatal, han d'estar inscrites en el Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de l'Agència de Cooperació Internacional i Desenvolupament (AECID).

b) Disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció.

c) Establir en els seus estatuts que entre els seus objectius es troba realitzar activitats o projectes relacionats amb la cooperació per al desenvolupament i el foment de la solidaritat entre els pobles.

d) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

e) En el cas de fundacions, estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.

f)  No estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o a cap procediment sancionador.

g) Haver justificat suficientment les subvencions o els ajuts rebuts anteriorment del Govern de les Illes Balears, si n'és el cas.

h) No incórrer en cap de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

i) Executar els projectes mitjançant l'actuació d'un soci local en el país empobrit. S'entén per soci local la persona jurídica creada legalment i reconeguda en el registre oficial corresponent com a entitat nacional sense ànim de lucre, d'acord amb la legislació del país on s'ha de desplegar l'acció, que manté relacions de col·laboració amb l'entitat beneficiària i que assumeix, en tot o en part, l'execució directa de les actuacions objecte d'ajuda.

6. Requisits dels projectes

Els projectes que es presentin a aquesta convocatòria han de complir els requisits següents:

a) El projecte ha de respondre a la finalitat objecte de la convocatòria i s'ha d'emmarcar en els principis de l'acció humanitària reconeguts internacionalment.

b) El projecte s'ha de desenvolupar en els països inclosos en la llista de països receptors d'ajuda del Comitè d'Ajuda al Desenvolupament (CAD) de l'OCDE, així com en els països menys avançats (PMA), on es produeixin les circumstàncies que especifica el punt 6.f), i s'ha de dur a terme a través d'una entitat local del país en el qual s'hagi produït el desastre. En casos excepcionals, es poden subvencionar projectes en països que no pertanyin a aquesta llista, sempre que s'adrecin a població refugiada provinent de països receptors d'ajuda del CAD amb conflictes armats o afectats per desastres naturals o humanitaris. En aquests casos en què el país no pertany a la llista, l'entitat ha d'acreditar en el projecte l'excepcionalitat de la situació que no permet al país d'acollida atendre les necessitats bàsiques de la població destinatària.

c) La durada màxima de l'execució del projecte per a les actuacions de postemergència és de dotze mesos comptadors des de la data d'inici d'execució del projecte. Aquest termini es pot ampliar d'acord amb l'article 10.3 del Decret 15/2018. Tal com estableix l'apartat 1.2 d'aquest annex, són subvencionables les despeses dels projectes que s'iniciïn a partir de l'1 de gener de 2021. En el cas que l'entitat hagi indicat únicament el mes i l'any d'inici del projecte, es considera que la data d'inici és el primer dia del mes indicat.

d) S'han de tenir en compte els sectors socials més vulnerables, com ara els infants, la gent gran, la població en situació de pobresa, les persones amb malalties, la població refugiada, els grups ètnics i, especialment, les dones d'aquests col·lectius.

e) Sempre que es pugui, s'han de coordinar amb els altres actors que hi intervenen i han de contribuir a la capacitat administrativa i operativa dels països receptors, per no disminuir-ne les competències i el futur desenvolupament.

f) La situació sobre la qual actua el projecte ha de ser susceptible d'actuacions de postemergència; s'ha de derivar d'una insuficiència en la capacitat de resposta, per causa política o econòmica, de les autoritats nacionals i locals per atendre la població vulnerable, i, a més, s'ha de produir alguna de les circumstàncies següents:

—   Que siguin situacions de conflicte armat, desastres naturals, crisis humanitàries o crisis oblidades de llarga durada que puguin provocar desplaçaments forçosos de persones, amb la destrucció consegüent de l'estructura social i econòmica de la població amb greus violacions dels drets humans.

—   Que hi hagi un augment significatiu dels indicadors específics (mortalitat general, mortalitat infantil, població desplaçada i refugiada, brots epidèmics i mortalitat associada, morbiditat específica derivada del desastre, vulnerabilitat de la població afectada, afectació de les estructures locals, malnutrició, violació significativa dels drets humans i del dret internacional humanitari, escalada de violència en conflictes armats, etc.) del país o regió que ha patit una crisi d'emergència. Les dades poden provenir de fonts oficials o d'altres fonts, sempre que es justifiquin i siguin contrastables (ECHO, OCHA, etc.).

—   Que el nombre de víctimes i persones afectades pel desastre sigui significatiu i no hi hagi capacitat local suficient per afrontar-lo.

—   Que hi hagi una demanda específica de la societat civil o de les autoritats del país o regió afectat en casos d'emergència.

—   Que hi hagi una crida internacional per emergència.

7. Forma i termini de presentació de sol·licituds

7.1. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds i els formularis de projectes, emplenats degudament, d'acord amb els models facilitats per la Direcció General de Cooperació i disponibles en el web http://dgcooper.caib.es. La presentació implica que l'entitat interessada accepta les prescripcions que contenen aquesta convocatòria i el Decret 15/2018.

7.2. El termini de presentació de sol·licituds s'inicia l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza el 15 de novembre de 2021.

7.3. Les sol·licituds s'han de presentar telemàticament i s'han d'adreçar a la Direcció General de Cooperació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (codi DIR3 A04013498) per mitjà del Registre electrònic comú (REC) de l'Administració General de l'Estat (https://rec.redsara.es), d'acord amb l'article 14, apartats 2 i 3, de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En el cas de presentar la sol·licitud d'una manera presencial, l'Administració, conforme al que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, requerirà l'entitat que la formalitzi de la manera indicada. A aquests efectes, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi duit a terme l'esmena.

8. Documentació que s'ha de presentar

8.1. Les entitats sol·licitants han de presentar els documents següents:

a)  La sol·licitud i les declaracions responsables següents, d'acord amb els models normalitzats disponibles en el web http://dgcooper.caib.es:

— De compliment de les obligacions que estableixen per a les entitats beneficiàries l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, l'article 21 del Decret 15/2018 i aquesta convocatòria.

— De no incórrer en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre l'ajut, d'acord amb la normativa aplicable, i de no haver estat mai objecte de sancions administratives ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

— De disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció en el moment que es publica la convocatòria.

— De totes les ajudes i les subvencions sol·licitades a qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud, o que s'hagin concedit a l'entitat.

b) El formulari del projecte d'acord amb el model normalitzat, en el qual han de constar els antecedents, els objectius i els recursos humans i materials necessaris per executar les activitats, la població subjecte final i el pressupost, amb detall dels ingressos i les despeses o inversions prevists.

c) Una còpia del document d'identitat del representant legal de l'entitat. D'acord amb l'article 16.4 del Decret 15/2018, no és necessari que les entitats inscrites en el RONGD de les Illes Balears presentin aquesta documentació.

d) L'organigrama actualitzat i la composició de l'òrgan directiu de l'entitat sol·licitant.

e) Amb relació al soci local, una còpia de la documentació següent:

— Estatuts de l'entitat inscrits formalment en el registre corresponent.

— Certificat expedit per l'organisme oficial competent que acrediti que l'entitat té personalitat jurídica al país on radica.

— Document d'identificació de la persona responsable legal i del nomenament.

— Si el soci o contrapart local és una administració pública, original o còpia compulsada del certificat de compromís de participació en el projecte.

f) Quan aquests documents estiguin en un idioma diferent de les llengües oficials de les Illes Balears, s'hi ha d'adjuntar una declaració responsable de la persona que representa l'entitat que n'acrediti el contingut.

g) Un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària en què consti que està al corrent en el pagament de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat, en el cas que l'entitat sol·licitant denegui expressament en la sol·licitud l'autorització perquè es comprovi d'ofici.

h) En el cas de fundacions, un document acreditatiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.

i) En el cas de desplaçament de personal expatriat, un informe signat per la persona que representa l'entitat legalment que en justifiqui la necessitat, així com les tasques que s'han de fer, el temps de dedicació i la retribució.

j) Una declaració del responsable de l'entitat de complir les disposicions del Reial decret 519/2006, de 28 d'abril, pel qual s'estableix l'Estatut dels cooperants, especialment les relatives a l'assegurança dels cooperants.

k) Una declaració responsable relativa a la veracitat de les dades bancàries (n'ha de tenir la titularitat l'entitat sol·licitant), d'acord amb el model normalitzat disponible en el web http://dgcooper.caib.es. En el cas que els comptes ja estiguin d'alta a la Comunitat Autònoma, n'hi ha prou d'indicar en quin s'ha de fer el pagament.

l) Una declaració del responsable de l'entitat de conèixer el dret internacional humanitari i les iniciatives que detallen les normes mínimes per alleujar la difícil situació de les persones afectades per situacions de desastre o conflicte armat.

8.2. Addicionalment, les entitats no inscrites en el RONGD de les Illes Balears han de presentar la documentació següent:

a)  Acreditació d'estar inscrites en el Registre de l'AECID.

b)  Acreditació de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.

c)  Còpia del número d'identificació fiscal de l'entitat.

8.3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits o no incloguin la documentació esmentada, s'ha de requerir l'entitat interessada que esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l'advertiment que, si transcorre el termini de deu dies hàbils i no l'ha esmenat, es considerarà que desisteix de la sol·licitud i s'arxivarà l'expedient sense més tràmits, amb la resolució prèvia corresponent, en els termes que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015.

8.4. Amb la sol·licitud, s'ha de presentar el formulari, amb tots els apartats emplenats, la qual cosa és un requisit indispensable per admetre la sol·licitud. La manca de presentació del formulari o d'algun dels apartats no és esmenable. La presentació del formulari en un model distint del que estableix aquesta convocatòria implica l'exclusió i la no valoració del projecte.

9. Ordenació i instrucció del procediment

9.1. L'òrgan competent per ordenar i instruir el procediment és la directora general de Cooperació, que ha de verificar el compliment dels requisits necessaris per accedir a les subvencions i ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per impulsar i ordenar el procediment, i elaborar la proposta de resolució, d'acord amb el que disposa aquesta convocatòria.

9.2. D'acord amb el que disposa l'article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions, es constitueix una comissió avaluadora, que ha de valorar els projectes presentats d'acord amb els criteris objectius que estableix l'annex 2 d'aquesta convocatòria i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. La Comissió Avaluadora està integrada pels membres següents:

a) President o presidenta: el cap del Servei de Cooperació de la Direcció General de Cooperació o la persona que delegui.

b) Vocals:

— Dos funcionaris o funcionàries de l'equip tècnic de la Direcció General de Cooperació, designats pel president o presidenta.

— Un funcionari o funcionària de la Unitat de Gestió Econòmica, designat pel secretari general.

c) Secretari o secretària: un funcionari o funcionària de la Direcció General de Cooperació, designat pel president o presidenta, amb veu però sense vot.

El règim de constitució i el funcionament de la Comissió Avaluadora s'han d'ajustar a les normes que conté la secció tercera del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

9.3. L'òrgan instructor, atès l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució i l'ha de notificar individualment a cada una de les entitats sol·licitants.

9.4. S'ha d'atorgar a les entitats beneficiàries un termini de deu dies hàbils, comptadors des de la notificació de la proposta de resolució, per acceptar la subvenció o renunciar-hi. L'acceptació i la renúncia s'han de dur a terme d'una manera expressa per qualsevol mitjà que permeti tenir-ne constància.

9.5. En el cas que alguna entitat beneficiària renunciï a la subvenció, l'òrgan que la concedeix l'ha d'atorgar a l'entitat beneficiària o entitats beneficiàries següents per ordre de prelació atesa la puntuació obtinguda, sense necessitat de fer una nova convocatòria, sempre que, amb la renúncia, s'alliberi crèdit suficient per atendre, com a mínim, una de les sol·licituds no subvencionades per manca de crèdit pressupostari. L'òrgan instructor ha de notificar la proposta a les entitats interessades. Una vegada que l'entitat hagi acceptat la proposta, s'ha de dictar la resolució de concessió i s'ha de notificar.

10. Valoració de les sol·licituds i selecció de projectes subvencionables

10.1. L'òrgan instructor ha d'estudiar cada sol·licitud, per ordre de presentació, i ha de comprovar que compleix els requisits administratius corresponents. Posteriorment, s'ha de valorar i resoldre individualment cada sol·licitud.

10.2. Els projectes s'han de valorar d'acord amb el barem previst en l'annex 2, amb una puntuació compresa entre 0 i 100.

10.3. Els projectes han d'obtenir almenys 15 punts per al bloc A i 30 punts per al bloc B, prevists en l'annex 2:

a) Bloc A: ONGD sol·licitant i soci local.

b) Bloc B: descripció del projecte.

10.4. La puntuació mínima necessària per obtenir la subvenció és de 65 punts.

10.5. Els projectes que tenguin la puntuació mínima s'han de subvencionar amb el 100 % de la quantia sol·licitada, fins a un import màxim de 50.000,00 €, sens perjudici dels factors de correcció que es puguin aplicar i fins a exhaurir el crèdit pressupostari previst.

10.6. Si el crèdit pressupostari disponible és insuficient per subvencionar l'import total sol·licitat, s'ha de notificar la proposta de resolució a l'entitat interessada perquè accepti o no la subvenció proposada, o reformuli el projecte, de conformitat amb el que preveuen el punt 11 d'aquesta convocatòria i l'article 19 del Decret 15/2018.

11. Reformulació del projecte i factors de correcció

11.1 Quant a la reformulació, cal atenir-se al que disposa l'article 19 del Decret 15/2018. El termini d'audiència prèvia i reformulació del projecte és de quinze dies, comptadors des de l'endemà que s'hagi rebut la proposta de resolució provisional.

11.2. La reformulació s'ha de presentar segons el model normalitzat que proporciona la Direcció General de Cooperació, disponible en el web http://dgcooper.caib.es. En el cas que s'apreciïn defectes esmenables en la reformulació presentada, s'ha de concedir a l'entitat interessada un termini de deu dies perquè pugui esmenar-los.

11.3. Segons l'article 9.4 del Decret 15/2018, l'òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en l'acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta i en la resolució.

11.4. Segons l'article 19 del Decret 15/2018, una vegada acabada la fase de determinació dels imports de les subvencions, en el cas de reformulació, el projecte aprovat es pot modificar per ajustar-se al finançament obtingut.

11.5. En el cas que s'apliquin factors de correcció o es produeixin modificacions, el projecte aprovat és el que determina la resolució de concessió.

12. Resolució del procediment de concessió

12.1. L'òrgan competent per resoldre el procediment és la consellera d'Afers Socials i Esports.

12.2. Les resolucions, tant de concessió com de denegació, han de ser motivades i s'han de dictar en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data de presentació de les sol·licituds. La resolució s'ha de notificar individualment a cada entitat.

12.3. Contra aquestes resolucions, que exhaureixen la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015 i l'article 57 de la Llei 3/2003. També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

13. Pagament de les subvencions

13.1. Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria s'han de pagar íntegrament una vegada resolta la concessió de la subvenció, mitjançant una bestreta del 100 % de la quantia concedida. Les entitats beneficiàries no han de presentar cap de les garanties a què fa referència l'article 25.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atesa l'autorització prèvia del Consell de Govern de 22 de febrer de 2021, d'acord amb el que disposen l'article 37 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3 del Decret 75/2004.

13.2. Les entitats beneficiàries que no puguin dur a terme el projecte aprovat sense l'ajuda econòmica sol·licitada disposen d'un termini de trenta dies naturals comptadors des del pagament de la subvenció per iniciar l'execució del projecte, data que han de comunicar (dia, mes i any).

14. Despeses subvencionables

14.1. Es consideren despeses subvencionables les que, d'una manera indubtable, responguin a la naturalesa de l'activitat objecte de l'ajut; concretament, les que s'indiquen a continuació.

A) Són despeses directes:

1r. Terrenys o immobles (compra). S'inclouen en aquesta partida totes les despeses necessàries per adquirir els terrenys i els immobles i fer-ne la inscripció legal corresponent en els registres locals de propietat: imposts, taxes, despeses notarials, llicències legals, etc., quan siguin imprescindibles per a la consecució dels objectius. Se n'exclou la compra de seus administratives o d'habitatges per al personal local o expatriat. Tots els béns immobles adquirits amb càrrec a la subvenció han de ser propietat de la població destinatària del projecte, del soci local o de les entitats públiques. Aquesta propietat s'ha d'acreditar en la memòria final del projecte.

2n. Construcció o reforma d'immobles i infraestructures. S'inclouen en aquesta partida totes les despeses relacionades directament amb treballs de construcció i reforma, també inclosos la mà d'obra i els estudis tècnics. També s'hi inclouen les obres per instal·lar sistemes d'aigua i sanejament, així com per construir pous i sistemes de regadiu. No es poden imputar a la subvenció, en cap cas, despeses per reformes o reparacions en l'habitatge del personal expatriat, ni tampoc les efectuades en locals o seus de l'entitat beneficiària o de la contrapart local, excepte si coincideix amb la població destinatària final o si els immobles o infraestructures es transfereixen a la població destinatària o a les entitats públiques al final de la intervenció.

3r. Equips i materials inventariables. S'inclouen en aquesta partida totes les adquisicions, l'arrendament d'equips i materials, les adquisicions d'immobilitzat material, mobiliari, maquinària i eines, equips i programes informàtics, que estiguin relacionats directament amb la consecució dels objectius del projecte, així com les despeses de transport i emmagatzematge d'aquests béns. S'hi inclou el material agrícola essencial per mantenir i recuperar l'agricultura bàsica familiar. Se n'exclouen l'equipament i l'adquisició de materials per a seus administratives o habitatges del personal del projecte.

4t. Materials no inventariables i subministraments. El material no inventariable és aquell que es consumeix amb l'ús i que requereix reposició. S'inclouen en aquesta partida totes les adquisicions de material fungible, aliments bàsics, material de neteja i higiene, materials d'abric i estructures d'aixopluc, reparacions i manteniment de maquinària i material d'oficina, així com les despeses de transport i emmagatzematge d'aquests béns, directament relacionats amb la consecució dels objectius del projecte. Se n'exclouen l'adquisició de subministraments per a habitatges del personal del projecte o per a seus administratives.

5è. Personal. S'inclouen en aquesta partida les despeses derivades de contractar el personal al servei del projecte, sempre que hi hagi una relació laboral, fixa o temporal, entre l'entitat i el treballador o treballadora. No són imputables a la subvenció despeses originades pels membres de les juntes directives o els consells de direcció de les entitats. La imputació de les despeses derivades del personal és total o parcial segons la dedicació a l'actuació concreta de què es tracti. En la formulació, és necessari indicar el percentatge de jornada laboral que el personal dedica al projecte i imputar-hi només la part proporcional de la retribució. S'inclouen en aquesta partida salaris, assegurances socials a càrrec de l'entitat i altres provisions de fons de dipòsit obligats d'acord amb la legislació local i, en el cas de personal a l'exterior, altres assegurances subscrites a nom del personal o dels seus familiars de primer grau. Aquestes darreres assegurances, si no són obligatòries per la legislació laboral que correspongui, han de constar en el contracte laboral subscrit per l'entitat. No s'hi inclouen penalitzacions o compensacions per incompliments del contracte imputables a l'entitat beneficiària o a contraparts locals, ni recàrrecs per impagament o retards en imposts retinguts o de la Seguretat Social, que no són imputables a la subvenció. Hi ha tres subpartides per a aquest concepte:

— Personal local: personal contractat per l'entitat beneficiària o contraparts locals, sotmès a la legislació laboral del país on s'executa la intervenció i en el qual presta servei o d'un tercer país, sempre que sigui de cooperació al desenvolupament, d'acord amb el règim laboral corresponent, i que les seves funcions i tasques estiguin relacionades directament amb la intervenció. Els costs salarials del personal local adscrit al projecte s'han de correspondre als salaris mitjans segons la categoria professional on es du a terme la intervenció.

— Personal expatriat: personal contractat per l'entitat sol·licitant sotmès a la legislació corresponent, que presta servei en el país d'execució i les tasques del qual es vinculen directament a la intervenció. L'entitat ha de presentar amb el formulari un informe justificatiu de la necessitat de la presència de personal expatriat en el projecte.

— Personal en la seu: personal contractat per l'entitat beneficiària a les Illes Balears, sotmès a la legislació corresponent i que presta servei a les Illes Balears. Es pot imputar fins a un 3 % del pressupost aprovat a aquest concepte.

6è. Aportacions monetàries a la població refugiada o desplaçada. És el lliurament de diners a individus o a unitats familiars, ja sigui com a ajuda de postemergència, amb la finalitat de satisfer les necessitats bàsiques d'aliments i de productes no alimentaris o serveis bàsics, o ja sigui per comprar béns essencials per recuperar els seus mitjans de subsistència. Només pot ser objecte d'aquest ajut la població refugiada o desplaçada. Aquest tipus de despesa ha d'estar justificada i tenir l'autorització prèvia i expressa de l'òrgan que concedeix els ajuts. Les despeses s'han d'acreditar mitjançant rebuts de caixa.

7è. Despeses de viatges, allotjament i dietes directament relacionades amb les actuacions previstes.

8è. Serveis tècnics i professionals. S'hi inclouen els serveis necessaris per realitzar capacitacions, seminaris, informes, projectes d'obra, publicacions, control de gestió o altres necessitats, incloses en la formulació o en les seves modificacions autoritzades degudament, que no impliquin relació laboral i que no es puguin incloure en altres partides.

9è. Despeses de funcionament sobre el terreny. S'han d'imputar a aquesta partida despeses corrents de funcionament d'electricitat, aigua, comunicacions, manteniment, seguretat, neteja, lloguers de seus i altres despeses anàlogues esdevingudes en el país d'execució i lligades al manteniment de les seus i a l'organització de la contrapart local.

10è. Altres despeses. S'han d'imputar a aquesta partida les despeses derivades de les compulses i de traduccions obligatòries de documents per presentar amb l'informe final.

B) Són despeses indirectes:

Corresponen a despeses del funcionament regular de l'entitat sol·licitant i que també serveixen per sostenir l'execució de la intervenció. Aquestes despeses s'han d'especificar en el desglossament pressupostari del projecte i és necessari indicar les que ha d'assumir el soci local i les que corresponen a l'entitat sol·licitant de la subvenció. Les despeses s'han d'imputar dins el període d'execució de la intervenció, i les entitats beneficiàries les han d'acreditar mitjançant una declaració responsable signada per la persona que les representa legalment. Aquest tipus de despeses indirectes no poden ser superiors al 5 % del projecte aprovat.

14.2. Les despeses inventariables derivades dels punts primer, segon i tercer són amb càrrec al capítol 7 (transferències de capital) del pressupost disponible per a la convocatòria; totes les altres despeses són amb càrrec al capítol 4 (transferències corrents).

14.3. Les entitats han de posar tots els mitjans necessaris perquè els costs objecte de subvenció siguin els més adequats en preu i qualitat, i han de prioritzar l'ús de recursos materials i humans disponibles en el mercat local o regional. En cap cas, el cost d'adquisició de les despeses objecte de l'ajuda no pot ser superior al valor de mercat.

14.4. Les entitats beneficiàries han de reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes i en les partides que no tenguin limitació percentual, tots els interessos, ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi a Espanya o al país d'execució fins al moment en què es faci la despesa.

14.5. Quan l'import de la despesa susceptible d'ajut superi la quantia de 40.000,00 € (quaranta mil euros), en el cas de cost d'execució d'obra, o de 15.000,00 € (quinze mil euros), en el cas de subministrament d'equips o prestació de serveis, l'entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes d'empreses proveïdores diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per prestar el servei o lliurar el bé, llevat que, per les característiques especials de les despeses subvencionables, en el mercat no hi hagi un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o excepte que la despesa s'hagi efectuat abans de sol·licitar la subvenció. En ambdós casos, l'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'adjuntar a la memòria final del projecte, s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència, economia i prevenció de riscs laborals. Quan no s'elegeixi la proposta econòmica més avantatjosa, s'ha de justificar expressament en la memòria.

14.6. Les despeses s'han de justificar d'acord amb el punt 18 d'aquesta convocatòria, i la subvenció s'ha de reduir en proporció a la part del pressupost deixat de justificar.

14.7. En cap cas, no són subvencionables les despeses següents:

a) Interessos deutors de comptes bancaris.

b) Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals, i interessos d'aplicació a la mora dels pagaments.

c) Despeses de procediments judicials derivats de l'activitat o del projecte subvencionat, o que hi estiguin relacionats.

d) Imposts indirectes, quan siguin susceptibles de recuperació o compensació.

En cap cas, la subvenció atorgada no es pot utilitzar per a despeses i atencions protocol·làries, per a indemnitzacions per acomiadaments, ni per a despeses de promoció genèrica de l'entitat o del soci local, captació de socis o voluntaris, o actuacions d'apadrinament.

15. Modificació dels projectes aprovats i ampliació de terminis

15.1. Les entitats beneficiàries queden obligades a comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.

15.2. És necessària l'autorització prèvia i expressa de l'òrgan que concedeix l'ajut en el cas de modificacions substancials. Es consideren modificacions substancials:

a)  Les que afecten aspectes bàsics del projecte, com ara objectius, resultats, població beneficiària, ubicació territorial o soci local o contrapart.

b)  Respecte al pressupost, la creació de partides no previstes inicialment en el projecte, i les variacions en les partides que, sense alterar la quantia total de l'ajut i del valor del programa, superin el 10 % respecte del pressupost aprovat. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 10 % respecte del pressupost aprovat però que sumades arribin a aquest límit passen a tenir la consideració de modificació substancial.

c)  Les que suposen una ampliació del termini d'execució superior als tres mesos.

A aquests efectes, l'entitat beneficiària pot sol·licitar, posteriorment a la resolució de concessió i abans que acabi el termini màxim d'execució o de justificació de l'activitat, la modificació del contingut del projecte, per raó de la concurrència de les circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin alterar les condicions d'execució de l'activitat objecte d'ajuda. En aquests casos, l'òrgan que concedeix l'ajut pot autoritzar l'alteració, sempre que no impliqui un increment de la quantia de l'ajut concedit inicialment ni cap perjudici a tercers, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas.

15.3. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament després d'aparèixer les circumstàncies que les justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

15.4. Les modificacions dels projectes que, sense alterar la quantia total de la subvenció i del valor del programa, no superin el percentatge previst estan condicionades a la comunicació a la Direcció General de Cooperació. En aquest cas, les entitats poden compensar les variacions produïdes entre les distintes partides, i això no implica la necessitat de modificar el contingut de la resolució de concessió de l'ajut.

15.5. El termini màxim per acabar l'activitat es pot ampliar d'acord amb l'article 10.3.b) del Decret 15/2018.

15.6. L'entitat beneficiària pot sol·licitar una segona ampliació del termini d'acabament si es produeixen situacions excepcionals, com ara desastres naturals, enfrontaments armats, crisis humanitàries, etc., que afectin directament l'execució del projecte i s'acreditin fefaentment. La sol·licitud de la segona ampliació s'ha de cursar sempre abans que conclogui el termini d'execució, en el qual s'han de considerar inclosos el termini inicial d'execució i la primera ampliació.

15.7. Una vegada acabada l'execució del projecte, l'entitat beneficiària pot sol·licitar, d'una manera motivada, una ampliació del termini màxim de justificació, sempre que no excedeixi la meitat del termini inicial, d'acord amb el que estableixen l'article 10.4 del Decret 15/2018 i l'article 32 de la Llei 39/2015.

16. Obligacions de les entitats beneficiàries

16.1. A més de les previstes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i en l'article 21 del Decret 15/2018, són obligacions de les entitats beneficiàries:

a Comunicar l'acceptació o la renúncia respecte a la proposta de resolució de concessió en el termini de deu dies hàbils comptadors des que es notifica aquesta proposta. En tot cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si en el termini de deu dies des que és notificada la proposta no es fa constar el contrari.

a Comunicar la data d'inici del projecte en el termini màxim d'un mes.

b Comunicar, en el termini de tres dies hàbils, l'obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, i especificar-ne la quantia exacta, la procedència i la finalitat que es donarà a aquests fons. Aquest fet pot donar lloc a modificar la resolució de concessió de la subvenció, d'acord amb l'article 24 del Text refós de la Llei de subvencions.

c Comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.

d Informar en tot moment, a requeriment de la Direcció General de Cooperació, de l'estat d'execució del projecte.

e Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.

f Lliurar l'informe tècnic de seguiment de l'execució del projecte sis mesos després del començament de l'activitat subvencionada. Aquest informe s'ha de presentar d'acord amb el model disponible en el web http://dgcooper.caib.es, i no ha d'incloure factures o altres justificants de les despeses. El termini per presentar aquest informe no és susceptible d'ampliació.

g Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts concedits, en el termini màxim de tres mesos des de l'acabament de l'execució del projecte, i en la forma escaient, d'acord amb el punt 18 d'aquesta convocatòria.

h Incorporar d'una manera visible en el material imprès o en les actuacions derivades de la intervenció subvencionada el logotip oficial del Govern de les Illes Balears proporcionat per la Direcció General de Cooperació, per identificar l'origen dels ajuts. Si l'entitat beneficiària també hi inclou el seu propi logotip, ambdós hi han d'aparèixer amb les mateixes dimensions i en les mateixes condicions de visibilitat.

i Quan hi hagi contrapart o soci local, lliurar les quanties rebudes de l'Administració a les contraparts gestores de les accions.

j No transferir els fons atorgats ni permetre que siguin gestionats per organitzacions intermediàries diferents de les entitats beneficiàries i dels socis locals designats en el formulari.

k Obligar-se que tots els béns mobles i immobles adquirits amb la contribució de l'Administració autonòmica de les Illes Balears quedin vinculats formalment al projecte. En tot cas, quan es tracti de béns o altres drets reals, hi haurà un termini de deu anys, per als béns susceptibles d'inscripció en un registre públic, i de cinc anys, per a la resta de béns. L'entitat ha de presentar amb la memòria final els documents que n'acreditin el règim de propietat i la titularitat. En el cas d'immobles, ha de presentar l'original o una còpia compulsada de la inscripció en el registre de propietat a nom dels destinataris, del soci local o de l'administració pública corresponent.

l Quan els projectes prevegin l'enviament de personal expatriat, fer-se responsable de facilitar-li la formació necessària per executar el projecte i formalitzar les assegurances corresponents, així com complir tot el que preveu l'Estatut dels cooperants.

m Reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes, tots els interessos o els ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi a Espanya o al país d'execució fins al moment en què es faci la despesa.

16.2. En qualsevol moment durant l'execució del projecte, la Direcció General de Cooperació pot requerir a l'entitat beneficiària qualsevol document, informe o aclariment tècnic.

17. Compatibilitat

Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajudes i subvencions, independentment de la naturalesa i de l'entitat que les concedeixi, sempre que, conjuntament o aïlladament, no superin el cost total de l'activitat objecte d'ajuda.

18. Justificació del projecte aprovat

18.1. L'entitat beneficiària ha de justificar tot el projecte aprovat en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data d'acabament de l'execució, mitjançant la modalitat de compte justificatiu, d'acord amb els models normalitzats proporcionats per la Direcció General de Cooperació i disponibles en el web http://dgcooper.caib.es. La memòria justificativa final que s'ha de presentar ha de contenir la documentació següent:

a)  Informe tècnic complet i detallat del projecte executat en conjunt, d'acord amb el model de la Direcció General de Cooperació, disponible en el web http://dgcooper.caib.es, que ha d'especificar amb el màxim detall els objectius assolits, els resultats obtinguts, l'impacte, les activitats duites a terme, les dificultats i les mesures correctores, sobre els quals s'han d'aportar dades rellevants i fonts de verificació objectives. També ha de constar com a documentació complementària material fotogràfic, material didàctic, si escau, i les llistes d'assistència als tallers, reunions o altres esdeveniment significatius.

b)  Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats que s'han duit a terme, que comprèn els documents següents:

- Compte justificatiu segons el model disponible en el web http://dgcooper.caib.es.

- Llista de les despeses efectuades, classificades per partides i per dates, amb indicació del número de justificant, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.

- Documents justificatius de les despeses, originals o còpies compulsades, ordenats segons la llista esmentada anteriorment.

- Balanç final del projecte aprovat, que ha de contenir les despeses finançades pel Govern de les Illes Balears, les finançades per altres administracions públiques o ens privats o públics, tant nacionals com estrangers, i les finançades amb fons propis.

- Comprovants de les transferències efectuades amb els fons del projecte subvencionat per acreditar les divises.

-  Documents acreditatius del tipus de canvi, originals o còpies compulsades.

- Declaració responsable signada per la persona que representa legalment el soci local en la qual declari haver rebut els fons al país beneficiari.

- Declaració responsable signada pel representant legal que acrediti les quanties imputades a l'ajut en concepte de despeses indirectes.

En relació amb el tipus de canvi, a l'hora de convertir en euros les despeses efectuades en moneda estrangera, es pot optar entre dos mètodes per aplicar els tipus de canvi:

— Mètode FIFO: el tipus de canvi al qual s'adquireix una remesa de fons s'aplica a totes les despeses efectuades fins que s'exhaureix la remesa.

— Tipus de canvi mitjà ponderat total: es ponderen tots els tipus de canvi efectuats per un període que pot ser inferior a un any o anual o que pot comprendre el període total d'execució.

El mètode ha de ser el que triï l'entitat adjudicatària, d'acord amb el que s'ajusti millor als seus sistemes de gestió. En la gestió i la justificació d'una mateixa subvenció, no es poden utilitzar diferents mètodes d'aplicació dels tipus de canvi. En la llista de despeses s'ha d'indicar el mètode utilitzat per aplicar els tipus de canvi i el tipus de canvi aplicat a cada despesa. Sigui quin sigui el mètode, s'ha de basar sempre en el tipus de canvi que realment hagi intervingut entre els euros desemborsats per la Direcció General de Cooperació i la moneda local en què s'hagin abonat les despeses; és a dir, es tracta de determinar el cost real d'una despesa per a l'entitat adjudicatària. Per tant:

- S'han de tenir sempre en compte els tipus de canvi aplicats a les transferències al país d'execució, tant si s'han fet abans com si s'han fet després de l'execució de la despesa, pel fet d'haver anticipat els fons del soci local, tot i que hi ha d'haver correspondència entre les quanties globals transferides i les gastades.

- No s'admeten documents que acreditin tipus de canvi oficials d'una manera genèrica.

- No s'han de basar mai en estimacions de futur. Així, en un conveni de justificació econòmica anual, si s'hi fa servir un tipus de canvi mitjà ponderat, el període màxim en què es pot fer la ponderació és el que comprèn l'informe econòmic rendit.

- Les operacions de tipus de canvi s'han d'efectuar en mercats oficials i s'han d'acreditar amb els justificants emesos per les entitats que operen en aquests mercats.

Excepcionalment, i sempre que no sigui possible aplicar cap dels dos mètodes esmentats, es pot aplicar el tipus de canvi que estableix InforEuro, d'acord amb les instruccions del web http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/index_en.cfm. L'entitat ha d'acreditar aquesta excepcionalitat.

18.2. L'entitat beneficiària pot substituir la memòria econòmica justificativa del cost de les activitats que s'han duit a terme per la presentació d'un compte justificatiu amb informe d'auditoria, que ha de tenir el contingut i ha de complir els requisits que estableix l'article 35 del Decret 15/2018.

18.3. Totes les factures o documents originals justificatius de la despesa que s'imputin al projecte han d'estar estampillats degudament i han d'acreditar, almenys, l'origen del finançament. El model de segell d'estampillat es troba disponible en el web http://dgcooper.caib.es.

18.4. Les despeses que s'imputin a la subvenció concedida s'han d'haver meritat dins el termini d'execució real del projecte.

18.5. Quan els documents justificatius de les despeses siguin en un idioma diferent de les llengües oficials de les Illes Balears, s'hi ha d'adjuntar una declaració responsable de la persona que representa l'entitat que acrediti els conceptes i les quanties corresponents. En qualsevol cas, el compte justificatiu ha d'estar escrit en una de les dues llengües oficials de les Illes Balears.

18.6. La despesa corresponent als ajuts concedits a organitzacions internacionals de dret públic creades per tractat o acord internacional, o les entitats que les representen en l'àmbit de les Illes Balears, es pot justificar mitjançant l'aportació d'un certificat relatiu a l'aplicació correcta dels fons emès per l'òrgan de control propi de l'estat o l'organització, d'acord amb les normes corresponents dels estats o les organitzacions internacionals beneficiaris de les subvencions i els ajuts, o segons els mecanismes establerts en els acords o altres instruments internacionals que hi siguin aplicables.

18.7. Quan en el projecte concorrin diverses subvencions i ajuts procedents d'altres administracions, l'entitat beneficiària ha de justificar davant la Direcció General de Cooperació l'import de la despesa subvencionada, a més de les aportacions pròpies i de tercers finançadors que no siguin administració pública. Respecte a la resta d'aportacions d'altres administracions públiques, únicament s'ha d'acreditar l'aplicació dels fons a les activitats previstes, per a la qual cosa és suficient l'acreditació mitjançant certificats que emetin la resta d'administracions públiques que hagin finançat el programa, projecte o activitat. Les previsions que conté aquest apartat no alteren les funcions que la legislació vigent atorga a la Intervenció General de l'Administració autonòmica.

18.8. Com a aportacions locals, en concepte de despeses susceptibles d'ajut, es poden acceptar valoracions, sempre que estiguin suficientment acreditades i vinculades intrínsecament, d'una manera exclusiva o proporcional, a la intervenció que s'ha de desenvolupar. Aquestes valoracions s'han d'ajustar als preus del mercat local. Es consideren valoracions les aportacions de terrenys, locals, equips, materials i serveis per part de la població subjecte final, socis locals i altres entitats locals distintes de les entitats beneficiàries, com també la mà d'obra de les persones destinatàries finals vinculades directament a l'execució de les activitats pressupostades que, en el cas de terrenys, locals o equips, s'hagin de transferir definitivament quan acabi l'execució, juntament amb la resta de béns adquirits amb càrrec al projecte objecte d'ajut. També es poden valorar els béns i els locals posats temporalment a disposició de l'execució directa del projecte, per un import equivalent al lloguer durant el temps en què s'utilitzin en el termini d'execució. Les valoracions s'han d'acreditar amb un certificat de la contrapart, de la població subjecte final del projecte o de l'entitat que aporti els béns i els serveis. En aquest certificat, o en un document annex, s'ha de descriure i quantificar l'aportació, amb indicació del nombre d'unitats; les hores de treball; els preus unitaris, si correspon, i la valoració total. Les valoracions s'han d'ajustar als preus del mercat local i, en el cas d'equips i béns, han de tenir en compte l'antiguitat. En la justificació final del projecte, en el cas que es produeixin augments en les valoracions del soci local respecte del pressupost aprovat, no poden suposar una disminució de la justificació de l'import subvencionat per la Direcció General de Cooperació.

18.9. També es poden utilitzar com a justificants de despesa els rebuts de caixa. A aquest efecte, s'entén per rebuts de caixa els documents que emet la mateixa entitat o el subjecte que efectua el pagament, signats pel proveïdor dels béns o serveis, el qual, d'aquesta manera, acredita que s'ha rebut l'import que s'hi indica. L'òrgan que concedeix l'ajut ha d'autoritzar la utilització de rebuts de caixa amb caràcter previ, sens perjudici que la pugui validar posteriorment, sempre que consideri que l'autorització s'hauria produït si s'hagués sol·licitat amb caràcter previ. Per a activitats duites a terme a les Illes Balears, no s'admeten rebuts de caixa.

18.10. Si s'esdevé alguna causa justificada que impedeixi raonablement complir l'obligació de presentar la justificació en el termini de tres mesos des de l'acabament del projecte, l'entitat n'ha de sol·licitar una pròrroga, mitjançant un escrit en el qual s'ha de justificar i motivar suficientment la sol·licitud d'ampliació. La sol·licitud s'ha de presentar sempre abans que venci aquest termini. En cap cas, no pot ser objecte d'ampliació un termini vençut. Les particularitats de l'ampliació s'han de dur a terme de conformitat amb l'article 32 de la Llei 39/2015. Si la petició de pròrroga és procedent, la Direcció General de Cooperació ha d'autoritzar expressament l'ampliació del termini de justificació mitjançant una resolució.

18.11. Si de la memòria final es desprèn que el cost total definitiu del projecte és inferior a l'import previst inicialment, l'entitat ha de tornar la part de la subvenció no utilitzada, sens perjudici que sigui aplicable l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

18.12. En el cas que l'òrgan competent per comprovar la justificació i l'aplicació de l'ajut apreciï defectes en la justificació de l'ajut, ho ha de comunicar prèviament per escrit a l'entitat beneficiària, amb la finalitat que els esmeni. L'entitat disposa d'un termini de quaranta-cinc dies hàbils per esmenar-los.

19. Revocació i reintegrament

19.1. Com a pressupòsit de l'obligació de l'òrgan competent del procediment d'iniciar la revocació o el reintegrament total o parcial de la subvenció concedida i no justificada totalment o parcialment, s'ha de dictar i notificar, en el termini de nou mesos comptadors des que es presenta la justificació, una liquidació de la subvenció, d'acord amb l'article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions.

19.2. Pertoquen revocar la subvenció i reintegrar les quanties percebudes en els casos que preveu la normativa vigent en matèria de subvencions.

19.3. Pel que fa a la revocació i al reintegrament de la subvenció, cal atenir-se al que disposen els articles 37 i 38 del Decret 15/2018. En aquest sentit, s'estableixen els criteris següents de gradació dels incompliments de les condicions imposades amb motiu de l'atorgament de la subvenció:

a)  Incompliment total dels objectius o finalitats per als quals s'ha atorgat la subvenció: 100 %.

b)  Incompliment total de l'obligació de justificació: 100 %.

c)  Introducció de modificacions substancials sense l'autorització preceptiva: 100 % de les despeses que superin el percentatge per al qual es necessita l'autorització prèvia.

d)  Subvenció no executada per qualsevol causa: 100 %.

En el supòsit d'incompliment de les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció, la quantia que ha de ser reintegrada s'ha de determinar amb l'aplicació del principi de proporcionalitat. No obstant això, aquest principi es pot modular tenint en compte el fet que el compliment s'aproximi significativament al compliment total i que s'acrediti una actuació inequívoca tendent a complir els compromisos. Entre aquests possibles incompliments, són objecte de reintegrament els següents, tenint en compte el principi de proporcionalitat i els percentatges que s'indiquen:

- Incompliment del termini d'execució de l'activitat sense l'autorització de la pròrroga o ampliació corresponent: fins al 20 % de les despeses executades fora de termini.

- Justificació insuficient o deficient: fins al 10 % de la subvenció, proporcionalment a la documentació obligatòria no presentada o deficient.

- Incompliment del requisit de mesures de difusió: proporcionalment, fins al 10 % de la subvenció.

- Incompliment del requisit de disposar d'un equip de gestió o un òrgan de treball amb capacitat de decisió a les Illes Balears que pugui assumir la responsabilitat directa dels projectes o actuacions per als quals se sol·licita una subvenció i estar en condicions de facilitar en tot moment al Govern de les Illes Balears qualsevol aclariment, informació i documentació sobre la comptabilitat i la gestió del projecte durant les fases de seguiment, execució i justificació: proporcionalment, fins al 20 % de la subvenció.

20. Responsabilitat i règim sancionador

20.1. L'entitat beneficiària de la subvenció és l'única responsable de realitzar el projecte que és el fonament de la concessió, en la forma i amb les condicions establertes, així com de justificar les despeses que deriven d'executar-lo.

20.2. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les responsabilitats i al règim sancionador que preveu la normativa en matèria de subvencions sobre infraccions administratives.

  

 

ANNEX 2

Criteris objectius de valoració dels projectes (màxim 100 punts)

Bloc 1. Característiques, capacitat i solvència de l'entitat sol·licitant i del soci local o equip en el terreny (0-31 punts)

A.1 Entitat sol·licitant: capacitat d'intervenció (0-15 punts)

A.1.1. Presència activa a les Illes Balears (3 punts)

a) L'entitat disposa de més de 25 persones que en són sòcies, voluntàries o col·laboradores (1 punt).

b) L'entitat es coordina amb altres entitats del sector i/o s'adhereix a xarxes locals, nacionals o internacionals de desenvolupament (fins a 2 punts).

A.1.2. Perspectiva de gènere (2 punts)

L'entitat incorpora la perspectiva de gènere en el seu funcionament, els seus objectius estratègics en l'àmbit de la cooperació al desenvolupament i/o en l'acció humanitària (fins a 2 punts).

A.1.3. Estratègia d'ajuda humanitària (2 punts)

a)  L'entitat exposa i/o presenta una estratègia d'ajuda humanitària coherent i definida en el sector (fins a 2 punts).

A.1.4. Capacitat de gestió en projectes d'emergències o postemergències (3 punts)

a) L'entitat sol·licitant ha gestionat en els darrers cinc anys almenys un projecte d'emergència o postemergència de quantia igual o superior a la subvenció sol·licitada (3 punts).

b) L'entitat sol·licitant ha gestionat en els darrers cinc anys un projecte d'emergència o postemergència de quantia igual o superior al 75 % de la subvenció sol•licitada (2 punts).

c) L'entitat sol·licitant ha gestionat en els darrers cinc anys algun projecte d'emergència o postemergència de quantia igual o superior al 50 % de la subvenció sol•licitada (1 punt).

A.1.5. Experiència en el sector d'intervenció (3 punts)

a) L'entitat sol·licitant té tres anys o més d'experiència en el sector concret d'intervenció (3 punts).

b) L'entitat sol·licitant té dos anys d'experiència en el sector concret d'intervenció (2 punts).

c) L'entitat sol·licitant té almenys un any d'experiència en el sector concret d'intervenció (1 punt).

A.1.6. Experiència en relació amb la zona geogràfica (2 punts)

a)  L'entitat sol·licitant ha duit a terme almenys un projecte en la mateixa zona o regió (2 punts).

b)  L'entitat sol·licitant ha duit a terme almenys un projecte en el mateix país (1 punt).

A.2. Soci local o equip en el terreny (0-16 punts)

A.2.1. Experiència en el sector d'intervenció (3 punts)

a) L'entitat sol·licitant té tres o més anys d'experiència en el sector concret d'intervenció (3 punts).

b) L'entitat sol·licitant té dos anys d'experiència en el sector concret d'intervenció (2 punts).

c) L'entitat sol·licitant té almenys un any d'experiència en el sector concret d'intervenció (1 punt).

A.2.2. Capacitat de gestió (3 punts)

a) El soci local ha gestionat en els darrers tres anys algun projecte d'emergència o postemergència de quantia igual o superior a la subvenció sol·licitada (3 punts).

b) El soci local ha gestionat en els darrers tres anys algun projecte d'emergència o postemergència de quantia igual o superior al 75 % de la subvenció sol·licitada (2 punts).

c)  El soci local ha gestionat en els darrers tres anys algun projecte d'emergència o postemergència de quantia igual o superior al 50 % de la subvenció sol·licitada (1 punt).

A.2.3. Experiència en l'àrea o regió (2 punts)

a) El soci local ha participat en una actuació en l'àrea o regió (2 punts).

b) El soci local ha participat en una actuació en el país (1 punt).

A.2.4. Experiència amb l'entitat sol·licitant (2 punts)

a) El soci local ha duit a terme projectes conjuntament amb l'entitat sol·licitant almenys dos anys (2 punts), o

b) El soci local ha duit a terme projectes conjuntament amb l'entitat sol·licitant almenys un any (1 punt).

A.2.5. Experiència amb la comunitat destinatària (2 punts)

a)  El soci local ha treballat dos anys amb la comunitat destinatària (2 punts), o

b)  El soci local ha treballat almenys un any amb la comunitat destinatària (1 punt).

A.2.6. Estratègia de gènere (2 punts)

a) L'entitat exposa i/o presenta un document estratègic de gènere en els seus objectius estratègics en l'àmbit de la cooperació al desenvolupament i/o acció humanitària (fins a 2 punts).

A.2.7. Estratègia d'ajuda humanitària (2 punts)

a)  El soci local té una estratègia d'ajuda humanitària coherent i definida en el sector i en el país on es desenvolupa l'acció (fins a 2 punts).

Bloc 2. Descripció del projecte (69 punts)

2.1. Fonamentació i contextualització de l'acció (0-13 punts)

a)  Es justifica la pertinència de la intervenció amb les prioritats i necessitats de la població beneficiària (fins a 2 punts).

a)  Es descriu d'una manera detallada el treball previ d'identificació i prospecció, amb dades quantitatives com a punt de referència o línia de base (fins a 2 punts).

b)  Es detallen les vulnerabilitats i les capacitats de la població destinatària (fins a 2 punts).

c)  L'entitat s'alinea amb algun pla estratègic de desenvolupament del país o regió i/o hi participa (fins a 2 punts).

d)  El projecte es coordina amb altres actuacions similars a la zona realitzades per ONGD o associacions locals (1 punt).

e)  L'entitat coneix els estàndards humanitaris i les normes mínimes reconeguts internacionalment i els aplica en la intervenció proposada (fins a 2 punts).

f)  Es justifica clarament la necessitat de la intervenció amb informació basada en fonts de dades oficials —OCHA, ECHO, organismes governamentals o les peticions dels governs estatals i locals— i es tenen en compte les circumstàncies que es deriven de la pandèmia actual (1 punt).

g)  Es detalla de quina manera el projecte incorpora els ODS en la lògica d'intervenció (1 punt).

2.2. Definició de la població destinatària (0-10 punts)

a)  La població destinatària està quantificada i identificada correctament i es detalla quines són les seves condicions socials i familiars (fins a 2 punts).

b)  L'actuació detalla com ha afectat el desastre d'una manera diferenciada per gènere, quines són les seves necessitats i les mesures per corregir-ho (fins a 2 punts).

b)  S'indiquen els criteris de selecció (o exclusió) de les persones destinatàries de l'ajuda de postemergència (fins a 2 punts).

c)  Es prioritzen els col·lectius en situació de vulnerabilitat: dones, infants, gent gran i població refugiada o desplaçada (fins a 2 punts).

d)  Les persones destinatàries participen en la identificació i la implantació del projecte (fins a 2 punts).

2.3. Estratègia del projecte: matriu de planificació i resultats (0-13 punts)

a)  L'objectiu general i l'objectiu específic s'expressen d'una manera correcta (fins a 2 punts).

b)  Hi ha una coherència lògica entre els objectius i els resultats esperats, i s'adeqüen al diagnòstic previ (fins a 3 punts).

c)  Els indicadors són mesurables i permeten comprovar el compliment dels resultats (fins a 2 punts).

d)  Les fonts de verificació estan associades correctament a cada indicador (1 punt).

e)  Les activitats previstes són coherents i necessàries per obtenir els resultats (fins a 2 punts).

f)  Els factors externs expressats són rellevants per a la consecució del projecte (1 punt).

g)  L'explicació narrativa de la lògica de la intervenció i la metodologia aplicada és congruent amb el sentit del projecte (fins a 2 punts).

2.4. Valoració econòmica del projecte (0-9 punts)

a)  Les partides previstes són raonables (no estan sobrevalorades) (fins a 2 punts).

b)  Les partides previstes són necessàries per complir els objectius i resultats del projecte (fins a 2 punts).

c)  El pressupost està clarament desglossat per partides (1 punt) i conceptes (1 punt) (fins a 2 punts).

d)  Els recursos humans, tècnics i materials estan ben identificats i són coherents amb les necessitats del projecte (fins a 2 punts).

e)  Es prioritzen les compres locals, o a països veïns, de béns, materials, aliments i productes sanitaris (1 punt).

2.5. Viabilitat i suport de l'acció (0–6 punts)

a)  Es disposa de la implicació i la participació d'alguna institució representativa del país (s'aporten cartes que ho avalen) (fins a 2 punts).

b)  L'entitat es coordina amb altres actors, ONGD locals o nacionals, o agències bilaterals o multilaterals (fins a 2 punts).

c)  Es detallen els factors de risc del projecte i les condicions de seguretat per al personal local i expatriat (1 punt).

d)  S'han previst mesures coherents per garantir l'apropiació i l'empoderament dels actors implicats (1 punt).

2.6. Enfocaments tranversals (0-6 punts)

a)  El projecte incorpora l'enfocament de drets humans al llarg del cicle (fins a 2 punts).

b)  El projecte incorpora l'enfocament de gènere al llarg de tot el cicle (fins a 2 punts).

c)  La intervenció contribueix a la sostenibilitat ambiental o almenys hi ha la garantia que no tindrà un impacte ambiental negatiu (fins a 2 punts).

2.7. Seguiment i avaluació (0-6 punts)

a)  Sistema de seguiment del projecte: es descriuen la metodologia i les tècniques de seguiment (fins a 2 punts).

b)  Es detalla la participació de les persones destinatàries en el procés de seguiment (1 punt).

c)  Sistema d'avaluació: es descriuen la metodologia i les tècniques d'avaluació (fins a 2 punts).

d)  Es detalla la participació de les persones destinatàries en tot el procés d'avaluació (1 punt).

2.8. Priorització geogràfica (0-6 punts)

a) És un poble sense estat, receptor d'un gran flux de població refugiada, crisi de llarga durada o l'índex de desenvolupament humà (IDH) del país és inferior a 0,5 (6 punts).

b) L'IDH se situa entre 0,5 i 0,599 (3 punts).

c)  L'IDH se situa entre 0,6 i 0,699 (1 punt).