Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HISENDA I RELACIONS EXTERIORS

Núm. 56639
Resolució de la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni, de 17 de març de 2021, de delegació de competències en la directora o el director de l’Agència Tributària de les Illes Balears en matèria d’ordenació de pagaments i disposició material de fons

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. L'article 73.2 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que, sota l'autoritat superior del conseller competent en matèria d'hisenda i pressuposts, corresponen al director general competent en matèria de tresoreria les funcions d'ordenador general de pagaments de l'Administració de la Comunitat Autònoma i dels organismes autònoms i la resta d'entitats integrants de la Hisenda pública autonòmica.

2. A més, l'article 73.3 de la mateixa Llei estableix que la disposició material de fons s'ha d'efectuar, necessàriament, amb la signatura del director general competent en matèria de tresoreria i, si escau, de l'interventor general, sens perjudici de l'eventual delegació o suplència d'altres unitats administratives degudament autoritzades. No obstant això, el mateix precepte legal preveu que no és necessària la signatura manuscrita de l'interventor general quan es tracti de moviments interns de fons entre comptes de la Comunitat Autònoma, ni tampoc quan es tracti de pagaments suportats per documents comptables que hagin estat tramitats d'acord amb els automatismes que s'estableixin en el sistema informàtic corresponent.

3. Al seu torn, l'article 76.3 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, després de reiterar que la disposició material de fons s'ha d'efectuar, necessàriament, amb la signatura del director general competent en matèria de tresoreria i, si escau, de l'interventor general, sens perjudici de l'eventual delegació o suplència en altres òrgans o unitats administratives, afegeix que, en els casos en què no pertoqui la signatura manuscrita de l'interventor general, la disposició material de fons s'ha d'efectuar, necessàriament, amb les signatures del director general competent en matèria de tresoreria —sens perjudici de l'eventual delegació o suplència en altres òrgans o unitats administratives— i d'un representant de les unitats administratives de la direcció general competent en matèria de tresoreria degudament autoritzat per als pagaments de l'Administració de la Comunitat Autònoma.

Així mateix, i d'acord amb aquest precepte reglamentari, per als pagaments dels organismes autònoms amb pressupost propi i de la resta d'entitats integrants de la Hisenda pública autonòmica —com és el cas de l'Agència Tributària de les Illes Balears—, la disposició material de fons s'ha d'efectuar, necessàriament, amb les signatures del director general competent en matèria de tresoreria —sens perjudici de l'eventual delegació o suplència en altres òrgans o unitats administratives— i d'un representant dels òrgans o les unitats administratives que la direcció de l'ens hagi autoritzat degudament.

4. D'aquesta manera, doncs, les competències o funcions en matèria d'ordenació de pagaments i disposició material de fons en l'àmbit de la Hisenda pública autonòmica corresponen, originàriament, al director general competent en matèria de tresoreria —això és, actualment, a la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni —, sens perjudici de la possible delegació d'aquestes competències o funcions en altres òrgans o unitats, i sens perjudici que, en el marc de les funcions de fiscalització inherents a l'exercici de la funció interventora, la disposició material de fons requereixi també, com a regla general, la signatura de l'interventor general. Ara bé, en aquest darrer sentit s'ha de tenir en compte que, a més dels casos corresponents a moviments interns de fons entre comptes de la Comunitat Autònoma i dels pagaments suportats per documents comptables tramitats d'acord amb els automatismes que s'estableixin en el sistema informàtic, els pagaments materials corresponents a entitats no sotmeses a fiscalització prèvia tampoc no requereixen la signatura de l'interventor general.

Aquest és el cas de l'Agència Tributària de les Illes Balears, atès el que disposa l'article 23.2 de la Llei 3/2008, 14 d'abril, de creació i regulació de l'Agència Tributària de les Illes Balears, i, en general, de tots els organismes autònoms i entitats anàlogues amb pressupost propi integrants de la Hisenda pública autonòmica. Justament per això l'article 76.3 del Decret 75/2004 esmentat abans preveu que, a més de la signatura del director general competent en matèria de tresoreria —o de la persona en qui delegui o que el supleixi—, es requereix també la signatura d'un representant degudament autoritzat per la direcció de l'ens de què es tracti en cada cas.

5. Efectivament, l'article 1.2 de la Llei 3/2008 esmentada estableix que l'Agència Tributària constitueix un ens de naturalesa estatutària que ha d'exercir determinades funcions de gestió tributària i recaptatòria en nom i per compte de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Així mateix, i en virtut del que disposa l'apartat 4 del mateix article 1, l'Agència Tributària s'ha de regir, en tot allò no previst expressament en la seva normativa específica, per les disposicions generals que regulen els organismes autònoms de la Comunitat Autònoma. A més, l'article 23.2 d'aquesta mateixa Llei preveu que tota l'activitat de l'Agència Tributària ha de restar sotmesa al control financer permanent, que ha d'exercir la Intervenció General de la Comunitat Autònoma d'acord amb el pla anual que amb aquesta finalitat aprovi la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, per la qual cosa els actes de gestió tributària de qualsevol naturalesa i la resta d'actes dels quals es derivin drets de contingut econòmic, dictats pels òrgans i les unitats administratives de l'Agència Tributària, no estan sotmesos a fiscalització prèvia, sens perjudici de les actuacions de comprovació posteriors que, en execució del control financer permanent, desplegui la Intervenció General.

6. Doncs bé, raons d'eficàcia i celeritat en la gestió dels pagaments aconsellen que les competències o funcions d'ordenació de pagaments i de disposició material de fons —pròpies de la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni — en l'àmbit del pressupost de l'Agència Tributària de les Illes Balears siguin exercides per la directora o el director de l'Agència Tributària, la qual cosa requereix, d'acord amb tot el que s'ha exposat fins ara, la delegació d'aquestes competències o funcions de conformitat amb les normes que conté la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma —la qual preveu expressament, en l'article 26, la delegació a favor de l'administració instrumental—, i d'acord també amb la nova legislació de finances esmentada abans i amb l'estructura orgànica bàsica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears actualment vigent —de manera que quedi sense efectes l'anterior delegació en aquesta matèria operada mitjançant la Resolució de la directora general del Tresor i Política Financera de 26 de setembre de 2019, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 134, d'1 d'octubre.

El mateix s'ha de dir pel que fa als pagaments materials que s'hagin de fer en l'àmbit de les operacions no pressupostàries de l'Agència Tributària, sens perjudici de tenir en compte, en aquest cas, que la signatura dels documents comptables i administratius inherents a aquestes operacions no pressupostàries —la competència originària de les quals correspon a la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors segons l'article 10.3 b) de la Llei 14/2018, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de las Illes Balears per a l'any 2019—, ja s'ha delegat en la directora o el director de l'Agència Tributària, de conformitat amb el punt 9 a) de la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 6 d'agost de 2019 de delegació de competències i de delegació de signatura en determinats òrgans de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, d'altres conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de l'Agència Tributària de les Illes Balears i del Servei de Salut de les Illes Balears, i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors.

Fonaments de dret

1. L'article 73 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

2. Els articles 9 i 13 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

3. L'article 76.3 Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. Els articles 25, 26 i 42 d) de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

5. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6. El Decret 25 /2021, de 8 de març, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7. El Decret 14/2021, de 15 de març, pel qual es disposa el cessament i el nomenament d'un alt càrrec de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, nomena la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Delegar en la directora o el director de l'Agència Tributària de les Illes Balears les funcions d'ordenació de pagaments de l'Agència Tributària de les Illes Balears amb càrrec als crèdits del pressupost de l'Agència Tributària, amb inclusió de les competències per dictar les ordres de pagament corresponents i per signar tots els documents comptables i administratius inherents a aquesta funció.

2. Delegar en la directora o el director de l'Agència Tributària de les Illes Balears la competència per a la disposició material de fons corresponent a pagaments de l'Agència Tributaria de les Illes Balears que s'hagin d'imputar als crèdits del pressupost de l'Agència Tributària o a operacions no pressupostàries.

3. Disposar que les delegacions que conté aquesta Resolució produeixin efectes, una vegada publicada aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i una vegada acceptades per la directora o el director de l'Agència Tributària de les Illes Balears, a partir del 16 de març de 2021.

4. Deixar sense efectes la Resolució de la directora general del Tresor i Política Financera de 26 de setembre de 2019 de delegació de competències en el directora o el director de l'Agència Tributària de les Illes Balears en matèria de disposició de fons.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 17 de març de 2021

La directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni

Catalina Ana Galmés Trueba