Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 55452
Aprovació inicial de la modificació núm. 5 del Pla Territorial insular de Formentera, a propòsit de la seua adaptació als arts. 103 i 104 i la DT 2a. de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears. Sotmetiment a informació pública
Es fa públic que el Ple del Consell Insular, en la sessió ordinària de dia 26 de febrer de 2021, ha aprovat el següent
ACORD
Preliminar.- Declarar que aquest assumpte és manifestament urgent, tant pel que fa al contingut substantiu com pel que fa al procediment a seguir, ja siga per a la tramitació en aquest Consell Insular, ja siga fora del propi Consell Insular, tot de conformitat, amb l'article 33 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques i legislació concordant, amb les conseqüències d'aquesta declaració d'urgència. Les raons concretes d'aquesta urgència es determinen més avall.
Primer- Aprovar inicialment la modificació puntual núm. 5 del Pla Territorial Insular de Formentera, a propòsit d'adaptar les determinacions del PTIF a l'assenyalat pels articles 103 i 104, i la disposició transitòria segona de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears; tot de conformitat amb l'article 10, de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial (LOT) tot això en relació a l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, segons la redacció derivada de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (EAIB), i la creació del Consell Insular de Formentera; així com de conformitat amb l'establert en la disposició addicional sisena de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears (LUIB) i el conjunt d'aqueixa darrera llei.
Des del punt de vista ambiental es fa constar que no s'ha de fer avaluació ambiental, com expressament exclou el propi article 104.2 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.
El Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears (BOIB núm. 150, de 29 d'agost de 2020), tampoc ho preveu.
Respecte a la urgència manifesta de l'assumpte present (com es deriva del punt preliminar), cal estar a les raons següents, que així ho avalen plenament:
a) Per la necessitat ineludible d'adaptar-se a l'assenyalat pels articles 103 i 104 i la disposició transitòria segona de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, i executar el mandat de l'esmentada Llei (publicada al BOIB núm. 18, de 9 de febrer de 2019, i que va començar a vigir als 20 dies de la seua publicació, segons la disposició final sisena).
b) Per l'obligació inexcusable i inajornable de fer aquesta adaptació de la normativa territorial de Formentera i el termini per fer-lo que s'indica al paràgraf primer de la disposició transitòria segona de la Llei 3/2019 citada:
Disposició transitòria segona
Zones d'alt valor agrari
1. En el termini de dos anys des de l'entrada en vigor d'aquesta llei els consells insulars hauran d'aprovar inicialment l'instrument previst a l'article 104 anterior així com les mesures cautelars o de suspensió que corresponguin.
(...)
Segon.- Publicar aquest acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Tercer.- Donar audiència als interessats i establir un període d'exposició pública, d'acord amb els articles 45 i 46 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Considerar, així mateix, que, conforme a l'article 10.1.c de LOT, l'expedient ha de ser objecte d'informació pública mitjançant publicació del corresponent edicte al BOIB i, com a mínim, a un dels diaris de major circulació a Formentera i també en la pàgina web de Consell Insular, en el punt d'informació electrònica (http://conselldeformentera.cat/ de contingut territorial i urbanístic), on s'ha d'incloure l'expedient complet, per a permetre l'accés electrònic en tot moment.
Segons l'article 10.2 de la darrera Llei citada, en tractar-se d'una modificació, el termini d'aquesta informació pública no serà de dos mesos, sinó que serà de la meitat, amb la qual cosa, el termini als efectes de la LOT és, com a mínim, d'un mes. L'article 55.3.I de la LUIB, segons la modificació derivada de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, ho fixa en 30 dies, amb la qual cosa, conjuntant les dos normatives, seran 30 dies els que s'haurà de sotmetre l'expedient a informació pública.
En qualsevol cas, s'haurà d'acomplir amb allò establert en l'article 25 del Text refós de la llei sobre règim del sol i rehabilitació urbana aprovat pel Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, a propòsit de la informació pública en tots els seus extrems.
També caldrà estar a l'establert a l'article 83 de la citada Llei 39/2015.
Quart.- Sol·licitar, conforme a l'article 10.1.d de la LOT, l'informe corresponent (àmbit estricte de l'ordenació territorial) al Govern de les Illes Balears, al qual també se li demana ex article 55.3.II de la LUIB, sobre l'àmbit estricte urbanístic i, finalment, sol·licitar l'informe preceptiu a la Delegació de Govern de l'Estat a les Illes Balears.
Cinquè.- Considerar que, conforme al citat article 10.1.d de la LOT es poden sol·licitar (potestativament) informes a d'altres entitats que no siguin les estrictes administracions públiques (Govern de l'Estat i Govern de les Illes Balears), com a possibles ens consultats, per exemple en matèria agrària, però tanmateix vist el que estableix l'article 70.12 de l'Estatut on l'agricultura és una competència pròpia dels Consells Insulars, com també ho és l'urbanisme (article 70.1) i l'ordenació territorial (article 70.13), no és preceptiu; i no se'n sol·licita.
En no afectar a qüestions comunes amb l'illa d'Eivissa, segons l'ordenació territorial derivada del Pla Territorial Insular d'Eivissa i Formentera, aprovat el 21 de març de 2005, en la part que aquest Pla abastava i abasta les Pitiüses com a conjunt territorial, i es manté com a Pla Territorial Insular d'Eivissa, tot i la creació del Consell Insular de Formentera per mor de la reforma de l'Estatut d'autonomia per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, no s'haurà de consultar el Consell Insular d'Eivissa, si bé per deferència i lleialtat institucional, se li donarà compte, als efectes escaients.
Segons l'article 10.2 de la LOT, en tractar-se d'una modificació, el termini per a l'emissió d'aqueixos informes, per aqueixes administracions, se reduirà a la meitat.
Sisè.- Considerar, a més a més, i tot i que és obligació del secretari de la corporació acomplir amb les obligacions establertes en l'article 189 i concordants de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del patrimoni de les administracions públiques (en tot allò que, en hipòtesi, el patrimoni de l'Administració general de l'Estat es puga veure afectat per aquesta modificació del PTI), que no se'n sol·licita perquè no hi ha afectacions d'aquest concret àmbit.
Setè.- Considerar que, conforme a l'article 10.1.e i f de la LOT, si n'hi hagués discrepàncies fruit de la informació pública i dels informes sol·licitats i emesos, s'haurà d'estar al que aqueixos apartats de l'article 10.1 de la Llei citada, estableixen al respecte.
Vuitè.- Considerar, per al seu dia, que l'aprovació final correspondrà al Ple de la corporació, per majoria absoluta, com també pertoca fer-ho en l'aprovació inicial present, de conformitat amb la naturalesa jurídica especial del Consell Insular de Formentera per a l'aprovació dels instruments d'ordenació territorial, que a la volta també són instruments urbanístics (i si com a instrument urbanístic ho necessiten, a propòsit de les competències municipals), així es considera, tot essent els mateixos corporatius els que ho han d'aprovar, a propòsit de les competències territorials.
Novè.- Considerar que, en qualsevol cas, s'haurà de publicar l'acord complet i el text íntegre de l'aprovació de la modificació present del PTI, inclosa la part normativa i planimètrica, al BOIB als efectes d'entrada en vigor, segons l'establert en la citada LOT, i també d'acord amb la citada LUIB, com a modificació, a la volta, d'un instrument d'ordenació territorial i urbanística, per la naturalesa especial del PTI de Formentera (a la volta Normes subsidiàries de Formentera).
Desè.- Considerar, finalment, que, des del punt de vista de l'aplicació de la normativa sobre ordenació territorial i urbanística, s'haurà d'enviar en el seu dia un exemplar diligenciat a l'Arxiu d'Urbanisme de les Illes Balears, depenent del Govern de les Illes Balears.
Onzè.- Habilitar els serveis tècnics del Consell Insular per tal que, amb caràcter previ a l'obertura del període d'informació pública, esmenin els possibles errors que es detectin a la documentació escrita i/o gràfica de les normes i, en qualsevol cas, els indicats als informes tècnics que consten a l'expedient (Àrea d'Urbanisme i Àrea de patrimoni cultural).
ANNEX.- DOCUMENTACIÓ DE LA MODIFICACIÓ PUNTUAL:
MEMÒRIA JUSTIFICATIVA, redactada per l'Arquitecte assessor tècnic del Consell Insular de Formentera, Sr. José Bonilla Villalonga.
Es compon de:
- Tràmit ambiental.
- Memòria justificativa.
- Annexos:
Annex 1, Resum executiu.
Annex 2, Normativa modificada.
En conseqüència,
es dona audiència als interessats i s'estableix un període d'exposició pública, d'acord amb els articles 45 i 46 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 10.1.c de LOT.
A tal efecte, l'expedient és objecte d'informació pública mitjançant publicació d'aquest edicte al BOIB i, com a mínim, a un dels diaris de major circulació a Formentera i també en la pàgina web de Consell Insular, en el punt d'informació electrònica (de contingut territorial i urbanístic on es pot localitzar www.conselldeformentera.cat), on s'inclou l'expedient complet, per a permetre l'accés electrònic en tot moment.
Segons l'article 10.2 de la LOT, en tractar-se d'una modificació, el termini d'aquesta informació pública no serà de dos mesos, sinó que serà de la meitat, amb la qual cosa, el termini als efectes de la LOT és, com a mínim, d'un mes. L'article 55.3.I de la LUIB, segons la modificació derivada de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, fixa el termini en 30 dies, amb la qual cosa, conjuntant les dos normatives, seran 30 dies els que s'haurà de sotmetre l'expedient a informació pública.
En qualsevol cas, s'acompleix allò establert en l'article 25 del Text refós de la llei sobre règim del sol i rehabilitació urbana aprovat pel Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, a propòsit de la informació pública en tots els seus extrems.
També caldrà estar a l'establert a l'article 83 de la citada Llei 39/2015.
Formentera, 17 de març de 2021
La presidenta del Consell Insular de Formentera Alejandra Ferrer Kirschbaum