Secció II. Autoritats i personal
Subsecció tercera. Cursos i formació
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 51186
Resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 12 de març de 2021 per la qual es convoquen dos cursos de formació específica per a l’habilitació com a assessors i avaluadors de les unitats de competència de diverses qualificacions professionals per al procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral o vies no formals de formació
El Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, preveu que les tasques d'assessorament i/o d'avaluació les exerceixin persones habilitades a aquest efecte per les administracions competents.
El Real Decret 143/2021, de 9 de març, pel qual es modifica el Real Decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, s'especifiquen els canvis per obtenir l'habilitació com a assessors i avaluadors.
El curs de formació específica el planifiquen i gestionen les administracions responsables del procediment d'avaluació i acreditació, que alhora són les competents per habilitar el personal assessor i avaluador del procediment esmentat. En aquest sentit, també el curs l'han d'organitzar i supervisar les administracions competents.
Aquesta convocatòria està finançada pel Ministeri d'Educació i Formació Professional.
La Conselleria d'Educació i Formació Professional del Govern de les Illes Balears té previst publicar pròximament diverses convocatòries de procediments d'acreditació de competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació de diverses qualificacions professionals, per la qual cosa és necessari comptar amb un nombre suficient de persones habilitades com a assessors i avaluadors.
D'acord amb el Decret 55/2011, de 20 de maig, regulador de l'estructura organitzativa del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per l'experiència laboral o vies no formals de formació a la comunitat autònoma de les Illes Balears, l'Institut de les Qualificacions Professionals de les Illes Balears és l'òrgan encarregat d'habilitar els assessors i avaluadors i mantenir-ne el registre, així com de planificar i gestionar la formació inicial i contínua dels assessors i avaluadors.
Per tot això, dict la següent
Resolució
Aprovar les bases que regeixen la convocatòria de dos cursos de formació específica per a l'habilitació com a assessors i avaluadors de les unitats de competència de diverses qualificacions professionals per al procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral o vies no formals de formació. Aquestes bases figuren a l'annex d'aquesta Resolució.
Disposar que aquesta Resolució es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i que entri en vigor l'endemà de publicar-s'hi.
Palma,12 de març de 2021
El director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors
Antonio Baos Relucio
ANNEX
Bases de la convocatòria
Primer
Objecte i àmbit d'aplicació
1. L'objecte d'aquesta Resolució és convocar, en l'àmbit de les Illes Balears, dos cursos de formació específica per habilitar assessors i avaluadors de les unitats de competència de diverses qualificacions professionals incloses al Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, les quals figuren en el punt 3.1 d'aquestes bases.
2. Excepcionalment, poden demanar la participació als cursos les persones interessades a ser assessors i avaluadors de qualificacions professionals que no figuren en el punt 3.1.
3. Les persones que superin els cursos i quedin habilitades poden dur a terme les funcions d'assessorament i avaluació de les competències professionals en les quals s'hagin habilitat, sempre que l'òrgan responsable les seleccioni per a aquesta tasca. A més, aquelles persones que resultin habilitades en aquesta convocatòria es comprometen a participar com a assessors i/o avaluadors en el procediment d'acreditació, i poden ser nomenades d'ofici segons les necessitats que determini l'òrgan gestor.
Segon
Persones destinatàries i requisits de participació
1. Col·lectiu 1: professors tècnics de formació professional o professors d'ensenyament secundari amb atribució docent que tenguin una experiència d'almenys quatre anys relacionada amb les famílies professionals convocades.
2. Col·lectiu 2: formadors que no pertanyen al sistema educatiu amb una experiència docent d'almenys quatre anys impartint mòduls formatius associats a les qualificacions professionals convocades.
3. Col·lectiu 3: professionals experts que tenguin una experiència laboral d'almenys quatre anys relacionada amb les qualificacions professionals convocades.
4. Els professionals dels col·lectius 1 i 2 amb almenys dos anys d'experiència docent i dos anys d'experiència laboral en el sector productiu relacionada amb les qualificacions professionals convocades.
5. És indispensable disposar dels coneixements necessaris com a usuari de l'entorn de formació a distància, d'una adreça de correu electrònic vàlida, d'un equip informàtic equipat amb càmera i micròfon, i de connexió a Internet de banda ampla.
Tercer
Places convocades
1. El nombre de places convocades és de setanta-cinc, distribuïdes de la manera següent:
Codi |
Família professional |
Places per a docents |
AFD |
Activitats fisicoesportives |
25 |
EOC |
Edificació i obra civil |
|
IMP |
Imatge personal |
|
INA |
Indústries alimentàries |
|
MAP |
Marítimo-pesquera |
|
TMV |
Transport i manteniment de vehicles |
Codi |
Qualificació professional |
Places per a formadors i professionals experts |
---|---|---|
AFD616_3 |
Instrucció en ioga |
50 |
COM158_3 |
Implantació i animació d'espais comercials |
|
EOC687_2 |
Operacions de manutenció de càrregues amb grua torre |
|
EOC688_2 |
Operacions de manutenció de càrregues amb grua mòbil autopropulsada categoria A |
|
HOT223_2 |
Rebosteria |
|
HOT326_2 |
Allotjament rural |
|
HOT329_3 |
Animació turística |
|
HOT332_3 |
Direcció i producció en cuina |
|
HOT333_3 |
Gestió de pisos i neteja en allotjaments |
|
HOT335_3 |
Guia de turistes i visitants |
|
HOT336_3 |
Promoció turística local i informació al visitant |
|
HOT337_3 |
Sommelieria |
|
HOT542_3 |
Direcció i producció en pastisseria |
|
HOT680_3 |
Gestió de processos en serveis de restauració |
|
IMP119_2 |
Perruqueria |
|
IMP120_2 |
Serveis estètics d'higiene, depilació i maquillatge |
|
IMP121_2 |
Tractaments estètics de mans i peus |
|
IMP248_3 |
Massatges estètics i tècniques sensorials associades |
|
IMP249_3 |
Perruqueria tecnicoartística |
|
IMP395_3 |
Assessoria integral d'imatge personal |
|
IMP397_3 |
Tractaments capil·lars estètics |
|
INA172_1 |
Operacions auxiliars a la indústria alimentària |
|
INA173_1 |
Operacions auxiliars de manteniment i transport intern en la indústria alimentaria |
|
INA015_2 |
Forneria i brioixeria |
|
INA104_2 |
Carnisseria i elaboració de productes càrnics |
|
INA107_2 |
Pastisseria i confiteria |
|
INA109_2 |
Peixateria i elaboració de productes de pesca |
|
MAP229_1 |
Activitats auxiliars de manteniment de màquines, equips i instal·lacions de vaixells |
|
MAP400_1 |
Activitats auxiliars i de suport al vaixell a port |
|
MAP170_2 |
Operacions en transport marítim i pesca de litoral |
|
MAP171_2 |
Navegació en aigües interiors i pròximes a la costa |
|
MAP591_2 |
Navegació i pesca marítima |
|
MAP592_2 |
Operacions de control del funcionament i manteniment de la planta propulsora, màquines i equips auxiliars del vaixell |
|
MAP619_2 |
Govern d'embarcacions i motos nàutiques destinades al socorrisme aquàtic |
|
MAP234_3 |
Navegació, transport marítim i activitats pesqueres |
|
MAP577_3 |
Observació de l'activitat i control de les captures d'un vaixell pesquer |
|
MAP594_3 |
Control de funcionament i supervisió del manteniment de la planta propulsora, màquines i equips auxiliars del vaixell |
|
TMV195_1 |
Operacions auxiliars de manteniment en electromecànica de vehicles |
|
TMV453_1 |
Operacions auxiliars de manteniment de sistemes i equips d'embarcacions esportives i d'esbarjo |
|
TMV045_2 |
Manteniment d'estructures de carrosseries de vehicles |
|
TMV046_2 |
Manteniment d'elements no estructurals de carrosseries de vehicles |
|
TMV047_2 |
Manteniment de sistemes de transmissió de força i trens de rodatge de vehicles automòbils |
|
TMV048_2 |
Manteniment del motor i dels seus sistemes auxiliars |
|
TMV197_2 |
Manteniment dels sistemes elèctrics i electrònics de vehicles |
|
TMV553_2 |
Manteniment d'aparells d'embarcacions esportives i d'esbarjo |
|
TMV554_2 |
Manteniment i instal·lació de sistemes elèctrics i electrònics en embarcacions esportives i d'esbarjo |
|
TMV555_2 |
Manteniment de la planta propulsora, màquines i equips auxiliars d'embarcacions esportives i d'esbarjo |
|
TMV556_2 |
Operacions de manteniment d'elements de fusta d'embarcacions esportives i d'esbarjo |
|
TMV557_2 |
Pintura, reparació i construcció d'elements de plàstic reforçat amb fibra per a embarcacions esportives i d'esbarjo |
|
TMV049_3 |
Planificació i control de l'àrea de carrosseria |
|
TMV050_3 |
Planificació i control de l'àrea d'electromecànica |
|
TMV603_3 |
Organització i supervisió del manteniment d'elements estructurals i de recobriment de superfícies d'embarcacions esportives i d'esbarjo |
|
TMV604_3 |
Organització i supervisió del manteniment de l'aparell d'embarcacions esportives i d'esbarjo |
|
TMV605_3 |
Organització i supervisió del manteniment dels sistemes i equips d'embarcacions esportives i d'esbarjo |
|
TMV606_3 |
Tripulació de cabina de passatgers |
2. En el cas que no es cobreixin les places convocades per a algun dels col·lectius anteriors, es poden assignar a un altre col·lectiu que no figuri a la llista anterior fins a cobrir les places vacants.
3. En el cas que quedin places vacants, les poden ocupar persones interessades amb experiència relacionada amb famílies professionals o qualificacions professionals diferents de les assenyalades en el punt 3.1, segons s'estableix en el punt 1.2.
4.La directora de l'Institut de les Qualificacions Professionals de les Illes Balears (IQPIB) pot resoldre que s'admeti, excepcionalment, un nombre de persones superior al de places convocades per tal d'esmenar omissions de les llistes provisionals o atendre altres circumstàncies que ho justifiquin.
Quart
Criteris de selecció
1. Cada participant només pot cobrir una plaça per a un dels col·lectius esmentats. L'IQPIB es reserva el dret de decidir quina plaça ha d'ocupar d'acord amb les necessitats del procés.
2. En el cas de les places per al col·lectiu de professors, s'ha de donar prioritat als docents de les famílies professionals convocades.
3. En el cas de les places per al col·lectiu de formadors i professionals experts, s'ha de donar prioritat a les persones amb experiència laboral en les qualificacions professionals convocades.
Cinquè
Sol·licitud d'inscripció
1. El termini per sol·licitar la inscripció a cada curs és del 22 de març al 5 d'abril de 2021.
2. Els docents han de fer la inscripció a través del Portal de Serveis al Personal i han d'enviar el full de serveis al correu de l'IQPIB (iqpib@dgfpieas.caib.es) i, si n'és el cas, certificat de l'empresa emès pel Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) o certificat emès per l'empresa que acrediti les funcions desenvolupades .
3. Els formadors i professionals experts han d'emplenar la sol·licitud d'inscripció mitjançant el formulari establert a l'efecte que es troba disponible a la pàgina web http://iqpib.caib.es i adjuntar la documentació acreditativa següent:
a) Formadors:
- Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Institut Social de la Marina o de la mutualitat a la qual estiguin afiliats en què constin l'empresa, la categoria laboral (grup de cotització) i el període de contractació (vida laboral).
- Certificat emès per l'entitat on hagin impartit el curs, amb indicació del període en què es va dur a terme, les hores, els continguts o el mòdul formatiu del curs.
b) Professionals experts:
- Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Institut Social de la Marina o de la mutualitat a la qual estiguin afiliats en què constin l'empresa, la categoria laboral (grup de cotització) i el període de contractació (vida laboral).
- Certificat de l'empresa emès pel Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) o certificat emès per l'empresa que acrediti les funcions desenvolupades.
- En el cas de treballadors autònoms, una declaració responsable amb indicació de l'activitat laboral amb un resum de les funcions desenvolupades.
Sisè
Llistes provisionals
Les llistes provisionals de persones admeses i excloses s'han de publicar el 8 d'abril de 2021.
Els docents poden consultar la llista a través del Portal de Serveis al Personal i han de confirmar la seva assistència al curs dins el termini establert.
Els formadors i professionals experts poden consultar la llista a la pàgina web http://iqpib.caib.es. Les persones no admeses poden presentar una reclamació mitjançant el formulari establert a l'efecte, que es troba disponible a la mateixa web, del 8 al 13 d'abril, ambdós inclosos.
Setè
Llistes definitives
1. Les llistes definitives de persones admeses i excloses s'han de publicar el 15 d'abril de 2021.
2. Els docents poden consultar la llista a través del Portal de Serveis al Personal, mentre que els formadors i professionals experts la poden consultar a la pàgina web http://iqpib.caib.es.
Vuitè
Característiques del curs
1. El contingut de cada curs es basa en el que s'estableix en els annexos 4 i 5 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol.
2. Cada curs té com a finalitat dotar les persones participants dels coneixements i les eines necessàries per tal de poder actuar com a assessors i avaluadors en els procediments d'acreditació de competències per l'experiència professional o vies no formals de formació que es convoquin.
3. Cada curs es durà a terme del 17 d'abril al 12 de maig, amb una durada total de trenta hores de formació telemàtica mitjançant la plataforma educativa Classroom. El curs inclou tres sessions virtuals.
Novè
Incompatibilitat
La participació en aquest curs és incompatible amb la participació a qualsevol altre curs que concedeixi el dret a obtenir l'habilitació per exercir les funcions d'assessorament i/o avaluació en els procediments de les competències professionals adquirides per experiència laboral, regulat pel Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol. En aquest cas, la persona interessada ha d'optar per un, i ha de posar en coneixement de l'IQPIB la renúncia a participar-hi, si s'escau.
Desè
Habilitació
1. Les persones participants que superin el curs queden habilitades com a assessors i avaluadors en el procediment d'acreditació per al reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral en la qualificació professional a la qual hagin estat admeses i s'incorporen com a tals al Registre del Personal Assessor i Avaluador habilitat a les Illes Balears, creat mitjançant el Decret 55/2011, de 20 de maig, regulador de l'estructura organitzativa del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per l'experiència laboral o vies no formals de formació a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. Es considera que s'ha superat el curs quan s'han presentat les activitats dins el termini establert i se n'ha obtingut una qualificació d'apte.
3. Aquesta habilitació és vàlida a l'efecte de les convocatòries del procediment d'acreditació de les competències professionals que facin tant l'Administració general de l'Estat com les diferents comunitats autònomes.
Onzè
Disposició addicional única
Per assegurar la imparcialitat en les properes convocatòries de reconeixement de competències adquirides per experiència laboral o vies no formals de formació, les persones que superin el curs i resultin habilitades com a assessors i avaluadors no poden participar com a candidates per cap de les qualificacions professionals de les quals siguin designades assessors o avaluadors.