Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

PRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 44418
Decret 27/2021, de 12 de març, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19 a totes les Illes Balears, a l’empara de la declaració de l’estat d’alarma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En el moment actual, i atès que a Espanya, com també a la majoria de països europeus, es registra una tendència ascendent en el nombre de casos de SARS-CoV-2, amb incidències que situen la major part del territori en un nivell de risc alt o molt alt d'acord amb els estàndards internacionals i els nacionals establerts en el document Actuacions de resposta coordinada per al control de la transmissió de la COVID-19, aprovat en el Ple del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut el passat 22 d'octubre de 2020, el Govern de l'Estat, a l'empara del que disposen l'article 116 de la Constitució i les lletres b) i d) de l'article 4 de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge, ha declarat novament l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, en tot el territori espanyol, mitjançant el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2.

Durant el període de vigència de l'estat d'alarma activat i les pròrrogues successives, en cada comunitat autònoma i ciutat amb estatut d'autonomia, l'autoritat competent delegada és qui té la presidència de la comunitat autònoma o ciutat amb estatut d'autonomia, en els termes que estableix el Reial decret esmentat, i les autoritats competents delegades queden habilitades per dictar, per delegació del Govern de l'Estat, les ordres, les resolucions i les disposicions per a l'aplicació del que preveuen els articles 5 a 11.

La declaració de l'estat d'alarma del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, estableix, amb determinades excepcions, en l'article 5, la limitació de la llibertat de circulació de les persones en horari nocturn durant el període comprès entre les 23.00 i les 6.00 hores, amb la finalitat d'evitar al màxim l'expansió de la infecció durant aquest període de temps, atès que en aquesta franja horària s'havien produït molts contagis en les darreres setmanes.

Aquesta franja es pot modular a cada comunitat autònoma o en un territori determinat, en funció de la situació epidemiològica concreta.

Així mateix, l'article 6 estableix la possibilitat de limitar l'entrada i la sortida dels territoris de les comunitats autònomes i ciutats amb estatut d'autonomia, així com d'àmbits territorials de caràcter geogràficament inferior, amb algunes excepcions, amb el propòsit de reduir substancialment la mobilitat del virus.

També, l'article 7 estableix la possibilitat de limitar la permanència de grups de persones en espais públics i privats, i l'article 8, la possibilitat que les autoritats delegades puguin limitar la permanència de persones en llocs de culte.

D'aquesta manera es persegueix la reducció de la mobilitat social de manera significativa i, per tant, es pretén detenir l'expansió de l'epidèmia.

Tant les limitacions a la permanència de grups de persones, com les referides a l'entrada i la sortida de territoris seran eficaces en el territori de cada comunitat autònoma o ciutat amb estatut d'autonomia quan l'autoritat competent delegada respectiva ho determini, la qual també pot modular, flexibilitzar i suspendre l'aplicació d'aquestes mesures.

Finalment, el Reial decret preveu la possibilitat que les comunitats autònomes puguin imposar la realització de prestacions personals obligatòries en l'àmbit dels seus sistemes sanitaris i sociosanitaris, sempre que això resulti imprescindible per respondre a la situació d'emergència sanitària.

En tot cas, durant la vigència de l'estat d'alarma, les administracions sanitàries competents en salut pública, en el que no preveu el Reial decret, han de continuar adoptant les mesures necessàries per afrontar la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19, conformement a la legislació sanitària, en particular, a la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública; la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, i la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, així com a la normativa autonòmica corresponent.

No obstant això, en una situació epidemiològica com l'actual, resulta imprescindible combinar les mesures previstes en la legislació sanitària amb unes altres de l'àmbit del dret d'excepció, tal com recullen l'article 116.2 de la Constitució espanyola i els articles 4 i següents de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge.

Tot i la millora de la situació epidemiològica, com també de la situació de pressió hospitalària a cadascuna de les Illes Balears aquestes dues darreres setmanes, resulta necessari mantenir, amb algunes modificacions, les mesures especials de contenció de l'activitat econòmica, laboral i social en matèria de salut pública per frenar la transmissió del SARS-CoV-2 establertes pel Decret 6/2021, de 29 de gener, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19 a totes les Illes Balears, a l'empara de la declaració de l'estat d'alarma, com també, amb algunes modificacions, les mesures establertes mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 29 de gener de 2021 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària per illes que han de vigir a la comunitat autònoma de les Illes Balears, es modifiquen mesures del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID‑19 i es disposen mesures excepcionals de prevenció del contagi aplicables temporalment a les illes de Mallorca, Eivissa i Formentera, per protegir la salut de la població d'aquestes illes, atès el risc de transmetre-hi la malaltia.

En les dates immediatament anteriors a aquest Decret, l'illa de Mallorca presenta una IA14 de 57,6 casos per 100.000 habitants, i una taxa de positivitat de les proves diagnòstiques de l'1,59 % a 7 dies i de l'1,96 % a 14 dies. L'illa de Menorca presenta una IA14 de 7,3 casos per 100.000 habitants i una taxa de positivitat de les proves diagnòstiques del 0,65 % a 7 dies i del 0,63 % a 14 dies. L'illa d'Eivissa presenta una IA14 de 77,7 casos per 100.000 habitants, i una taxa de positivitat de les proves diagnòstiques del 2,02 % a 7 dies i del 3,02 % a 14 dies. I l'illa de Formentera presenta una IA14 de 33,6 casos per 100.000 habitants, i una taxa de positivitat de les proves diagnòstiques de 0 % a 7 dies i del 0,65 % a 14 dies.

En data 12 de març de 2021, el Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses ha emès un informe del qual resulta que, com a conseqüència del seguiment i l'avaluació del risc sanitari fets dins aquesta darrera quinzena, les illes de Mallorca i Menorca semblen haver estabilitzat la seva evolució positiva i l'evolució cap a la millora de la situació epidemiològica en relació amb la que presentaven fa dues setmanes, de manera que els paràmetres que presenten es troben ja fora dels llindars del que es pot qualificar d'una situació de risc extrem, molt especialment en el cas de Menorca, que presenta una evolució positiva molt accentuada, de manera que es col·loca molt propera al que es pot qualificar de situació de risc baix, a la qual cosa s'uneix el fet que l'aparició a l'illa de la variant britànica del SARS-CoV-2 ha resultat ser, fins ara, pràcticament testimonial.

Per la seva banda, l'illa de Formentera ha experimentat una millora manifesta de la situació epidemiològica, la qual cosa, unida a les particularitats que presenta l'illa, que permeten un control i una capacitat de reacció davant els contagis molt alta, permet també rebaixar el nivell d'alerta sanitària.

En conseqüència, de l'informe esmentat es desprèn que el més oportú és establir el nivell 3 d'alerta sanitària per a l'illa d'Eivissa, mentre que les illes de Mallorca i Formentera poden passar al nivell 2 d'alerta sanitària i l'illa de Menorca al nivell 1.

Ara bé, l'experiència acumulada en aquest any de lluita contra la COVID-19 ens demostra que esdevé necessari ser extremadament prudents en els passos per fer en el marc d'un procés de desescalada de mesures de prevenció del contagi del SARS-CoV-2, molt especialment des de la certesa adquirida que la limitació del contacte social i les restriccions en espais tancats d'activitats de tot tipus, i molt especialment de les que podem qualificar de socials, resulten ser una de les eines més eficients per limitar la transmissió del virus i que, en conseqüència, són unes eines que s'hauran de fer servir fins que el procés de vacunació de la població s'hagi estès a uns percentatges que permetin assolir un grau eficient d'immunitat col·lectiva.

En aquests moments, és obligat considerar, també, que a les Illes Balears s'ha detectat la presència d'una nova variant dels SARS-CoV-2, la variant B.1.1.7, popularment denominada variant britànica, la qual ha demostrat una transmissibilitat més alta respecte a les variants que s'estaven propagant fins al moment al territori.

Aquesta variant ha passat de suposar el 3,4 % dels casos positius en la primera setmana de l'any a suposar-ne més del 70 % a l'inici d'aquest mes de març.

Els resultats de les anàlisis realitzades per l'organisme de salut pública britànic han determinat que aquesta variant seria entre un 25 % i un 40 % més transmissible, mentre que altres estudis han suggerit que l'augment a la transmissibilitat podria arribar fins al 70 %.

D'acord amb aquests resultats, l'ECDC ha advertit que, si aquesta variant es converteix en la variant predominant, les mesures de contenció dels contagis vigents actualment podrien no ser suficients per evitar un increment significatiu en la mortalitat per COVID-19, per la qual cosa, en aquests moments, no es pot baixar la guàrdia i s'han de mantenir les actuacions sanitàries i de restriccions de la interacció social, dirigides a controlar la situació epidemiològica a les Illes Balears, per minvar, en allò que sigui possible, els brots de la COVID-19 declarats.

Hem de tenir present, també, el fet que estam en un context de vacunació que s'incrementarà considerablement en les properes setmanes, cosa que, sumada al manteniment de les mesures restrictives que estableix aquest Decret, ens pot permetre evitar la possible expansió descontrolada de la COVID-19 en una quarta onada, protegir la població del risc de contagi i preparar les nostres illes per afrontar en les millors condicions possibles la propera temporada turística. Així doncs, la prudència en la desescalada resulta obligada, com a mínim, fins al dia 11 d'abril d'enguany.

Per tant, es considera necessari mantenir mesures temporals i excepcionals que persegueixen l'objectiu de limitar les activitats socials de la ciutadania.

El fet que, en aquests moments, l'illa de Mallorca es trobi en el nivell 2 d'alerta sanitària, l'illa de Menorca en el nivell 1, l'illa d'Eivissa en el nivell 3 i l'illa de Formentera en el nivell 2, justifica les diferents mesures que s'han d'aplicar a cadascuna de les Illes Balears, a les quals, a més de les mesures que conté aquest Decret, els són aplicables també les altres mesures que, per als nivells d'alerta respectius, conté el Decret 18/2020, de 27 de novembre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'actualitzen les mesures establertes com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per fer front a la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19, i es vinculen als nivells d'alerta sanitària, com també les mesures establertes per acord del Consell de Govern o per resolució de la consellera de Salut i Consum.

Per tot això, d'acord amb l'habilitació establerta en l'article 2.2 del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, dict el següent

DECRET

Primer

Objecte

Aquest Decret té per objecte establir mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19 a totes les Illes Balears, a l'empara de la declaració de l'estat d'alarma, durant el període comprès entre el dia 15 de març i el dia 11 d'abril d'enguany.

Segon

Limitacions de la llibertat de circulació de les persones en horari nocturn a totes les Illes Balears

1. Es mantenen, en l'àmbit territorial de totes les Illes Balears, les limitacions de la llibertat de circulació de les persones en horari nocturn en els termes que preveu l'apartat segon del Decret 6/2021, de 29 de gener, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19 a totes les Illes Balears, a l'empara de la declaració de l'estat d'alarma.

2. Consegüentment, estan prohibits tots els desplaçaments i la circulació per les vies públiques entre les 22.00 i les 6.00 hores, amb les excepcions establertes en el punt 3 de l'apartat segon del Decret esmentat.

Tercer

Limitacions a les reunions i trobades familiars i socials

Es disposa que, en l'àmbit territorial de les Illes Balears, s'han d'aplicar les limitacions a les reunions i trobades familiars i socials en els termes següents:

1. A partir de la publicació d'aquest decret i fins el dia 25 de març únicament es permeten les reunions i trobades familiars i socials d'un màxim de sis persones, sempre que pertanyin, com a màxim, a dos nuclis de convivència, tant en espais públics com privats i tant a l'interior com a l'exterior, excepte si són persones convivents.

2. Durant el període comprés entre el dia 26 de març i l'11 d'abril, ambdós inclosos, i en aplicació de l'Ordre Comunicada de la Ministra de Sanitat d'11 de març, mitjançant la qual s'aprova la declaració d'actuacions coordinades front a la COVID-19 amb motiu del pont de Sant Josep i de Setmana Santa de 2021, únicament es permeten les reunions i trobades familiars i socials d'un màxim de quatre persones a l'interior o sis a l'exterior, en espais públics, sempre que pertanyin, com a màxim, a dos nuclis de convivència, excepte si són persones convivents.

Això no obstant, en espais privats, únicament són permeses les reunions d'un únic nucli de convivència.

3. No obstant el que disposen el punts anteriors, des del 15 de març fins a l'11 d'abril, les reunions i trobades en espais de restauració s'han de dur terme en les condicions següents:

- A l'illa de Mallorca: s'han de limitar a un màxim de quatre persones tant a l'interior com a l'exterior, sempre que pertanyin, com a màxim, a dos nuclis de convivència, excepte si són persones convivents.

A les illes de Menorca i de Formentera: s'han de limitar a un màxim de quatre persones a l'interior i sis l'exterior, sempre que pertanyin, com a màxim, a dos nuclis de convivència, excepte si són persones convivents.

A l'illa d'Eivissa: s'han de limitar a un màxim de quatre persones i només a l'exterior, sempre que pertanyin, com a màxim, a dos nuclis de convivència, excepte si són persones convivents.

 

​​​​​​​4. No estan incloses en la limitació prevista en aquest apartat les activitats laborals, les institucionals, les de transport i les dels centres docents que imparteixen ensenyaments a què fa referència l'article 3 de la Llei orgànica d'educació, incloent-hi l'ensenyament universitari, ni aquelles per a les quals s'estableixen mesures específiques en el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, com ara les activitats esportives o culturals.

Quart

Limitacions de la cabuda en llocs de culte

Les limitacions a la permanència de persones en llocs de culte s'estableixen en els termes següents:

1. A l'illa d'Eivissa no es pot superar el 30 % de la cabuda.

2. A les illes de Mallorca, Menorca i Formentera no es pot superar el 50 % de la cabuda.

En tot cas, s'ha d'assegurar la distància d'almenys un metre i mig entre persones de diferents nuclis de convivència.

Cinquè

Mesures complementàries

En tot allò que no preveu aquest Decret i en el que hi sigui compatible, s'han d'aplicar, en els àmbits territorials afectats per aquest Decret, les mesures que, amb caràcter general, estableix el Decret 18/2020, de 27 de novembre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'actualitzen les mesures establertes com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per fer front a la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19, i es vinculen als nivells d'alerta sanitària, com també les que conté el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, i les seves modificacions.

Sisè

Modificació

S'avança a les 00:00 hores de dia 15 de març, la finalització dels efectes del punt Tercer del Decret 20/2021, de 26 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19 a totes les Illes Balears, a l'empara de la declaració de l'estat d'alarma.

Conseqüentment les restriccions a les entrades i sortides de les illes d'Eivissa i Formentera establertes en el decret esmentat tenen efectes fins a les 00:00 hores de dia 15 de març.

Setè

Règim sancionador

Els incompliments individualitzats del que disposa aquest Decret poden ser constitutius d'una infracció administrativa d'acord amb el Decret llei 1/2020, de 10 de juliol, pel qual s'estableix un règim sancionador específic per fer front als incompliments de les disposicions dictades per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

Vuitè

Notificacions

Aquest Decret s'ha de notificar a la Delegació del Govern a les Illes Balears, als consells insulars i als ajuntaments, a fi d'establir els controls i les mesures pertinents per garantir-ne l'efectivitat.

Novè

Interposició de recursos

Contra aquest Decret, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que el dicta, en el termini d'un mes comptador des de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o, alternativament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem, en el termini de dos mesos comptadors des de la publicació, de conformitat amb els articles 12 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

​​​​​​​Desè

Publicació i efectes

Aquest Decret s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i, llevat que el propi Decret estableixi una data posterior, produeix efectes des del moment de la publicació, excepte, per a l'illa d'Eivissa, el punt 1 de l'apartat tercer, que produeixen efectes a partir de les 00.00 hores de dia 15 de març. L'eficàcia es manté fins a les 24.00 hores del dia 11 d'abril d'enguany.

 

Palma, 12 de març de 2021

La presidenta ​​​​​​​Francesca Lluch Armengol i Socias