Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 44263
Resolució del conseller d’Educació i Formació Professional de 10 de març de 2021 per la qual es convoquen ajuts individualitzats de menjador per a alumnes escolaritzats en centres docents no universitaris durant el curs escolar 2020-2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1.L'article 27 de la Constitució espanyola estableix com a dret fonamental el dret a l'educació.

2.L'article 83 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, disposa que, per garantir la igualtat de tots els ciutadans en l'exercici del dret a l'educació, s'han d'establir beques i ajuts a l'estudi per tal de compensar situacions socioeconòmiques desfavorables.

3.L'article 9.1 de la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, modificada per la Llei orgànica 8/2000, reconeix a tots els estrangers menors de divuit anys el dret a accedir al sistema públic de beques i ajuts.

4.Dins l'àmbit autonòmic de les Illes Balears, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals correspon a l'Administració de la Comunitat Autònoma o a les entitats públiques que en depenen, i disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que, prèviament, el conseller competent n'hagi establert les bases reguladores per mitjà d'una ordre.

5.En aplicació d'aquesta obligació, l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 100, d'11 de juliol de 2009, estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'educació i cultura.

6.L'article 1 d'aquesta Ordre especifica, en l'apartat 2.6, que poden ser objecte d'ajut, entre d'altres, els serveis complementaris a l'ensenyament, entre els quals s'inclouen, en la lletra a), els ajuts per a menjador.

7.Es considera oportú engegar una nova convocatòria d'ajuts de menjador per al curs escolar 2020-2021, atès que es poden haver produït noves situacions de necessitat social en matèria d'alimentació en unitats familiars d'alumnes que no han rebut cap ajuda en el marc de la convocatòria de la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 29 de setembre de 2020 per la qual es convoquen ajuts individualitzats de menjador per a alumnes escolaritzats en centres docents no universitaris de les Illes Balears durant el curs escolar 2020-2021 (BOIB núm. 172, de 6 d'octubre de 2020). Aquesta nova convocatòria s'adreça, per tant, a totes les persones afectades per situacions sobrevingudes amb posterioritat al moment en què va finalitzar el període de presentació de sol·licituds de la convocatòria anterior.

8.Tal com estableix l'article 5 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, les famílies en situació de protecció especial han de tenir una atenció prioritària o específica, atesa l'especial dificultat per acomplir la cura i l'atenció als membres que en formen part, en situació de vulnerabilitat econòmica o social. A més, en l'article 10, s'especifica que s'entén per famílies en situació de vulnerabilitat econòmica especial les famílies beneficiàries de la renda social garantida o de la renda mínima d'inserció o les que tenen el subsidi de desocupació com a únic ingrés.

9.El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 4 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009) estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura.

10.Aquesta convocatòria està recollida en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018), i modificat per la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 30 de juny de 2020 (BOIB núm. 118, de 4 de juliol de 2020), vigent en virtut de l'Acord del Consell de Govern de 25 de gener de 2021 pel qual es prorroga la vigència del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020 (BOIB núm. 11, de 26 de gener de 2020).

 

Fonaments de dret

1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig de 2006).

2.La Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social (BOE núm. 10, de 12 de gener de 2000).

3.La Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència (BOE núm. 180, de 29 de juliol de 2015).

4.El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social (BOE núm. 289, de 3 de desembre de 2013).

5.La Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears (BOIB núm. 53, de 9 d'abril de 2011).

6.La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost de 2016).

7.La Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies (BOIB núm. 97, de 7 d'agost de 2018).

8.La Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 15, de 2 de febrer de 2019).

9.La Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021 (BOIB núm. 216, de 31 de desembre de 2010).

10.La Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses (BOE núm. 277, de 19 de novembre de 2003), modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.

11.La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre de 2003).

12.El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005).

13.El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer de 2021).

14.El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, de 5 de maig de 2011), afectat per l'Acord del Consell de Govern de 27 de maig de 2011 pel qual es corregeixen les errades del Decret 39/2011 (BOIB núm. 78, de 28 de maig de 2011).

15.La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).

16.La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).

17.El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 176, de 25 de juliol de 2006).

18.El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre de 2004).

19.La Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 8, de 15 de gener de 2015).

20. L'Acord del Consell de Govern de 7 de setembre de 2020 pel qual s'aplica la previsió de l'article 117.2 de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte a l'exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada (BOIB núm. 155, de 8 de setembre de 2020).

21.L'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018) i la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 23 de juliol de 2020 per la qual es modifica l'annex al Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 132, de 28 de juliol de 2020).

22. L'Acord del Consell de Govern de 25 de gener de 2021 pel qual es prorroga la vigència del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020 (BOIB núm. 11, de 26 de gener de 2021).

23. L'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009).

Per tot això, dict la següent

Resolució

1.Aprovar la convocatòria d'ajuts individualitzats de menjador per a alumnes escolaritzats en centres docents no universitaris de les Illes Balears durant el curs escolar 2020-2021.

2. Publicar les bases de la convocatòria d'ajuts individualitzats de menjador per a alumnes escolaritzats en centres docents no universitaris durant el curs escolar 2020-2021, que es recullen en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

3. Publicar el model de sol·licitud, que figura en l'annex 2 d'aquesta Resolució.

4.Publicar el model d'acceptació de l'ajut, que figura en l'annex 3 d'aquesta Resolució.

5.Publicar el model de rebut de l'ajut, que figura en l'annex 4 d'aquesta Resolució.

6.Publicar el model d'ajuts rebutjats, que figura en l'annex 5 d'aquesta Resolució.

7.Publicar els models de conveni marc de col·laboració d'acord amb el punt tercer de l'annex 1 d'aquesta Resolució, que figuren en els annexos 6 i 7.

8.Publicar el model de diligència de registre, que figura en l'annex 8 d'aquesta Resolució.

9.Publicar el model de certificat i memòria econòmica dels ajuts, que figura en l'annex 9 d'aquesta Resolució.

10.Publicar el model de declaració responsable, que figura en l'annex 10 d'aquesta Resolució.

11.Publicar el model d'adhesió del conveni de col·laboració, que figura en l'annex 11 d'aquesta Resolució.

12. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i establir que comenci a vigir a partir de la data de la publicació.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 10 de març de 2021

El conseller d'Educació i Formació Professional

Martí X. March i Cerdà

 

 

ANNEX 1

Bases de la convocatòria

 

Primer

Objecte de la convocatòria i quantia dels ajuts

1. L'objecte d'aquests ajuts és finançar part del cost del servei de menjador escolar als alumnes amb necessitats econòmiques i socials sobrevingudes per motiu de la COVID-19 que no hagin obtingut ajut en la convocatòria publicada en data 6 d'octubre de 2020 i que durant el curs 2020-2021 cursin estudis d'educació infantil, educació primària o educació secundària en centres docents públics no universitaris dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional o en centres privats concertats en què s'imparteixin estudis obligatoris, o que estiguin adscrits a un centre concertat en què s'imparteixin estudis obligatoris, així com afavorir l'escolarització i compensar els alumnes escolaritzats en centres de primer cicle d'educació infantil que per conveni formen part de la xarxa d'escoletes públiques o de la xarxa educativa complementària.

2. Els ajuts s'han de fer efectius amb càrrec a la partida pressupostària 13601 413G99 48021 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma per a l'any 2021, per un import màxim de 2.000.000 euros. En qualsevol cas, aquesta partida es pot incrementar per modificació pressupostària, per tal de disposar de més recursos per a aquesta finalitat mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, d'acord amb l'article 4.3.b) de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.

Segon

Requisits per ser beneficiari

1. Per sol·licitar els ajuts recollits en aquesta convocatòria, s'han de complir els requisits següents:

a) Estar escolaritzat en un centre docent públic no universitari o en un centre privat concertat al segon cicle d'educació infantil, a educació primària o a educació secundària durant el curs escolar 2020-2021.

b) Estar escolaritzat en un centre del primer cicle d'educació infantil que formi part de la xarxa d'escoletes públiques o de la xarxa educativa complementària que hagi signat el conveni pertinent.

c) No haver estat beneficiari en la convocatòria anterior.

d) Complir algun dels supòsits següents quant als ingressos de la unitat familiar:

- Ser beneficiari de la prestació laboral extraordinària per cessament de l'activitat laboral dels treballadors autònoms.

- Percebre una prestació per expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO).

- Percebre una prestació extraordinària per a fixos discontinus per finalització de campanya.

- Ser beneficiari del subsidi de desocupació (atur).

- Ser beneficiari de rendes mínimes d'inserció, renda social garantida i altres simila- rs existents en el moment de la valoració.

- Percebre una quantia igual o inferior al salari mínim interprofessional.

- No tenir cap tipus de prestació.

2. Encara que un alumne actualment no sigui usuari del menjador, si es té coneixement que la família es troba en alguna de les situacions exposades en el punt anterior, se'l podrà proposar perquè rebi l'ajut. Davant aquesta situació cal tenir en compte que:

a) Als centres que tenen el servei de menjador actiu, la quantia es destinarà a pagar a l'empresa els dies que l'alumne hagi fet ús del servei.

b) En casos excepcionals de centres que hagin tengut actiu el servei de menjador però que actualment per la situació COVID no puguin oferir el servei, també podran sol·licitar l'ajut per a l'alumne, i en el cas que li sigui concedit, es procedirà a realitzar un ingrés al compte facilitat per la família.

 

Tercer

Conveni de col·laboració per a la gestió dels ajuts

1. Els centres privats concertats i els centres del primer cicle d'educació infantil que, per conveni, formen part de la xarxa d'escoletes públiques o de la xarxa educativa complementària i que participin en aquesta convocatòria han de formalitzar un conveni com a entitat col·laboradora amb la Conselleria d'Educació i Formació Professional per a la gestió d'aquests ajuts, d'acord amb els models publicats en l'annex 6 (centres concertats) i l'annex 7 (centres xarxa), respectivament.

2. La formalització del conveni per part de l'entitat col·laboradora, d'acord amb l'article 27 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, es farà mitjançant la comunicació d'adhesió segons el model de conveni publicat en l'annex 6 (centres concertats) i l'annex 7 (centres xarxa) i d'acord amb el model que figura en l'annex 11.

3. Els titulars dels centres han d'enviar aquesta adhesió per registre electrònic (VALIB), abans del 31 de març de 2021  a la Direcció General de Primera Infància , Innovació i Comunitat Educativa.

Quart

Barem

S'estableix un barem per determinar la quantia de l'ajuda, en funció dels criteris següents:

A. Situació laboral transitòria (la puntuació no és acumulable; s'ha de triar un dels supòsits):

a) Beneficiaris de prestacions extraordinàries COVID o subsidi; beneficiaris de rendes mínimes d'inserció, renda social garantida i altres similars existents en el moment de la valoració; perceptors d'una quantia igual o inferior al salari mínim interprofessional.

Nombre de menors al seu càrrec (de menys de 14 anys)

Durada de la situació

Menys de 6 mesos

Més de 6 mesos

1

5 punts

10 punts

2

7 punts

12 punts

3+

9 punts

14 punts

b) Sense prestació econòmica per part de cap dels membres de la unitat familiar (14 punts).

B. Circumstàncies familiars

Circumstància

Puntuació

Per cada infant en acolliment

1 punt

Per cada persona de la unitat familiar amb discapacitat física o psíquica (més d'un 33 %)

2 punts

Per família nombrosa general

1 punt

Per família nombrosa especial

2 punts

Per família monoparental

2 punts

C. Condicions sociofamiliars desfavorables: Els centres educatius han de valorar les necessitats sociofamiliars desfavorables sobrevingudes amb els mateixos criteris que en el seu moment es van aprovar al Consell Escolar o a la Comissió per a la convocatòria de les ajudes de menjador de 29 de setembre de 2020 (BOIB núm. 172, de 6 d'octubre de 2020), sense necessitat de convocar-lo novament. Per a l'obtenció d'informació és important la participació dels membres dels serveis d'orientació o l'educador social —als centres que en disposin— i assegurar la confidencialitat de les dades dels alumnes i de les famílies. Aquestes condicions són:

a) Desatenció/maltractament (màxim atorgat en aquest apartat, 1 punt):

- Maltractament físic, psíquic o emocional

- Violència domèstica

- Negligència física (en alimentació, higiene, organització familiar, etc.) i psíquica (ignorància, rebuig, etc.)

- Abús o explotació sexual o laboral

- Model de vida inadequat a la llar (conductes delictives, etc.)

- Problemes de salut provocats

- Impossibilitat de compliment de les obligacions dels pares o tutors (per causa de mort, presó o incapacitat)

b) Risc (màxim atorgat en aquest apartat, 1 punt):

- Característiques familiars:

  • Estructura familiar
  • Relacions familiars
  • Context socioeducatiu (aïllament, dèficits, etc.)
  • Competència per a l'educació i criança dels fills
  • Salut física o psíquica dels pares

- Salut física i psicosocial dels infants

c) Dificultats en l'atenció per motius de disponibilitat del pare, la mare o els tutors (màxim atorgat en aquest apartat, 2 punts):

- Incompatibilitat amb l'horari formatiu

- Problemes de salut que impedeixin l'atenció dels fills (per problemes crònics, físics o psíquics del pare, la mare o els tutors o altres membres de la unitat familiar que puguin ser causa d'indisponibilitat)

d ) Si disposa d'un informe dels serveis socials corresponents que aconselli facilitar l'ajut individual de servei escolar de menjador arran de les circumstàncies socioeconòmiques desfavorables, s'ha d'atorgar una puntuació directa de 4 punts en aquest apartat.

Cinquè

Membres de la unitat familiar

1. En el cas de divorci o separació legal dels pares, no es considera membre computable aquell que no convisqui amb la persona beneficiària de l'ajut.

2. Es considera membre computable la persona que mantengui una relació afectiva amb el progenitor o el tutor legal del beneficiari que presenta la sol·licitud en condició de cònjuge, de parella de fet (acreditada d'acord amb la Llei 18/2001, de 19 de desembre, de parelles estables, BOIB núm.156, de 29 de desembre de 2001) o de situació de fet estable.

Sisè

Quantia dels ajuts

1. La quantia dels ajuts assignada a cada sol·licitant que hagi obtingut la condició de beneficiari dependrà de la puntuació obtinguda en l'apartat de baremació de les sol·licituds. La quantia s'ha calculat a partir del preu mitjà del cost anual dels menjadors que gestiona la Conselleria d'Educació i Formació Professional:

- 20 punts o més: 80 % del cost mitjà del menjador (735 euros)

- De 15 a 19 punts: 70 % del cost mitjà del menjador (642 euros)

- De 10 a 14 punts: 50 % del cost mitjà del menjador (460 euros)

- De 5 a 9 punts: 25% del cost mitjà del menjador (229 euros)

2. El centre només pagarà a l'empresa que presta el servei de menjador la quantia corresponent als dies en què realment el beneficiari hagi fet ús d'aquest servei de menjador i d'acord amb la relació establerta en el quadre següent:

% del cost del menú

Quantia ajut

Quantitat/dia

80 %

735,00 €

5,00 €

70 %

642,00 €

4,37 €

50 %

460,00 €

3,13 €

25 %

229,00 €

1,56 €

3. En cas que, per circumstàncies sobrevingudes, se suspenguin les classes i/o el servei de menjador, o no s'hagi pogut obrir el servei, el centre ha de transferir la quantia diària pertinent dels dies de suspensió del servei al compte bancari facilitat per la família.

4. En cap cas la quantia de l'ajut pot ser superior al cost del servei de menjador.

Setè

Presentació de sol·licituds i termini

1. Les sol·licituds per obtenir els ajuts de menjador s'han de formalitzar mitjançant l'imprès normalitzat que figura en l'annex 2 d'aquesta Resolució. El model també es pot trobar a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (http://dgpice.caib.es).

2. En el cas que l'ajut se sol·liciti per a més d'un membre de la mateixa unitat familiar al mateix centre on es cursin estudis durant el curs escolar 2020-2021, la petició s'ha de formular en un únic imprès.

3. Les sol·licituds s'han de presentar, degudament emplenades, als centres educatius on es cursen els estudis durant el curs escolar 2020-2021, en un termini de set dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució. Les sol·licituds s'han de presentar juntament amb la documentació acreditativa necessària.

4. Els alumnes que, amb l'autorització expressa de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (seguint l'apartat m) de l'article 3.1 de la Resolució de 9 de setembre de 2003 del conseller d'Educació i Cultura per la qual es regulen l'organització i el funcionament del servei escolar de menjador als centres públics no universitaris —BOIB núm.131, de 18 de setembre de 2003—), facin ús del servei de menjador d'un centre diferent a aquell on cursen els estudis han de presentar la sol·licitud, degudament emplenada, al centre on cursen els estudis.

5. Si la sol·licitud o la documentació presentades estan incompletes i/o tenen deficiències, el centre educatiu ha de requerir la persona sol·licitant perquè les esmeni en el termini de cinc dies naturals comptadors des de la recepció del requeriment.

6. En el cas que es disposi de documentació lliurada en el termini de la Resolució del 29 de setembre, publicada al BOIB núm. 172, 6 d'octubre, no cal tornar a presentar-la, ni tampoc aquella que el centre ja té. En cas contrari, les persones sol·licitants han de presentar, juntament amb la sol·licitud, la documentació següent:

a) Fotocòpia del llibre de família amb tots els membres. En els casos de nul·litat, separació o divorci, s'ha d'acompanyar de la sentència judicial que ho declari. Les separacions de fet han d'acreditar-se mitjançant qualsevol documentació que ho demostri.

b) Certificat de convivència a l'efecte de computar els membres de la unitat familiar.

7. A més, segons el cas concret, s'ha d'aportar la documentació següent:

a)Per obtenir punts per criteri familiar:

i- Per família nombrosa: s'ha de lliurar una fotocòpia del carnet de família nombrosa o la documentació acreditativa a l'efecte, vigent el 31 de desembre de 2020.

ii. Per membres de la unitat familiar afectats per discapacitats físiques o psíquiques: s'ha de presentar el certificat expedit per l'organisme oficial que acrediti les circumstàncies físiques o psíquiques de la malaltia o la discapacitat en vigor.

iii. Per infant en acolliment: s'ha de lliurar la documentació acreditativa de l'acolliment.

iv. Per família monoparental: s'ha de lliurar la documentació acreditativa de la situació.

b) Per obtenir punts per condicions sociofamiliars desfavorables, el centre ha de requerir la documentació que consideri oportuna per justificar la situació sociofamiliar al·legada per la persona sol·licitant i n'ha de valorar les necessitats amb els mateixos criteris que en el seu moment es van aprovar al Consell Escolar o a la Comissió per a la convocatòria publicada al BOIB núm. 172, de 6 d'octubre de 2020. Per a l'obtenció d'informació és important la participació dels membres dels serveis d'orientació o de l'educador social —als centres que en disposin— i assegurar la confidencialitat de les dades dels alumnes i de les famílies.

Vuitè

Autoritzacions

1. La presentació de la sol·licitud de l'ajut implica autoritzar la direcció del centre en què estigui matriculat l'alumne perquè percebi l'ajut corresponent a través del compte corrent del centre. La persona que tengui la pàtria potestat del menor beneficiari de l'ajut ha d'expressar per escrit aquesta autorització en l'espai que es destina a aquest efecte en el model de sol·licitud.

2. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació de les bases d'aquesta convocatòria i l'autorització de l'òrgan competent a consultar si la persona beneficiària està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

Novè

Tramitació als centres docents

1. La direcció del centre docent ha de rebre la sol·licitud i executar les operacions següents:

a) Registrar l'entrada de la sol·licitud o, si n'és el cas, emetre una diligència per fer-ne constar l'entrada, segons el model que figura en l'annex 2 d'aquesta Resolució. El model també es pot trobar a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (http://dgpice.caib.es).

b) Confirmar que cada fanília presenti una única sol·licitud.

c) Revisar que la sol·licitud s'ha emplenat correctament i que la documentació adjunta és correcta, i, si escau, requerir la documentació pertinent.

d) Emplenar l'apartat de la sol·licitud que conté dades relatives als centres docents.

e) En el cas de tractar-se d'una família nombrosa, revisar si s'ha aportat una còpia del carnet de família nombrosa.

2. Un cop fetes les comprovacions descrites en l'apartat anterior, s'ha d'introduir la sol·licitud al GESTIB. Les sol·licituds s'han d'introduir abans de l'1 d'abril de 2021.

3. Posteriorment, ha de comunicar a les famílies el codi corresponent a la seva sol·licitud mitjançant el resguard que genera el GESTIB una vegada introduïda la sol·licitud.

4. El consell escolar ha d'informar sobre el compliment de tots els requisits exigits per ser beneficiari dels ajuts.

5. Abans del de l'1 d'abril de 2021, el centre ha de registrar i trametre a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa un certificat en què consti la relació d'alumnes que han presentat sol·licitud per ser-ne beneficiari, el qual ha de contenir:

a) La relació, ordenada per codi, dels alumnes que es consideri que tenen dret a rebre l'ajut, amb la puntuació corresponent.

b) La relació, ordenada per codi, dels alumnes que no compleixin els requisits per ser beneficiaris i els motius que ho justifiquin.

6.  La direcció del centre és la responsable de verificar i custodiar la documentació adjunta a les sol·licituds, així com de la introducció correcta de les dades al GESTIB.

7. La Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa pot sol·licitar la documentació als centres per comprovar el compliment de la normativa vigent.

Desè

Tramitació a la Conselleria d'Educació i Formació Professional

1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

2. La instrucció del procediment s'ha de tramitar d'acord amb el que preveu l'article 8 de les bases reguladores aprovades per l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.

3. La Comissió Avaluadora s'ha de constituir a la seu de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de la Conselleria d'Educació i Formació Professional amb la finalitat d'elaborar l'informe que ha de servir de base a la proposta de resolució. La Comissió està formada pels membres següents:

a) La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa o la persona en qui delegui, com a presidenta.

b) La cap del Servei de Comunitat Educativa.

c) Un inspector, nomenat pel cap del Departament d'Inspecció Educativa.

d) Un director d'un centre públic d'educació infantil i primària, nomenat per la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

e) Un director d'un centre concertat, nomenat per la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

f) Una persona en representació de la Confederació d'Associacions de Pares i Mares d'Alumnes de Balears (COAPA).

g) Un funcionari de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, que actuarà com a secretari.

4. La Comissió ha d'analitzar les valoracions fetes pels centres, confeccionar la relació d'alumnes per ordre de puntuació i elevar a l'òrgan instructor l'informe que ha de servir de base per a la proposta de resolució de la convocatòria en la qual es determinen, d'acord amb els recursos disponibles, els beneficiaris per centres i la quantia dels ajuts, així com la relació dels alumnes proposats per a la denegació de l'ajut, tot especificant-ne el motiu.

5. En el cas de possibles empats, s'ha de prioritzar els alumnes d'unitats familiars que no perceben cap tipus de prestació o d'unitats familiars amb més membres. Si persisteix l'empat, la Comissió Avaluadora ha de determinar, motivadament, qui té dret a ser persona beneficiària de l'ajut.

6. Els alumnes que, tot i reunir els requisits de la convocatòria, no hagin assolit la puntuació que els permeti obtenir l'ajut, atès que els recursos disponibles són limitats, queden en una llista d'espera, ordenats d'acord amb la seva puntuació. En aquest supòsit, si algun beneficiari de l'ajut no pogués gaudir-ne, el consell escolar del centre l'ha d'assignar a l'alumne següent de la llista esmentada. En el cas que no quedin alumnes a la llista d'espera, el consell escolar podrà assignar aquesta quantitat de manera argumentada a alumnes que presentin situacions sociofamiliars o econòmiques que així ho recomanin.

7. Una vegada examinades les propostes registrades pels centres, la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa ha de trametre, mitjançant el GESTIB, el llistat provisional d'alumnes admesos i exclosos.

8. El llistat provisional a què es refereix l'apartat anterior ha de contenir les dades següents:

a) El codi de la sol·licitud, atès que en la resolució definitiva de concessió que es publica en el BOIB només consta aquest codi a l'efecte d'identificar cada sol·licitud.

b) Les valoracions dels apartats a què es refereix el punt quart d'aquestes bases.

9. El dia 12 d'abril de 2021 els centres han de publicar el llistat provisional al tauler d'anuncis del centre. Aquest llistat ha de romandre al tauler d'anuncis durant 5 dies hàbils. Durant aquest període, els tutors legals poden presentar al·legacions sobre les dades del llistat. El centre ha d'introduir al GESTIB les al·legacions presentades, les ha de resoldre i ha de comunicar-ne la resolució als tutors legals que les hagin efectuades en un termini de tres dies lectius.

10. Acabat el termini per al·legar i, si s'escau, una vegada resoltes les al·legacions que hagin presentat els tutors legals, les dades que constin al GESTIB tenen la consideració de dades definitives per tal de dictar les resolucions de concessió corresponents.

11. La proposta de resolució s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (http://dgpice.caib.es) i al tauler d'anuncis dels centres a l'efecte que els sol·licitants comuniquin l'acceptació de l'ajut al centre (annex 3 d'aquesta Resolució). En qualsevol cas, l'acceptació, tal com consta a la proposta de resolució, s'entén produïda automàticament si en el termini de tres dies hàbils des de la publicació de la proposta de resolució no es fa constar el contrari.

Onzè

Adjudicació d'ajuts

1. La resolució del procediment de concessió dels ajuts regulats en aquesta convocatòria correspon al secretari general de la Conselleria d'Educació i Formació Professional, per delegació del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 8 de novembre de 2019 per la qual es modifica la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 26 d'agost de 2019 de delegació de competències en determinats òrgans d'aquesta Conselleria (BOIB núm. 154, de 12 de novembre de 2020).

2. El termini màxim per dictar i notificar la resolució final del procediment és de sis mesos comptadors des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds.

3. La resolució, que es dicta a partir de la proposta de l'òrgan instructor, ha de ser motivada i ha d'incloure:

a) La relació, ordenada per codi, dels alumnes seleccionats, amb indicació del centre corresponent.

b) La relació, ordenada per codi, dels alumnes que, tot i complir els requisits de la convocatòria, no han assolit una puntuació suficient que els permeti obtenir l'ajut. Els alumnes inclosos en aquest darrer annex han de quedar ordenats d'acord amb la puntuació i constituir una llista d'espera, amb la qual s'han d'anar substituint, per ordre rigorós de puntuació, els alumnes adjudicataris que, per qualsevol motiu, deixin de ser beneficiaris de l'ajut.

c) La relació dels alumnes exclosos, amb indicació de la causa d'exclusió.

4. La resolució es notifica amb la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i, a efectes informatius, a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (http://dgpice.caib.es). Ha de contenir:

a) Els recursos administratius pertinents que es puguin interposar en contra.

b) La quantia exacta de l'ajut proposat.

 

Dotzè

Pagament dels ajuts

1. El pagament dels ajuts s'ha de fer als centres a càrrec de la partida pressupostària de l'any 2021, a compte de la persona beneficiària, per aplicar-los a l'ús del servei de menjador.

2. El centre escolar ha de gestionar l'ajut amb l'autorització prèvia de la persona beneficiària.

3. El centre ha d'abonar mensualment, tenint en compte els dies que realment s'hagi fet ús del servei de menjador, la quantitat corresponent de l'ajut concedit a cada alumne a compte del servei de menjador escolar a l'empresa o entitat que gestioni aquest servei. La família de l'alumne ha d'abonar la part que li correspongui a compte del servei de menjador. No obstant això, si la persona beneficiària no es troba al dia dels pagaments de les quotes del servei de menjador escolar, el centre s'ha de fer càrrec de la gestió de l'ajut rebut pel beneficiari.

4. En el cas dels alumnes que facin ús del servei de menjador d'un centre diferent d'aquell on cursin els estudis, el centre on duen a terme els estudis ha de transferir l'ajut de menjador al centre on es presta el servei. Aquest darrer és l'encarregat de pagar a l'empresa o entitat que gestioni el servei de menjador l'ajut concedit en el termini de trenta dies naturals.

5. En el cas que el pagament a la persona beneficiària de l'ajut no es pugui fer efectiu perquè el centre educatiu hagi perdut totalment el contacte amb la família, el secretari o òrgan directiu del centre educatiu ha d'expedir un certificat d'aquesta circumstància i l'import de l'ajut atorgat passa a formar part del romanent d'ajuts de menjador del centre. Aquest, de conformitat amb el consell escolar, pot destinar el romanent a cobrir necessitats derivades del servei escolar de menjador d'alumnes del centre que, acreditant una situació econòmica desafavorida, puguin ser beneficiaris d'ajuts econòmics per ser usuaris del servei escolar de menjador.

6. El centre que per conveni formi part de la xarxa d'escoletes públiques o de la xarxa educativa complementària que no pot fer efectiu el pagament de l'ajut, ha d'actuar segons el que estableix el conveni d'entitat col·laboradora.

Tretzè

Justificació dels ajuts

1. La justificació d'aquests ajuts es produeix pel fet de reunir els requisits per ser-ne beneficiari.

2. La direcció del centre ha de trametre a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa els annexos 4 i 5, justificatius de l'aplicació dels ajuts, abans del 30 de juny de 2021.

Catorzè

Compatibilitat dels ajuts

1. Aquests ajuts són compatibles amb altres ajuts que tenguin la mateixa finalitat atorgats per altres administracions o ens públics i privats, nacionals o internacionals, sempre que conjuntament o aïlladament no se superi la quantia total que se li concediria segons el que estableix el punt sisè d'aquestes bases de convocatòria.

2. S'exceptua de la regla anterior l'obtenció d'ajuts de menjador per motius socioeconòmics desfavorables i motius de desplaçament en el marc de la convocatòria aprovada mitjançant la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 29 de setembre de 2020 (BOIB núm. 172, de 6 d'octubre ).

3. Els sol·licitants tenen l'obligació de comunicar, mitjançant l'imprès de sol·licitud, l'obtenció o concessió d'altres subvencions per a la mateixa finalitat.

4. En el cas que, amb posterioritat a la concessió de l'ajut, el beneficiari rebi ajuts que tenguin la mateixa finalitat atorgats per altres administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals, s'ha d'emetre una resolució que modifiqui la concessió, la qual podrà afectar l'import de l'ajut.

Quinzè

Reintegrament dels ajuts

1. D'acord amb el que disposen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, i l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, pertoca el reintegrament total o parcial de les quantitats que ha rebut la persona beneficiària i l'exigència, si n'és el cas, de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'acordi el reintegrament en els casos que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. El procediment de reintegrament s'ha d'iniciar d'ofici per resolució de l'òrgan competent i s'ha de regir per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en la legislació estatal bàsica, sense perjudici de les particularitats que s'estableixen en el Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, en les disposicions reglamentàries de desplegament i en la legislació de finances.

3. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

Setzè

Custòdia i destrucció de documents

Els centres docents han de custodiar les sol·licituds i la documentació adjunta durant un termini de cinc anys. Una vegada transcorregut aquest temps, s'han de destruir, d'acord amb les Instruccions sobre el tractament de dades personals i materials d'avaluació als centres d'ensenyaments no universitaris de les Illes Balears, de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

Documents adjunts