Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MAÓ
Núm. 36759
Aprovació definitiva Ordenança municipal dels serveis públics de recollida de residus
Finalitzat el període d'informació pública de trenta dies hàbils, a partir de l'endemà de la publicació de l'avís d'exposició pública al BOIB núm. 204 de 5 de desembre de 2020, i segons consta a l'informe de data 5 de febrer de 2021, durant el termini d'exposició pública no s'han presentat al·legacions, ni documents, ni justificacions respecte a l'edicte esmentat.
En conseqüència, l'aprovació de l'Ordenança municipal dels serveis públics de recollida de residus s'eleva a la categoria de definitiva i, d'acord amb els articles 49 i 70.2 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, de bases reguladores de règim local, és procedent publicar el text complet aprovat de l'Ordenança, la redacció del qual és el següent:
ORDENANÇA MUNICIPAL DELS SERVEIS PÚBLICS DE RECOLLIDA DE RESIDUS
PREÀMBUL
TÍTOL I. OBJECTE, ÀMBIT D'APLICACIÓ, NATURALESA I DEFINICIONS
Article 1. Objecte
Article 2. Àmbit d'aplicació
Article 3. Naturalesa i titularitat del servei. Competències administratives
Article 4. Definicions
TÍTOL II. JERARQUÍA DE RESIDUS, PREVENCIÓ, REUTILITZACIÓ I
SEPARACIÓ PER AL RECICLATGE
Article 5. Jerarquia de residus
Article 6. Prevenció de residus i reutilització
Article 7. Compostatge domèstic i comunitari
Article 8. Residus a separar en origen
TÍTOL III. NORMES DE FUNCIONAMENT DEL SERVEI
CAPÍTOL I. NORMES GENERALS DEL SERVEI DE RECOLLIDA DE RESIDUS
Article 9. Modalitats de recollida
Article 10. Persones usuàries dels serveis de recollida
Article 11. Residus a lliurar al servei de recollida
Article 12. Residus exclosos del servei de recollida
Article 13. Freqüències i horaris del servei
Article 14. Contenidors
Article 15. Campanyes de comunicació, educació i sensibilització
CAPÍTOL II. RECOLLIDA DE RESIDUS DE PERSONES USUÀRIES DOMÈSTIQUES
Article 16. Recollida de la fracció FORM
Article 17. Recollida de la fracció paper i cartó
Article 18. Recollida de la fracció de vidre
Article 19. Recollida de la fracció d'envasos lleugers
Article 20. Recollida de voluminosos
Article 21. Recollida de restes vegetals
Article 22. Recollida de la fracció resta
CAPÍTOL III. RECOLLIDA DE RESIDUS DE PERSONES USUÀRIES COMERCIALS I INDUSTRIALS
Article 23. Recollida de residus de persones usuàries comercials
Article 24. Recollida de residus de persones usuàries industrials
CAPÍTOL IV. RECOLLIDES PUNTUALS
Article 25. Residus de festes i actes extraordinaris
TÍTOL IV. NORMES DE FUNCIONAMENT DEL SERVEI DE LA XARXA DE DEIXALLERIES
CAPÍTOL I. NORMES GENERALS DEL SERVEI DE LA XARXA DE DEIXALLERIES
Article 26. Concepte i finalitat de les deixalleries
Article 27. Residus admissibles a les deixalleries
Article 28. Residus no admissibles a les deixalleries
Article 29. Ubicació de les deixalleries
Article 30. Horari de les deixalleries
CAPÍTOL II. LLIURAMENT I ACCEPTACIÓ DELS RESIDUS A LES DEIXALLERIES
Article 31. Persones usuàries de les deixalleries
Article 32. Contraprestacions econòmiques que han de pagar les persones usuàries
Article 33. Recepció i disposició dels residus
Article 34. Propietat dels residus
Article 35. Informació a la persona usuària
Article 36. Responsabilitat de les persones usuàries
CAPÍTOL III. GESTIÓ DELS RESIDUS I MANTENIMENT DE LES INSTAL·LACIONS
Article 37. Tasques de la persona operària de la deixalleria
Article 38. Control d'entrades i sortides de la deixalleria
Article 39. Reutilització de materials
TÍTOL V. DRETS I OBLIGACIONS DELS SERVEIS
Article 40. Drets i obligacions de l'operador/a dels serveis
Article 41. Drets i obligacions de les persones usuàries dels serveis
Article 42. Prohibicions expresses del servei de recollida de residus
TÍTOL VI. VIGILÀNCIA I CONTROL
Article 43. Vigilància i control
Article 44. Mesures de control
Article 45. Deure de col·laboració
TÍTOL VII. INFRACCIONS I SANCIONS
Article 46. Règim d'infraccions i sancions
Article 47. Infraccions
Article 48. Sancions i altres responsabilitats
Article 49. Aplicació i graduació de les sancions
Article 50. Obligació de restablir
Article 51. Multes coercitives, execució subsidiària i mesures provisionals
Article 52. Prescripció d'infraccions i sancions
Article 53. Col·laboració en l'execució de mesures judicials en matèria de menors i recollida de residus
Article 54. Competència i procediment sancionador
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Disposició derogatòria única. Normes derogades
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
PREÀMBUL
La Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local, en l'article 25.2.b), atribueix als ajuntaments competències en matèria de medi ambient, en particular en gestió dels residus sòlids urbans i, així mateix, en l'article 26.1.a) i b) estableix l'obligació de prestar el servei de recollida i tractament de residus. De la mateixa manera, la Llei 20/2006, de 15 de setembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, al seu article 29 recull, dins les competències pròpies que corresponen als municipis de les Illes Balears, la prestació del servei de recollida i tractament de residus sòlids urbans.
Aquesta competència genèrica es completa amb el que disposa l'article 12.5 de la Llei 22 /2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que estableix, per una part, les competències de les entitats locals en matèria de residus segons l'article 12.5, i concreta, així, el disposat als articles 25.2 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local; i, per altra part, a la seva disposició transitòria segona, l'obligació de les entitats locals d'aprovar ordenances que s'adaptin a la llei esmentada.
La Directiva 2008/98/CE, del Parlament Europeu i el Consell, de 19 de novembre, anomenada Directiva Marc de Residus, incorpora les polítiques de prevenció i les obligacions de reciclatge, i estableix una jerarquia nova en matèria de gestió de residus, inserint els principis del Sisè Programa Comunitari en Matèria de Medi Ambient.
La Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, transposa a l'Estat espanyol com a norma bàsica la Directiva Marc de Residus i deroga la llei anterior, de 1998. Aquesta Llei té l'objecte regular la gestió dels residus impulsant mesures que prevenguin la seva generació i mitiguin els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient associats a la seva generació i gestió, millorant l'eficiència en l'ús dels recursos. Als efectes de la present ordenança, cal destacar els objectius específics de preparació per a la reutilització, reciclatge i valorització que fixa la llei.
La Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, pretén completar la legislació bàsica estatal, amb la finalitat de millorar el nivell de protecció mediambiental de l'arxipèlag balear. A més, la llei també atribueix als consells insulars la competència en l'elaboració, la tramitació i l'aprovació dels plans directors sectorials de prevenció i gestió de residus no perillosos, així com el seu seguiment, revisió i modificació.
El Pla director sectorial de prevenció i gestió de residus no perillosos de Menorca 2019-2025 (PDSR), aprovat en sessió ordinària del 15 de juny de 2020 i publicat en el BOIB 115 del 27 de juny de 2020, recull, en l'article 6, dins les competències i com a servei obligatori dels municipis, la recollida i el transport dels residus domèstics no perillosos i perillosos generats en els domicilis de la ciutadania, els comerços i els serveis, en els termes establerts en el pla de prevenció i gestió integrat en aquest pla, i en les seves ordenances i reglaments.
D'acord amb l'apartat 1.a) de l'article 3 dels Estatuts del Consorci de Residus i Energia de Menorca, en endavant Consorci, forma part del seu objecte, entre d'altres: «L'estudi, la programació i la prestació de serveis de gestió de residus que siguin competència dels ens integrants del Consorci. Als efectes d'aquests estatuts, s'entendrà per gestió de residus: la recollida (que integra la classificació i emmagatzematge), el transport i el tractament (entès com qualssevol de les operacions de valorització i d'eliminació) i qualsevol altra activitat relacionada amb els residus, incloses les actuacions realitzades en qualitat de negociant o agent. (...)»
TÍTOL I. OBJECTE, ÀMBIT D'APLICACIÓ, NATURALESA I DEFINICIONS
Article 1. Objecte
1. La present ordenança té per objecte la regulació, en l'àmbit de les competències municipals, de totes aquelles conductes i activitats dirigides al dipòsit i recollida de residus domèstics, i assimilables d'origen comercial i industrial, respectant el principi de jerarquia, a fi d'aconseguir el millor resultat ambiental global, mitigant els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient.
2. En l'exercici de les competències municipals, la present ordenança desenvolupa la legislació estatal i autonòmica en matèria de residus i de règim local, i en tot moment s'haurà d'interpretar i aplicar-se d'acord amb la citada legislació.
Article 2. Àmbit d'aplicació
1. L'àmbit d'aplicació territorial de la present ordenança és el terme municipal de Maó, de tal manera que totes les persones físiques o jurídiques que resideixin o dipositin residus al municipi de Maó estan obligades a complir el que disposa la present ordenança, així com les disposicions que, en desenvolupament d'aquesta, dictin l'Ajuntament i la resta de normativa aplicable.
2. S'inclouen a l'àmbit d'aplicació d'aquesta ordenança els residus que es generin al municipi, amb les exclusions i les excepcions establertes per l'article 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, i de conformitat amb l'establert a l'article 12 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, relatiu a les competències municipals.
Article 3. Naturalesa i prestació dels serveis. Competències administratives
1. L'Ajuntament és competent per a la recollida de residus municipals generats i dipositats al terme municipal, en la forma que estableix la present ordenança i en els termes previstos en la legislació de residus estatal, autonòmica i de règim local.
2. La prestació dels serveis de recollida de residus, inclosa la gestió de la xarxa de deixalleries, són serveis assumits pel Consorci, en virtut de l'article 3 dels seus estatuts, que es podrà dur a terme a través de les formes de gestió directa o indirecta previstes en la legislació de règim local.
Per a la prestació del servei de la recollida de la fracció resta per part del Consorci, és necessària la formalització prèvia del corresponent conveni regulador entre el Consorci i el municipi que així ho requereixi, d'acord amb el que en aquest moment estableix l'article 3.1.a) dels Estatuts del Consorci.
3. Corresponen a la Junta de Govern del Consorci de Residus i Energia de Menorca, de conformitat amb l'article 18 dels seus estatuts, les atribucions necessàries per al compliment i desenvolupament d'aquests serveis.
Article 4. Definicions
1. Als efectes d'aquesta ordenança, es consideraran les definicions formulades a l'article 3 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, així com a la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.
Entre aquestes definicions, s'inclouen les següents:
a) Residus domèstics: els residus generats a la llar com a conseqüència de les activitats domèstiques. Es consideren també residus domèstics els semblants als anteriors generats en serveis i indústries.
b) Residu: qualsevol substància o objecte que el seu posseïdor/a rebutgi o tengui la intenció o l'obligació de rebutjar. S'inclouen també en aquesta categoria els residus que es generen a les llars, provinents d'aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i estris, així com els residus i els enderrocs procedents d'obres menors de la construcció i la reparació domiciliària. Tenen la consideració de residus domèstics els residus procedents de la neteja de la via pública, zones verdes, àrees recreatives i platges, els animals domèstics morts i els vehicles abandonats.
c) Residus comercials: residus assimilables als domèstics generats per l'activitat pròpia dels comerços, a l'engròs i al detall, dels serveis d'hoteleria, restauració, servei d'àpats, bars i cafeteries (HORECA), d'oficines i mercats, així com de la resta del sector serveis.
d) Residus industrials: residus resultants de processos de fabricació, de transformació, d'utilització, de consum, de neteja o de manteniment generats per l'activitat industrial, excloses les emissions a l'atmosfera regulades per la normativa específica.
e) Residus impropis: els residus que, com a conseqüència d'una separació incorrecta, no corresponen a la fracció de residus en la qual han estat incorporats.
f) Generador/a singular: els productors/ores o els posseïdors/ores de residus d'origen comercial o industrial, però equiparables als domèstics, i que donen compliment als criteris fixats en les ordenances municipals als efectes de la seva gestió.
g) Posseïdor/a de residus: el productor/a de residus o una altra persona física o jurídica que estigui en possessió de residus.
h) Recollida: operació consistent en l'apilament de residus, inclosa la classificació i emmagatzematge inicials per al seu transport a una instal·lació de tractament.
i) Recollida separada: la recollida en la què un flux de residus es manté per separat, segons el seu tipus i naturalesa, per facilitar un tractament específic.
j) Àrea d'aportació: àrea de recollida de diferents fraccions de residus domèstics no perillosos situada a la via pública, de competència i sota vigilància de les entitats locals, més àmplia que els contenidors en vorera, amb superfície protegida i tancament perimetral, però sense consideració d'instal·lació d'emmagatzematge i preclassificació. Tindran una superfície màxima de 50 m quadrats.
k) Deixalleria: instal·lació de recepció, emmagatzematge selectiu i preclassificació de productes usats destinats a la reutilització, així com de residus municipals en espera de tractaments posteriors, com la preparació per a la reutilització, la valorització i l'eliminació.
2. Així mateix, també es consideraran les següents definicions als efectes de la present ordenança:
l) Contenidors en vorera: agrupació de contenidors de diferents fraccions de residus domèstics no perillosos, de competència i sota vigilància de les entitats locals, situats a la via pública, habitualment a la vorera.
m) Contenidors a la via pública: són els existents tant a les àrees d'aportació com a la vorera.
n) Element de contenció: qualsevol tipus de contenidor o cubell emprat per a dipositar els residus.
o) Persona usuària: es consideraran usuaris i usuàries dels serveis les persones físiques, jurídiques i les comunitats de béns que generin residus domèstics o assimilables a domèstics, de les fraccions que es recullen mitjançant els serveis que regula la present ordenança, d'acord amb la definició de «residus domèstics» establerta amb aquesta finalitat a la normativa vigent en matèria de residus.
TÍTOL II. JERARQUÍA DE RESIDUS, PREVENCIÓ, REUTILITZACIÓ I SEPARACIÓ PER AL RECICLATGE
Article 5. Jerarquia de residus
Totes les persones físiques i jurídiques que desenvolupin qualsevol activitat que generi residus al terme municipal, independentment del seu lloc de residència habitual o la seva adreça social, hauran de dur a terme les mesures necessàries per tal que els seus residus es gestionin en compliment del principi de jerarquia de residus, que estableix que la prevenció ha de ser la prioritat principal de la gestió, seguida, per aquest ordre, per la preparació per a la reutilització, la separació per al reciclatge i altres activitats de valorització, inclosa l'energètica, i, com a darrera opció, l'eliminació.
Article 6. Prevenció de residus i reutilització
Totes les persones físiques i jurídiques que desenvolupin qualsevol activitat que generi residus al terme municipal, independentment del seu lloc de residència habitual o la seva adreça social, hauran d'adquirir conductes encaminades a prevenir el malbaratament dels recursos i a minimitzar la producció de residus. A més, abans de convertir un bé de consum en un residu haurà de procurar exhaurir-ne la vida útil, donant-li un nou ús, mitjançant la seva reutilització.
En el mateix sentit, les conductes hauran d'anar encaminades a donar compliment a les normatives de residus relatives a la reducció dels productes d'un sol ús, a la prevenció d'envasos i a la reducció del malbaratament alimentari.
Article 7. Compostatge domèstic i comunitari
Les persones físiques i jurídiques que desenvolupin qualsevol activitat que generi residus al terme municipal, independentment del seu lloc de residència habitual o la seva adreça social, sempre que sigui possible, podran portar a terme operacions de compostatge domèstic –o, si és el cas, comunitari–, sota les següents premisses:
- Els bioresidus a compostar procediran únicament dels domicilis o jardins de les persones usuàries de la instal·lació, però el material estructurant també podrà tenir altres procedències, com les restes de podes de parcs i jardins públics, palla, restes agrícoles i similars.
- El compost resultant serà utilitzat exclusivament per les persones usuàries de la instal·lació i no es podrà comercialitzar a tercers.
- La capacitat màxima de les instal·lacions no superarà 20 m3, comptant el volum dels compostadors però no el material estructurant, que podrà disposar, com a màxim, de 10 m3 més per a l'emmagatzematge.
Els punts de compostatge comunitari podran implantar-se en sòl públic o privat i mantindran una distancia mínima de 15 metres a zones habitades i altres espais sensibles, com zones comercials, centres sanitaris, llits de torrents o infraestructures de captació i emmagatzematge d'aigua. A més, disposaran de mesures per evitar les males olors, l'accés de rosegadors i altres animals, i restaran sota responsabilitat d'una persona, que s'encarregarà de supervisar-ne l'ús i funcionament.
Aquests punts de compostatge comunitari hauran de comptar amb autorització de l'Ajuntament. La sol·licitud de les persones interessades es dirigirà al departament de Medi Ambient i haurà de contenir el següent:
- Ubicació del punt a desenvolupar el compostatge comunitari. Plànols i imatges
- Indicació dels habitatges i/o establiments als que ha de donar servei
- Justificació dels requeriments recollits en el present article i la normativa sectorial aplicable
Una vegada obtinguda la corresponent autorització municipal, les persones responsables hauran de presentar comunicació prèvia i declaració responsable de la seva activitat davant l'òrgan competent en matèria de residus del Govern de les Illes Balears.
No es podrà començar l'activitat fins disposar de les corresponents autoritzacions.
Article 8. Residus a separar en origen
Als efectes de la present ordenança i sense perjudici del que s'estableixi en les corresponents normatives d'aplicació, totes les persones físiques i jurídiques que desenvolupin qualsevol activitat que generi residus al terme municipal, independentment del seu lloc de residència habitual o la seva adreça social, restaran obligades a separar els seus residus i lliurar-los a les corresponents entitats públiques o privades autoritzades.
Els residus s'hauran de separar, com a mínim, en les fraccions establertes en aquest article, les quals es podran ampliar o reduir conforme a la normativa sectorial vigent en cada moment.
a) Fracció orgànica
Fracció dels residus domèstics o assimilables que comprendrà les restes orgàniques compostables, és a dir, les restes de menjar i restes vegetals de mida petita que poden ser recollides selectivament i susceptibles de degradar-se biològicament.
Les restes vegetals acceptables per a recollir-se conjuntament amb la fracció orgànica seran les de mida petita no llenyosa (gespa, fullaraca, rams de flors, etc.), sempre que no superin un volum de 40 litres.
Aquesta fracció s'haurà de presentar dins una bossa compostable i en cap cas podrà contenir més d'un 5% d'impropis o altre percentatge inferior que vengui determinat per la normativa d'aplicació.
Aquests residus es podran gestionar, sempre que sigui possible, mitjançant compostatge domèstic o comunitari.
També es podran lliurar al servei de recollida de residus o a la xarxa de deixalleries, conforme al desenvolupat al llarg de la present ordenança.
De la mateixa manera, es podran lliurar a gestor autoritzat.
b) Fracció paper i cartó
Fracció dels residus domèstics o assimilables que està constituïda pels diaris, revistes, fullets, cartons, paper escrit, paper d'ordinador i tota mena d'envasos i embolcalls de paper i cartó.
Aquest material s'haurà de presentar sense bosses, reduint el volum del material a lliurar i sense que es trobi molt brut. S'exclouran d'aquesta fracció els tovallons, mocadors i altres elements bruts.
Aquesta fracció no podrà contenir més d'un 3% d'impropis o altre percentatge inferior que es pugui acordar amb els sistemes col·lectius de responsabilitat ampliada del productor/a o que vengui determinat per la normativa d'aplicació.
Aquests residus s'hauran de lliurar al servei de recollida de residus o a la xarxa de deixalleries, conforme al desenvolupat al llarg de la present ordenança.
De la mateixa manera, es podran lliurar a gestor autoritzat.
c) Fracció de vidre
Fracció dels residus domèstics o assimilables composta per envasos de vidre, com ara els bòtils, pots, flascons, etc.
Els envasos de vidre s'hauran de buidar de contingut i es lliuraran sense bossa. S'exclouran d'aquesta fracció les bombetes i materials ceràmics.
Aquesta fracció no podrà contenir més d'un 2% d'impropis o d'altre percentatge inferior que es pugui acordar amb els sistemes col·lectius de responsabilitat ampliada del productor/a o que vengui determinat per la normativa d'aplicació.
Aquests residus s'hauran de lliurar al servei de recollida de residus o a la xarxa de deixalleries, conforme al desenvolupat al llarg de la present ordenança.
De la mateixa manera, es podran lliurar a gestor autoritzat.
d) Fracció d'envasos lleugers
Fracció dels residus domèstics o assimilables que comprendrà els envasos de plàstic, metall i brics.
Els envasos s'hauran de buidar de contingut, reduint el volum del material a lliurar i es podran presentar sense bossa.
Aquesta fracció no podrà contenir més d'un 10% d'impropis o d'altre percentatge inferior que es pugui acordar amb els sistemes col·lectius de responsabilitat ampliada del productor/a o que vengui determinat per la normativa d'aplicació.
Aquests residus s'hauran de lliurar al servei de recollida de residus o a la xarxa de deixalleries, conforme al desenvolupat al llarg de la present ordenança.
De la mateixa manera, es podran lliurar a gestor autoritzat.
e) Fracció resta
Fracció dels residus domèstics o assimilables resultant una vegada que s'han separat les fraccions orgànica, vidre, envasos lleugers, restes vegetals, oli vegetal, residus voluminosos i d'altres residus que es poden gestionar de manera separada mitjançant el servei de recollida de residus, les deixalleries i/o gestor autoritzat. Són exemples de fracció resta la pols de garnar, els tovallons bruts, les llosques, els bolquers, els cabells, etc.
També formen part de la fracció resta el tèxtil sanitari (compreses, tampons, bolquers, tovalloletes higièniques, material de petites cures...), els excrements dels animals domèstics i les sorres absorbents, o similars, d'orins i excrements de mascotes.
No es podran incorporar a aquesta fracció materials que pertanyen a altres que es recullin separadament.
La fracció resta s'haurà de lliurar al servei de recollida de residus, conforme al desenvolupat al llarg de la present ordenança.
De la mateixa manera, es podrà lliurar a gestor autoritzat.
f) Residus voluminosos
Es consideraran com a residus voluminosos aquells residus domèstics o assimilables que presentin característiques especials de volum, pes o grandària que dificultin la seva recollida, com és el cas dels matalassos, mobles, catifes, grans electrodomèstics, etc.
Especialment per aquesta tipologia de residus, sempre que sigui possible, s'hauran de derivar a circuits de reutilització de la xarxa de deixalleries o d'entitats privades.
Els residus voluminosos, quan no es puguin reutilitzar, s'hauran de lliurar al servei de recollida de residus o a la xarxa de deixalleries, conforme al desenvolupat al llarg de la present ordenança.
De la mateixa manera, es podran lliurar a gestor autoritzat.
g) Restes vegetals
Fracció dels residus domèstics que es compon de restes vegetals llenyoses (branques, restes de poda, etc.) i no llenyoses (gespa, fulles, etc.), provinents de feines de jardineria i poda.
Aquest material es lliurarà en farcells i/o en bosses compostables.
Sempre que sigui possible, s'hauran de gestionar mitjançant compostatge domèstic o comunitari.
També es podran lliurar al servei de recollida de residus o a la xarxa de deixalleries, conforme al desenvolupat al llarg de la present ordenança.
De la mateixa manera, es podran lliurar a gestor autoritzat.
h) Olis vegetals
La ciutadania dipositarà els olis vegetals usats en els contenidors de la via pública identificats amb aquesta finalitat, dins envasos de plàstic tancats, o amb qualsevol altre sistema alternatiu que es determini.
També es podrà dur aquesta fracció de residus a la xarxa de deixalleries, d'acord amb l'establert al títol V d'aquesta ordenança.
Les persones titulares de restaurants, bars, hotels i altres serveis que puguin generar oli vegetal usat, hauran de disposar de contenidors adequats on dipositar els olis vegetals usats i lliurar-los a gestor autoritzat.
Resta totalment prohibit abocar olis vegetals usats a la xarxa de clavegueram.
i) Roba i material tèxtil
Especialment la roba i el material tèxtil, sempre que sigui possible, s'hauran de derivar a circuits de reutilització, com ara contenidors de la via pública o punts habilitats per entitats del sector.
La roba i el material tèxtil, quan no es puguin reutilitzar, s'hauran de lliurar a la xarxa de deixalleries, conforme al desenvolupat al títol IV de la present ordenança.
De la mateixa manera, es podran lliurar a gestor autoritzat.
j) Metalls
Els materials de metall, que no es corresponguin amb envasos, es podran gestionar mitjançant la xarxa de deixalleries, conforme al desenvolupat al títol IV de la present ordenança.
De la mateixa manera, es podran lliurar a gestor autoritzat.
k) Materials plàstics
Els materials de plàstic, que no es corresponguin amb envasos, es podran gestionar mitjançant la xarxa de deixalleries, conforme al desenvolupat al títol IV de la present ordenança.
De la mateixa manera, es podran lliurar a gestor autoritzat.
l) Residus plàstics de l'agricultura
Els residus plàstics agrícoles són els plàstics procedents de l'agricultura, com ara plàstics d'hivernacle, de microtúnels, d'encoixinat o de bales, etc.
Les persones productores o posseïdores d'aquest residu estan obligades a seleccionar-los de manera que contengui menys d'un 5% d'impropis.
Aquests residus es podran lliurar al corresponent servei del Consell Insular de Menorca, que el prestarà al llarg de tot l'any o mitjançant campanyes puntuals.
De la mateixa manera, es podran lliurar a gestor autoritzat.
m) Residus de construcció i demolició
Els residus de construcció i demolició són els residus que es generen a les obres de construcció, reparació, rehabilitació, demolició, etc.
Quan aquests residus es generin en un volum inferior a 2 m3, o el volum que s'estableixi a la normativa sectorial vigent en cada moment, es consideraran residus domèstics i es podran gestionar mitjançant la xarxa de deixalleries de Menorca, de conformitat amb l'establert al títol IV de la present ordenança.
En cas que se superin aquests límits, s'haurà de donar compliment al previst al Pla director sectorial de prevenció i gestió de residus no perillosos de Menorca i resta de normativa sectorial, vigents en cada moment.
n) Material fusta
Els materials de fusta, com ara mobles, portes, finestres, palès, caixes, etc., es podran gestionar mitjançant la xarxa de deixalleries, conforme al desenvolupat al títol IV de la present ordenança.
De la mateixa manera, es podran lliurar a gestor autoritzat.
o) Residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE)
Els RAEE (frigorífics, rentadores, cuines, televisors, aparells d'aire condicionat, microones, làmpades, etc.) poden ser d'origen domèstic o industrial.
Especialment per aquesta tipologia de residus, quan sigui possible, s'hauran de derivar a circuits de reutilització de la xarxa de deixalleries o d'entitats privades.
En el cas dels domèstics, es podran lliurar al servei de recollida de residus, a la xarxa de deixalleries o a gestor autoritzat.
En el cas dels industrials, s'hauran de lliurar a gestor autoritzat.
p) Residus perillosos d'origen domèstic
Es consideren residus perillosos d'origen domèstic:
- Tubs fluorescents i altres residus que contenguin mercuri
- Olis i greixos amb característiques de perillositat
- Pintures, tints, adhesius i resines que contenen substàncies perilloses
- Piles, bateries i acumuladors amb característiques de perillositat
- Aparells elèctrics i electrònics amb característiques de perillositat
- Fusta que conté substàncies perilloses
- Tòners d'impressió
Aquests residus es poden lliurar a la xarxa de deixalleries, conforme al desenvolupat al títol IV de la present ordenança, i també es podran lliurar a gestor autoritzat.
En funció de les seves característiques i composició, aquestes fraccions, a excepció dels fluorescents, poden tenir la consideració de residus no perillosos. Aquestes fraccions no perilloses també s'hauran de gestionar mitjançant la xarxa de deixalleries, conforme al desenvolupat al títol IV de la present ordenança, o mitjançant gestor autoritzat.
q) Medicaments
Totes les restes de medicaments i els seus envasos s'han de lliurar a les farmàcies o a aquells punts que estableixi la normativa sectorial vigent.
r) Residus mèdics i veterinaris
Els residus mèdics i veterinaris s'hauran del classificar per categories específiques, conforme a la normativa vigent en cada moment, i gestionar mitjançant el corresponent gestor autoritzat.
s) Residus de teixits animals
Els residus de teixits animals (restes d'animals morts, restes d'escorxador, etc.) s'hauran de classificar per categories específiques, conforme a la normativa vigent en cada moment, i gestionar mitjançant el corresponent gestor autoritzat.
t) Residus de la preparació i elaboració d'aliments
Aquesta fracció es correspondrà amb els residus generats en carnisseries, pescateries, forns de pa, pastisseries, formatgeries, etc., en el procés de preparació i elaboració d'aliments, de carn, peix, fruita, verdura, cereals, pa, pastisseria, lactis, etc., que siguin inadequats per al consum o elaboració.
Aquests residus s'hauran de lliurar a gestor autoritzat.
u) Productes de l'automoció i vehicles fora d'ús
Aquests residus de l'automoció i vehicles fora d'ús s'hauran de gestionar mitjançant gestor autoritzat.
v) Pneumàtics
Els pneumàtics es podran gestionar mitjançant el següent:
- Els punts de generació (tallers mecànics)
- La xarxa de deixalleries de Menorca, conforme a l'establert al títol IV de la present ordenança
- Gestor autoritzat
TÍTOL III. NORMES DE FUNCIONAMENT DEL SERVEI DE RECOLLIDA DE RESIDUS
CAPÍTOL I. NORMES GENERALS DEL SERVEI DE RECOLLIDA DE RESIDUS
Article 9. Modalitats de recollida
La recollida es podrà prestar en funció de la zona en què es desenvolupi el servei, conforme a alguna de les següents modalitats:
a) Contenidors a la via pública
Aquesta modalitat de recollida consisteix en l'aportació separada de residus als contenidors situats a la via pública, tant a la vorera com en àrees d'aportació.
Els contenidors hauran de ser rígids, tancats i estar identificats específicament per a rebre les corresponents fraccions de residus. Les tipologies de contenidors podran ser de càrrega superior, posterior, lateral o d'altres, en funció del disseny del sistema de recollida que s'apliqui a cada zona.
b) Porta a porta (d'ara endavant, PaP)
Modalitat de recollida consistent en el fet que els posseïdors/ores de residus (ciutadania, comerços, etc.) efectuen la separació de les diverses fraccions dels residus en origen, per ser recollides directament dels portals dels domicilis o establiments, d'acord amb un calendari establert. Els elements de contenció d'aquesta modalitat de recollida romandran en els habitatges i/o instal·lacions privades fins al moment en què es treguin a la via pública, al lloc i en l'horari establert.
En aquesta modalitat, els residus són lliurats en diferents elements de contenció, en funció de les quantitats generades per les persones usuàries:
- Cubell: element de contenció de capacitat entre 10 l i 40 l, estandarditzat pel Consorci i amb la corresponent identificació per domicili de les persones usuàries.
- Contenidors dues rodes: element de contenció de capacitat entre 60 l i 360 l, amb dues rodes, estandarditzat pel Consorci i amb la corresponent identificació per domicili de les persones usuàries.
- Contenidors quatre rodes: element de contenció de capacitat entre 360 l i 1.100 l o superiors, amb quatre rodes, estandarditzat pel Consorci i amb la corresponent identificació per domicili de les persones usuàries.
c) Àrees d'aportació tancades
Inicialment, les àrees d'aportació tancades es destinen a zones a les quals els habitatges es troben disseminats, tot i que en el seu entorn s'aplica la modalitat PaP. No obstant l'anterior, les àrees d'aportació tancades també es podran implementar en altres zones que no siguin d'habitatges disseminats.
Aquestes àrees disposen de contenidors per a la recollida de, com a mínim, cinc fraccions (paper i cartó, vidre, envasos lleugers, matèria orgànica i resta). Són àrees tancades o d'accés controlat, a les quals només tenen accés les persones usuàries de la zona en què aquestes s'implantin.
d) Deixalleries
A les deixalleries es podran aportar totes les fraccions de residus que són objecte de la present ordenança.
El servei de recollida de residus mitjançant deixalleria es detalla en el títol III de la present ordenança.
e) Altres sistemes que, si escau, es puguin establir
És el cas, per exemple, dels residus voluminosos i restes vegetals, que es recolliran dels punts d'aportació establerts, dintre del calendari marcat i previ avís, fins a les quantitats i volums màxims que s'estableixin en cada cas.
Article 10. Persones usuàries dels serveis de recollida
Es consideraran usuàries dels serveis les persones físiques, jurídiques i les comunitats de béns que generin residus domèstics o assimilables a domèstics, de les fraccions que es recullen mitjançant els serveis que regula la present ordenança, d'acord amb la definició de «residus domèstics» establerta amb aquesta finalitat a la normativa vigent en matèria de residus. Aquestes persones usuàries dels serveis es podran classificar de la següent manera:
a) Domèstiques
Tindran la consideració de domèstiques les persones usuàries que generin els residus provinents dels habitatges unifamiliars i plurifamiliars.
Les persones usuàries residents en zones a les quals es presti un servei de recollida de residus domèstics, ja sigui PaP o mitjançant àrees disseminades, s'hauran de donar d'alta en el corresponent servei per tal de poder disposar dels mitjans necessaris per fer ús del servei.
b) Comercials
Tindran la consideració de comercials les persones usuàries que generin residus provinents de les activitats comercials.
Les persones usuàries comercials que generin residus d'origen comercial assimilables a domèstics es consideraran com a tals una vegada s'hagin donat d'alta al corresponent servei.
c) Industrials
Tindran la consideració d'industrials les persones usuàries que generin residus provinents de les activitats econòmiques situades habitualment als polígons industrials.
Les persones usuàries que generin residus d'origen industrial assimilables a domèstics es consideraran com a tals una vegada s'hagin donat d'alta al corresponent servei.
Article 11. Residus a lliurar al servei de recollida
Als efectes de les determinacions previstes en aquesta ordenança, totes les persones físiques o jurídiques que resideixin o dipositin residus al municipi estan obligades a segregar per al servei de recollida de residus, sota les condicions establertes a l'article 7 de la present ordenança, les fraccions que es relacionen a continuació:
a) Fracció orgànica
b) Fracció paper i cartó
c) Fracció de vidre
d) Fracció d'envasos lleugers
e) Residus voluminosos
f) Restes vegetals i poda
g) Fracció resta
Article 12. Residus exclosos del servei de recollida
Queden exclosos dels serveis de recollida els següents residus que presentin les següents característiques:
- Residus radioactius
- Residus explosius, corrosius, oxidants, fàcilment inflamables o inflamables, irritants i alliberadors de gas inflamable o de fums àcids
- Residus que per a la seva recollida i/o posterior tractament requereixin l'adopció de mesures higièniques o de seguretat especials
- Productes procedents de decomís
- Residus que es presentin en estat d'ignició
- Residus que presentin una temperatura superior a 50º C
- Residus que puguin produir riscos a les persones, els materials o el medi ambient en el moment de la recollida o en la posterior manipulació
De conformitat amb la normativa sectorial vigent en cada moment, es podran ampliar o reduir el nombre de residus classificats com a no admissibles.
Article 13. Freqüències, horaris i altres condicions del servei de recollida
Els horaris i freqüències seran els establerts pel Consorci en funció de la necessitat de cada servei.
Aquests horaris i freqüències seran publicats a la pàgina web del Consorci i de l'Ajuntament a l'inici de la prestació de cada servei i s'actualitzaran cada vegada que es produeixi una modificació.
Les persones usuàries del servei de recollida hauran de dipositar els residus en el lloc corresponent, respectant les dates, horaris i altres condicions que s'hagin establert.
Article 14. Contenidors
El Consorci serà el responsable del subministrament dels contenidors ubicats a la via pública dels seus serveis de recollida de residus, així com del seu manteniment, rentat i reposició.
Els cubells i contenidors dels serveis de recollida de residus PaP prestats pel Consorci seran subministrats gratuïtament per aquest, com a mínim la primera vegada que les persones usuàries es donin d'alta. En aquest cas, el manteniment, rentat i bon ús dels cubells i contenidors utilitzats en aquests serveis PaP serà responsabilitat de les persones usuàries. Els elements de contenció utilitzats per les persones usuàries hauran d'estar homologats pel servei.
En el cas que l'aportació de residus es realitzi mitjançant algun element de contenció que no estigui homologat pel servei, inicialment el servei no recollirà aquests residus i es deixaran en el punt de la via pública on s'hagin trobat, a excepció que es justifiqui la sol·licitud de reposició de l'element de contenció corresponent. En tots dos casos, les bosses o cubells que no es recullin s'identificaran amb un adhesiu on caldrà especificar el tipus d'incidència, de manera que la persona usuària tengui constància de l'ús incorrecte del servei.
Article 15. Campanyes de comunicació, educació i sensibilització
De conformitat amb la normativa sectorial vigent, l'Ajuntament, en el marc de les seves competències, directament o a través del Consorci, farà accions per informar, formar i sensibilitzar la ciutadania per tal d'aconseguir els objectius establerts en matèria de prevenció, reutilització i reciclatge.
CAPÍTOL II. RECOLLIDA DE RESIDUS DE PERSONES USUÀRIES DOMÈSTIQUES
Article 16. Recollida de la fracció orgànica
En el cas de prestar-se el servei mitjançant contenidors a la via pública, els residus de la fracció orgànica s'hauran de dipositar en els contenidors indicats amb aquesta finalitat mitjançant bosses compostables.
En el cas de prestar-se el servei mitjançant la modalitat PaP, la fracció orgànica es traurà dins el cubell o contenidor habilitat amb aquesta finalitat i amb bossa compostable.
En el cas de prestar-se el servei mitjançant àrees tancades, els residus de la fracció orgànica s'hauran de dipositar en els contenidors identificats amb aquesta finalitat mitjançant bosses compostables.
Article 17. Recollida de la fracció paper i cartó
En el cas de prestar-se el servei mitjançant contenidors a la via pública, els residus corresponents a la fracció paper i cartó s'hauran de dipositar en els contenidors indicats amb aquesta finalitat.
En el cas de prestar-se el servei mitjançant la modalitat PaP, el paper i cartó es traurà plegat dins el cubell o contenidor habilitat amb aquesta finalitat. En el cas que les dimensions dels residus de cartó siguin superiors a les del cubell, el material s'haurà de treure plegat dins capses de cartó o en farcells ben fermats.
En el cas de prestar-se el servei mitjançant àrees d'aportació, els residus corresponents a la fracció de paper i cartó s'hauran de dipositar en els contenidors identificats amb aquesta finalitat.
En qualssevol dels casos anteriors, els ciutadans/anes hauran de reduir al màxim (possible) el volum dels residus de paper i cartó. Si fos necessari, les capses de cartó seran desmuntades, tallades i/o doblegades de forma adequada. Amb caràcter previ al seu dipòsit, la fracció de paper i cartó haurà d'estar lliure de residus impropis, com metalls, plàstics, etc.
Article 18. Recollida de la fracció de vidre
En el cas de prestar-se el servei mitjançant contenidors a la via pública, els residus de vidre s'hauran de dipositar en els contenidors indicats amb aquesta finalitat.
En el cas de prestar-se el servei mitjançant la modalitat PaP, el vidre es traurà dins el cubell o contenidor habilitat amb aquesta finalitat.
En el cas de prestar-se el servei mitjançant àrees d'aportació, els residus de vidre s'hauran de dipositar en els contenidors identificats amb aquesta finalitat.
En qualssevol dels casos anteriors, els ciutadans/anes hauran de buidar els envasos de vidre per tal d'eliminar les restes de substàncies que poguessin quedar-hi, així com separar tapes metàl·liques, taps de plàstic o altres residus que inicialment fossin part de l'envàs i dipositar-los en el contenidor d'envasos.
Article 19. Recollida de la fracció d'envasos lleugers
En el cas de prestar-se el servei mitjançant contenidors a la via pública, els residus corresponents a la fracció d'envasos lleugers s'hauran de dipositar en els contenidors indicats amb aquesta finalitat.
En el cas de prestar-se el servei mitjançant la modalitat PaP, els envasos lleugers es trauran dins el cubell o contenidor habilitat amb aquesta finalitat.
En el cas de prestar-se el servei mitjançant àrees d'aportació, els residus corresponents a la fracció d'envasos lleugers s'hauran de dipositar en els contenidors identificats amb aquesta finalitat.
En qualssevol dels casos anteriors, els ciutadans/anes hauran de buidar els envasos lleugers per tal d'eliminar les restes de substàncies que poguessin quedar-hi, així com reduir-ne al màxim el seu volum, plegant o doblegant bòtils, garrafes, brics i resta d'envasos, abans del seu dipòsit.
Article 20. Recollida de voluminosos
La ciutadania que vulgui desprendre's de residus voluminosos haurà de:
a) lliurar-los a una deixalleria, o
b) utilitzar el servei de recollida domiciliària establert pel Consorci o l'Ajuntament, o
c) lliurar-los a un gestor autoritzat
Les persones usuàries del servei prestat des del Consorci o l'Ajuntament hauran de dipositar els residus voluminosos en el lloc que els hagi indicat el servei, respectant les dates, horaris i altres condicions que s'hagin establert.
Article 21. Recollida de restes vegetals
La ciutadania que vulgui desprendre's de restes vegetals haurà de:
a) lliurar-los a una deixalleria, o
b) utilitzar el servei de recollida domiciliària establert pel Consorci o l'Ajuntament, o
c) lliurar-los a un gestor autoritzat
Les persones usuàries del servei prestat des del Consorci o l'Ajuntament hauran de dipositar les restes vegetals en el lloc que els hagi indicat el servei, respectant les dates, horaris i altres condicions que s'hagin establert.
Article 22. Recollida de la fracció resta
En el cas de prestar-se el servei mitjançant contenidors a la via pública, els residus de la fracció resta s'hauran de dipositar en els contenidors identificats amb aquesta finalitat mitjançant bosses impermeables suficientment resistents que impedeixin els vessaments.
En el cas de prestar-se el servei mitjançant la modalitat PaP, la fracció resta es traurà dintre del cubell o contenidor habilitat amb aquesta finalitat i amb bosses impermeables suficientment resistents que impedeixin els vessaments. El tèxtil sanitari i els excrements d'animals domèstics s'hauran d'aportar en una bossa a part i s'hauran d'identificar amb el corresponent adhesiu.
En el cas de prestar-se el servei mitjançant àrees d'aportació, els residus de la fracció resta s'hauran de dipositar en els contenidors identificats amb aquesta finalitat mitjançant bosses impermeables suficientment resistents que impedeixin els vessaments.
CAPÍTOL III. RECOLLIDA DE RESIDUS DE PERSONES USUÀRIES COMERCIALS I INDUSTRIALS
Article 23. Recollida de residus de persones usuàries comercials
Els establiments de serveis (comerços o grans generadors) hauran de realitzar obligatòriament la recollida de les fraccions assimilables a domèstiques mitjançant alguna de les formes següents:
a) lliurant-los a gestor autoritzat, o
b) adherint-se al servei de recollida de residus comercial implantat al municipi
En qualsevol cas, els establiments de serveis (comerços o grans generadors) s'hauran d'adaptar a l'horari, calendari i altres condicions establertes en cada cas.
Als establiments comercials que s'adhereixin al servei de recollida de residus implantat al municipi se'ls subministrarà de manera gratuïta, com a mínim la primera vegada, un contenidor per a dur a terme la recollida de les fraccions corresponents. En tot cas, els elements de contenció utilitzats per les persones usuàries comercials hauran d'estar homologats pel servei.
Els establiments seran responsables de la neteja, manteniment i bon ús dels contenidors subministrats.
Les persones usuàries comercials hauran de complir tota la resta de condicions que li siguin d'aplicació i que figuren en la present ordenança.
Article 24. Recollida de residus de persones usuàries industrials
Les activitats ubicades en els polígons industrials hauran de realitzar obligatòriament la recollida separada de les fraccions assimilables a domèstiques mitjançant alguna de les formes següents:
a) lliurant-los a gestor autoritzat, o
b) adherint-se al servei de recollida de residus industrial implantat al municipi
En qualsevol cas, les activitats ubicades en els polígons industrials s'hauran d'adaptar a l'horari, calendari i altres condicions establertes en cada cas.
A les activitats que s'adhereixin al servei de recollida de residus industrial se'ls subministrarà de manera gratuïta, com a mínim la primera vegada, un contenidor per a dur a terme la recollida de les fraccions corresponents. En tot cas, els elements de contenció utilitzats per les persones usuàries industrials hauran d'estar homologats pel servei.
Les activitats seran responsables de la neteja, manteniment i bon ús dels contenidors subministrats.
Les persones usuàries industrials hauran de complir tota la resta de condicions que li siguin d'aplicació i que figuren en la present ordenança.
CAPÍTOL IV. RECOLLIDES PUNTUALS
Article 25. Residus de festes i actes extraordinaris
Es disposarà dels serveis puntuals necessaris per tal de prestar el servei de recollida de residus en actes i festes municipals i quan correspongui, en actes i festes privades, tot respectant els objectius exposats en aquesta ordenança.
Les persones interessades, en realitzar aquestes festes i actes, una vegada disposin dels corresponents permisos municipals i prèviament a la realització de l'esdeveniment, hauran de sol·licitar el corresponent servei de recollida de residus i comptar amb el vistiplau del Consorci.
La prestació d'aquest servei a les festes i actes privats podrà comportar contraprestacions econòmiques, segons les ordenances fiscals establertes.
Aquests festes i actes s'organitzaran de manera que, especialment, s'haurà de donar compliment a les normatives de residus relatives a la reducció dels productes d'un sol ús, a la prevenció d'envasos i a la reducció del malbaratament alimentari.
TÍTOL IV. NORMES DE FUNCIONAMENT DEL SERVEI DE LA XARXA DE DEIXALLERIES
CAPÍTOL I. NORMES GENERALS DEL SERVEI DE LA XARXA DE DEIXALLERIES
Article 26. Concepte i finalitat de les deixalleries
Les deixalleries són instal·lacions públiques al servei de la ciutadania i de les petites activitats de serveis, oficines i comerços, per poder aportar-hi els seus residus, separats selectivament, i garantir-ne així la reutilització i el reciclatge, o reduir-ne l'impacte negatiu en el medi ambient.
Les deixalleries tenen una capacitat limitada de gestió de residus, a causa de les seves dimensions; per això es dona prioritat a la recollida dels residus d'origen domèstic, ja que, d'acord amb l'actual normativa de residus, la persona titular d'una activitat que genera residus comercials o de serveis els ha de gestionar per si mateixa, d'acord amb les obligacions pròpies dels posseïdors/ores o productors/ores de residus.
No obstant això, en la mesura que ho permeti la capacitat d'emmagatzematge i gestió diferencial de cadascuna de les instal·lacions subjectes a aquesta ordenança, s'admetran també els residus d'origen comercial o de serveis (oficines, comerços, petits tallers, etc.) que puguin ser absorbits en cada moment per les respectives instal·lacions. Aquest servei s'ofereix a les esmentades activitats econòmiques sens perjudici de l'obligació, si escau, de disposar d'un gestor privat convenientment autoritzat d'acord amb la normativa vigent.
Les deixalleries són instal·lacions de recepció, classificació i emmagatzematge per a la destinació separada dels residus cap als seus canals de tractament o recuperació. Els objectius que han d'assolir són:
- Acceptar de manera selectiva els diferents residus admissibles, per tal de permetre'n la valorització o, en cas que aquesta no sigui possible, la correcta gestió.
- Gestionar de manera correcta els residus domèstics amb característiques de perillositat.
- Col·laborar en la supressió dels abocaments incontrolats de residus permetent l'aportació de residus de difícil deposició per a les persones usuàries (com ara residus de construcció i demolició, voluminosos, residus perillosos d'origen domèstic).
Article 27. Residus admissibles a les deixalleries
a) Residus no perillosos:
RESIDU |
CODI LER |
---|---|
Residus de tòners d'impressió diferents dels especificats en el codi 08 03 17 |
08 03 18 |
Pel·lícules i paper fotogràfic que contenen plata o compostos de plata |
09 01 07 |
Envasos mixtos |
15 01 06 |
Pneumàtics |
16 01 03 |
Piles alcalines (excepte les del codi 16 06 03) |
16 06 04 |
Mescles de formigó, maons, teules i materials ceràmics diferents de les especificades en el codi 17 01 06 |
17 01 07 |
Paper o cartó |
20 01 01 |
Vidre |
20 01 02 |
Roba |
20 01 10 |
Teixits |
20 01 11 |
Olis i greixos comestibles |
20 01 25 |
Pintures, tints, adhesius i resines diferents dels especificats en el codi 20 01 27 |
20 01 28 |
Bateries i acumuladors diferents al codi 20 01 33* |
20 01 34 |
Equips elèctrics i electrònics distints dels codis 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35 |
20 01 36 |
Fusta diferent de l'especificada en el codi 20 01 37 |
20 01 38 |
Plàstics |
20 01 39 |
Metalls |
20 01 40 |
Altres fraccions no especificades en una altra categoria |
20 01 99 |
Residus biodegradables |
20 02 01 |
Residus voluminosos |
20 03 07 |
b) Residus perillosos:
RESIDU |
CODI LER |
---|---|
Residus de tòners d'impressió que contenen substàncies perilloses |
08 03 17* |
Envasos que contenen restes de substàncies perilloses o estan contaminats per elles |
15 01 10* |
Tubs fluorescents i altres residus que contenen mercuri |
20 01 21* |
Olis i greixos diferents dels especificats en el codi 20 01 25 |
20 01 26* |
Pintures, tints, adhesius i resines que contenen substàncies perilloses |
20 01 27* |
Bateries i acumuladors especificats en els codis 16 06 01, 16 06 02 o 16 06 03 i bateries i acumuladors sense classificar que contenen aquestes bateries |
20 01 33* |
Equips elèctrics i electrònics rebutjats, distints dels especificats en els codis 20 01 21 i 20 01 23, que contenen components perillosos |
20 01 35* |
Fusta que conté substàncies perilloses |
20 01 37* |
El llistat de residus admissibles, classificats i descrits en el present article s'entendrà modificat en funció del que estableixin la normativa sectorial i les autoritzacions corresponents vigents en cada moment.
Article 28. Residus no admissibles a les deixalleries
- Escombraries domèstiques o materials barrejats destinats al rebuig
- Restes anatòmiques o infeccioses procedents d'hospitals, clíniques, farmàcies o veterinaris
- Deixalles o excrements produïts a escorxadors, laboratoris, casernes, parcs urbans o altres establiments similars, tant públics com privats
- Residus de serveis mèdics o veterinaris
- Residus de teixits animals
- Productes procedents de decomís
- Residus radioactius
- Residus d'activitats mineres o extractives
- Residus ramaders o agrícoles en grans quantitats
- Residus explosius i/o altament inflamables
- Qualsevol altre residu qualificat com a perillós per l'ordenament jurídic vigent en cada moment
Segons la normativa sectorial vigent i les característiques de la instal·lació, es podrà ampliar o reduir el nombre de residus classificats com a no admissibles.
Article 29. Ubicació de les deixalleries
a) Instal·lacions fixes existents
DEIXALLERIA |
PARCEL·LES AFECTADES (REF. CADASTRAL) |
ADREÇA |
---|---|---|
Maó |
07032A013000700000UH Polígon 13, Parcel·la 70 |
Camí Vell d'Alaior. Ctra. General-Aeroport, Km. 0,5 |
Ciutadella |
3392113EE7239S0001ZT |
C/ dels Sabaters, 16 bis. Polígon Industrial de Ciutadella |
Ferreries |
7370501EE8277S0001BX |
C/ Teulers, s/n. Polígon Industrial de Ferreries |
Es Mercadal |
07037A0150000070000RD |
Carretera es Mercadal-Migjorn |
Sant Lluís |
8333122FE0183S0002TO |
Av. Talaiot, s/n. Polígon Industrial de Sant Lluís |
Alaior |
07002A022001350000GK Polígon 22, Parcel·la 135 |
Carretera Nova, s/n |
Es Migjorn Gran |
7067A004000430001BK Polígon 4, Parcel·la 43 |
Camí del Cementeri, km 1,5 |
b) Instal·lacions mòbils
Per a la prestació del servei el Consorci disposarà de les instal·lacions fixes assenyalades en l'apartat a) del present article, així com de les instal·lacions mòbils de què pugui disposar, ja sigui mitjançant la seva adquisició o altres formes previstes en la normativa contractual.
La ubicació i l'àmbit temporal de prestació del servei per mitjà de les deixalleries o instal·lacions mòbils s'establirà en el corresponent calendari, que s'haurà d'aprovar mitjançant acord de la Junta de Govern del Consorci.
Article 30. Horari de les deixalleries
L'horari i dies d'obertura de les deixalleries serà l'establert pel Consorci tenint en compte les necessitats que consideri cada ajuntament.
Aquests horaris i dies d'obertura podran ser modificats per part del Consorci amb la sol·licitud i/o informe previ de l'ajuntament corresponent, amb la finalitat d'adaptar-se a les necessitats de les persones usuàries i millorar el servei.
És obligació de l'operador/a del servei la col·locació i manteniment d'un rètol, de dimensions i ubicació ben visibles, en el qual s'informi públicament d'aquest horari d'atenció a les persones usuàries.
Aquesta informació estarà disponible a la pàgina web del Consorci.
CAPÍTOL II. LLIURAMENT I ACCEPTACIÓ DELS RESIDUS A LES DEIXALLERIES
Article 31. Persones usuàries de les deixalleries
Poden utilitzar les deixalleries:
- Les persones físiques o jurídiques i les comunitats de béns que s'hagin donat d'alta prèviament com a usuàries del servei seguint el procediment establert per a aquest efecte.
- Els ajuntaments que conformen el Consorci de Residus i Energia de Menorca que, a través dels seus serveis municipals, s'hagin donat d'alta prèviament com a usuaris de les deixalleries, seguint el procediment establert a l'article 34 d'aquesta ordenança i amb independència de disposar o no d'instal·lació fixa operativa en el seu terme municipal.
Article 32. Contraprestacions econòmiques que han de pagar les persones usuàries
Amb caràcter general, el servei de deixalleria serà gratuït per a les persones usuàries domèstiques. Amb independència de l'anterior, es podrà establir l'obligació de pagar contraprestacions per part de les persones usuàries comercials i industrials per a determinades tipologies de residus, en funció de les quantitats aportades i/o les seves característiques de perillositat.
Aquestes contraprestacions s'aprovaran i publicaran per l'òrgan corresponent.
Article 33. Recepció i disposició dels residus
Quan s'accedeixi a la deixalleria, la persona usuària s'haurà d'adreçar a l'oficina de control, per identificar-se a la persona operària i mostrar el tipus i quantitat de residus aportats.
La mateixa persona usuària haurà de dipositar els residus en els contenidors específics, llevat dels residus amb característiques de perillositat, que hauran de ser lliurats a la persona operària, que els dipositarà a la zona d'emmagatzematge habilitada amb aquesta finalitat, prenent les adequades mesures de seguretat personal, de les instal·lacions, i del medi ambient.
La persona operària haurà d'informar les persones usuàries sobre els tipus de residus que s'admeten i la seva disposició:
- Tòners i cartutxos d'impressió: S'emmagatzemaran en un espai tancat i sec, en un contenidor específic.
- Radiografies: S'emmagatzemaran en un espai tancat i sec, en un contenidor específic.
- Pneumàtics: Se n'haurà de fer la recepció amb la llanda separada del pneumàtic.
- Piles: Es dipositaran de manera separada les piles tipus botó de les piles tipus bastó. Es dipositaran sota cobert i en contenidors adequats per romandre a l'exterior.
- Residus de construcció i demolició: La persona usuària els haurà d'abocar nets d'altres tipus de residus com fustes, ferros, cables, etc.
- Amiant: D'acord amb la normativa de seguretat i salut aplicable als treballs amb risc d'exposició a l'amiant, s'exposen dues opcions per a l'acceptació de residus amb possible contingut d'amiant a les deixalleries:
- Opció 1: acceptació dels residus sense la manipulació directa per part de la persona operària de les instal·lacions. En aquest cas l'operador/a haurà de facilitar i donar instruccions a les persones usuàries perquè elles mateixes puguin empaquetar prèviament al seu dipòsit (plàstic de, com a mínim, 400 galgues o contenidors flexibles tipus big bag).
- Opció 2: acceptació de residus amb manipulació directa per part de les persones operàries de les deixalleries. En aquest cas s'hauran de complir les disposicions mínimes de seguretat i salut aplicable als treballs amb risc d'exposició a l'amiant, establertes en el Reial decret 396/2006, de 31 de març.
- FORM: S'emmagatzemarà en contenidors específics i tapats.
- Paper i cartó: La persona usuària dipositarà les capses de cartó plegades, per tal de reduir al màxim l'espai a ocupar i optimitzar-ne la gestió.
- Vidre: La persona usuària dipositarà els bòtils de vidre en el contenidor tipus iglú de color verd. El vidre armat i laminat se separarà adequadament per fer-ne la valorització de manera separada.
- Envasos lleugers: La persona usuària dipositarà els envasos lleugers aixafats, per tal de reduir al màxim l'espai a ocupar i optimitzar-ne la gestió.
- Roba i teixits: La persona usuària els dipositarà en el contenidor corresponent.
- Olis i greixos comestibles: S'abocaran en el seu respectiu contenidor, procurant que no vessin i que no es barregin els diferents tipus d'oli.
- Pots buits de vernissos, pintures i dissolvents: Els envasos que hagin contingut residus perillosos seran considerats com a tals i s'emmagatzemaran en una zona coberta. Hauran d'estar correctament etiquetats, indicant el material que han contingut, i se n'haurà de fer una classificació.
- Pots amb contingut de vernissos, pintures i dissolvents: Es procurarà que les restes de vernissos, pintures i dissolvents no es barregin entre si i s'informarà el públic sobre el perill de barrejar-los. S'emmagatzemaran una vegada identificats i etiquetats correctament en un lloc cobert, tancat i classificat en recipients de seguretat.
- Bateries: S'emmagatzemaran en contenidors aptes, resistents als àcids i tapats. Els contenidors s'ubicaran en un espai tancat, cobert i ventilat, amb sòl impermeable i recollida de vessaments.
- Equips elèctrics i electrònics: Els equips elèctrics i electrònics potencialment reutilitzables se separaran de la resta. Per a la seva manipulació es prendran les mesures necessàries perquè no es trenquin. Tots aquests s'hauran d'emmagatzemar en un espai cobert, que disposi d'una superfície impermeable i amb instal·lacions per a la recollida de vessaments. L'emmagatzematge es realitzarà en gàbies, contenidors o altres sistemes equivalents que permetin disposar-los separadament, almenys d'acord amb les fraccions que preveu la taula 1 del Reial decret 110/2015.
- Fusta: Se separarà per a la seva valorització. Si es reben palets en bon estat, se separaran per al seu reciclatge en empreses especialitzades.
- Plàstics: Se separaran per a la seva valorització.
- Metalls: Se separaran per a la seva valorització.
- Restes de poda: S'intentarà reduir el seu volum per optimitzar el seu transport.
- Voluminosos: Els voluminosos potencialment reutilitzables se separaran de la resta. Per a la seva manipulació es prendran les mesures necessàries perquè no es trenquin. La resta de residus es desballestaran i se separaran els materials per al seu reciclatge.
- Tubs fluorescents i llums de vapor de mercuri: La persona usuària haurà de lliurar a la persona operària els fluorescents, llums de vapor de mercuri, termòmetres, etc., sencers i, sempre que sigui possible, dins la funda de cartó corresponent.
- Olis minerals usats: S'abocaran en el seu respectiu contenidor, procurant que no vessin i que no es barregin els diferents tipus d'oli.
- Frigorífics i electrodomèstics amb CFC: La seva manipulació es farà prenent les mesures necessàries perquè no es trenqui el circuit de refrigeració i es col·locaran en posició vertical. Tots aquests s'hauran d'emmagatzemar en un espai cobert, que disposi d'una superfície impermeable i amb instal·lacions per a la recollida de vessaments.
- Fitosanitaris inorgànics: S'emmagatzemaran en contenidors específics i tapats. Els contenidors s'ubicaran en un espai tancat, cobert i ventilat, amb sòl impermeable i recollida de vessaments.
- Altres fraccions de residus d'origen domèstic no perillosos: S'especificaran en contenidors específics i tapats. Els contenidors s'ubicaran en un espai tancat, cobert i ventilat, amb sòl impermeable i recollida de vessaments.
Article 34. Propietat dels residus
Els residus recollits i recepcionats seran propietat del Consorci de Residus i Energia de Menorca.
Article 35. Informació a la persona usuària
Les persones usuàries de les deixalleries hauran de dipositar els residus als corresponents contenidors en funció de la seva tipologia, amb l'objecte de garantir el funcionament àgil i eficaç del servei.
La presència de la persona operària en l'horari d'obertura al públic ha de garantir que qualsevol dubte que tengui la persona usuària pugui ser atès ràpidament. En aquest sentit, la persona operària informarà la persona usuària, a l'entrada de la deixalleria, sobre el funcionament general, el circuit que cal seguir a l'interior, quins materials pot dipositar directament i quins han de ser lliurats a la persona operària, així com qualsevol consulta que pugui aparèixer.
La instal·lació disposarà d'una bústia de suggeriments que estarà a disposició de les persones usuàries. Totes les queixes, aclariments i suggeriments seran tinguts en compte, a la vegada que, si es fa necessari, el Consorci de Residus i Energia de Menorca es posarà en contacte amb la persona usuària per solucionar el possible problema.
A l'entrada del recinte hi ha d'haver un cartell clar i ben visible en què s'indiqui l'horari d'atenció al públic. L'operador de les deixalleries garantirà en tot moment l'adequada informació dels tipus de residus que es poden dur a la deixalleria, de les contraprestacions econòmiques corresponents, si escau, i de les persones usuàries admeses en aquesta instal·lació, així com la informació corresponent al procediment per donar-se'n d'alta.
Article 36. Responsabilitat de les persones usuàries
L'accés a la deixalleria i les operacions d'abocament dels residus dins els contenidors específics, així com les maniobres dels vehicles, es faran sota la responsabilitat de les persones usuàries, les quals es faran càrrec dels possibles danys que puguin prendre en manipular de manera indeguda els residus, en ser traslladats i dipositats o si el conductor/a del vehicle fa qualsevol maniobra incorrecta. Per a qualsevol dificultat en aquestes tasques, la persona usuària pot demanar ajut a la persona operària, abans de procedir a conductes temeràries que puguin comportar algun risc.
CAPÍTOL III. GESTIÓ DELS RESIDUS I MANTENIMENT DE LES INSTAL·LACIONS
Article 37. Tasques de la persona operària de la deixalleria
Es garantirà que, al llarg de tot l'horari d'obertura al públic de la deixalleria, hi hagi almenys una persona responsable de la instal·lació, que serà la que haurà de dur a terme les tasques de funcionament bàsic de la deixalleria. Aquestes tasques són, entre d'altres:
- La neteja, el manteniment i la conservació de la deixalleria i de les zones enjardinades.
- Obrir i tancar la deixalleria en les hores previstes.
- Atendre les persones usuàries amb amabilitat, cordialitat i eficàcia.
- Controlar l'entrada i sortida de materials.
- Garantir la correcta disposició dels materials en el lloc adequat i de la forma reglamentada.
- Comunicar al Consorci de Residus i Energia de Menorca qualsevol incidència, contratemps o anomalia que es produeixi.
- Impedir l'entrada a persones usuàries que no s'hagin donat d'alta com a tals.
- Impedir el dipòsit de materials no admesos.
- Impedir l'entrada a les persones usuàries no admeses.
- Impedir l'entrada del públic al magatzem de residus domèstics amb característiques de perillositat.
- Vetllar per la seguretat de persones usuàries i visitants.
- Informar amb l'antelació suficient per a la retirada de materials.
- Garantir que retiren els materials les persones, empreses i vehicles autoritzats.
- Emplenar diàriament mitjançant el programa informàtic els documents per al control de la gestió de la deixalleria.
- Fer les petites reparacions amb celeritat i eficàcia.
- Desballestar els voluminosos en les parts aprofitables i classificables.
- Donar el justificant a les persones usuàries pels residus aportats.
Les persones operàries disposaran de material preventiu per poder realitzar la manipulació dels residus perillosos sense cap risc, com ara: ulleres de protecció, màscares, guants, etc.
Article 38. Control d'entrades i sortides de la deixalleria
Quan la persona usuària empri per primera vegada la deixalleria, haurà de facilitar les dades necessàries per donar-se d'alta com a usuària del servei. La persona operària de la deixalleria ha de portar un control diari de les entrades i sortides de material mitjançant programa informàtic unificat per a tota la Xarxa de Deixalleries de Menorca.
A l'esmentat programa informàtic s'haurà de fer constar, com a mínim, la informació següent:
- Control d'entrades: data, hora, nom, adreça, municipi, telèfon, tipus de persona usuària, residus aportats i contraprestació econòmica que cal aplicar.
- Control de sortides: data, tipus de residu, quantitat, número d'albarà de lliurament, transportista, gestor autoritzat i tipus de tractament.
- Control de la gestió econòmica: període, despeses (data, concepte i quantitat) i ingressos (data, concepte i quantitat).
- Control de neteja i manteniment (data, operació realitzada i observacions).
A partir de les dades registrades, s'elaborarà un informe mensual que resumeixi la gestió de la deixalleria i permeti cercar millores en la seva gestió.
Article 39. Reutilització de material
El personal de la deixalleria seleccionarà aquells materials que estiguin en bon estat i consideri que podran tornar a ser utilitzats.
A més, de conformitat amb l'article 31.6 de la Llei 8/2019, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, els materials que puguin constituir documents escrits de valor històric o cultural hauran de ser lliurats a les entitats adients per a la conservació del patrimoni (arxius, instituts especialitzats, universitats, etc.).
Qualsevol procediment de reutilització que es vulgui aplicar a les deixalleries requerirà l'aprovació del Consorci de Residus i Energia de Menorca.
TÍTOL V. DRETS I OBLIGACIONS DELS SERVEIS
Article 40. Drets i obligacions dels operadors dels serveis
Té la consideració d'operador/a del servei la persona física o jurídica que, mitjançant l'oportú contracte, sigui la responsable d'efectuar materialment el servei de recollida separada de residus d'un o més municipis de l'illa de Menorca i el servei de gestió de la Xarxa de Deixalleries de Menorca. El servei podrà ser realitzat per més d'un operador/A.
Seran drets de l'operador del servei:
a) La prestació del servei d'acord amb aquesta ordenança i de conformitat amb el contracte subscrit amb el Consorci de Residus i Energia de Menorca.
b) Cobrar les corresponents retribucions econòmiques derivades de la prestació del servei, conforme determini el contracte subscrit amb el Consorci de Residus i Energia de Menorca.
c) La resta de drets que preveuen aquesta ordenança i la resta de normes i disposicions aplicables, entre les quals s'inclou el contracte subscrit amb el Consorci de Residus i Energia de Menorca.
Seran obligacions de l'operador/a del servei:
a) Gestionar el servei complint tota la normativa general i sectorial aplicable, inclosa la present ordenança, i amb subjecció al contracte subscrit amb el Consorci de Residus i Energia de Menorca.
b) Complir la normativa estatal i autonòmica de residus vigent a cada moment i la resta de normativa sectorial aplicable, normes que inclouen, entre d'altres, les següents obligacions:
- Recollir els residus i transportar-los en compliment de les prescripcions de les normes de transport, les restants normes aplicables i les previsions contractuals.
- Entregar els residus per al seu tractament a entitats o empreses autoritzades i disposar d'una acreditació documental d'aquesta entrega.
Article 41. Drets i obligacions de les persones usuàries del servei
Les persones o entitats usuàries del servei tenen els drets i les obligacions dimanants d'aquesta ordenança i de la resta de normes jurídiques que siguin d'aplicació.
En tot cas, les persones usuàries tenen els següents drets:
a) Dret a accedir i gaudir del servei en condicions d'igualtat.
b) Dret a no rebre tractes discriminatoris per raó del lloc de naixement, idioma, ètnia, sexe, orientació sexual, estat civil, situació familiar, edat, discapacitat, religió, ideologia, opinió o qualsevol altra condició personal o social.
c) Dret a la intimitat personal i familiar, i a la no divulgació o transmissió sense consentiment exprés de les dades personals que figurin en els seus expedients o historials, o en altres tipus de fitxes, arxius, sigui quin sigui el seu suport.
d) Dret a ser tractades amb respecte i professionalitat.
e) Dret a la confidencialitat respecte de la informació que coneguin l'entitat prestadora del servei, l'Ajuntament i el Consorci de Menorca, d'acord amb la legislació de protecció de dades de caràcter personal.
f) Dret a presentar, en qualsevol forma admesa en dret, reclamacions, queixes o suggeriments relatives al funcionament del servei, i a rebre'n una resposta adequada.
g) Dret a dipositar els residus en l'horari, calendari i condicions establertes per cada servei.
h) Dret a dipositar a les deixalleries els residus admesos en les condicions establertes en aquesta ordenança.
i) Dret a poder consultar la present ordenança i les contraprestacions econòmiques vigents a la pàgina web del Consorci i a les mateixes instal·lacions de la deixalleria.
j) Dret a disposar d'un justificant dels residus aportats a les deixalleries i del corresponent rebut de pagament, si és el cas.
Les persones o entitats usuàries del servei tenen l'obligació de respectar i acatar les determinacions incloses en la present ordenança, i en particular de:
a) Separar els residus en origen en, com a mínim, les fraccions contemplades en la present ordenança.
b) Mantenir en adequades condicions d'higiene i seguretat els residus mentre romanguin en el seu poder i fins al moment de la seva entrega en la forma que estableix la present ordenança.
c) Reduir el volum dels residus compactant-los de tal forma que s'aprofiti al màxim la capacitat de les bosses i contenidors.
d) Separar els residus i dipositar-los en els contenidors, cubells o punts de recollida establerts a tal efecte a cada municipi.
e) Utilitzar bosses compostables per a la fracció orgànica i restes vegetals.
f) En el cas de la prestació d'un servei porta a porta, treure a la via pública, en els horaris i llocs predeterminats, els cubells o contenidors, per al seu buidatge per part de l'operador del servei.
g) Complir amb els horaris de dipòsit i lliurament de residus en contenidors de via pública establerts en cada municipi.
h) Avisar prèviament al servei abans de treure residus voluminosos i restes vegetals a la via pública, i complir amb les condicions establertes.
i) Comunicar al Consorci o a l'ajuntament corresponent l'existència de residus abandonats en la via o espais públics, com ara vehicles abandonats, mobles, animals morts, residus de construcció i demolició, etc.
j) Donar-se d'alta com a persona usuària del servei corresponent.
k) Respectar les instal·lacions, els equips i el personal que hi treballa.
l) Atendre les indicacions de la persona operària de la deixalleria i tenir cura en la manipulació dels residus i les maniobres del vehicle, per tal de no causar danys.
m) Lliurar els residus domèstics amb característiques de perillositat, adequadament identificats i separats, a la persona operària de la deixalleria, per tal que els dipositi en el lloc adient.
n) Col·locar els residus no perillosos en els contenidors corresponents de la deixalleria, adequadament separats.
o) Abonar, si escau, les contraprestacions econòmiques corresponents a la prestació del servei de deixalleries, segons la tipologia i quantitat de residus lliurats.
p) Abonar, si escau, les contraprestacions econòmiques corresponents a la prestació del servei de recollida de residus, segons les ordenances fiscals establertes.
Article 42. Prohibicions expresses del servei de recollida de residus
Les persones o entitats usuàries del servei tenen expressament prohibit:
a) Llençar o abandonar residus a la via pública en llocs diferents dels especificats pel Consorci o l'Ajuntament.
b) Dipositar residus en contenidors que no corresponguin segons el disposat en la present ordenança.
c) Abocar residus líquids o susceptibles de liquar-se, a excepció de l'establert per a la recollida de l'oli vegetal.
d) Dipositar residus en els contenidors quan, per la seva mida, s'obstrueixi la boca de recepció.
e) Dipositar residus en contenidors diferents als específics per cada fracció, així com la barreja amb un altre tipus de fracció de residus, i qualsevol acte o omissió que dificulti o impedeixi la finalitat pròpia de la recollida separada.
f) El dipòsit d'objectes metàl·lics o substàncies d'una altra classe que puguin obstaculitzar o alterar el normal funcionament del sistema mecànic dels vehicles de recollida.
g) Manipular contenidors o el seu contingut, així com abocar o moure altre tipus de contenidors i desplaçar-los fora de les seves ubicacions.
h) Col·locar vehicles o altres elements davant dels contenidors situats a la via pública o de manera que s'impedeixi la seva recollida per les persones operàries del servei.
i) Evacuar residus sòlids a través de la xarxa de clavegueram, així com la instal·lació de trituradores domèstiques o industrials que, per les seves característiques, evacuïn els residus triturats a la xarxa de sanejament.
j) Utilitzar els contenidors per a finalitats diferents de les previstes en la present ordenança.
k) Treure els cubells i contenidors fora del calendari, horari i altres condicions establertes.
TÍTOL VI. VIGILÀNCIA I INSPECCIÓ
Article 43. Vigilància i inspecció
1. L'exercici de les funcions de vigilància i inspecció del compliment de la present ordenança per part de les persones usuàries del servei recaurà en el personal que tengui atribuïdes aquestes funcions, així com als/a les agents de la Policia Local municipal.
2. El personal a què fa referència l'apartat anterior, en l'exercici de les seves funcions inspectores, tindrà la condició d'agent de l'autoritat, i estarà facultat per accedir sense previ avís a les instal·lacions en les quals es desenvolupin activitats regulades en aquesta ordenança, així com per inspeccionar el contingut dels diferents sistemes de recollida de residus, com ara contenidors, cubells i bosses de residus.
3. L'exercici de les funcions de vigilància i control del compliment del servei contractat correspondrà al personal del Consorci que tengui atribuïdes aquestes funcions.
Article 44. Mesures de control
1. L'empresa de recollida, a instància del Consorci i d'acord amb les condicions establertes en el contracte i els plecs que regulen la prestació del servei, es reserva el dret de no recollir l'interior del cubell/contenidor en el cas que s'incompleixin les condicions de recollida separada fixades en la present ordenança.
2. En aquests casos, l'empresa responsable del seguiment de la qualitat i control del servei de recollida que designi el Consorci, tindrà l'obligació d'informar a la persona usuària del motiu de no recollir el cubell/contenidor.
3. Per dur a terme un control i seguiment del servei tant a nivell intern com a nivell extern per part de les persones usuàries, l'empresa responsable del seguiment de la qualitat i control del servei de recollida que designi el Consorci utilitzarà les eines TIC.
4. L'empresa operadora de les deixalleries, a instància del Consorci i d'acord amb les condicions establertes en el contracte i els plecs que regulen la prestació del servei, es reserva el dret de no admetre els residus aportats per les persones usuàries que no compleixin amb les condicions establertes a la present ordenança
Article 45. Deure de col·laboració
Els productors/ores, posseïdors/ores, gestors/ores de residus i els/les responsables d'establiments comercials, habitatges, indústries i altres activitats objecte de la present ordenança, d'acord amb la normativa aplicable, hauran de facilitar i permetre al personal habilitat l'exercici de les seves funcions d'inspecció, l'accés a les citades instal·lacions, així com prestar-los col·laboració i facilitar-los la documentació necessària per a l'exercici d'aquestes.
TÍTOL VII. INFRACCIONS I SANCIONS
Article 46. Règim d'infraccions i sancions
1. L'incompliment de les normes establertes en aquesta ordenança constitueix una infracció administrativa que pot donar lloc a la imposició d'una sanció.
2. Són responsables directes de les infraccions d'aquesta ordenança les persones autores materials de les infraccions, sigui per acció o per omissió.
3. La declaració de responsabilitat per infraccions i imposició de la sanció que correspongui no exonera de l'obligació d'indemnitzar pels danys i perjudicis causats.
Article 47. Infraccions
1. Es consideren infraccions les accions o omissions que contravenguin l'establert en la present ordenança, així com aquelles altres que estiguin tipificades en la legislació estatal o autonòmica reguladora de les matèries que s'hi inclouen, sense perjudici que els preceptes d'aquesta ordenança puguin contribuir a la seva identificació més precisa.
2. Les infraccions que recull aquesta ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
3. Constitueixen infraccions lleus:
a) Lliurar els residus sense complir amb les condicions establertes en la present ordenança.
b) Lliurar els residus sense separar-los per fraccions, conforme l'establert a la present ordenança.
c) Lliurar els residus sense complir amb les condicions relatives a compactar-los per reduir el seu volum, buidar el contingut dels envasos, emprar bosses compostables quan així es requereixi o qualsevol altre condició establerta a la present ordenança.
d) Lliurar les diferents fraccions de residus en contenidors o punts de recollida diferents als identificats per a cada fracció, en contra del què es disposa a la present ordenança.
e) Lliurar qualsevol tipus de residu no perillós a un servei que no correspongui, conforme aquesta ordenança.
e) Treure els cubells i/o contenidors a la via pública per a la seva recollida pel servei públic en hores o llocs diferents als establerts pel Consorci.
f) Incomplir els calendaris i/o els horaris de dipòsit i lliurament de residus.
g) L'abandonament d'objectes, residus o altres deixalles fora dels contenidors i llocs habilitats i autoritzats.
h) Manipular contenidors o el seu contingut, així com bolcar o trencar cubells o qualsevol tipus de contenidor, o desplaçar-los fora de les seves ubicacions.
i) Utilitzar els cubells i/o contenidors per a finalitats diferents a les previstes en la present ordenança.
j) No donar-se d'alta del corresponent servei de recollida, quan així ho requereixi la present ordenança.
k) L'incompliment dels requisits establerts per a l'ús dels serveis puntuals de recollida en festes i actes privats.
l) La invasió, per part de qualsevol vehicle aliè al servei de recollida de residus, de guals o reserves d'espai previstes per a la col·locació de contenidors de residus, així com estacionar en llocs que dificultin les operacions de càrrega i descàrrega dels contenidors.
m) El dipòsit de residus en els contenidors quan, per la seva grandària, s'obstrueixi la boca de recepció dels contenidors.
n) El dipòsit d'objectes metàl·lics o substàncies d'una altra classe que puguin obstaculitzar o alterar el normal funcionament del sistema mecànic dels vehicles de recollida.
o) El lliurament, sense autorització expressa, de residus en quantitats anormals.
p) L'entrada a la deixalleria sense autorització.
q) Contravenir les indicacions de la persona operària de la deixalleria.
r) La pertorbació ocasionada en l'ús del servei públic per part de les persones amb dret a utilitzar-lo que no sigui considerada infracció greu o molt greu.
s) La pertorbació ocasionada en el normal funcionament del servei públic que no sigui considerada infracció greu o molt greu.
t) No observar dues vegades com a màxim, dins un trimestre, les instruccions dictades pels òrgans competents per al bon ordre i desenvolupament de les operacions i activitats del servei.
u) Incomplir qualsevol altra obligació, deure o prohibició prevista de forma clara i precisa per aquesta ordenança o en la normativa sectorial específica, llevat que la conducta es pugui encabir en algun dels tipus descrits com a greus i/o molt greus.
4. Constitueixen infraccions greus:
a) L'abandonament, la crema no autoritzada, l'abocament o l'eliminació incontrolada de qualsevol tipus de residus domèstic o assimilables sense que s'hagi posat en perill greu la salut de les persones o sense que s'hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient.
b) Lliurar qualsevol tipus de residu perillós a un servei que no correspongui, conforme a aquesta ordenança.
c) Evacuar residus sòlids a través de la xarxa de clavegueram, així com la instal·lació de trituradores domèstiques o industrials que, per les seves característiques, evacuïn els residus triturats a la xarxa de sanejament.
d) El lliurament de residus que es considerin com a no admissibles a qualsevol dels serveis, d'acord amb la present ordenança.
e) La negativa a retirar i netejar els residus abocats inadequadament.
f) L'incompliment de l'obligació de facilitar la informació sol·licitada a l'operador de la deixalleria pel que fa a la naturalesa, quantitat o origen dels residus, o el subministrament de dades falses o fraudulentes.
g) La circulació de vehicles a l'interior de la deixalleria a velocitats superiors a les indicades o, en qualsevol cas, que suposin un risc per a les persones, altres vehicles o elements de la mateixa deixalleria.
h) L'obstrucció activa o passiva de l'exercici de les funcions d'inspecció, presa de mostres i supervisió.
i) Falsejar qualsevol declaració de denúncia.
j) Negar el dret de les persones usuàries a presentar reclamacions, queixes i suggeriments relatives al funcionament del servei.
k) L'incompliment de l'obligació de facilitar la informació sol·licitada per donar-se d'alta com a persona usuària del corresponent servei o el subministrament de dades falses o fraudulentes quan no tengui la consideració d'infracció molt greu.
l) El lliurament, venda o cessió de residus domèstics o assimilables no perillosos a persones físiques o jurídiques diferents de les assenyalades en la normativa sectorial vigent i en la present ordenança, així com l'acceptació d'aquests en condicions diferents a les previstes en aquestes normes.
m) La greu pertorbació ocasionada en el normal funcionament del servei públic.
n) La reincidència o acumulació d'infraccions lleus.
o) La comissió d'alguna de les infraccions descrites com a molt greus quan, per la seva escassa quantia o entitat, no mereixin la qualificació de molt greus.
5. Constitueixen infraccions molt greus:
a) L'abandonament, la crema no autoritzada, l'abocament o l'eliminació incontrolada, de qualsevol tipus de residus domèstic o assimilables quan s'hagi posat en perill la salut de les persones o s'hagi produït un dany o deteriorament per al medi ambient.
b) Causar danys, mitjançant frau o negligència, als béns de domini públic afectes al servei públic, inclosos els equipaments, infraestructures, instal·lacions i resta d'elements del servei o realitzar actes d'ocupació d'aquests béns en idèntiques circumstàncies, i això sens perjudici de l'obligació de reparar els danys i perjudicis i de restituir el que hagi estat sostret.
c) Vulnerar la igualtat a la qual tenen dret les persones usuàries del servei i/o tractar amb discriminació les persones usuàries per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió, edat, o qualsevol altra circumstància personal o social.
d) Vulnerar el dret de les persones usuàries a ser tractades amb respecte i professionalitat.
e) Transmetre o divulgar sense consentiment exprés de les persones usuàries les seves dades personals que figurin en els seus expedients o historials.
f) Impedir o obstruir greument i de manera rellevant el funcionament normal dels serveis públics objecte d'aquesta ordenança.
g) Les infraccions greus quan hi hagi l'agreujant de reincidència per comissió, en el termini d'un any, de més d'una infraccions de la mateixa naturalesa, en haver-hi resolució ferma.
Article 48. Sancions i altres responsabilitats
1. Les infraccions anteriors seran sancionades d'acord amb l'escala següent:
- Infraccions lleus: multa fins a 750,00 €
- Infraccions greus: multa des de 750,01 € fins a 1.500,00 €
- Infraccions molt greus: multa des de 1.500,01 € fins a 3.000,00 €
En tot cas, la imposició de qualsevol sanció prevista en la present ordenança no exclou de les responsabilitats civils, penals i mediambientals en què pogués incórrer la persona o empresa sancionada.
3. Quan el compliment de les obligacions previstes en aquesta ordenança o en les normes aplicables al servei correspongui a diverses persones conjuntament, aquestes respondran de forma solidària de les infraccions que, si és el cas, es puguin cometre i de les sancions que es puguin imposar.
Són responsables subsidiàries o solidàries, per l'incompliment de les obligacions imposades en virtut de normes amb rang de llei que comportin el deure de prevenir la infracció administrativa comesa per altres, les persones físiques i jurídiques sobre les quals recaigui aquest deure, quan així ho determinin les lleis reguladores dels diferents règims sancionadors que puguin ser d'aplicació a les matèries que són objecte de la present ordenança.
Quan no sigui possible determinar el grau de participació de les distintes persones que hagin intervingut en la realització de la infracció, la responsabilitat serà també solidària.
Article. 49. Aplicació i graduació de les sancions
1. En l'aplicació de les sancions es tindrà en compte l'existència d'intencionalitat o reiteració i la naturalesa dels perjudicis ocasionats, així com la reincidència per comissió en el termini d'un any de més d'una infracció de la mateixa naturalesa, quan així hagi estat declarat per sentència ferma.
Concretament, a l'hora de determinar la multa aplicable es garantirà l'adequació deguda entre la gravetat del fet constitutiu de la infracció i la sanció aplicada; i es consideraran especialment els criteris següents:
a) L'existència d'intencionalitat o reiteració, així com el grau de participació en els fets de l'infractor/a i el benefici obtingut per aquest amb motiu de l'il·lícit administratiu.
b) La naturalesa dels perjudicis causats, atenent a la gravetat del dany derivat de la infracció, a l'alteració social causada i al grau d'afectació que la citada infracció hagi tingut en la salut i seguretat de les persones i en el medi natural.
c) La reincidència, per comissió, en el termini d'un any, de més d'una infracció de la mateixa naturalesa, quan així hagi estat declarat per resolució ferma en via administrativa.
2. Quan els fets constitutius de la infracció hagin causat un grau d'afectació significatiu a la salut i seguretat de les persones i/o al medi natural, la sanció que correspongui s'aplicarà en el seu grau màxim.
3. Quan la quantia de la multa resulti inferior al benefici obtingut amb la comissió de la infracció, la sanció serà augmentada fins a l'import en què s'hagi beneficiat l'infractor/a.
4. Tindrà la consideració de circumstància atenuant de la responsabilitat administrativa l'adopció espontània, per part de l'autor/a de la infracció, de mesures correctores amb anterioritat a la incoació de l'expedient sancionador.
5. Quan de la comissió d'una de les infraccions previstes en aquesta ordenança es derivi necessàriament la comissió d'una altra o d'altres, s'imposarà únicament la sanció més elevada de totes les que siguin susceptibles d'aplicació.
6. En cap cas no poden sancionar-se fets que ho hagin estat prèviament en l'àmbit penal o administratiu en aquells supòsits en què s'apreciï identitat del subjecte, dels fets i dels fonaments de la sanció imposada. Existirà identitat de fonaments quan siguin els mateixos interessos públics protegits pels règims sancionadors concurrents.
Article 50. Obligació de restablir
1. Sense perjudici de la sanció que en cada cas sigui procedent, la persona infractora haurà de reparar el dany causat amb la reposició de la situació alterada a l'estat original.
2. Si la persona infractora no reparés el dany causat en el termini assenyalat, l'òrgan competent podria acordar la imposició de multes coercitives.
3. Així mateix, en cas d'incompliment, aquesta reposició podrà ser realitzada mitjançant execució subsidiària a càrrec de l'Ajuntament. Els costos originats per les actuacions a realitzar seran amb càrrec al subjecte responsable de la infracció; i se li exigirà, si escau, la indemnització del que pertoqués pels danys i perjudicis causats.
Article 51. Multes coercitives, execució subsidiària i mesures provisionals.
1. Sense perjudici de la sanció que es pogués imposar, l'òrgan competent podrà acordar la imposició de multes coercitives, conforme a l'article 103 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En el requeriment haurà d'indicar-se el termini del qual es disposa per al compliment de l'obligació i la quantia de la multa que pot ser imposada. En cas de mantenir-se l'incompliment, podrà reiterar-se la multa coercitiva per períodes de temps que siguin suficients per complir el mandat.
2. En el cas que no es realitzin les operacions pertinents, podrà procedir-se a l'execució subsidiària per compte de la persona infractora i al seu càrrec.
3. A més de les sancions indicades a l'article 30, quan s'hagi iniciat el procediment sancionador, l'Ajuntament podrà adoptar en qualsevol moment, mitjançant acord motivat, les mesures de caràcter provisional que estimi necessàries per assegurar l'eficàcia de la resolució que pogués recaure i evitar el manteniment del risc o dels danys per a la salut, el patrimoni i el medi ambient.
Aquestes mesures han de ser proporcionals a la naturalesa i a la gravetat de les presumptes infraccions, i poden consistir en el següent:
a) Clausura temporal, total o parcial de l'activitat o de l'establiment
b) Precintament d'aparells, d'equips o de vehicles
c) Mesures de correcció, seguretat o control que impedeixin la continuïtat en la producció del dany
Article 52. Prescripció d'infraccions i sancions
1. Les infraccions previstes en aquesta ordenança prescriuran pel transcurs dels següents terminis, d'acord amb l'establert en l'article 30 de la Llei 40/2015, de l'1d'octubre, de règim jurídic del sector públic:
- Les infraccions lleus prescriuen als sis mesos.
- Les infraccions greus prescriuen als dos anys.
- Les infraccions molt greus prescriuen als tres anys.
El termini de prescripció de les infraccions començarà a comptar-se des del dia en què la infracció s'hagués comès.
En els supòsits d'infraccions continuades, el termini de prescripció començarà a comptar des del moment de la finalització de l'activitat o de l'últim acte amb el qual la infracció es consuma. En el cas que els fets o les activitats constitutius d'infracció fossin desconeguts per manca de signes externs, aquest termini es computaria des que aquests es manifestin.
Interromprà la prescripció la iniciació, amb coneixement de la persona interessada, del procediment sancionador, i es reprendrà el termini de prescripció si l'expedient sancionador estigués paralitzat durant més d'un mes per causa no imputable a la persona presumptament responsable.
2. Les sancions previstes en aquesta ordenança prescriuran pel transcurs dels següents terminis, d'acord amb l'establert en l'article 30 de la Llei 40/2015, de l'1d'octubre, de règim jurídic del sector públic:
- Les imposades per infraccions lleus a l'any.
- Les imposades per infraccions greus als dos anys.
- Les imposades per infraccions molt greus als tres anys.
La prescripció de la facultat sancionadora no impedirà exigir a les persones responsables la restitució de les coses i la seva reposició al seu estat anterior, qualsevol que sigui el temps transcorregut.
Article 53. Col·laboració en l'execució de mesures judicials en matèria de menors i recollida de residus
1. L'Ajuntament haurà de promoure la signatura d'acords de col·laboració amb les entitats públiques competents en matèria de menors de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Els acords de col·laboració amb el fet que fa referència l'apartat anterior tindran per objecte facilitar l'execució de les mesures judicials de reforma imposades pels jutjats de menors, per facilitar que aquests puguin realitzar, com a prestacions en benefici de la comunitat, d'acord amb el Reial decret 1774/2004, de 30 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament que desenvolupa la llei reguladora de la responsabilitat penal dels menors, tasques de neteja i de recollida de residus, sempre que estiguin relacionades amb la naturalesa del bé jurídic lesionat pel fet comès.
Article 54. Competència i procediment sancionador
1. Correspon a l'Alcaldia la resolució dels expedients administratius sancionadors, en exercici de la competència que li és atribuïda amb aquesta finalitat per l'article 21.1.n) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
2. La imposició de sancions i l'exigència de responsabilitats conforme a aquesta ordenança es duran a terme de conformitat amb el previst en la Llei 39/2015 i en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i de règim jurídic del sector públic.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA ÚNICA
Disposició derogatòria única. Normes derogades
Queden derogades totes les disposicions d'aquest rang o d'inferior rang que regulin matèries contingudes en la present Ordenança quan s'oposin al contingut d'aquesta o la contradiguin, en particular les seccions 2a, 3a, 4a i 5a del capítol III de l'Ordenança de neteja, publicada al BOIB núm. 17.783 de 4 d'octubre de 1980, així com la disposició transitòria setena de l'Ordenança municipal reguladora dels usos de les vies i espais públics, publicada al BOIB núm. 78 de 31 de maig de 2012.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
Aquesta ordenança entrarà en vigor una vegada publicat íntegrament el seu text en el BOIB i una vegada transcorregut el termini de quinze dies hàbils, de conformitat amb l'establert en els articles 70 i 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
Amb l'aprovació definitiva, que esgota la via administrativa, d'acord amb el que estableixen l'article 112 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció administrativa, es podrà interposar recurs contenciós administratiu, davant la sala corresponent del Tribunal Superior de Justícia de Balears, en el termini de dos mesos, comptats a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci (art. 46 de la Llei 29/1998).
Maó, 9 de març de 2021
L'alcalde
Héctor Pons Riudavets