Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 36824
Departament de Planejament i Gestió urbanística. Servei juridicoadministratiu de Planejament. Exp:PA2017 0007. Aprovació definitiva de la modificació del Pla General d’Ordenació Urbana (PGOU) en el Sector Llevant- Façana Marítima

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament, en sessió celebrada el 25-02-2021, va aprovar definitivament la modificació del Pla General d'Ordenació Urbana (PGOU) en el Sector Llevant- Façana Marítima, mitjançant el següent acord:

INFORME DE LA TAG CAP DE SERVEI.- Pel Ple de l' Ajuntament de data 18/12/18 es va aprovar inicialment la Modificació del PGOU de Palma -Sector Llevant- Façana Marítima, redactada pels serveis municipals. A l' esmentat acord s' indicava que prèviament a l' aprovació definitiva se n' havia d' obtenir informe favorable de la Direcció General d' Aviació Civil. A més s' aprobava la documentació ambiental consistent en l' Estudi Ambiental Estratègic.

El projecte de Modificació del PGOU juntament amb la seva documentació ambiental consistent en l' Estudi Ambiental Estratègic es va sotmetre a informació pública per un termini de 45 dies mitjançant la seva publicació al BOIB núm. 6 de dia 12/01/19 (edicte 168), al diari “DIARIO DE MALLORCA” de dia 16/01/19, i al tauler electrònic d' anuncis i edictes de la seu electrònica d' aquesta Corporació de dia 14/01/19 fins a dia 22/03/19.

Durant aquest termini es varen presentar al·legacions per part de: GESTILAR ISLAS MALVEIRAS SLU, ENDESA DISTRIBUCIÓN ELÉCTRICA SL, GRUP MUNICIPAL POPULAR i MAPFRE INMUEBLES SGA SA juntament amb MAPFRE ESPAÑA, COMPAÑÍA DE SEGUROS Y REASEGUROS SA. A més, fora de termini es va presentar al·legació per part de l' entitat GRUND PALMALLEVANT SL. Totes aquestes al·legacions han estat informades mitjançant els següents informes:

- L' al·legació presentada per GESTILAR ISLAS MALVEIRAS SLU ha estat informada pels serveis tècnics de Planejament en informe de data 4 de novembre de 2020.

- L' al·legació presentada per ENDESA DISTRIBUCIÓN ELÉCTRICA SL ha estat informada pel servei jurídic de Planejament en informe de data 29 de març de 2019; pels serveis tècnics de Planejament en informe de data 5 de novembre de 2020; pels tècnics de la CMAIB en informe de 24 d' abril de 2019; i per informe de la cap del Servei de Valoracions de data 30 d' octubre de 2019.

- L' al·legació presentada pel GRUP MUNICIPAL POPULAR ha estat informada pel servei jurídic de Planejament en informe de data 10 d' abril de 2019; i pels serveis tècnics de Planejament en informe de data 4 de novembre de 2020.

- L' al·legació presentada per MAPFRE ha estat informada pel servei jurídic de Planejament en informe de data 11 d' abril de 2019; i pels serveis tècnics de Planejament en informe de data 5 de novembre de 2020.

- L' al·legació presentada per GRUND PALMALLEVANT SL ha estat informada pel servei jurídic de Planejament en informe de data 20 de juny de 2019.

Amb posterioritat a l' aprovació inicial ha arrivat informe de la Direcció General d' Aviació Civil, de 29 de gener de 2019, de caràcter favorable. A més, s' han sol·licitat i emès tota una sèrie d' informes que es relacionen a continuació:

1) Informe de la Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d' Estudis i Planificació, de 24 d' octubre de 2019, sobre l' existència de recursos hídrics suficients i la protecció del domini públic hidràulic. Informe d' EMAYA de 13/01/20. I nou informe de la Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d' Estudis i Planificació amb data d' entrada de 22 d' abril de 2020. Tots aquests informes s' analitzen a l' informe de la tècnica municipal de medi ambient, de data 23/11/2020, informe que té en compte la versió de la Mod. del PGOU per a l' aprovació definitiva. I segons informe d' EMAYA, de 10 de desembre de 2020, vist l' informe de la tècnica de medi ambient de Planejament Urbanístic, en el qual s' indica que el cabal de sanejament serà inferior al previst en el desenvolupament del Pla vigent, s' informa favorablement la present modificació puntual del Pla General.

2) Informe de la Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d'Aigües Superficials, de 28 de novembre de 2019: informe favorable amb prescripcions.

3) Acord de la Comissió Insular de Patrimoni Històric de Mallorca, traslladant l' informe tècnic de data 16 de setembre de 2020, sobre el catàleg de l' edifici GESA. S' analitza a l' informe dels serveis tècnics de Planejament de data 30/10/20.

4) Acord de la Comissió Insular d' Ordenació del Territori i Urbanisme, de 27 de febrer de 2019, de caràcter favorable amb observacions. Aquestes observacions són analitzades a l' informe dels serveis tècnics de Planejament de data 3 de juny de 2019.

5) Informe sol·licitat a la Direcció Insular de Territori i Paisatge, no emès.

6) Informe sol·licitat a la Direcció Insular d' Infraestructures i Mobilitat, no emès.

7) Informe sol·licitat a ABAQUA (per expressa indicació del Document d' Abast), emès el 14 de febrer de 2019 en el sentit que ABAQUA no gestiona cap infraestructura ni instal·lació de sanejament ni depuració en el terme municipal de Palma.

8) Informe sol·licitat a la Direcció General d' Energia i Canvi Climàtic, no emès.

9) Informe sol·licitat a la Direcció General d' Ordenació del Territori, Servei d' Ordenació del Territori i Urbanisme, emès en data 28 de març de 2019, amb consideracions, si bé es reconeix que el contingut del projecte no afecta a aspectes de l' ordenació urbanística o territorial sobre els que hagi de pronunciar-se aquesta Direcció General. Aquest informe va ser objecte d' anàlisi a l' informe de la cap de servei jurídic de Planejament, de 10 d' abril de 2019 i a l' informe dels serveis tècnics de Planejament de data 3 de juny de 2019.

10) Informe sol·licitat a la Direcció General de Mobilitat i Transports, no emès.

11) Informe sol·licitat a la Direcció General d' Arquitectura i Habitatge, no emès.

12) Informe sol·licitat a la Direcció General d' Ordenació del Territori, no emès.

13) Informe sol·licitat a la Direcció General d' Interior, Emergències i Justícia, emesos en data 12 de febrer (favorable amb condicions, analitzades a l' informe dels serveis tècnics de Planejament de data 3 de juny de 2019) i 1 d' abril de 2019 (favorable).

14) Informe sol·licitat a la Demarcació de Costes de les Illes Balears, emès el 22 d' octubre de 2020, i amb entrada en l' Ajuntament el 27 d' octubre de 2020; s' analitza a l' informe dels Serveis tècnics de Planejament de 11 de novembre de 2020, i s' indiquen les modificacions a introduir en l' instrument de planejament als efectes de donar compliment a les consideracions de l' informe de l' Administració de Costes. Es torna sol·licitar informe a la Demarcació de Costes abans de l' aprovació definitiva (rebut de 20/11/20), si bé aquest no s'ha emes dins termini.

15) Informe sol·licitat a l' Autoritat Portuària, emès el 20 de febrer de 2019, amb caràcter favorable.

16) Informe sol·licitat a la Delegació d' Infraestructura de la Defensa, emès en data 31 de gener de 2019 amb caràcter favorable.

17) Informe sol·licitat al Ministeri d' Indústria, Energia i Turisme, emès el 20 de febrer de 2019 amb caràcter favorable.

18) Informe sol·licitat a la Societat Municipal d' Aparcaments i Projectes (SMAP), emès el 19 de febrer de 2019, aclarint certes qüestions consultades des del Servei de Planejament.

19) Informe sol·licitat al Departament de Mobilitat, emès el 19 de febrer de 2019, analitzant les afeccions sobre la mobilitat de la present Modificació del planejament, i proposant una sèrie de mesures i recomanacions a tenir en compte en la proposta de planejament. S' analitza dit informe a l' informe dels serveis tècnics de Planejament de data 3 de juny de 2019. També a l' informe de la tècnica municipal de medi ambient de data 12 de juny de 2020, i instruccions del Gerent d' Urbanisme de 17/06/20, sobre la prolongació del carrer Joan Alcover.

20) Informe sol·licitat al Departament d' Infraestructures i Accessibilitat, no emès.

21) Informe sol·licitat a EMAYA, emès en data 20 de febrer de 2019, de caràcter favorable.

22) Informe sol·licitat a la Comissió de Centre Històric i Catàleg, emès amb caràcter favorable en data 5 de febrer de 2019.

23) A més, es va fer consulta a les següents entitats: GOB, TERRAFERIDA, i les Associacions de Veïns de La Soledat, del Polígon de Llevant i de Ses Veles, sense que es presentés cap escrit per aquestes entitats.

En data 10/03/20 té entrada en el Servei jurídic de Planejament la versió de la Modificació del PGOU de Palma-Sector Llevant-Façana Marítima preparada pels serveis tècnics de Planejament, redactada després de l' anàlisi de les al·legacions presentades i els informes emesos amb posterioritat a l' aprovació inicial.

En data 30/06/2020 el Consell de la Gerència d' Urbanisme va aprovar “Deixar constància que l' expedient PA 17/07, expedient de Modificació del Pla General de Palma-Sector Llevant- Façana marítima va quedar afectat per la suspensió dels terminis per a la tramitació dels procediments, aprovada pel RD 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l' estat d' alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. I que des de l' 1 de juny de 2020 es reprèn el còmput dels terminis administratius pel que fa a l' esmentat expedient.” L' esmentat acord es va notificar als propietaris afectats per la present Modificació del Pla general, i es va publicar.

En data 23 de setembre de 2020 els serveis tècnics de Planejament emeten informe sobre la necessitat d' introduir canvis a la versió de la Modificació del PGOU amb entrada en el servei de Planejament de 10/03/20, com a conseqüència de les posteriors instruccions del Gerent d' Urbanisme sobre la prolongació del vial Joan Alcover i sobre els usos del catàleg de GESA, concretament instruccions verbals sobre no permetre els usos residencial i turístic.

En data 28 de setembre de 2020 s' envia al Gerent d' Urbanisme l' anterior informe tècnic de 23 de setembre de 2020 i es demanen instruccions sobre la proposta d' ordenació per a l' aprovació definitiva.

En data 25/09/20 té entrada en el Servei de Planejament escrit del Gerent d' Urbanisme segons el qual considera procedent optar per no permetre els usos residencial i turístic al quadre d' usos del catàleg de GESA, allò a la vista de les mesures de protecció de l' edifici, juntament amb la seva pròpia tipologia, projectat per destinar-se a un ús administratiu, la qual cosa permet aventurar serioses dificultats per aconseguir en fase de projecte l' autorització per implantar un ús residencial o turístic.

En data 01/10/20, els serveis tècnics de Planejament emeten nou informe sobre ajustos en l' equipament previst com de titularitat privada EQ-b*2.

En data 06/10/20 el Gerent d'Urbanisme rep l' informe anterior i la sol·licitud d' instruccions.

En data 16/10/20 té entrada en el servei de Planejament nova versió de la Modificació del PGOU de Palma-Sector Llevant-Façana Marítima preparada pels serveis tècnics de Planejament, on ja es consideren les instruccions sobre no permetre l' ús residencial i turístic a l' edifici de GESA. Aquesta nova versió s' envia al Gerent d' Urbanisme.

En data 16 d' octubre de 2020, arrel de la comunicació dels Serveis Jurídics municipals sobre la contestació a la demanda de reclamació de responsabilitat patrimonial presentada per Endesa, es sol·licita informe al Cap de Departament de Planejament i Gestió sobre el millor encaix entre les eventuals repercussions econòmiques derivades de l' incompliment parcial (per manca de demolició de l' edifici de GESA, després catalogat) del Conveni de l' any 2003 entre l' Ajuntament i Endesa, i la present Modificació puntual del Pla General.

Segons informe de 17 d' octubre de 2020 del Cap de Departament de Planejament i Gestió, i amb la conformitat del Gerent d' Urbanisme, s' indica: “...en la present fase de planejament, s' haurà d' incloure, en la Fitxa de la Unitat d' execució prevista a la proposta de Modificació del Pla general, una determinació indicant que en el projecte de reparcel·lació de la Unitat

d'execució s' haurà de determinar i quantificar el major valor que hagi pogut representar per a la propietat la manca de demolició i la recuperació del valor de l' edifici catalogat (edifici GESA), sent a càrrec d' Endesa (o qui se subrogui en la seva posició) l' obligació de restituir a l' Ajuntament el valor que ja hagi estat compensat en el marc del Conveni signat l' any 2003 entre l' Ajuntament i GESA-Endesa.”

En data 19 d' octubre de 2020 finalment va tenir entrada l' acord de la Comissió Insular de Patrimoni Històric de Mallorca pel qual es trasllada l' informe tècnic de data 16 de setembre de 2020. Aquest informe s' analitza a l' informe dels serveis tècnics de Planejament de data 30/10/20. En data 02/11/2020 el Gerent d' Urbanisme es ratifica en la necessitat de no permetre els usos residencial i turístic en el catàleg de GESA, a la vista de l' informe dels tècnics de Patrimoni.

En data 02/11/2020 té entrada en el servei de Planejament nova versió de la Modificació del PGOU de Palma-Sector Llevant-Façana Marítima preparada pels serveis tècnics de Planejament, on es consideren: l' informe del cap del Departament de Planejament i Gestió Urbanística de data 17 d' octubre de 2020 sobre les repercussions econòmiques derivades de l' incompliment parcial del Conveni del 2003 entre l' Ajuntament i Endesa; l' acord de la Comissió Insular de Patrimoni Històric de Mallorca donant trasllat de l' informe tècnic de 16/09/2020 sobre la Fitxa de catalogació de l' edifici de GESA; i la justificació del compliment de l' article 37 de la LUIB i del sòl dotacional segons l' article 43 de la LUIB, en base a la nova redacció donada a aquests articles per la Llei 2/2020, de 15 d' octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l' impuls de l' activitat econòmica i la simplificació administrativa en l' àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19. Es remet dita documentació al Gerent d' Urbanisme pel seu coneixement i instruccions, en el seu cas, en data 03/11/2020.

En data 11/11/20 i núm. 924 té entrada en el servei de Planejament la documentació preparada per la tècnica municipal de medi ambient consistent en l' Estudi Ambiental Estratègic. Aquesta documentació es correspon amb els arxius electrònics PLANEJAMENT/DOC TECNICA ORIGINAL/PA DOC TECNICA ORIGINAL/PA 2017/0007-EAE-v20201111.

En data 12/11/20 i núm. 929 té entrada en el servei de Planejament la documentació preparada per la tècnica municipal de medi ambient consistent en el DOCUMENT RESUM de l' Estudi Ambiental Estratègic, i que es correspon amb els arxius electrònics PLANEJAMENT/DOC TECNICA ORIGINAL/PA DOC TECNICA ORIGINAL/PA 2017/0007-DOCUMENT RESUM-EAE-v20201112.

En data 12/11/20 i núm. 935 té entrada en el servei de Planejament nova versió de la Modificació del PGOU de Palma-Sector Llevant-Façana Marítima preparada pels serveis tècnics de Planejament, on s' integren les determinacions de l' Estudi Ambiental Estratègic; les determinacions de l' informe de la Direcció General de la Costa i el Mar; i les instruccions verbals del Gerent d' Urbanisme relatives a l' accés restringit dels vials interiors dels subàmbits B i C.

En data 17/11/2020 es va enviar a la CMAIB la documentació referida a l' article 24 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d' avaluació ambiental, als efectes que l' òrgan ambiental formuli la declaració ambiental estratègica. Es sol·licitava el tràmit d' urgència.

En data 25/11/20 i núm. 982 té entrada en el servei de Planejament el document Memòria de Mobilitat elaborada per l' enginyera municipal, a la vista de la proposta final per a la modificació del Pla General.

En data 27/01/21 i núm. 53 té entrada en el servei de Planejament el document Informe de Sostenibilitat Econòmica, elaborat per la cap del Servei municipal de Valoracions, a la vista de la proposta final per a la modificació del Pla General.

En data 04/02/21 ha tingut entrada la declaració ambiental estratègica aprovada pel Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears. Dita declaració és favorable respecte de la Modificació Puntual PGOU Sector Llevant-Façana Marítima, amb certes condicions.

En data 05/02/21 i núm. ha tingut entrada en el servei de Planejament la proposta final de la Modificació del PGOU de Palma-Sector Llevant-Façana Marítima, preparada pels serveis tècnics de Planejament, després de la declaració ambiental estratègica formulada per la CMAIB; es trasllada una còpia en paper i els corresponents arxius electrònics han quedat arxivats a la carpeta electrònica ubicada en la xarxa en el següent enllaç: I:\DOC TECNICA ORIGINAL\PA DOC TECNICA ORIGINAL\PA2017-0007-FAÇANA MARITIMA\PA2017-0007-v20210204-AD. En la mateixa data, i amb núm. 122 té entrada en el Servei de Planejament la versió castellana de la part normativa de la present Modificació del PGOU, amb els corresponents arxius electrònics arxivats a la carpeta electrònica ubicada en la xarxa en el següent enllaç: I:\DOC TECNICA ORIGINAL\PA DOC TECNICA ORIGINAL\PA2017-0007-FAÇANA MARITIMA\PA2017-0007-v20210520-NORMAScast.

Aquesta proposta final de pla suposa canvis respecte de l' aprovada inicialment, com a conseqüència de les al·legacions hagudes, els informes emesos i la corresponent tramitació ambiental Aquests canvis, els principals dels quals es relacionen a l' Annex a la present proposta, no es consideren substancials d' acord amb la regulació continguda a l' article 165 del Reglament de la LOUS.

En data 08/02/21i núm. 132 ha tingut entrada en el servei de Planejament el document elaborat per la tècnica municipal de medi ambient relatiu a DOCUMENT RESUM que inclou els aspectes assenyalats en els apartats 2.b) i c) de l' article 26 de la Llei de 21/2013 d' avaluació ambiental. Les versions catalana i castellana de l' esmentat document es troben a la carpeta de PLANEJAMENT/DOC TECNICA ORIGINAL/PA DOC TECNICA ORIGINAL/PA 2017/0007-v20210204-AD.

Es fa constar que es sol·licitarà informe a la Secretaria General en virtut de les seves funcions d'assessorament legal al Ple i les Comissions, atribuïdes en l' article 122.5.e) apartat 2n. de la Llei 7/85, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local, en relació a l´ article 123.2 del mateix text legal, que tindrà caràcter preceptiu perquè es tracta d'assumptes que exigeixen una majoria especial. Dit informe se preveu també a l'article 85 de la Llei 20/2006, Municipal i de Règim Local de las Illes Balears, de 15 de desembre.

Atès el que disposen els articles 72 i 73 i la disposició addicional quarta de la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de Capitalitat de Palma de Mallorca, d' acord amb la redacció donada per la Llei 6/2012, de 6 de juny , així com l' article 54 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d' Urbanisme de les Illes Balears, pot aprovar-se definitivament la proposta de modificació del Pla General d' Ordenació Urbana de Palma.

Per això, i atesos els articles 172 i 175 del Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals; els art. 127.1.c), 123.1.i), 122-4-a), i amb el quòrum establert a l'article 123.2 del capítol II, títol X de la Llei 7/85 de 2 d'abril, modificada per la Llei 57/03, de 16 de desembre de Mesures per la modernització del govern local, RDL 781/86, de 18 d'abril, art. 99 i següents del Reglament Orgànic del Ple, 4-1-e) i 12-a) del Reglament de la Gerència d'Urbanisme, es considera que el Consell de la Gerència pot adoptar la següent resolució:

Proposar a la Junta de Govern l'aprovació definitiva del projecte de modificació del Pla General d' Ordenació Urbana de Palma, per tal que sigui elevat a l'ajuntament Ple, previ dictamen de la Comissió Informativa l'adopció del següent:

ACORD

1.- Informar i resoldre les al·legacions presentades per les entitats que figuren a la part expositiva del present acord en sentit estimatori o desestimatori segons es desprèn dels informes emesos a que es fa també menció a l' esmentada part expositiva, i de la pròpia proposta de Modificació del Pla general que se sotmet a aprovació definitiva. Aquests informes obren a l' expedient i s' aproven mitjançant el present acord, i es notificaran individualment a cadascun dels al·legants els informes corresponents a la seva al·legació, juntament amb el present acord i el seu Annex.

2.- Aprovar definitivament la Modificació del PGOU de Palma -Sector Llevant- Façana Marítima, redactada pels serveis municipals, i que consta de la documentació següent: Memòria descriptiva i justificativa, Normes urbanístiques, Memòria social, Plànols d' informació i Plànols d' ordenació (arxius electrònics I:\DOC TECNICA ORIGINAL\PA DOC TECNICA ORIGINAL\PA2017-0007-FAÇANA MARITIMA\PA2017-0007-v20210204-AD i I:\DOC TECNICA ORIGINAL\PA DOC TECNICA ORIGINAL\PA2017-0007-FAÇANA MARITIMA\PA2017-0007-v20210520-NORMAScast. pel que fa a la versió castellana de la part normativa); Memòria de Mobilitat, elaborada per l' enginyera municipal, i amb data d' entrada en el servei de Planejament de 25/11/20 i núm. 982; Informe sobre valor de la unitat d' aprofitament i coeficients de ponderació, que es va aprovar inicialment i Informe de Sostenibilitat Econòmica, elaborat per la cap del servei de Valoracions, i amb data d' entrada en el servei de Planejament de 27/01/21 i núm. 53. I Document Resum (arxius electrònics PLANEJAMENT/DOC TECNICA ORIGINAL/PA DOC TECNICA ORIGINAL/PA 2017/0007-v20210204-AD.

La documentació que s' aprova definitivament incorpora certs canvis respecte de la documentació que es va aprovar inicialment, els principals dels quals es relacionen a l' Annex al present acord, i són conseqüència del compliment dels informes emesos amb posterioritat a l' aprovació inicial, de les al·legacions presentades durant el termini d' informació pública i de la tramitació ambiental haguda. Aquests canvis no es consideren canvis substancials, segon s' ha argumenta a la part expositiva.

3.- Notificar el present acord als al·legants, juntament amb els informes corresponents a les seves al·legacions. Notificar també a totes les persones propietàries o titulars d' altres drets reials sobre les finques afectades per la present modificació del planejament durant els cinc anys anteriors a la seva iniciació.

4.- Comunicar el present acord als Serveis municipals que es puguin trobar afectats, així com a l' Oficina de la Revisió del PGOU, i a l' Institut Municipal d'Innovació a efectes d'allò previst a la Llei del Cadastre Immobiliari.

5.- Donar trasllat al Consell Insular de Mallorca i al Govern de les Illes Balears i a la Delegació de Govern del present acord, dins el termini de quinze dies des de la seva adopció, tot adjuntant un exemplar degudament diligenciat de la documentació aprovada, així com una còpia dels documents més rellevants de l' expedient, posteriors a l' aprovació inicial.

6.- Comunicar el present acord a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears.

7.- Donar trasllat a la Direcció General d' Aviació Civil de la certificació de l' acte d' aprovació definitiva, tot adjuntant un exemplar degudament diligenciat de la documentació aprovada, de conformitat amb allò que es regula a la disposició addicional segona.6 del Real Decret 2591/1998, de 4 de desembre, en la seva redacció donada pel real Decret 297/2013, de 26 d'abril.

8.- En el termini de quinze dies hàbils des de l' aprovació del pla, remetre al Butlletí Oficial de les Illes Balears per a la seva publicació: A) El present acord juntament amb la normativa adient, amb una referència a la direcció electrònica en la que l' Ajuntament posa a disposició del públic el contingut íntegre del Planejament aprovat. B) Un extracte que inclogui els aspectes indicats a l' article 26.2 b) de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d' avaluació ambiental. C) I les mesures pel seguiment dels efectes en el medi ambient de l' aplicació del pla. Els continguts dels apartats B) i C) es corresponen amb el Document Resum elaborat per la tècnica municipal de medi ambient amb els arxius electrònics PLANEJAMENT/DOC TECNICA ORIGINAL/PA DOC TECNICA ORIGINAL/PA 2017/0007-v20210204-AD.”

ANNEX sobre els principals canvis que s' han introduït en el document d' aprovació definitiva de la Modificació puntual del PGOU de Palma -Sector Llevant- Façana Marítima, respecte de la Modificació aprovada inicialment, segons informe dels Serveis tècnics de Planejament

“ D'acord amb l'article 165.1.b del RLOUS, es relacionen a continuació els canvis que han tengut lloc en el document aprovat inicialment en data 18/12/2020 arrel del tràmit d'informació pública i consulta als organismes afectats:

- Prolongació del carrer Callao fins l'avinguda Mèxic, arrel de l'informe del Departament de Mobilitat. Implica la tramitació i aprovació d'una modificació puntual de PGOU complementària a aquesta (PA/2019-0013)

- Instruccions del Gerent d'Urbanisme relatives a no permetre l'ús residencial i turístic a l'edifici de Gesa

- Acord de la Comissió Insular de Patrimoni Històric de Mallorca.

- Informe sobre les repercussions econòmiques derivades de l'incompliment parcial del Conveni del 2003 entre l'Ajuntament i Endesa i la Modificació puntual de Pla General Sector Llevant- Façana Marítima

- Aprovació de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, que modifica els articles 37 i 43 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears.

- Acord de Declaració Ambiental Estratègica

Aquests canvis es concreten de la següent manera en el document:

Subàmbit A:

- es preveu un gran espai lliure públic amb el manteniment de l'edifici de Gesa en el qual no es permetent l'ús residencial ni turístic. Es preveuen tres equipaments, dos dels quals són de titularitat pública (EQ*b1 i EQ*b3) i un és de titularitat privada (EQ*b2). La zona EL/EQ*1 es de titularitat pública, i la zona EL/EQ*2, situada entre l‘edifici de Gesa i l'equipament EQ*b2 és de titularitat privada sota la rasant del carrer Joan Maragall.

Subàmbit B:

- es preveuen dues illetes on l'ús principal és el residencial plurifamiliar:

  • zona F0(CF)a, amb una superfície de sòl de 10.175 m2 i una edificabilitat permesa de 48.200 m2t. L'índex d'intensitat residencial és de 1/80 i el número d'habitatges màxim permès és de 603.
  • zona F0(CF)b, amb una superfície de sòl de 5.574 m2 i una edificabilitat permesa de 26.500 m2t. L'índex d'intensitat residencial és de 1/80 i el número d'habitatges màxim permès és de 331.

- Amb la modificació de l'article 43 de la LUIB en la DF3ª de la Llei 2/2020, s'ha suprimit el paràmetre del número màxim d'habitatges, havent de tenir en compte el sostre màxim d'ús residencial i el número màxim d'habitants. Aquest canvi en la LUIB permet en el present projecte poder modificar l'índex d'intensitat residencial i disminuir-ho a 1 habitatge cada 80 m2 de superfície construïda. Amb el mateix sostre residencial i número d'habitants, es poden obtenir un major número d'habitatges de menor superfície construïda.

- S'estableix l'obligació que es destini a un ús distint al residencial el 30% de l'edificabilitat en planta baixa.

- El vial interior d'aquest subàmbit es considera preferentment d'accés restringit i plataforma única.

Subàmbit C:

- Es preveu una illeta qualificada com a zona SL2 amb ús principal terciari amb una superfície de sòl de 2.985 m2 i una edificabilitat permesa de 18.495 ,02 m2t.

- Es manté la qualificació i els paràmetres edificatoris de la zona SL3, amb una superfície de sòl de 2.480 m2 i una edificabilitat permesa de 17.500 m2t.

- El vial interior d'aquest subàmbit es considera preferentment d'accés restringit i plataforma única.

Aquestes modificacions introduïdes no suposen canvis substancials en la modificació de PGOU.””

Complint amb l'art. 181 del Reglament general de la Llei 2/2014, de 25 de març, d'ordenació i ús del sòl, per a l'Illa de Mallorca, es publica perquè es prengui general coneixement i als efectes pertinents.

Contra aquesta resolució que posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu de conformitat amb l'article 114 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els articles 45 i ss. de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, modificada per la Llei orgànica 19/2003, de 23 de desembre, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la seva publicació. Tot això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri pertinent.

Així mateix i d'acord amb l'art. 70 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, es publica tot seguit el text complet de les ordenances d' aquesta modificació de PGOU:

NORMES URBANÍSTIQUES

TÍTOL PRIMER – DISPOSICIONS GENERALS.

CAPÍTOL I. NATURALESA, CONTINGUT I ABAST DE LA MODIFICACIÓ PUNTUAL.

Art. 1 Objecte de la Modificació

Art. 2 Àmbit territorial

Art. 3 Contingut de la Modificació Puntual

Art. 4 Vigència

Art. 5 Interpretació

Art. 6 Determinacions gràfiques

Art. 7 Obligatorietat

CAPÍTOL II. DESENVOLUPAMENT I EXECUCIÓ DE LA MODIFICACIÓ PUNTUAL.

Art. 8 Desenvolupament i execució de la Modificació.

Art. 9 Desenvolupament de la Modificació quant als criteris urbanístics.

Art. 10 Estudis de Detall

Art. 11 Projectes urbans d'ordenació

Art. 12 Projectes de Reparcel·lació

Art. 13 Projectes d'Urbanització.

TÍTOL SEGON – RÈGIM URBANÍSTIC DEL SÒL

CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Art. 14 Classificació i qualificació del sòl.

Art. 15 Sistemes.

Art. 16 Zones.

CAPÍTOL II. REGULACIÓ DE SISTEMES URBANÍSTICS.

Art. 17 Sistema Viari (clau IF0b)

Art. 18 Sistema d'espais lliures (clau EL1B*)

Art. 19 Sistema d'equipaments comunitaris clau (EQ)

Art. 20 Sistema d'espais lliures públics i equipaments comunitaris (clau EL/EQ).

CAPÍTOL III. REGULACIÓ DE LES ZONES

Art. 21 Definicions

Art. 22 Paràmetres generals d'aplicació al tipus d'edificació segons volumetria específica.

Art. 23 Règim general d'usos.

Art. 24 Zona de volumetria específica configuració flexible clau F0(CF)a

Art. 25 Zona de volumetria específica configuració flexible clau F0(CF)b

Art. 26 Zona terciari preferent en ordenació volumètrica interior (SL2).

Art. 27 Zona terciari en ordenació volumètrica singular 1 (SL3)

CAPÍTOL IV. DELIMITACIÓ I REGULACIÓ DE LA UNITAT D'ACTUACIÓ.

Art. 28 Unitat d'Actuació UE/71-03

CAPÍTOL V. DETERMINACIONS DE CARÀCTER MEDIAMBIENTAL

Art. 29 Prescripcions i determinacions relatius al projecte d'urbanització i als projectes d'edificació

Art. 30 Altres prescripcions i determinacions

ANNEXES NORMATIUS

ANNEX 1 Fitxa del Catàleg de Protecció d'edificis i elements d'interès històric, arquitectònic i paisatgístic de Palma referent a l'edifici de GESA.

ANNEX 2 Fitxes dels sistemes.

ANNEX 3 Fitxes d'unitats d'actuació

NORMES URBANÍSTIQUES

TÍTOL PRIMER  DISPOSICIONS GENERALS.

CAPÍTOL I. NATURALESA, CONTINGUT I ABAST DE LA

MODIFICACIÓ PUNTUAL

Art. 1 Objecte de la Modificació

La present Modificació Puntual del Pla General d'Ordenació Urbana de Palma té per objecte la reordenació de l'àmbit situat entre de l'Avinguda Gabriel Alomar i el carrer Manuel Azaña, i entre el carrer Joan Maragall i la Via Litoral, als efectes d'assegurar la titularitat pública de tots els sòls situats a migdia del carrer Joan Maragall, entre l'avinguda Gabriel Alomar i el carrer Manuel Azaña amb l'excepció de la parcel·la on es situa l'edifici de GESA, la parcel·la d'equipament privat EQb*2 i el subsòl de l'espai lliure públic EL/EQ*2 i la transformació d'aquells en un ampli espai lliure i equipaments públics, tot relocalitzant fora d'aquests sòls la major part de l'aprofitament urbanístic reconegut pel planejament vigent. Així com integrar en el sistema descrit l'edifici catalogat de GESA, amb la qualificació de catàleg i l'atribució d'aprofitament lucratiu.

Art. 2 Àmbit territorial.

L'àmbit objecte de la present Mod PGOU Espais Lliures és el que ve reflectit en els plànols d'ordenació i específicament en el plànol d'ordenació O.1, de caràcter discontinu i amb una superfície total de 68.858 m2.

Aquest àmbit compren tres subàmbits, la delimitació dels quals és la següent:

  • Subàmbit A. D'una superfície aproximada de 40.319 m2, està delimitat per l'avinguda Gabriel Alomar Villalonga, els carrers de Joan Maragall, Manuel Azaña i la Via Litoral.
  • Subàmbit B. D'una superfície aproximada de 18.247 m2, està delimitat per l'avinguda Mèxic, per la prolongació dels carrers Brotad i Joan Maragall, i pel carrer Puerto Rico.
  • Subàmbit C. D'una superfície aproximada de 10.292 m2, situat entre l'avinguda de Mèxic i la Via Litoral, a llevant de la prolongació del carrer Brotad.

Art. 3 Contingut de la Modificació Puntual

La present mod. PGOU està integrada pels següents documents:

El volum 1 conté:

- La Memòria descriptiva i d'informació.

- La Memòria justificativa i d'ordenació.

- Les Normes urbanístiques.

- Fitxes de sistemes

- Fitxes de la Unitat d'execució

- Fitxa del catàleg

- Memòria social

- La documentació gràfica consistent en:

- Plànols d'informació.

- Plànols d'ordenació.

El volum 2 conté:

- Estudi ambiental estratègic

- Càlcul del valor de la unitat d'aprofitament i coeficient de ponderació. Estudi de mercat

- Informe de sostenibilitat econòmica

- Memòria de mobilitat

Art. 4 Vigència

La vigència d'aquesta Modificació és indefinida i desplega els seus efectes des de la publicació de l'acord de la seva aprovació definitiva i de les seves Normes Urbanístiques en el BOIB, i mantindrà la seva vigència mentre no es produeixi la seva modificació o revisió, d'acord amb el regulat al PGOU de Palma.

Art. 5 Interpretació

En tot allò no previst en la present Modificació, són d'aplicació subsidiàriament les “Normes del Pla. Refós” (BOIB nº177 12/12/2006), les seves modificacions posteriors i el Text Refós de les Normes Urbanístiques del PGOU vigent.

Art. 6 Determinacions gràfiques

1. Les determinacions de la present modificació puntual venen grafiades en els plànols de la sèrie D.01 d'ordenació del sòl urbà del PGOU, on es fixen les alineacions dels espais públics i privats, la delimitació de zones i sistemes, amb la seva clau identificativa i qualificació corresponent, així com aquelles determinacions relatives al seu desenvolupament i gestió i totes aquelles altres que li són pròpies per tractar-se d'una modificació puntual del vigent Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Palma en el Sector Llevant – Façana Marítima.

2. La qualificació del sòl s'identifica en els plànols d'ordenació amb la corresponent clau que la identifica.

3. En el cas que en el subsòl corresponent a terrenys qualificats de sistema d'espais lliures, s'hi permet un ús compatible amb la qualificació de sistema d'equipaments, s'identifica amb una doble clau separada amb una barra inclinada, clau EL/EQ, de tal manera que la primera clau correspon al sistema establert per la Modificació Puntual pel sòl en superfície i la segona clau correspon a la qualificació permesa per aquesta mateixa modificació en el nivell inferior.

Art. 7 Obligatorietat

Tant les administracions públiques com les persones particulars estan obligades a complir les determinacions o disposicions d'aquesta Modificació Puntual, i especialment d'aquestes Normes. Per tant, qualsevol actuació o intervenció sobre el territori, ja tingui caràcter definitiu o provisional, ja sigui d'iniciativa privada o pública, ha d'ajustar-se a les disposicions esmentades, segons allò que preveu la legislació urbanística vigent.

 

CAPÍTOL II. DESENVOLUPAMENT I EXECUCIÓ DE LA MODIFICACIÓ PUNTUAL.

Art. 8 Desenvolupament i execució de la Modificació.

El desenvolupament d'aquesta Modificació i dels instruments de gestió i d'execució que la desenvolupen correspon, en primer lloc i prioritàriament a l'Ajuntament de Palma en tant que administració actuant, sens perjudici de les competències corresponents a altres administracions i organismes públics.

Poden també participar i col·laborar en l'execució d'aquest planejament els particulars individualment o agrupats en entitats urbanístiques col·laboradores d'acord amb el que determinen aquestes Normes i conforme a la legislació vigent.

Art. 9 Desenvolupament de la Modificació quant als sistemes urbanístics.

1. L'obtenció de les reserves de sòl per a sistemes quan estiguin inclosos dins l'àmbit d'una Unitat d'Actuació subjecte a reparcel·lació es farà mitjançant la seva cessió obligatòria i gratuïta.

2. El desenvolupament dels sistemes les determinacions dels quals es defineixin en aquesta Modificació, s'executarà mitjançant la formulació del Projecte tècnic corresponent, i d'acord amb allò previst en aquestes Normes.

Art. 10 Estudis de Detall.

A més d'aquells casos en que aquestes Normes requereixen perceptivament la tramitació d'un Estudi de Detall, es podran també formular Estudis de detall per a l'ajust de la relació de les plantes baixes amb el terreny, així com per la precisió de les alineacions.

Art. 11 Projectes urbans d'ordenació.

Es redactaran “Projectes Urbans d'Ordenació” amb l'àmbit mínim de la superfície de cada illa, amb la definició pròpia d'un avantprojecte d'arquitectura i el grau de precisió suficient per a ser informats per la Comissió de Qualitat constituïda d'acord amb l'article 26 de les “Normes del Pla. Refós” contingudes a la Mod. PGOU Palau de Congressos, en els supòsits de parcel·lació contemplats en els articles 25.5, 26.5, 27.5 i 28.5. En qualsevol cas, serà d'aplicació l'establert a l'article 26 de “Normes del Pla. Refós” contingudes a la Mod. PGOU Palau de Congressos.

La concreció posterior d'aquests àmbits es podrà fer per projectes d'arquitectura de parts de cada illa, les quals prendran com a recomanació les directrius del projecte urbà d'ordenació de la subzona corresponent.

Art. 12 Projecte de Reparcel·lació.

1. Per a l'execució de la Unitat d'Actuació s'actuarà pel sistema de reparcel·lació, en la seva modalitat de cooperació. Conseqüentment es formularà i aprovarà el corresponent Projecte de Reparcel·lació conforme a les determinacions i continguts previstos per la legislació urbanística vigent.

Art. 13 Projectes d'Urbanització.

1. Per a l'execució de les determinacions contingudes en aquesta modificació puntual respecte de les obres d'urbanització, s'hauran de redactar els corresponents projectes d'urbanització d'acord amb allò que preveu la legislació urbanística vigent i de conformitat amb el que determinen aquestes normes.

2. Els projectes d'urbanització derivats de

- Assolir el desenvolupament de la xarxa viària fixada pel planejament, amb els ajustos necessaris per tal de resoldre els itineraris i accessos de vianants i vehicles en les traces determinades.

- Regular l'execució del procés d'urbanització dels nous espais lliures d'acord amb el compliment de les determinacions especificades als apartats següents.

3. Els projectes d'urbanització i els projectes d'obres civils que es formulin en execució de la present Modificació Puntual s'ajustaran a les determinacions bàsiques definides en aquest document, en especial en allò que fa referència a les alineacions i rasants, podent ajustar per raons tècniques justificades els paràmetres i determinacions complementàries que li són pròpies.

4. Els Projectes d'Urbanització i els projectes d'obres que es formulin per a l'execució dels espais lliures de la Façana Marítima i, en el seu cas, de l'aparcament públic soterrani, hauran d'acomplir a més dels requeriments anteriors, les determinacions següents:

- El gruix de la capa d'arrelament sobre la coberta de l'aparcament serà de com a mínim 100 cm. Aquesta capa d'arrelament estarà formada per un substrat altament porós i drenat, com una base de sorres fines. El projecte també haurà de determinar la proporció de matèria orgànica adequada.

- Per assegurar l'ancoratge de les espècies d'arbres i palmeres, el projecte d'enjardinament haurà de preveure, durant els primers anys, un sistema d'ancoratge enterrat que subjecti el pa de terra directament a l'estructura de la coberta.

- El projecte haurà de preveure dos sistemes de drenatge. D'una banda, l'enterrat que consistirà en una capa sobre la impermeabilització que cobrirà la totalitat de les superfícies a plantar. De l'altra, la xarxa de recollida d'aigües en superfície que consistirà en una combinació de reixes interceptores i embornals que canalitzaran les aigües cap als baixants de l'estructura. Les aigües de drenatge seran conduïdes a un o més dipòsits d'emmagatzematge per al seu ús posterior com a aigües de reg.

5. La resta de determinacions no contemplades en aquesta modificació puntual s'ajustaran al que s'estableix en el PGOU de Palma vigent.

 

TÍTOL SEGON ​​​​​​​ RÈGIM URBANÍSTIC DEL SÒL.

CAPÍTOL I.  DISPOSICIONS GENERALS.

Art. 14   Classificació i qualificació del sòl.

1. El sòl objecte d'aquesta Modificació està classificat pel Planejament general vigent de Palma, en la seva totalitat, com a sòl urbà.

2. La present Modificació regula la qualificació del sòl en zones i sistemes, en els Capítols II i III d'aquest Títol Segon.

La delimitació concreta de les zones i sistemes es grafien en els corresponents plànols d'ordenació.

3. Així mateix, aquesta modificació delimita una Unitat d'Actuació que abasta part de l'àmbit de la Modificació, les condicions de gestió i execució de la qual es defineixen en l'article 29 d'aquestes Normes.

Art. 15   Sistemes.

Són elements determinants del desenvolupament urbà continguts en aquesta Modificació i, per tant, elements de l'estructura general, els sistemes que s'enuncien a continuació, amb el codi d'identificació corresponent, amb el qual es grafien en els plànols d'ordenació:

- Sistema viari      clau IF0b

- Sistema d'espais lliures     clau EL 1b

- Sistema d'equipaments      clau EQ

- Sistema d'espais lliures i equipaments    clau EL/EQ

Els sòls qualificats de sistemes per aquesta Modificació seran adquirits en virtut del sistema de reparcel·lació en la seva modalitat de cooperació.

En qualsevol cas, la consideració de sistema urbanístic implica la declaració d'utilitat pública de les obres i la necessitat d'ocupació dels terrenys, segons el que disposa la legislació urbanística.

Art. 16   Zones.

1. Les zones corresponen a les superfícies de sòl destinades per l'ordenació a ser susceptibles d'aprofitament privat. La naturalesa de cada zona es determina amb la definició dels paràmetres que regulen les condicions de parcel·lació, d'edificació i d'ús que s'exigeixen de forma específica a cadascuna d'elles.

2. La present modificació, que opera únicament sobre sòl urbà, en desenvolupament de la zona F0(CF) (ordenació segons volumetria especifica de configuració flexible), definida a partir de les Normes Urbanístiques del Pla General d'Ordenació Urbana de Palma, es creen dues noves subzones,  F0(CF)a i F0(CF)b, totes elles segons volumetria especifica de configuració flexible, però fixant determinats paràmetres específics per a cadascuna d'elles.

Cadascuna d'aquestes subzones abasta una illa, i la seva identificació ve grafiada als plànols de la sèrie D.01 d'ordenació del sòl urbà del PGOU, amb les claus identificatives detallades a l'apartat 2 de l'article 21 d'aquestes Normes.

 

CAPÍTOL II. REGULACIÓ DE SISTEMES URBANÍSTICS.

Art. 17    Sistema viari (clau IF0b)

1. Comprèn les instal·lacions i els espais destinats a la vialitat que han de permetre la connexió entre les diferents parts del sòl inclòs en la present Modificació, i amb el seu entorn, i garantir un nivell d'accessibilitat i de mobilitat adequat a les seves necessitats.

2. S'identifica en els plànols d'ordenació amb la clau (IF0b), i es situa entre les alineacions de les zones i les delimitacions dels espais lliures i els equipaments.

3. Dins l'espai reservat a sistema viari es dibuixen solucions del funcionament dels encreuaments, calçades o enllaços, segons els criteris que la modificació del PGOU propugna. Aquestes solucions podran ser ajustades pels projectes d'urbanització, sense afectar les alineacions o delimitacions de la resta de sistemes.

4. Els vials interiors dels subàmbits B i C seran preferentment d'ús restringit, plataforma única i no es permetrà l'estacionament de vehicles.

5. Per sota l'espai del domini públic viari, es podrà ocupar el soterrani per passos de vehicles i/o vianants i per aparcament. Els aparcaments situats en el subsòl del sistema viari seran de titularitat pública, i la seva explotació podrà ser pública o privada mitjançant concessió administrativa o altres títols admissibles en Dret.

6. L'execució de les obres d'urbanització del sistema viari haurà d'ajustar-se al que determina l'article 13 d'aquestes Normes.

Art. 18   Sistema d'espais lliures (clau EL1b*)

1. Tenen la consideració d'espais lliures públics els assenyalats en els plànols de la sèrie D.01 d'ordenació del sòl urbà del PGOU amb la clau (EL1b*).

2. Tots els espais lliures delimitats en la present Modificació puntual seran de titularitat i domini públics.

3. En els sòls qualificats de sistema d'espais lliures, únicament s'admetran aquelles edificacions que siguin necessàries per a materialitzar els usos de lleure i esbarjo permesos amb les limitacions següents:

-L'altura màxima total no podrà superar en cap cas els 3,5 metres i amb una sola planta.

-L'edificabilitat màxima total no superarà el 0,02 m2 sostre/m2sòl.

La implantació d'aquests elements, així com la seva configuració i elements constructius, hauran de ser especialment respectuosos amb l'entorn on es situen.

4. Condicions d'ús. Es permeten exclusivament els usos públics, destinats a l'esbarjo, passejada i repòs de la població, així com aquells usos públics a l'aire lliure que no condicionin la pràctica dels anteriors.

5. Es permet que en el subsòl dels espais lliures es puguin construir aparcaments de vehicles amb un màxim de dos (2) soterranis així com les seves rampes d'accés i també es permet l'ús per a infraestructures. Els Projectes Urbanístics dels espais lliures en els que es prevegi l'aprofitament de la planta soterrani per a aquests usos, establiran els mecanismes i sistemes necessaris per a garantir una correcta urbanització amb la plantació d'elements vegetals i/o arbustos a la superfície, i hauran de respectar com a mínim les determinacions establertes a l'apartat 4 de l'article 13 d'aquestes Normes.

Els aparcaments seran de titularitat i domini públics, i la seva explotació podrà ser pública o privada, en règim de concessió administrativa o altres títols admissibles en Dret.

6. En qualsevol cas els Projectes d'Urbanització dels espais lliures hauran de complir amb les estipulacions de l'article 13 d'aquestes Normes.

7. El projecte d'urbanització de l'espai lliure del subàmbit A garantirà que en el projecte d'execució, la superfície corresponent al 70% del mateix serà realment zona verda.

8. En cas d'ubicar un aparcament i/o altres estructures soterrades que es dissenyin i es construeixin s'executaran de manera que s'evitin inundacions i tinguin en compte els possibles canvis de flux soterrani – nivell freàtic de la zona a poca profunditat.

9. L'ordenació dels espais lliures públics requerirà informe de la Comissió de Qualitat constituïda d'acord amb l'article 26 de les “Normes del Pla. Refós” contingudes a la Mod. PGOU Palau de Congressos.

Art. 19   Sistema d'equipaments comunitaris clau (EQ)

1. El sistema d'equipaments inclou els sòls que es destinen a usos públics col·lectius o comunitaris i a dotacions d'interès públic o social necessaris per a la població, i per raó de l'entorn on es situen. També s'inclou un equipament de titularitat privada EQb*2 i d'ús col·lectiu.

2. S'identifiquen aquests sòls en els plànols de la sèrie D.01 d'ordenació del sòl urbà del PGOU, amb la clau EQ i amb les subclaus definides a l'apartat 4 d'aquest article.

3. D'acord amb la classificació de tipus d'equipaments comunitaris establerts a les Normes Urbanístiques del PGOU de Palma, aquesta modificació puntual determina, pels equipaments de nova creació, l'assignació d'usos a les diferents peces de sòl destinades a equipaments, en funció de la seva dimensió i idoneïtat pel seu emplaçament.

La relació dels equipaments, així com l'assignació dels usos admesos, l'ocupació, altura i sostre màxims per a cada equipament són les que es relacionen a continuació.

4. Els equipaments de nova creació es concretaran mitjançant la formulació d'un Estudi de Detall (ED) que garantirà la coherència de la seva ordenació amb l'entorn de cada emplaçament. Aquesta ordenació respectarà l'edificabilitat assignada, l'ús i l'altura màxima funcional segons l'ús, quan estiguin assenyalades, dins de cada parcel·la, podent l'edificació resultant volar per damunt de la planta baixa sobre l'espai públic.

 

 

Clau

 

Emplaçament

 

Ús

 

Ocupació màxima

 

Altura màxima

 

Sostre màxim

sobre rasant

m2st

Sostre màxim addicional sota la plataforma situada a migdia del c/ Joan Maragall **

 

EQ_b*1

C/ Joan Maragall a ponent del c/ Joan Alcover

Sociocultural i/o

Administratiu -Institucional

 

50%

 

PB + 3PP

 

4.800 m2

 

2.416,10 m2

 

EQ_b*2

C/ Joan Maragall a llevant del c/ Joan Alcover

Sociocultural, assistencial, sanitari i docent

 

80%

 

PB + 1PP

 

2.650 m2

 

1.500 m2

 

EQ_b*3

C/ Joan Maragall entre els carrers Joan Montaner i Can Pere Antoni

Sociocultural i/o

Administratiu – Institucional

 

50%

 

PB + 3PP

 

4.800 m2

 

---

**  Els usos admesos sota la plataforma situada a nivell del carrer Joan Maragall són, a més dels usos principals establerts per a l'EQ_b*1 i EQ_b2*, l'esportiu, recreatiu, així com el comercial, establiment públic associats als equipaments que s'ubiquen en aquest àmbit

5. Es preveu que es puguin construir sota aquests sòls aparcaments de vehicles amb un màxim de dos (2) soterranis amb les seves rampes d'accés així com l'ús per a infraestructures. En aquests casos caldrà preveure els mecanismes i sistemes necessaris per resoldre adequadament els condicionants de tractament del sòl que comporti en superfície, la qualificació urbanística assignada per aquesta Modificació. L'aparcament mínim obligatori es regula segons article 332 de les NU del PGOU vigent.

6. Els equipaments EQb*1 i EQb*3 definits per aquesta modificació puntual seran de titularitat i domini públics sens perjudici que es puguin establir les concessions administratives o altres procediments previstos en la legislació vigent, per a la seva gestió i explotació. L'equipament EQb*2 és de titularitat privada.

Art. 20  Sistema d'espais lliures públics i equipaments comunitaris (clau EL/EQ)

1. Són sòls que al estar situats en dos nivells, -l'un que es correspon al del carrer Joan Maragall, amb algun connector vertical per salvar les diferències de rasant entre la nova plataforma i el carrer, i l'altre nivell que es correspon a la rasant de la Via Litoral-, admeten un doble ús, de tal manera que els sòls corresponents al nivell superior es destinen a espais lliures i els del nivell inferior a equipaments amb els usos previstos a l'article 19.4 d'aquestes Normes.

2. Aquests sòls estan situats enfront de la façana migdia del c/ Joan Maragall, entre l'avinguda de Gabriel Alomar i el carrer Joan Montaner, es qualifiquen com a sistema d'espais lliures i equipaments i s'identifiquen en el plànol de la sèrie D.01 d'ordenació del sòl urbà del PGOU amb la doble clau EL/EQ.

3. El tractament dels sòls situats al nivell superior s'ajustarà al que estableix l'article 18 d'aquestes Normes pels espais lliures, en els seus apartats 2, 3, 4 i 6, amb l'única excepció del que preveu l'apartat 4 de l'article 13 d'aquestes Normes.

4. Als sòls corresponents al nivell inferior els hi es d'aplicació el que estableix l'article 19, apartats 1 i 6 d'aquestes Normes pel sistema d'equipaments comunitaris amb les següents precisions:

- La coberta d'aquests equipaments coincidirà amb la cota del nivell del carrer Joan Maragall, exceptuant aquells elements que formin part de l'espai lliure superior. 

- L'edificabilitat màxima és de 0,7 m2st/m2sl.

- En el subsòl es permet, també, situar-se aparcaments de vehicles amb un màxim de dos (2) soterranis amb les seves corresponents rampes d'accés i també es permet l'ús per a infraestructures. En tots els casos s'haurà de resoldre adequadament els condicionants de tractament del sòl que comporti en superfície la qualificació urbanística corresponent. Els aparcaments hauran de ser de titularitat pública a l'EL/EQ*1, sense perjudici que puguin ser explotats en règim de concessió administrativa o altres fórmules admissibles en Dret que garanteixin la titularitat pública. A l'espai lliure públic i equipament privat EL/EQ*2, la planta soterrani destinada a aparcament serà de titularitat privada, pel tal de poder complir amb la previsió d'aparcaments a les parcel·les d'equipament del PGOU i per poder donar cabuda a places d'aparcament que compensin la falta d'aquest a l'edifici de Gesa.

 

CAPÍTOL III.  REGULACIÓ DE LES ZONES

Art. 21   Definicions

1. D'acord amb l'article 132 i 125 de les NNUU del PGOU s'estableix la zona F0(CF), - ordenació segons volumetria específica configuració flexible- , i es creen les subzones que a continuació es relacionen:

  • F0(CF)a
  • F0(CF)b

2. La regulació dels paràmetres així com la determinació de la densitat màxima residencial corresponents a cada subzona venen regulats als articles 24 i 25 d'aquestes Normes. La identificació gràfica d'aquestes subzones i la seva delimitació ve recollida en els plànols de la sèrie D.01 d'ordenació del sòl urbà del PGOU.

3. Així mateix, la present Modificació proposa una zona Terciari preferent en ordenació volumètrica interior (SL2) i manté la Zona Terciari en ordenació volumètrica singular 1 (SL3) d'acord amb allò establert a les “Normes del Pla. Refós” contingudes a la Mod. PGOU Palau de Congressos, amb les especificitats definides en els articles 26 i 27 aquestes Normes.

Art. 22  Paràmetres generals d'aplicació al tipus d'edificació segons volumetría específica.

L'ordenació de les illes subjectes a aquest tipus d'ordenació respectarà, a més de les determinacions específiques per a cada subzona, les següents determinacions sobre aspectes generals, d'ordenació i d'aparcaments:

Aspectes generals

1.   L'edificabilitat per a cada illa és la que es determina als articles 25 a 28 d'aquestes normes. No se podran superar els gàlibs màxims d'ordenació fixats en cada illa i s'hauran de respectar els paràmetres vinculants.

2. Són d'aplicació al tipus d'ordenació per configuració flexible els paràmetres establerts a l'article 125 de les NNUU del Text Refós del PGOU de Palma vigent, amb les especificacions establertes per aquestes Normes.

3. Així mateix, són d'aplicació els articles 84 i següents de les NNUU del Text Refós del PGOU de Palma, pel que fa a normes comuns, a excepció de les especificacions establertes en aquestes Normes.

4. La possible modificació posterior de l'ús dels edificis ja construïts, es podrà fer, sempre que s'acompleixin les normes fixades per a cada zona en aquesta modificació del PGOU.

 

​​​​​​​Ordenació

5. Les alineacions a vial són obligatòries, tal com s'indica en els plànols de la sèrie D.01 d'ordenació del sòl urbà del PGOU.

6. Quan les alineacions a espais interiors d'illa es configuren com alineacions flexibles i, per tant, no són obligatòries es poden variar fins un màxim d'un 20%, tret d'aquells casos en que s'especifiqui una altra cosa.

7. Les altures màximes es fixen als mateixos plànols de la sèrie D.01 d'ordenació del sòl urbà del PGOU. Per damunt d'aquestes, només es podran situar els cossos d'instal·lacions, sortides d'escales, i elements ornamentals. En aquells casos en que els edificis es destinin com a mínim en un 60% del seu sostre a usos terciaris, s'admetrà la continuació de la pell de façana de l'edifici, fins a una altura de 3 metres més, amb la finalitat d'amagar visualment les instal·lacions i altres cossos permesos des de la via pública.

8. L'altura per planta correspon a la fixada per les normes del PGOU per a cada tipus d'ordenació. Quan l'edificació sigui destinada en la seva totalitat a ús comercial i oficines, s'admetrà que les altures màximes per planta puguin ser incrementades en un 10%, sense que això suposi augmentar el nombre de plantes ni l'edificabilitat resultant. També s'admet l'increment anterior limitat però a un 5% pel que fa als usos turístic i hoteler.

9. A les edificacions amb altures iguals o inferiors a 3 plantes no s'admeten cossos volats interiors o exteriors.

10. Els espais zonals que no estiguin ocupats per edificacions en altura es constitueixen en espais lliures d'illa i seran de titularitat privada.

11. A efectes d'aplicació d'aquestes normes, les referències a places d'aparcament ho són  a places tancades i no poden ocupar espais lliures d'illa. Tampoc comptabilitzen a aquests efectes els estacionaments en superfície en espais públics.

12. Els accessos als aparcaments es produiran des de la xarxa viària, evitant travessar zones verdes. En el cas que això no fos possible, s'admet que puguin ser travessades les zones verdes de configuració lineal, sempre i quan la solució d'accessos sigui única per a tota la unitat de projecte.

Art. 23 Règim general dels usos

Amb caràcter general i en tot allò que aquesta Modificació no especifica detalladament serà d'aplicació el que determina el Text Refós del PGOU de Palma i especialment l'article 65 de les seves Normes Urbanístiques del PGOU amb les següents precisions:

- S'admeten els usos d'habitatge plurifamiliar amb les limitacions que es fixen específicament a cada subzona, comercials d'acord a la normativa sectorial, administratius, turístics i hotelers, així com la resta d'usos del quadre número 1, de l'esmentat article 65, d'acord amb el qual es regulen.

- Es prohibeixen els usos del tipus 4.4 –establiments públics- amb excepció de la restauració i bars amb horari regulat per l'ordenança corresponent.

- La implantació de l'ús comercial estarà vinculat a les autoritzacions dels equipaments comercials establertes en el PECMa. En el cas de parcel·les d'ús terciari amb ús comercial compatible, l'ús comercial al detall ha de ser com a màxim del 30 % de l'edificabilitat total permesa en una parcel·la.

- A les zones F0(CF) l'ús comercial s'ha d'implantar en situació 2, com a mínim en la superfície corresponent al 30% de l'edificabilitat en planta baixa, donat façana als vials principals, com l'avinguda Mèxic i el carrer Callao.

- Les autoritzacions dels establiments d'allotjament turístic s'hauran de sotmetre a les condicions relatives a l'ús turístic establertes en el PGOU i normativa sectorial d'aplicació.

- La implantació d'usos en planta baixa en àmbits per afectats per zones de risc d'inundació requerirà informe favorable de l'Administració de Recursos Hídrics corresponent.

Art. 24  ZONA DE VOLUMETRIA ESPECÍFICA CONFIGURACIÓ FLEXIBLE clau F0(CF)a.

1. Definició.

Correspon al sòl destinat a noves construccions, de forma rectangular, donant façana a l'avinguda de Mèxic, carrer de Puerto Rico amb el que limita a ponent, carrer Brotad amb el que limita a llevant i al vial interior del subàmbit B.

S'identifica gràficament en el plànol de la sèrie D.01 del PGOU d'ordenació del sòl urbà a escala 1:1000.

L'ús principal assignat és el residencial plurifamiliar.

 

​​​​​​​2. Paràmetres de regulació de les edificacions.

Tipus d'ordenació.

volumetria  específica amb configuració flexible

Superfície.

10.175,00 m2

Ocupació màxima en planta baixa.

100 %

Altura màxima.

Tal com s'indica en el plànol de la sèrie D.01 del PGOU d'ordenació del sòl urbà a escala 1:1000, les alçades màximes són:

PB + 8PP (28,80 m): edificacions situades en sentit paral·lel al c/ Puerto Rico

PB + 3 PP (12,8 m): edificacions amb façana a l'avinguda Mèxic i al vial interior del subàmbit B.

PB (4,5m): a l'interior de l'illa

Altura lliure mínima de les plantes.

2,60 (2,80 m en planta baixa)

Nombre màxim d'habitatges.

603

Nombre màxim de places turístiques

105

Sostre edificable màxim.

48.200 m2

Alineacions.

segons el plànol de la sèrie D.01 del PGOU d'ordenació del sòl urbà

Cobertes.

planes a definir en projecte

Aparcament mínim obligatori.

Segons article 332 de les NU del PGOU vigent.

Parcel·la mínima

320 m2

3. Limitació de l'ús d'habitatge.

S'admeten els usos especificats a l'article 23 d'aquestes Normes, limitant l'ús d'habitatge en la modalitat de plurifamiliar a un màxim de 603 habitatges.

4. Tipus de construccions i edificacions.

Les noves construccions estan representades en el plànol de la sèrie D.01 del PGOU d'ordenació del sòl urbà.

Es permeten el cossos volats tancats, semitancats i oberts amb un màxim d'un metre de vol a tot el front edificable que dóna a vial  d'amplada igual o superior a 10 metres.

Les alineacions a espais interiors d'illa es configuren com alineacions flexibles no obligatòries. Poden ser superades per cossos volats oberts i semitancats fins a 1 m, sempre que compleixin amb l'establert a l'article 120 del Text Refós de les Normes Urbanístiques del Pla General de Palma de 2006.

5. Condicions addicionals.

Es podrà subdividir la parcel·la en parcel·les de superfície superior a 320 m2, sempre i quan es presenti un avantprojecte unitari de tota l'illa que respecti els paràmetres corresponents que li són d'aplicació, d'acord amb l'assenyalat a l'article 11.

Art. 25   ZONA DE VOLUMETRIA ESPECÍFICA CONFIGURACIÓ FLEXIBLE clau F0(CF)b.

1. Definició.

Correspon al sòl destinat a noves construccions, de forma trapezoïdal, donant façana al carrer Felicià Fuster – Callao, carrer Puerto Rico amb el qual limita a ponent, carrer Brotad amb el que limita a llevant i al vial interior del subàmbit B.

S'identifica gràficament en el plànol de la sèrie D.01 del PGOU d'ordenació del sòl urbà a escala 1:1000.

L'ús principal assignat és el residencial plurifamiliar.

2. Paràmetres de regulació de les edificacions.

Tipus d'ordenació.

volumetria  específica amb configuració flexible

Superfície.

5.574 m2

Ocupació màxima en planta baixa.

100 %

Altura màxima.

Tal com s'indica en el plànol de la sèrie D.01 del PGOU d'ordenació del sòl urbà a escala 1:1000, les alçades màximes són:

PB + 8PP (28,80 m): edificacions situades en sentit paral·lel al c/ Puerto Rico

PB + 3PP (12,8 m): edificacions amb façana al vial interior del subàmbit B.

PB + 1PP (6,4 m): edificacions amb façana a al carrer Felicià Fuster

PB (4,5m): a l'interior de l'illa

Altura lliure mínima de les plantes.

2,60 (2,80 m en planta baixa)

Nombre màxim d'habitatges.

331

Nombre màxim de places turístiques

59

Sostre edificable màxim.

26.500 m2

Alineacions.

segons el plànol de la sèrie D.01 del PGOU d'ordenació del sòl urbà

Cobertes.

planes a definir en projecte

Aparcament mínim obligatori.

Segons article 332 de les NU del PGOU vigent.

Parcel·la mínima

320 m2

3. Limitació de l'ús d'habitatge.

S'admeten els usos especificats a l'article 23 d'aquestes Normes, limitant però l'ús d'habitatge en la modalitat de plurifamiliar a un màxim de 331 habitatges.

4. Tipus de construccions i edificacions.

Les noves construccions estan representades en el plànol de la sèrie D.01 del PGOU d'ordenació del sòl urbà.

Es permeten el cossos volats tancats, semitancats i oberts amb un màxim d'un metre de vol a tot el front edificable que dóna a vial  d'amplada igual o superior a 10 metres.

Les alineacions a espais interiors d'illa es configuren com alineacions flexibles no obligatòries. Poden ser superades per cossos volats oberts i semitancats fins a 1 m, sempre que compleixin amb l'establert a l'article 120 del Text Refós de les Normes Urbanístiques del Pla General de Palma de 2006.

5. Condicions addicionals

Es podrà subdividir la parcel·la en parcel·les de superfície superior a 320 m2, sempre i quan es presenti un avantprojecte unitari de tota l'illa que respecti els paràmetres corresponents que li són d'aplicació, d'acord amb l'assenyalat a l'article 11.

Art. 26  Zona terciari preferent en ordenació volumètrica interior  (SL2).

1.   Definició.

Correspon a la parcel·la edificable que limita a nord amb la prolongació del carrer Felicià Fuster, a ponent i a llevant amb vials que la separen de les zones SL3 i a sud-llevant amb una zona verda que la separa de la Via Litoral. S'identifica gràficament en el plànol de la sèrie D.01 del PGOU d'ordenació del sòl urbà a escala 1:1000.

L'ús principal assignat és el terciari.

2.   Condicions

Es manté la regulació específica d'aquesta zona dins l'àmbit de la present modificació regulada a l'article 19 de les “Normes del Pla. Refós”, contingudes a la Mod. del PGOU Palau de Congressos. El sostre màxim edificable és de 18.495,02 m2.

Es podran formular Estudis de detall per a la reordenació de volums respectant els criteris d'ordenació de la Modificació puntual de PGOU de Palma en el Sector de Llevant (A.D 02/06/2003).

El número màxim de places turístiques permeses és de 120.

La parcel·la mínima és de 320 m2, sempre i quan es presenti un avantprojecte unitari de tota l'illa que respecti els paràmetres corresponents que li són d'aplicació, d'acord amb l'assenyalat a l'article 11.

Art. 27 Zona terciari en ordenació volumètrica singular 1 (SL3).

1.   Definició.

Correspon a la parcel·la edificable que limita a nord amb l'Avinguda de Mèxic, a ponent amb el carrer que la separa de la zona SL2 i a sud-llevant amb una zona verda que la separa de la Via Litoral. S'identifica gràficament en el plànol de la sèrie D.01 del PGOU d'ordenació del sòl urbà a escala 1:1000.

L'ús principal assignat és el terciari.

2. Condicions

Es manté la regulació específica d'aquesta zona dins l'àmbit de la present modificació regulada a l'article 20 de les “Normes del Pla. Refós”, contingudes a la Mod. del PGOU Palau de Congressos, amb l'única excepció d'eliminar l'apartat b)  l'esmentat article. El sostre màxim edificable és de 17.500 m2.

Es podran formular Estudis de detall per a la reordenació de volums respectant els criteris d'ordenació de la Modificació puntual de PGOU de Palma en el Sector de Llevant (A.D 02/06/2003).

El número màxim de places turístiques permeses és de 115..

La parcel·la mínima és de 320 m2, sempre i quan es presenti un avantprojecte unitari de tota l'illa que respecti els paràmetres corresponents que li són d'aplicació, d'acord amb l'assenyalat a l'article 11.

 

CAPÍTOL IV.  DELIMITACIÓ I REGULACIÓ DE LES UNITATS D'ACTUACIÓ.

Art. 28   Unitat d'Actuació UE/71-03

1. Àmbit.

La Unitat d'Actuació UE/71-03 amb una superfície de 44.715 m2 està formada per cinc subàmbits que, fent referència a les UEL definides en la Modificació del Sector Llevant, són les següents:

- Un primer subàmbit incorpora el sòl lucratiu de la UEL/01A, situats a ponent del carrer Joan Alcover, entre aquest carrer i els terrenys qualificats com EQ, amb una superfície de 5.095 m2

- Un segon subàmbit inclou els terrenys ubicats entre els carrers Joan Alcover, Joan Maragall, la prolongació del carrer Joan Montaner i la Via Litoral, els quals forment part de la UEL/01B, amb una superfície de 9.100 m2

- Un tercer subàmbit incorpora el sòl lucratiu de la UEL/02A, amb una superfície de 4.985 m2.

- Un quart subàmbit conté sòls qualificats com equipament en el planejament vigent situats entre l'avinguda Mèxic i la via Litoral a llevant de la prolongació del carrer Brotad, amb una superfície de 18.247 m2

- I un cinquè subàmbit que conté la part nord dels terrenys qualificats d'equipament en el planejament vigent entre els carrers Puerto Rico, Brotad, la prolongació del carrer Joan Maragall i l'avinguda Mèxic, amb una superfície de 7.288 m2.

Aquesta Unitat d'Actuació ve delimitada gràficament en els plànols de la sèrie D.01 del PGOU d'ordenació del sòl urbà a escala 1:1000 i en el plànol d'Ordenació O.5. plànol de gestió.

2. Objectius.

Fer efectiu el trasllat de gran part de l'edificabilitat assignada pel planejament vigent a les Unitats d'execució UEL 01A i UEL 01B, amb la finalitat d'alliberar per a espais lliures públics i equipaments públics i privats la part de l'àmbit situada a migdia del carrer Joan Maragall, per tal de conformar el gran espai lliure públic i equipat de la Façana Marítima d'acord amb les determinacions d'aquesta Modificació, i amb la integració en el sistema descrit de l'edifici catalogat de GESA, amb la qualificació de catàleg i l'atribució d'aprofitament lucratiu.

3. Condicions d'ordenació i d'edificació

L'ordenació s'ajustarà al que s'estableix en els plànols d'ordenació del PGOU i les noves edificacions s'executaran d'acord amb els paràmetres que es defineixen per a les subzones de volumetria específica (configuració flexible) claus F0(CF)a i F0(CF)b i SL2 d'aquestes Normes, així com la zona EQb*2 d'equipament privat.

Es mantindrà i rehabilitarà l'edifici de GESA catalogat, d'acord amb les determinacions de la fitxa del catàleg de protecció que s'adjunta com Annex a aquestes Normes, amb el règim d'usos establert en el quadre nº8 de l'article 65 de les Normes Urbanístiques del PGOU vigent, amb l'excepció que no es permeten els usos residencial i turístic.

4. Reserves de sòl públic objecte de cessió

 

(m2 sòl)

EL1*b Sistema d'espais lliures

5.372,23

EQ-b*1 Sistema d'quipaments comunitaris

2.997,00

EQ-b*3 Sistema d'equipaments comunitaris

2.438,00

EL/EQ*1 Sistema d'espais lliures i equipaments comunitaris

1.619,91

EL/EQ*2 Sistema d'espais lliures i equipaments comunitaris privats

1.644,00

IF0b Xarxa viària

6.978,00

SUBTOTAL SISTEMES LOCALS

21.049,14

5. Distribució de l'edificabilitat

Edificabilitat màxima: 110.258,99 m2st:

-14.797,70 m2t amb coeficient de situació CS=1, corresponent a l'edificabilitat de l'edifici de Gesa

- 93.195,02 m2t amb coeficient de situació CS=2,677 corresponent a:

- zona F0(CF)a = 48.200 m2t

- zona F0(CF)b = 26.500 m2t

- zona SL2 = 18.495,02 m2t

- 4.1510 m2t corresponent a l'EQb*2, amb coeficient de situació CS=1 i coeficient d'ús CU= 0,75 per l'edificabilitat sobre la rasant del carrer Joan Maragall i CU= 1 per l'edificabilitat sota al rasant d'aquest carrer.

- 1.150,80 m2t corresponent al subsòl de l'EL/EQ*2 amb coeficient de situació CS=1 i coeficient d'ús CU=1

Nombre màxim d'habitatges:    934 dels quals 603 corresponen a la zona F0(CF)a i 331 corresponen a la zona F0(CF)b.

6. Tipus d'actuació urbanística

Aquesta actuació encaixa en la definició de les actuacions urbanístiques aïllades regulades en l'article 23.3 de la LUIB. D'acord amb el citat article, tenen aquesta consideració les actuacions d'execució del planejament que tenguin una finalitat diferent de les actuacions de transformació urbanística i les actuacions d'edificació i en particular, com és en el present cas, les dirigides a l'obtenció de terrenys destinats a dotacions públiques en sòl urbà que no tenguin la consideració d'actuacions de dotació per no existir un increment de l'aprofitament urbanístic. D'acord amb la definició d'aprofitament urbanístic objectiu de l'article 24.2 de la LUIB, i la regulació sobre l'aprofitament urbanístic de l'article 68 del RLOUS, la present actuació no suposa increment de l'aprofitament urbanístic, tot considerant que en les noves parcel·les lucratives es mantenen la mateixa tipologia edificatòria i el mateix índex d'intensitat d'ús residencial que el que preveu  el planejament vigent objecte de modificació. I que l'augment d'edificabilitat es produeix pel trasllat de l'edificabilitat lucrativa que el planejament vigent reconeix a les  Unitats d'execució UEL 01A i UEL 01B i UEL 02A, a una altra posició, menys favorable, una vegada homogeneïtzada dita edificabilitat mitjançant l'aplicació d'un coeficient que pondera la seva nova situació.

7. Condicions de gestió

Els sòls amb aprofitament lucratiu dins l'àmbit de la Unitat d'Actuació assumiran els costos d'urbanització derivats del Projecte de Reparcel·lació aprovat definitivament el 7 de febrer de 2007, del Projecte d'Urbanització aprovat definitivament, i dels Convenis que, en el seu cas, siguin d'aplicació.

L'increment de costos d'urbanització que resultin de la nova ordenació prevista en aquesta Modificació els assumiran les Administracions corresponents.

En el projecte de reparcel·lació de la Unitat d'Execució s'haurà de determinar i quantificar el major valor que hagi pogut representar per a la propietat la manca de demolició i la recuperació del valor de l'edifici catalogat (edifici Gesa), sent a càrrec d'Endesa (o qui es subrogui en la seva posició) l'obligació de restituir a l'Ajuntament el valor que ja hagi estat compensat en el marc del Conveni signat l'any 2003 entre l'Ajuntament i Gesa-Endesa.

8. Sistema d'Actuació

La unitat d'Actuació s'executarà pel sistema de reparcel·lació en la seva modalitat de cooperació, amb la formulació del corresponent Projecte de Reparcel·lació.

9. Pla d'etapes i termini.

El termini previst per l'execució d'aquesta Unitat d'Execució serà el comprès en el primer quadrienni a comptar de l'entrada en vigor d'aquesta Modificació.

 

CAPÍTOL V.  DETERMINACIONS DE CARÀCTER MEDIAMBIENTAL

Art. 29 Prescripcions i determinacions relatives al projecte d'urbanització i projectes d'edificació

*Mesures ambientals:

1) Tant l'obra pública (urbanització) com la privada (edificació) prevista en la present Modificació del PGOU hauran de complir amb totes les normatives sectorials ambientals que siguin d'aplicació, entre d'altres: Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera; Reial Decret 1073/2002, sobre avaluació i gestió de la qualitat de l'aire; Codi Tècnic de l'Edificació; Llei 3/2005, de 20 d'abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears; Llei 10/2019, de canvi climàtic i transició energètica; Mapes Estratègics de Renou; PMUS; PIAT; etc.

Particularment es vol destacar, sense caràcter exhaustiu, les següents mesures extretes del DAE:

- L'exigència als projectes de construcció dels edificis de les mesures previstes al PHIB (articles 60 i 61) sobre mesures d'estalvi i eficiència en l'ús de l'aigua.

- L'exigència en els nous desenvolupaments urbanístics de sistemes urbans de drenatge sostenible (art. 60 PHIB). Així com pels projectes de nous desenvolupaments urbanístics d'establir xarxes de sanejament separatives d'aigües residuals i pluvials o bé mesures alternatives (art. 75.4 PHIB 2019) (pàg. 65 DAE)

- Les següents exigències per a les edificacions afectades per zona inundable, derivades del PHIB:

  • Les edificacions s'han de dissenyar tenint en compte el risc d'inundació existent i els nous usos residencials s'han de disposar a una cota tal que no estiguin afectats per l'avinguda amb període de retorn de 500 anys (actualitzat en relació amb els canvis que pugui sofrir el clima i amb les millors i més noves tècniques disponibles en el moment de fer la sol·licitud del projecte), i tenint en compte el risc i el tipus de inundació existent. Podran disposar de garatges subterranis i soterranis, si es garanteix l'estanquitat del recinte per l'avinguda de 500 anys de període de retorn. S'han de fer estudis específics per a evitar el col·lapse de les edificacions, tenint en compte la càrrega sòlida transportada, i a més disposar de respiradors i vies d'evacuació per damunt de la cota d'aquesta avinguda. S'ha de preveure la seva accessibilitat en situació d'emergència per inundacions.
  • S'ha d'evitar establir serveis o equipaments sensibles (hospitals, nous centres escolars o sanitaris, residències de persones grans, o de persones amb discapacitat, centres esportius o grans superfícies comercials on puguin donar-se grans aglomeracions de població, etc.) o infraestructures públiques essencials (nous parcs de bombers, centres penitenciaris o instal·lacions dels serveis de Protecció Civil, etc).
  • La planta baixa es podrà situar a una cota superior a 1,00 m damunt el punt de referència d'aplicació si és com a conseqüència de complir la cota mínima assenyalada per l'informe de l'administració de recursos hídrics corresponent.
  • Per als supòsits anteriors i per a les edificacions ja existents, les administracions competents han de fomentar l'adopció de mesures de disminució de la vulnerabilitat i autoprotecció.
  • El promotor ha de subscriure una declaració responsable en la qual expressi clarament que coneix i assumeix el risc existent i les mesures de protecció civil aplicable en cada cas, i es comprometi a traslladar aquesta informació als possibles afectats.
  • Abans d'iniciar les obres el promotor ha de disposar del certificat del Registre de la Propietat que acrediti que hi ha anotació registral que indicant que la construcció es troba en una zona inundable (article 9.ter, “Obres i construccions a la zona de flux preferent en sòls en situació bàsica de sòl urbanitzat” del Reial decret 638/2016, de 9 de desembre, pel qual es modifiquen el Reglament del domini públic hidràulic, aprovat pel Reial decret 849/1986, d'11 d'abril; el Reglament de planificació hidrològica, aprovat pel Reial decret 907/2007, de 6 de juliol, i altres reglaments en matèria de gestió de riscs d'inundació, cabals ecològics, reserves hidrològiques i abocaments d'aigües residuals).
  • A les zones inundables o potencialment inundables de baixa probabilitat d'inundació (per a avingudes amb període de retorn superior a 100 anys) es prohibeixen les instal·lacions o activitats d'emmagatzemament de substàncies prioritàries, tret que disposin d'un informe favorable de l'administració hidràulica i amb les mesures preventives necessàries, per a garantir la no afecció al domini públic hidràulic (article 105, “Limitacions als usos en zones inundables i zones potencialment inundables”, del PHIB de 2019).

- S'estarà a la regulació establerta en l'article 7.3 del Reglament del Domini Públic Hidràulic

- Les exigències de la Llei de canvi climàtic en quant a que les noves edificacions que es construeixin siguin de consum energètic quasi nul; l'obligació d'incorporació de generació solar fotovoltàica per a autoconsum en la coberta de les edificacions; l'obligació de comptar amb un pla de gestió energètica a noves edificacions com a requisit per a l'atorgament de la llicència de primera ocupació; les obligacions quant als punts de recàrrega de vehicle elèctric; etc

2) A més, hauran de complir amb les mesures addicionals incloses a l'apartat 6.4 de l'Estudi Ambiental Estratègic elaborat per la tècnica municipal de medi ambient, concretament:

- Les mesures d'estalvi i eficiència de l'ús de l'aigua addicionals a les exigides legalment seran, pel que fa als projectes de construcció dels edificis:

  • Instal·lar aixetes o grifons electrònics amb sensors de presència o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua, als nous edificis d'oficines, hotels, habitatges turístics de vacances i altres edificis d'ús públic.
  • Disposar de sistemes de recirculació de l'aigua calenta ACS per evitar la despesa d'aigua a l'aixeta fins que es posa calenta (si tarda 4 minuts en arribar l'aigua calenta es poden malgastar entre 4 i 23 litres d'aigua).
  • Disposar de sistemes de captació d'aigua de pluja i dipòsits d'aigua pel seu emmagatzemament.
  • Disposar de sistemes de recuperació d'aigües grises generals a les edificacions amb captacions i dipòsits d'emmagatzemament per a usos secundaris com el reg, la neteja i les cisternes d'inodor.

Aquest sistema està destinat exclusivament a la reutilització de la totalitat de l'aigua procedent de dutxes i banyeres amb l'objectiu d'omplir les cisternes dels inodors. No és permesa la captació d'aigua per aquest sistema de llocs diferents tal com cuines, bidets, rentadores, rentaplats i qualsevol tipus d'aigua que pugui contenir olis, greixos, detergents, productes químics contaminants, o un elevat nombre d'agents infecciosos i/o restes fecals.

- A l'edifici de Gesa, s'ha d'estudiar la possibilitat de instal·lar energies netes a les seves cobertes, vidres o revestiments.

- I pel que fa a les obres d'urbanització:

  • la utilització d'aigua regenerada per a la neteja viària;
  • garantir l'existència de sòl permeable de, com a mínim, el 15% de la superfície pavimentada.

- Amb la sol·licitud de llicència d'obra s'haurà de presentar un estudi de sostenibilitat ambiental d'acord amb l'establer en el document ambiental estratègic i la justificació expressa del compliment del Codi tècnic d'edificació en matèria d'aïllament acústic, estalvi d'energia, reducció i estalvi en l'ús de l'aigua i reducció de residus.

*Altres mesures:

1. El projecte d'urbanització haurà de complir amb les determinacions establertes en la Norma 44 del pla Territorial de Mallorca.

2. Condicionants relatius a la urbanització dels espais públics:

- S'emprarà vegetació autòctona de baix requeriment hídric, amb bona estructura de vegetació, adequat tractament de les conques visuals i bones condicions d'ombra i humitat. En qualsevol cas, s'haurà de garantir la presència profusa de vegetació arbòria, i es recomana la diversificació i estratificació vertical de les espècies incorporant aquelles que donin suport a la nidificació de l'avifauna, i que contribueixin a la mitigació de l'impacte sonor de la via litoral. Se garantirà a més la plantació d'espècies originàries de la zona o de gran adaptabilitat a les condicions climàtiques i edafològiques, la introducció d'espècies resistents a l'atac de plagues i que no siguin invasores, i la selecció d'espècies variades per a crear diversitat cromàtica en els carrers al llarg de les quatre estacions de l'any.

3. S'haurà de complir en vials i espais lliures públics els requisits relatius a coincidència entre xarxes de transport rodat i per a vianants, seguretat, accessibilitat i mobilitat assenyalats en els apartats 6.10.3, 6.10.5, 6.10.6 i 6.10.7 de l'Estudi Ambiental Estratègic.

4. Les plantes baixes dels equipaments comunitaris hauran de ser visualment permeables.

5. En els espais lliures de parcel·la s'hauran de complir els requisits de seguretat corresponents que s'assenyalen en l'apartat 6.10.5 de l'Estudi Ambiental Estratègic.

6. S'haurà de realitzar la preinstal·lació de la infraestructura de recàrrega per a vehicles elèctrics en les places d'aparcament de les noves edificacions d'ús residencial, així com la reserva de places en els aparcaments del sector terciari.

7. Els edificis d'ús residencial i d'equipament públic disposaran d'aparcaments específics per a bicicletes, resguardats i segurs, i en una ubicació que permeti un còmode accés des de la xarxa viaria.

Per a l'ús residencial plurifamiliar s'estableix un rati de 2 places /habitatge o 2 places /100 m2 de sostre o fracció. Per a l'ús d'equipament comunitari s'estableix un rati de 2 places /100 m2 de sostre.

Art. 30 Altres prescripcions i determinacions

1.   Es sol·licitarà al Consell Insular l'adopció de mesures de reducció de la velocitat de pas de vehicles per la via litoral.

DISPOSICIÓ FINAL

La present modificació puntual de PGOU serà executiva a partir de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de l'acord d'aprovació definitiva i de les normes urbanístiques corresponents (article  65.2 de la LUIB).

 

S'inclou l'article 97 de les NU del PGOU vigent:

Article 97. Servituds Aeronàutiques. Edificacions frontereres a cursos públics, frontereres a carreteres, a línies elèctriques aèries d'alta tensió i poliducte de productes petrolífers.

1. Hom s'ha d'ajustar al que disposin les diferents normatives sectorials vigents.

2. Les construccions i instal·lacions, així com qualsevol altra actuació que es contempli en el terme municipal de Palma, inclosos tots els seus elements (com antenes, parallamps, xemeneies, equips d'aire condicionat, caixes d'ascensors, cartells, remats decoratius), així com qualsevol afegit sobre tals construccions, i els mitjans mecànics necessaris per a la seva construcció (grues, etc), modificacions del terreny o objecte fix (pals, antenes, aerogeneradors incloses les seves pales, cartells, etc), així com el gàlib de viari o via fèrria no poden vulnerar les Servituds Aeronàutiques dels aeroports de Palma de Mallorca i de Son Bonet, que vénen representades en els plànols I.03 i I.04 de servituds aeronàutiques, llevat que quedi acreditat, segons el parer de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) que no es compromet la seguretat ni queda afectada de manera significativa la regularitat de les operacions d'aeronaus, d'acord amb les excepcions previstes en el Decret 584/72 en la seva redacció actual.

En els àmbits inclosos a les zones i espais afectats per Servituds Aeronàutiques Legals, l'execució de qualsevol de les dites construccions, instal·lacions o elements, mitjans necessaris per a la seva construcció, o plantació, requerirà acord favorable previ de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) d'acord als Articles 30 i 31 del Decret 584/72 modificat per Reial Decret 297/2013.

3. Les propostes de nous planejaments urbanístics o plans de desenvolupament, de la seva revisió o modificació, en aquells àmbits del terme municipal de Palma que estiguin afectats per les Servituds Aeronàutiques dels aeroports de Palma de Mallorca i/o de Son Bonet, hauran de ser informats per la Direcció General d'Aviació Civil abans de l'aprovació inicial, segons el que estipula la Disposició Addicional 2ª del Reial Decret 2591/1998 modificat pel Reial Decret 297/2013.

4. L'aprofitament susceptible de materialització en sòl urbanitzable serà el definit pel planejament de desenvolupament d'acord amb la legislació urbanística, un cop s'apliquin al mateix les condicions que, si s'escau, estableixi l'informe del Ministeri de Foment d'acord amb la legislació en matèria de Servituds Aeronàutiques, no generant, en el cas de la seva disminució, cap tipus de dret a indemnització per part del Ministeri de Foment, ni del gestor aeroportuari ni del prestador dels Serveis de Navegació Aèria, excepte quan afecti a drets ja patrimonialitzats.

5. A les Zones de Seguretat de les instal·lacions radioelèctriques per a la Navegació Aèria es prohibeix qualsevol construcció o modificació temporal o permanent de la constitució del terreny, de la seva superfície o dels elements que sobre ella es troben, sense previ consentiment de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) d'acord amb l'article 15, apartat b) del Decret 584/1972 de Servituds Aeronàutiques en la seva actual redacció.

Qualsevol emissor radioelèctric o un altre tipus de dispositiu que pogués donar origen a radiacions electromagnètiques pertorbadores del normal funcionament de les instal·lacions radioelèctriques aeronàutiques, tot i no vulnerant les superfícies limitadores d'obstacles, requerirà la corresponent autorització de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria, conforme al que preveu l'Article 16 del Decret 584/72 de Servituds Aeronàutiques. Atès que les Servituds Aeronàutiques constitueixen limitacions legals al dret de propietat en raó de la funció social d'aquesta, la resolució que a aquests efectes s'evacués només podrà generar algun dret a indemnització quan afecti drets ja patrimonialitzats.

6. Segons l'article 10 del Decret 584/72 de Servituds Aeronàutiques modificat pel Reial Decret 297/2013, la superfície compresa dins la projecció ortogonal sobre el terreny de l'àrea de servituds de l'aeròdrom i de les instal·lacions radioelèctriques aeronàutiques dels Aeroports de Palma i de Son Bonet resta subjecta a una servitud de limitació d'activitats, en virtut de la qual l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) pot prohibir, limitar o condicionar activitats que s'ubiquin dins la mateixa i puguin suposar un perill per a les operacions aèries o pel correcte funcionament de les instal·lacions radioelèctriques. Aquesta possibilitat s'estendrà als usos del sòl que facultin per a la implantació o exercici d'aquestes activitats, i abastarà entre altres:

a) Les activitats que suposin o comportin la construcció d'obstacles de tal índole que puguin produir turbulències.

b) L'ús de llums, inclosos projectors o emissors làser que puguin crear perills o induir a confusió o error.

c) Les activitats que impliquin l'ús de superfícies grans i molt reflectants que poden donar lloc a enlluernament.

d) Les actuacions que puguin estimular l'activitat de la fauna a l'entorn de la zona de moviments de l'aeròdrom.

e) Les activitats que donin lloc a la implantació o funcionament de fonts de radiació no visible o la presència d'objectes fixos o mòbils que puguin interferir el funcionament dels sistemes de comunicació, navegació i vigilància aeronàutiques o afectar negativament.

f) Les activitats que facilitin o comportin la implantació o funcionament d'instal·lacions que produeixin fum, boires o qualsevol altre fenomen que suposi un risc per a les aeronaus.

g) L'ús de mitjans de propulsió o sustentació aeris.

7. En cas de contradicció en la pròpia normativa urbanística del Pla o entre les normes urbanístiques i els plànols d'ordenació, prevaldran les limitacions o condicions imposades per les Servituds Aeronàutiques d'acord amb la legislació aplicable en aquesta matèria.

  • ANNEX 1 (FITXA DEL CATÀLEG)
  • ANNEX 2 (FITXES DELS SISTEMES)
  • ANNEX 3 (FITXES D'UNITATS D'ACTUACIÓ)

A més, en compliment del punt 8) de l'acord, es posa a disposició del públic:

- El contingut íntegre del Planejament aprovat, mitjançant el següent enllaç electrònic:

https://ajtpalma.sharepoint.com/:f:/s/Planejament/EvpxYtq6mipLoass-9XjBooBvqTo88A8YjqxNNl5lWsydQ?e=F5W78z

- Un extracte que inclou els aspectes indicats a l' article 26.2 b) de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d' avaluació ambiental, i les mesures pel seguiment dels efectes en el medi ambient de l' aplicació del pla

  • ANNEX 4 (DOCUMENT RESUM)

 

Palma, 5 de març de 2021

El cap del Departament  p.d. Decret de batlia núm 3000/2014, de 26/02/2014 (BOIB núm. 30 de  4-03-2014) Jaume Horrach Font

Documents adjunts