Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY
Núm. 30528
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança reguladora dels horaris de les activitats catalogades i turístiques de restauració al municipi de Sant Antoni de Portmany
Atès que no s'ha presentat cap reclamació durant el termini d'exposició al públic, queda automàticament elevat a definitiu l'acord plenari inicial aprovatori de la modificació de l'Ordenança reguladora dels horaris de les activitats catalogades i turístiques de restauració al municipi de Sant Antoni de Portmany, el text sencer de la qual es fa públic per al seu general coneixement, en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.
PREÀMBUL
L'article 25 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, assenyala que “Les administracions públiques, dins l'àmbit de les seves competències, han d'adequar la seva funció de regulació dels horaris i d'autorització i control de les activitats a les disposicions d'aquesta llei. En especial, les administracions competents hauran de vetllar per evitar les molèsties i els problemes d'ordre públic que el funcionament de l'activitat pugui produir a l'exterior derivats de renous i vibracions i de concentracions humanes o de vehicles que puguin afectar la seguretat o la salut pública”, establint en el seu apartat segon un règim d'horaris cas de no haver-hi una ordenança municipal reguladora.
La legislació delega en els ajuntaments la regulació en matèria d'horaris d'activitats, d'acord amb el que disposa l'article 25 abans esmentat de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, i en virtut seua es va aprovar l'Ordenança municipal reguladora dels horaris de les activitats catalogades i turístiques de restauració al municipi de Sant Antoni de Portmany, aprovada mitjançant un acord plenari de 30 de juliol de 2013 (BOIB núm. 115, d'aquell mateix any).
Aquesta Ordenança municipal ha estat objecte de diverses modificacions, la darrera de les quals publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears el 5 de juny de 2018, a fi d'eliminar l'excepció que reconeixia l'article 4 als establiments del grup IIC que comptassin amb un aforament superior a 1500 persones, per tal de permetre'ls la perllongació de l'horari d'obertura fins a les 12 hores per a les denominades festes d'obertura i clausura.
Aquesta modificació estava motivada en la necessitat de potenciar el municipi de Sant Antoni de Portmany des d'altres punts de vista turístics aliens al sector de l'oci nocturn, entenent que per les seues dimensions i evident situació de preeminència no requereix del suport institucional per a la seua promoció i foment; i en aquell moment es considerà que l'ampliació d'horaris per sobre del que és habitual dos dies concrets de l'any a una classe d'establiments que reunissin uns requisits determinats, suposava una promoció d'una activitat que no calia promocionar.
No obstant això, l'experiència ha demostrat que concedir aquest permís extraordinari per a les denominades festes d'obertura i clausura a una classe determinada d'establiments, i amb unes condicions molt concretes, no obstaculitza ni deixa d'atreure un altre tipus de turisme, sinó que es complementen l'un amb l'altre sense que siguin excloents. Cal reconèixer que aquest tipus de festes suposen l'arribada de milers de turistes que gaudeixen, no només d'aquesta concreta festa, sinó de la resta de l'oferta turística que hi ha a l'illa, afavorint d'aquesta manera un sector molt important com és el turístic i per tant una part important de la població que està prestant serveis en aquest sector.
A més, aquesta classe de festes afavoreixen tant l'avançament de la temporada estival abans del mes de juny com el seu allargament més enllà del mes de setembre, tot atraient molts de turistes que d'una altra manera retardarien la seua arribada a dates més pròximes a l'inici del mes de juny, i avançarien la seua sortida al mes de setembre. S'afavoreix així la desestacionalització de l'oferta d'oci, i és aquest, precisament, el motiu pel qual diferents municipis de l'illa varen acordar aprovar la perllongació dels horaris de discoteques dos dies l'any, acord que mantenen a les seues pròpies ordenances i que s'aplica als seus termes municipals, fet que suposa una discriminació respecte de la situació que actualment tenen les discoteques del Grup IIC amb aforament superior a 1500 persones del nostre terme municipal. Per tal d'evitar aquest tracte diferenciat respecte a establiments de les mateixes característiques implantats en d'altres municipis, a més de per les circumstàncies assenyalades anteriorment, es considera convenient tornar a la regulació anterior que contenia l'article 4 de l'Ordenança municipal reguladora dels horaris de les activitats catalogades i turístiques de restauració al municipi de Sant Antoni de Portmany, assegurant així un avançament de l'inici de la temporada estival d'almenys 15 dies, i una perllongació d'aquesta d'almenys 10 dies, afavorint així la desestacionalització de l'oferta turística.
Article únic.
Un. Es modifica l'article 4, afegint-hi l'apartat sisè, que queda redactat com segueix:
4.1. Quan un establiment tengui caràcter multidisciplinari, és a dir, s'exerceixin diverses activitats en el mateix establiment, cada una d'aquesta haurà d'exercir dins del seu propi horari específic. Per a això, la configuració de l'establiment haurà d'assegurar que el tancament d'una activitat, no afecta el funcionament de la resta. En cas contrari, s'haurà de complir l'horari més restrictiu.
4.2. Per als locals del Grup I que exclusivament realitzin activitats enquadrades en l'esmentat Grup, es pot autoritzar l'avançament de 2 hores en el seu horari d'obertura de manera excepcional, prèvia sol·licitud de l'interessat i amb les següents condicions:
- L'activitat ha d'estar emparada per la preceptiva llicència municipal d'obertura i funcionament o declaració responsable.
- L'establiment en qüestió haurà d'acreditar que ha mantengut la seua activitat de manera ininterrompuda durant almenys onze mesos anteriors a la data de formular la sol·licitud.
- Durant l'horari emparat per aquesta autorització excepcional no podrà executar-se amenització musical de cap classe. L'incompliment d'aquesta condició donarà lloc a la tramitació de l'expedient corresponent per a la revocació de l'autorització.
- Les autoritzacions d'avançament d'horari d'obertura es concediran amb un termini de durada d'un any i seran renovables a sol·licitud de l'interessat.
- No s'atorgaran aquest tipus d'autoritzacions als establiments que, en el moment de formular la sol·licitud, estiguin imputats en la instrucció de procediments sancionadors per infraccions a les següents ordenances municipals de Sant Antoni de Portmany:
1. Ordenança municipal sobre la protecció del medi ambient.
2. Ordenança municipal de publicitat dinàmica.
3. Ordenança reguladora dels horaris d'establiments i espectacles públics i activitats recreatives.
4. Ordenança reguladora de l'emissió de remors i vibracions.
5. Ordenança reguladora de l'Ocupació de la Via Pública.
- No s'atorgaran aquest tipus d'autoritzacions als establiments sobre els quals, durant l'any immediatament anterior a la data de la sol·licitud de l'autorització, s'hagi dictat una resolució ferma condemnatòria per infraccions a les següents ordenances municipals de Sant Antoni de Portmany:
1. Ordenança municipal sobre la protecció del medi ambient.
2. Ordenança municipal de publicitat dinàmica
3. Ordenança reguladora dels horaris d'establiments i espectacles públics i activitats recreatives.
4. Ordenança reguladora de l'emissió de remors i vibracions.
5. Ordenança reguladora de l'ocupació de la via pública.
4.3. Els locals del Grup IB poden sol·licitar un horari diferent de l'establert a l'article 3 d'aquesta Ordenança. L'Alcaldia ho resoldrà discrecionalment, i en cas de ser concedida, aquesta autorització tendrà una vigència d'un any, renovable per períodes iguals, a sol·licitud de la persona interessada, amb un mes d'antelació a la fi de la vigència, sempre que s'acrediti el manteniment de les circumstàncies que varen justificar-ne l'autorització. En els casos en què un establiment incompleixi de manera reiterada les condicions de l'autorització, l'Ajuntament podrà revocar l'autorització concedida o denegar la posterior sol·licitud de renovació.
4.4. En els locals del Grup IIB i IIC, en el cas d'organització de gales juvenils, es permetrà la realització de l'activitat fins a les 24 hores en festius i vigílies de festius, amb les limitacions d'admissió, consum i servei de begudes establerts per als menors. En aquests casos, haurà de transcórrer almenys una hora des de la conclusió de la gala juvenil fins a l'inici normal de l'activitat, dins de l'horari permès.
4.5. A les zones declarades com a Zones de Protecció Acústica Especial (ZPAE), s'hi podran dictar horaris específics diferents als generals continguts en aquesta Ordenança, als quals s'hauran d'acollir totes les activitats incloses dins l'àmbit d'aquestes zones.
4.6. Per als establiments pertanyents a el Grup IIC, que compten amb aforament superior a 1500 persones, es pot autoritzar una perllongació de l'horari d'obertura fins a les 12 hores del dia següent, per a les denominades festes d'obertura i clausura, sempre que aquestes es produeixin abans del 16 de maig a les festes d'obertura, i després del 9 d'octubre a les festes de clausura, amb la condició que l'activitat sigui diària i continuada des del dia de la festa d'obertura fins al dia de la festa de clausura. Només podrà autoritzar-se la perllongació horària indicada per establiment i per temporada per a la celebració d'una única festa d'obertura i una única festa de clausura.
Contra aquest acord, s'hi pot interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Balears, amb seu a Palma, en el termini de dos mesos comptadors des l'endemà de la publicació d'aquest anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Sant Antoni de Portmany, 5 de març de 2021
L'alcalde Marcos Serra Colomar