Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 29949
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte refós de Parc Fotovoltaic Son Gornals. Pol. 8 Parc. 126 . T.M. Porreres (4a/2020)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 15 de febrer de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte refós de Parc Fotovoltaic Son Gornals. Pol. 8 Parc. 126 . T.M. Porreres , en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Segons l'article 14.2 de la Llei 12/2016, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta llei o la llei 21/2013, de 9 de setembre, d'avaluació ambiental.

El projecte que s'avalua està inclòs al grup 2.6 “Instal·lacions per a la producció d'energia elèctrica a partir de l'energia solar, incloses les esteses de connexió a la xarxa: Instal·lacions amb una ocupació total de més de 1.000 m², excepte si estan situades en qualsevol tipus de coberta”.

Per tant, com a projecte subjecte a avaluació ambiental simplificada li són aplicables els articles 45 a 48 del capítol II, secció 2a de la Llei 21/2013, així com el compliment de les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

2.Descripció i ubicació del projecte

L'objecte del projecte és la construcció d'un parc fotovoltaic de 13.122 m2 amb 5.166 panells, situat al polígon 8 parcel·la 126 de Porreres. Tindrà una potència instal·lada de 1.627,29 KWh i una producció de 2.375,2 MWh / any. El PFV es situarà en SRG, sense afecció per cap figura de protecció ambiental. L'entitat promotora és Solar Finesse, SL amb CIF: B‐57.455.503.

3.Avaluació dels efectes previsibles

Durant la fase d'obres de l'execució del projecte es produiran impactes negatius: efectes sobre la qualitat atmosfèrica pel trànsit de vehicles i maquinària per transportar els materials de la instal·lació (emissió de pols, partícules i gasos d'efecte hivernacle); efectes sobre el sòl pels moviments de terres (preparació del terreny i la instal·lació dels panells fotovoltaics, casetes auxiliars prefabricades, cablejat soterrat) i l'ocupació del sòl; efectes mínims sobre la fauna i la vegetació atès que la parcel·la té ús agrícola; efectes sobre el paisatge (moviment de terres i les rases, presència de maquinària pesada, panells fotovoltaics i casetes auxiliars prefabricades dels CT i el CMM, i el nou suport del punt de connexió), etc. Respecte als residus es produiran voluminosos i d'embalatges, possibles vessaments accidentals de substàncies perilloses.

Quant als impactes positius de la fase d'obres, es preveuen la creació d'ocupació laboral i una inversió econòmica local. Així mateix, la implantació d'una barrera vegetal en les zones on no n'hi ha, permetrà minimitzar encara més la visibilitat del parc fotovoltaic.

Durant la fase d'explotació del parc fotovoltaic es produiran impactes negatius com: alteració del paisatge agrícola de la zona; electrocució i col·lisió de l'avifauna; consum de aigua de reg pel manteniment dels 3 primers anys de la barrera vegetal; fuites o vessaments accidentals d'olis o gasos, com l'hexafluorur de sofre, pèrdua de sòl, etc. No obstant això, es preveu que es duran a terme mesures preventives/correctores per evitar aquests efectes: manteniment de la barrera vegetal madura que permetrà integrar paisatgísticament el parc fotovoltaic i servirà de refugi de la fauna de la zona; mesures contra la col·lisió i electrocució de l'avifauna; compatibilització de l´ús del parc fotovoltaic amb un ús agroramader mitjançant la utilització d'ovelles a l'interior del PFV i la plantació de garrofers.

Quant als impactes positius de la fase d'explotació del parc fotovoltaic, són l'estalvi de gasos d'efecte hivernacle a l'atmosfera juntament amb la generació d'energia elèctrica a partir d'energia solar renovable; la producció de beneficis socioeconòmics directes i indirectes, individuals i col·lectius, i la creació d'ocupació laboral.

Durant la fase de desmantellament del parc fotovoltaic, una vegada acabada la seva vida útil es preveu la generació de residus, principalment, de RAEE i de construcció i de demolició. S'haurà de restablir el terreny al seu estat inicial agrícola.

4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat les següents administracions: Servei d'Ordenació del territori i Urbanisme de la DG de Territori i Paisatge, Servei d'aigües superficials de la DG de RRHH, DI d'urbanisme, DI de Mobilitat, DI de Territori i Paisatge, DI de Patrimoni del Consell, Servei de Reforma i desenvolupament agrari, Servei de Protecció d'espècies, Servei de canvi climàtic i atmosfera, Ajuntament de Porreres, Amics de la Terra, Terraferida.

L'informe de Patrimoni (17/02/20) indica que no té constància de l'existència de d'elements o béns protegits en virtut de la llei 12/98, del patrimoni històric de les Illes Balears (declarats BIC o Bé catalogat) així com tampoc té coneixement d'altres elements que, tot i no estar protegits, poguessin tenir valor a protegir. A la parcel·la se situen les cases de Son Gornals així com un molí de vent fariner, elements que s'haurien de tenir en compte, deixant una distància suficient als mateixos si es modificàs l'emplaçament previst.

L'informe del Servei de Protecció d'Espècies (5/3/20) informa favorablement el projecte

L'informe del Servei de Canvi Climàtic (11/3/2) indica que el projecte s'alinea amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, si bé es podria tenir en compte la possibilitat de dotar d'emmagatzematge energètic, per donar compliment a l'article 43 de la llei.

L'informe del Servei d'Ordenació del territori i urbanisme (6/3/20) indica, entre d'altres, que (..) “Examinat el visor de l'IDEIB s'aprecia a la capa de la xarxa hidrogràfica provisional un tàlveg que travessa la parcel·la. Les cotes de la parcel·la als seus extrems (101 i 97 m) són majors que al lloc on es situa el tàlveg (93 m). El PFV es situa en un dels extrems. Donada l'altura màxima de les instal·lacions i que el desnivell dins la pròpia parcel·la supera l'altura de les instal·lacions, caldria avaluar la ubicació del PFV desplaçant-la a un punt entremig entre l'actual ubicació i el tàlveg que es visibilitzi menys, sense perjudici de valorar l'afecció hidrològica per part de l'administració corresponent”.

És per aquesta raó que, en data 5/11/2020, es rep projecte refós i EIA modificat on s'ha reconfigurat la geometria del parc i s'ha allunyat el CMM de les cases. S'augmenta de potència els panells, cosa que permet disminuir el número de mòduls i l'àrea afectada.

L'informe del Servei d'Agricultura (13/11/20) indica que la superfície de la parcel·la és de 39,81 ha dels quals 1,43 ha es destinen a la instal·lació fotovoltaica, un 3,6%. A més indica que la finca està inscrita al Registre General d'Explotacions Agràries (n 16.954) sobre les quals han demanat ajudes de la PAC a l'any 2020. L'explotació compta amb ramat i l'activitat agrària es centra en els cultius de faves i ordi. Des del put de vista de desenvolupament agrari s'informa favorablement la instal·lació projectada. L'informe menciona la llei 12/2014 agrària, però la llei actualment vigent és la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

L'informe del Servei de Gestió del DPH de la DG de Recursos Hídrics (18/2/21) indica que als efectes del articles 45 a 47 de la Llei 21/2013 de 9 de desembre d'avaluació ambiental, s'informa que les obres, activitats i usos previstos no presenten afeccions, d'acord amb la LA, el RDPH i el PHIB vigents, pel que fa al Domini Públic Hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció (servitud i policia) i zones inundables o potencialment inundables.

5.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i es preveu que el projecte no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1.Característiques del projecte: El projecte consisteix en la construcció d'un parc fotovoltaic generador d'electricitat situat en zona d'aptitud fotovoltaica mitjana. La superfície total la parcel·la és de 384.000 m m2 i la ocupació del parc fotovoltaic és de 13.122 m2, un 3,29%. La instal·lació estarà formada per 5.166 panells solars de 315 Wp de potència. La vida útil de la instal·lació s'estima en 25-30 anys i el pressupost d'execució material és de 1.700.622,05 €. El temps previst de fase d'obra és de 6 mesos. Es preveu una producció de 2.375,2 MWh / any i un estalvi d'emissions de CO2 anual de 1.840,78 tones de CO2.

2.Ubicació del projecte: d'acord el PTIM, els terrenys objecte d'aquest projecte estan situats en sòl rústic general (SRG), sense afecció a cap espai de rellevància ambiental, Hàbitat d'Importància Comunitària (HIC), espècie de fauna i flora catalogada i/o amenaçada, segons consulta al visor de la IDEIB i documentació aportada. Tampoc es veu afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs), tot i que a 130 metres es troba una zona amb risc d'incendis elevat. Presenta vulnerabilitat moderada a la contaminació d'aqüífers. El paisatge que envolta la parcel·la on s'ubicarà el parc fotovoltaic es tracta principalment d'una parcel·la agrícola dedicada al cultiu de cereals i farratge per animals. Pel que la textura i colors estan molt condicionats als cicles anuals dels cultius i a les diferents estacions.

3.Característiques del potencial impacte: els principals impactes són l'impacte visual damunt el paisatge i els residus i impactes generats en les fases de construcció i desmantellament de la planta fotovoltaica. Al tractar-se d'una instal·lació temporal es considera que el consum de territori i l'impacte visual serien impactes reversibles. En el cas dels residus es tracta d'un impacte que es pot mitigar mitjançant una correcta gestió, com preveu el document.

Atesa la naturalesa del projecte si s'apliquen mesures preventives i correctives del document ambiental, les condicions i recomanacions de les administracions i es duu a terme el Pla de Vigilància Ambiental, no s'esperen impactes significatius.

Aquest informe s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

6.Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte refós de Parc Fotovoltaic Son Gornals. Pol. 8 Parc. 126 . T.M. Porreres, redactat per Gemax de data octubre 2020 i promogut per Solar Finesse, S.L. atès que es preveu que no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l'Estudi d'Impacte Ambiental i les següents condicions:

1.Mantenir l'explotació agrària existent.

2.Reajustar la distància entre els peus dels garrovers en la sembra inicial de la barrera vegetal de tal manera que no s'hagi de dur a terme la posterior eliminació de la meitat de garrovers tal com es proposa al document ambiental.

3.La reixa del tancament perimetral haurà de comptar amb un sistema anticol·lisió d'aus.

4.Realitzar revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts de mates i peus arboris durant tota la vida útil del parc fotovoltaic.

5.Si no fos possible la neteja en sec dels panells fotovoltaics, s'haurà de realitzar, en la mesura del possible, amb aigua regenerada, però mai amb productes químics perillosos, procurant no vesar el producte sobre el sòl. Per a l'ús d'aigües regenerades s'ha de complir amb el Reial decret 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització de les aigües depurades.

6.Durant la realització de les rases, s'han de prendre mesures per evitar la caiguda de fauna raó per la qual, si aquestes han de romandre obertes fora de la jornada laboral, s'haurà de disposar llistons per permetre la seva sortida i realitzar revisions diàries per alliberar els animals que hi hagin pogut caure. S'han de retirar els animals que es detectin, dipositant-los a parcel·les annexes amb condicions ambientals semblants.

7.Respecte a la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers, s'atendrà el que disposa l'annex 1 de la llei 6/99, de 3 d'abril i a les normes específiques. Durant el temps que durin les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.) tant de manera accidental com durant les tasques de manteniment de la maquinària.

8.S'haurà de portar un protocol especific on es prevegi el manteniment periòdic, mesures correctores i les actuacions previstes en cas de fuites, així com la previsió del tractament del gas hexafluorur de sofre (SF6) després de la seva vida útil, com a producte o com a residu. Les operacions les realitzarà només personal amb formació especialitzada.

9.S'han de realitzar mesures periòdiques del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica i de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica. Aquestes mesures s'hauran de programar a les hores i mesos de màxima producció dels parcs fotovoltaics i s'haurà de complir amb l'establert al Reial Decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant d'emissions radioelèctriques. S'haurà de garantir que la població més propera a les instal·lacions no estigui exposada a un camp magnètic superior a 0,4 microTesla.

10.S'ha de garantir la correcta gestió dels panells fotovoltaics, transformadors i altres aparells elèctrics tant en la fase d'explotació com de desmantellament mitjançant una declaració responsable de la gestió correcta, que hauran de signar el promotor i/o el propietari, sense perjudici de que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'article 31 de la Llei 12/2016 d'avaluació ambiental relatiu a fiances i/o assegurances per garantir dit desmantellament. S'haurà de complir amb l'establert en el Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics.

11.La gestió de residus vegetals generats per les tasques de manteniment i poda de la barrera vegetal s'ha de realitzar d'acord amb la normativa vigent en la matèria.

12.El Pla de Vigilància Ambiental ha d'incloure uns indicadors clars i específics per fer el seguiment objectiu de l'efectivitat de les mesures correctores i preventives a cada una de les fases del projecte. A més, inclouren les actuacions que es duran a terme en el cas que les mesures no obtinguin el resultat desitjat.

13.Es designarà un auditor ambiental atès que el projecte supera el milió d'euros d'acord amb l'article 29.2 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, que serà responsable de vigilar que es compleixin les mesures preventives i correctores a aplicar en totes les fases del projecte, principalment respecte a la pantalla vegetal, el seguiment ambiental i el desmantellament; a més de l'elaboració d'informes.

14.Si es vol seguir explotant el parc després de la seva vida útil de 25 anys, s'haurà de sotmetre a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental.

15.L'òrgan substantiu i l'òrgan ambiental podran, en qualsevol moment, verificar l'estat de la barrera vegetal i, en el cas de que no estigués ben executada, l'òrgan substantiu obligarà al promotor a instal·lar-la amb les conseqüències establertes en la llei per incompliment de les condicions establertes a l'informe d'impacte ambiental.

Segon.- Es publicarà el present informe d'Impacte Ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més , es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè d'AIA.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart.- L'informe d'Impacte Ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte, si és el cas, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, 18 de febrer de 2021

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias