Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA

Núm. 29640
Aprovació definitiva primera modificació del Reglament Orgànic Municipal

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Mitjançant acord del Ple de l'Ajuntament, fet el 24 de setembre de 2020 es va aprovar inicialment la primera modificació del Reglament Orgànic Municipal. L'esmentat acord apareix publicat en el BOIB núm. 174, de 10 d'octubre de 2020.

Finalitzat el termini d'exposició pública i havent-se estimat l'objecció presentada, el Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària feta el dia 26 de novembre de 2020 va aprovar definitivament l'esmentat Reglament, al qual s'ha incorporat per acord del Ple de data 25 de febrer de 2021, les millores  i recomanacions que afecten a la redacció de la norma i a l'article 83 del Reglament, que es contenen a l'informe sobre  impacte de gènere, emès per l'Institut Balear de la Dona.

Es publica el text íntegre del Reglament Orgànic Municipal de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, que a continuació es transcriu:  

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1

L'objecte del present Reglament és regular, a l'empara dels articles 4.1a, 20, 24, 62, 69 i 72 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local (LRBRL), i dels articles 100 i següents de la Llei 20/2006 de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, el règim organitzatiu i de funcionament d'aquest Ajuntament, així com també articular els drets i deures dels membres de la corporació i els drets d'informació i participació dels vesins i vesines i entitats del municipi.

Article 2

1. Les disposicions d'aquest Reglament s'aplicaran preferentment, llevat que hi hagi contradicció amb normes de rang superior. En aquest sentit, els ens locals es regeixen per la legislació estatal bàsica, per la Llei 20/2006, de 15 de desembre, pels reglaments autonòmics connexos o complementaris, així com pels reglaments i les ordenances propis de cada un.

2. El que no estigui previst en aquest Reglament es regirà pel que disposa la legislació de les Illes Balears o estatal, segons la prelació legal establida.

Article 3

1. La Llei 3/1986, de normalització lingüística, estableix a l'article 6.1 que el català, com a llengua pròpia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ho és també del Govern autònom, el Parlament i els consells insulars i, en general, l'administració pública, l'administració local i les corporacions i institucions públiques dependents de la Comunitat Autònoma.

2. La llengua vehicular de les reunions internes de tots els òrgans de l'Ajuntament serà el català, tret que hi hagi circumstàncies que facin necessari l'ús d'una altra llengua i sens perjudici del dret de la ciutadania a relacionar-se amb l'Ajuntament en llengua castellana i a obtenir en aquesta llengua els certificats i altres documents als quals tenguin dret, si així ho sol·liciten.

Article 4

1. L'organització municipal es regeix pels òrgans següents:

a) l'alcalde o alcaldessa

b) el Ple Municipal

c) la Junta de Govern

d) els/les tinents d'alcalde o alcaldessa

e) la Comissió Especial de Comptes

2. Hi haurà també les comissions informatives per a l'estudi, informe o consulta dels assumptes que hagin de ser sotmesos a la decisió del Ple. Tots els grups polítics integrants de la corporació tendran dret a participar en aquestes comissions informatives.

3. El Ple Municipal podrà acordar la creació d'altres comissions informatives, òrgans de gestió o assessorament, òrgans de participació ciutadana, així com òrgans desconcentrats o ens descentralitzats.

 

TÍTOL PRIMER DELS REGIDORS I REGIDORES

Article 5. De la condició de regidor o regidora

La determinació del nombre de membres de la corporació, el procediment per a l'elecció, la durada del mandat i els supòsits d'inelegibilitat o incompatibilitat venen regulats per la legislació electoral corresponent.

Article 6. Drets dels regidors i regidores

1. Els/les regidors/res, una vegada hagin pres possessió del càrrec i fins a l'acabament del mandat, gaudeixen dels honors, prerrogatives i distincions pròpies del càrrec i són obligats al compliment estricte dels deures que els són inherents. Els membres de la corporació tenen el dret i el deure d'assistir a totes les sessions del Ple, les comissions i la resta d'òrgans col·legiats locals dels quals formen part, respectant les normes de funcionament d'aquests organismes i guardant secret sobre els debats que tenguin aquest caràcter.

2. També gaudiran dels honors, prerrogatives i distincions propis de la seua representació, i, especialment, dels assenyalats a la legislació.

Article 7. Accés a dades i a informació municipal

1. El dret d'informació dels regidors i les regidores de l'Ajuntament de Sant Josep s'exercirà preferentment per mitjans electrònics, mitjançant la plataforma d'administració electrònica de l'Ajuntament, aplicacions mòbils i comptes de correu electrònic institucional assignats als regidors i regidores, amb el domini ajuntament e-mail.

2. Les sol·licituds d'informació seran formulades davant l'alcalde o alcaldessa, amb prou concreció per ser ateses i es limitaran a les que resultin necessàries per a l'exercici efectiu de les seues funcions, i amb la responsabilitat exigible de les seues actuacions als membres de la corporació. En aquest sentit, els membres de la corporació procuraran evitar les sol·licituds d'informació que ja es trobin en el seu poder o a les que puguin accedir mitjançant altres fonts a la seua disposició, i hauran de respectar les mesures de seguretat per a les dades personals de conformitat amb la llei. El dret d'informació no podrà implicar una lesió del principi d'eficiència administrativa, per la qual cosa s'haurà d'harmonitzar amb el règim de treball dels serveis municipals.

3. No s'expediran còpies de documents, llevat d'aquells expedients electrònics i documents no incorporats a la plataforma d'administració electrònica de l'Ajuntament, és a dir, anteriors al mes d'abril de 2018, en el cas que membres de la corporació pretenguin accedir al contengut i es sol·liciti i s'autoritzi.

4. L'accés dels/de les regidors i regidores als registres d'entrada i sortida electrònics i als llibres de resolucions i decrets i de les sessions dels òrgans col·legiats de l'Ajuntament es produeix en temps real i sense cap formalitat o petició. No serà necessari acreditar autorització de l'alcalde o alcaldessa quan es tracti d'informació i documentació d'assumptes inclosos a l'ordre del dia que hagin de ser tractats per òrgans col·legiats dels quals formin part.

Article 8. Limitacions al dret a la informació

1. El dret a la informació reconegut a l'article anterior podrà ser limitat, totalment o parcialment, en els casos següents:

a) Quan el coneixement o la difusió dels documents o antecedents pugui vulnerar el dret a l'honor, la intimitat personal o familiar i la pròpia imatge de les persones.

b) Quan es tracti de matèries afectades per la legislació sobre secrets oficials, i siguin matèries emparades pel secret estadístic o incideixin a l'àmbit protegit per la legislació limitadora de l'accés als bancs informàtics de dades.

c) Quan es tracti de matèries afectades per secret sumarial.

d) Quan es tracti de matèries referents a la seguretat ciutadana la publicitat de les quals pugui esdevenir negativa.

2. Els membres de la corporació han de respectar la confidencialitat de la informació a la qual tenen accés per raó del càrrec si el fet de publicar-la pot perjudicar els interessos de l'ens local o de tercers.

​​​​​​​​​​​​​​Article 9. Peticions d'accés a la informació

La petició d'accés a la informació s'entendrà concedida per silenci administratiu en cas que l'alcalde o alcaldessa no dicti resolució denegatòria en el termini de cinc dies naturals des de la data de la sol·licitud. En tot cas, la denegació haurà de fer-se a través de resolució motivada, la qual només podrà basar-se en els supòsits de l'article anterior.

Article 10. Consulta i examen d'expedients

La consulta i examen dels expedients i documentació en paper, que es facilitarà pel personal administratiu, en general es farà a l'arxiu o a les dependències municipals. La consulta del llibre de actes anteriors a l'any 2018 es farà al Departament de Secretaria, dins l'horari d'oficina.

Article 11. Dedicació exclusiva i parcial

1. Els/les regidors/res percebran retribucions per l'exercici dels càrrecs quan els ocupin amb dedicació parcial o exclusiva. En qualsevol d'aquests supòsits, hauran de ser donats d'alta en el règim general de la Seguretat Social, i l'Ajuntament assumirà el pagament de les quotes empresarials que correspongui, de conformitat amb el que disposen els articles 74 i 75 de la LRBRL.

2. El reconeixement de la dedicació exclusiva a un/a regidor/a suposarà la dedicació preferent a les tasques municipals, sens perjudici d'altres ocupacions marginals, de conformitat amb la normativa vigent, que, en qualsevol cas, no causaran detriment en la dedicació a l'Ajuntament.

3. En el cas que les segones dedicacions siguin retribuïdes requeriran que siguin formalment considerades com a compatibles pel Ple Municipal, d'acord tot això amb el que estableix la legislació vigent.

Article 12. Fixació de retribucions de dedicació

1. El Ple Municipal, a proposta de l'alcalde o alcaldessa, determinarà el nombre de membres de la corporació que podran exercir les responsabilitats en règim de dedicació parcial o exclusiva, i les retribucions individuals que corresponguin en atenció a la responsabilitat de cada un/a d'ells/elles. Serà atribució de l'alcalde o alcaldessa la determinació dels càrrecs i regidors/res amb dret a retribució.

2. El nomenament de qualsevol regidor/a per a un càrrec de dedicació parcial o exclusiva haurà de ser acceptat expressament per aquest/a i serà comunicat en la següent sessió ordinària que celebri el Ple Municipal.

Article 13. Indemnitzacions per assistència

Els/les regidors/res que no tenguin dedicació parcial o exclusiva rebran indemnitzacions per l'assistència a les sessions dels òrgans dels quals formin part. La quantia d'aquestes indemnitzacions serà fixada pel Ple, a proposta de l'alcalde o alcaldessa.

Article 14. Justificació de les indemnitzacions

Tots els membres de la corporació tendran dret a rebre indemnitzacions per les despeses ocasionades en l'exercici del càrrec, quan siguin efectives i justificades documentalment, segons les normes d'aplicació general en les administracions públiques, o les que determini el Ple, sobre despeses per estades, desplaçament i similars.

 

De les obligacions dels regidors i regidores

Article 15. Assistència a plens

1. Els/les regidors/res tenen l'obligació d'assistir a les sessions del Ple i a les dels altres òrgans municipals dels quals formin part, llevat de justa causa d'absència, que haurà de ser comunicada a l'alcalde o alcaldessa amb prou antelació.

2. Les absències de més de cinc dies dels/de les regidors/res del terme municipal hauran de ser comunicades a l'alcalde o alcaldessa, bé per escrit, o bé personalment, o bé a través del respectiu portaveu, concretant, en tot cas, la durada previsible de l'absència.

Article 16. Incompatibilitats

1. Els/les regidors/res hauran d'observar en tot moment les normes sobre incompatibilitats establides a la legislació de règim local i a la legislació electoral general.

2. Els membres de la corporació municipal s'han d'abstenir de participar en la deliberació, votació, decisió o execució de qualsevol assumpte en el qual tenguin un interès personal o hi concorri alguna de les causes a les quals es refereix la legislació de procediment administratiu.

Article 17. Declaració de béns i activitats privades

En el termini d'un mes des de la data de presa de possessió i cessament en els càrrecs públics de l'Ajuntament, presentaran davant l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears la declaració patrimonial, de béns, drets, interessos i activitats de conformitat amb la Llei 16/2016, de 9 de novembre, de creació de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears. Simultàniament presentaran davant la Secretaria de l'Ajuntament còpia exacta del justificant de la presentació, que es dipositarà en el Registre de Declaracions Patrimonials i d'Activitats a càrrec del/de la titular de la Secretaria de l'Ajuntament, que expedirà a l'interessat o a la interessada rebut de la data i l'hora en què li ha estat lliurada aqueixa còpia exacta. L'Ajuntament, a través del lloc web institucional, farà un enllaç a l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears per donar publicitat a les declaracions presentades, en els termes establits a la normativa legal. En cas de variacions o modificacions, les declaracions es presentaran dins l'any natural en què es produeixin, llevat que les variacions tenguin lloc en el darrer trimestre de l'any. En aquest cas es farà durant l'any següent.

Article 18. Respecte a les normes de funcionament

Tots/totes els/les regidors/res estan obligats/des a observar la cortesia deguda, respectar les normes de funcionament dels òrgans de la corporació, guardar secret sobre els debats que tenen aquest caràcter i també respectar la confidencialitat de les informacions a les quals tenen accés per raó del càrrec, i abstenir-se de donar publicitat a les que hagin de servir d'antecedent per a decisions pendents d'adopció. Així mateix, han d'evitar la reproducció de la documentació que pugui ser-los facilitada, en original o en còpia, per al seu estudi.

Article 19. Sancions a regidors i regidores

1. L'alcalde o alcaldessa pot sancionar, després de la instrucció prèvia del corresponent expedient sancionador d'acord amb el procediment legalment establit, els/les regidors/res per la no assistència a dues reunions consecutives del Ple o de les comissions o dels òrgans col·legiats dels quals formen part o tres alternades durant el període d'un any, o per l'abandonament de la sessió sense estar aixecada la sessió i sense causa justificada oportunament davant l'Alcaldia. El Ple determinarà la quantia de les esmentades sancions.

2. Els/les regidors/res també poden ser sancionats/des, després de la instrucció prèvia del corresponent expedient sancionador d'acord amb el procediment legalment establit, en els termes anteriors, per resolució de l'alcalde o alcaldessa, amb l'autorització prèvia del Ple, en cas d'incompliment reiterat de les obligacions.

 

Dels grups polítics

Article 20. Constitució de grup polític

1. A l'efecte de l'actuació corporativa els/les regidors/res es constituiran en grups polítics, en la forma i amb els drets i les obligacions que s'estableixen en el present Reglament.

2. No podran constituir grups separats els/les regidors/res elegits en una mateixa llista electoral. Inicialment, formen part d'un grup polític els/les regidors/res electes per una mateixa llista electoral. Els/les regidors/res que abandonen el grup format per la candidatura en la qual varen concórrer a les eleccions no es poden integrar en el grup mixt sinó que queden en la condició de regidors/res no adscrits/es. Durant el mandat corporatiu, cap regidor/a no es podrà integrar a un grup diferent del que ho va fer inicialment.

3. Els/les regidors/res que queden en la condició de no adscrits/tes tenen els drets i els deures individuals, inclosos els de caràcter material i econòmic, que segons la legislació formen part de l'estatut dels membres de la corporació local, i participen en les activitats pròpies de l'Ajuntament de manera anàloga a la de la resta de regidors/res, però no es constitueixen en grup polític.

4. La llista que només hagi obtengut un/a regidor/a tendrà, a efectes consistorials, la consideració de grup polític municipal.

Article 21. Procediment de constitució

1. Els grups polítics es constituiran mitjançant un escrit dirigit a l'alcalde o alcaldessa, i firmat per tots els/les integrants, que es presentarà a la Secretaria de l'Ajuntament dins els cinc dies hàbils següents a la constitució de la corporació, i del qual es donarà compte al Ple en la primera sessió que es celebri.

2. En aquest escrit, cada grup n'assenyalarà la denominació i en nomenarà el/la portaveu i els/les suplents. Els casos de conflicte en la denominació dels grups seran resolts pel Ple Municipal, mitjançant resolució aprovada per majoria simple, que optarà, com a criteri principal, per la denominació de la llista electoral. 122 BOIB núm. 119 14-08-2010.

Article 22. Incorporació al grup polític

Els/les regidors/res que ho siguin posteriorment a la sessió constitutiva de la corporació s'hauran d'incorporar al grup corresponent a la llista en què hagin estat elegits. Disposaran per a això d'un termini de cinc dies hàbils, que s'ha de comptar des que prenguin possessió del càrrec, a fi d'acreditar la incorporació al grup que els correspongui mitjançant un escrit dirigit a l'alcalde o alcaldessa i firmat també pel/per la portaveu corresponent; en cas de no fer-ho, s'integraran com a regidors/res del grup mixt o, si aquest no existís, seran qualificats com a regidors/res no adscrits/tes.

Article 23. Designació de representant

Correspon als grups polítics designar, mitjançant un escrit dirigit a l'alcalde o alcaldessa, aquells components que els hagin de representar en els diferents òrgans col·legiats dels quals hagin de formar part.

Article 24. Drets dels grups polítics

1. El Ple Municipal, amb càrrec al pressupost anual de la corporació, pot assignar als grups polítics una dotació econòmica que ha de comptar amb un component fix, idèntic per a tots els grups, i un altre de variable, d'acord amb el nombre de membres de cada un dels grups, dins els límits que, si escau, estableixin amb caràcter general les lleis de pressupostos generals de l'Estat, i sense que es puguin destinar al pagament de remuneracions de personal de qualsevol tipus al servei de la corporació o a l'adquisició de béns que puguin constituir actius fixos de caràcter patrimonial.

2. En la mesura que pugui, l'Ajuntament posarà a disposició dels grups polítics els mitjans materials necessaris per al desenvolupament de les seues funcions.

3. Els diferents grups polítics podran fer ús dels locals municipals per a celebrar reunions o sessions de treball amb les associacions i entitats ciutadanes. L'alcalde o alcaldessa, o el/la regidor/a en qui delegui, establirà el règim concret d'utilització de locals municipals, sense que puguin coincidir amb sessions del Ple o de la Junta de Govern.

 

La Junta de Portaveus

Article 25. Funcions i organització

1. Els/les portaveus dels grups polítics de l'Ajuntament, presidits per l'alcalde o alcaldessa de la Corporació, podran constituir la Junta de Portaveus, que té la funció de representar el grup en les qüestions d'ordre i funcionament del Ple i dels altres òrgans col·legiats, així com expressar la posició oficial del grup en els assumptes sotmesos al Ple.

2. Tendrà les funcions deliberants següents:

a) Accedir a les informacions que li proporcionin per difondre-les entre els membres del seu grup.

b) Consensuar el règim de debats o mocions que es debatran i altres punts concrets de l'ordre del dia en sessions determinades si així ho sol·licita el/la president o presidenta. La convocatòria de la Junta de Portaveus correspondrà a l'alcalde o alcaldessa i podrà ser verbal o per escrit si ho considera oportú. Així mateix, a requeriment de l'alcalde o alcaldessa, hi podrà assistir el/la secretari o secretària de la Corporació, si s'estima necessari, als efectes d'estendre acta de les qüestions tractades.

c) Podrà ser convocada quan hi hagi motius extraordinaris, catàstrofes, situacions d'emergència o altres d'especial gravetat.

d) Formular declaracions institucionals (enteses com a manifestacions de la postura dels membres de la corporació en qüestions d'interès general que afectin el municipi o la població, encara que no es refereixin a assumptes d'estricta competència municipal.

 

TÍTOL SEGON ORGANITZACIÓ INSTITUCIONAL DE L'AJUNTAMENT

Del Ple Municipal

Article 26. Competències

1. El Ple Municipal és integrat per tots/totes els/les regidors/res sota la presidència de l'alcalde o alcaldessa. Tendrà les competències assenyalades a l'article 22.2 de la LRBRL, l'article 50 del RD 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el ROF, i la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal, de la CAIB, i resta de legislació de règim local.

2. Els membres de la corporació seuran junts amb el seu grup a la sala de sessions. L'ordre de col·locació dels grups serà determinada per l'alcalde o alcaldessa, una vegada escoltats els o les portaveus, i tendrà preferència per elegir el grup format pels membres de la llista que hagi obtengut el nombre més elevat de vots. La col·locació dels membres corporatius obeirà sempre a facilitar l'emissió i el recompte de vots.

 

​​​​​​​Article 27. Quòrum d'assistència

1. Per tal que sigui vàlida la constitució del Ple, es requereix l'assistència d'un terç del nombre legal de membres de la corporació, que mai no podrà ser inferior a tres. Aquest quòrum s'haurà de mantenir durant tota la sessió. En tot cas serà necessària l'assistència del/de la president o presidenta i del/de la secretari o secretària de la corporació, o dels qui legalment els o les substitueixin. Si en primera convocatòria no es dona el quòrum necessari, segons el que es disposa a l'apartat anterior, la sessió es considerarà convocada automàticament a la mateixa hora, dos dies hàbils després.

2. Quan per a l'adopció d'un acord sigui preceptiva la votació favorable per una majoria absoluta del nombre legal de membres de la corporació i el nombre d'assistents a la sessió sigui inferior, l'assumpte ha de quedar sobre la taula per ser debatut i decidit en una sessió posterior en la qual s'assoleixi el nombre d'assistents requerit.

Article 28. Sessions ordinàries i extraordinàries

1. El Ple, d'acord amb el que disposen l'article 46.2 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i l'article 80 de la Llei 20/06, de 15 de desembre, municipal i règim Local, celebrarà una sessió ordinària mensualment. L'alcalde/alcaldessa, per causes justificades i una vegada escoltada la Junta de Portaveus, pot avançar o retardar el dia i hora de la sessió ordinària prèviament determinada.

2. Així mateix, el Ple celebrarà sessió extraordinària quan ho estableixi així una disposició legal o quan així ho decideixi el/la president o presidenta, per iniciativa pròpia o a sol·licitud d'una quarta part, com a mínim, del nombre legal de membres de la corporació, sense que cada regidor/a pugui sol·licitar-ne més de tres anualment. Aquesta sol·licitud haurà de fer-se per escrit, s'hi hauran de raonar els assumptes que la motiven, i serà firmada personalment per tots/totes els qui la subscriuen. La relació d'assumptes inclosos a l'escrit no enerva la facultat de l'alcalde o alcaldessa per determinar els punts de l'ordre del dia, si bé l'exclusió d'algun, alguns o tots els assumptes proposats haurà de ser motivada. Contra la denegació expressa o presumpta de la sol·licitud, els/les interessats/des podran interposar els corresponents recursos.

3. Quan el Ple es convoqui a sol·licitud de la quarta part dels/de les regidors/res, la celebració del Ple ha de tenir lloc dins els quinze dies hàbils des que hagi estat sol·licitada, i no es pot incorporar l'assumpte a l'ordre del dia d'un ple ordinari o d'un altre d'extraordinari amb més assumptes si no ho autoritzen expressament els/les sol·licitants de la convocatòria, la qual cosa haurà de fer-se constar a l'escrit de petició.

4. Si el/la president/a no denega motivadament la sol·licitud i no convoca el Ple extraordinari sol·licitat pel nombre de regidors/res indicat dins el termini assenyalat, queda convocat automàticament per al desè dia hàbil següent al de l'acabament del termini esmentat, a les dotze hores, cosa que el/la secretari/ària de la corporació ha de notificar a tots els membres l'endemà de l'acabament del termini esmentat anteriorment. En absència del/de la president/a o de qui legalment l'hagi de substituir, el Ple quedarà constituït vàlidament sempre que hi concorri el quòrum que fixa l'article 82.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, i en aquest cas serà presidit pel membre de la corporació de més edat entre els/les presents.

5. En tot cas, quan concorrin situacions excepcionals de força major, de greu risc o catàstrofes públiques que impedeixin el normal funcionament del règim presencial de les sessions dels òrgans col·legiats de les entitats locals, aquests podran, apreciada la concurrència de la situació descrita per l'alcalde/alcaldessa o president/presidenta, o qui vàlidament els substitueixi, a l'efecte de la convocatòria d'acord amb la normativa vigent, constituir-se, celebrar sessions i adoptar acords a distància per mitjans electrònics i telemàtics, sempre que els membres participants es trobin dins el territori espanyol i en quedi acreditada la identitat. Així mateix, s'haurà d'assegurar la comunicació entre ells en temps real durant la sessió, disposant-se dels mitjans necessaris per a garantir-ne el caràcter públic o secret, segons correspongui legalment en cada cas. Als efectes anteriors es consideren mitjans electrònics vàlids les audioconferències, videoconferències o altres sistemes tecnològics que garanteixin adequadament l'efectiva participació política dels membres, la validesa del debat i la votació dels acords que s'adoptin.

6. Així mateix, els regidors/regidores de les entitats locals que tenguin baixa per risc durant l'embaràs, que gaudeixin de permís de maternitat o paternitat, així com aquells que pateixin malaltia prolongada greu que clarament i justificadament impedeixi l'assistència personal a la sessió, podran assistir a distància a les sessions plenàries mitjançant videoconferència o procediment similar participant en la votació dels assumptes a tractar, sempre que quedi garantit el vot i la llibertat d'emetre'l, i això no serà possible si tècnicament no és viable.

7. Per a la celebració de plens no presencials, tots/totes els/les integrants del ple hauran d'estar en disposició física i tècnica de teleconnectar-se, fent-ho com a màxim fins a cinc minuts abans de l'hora fixada per a l'inici de la sessió. Per a l'inici de la sessió el secretari o secretària constatarà el quòrum i l'alcalde/alcaldessa iniciarà la sessió.  

8. Quant al lloc de celebració, s'indicarà a la convocatòria que el Ple es celebrarà telemàticament. Quant al quòrum, es requerirà l'assistència de l'alcalde/alcaldessa i de la meitat més un/a dels/de les regidors/res, a més del/de la secretari/secretària de la corporació, que donarà fe de la identitat dels membres de dret de la corporació, donant per bo que la imatge i el so que rep dels/de les telepresents s'identifica amb les persones que ja coneix almenys des de l'inici de cada mandat o des de la presa de possessió.  

 

​​​​​​​9. L'alcalde o alcaldessa prendrà la paraula a l'inici de cada punt i moderarà el torn d'intervencions cedint la paraula als/a les regidors/res que ho sol·licitin de forma inequívoca. En els plens celebrats de forma telemàtica s'utilitzarà un sistema de votació individual en el qual l'alcalde/alcaldessa preguntarà un/a a un/a als/a les regidors/res el sentit del vot perquè el/la secretari/secretària visualitzi o escolti l'esmentat sentit. Vist el resultat obtengut, l'alcalde/alcaldessa en proclama amb posterioritat en veu alta el resultat. Aquests plens generaran una acta audiovisual i l'enregistrament de la sessió a través de l'eina corresponent de l'aplicació utilitzada.

Article 29. Convocatòries i ordre del dia

1. Las sessions plenàries ordinàries i extraordinàries han de ser convocades pel/per la president o presidenta, com a mínim amb dos dies hàbils d'antelació a la data prevista per dur a terme la sessió.

2. Les notificacions de les convocatòries ordinàries i extraordinàries es realitzaran, llevat d'impossibilitat material sobrevenguda, a través dels mitjans electrònics que permetin acreditar-ne la recepció, a l'adreça electrònica designada per cada regidor o regidora. La posada a disposició de la convocatòria, l'ordre del dia i els enllaços als procediments o als punts inclosos, a l'adreça electrònica assenyalada a tal efecte pels regidors i regidores, en suposa la recepció als efectes del còmput del termini designat per la llei.

3. Las convocatòries extraordinàries de caràcter urgent no exigiran l'antelació abans esmentada. En aquest cas, el primer punt de l'ordre del dia serà necessàriament el pronunciament per majoria absoluta del Ple sobre la urgència de la convocatòria.

4. L'alcalde o alcaldessa, per raons d'urgència degudament motivades, podrà incloure a l'ordre del dia del Ple, a iniciativa pròpia o a proposta d'algun dels portaveus, assumptes que no hagin estat informats per la Comissió Informativa corresponent.

5. La convocatòria i l'ordre del dia del Ple hauran de publicar-se en el lloc web de l'Ajuntament.

Article 30. Lloc de celebració de les sessions

Les sessions del Ple de la corporació es celebraran a la casa consistorial. Amb caràcter excepcional, per decisió prèvia consensuada per la Junta de Portaveus, es podrà celebrar la sessió del Ple a qualsevol sala adequada de les dependències de què disposi l'Ajuntament. En aquest cas, el Ple haurà de decidir com a primer punt de l'ordre del dia l'acceptació del canvi de local per a aquesta sessió del Ple que es celebri.

Article 31. Desenvolupament de les sessions

1. Totes les sessions, ordinàries o extraordinàries, hauran de respectar el principi d'unitat d'acte, i acabaran el mateix dia que comencen. Si la sessió acabàs sense haver debatut i resolt tots els assumptes inclosos a l'ordre del dia, el/la president o presidenta podrà aixecar la sessió. En aquest cas, els assumptes no debatuts s'hauran d'incloure a l'ordre del dia de la sessió següent.

2. Durant el transcurs de la sessió, l'alcalde o alcaldessa podrà acordar moderades interrupcions d'acord amb el seu prudent arbitri, per tal de permetre les deliberacions dels grups per separat sobre la qüestió que es debat, per consultar amb la Junta de Portaveus, o per fer un descans en els debats. No es considerarà interrupció de la sessió durant els debats l'absència per breus moments del/de la president o presidenta de la sessió, i presidirà la sessió en aquestes breus absències, i fins que s'hi torni a incorporar el/la president o presidenta, el primer o primera tinent d'alcalde o alcaldessa assegut a la presidència.

3. Les sessions plenàries seran públiques, excepte en el cas que els assumptes que s'hagin de tractar afectin el dret a l'honor, la intimitat personal o familiar o la pròpia imatge de les persones, en els termes establits per la normativa legal vigent.

4. Quan es produeixin els supòsits esmentats a l'apartat anterior l'alcalde o alcaldessa, a iniciativa pròpia o a petició de qualsevol regidor/a, podrà sotmetre al Ple, com a qüestió prèvia, el caràcter secret del debat i votació d'un o més punts de l'ordre del dia. En cas d'estimar-ho favorablement el Ple per majoria absoluta, el tractament dels punts afectats es traslladarà al final de la sessió, i en el moment de tractar la qüestió l'alcalde o alcaldessa disposarà que el públic abandoni la sala.

5. Les sessions s'han de dur a terme en horaris que facilitin l'assistència de totes les persones membres de la corporació.

Article 32. Videoactes

A l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, les actes plenàries adoptaran el sistema de videoacta. La videoacta es defineix com un document electrònic i multimèdia compost almenys dels següents elements:

a. Acta succinta: document electrònic que conté els punts de l'ordre del dia d'una sessió o reunió d'un òrgan col·legiat municipal i els acords presos en cada un dels punts de l'esmentat ordre del dia.

b. Document audiovisual o vídeo: enregistrament de vídeo de tot el que ha passat a la sessió o reunió, que conté àudio i imatges. Aquest document recull la literalitat de les intervencions de cada un/a dels/de les oradors/res (regidors i regidores), i identifica l'hora, minut i segon en què es produeix l'enregistrament, i s'integra en el document electrònic de forma enllaçada.

c.  Firma electrònica: la firma electrònica de curs legal de la persona que ocupa la secretaria de la sessió, que dona fe i efectes de dret al document i de la persona que exerceix la presidència del Ple.

En el cas de la firma del document audiovisual de la sessió del Ple, en atenció a la durada del temps emprat per a la firma de l'arxiu audiovisual, la realitzarà el secretari o secretària general del Ple, en la seua qualitat de fedatari/ària municipal. Una vegada firmat aquest fitxer, es generarà una certificació que identifica el vídeo firmat corresponent a aquella sessió que firmarà electrònicament el secretari o la secretària general del Ple, la Presidència del Ple, i s'incorporarà a l'expedient de cada sessió, acreditatiu de l'autenticitat i integritat. El fitxer resultant de l'enregistrament, juntament amb la certificació expedida pel secretari o per la secretària de l'autenticitat i integritat, i tots els documents en suport electrònic que s'utilitzin com a document de la sessió, podran acompanyar l'acta de la sessió (acta succinta) sense necessitat de fer-hi constar la transcripció literal de les deliberacions dels interessats, que es fa innecessària en quedar unit l'enregistrament de l'àudio a la imatge de cada regidor o regidora de la intervenció sobre la deliberació de l'assumpte que es tracti. Per garantir la integritat dels enregistraments, a més de la firma electrònica de tots els documents, se'n realitzarà el segellament de temps inclòs en el vídeo (segellament de temps o timestamping, TSA) i tots els fitxers firmats digitalment podran ser consultats mitjançant el codi de verificació segur (CVS).

Article 33. Absència de regidors o regidores

1. Els membres de la corporació que no puguin assistir a una sessió per qualsevol causa que ho impedeixi, hauran de comunicar-ho a l'Alcaldia i, si no fos possible, al/a la secretari/ària de la corporació.

2. L'absència d'un/a regidor/a de la sala de sessions requerirà la prèvia autorització de l'alcalde o alcaldessa i, si s'efectua una vegada iniciada la deliberació d'un assumpte, equivaldrà, a efectes de la votació corresponent, a l'abstenció. Aquest extrem haurà de ser advertit pel/per la secretari/ària de la corporació o qui legalment el substitueixi.

Article 34. Caràcter dels documents que es sotmeten al Ple

1) A efectes de la identificació descriptiva dels documents escrits i per definir el caràcter de les intervencions orals sotmeses a la consideració del Ple, la terminologia emprada respondrà a les següents significacions:

Dictamen. Proposta d'acord o de resolució que s'eleva al Ple perquè sigui adoptat, redactat en els termes concretats per la Comissió Informativa, després que hagi estudiat la proposta de resolució o informe mitjançant la documentació corresponent o l'expedient que, prèviament, li ha estat lliurat.

Proposició o moció. Proposta d'inclusió d'un assumpte a l'ordre del dia d'un ple ordinari formulada per un grup polític o un/a regidor/a, o diversos grups o regidors/res, que hagi estat tramesa a l'Alcaldia amb anterioritat al termini de 10 dies naturals anteriors a la data de celebració del Ple ordinari. En cas que la proposta d'acord requereixi l'emissió d'informe tècnic, econòmic o jurídic, i que la moció arribi a prosperar, l'acord plenari no tendrà vigència immediata mentre no es resolgui o finalitzi l'expedient en qüestió. L'alcalde o alcaldessa podrà limitar la inclusió a l'ordre del dia del Ple d'un màxim de mocions igual al nombre de regidors/res de cada grup polític, excepte els grups polítics amb un regidor o regidora, que podran presentar fins a un màxim de tres mocions per sessió plenària. Si el grup, grups o regidor/a que presenta la moció, sigui de tràmit, testimonial o institucional, o proposició de govern, vol que no sigui estudiada o informada per la Comissió Informativa corresponent, necessàriament ho farà constar en el seu escrit.

Proposició de govern. És la proposta que parteix de l'alcalde/alcaldessa o portaveu o regidor/a de l'equip de govern, que té com a objecte que el Ple es manifesti en relació amb una qüestió que afecta el municipi, ja sigui per ratificar una proposta, rebutjar-la o elevar-la a altres administracions, o sol·licitar la col·laboració amb les intencions que vulgui plantejar el Govern municipal. Si el grup, grups o regidor/a que presenta la moció, sigui de tràmit, testimonial o institucional, o proposició de govern, vol que no sigui estudiada o informada per la Comissió Informativa corresponent, necessàriament ho farà constar en el seu escrit. No contaran les mocions presentades conjuntes.

Moció de caràcter institucional o testimonial. És la proposta d'acord, de caràcter ideològic, polític o programàtic, sobre assumptes de competències o interès municipal per a l'adopció del qual no fa falta cap tramitació prèvia. Si el grup, grups o regidor/a que presenta la moció, sigui de tràmit, testimonial o institucional, o proposició de govern, vol que no sigui estudiada o informada per la Comissió Informativa corresponent, necessàriament ho farà constar en el seu escrit.

Moció d'urgència. Proposta sotmesa directament al Ple, de la qual s'ha de justificar la urgència. Pot ser oral o escrita i es presentarà directament al Ple ordinari, una vegada tractades les mocions presentades per escrit. Se n'haurà d'apreciar la urgència amb votació prèvia ordinària i per majoria simple del Ple abans de tractar-se.

 

​​​​​​​Moció de control. En els plens ordinaris és la part dedicada al control dels òrgans de govern de l'Ajuntament. L'escrit que es presentarà en el Registre d'Entrada de l'Ajuntament amb anterioritat al termini de deu dies naturals anteriors a la data de celebració del Ple ordinari, anirà precedit d'una breu exposició de la qüestió a tractar, que necessàriament es referirà a un assumpte de competència de l'òrgan de govern al qual es dirigeix i de la pregunta sobre l'actuació concreta que es vol que es contesti. No podran ser presentades per cada grup polític més de tres mocions de control en cada ple ordinari. El/la regidor/a firmant de la moció farà una breu exposició i a continuació el/la regidor/a competent de l'equip de govern li contestarà, sense que es doni lloc a més de dos torns d'intervenció per a cada un/a dels/de les intervinents. Aquestes mocions no es sotmetran a votació.

Esmena. Proposta de modificació d'un dictamen o proposició, feta per un/a portaveu d'un grup polític o regidor/a en el moment de debatre-la en el Ple.

Vot particular. Proposta de modificació d'un dictamen de la Comissió Informativa, formulada per un/a regidor/a que en formi part, i es presentarà per escrit el dia següent hàbil del dia en què s'hagi celebrat la Comissió Informativa.

Prec. Petició formulada per un/a regidor/a a l'alcalde o alcaldessa en el punt corresponent de l'ordre del dia, a fi que en quedi constància a l'acta.

Pregunta. És la més escarida i estricte formulació d'una sola qüestió que interroga els òrgans de govern de l'ajuntament, formulada en el punt corresponent de l'ordre del dia, per tal que l'alcalde o l'equip de govern respongui o informi sobre el que saben al respecte de determinada qüestió o respecte als propòsits d'actuació dels òrgans de govern, dins l'àmbit de la competència municipal. Cada qüestió plantejada es considera una pregunta i, cada regidor no podrà formular més de cinc preguntes de forma verbal. Les preguntes formulades oralment en el transcurs d'una sessió han de ser contestades en la sessió següent, llevat que la persona interpel·lada doni una resposta immediata.

Si les preguntes es formulen per escrit 48 hores abans de l'inici de la sessió, es contestaran en el transcurs d'aquesta sessió, llevat que la persona interpel·lada sol·liciti que s'ajorni per a la sessió següent.

També poden formular-se preguntes que s'hagin de contestar per escrit. En aquest cas, han de ser contestades en el termini màxim d'un mes i posteriorment se n'haurà de retre compte al Ple en la primera sessió que es faci.

Declaració política o institucional. És una manifestació que expressa la posició política de l'Ajuntament sobre qüestions d'interès general per a la ciutadania de Sant Josep de sa Talaia, i es formula pel Ple, com a òrgan màxim de representació política davant una determinada situació, encara que aquesta no es trobi estrictament dins l'àmbit de les competències municipals. Serà necessari el consens de tots els grups municipals, que podrà tractar-se en una Junta de Portaveus. Podran plantejar-les tots els membres de la corporació o els grups municipals a través dels o de les portaveus.

 

Dels debats i votacions plenàries

Article 35. Debat

Els assumptes han de ser objecte de debat abans de ser sotmesos a votació, llevat que ningú no demani la paraula. Correspon a l'alcalde o alcaldessa assegurar el correcte desenvolupament de les sessions, dirigir els debats i mantenir l'ordre, i decidir sobre la procedència de les intervencions sol·licitades per a rectificacions o per al·lusions, conforme a aquest Reglament i les disposicions de caràcter general que siguin d'aplicació. Tanmateix, podrà limitar el nombre màxim d'intervencions en els debats i la duració de l'exposició i dels torns d'intervenció corresponents. Aquesta facultat l'alcalde o alcaldessa la podrà fer servir en funció de la previsible duració dels plens i de la major o menor transcendència dels assumptes que s'hagin de tractar o del nombre d'assumptes de l'ordre del dia. Els dubtes que puguin sorgir en l'aplicació d'aquest Reglament seran resolts per l'Alcaldia, escoltat el/la secretari/ària de l'Ajuntament.

Article 36. Intervencions en els debats

Els/les regidors/res podran intervenir per a la defensa dels dictàmens o proposicions. Si s'han formulat vots particulars o esmenes, s'han de debatre i votar en primer lloc i després passar a la discussió del dictamen. L'alcalde o alcaldessa indicarà, mitjançant la utilització d'un rellotge electrònic a la Sala de Plens, el temps màxim d'intervenció de cada portaveu, que serà com a màxim de 8 minuts a la primera intervenció i de 4 minuts a la segona. A més, hi haurà 2 minuts per desenvolupar la tercera i darrera intervenció com a resum del ponent. D'acord amb la importància de l'assumpte es podrà ampliar el temps de les intervencions.

Article 37

Es consideren aprovades per unanimitat les proposicions o dictàmens que hagin rebut informe favorable per unanimitat, que no suscitin objecció o oposició. En cas contrari, s'haurà de fer una votació d'acord amb les regles establides anteriorment. Una vegada finalitzat el debat es farà la votació, després de la qual els grups que no hagin intervengut prèviament o que, en el cas d'haver intervengut, hagin canviat el sentit del vot, podran fer-ne amb brevetat l'explicació.

Article 38. Votacions

Els acords s'adopten per votació dels membres de la corporació assistents a la sessió corresponent. El vot es pot emetre en sentit afirmatiu o negatiu, i els membres de la corporació poden abstenir-se de votar. Als efectes de la votació, es considera que s'abstenen els membres de la corporació que s'hagin absentat de la sala de sessions una vegada iniciada la deliberació d'un assumpte i que no siguin presents en el moment de la votació. Si s'han reintegrat abans de la votació poden, sens dubte, prendre-hi part. Les votacions, una vegada iniciades, no es poden interrompre, i mentre durin cap membre de la corporació no pot incorporar-se a la sessió ni abandonar-la.

Article 39. Classes de votacions

1. Les votacions poden ser ordinàries, nominals o secretes.

2. Com a sistema normal s'ha d'utilitzar la votació ordinària, llevat que el Ple de la corporació, per majoria simple, acordi per a un cas concret la votació nominal. Les votacions tant de la moció de censura com de la qüestió de confiança són nominals. En les votacions ordinàries, es farà constar expressament el nombre de vots afirmatius, els negatius i les abstencions. Quan ho demani el/la regidor o regidora interessats, es podrà fer constar el sentit del seu vot de manera nominal.

3. Pot ser secreta la votació per a l'elecció o la destitució de persones i quan així ho acordi el Ple de la corporació, per majoria absoluta.

Article 40. Declaració d'urgència per inclusió d'assumptes

En les sessions ordinàries, finalitzat el debat i la votació dels assumptes de l'ordre del dia, s'entrarà en el coneixement d'aquells altres que, per raons d'urgència, s'hagin lliurat a Secretaria abans d'iniciar la sessió. S'haurà de justificar prèviament i declarar la urgència d'aquests assumptes, per votació de la majoria absoluta dels membres de la corporació municipal.

Article 41. La crida a l'ordre de l'alcalde o alcaldessa

1. L'alcalde o alcaldessa cridarà a l'ordre o retirarà l'ús de la paraula als/a les regidors/res que s'excedeixin en el temps atorgat, es desviïn notòriament de la qüestió en debat, o aboquin expressions injurioses o calumnioses en relació amb persones o institucions. Quan un/a regidor/a, malgrat haver estat cridat a l'ordre, persisteixi en l'actitud, serà advertit que si prossegueix en aquella línia d'actuació serà compel·lit a abandonar el Ple. Si malgrat tot persisteix en aquella actitud, el/la president/a li podrà ordenar l'abandonament de la sala.

2. Podran intervenir en el Ple, a sol·licitud de l'alcalde o alcaldessa, en relació amb qüestions concretes, el personal de la corporació i altres experts que pertanyin o no a l'administració pública. Igualment intervendran, quan els ho demanin a l'efecte, el/la secretari/ària i l'interventor o la interventora de la corporació.

3. En cas que el públic assistent a la sessió amb la seua actitud n'impedeixi el normal funcionament o el desenvolupament, el/la president/a cridarà a l'ordre o interromprà la sessió.

4. Quan es produeixin circumstàncies que així ho aconsellin es podrà interrompre provisionalment la sessió.

Article 42. Llibre d'actes del Ple i de la Junta de Govern

En el llibre d'actes del Ple i en el llibre d'actes dels òrgans col·legiats dels quals es tracti, es transcriuran totes les actes de les sessions que es celebrin. Les actes seran emeses en format electrònic i firmades electrònicament pel/per la secretari o secretària, i hauran de complir els requisits tecnològics i de seguretat que estableixi la normativa aplicable a documents administratius electrònics. Transcorreguda l'etapa de vigència administrativa que fixi la llei, els llibres electrònics es transferiran a un sistema de preservació contínua i iniciaran l'etapa d'arxiu electrònic. L'examen dels llibres d'actes del Ple i de la Junta de Govern anteriors a la implantació i funcionament del sistema electrònic es farà a l'Arxiu o a la Secretaria de l'Ajuntament. Les actes aprovades amb posterioritat a l'entrada en vigor del sistema de tramitació electrònica es consultaran i seran descarregades directament pels membres de la corporació i el personal eventual a través dels mitjans electrònics posats a disposició per l'Ajuntament.

 

De l'alcalde o alcaldessa

Article 43. Elecció i destitució

L'elecció i destitució de l'alcalde o alcaldessa es regeixen pel que disposa la legislació electoral general, sens perjudici de l'aplicació de les normes relatives al règim de sessions plenàries de l'Ajuntament.

​​​​​​​​​​​​​​Article 44. Atribucions

1. L'alcalde o alcaldessa és el/la president/a de la corporació i té les atribucions i potestats assenyalades a l'article 21 de la LRBRL i a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, i les que li confereixen altres disposicions legals.

Article 45. Delegacions

El Ple pot delegar l'exercici de les seues atribucions, llevat de les declarades indelegables per la legislació vigent, en la Junta de Govern, i l'alcalde o alcaldessa pot delegar les seues atribucions en la Junta de Govern, en els/les tinents d'alcalde o alcaldessa i en els/les regidors/res. Dels decrets de delegació, i de les modificacions, se'n donarà compte al Ple en la següent sessió ordinària que aquest celebri amb posterioritat a la seua emissió, i es publicarà en els butlletins que correspongui. Mentre no es revoquin, estaran vigents totes les delegacions fetes i publicades en el corresponent butlletí oficial.

Article 46. Renúncia

1. L'alcalde o alcaldessa pot renunciar al seu càrrec davant el Ple Municipal, sense que això comporti necessàriament la renúncia del càrrec de regidor/a.

2. La renúncia de l'alcalde o alcaldessa, una vegada posada en coneixement del Ple, comportarà obligatòriament una nova elecció d'alcalde o alcaldessa en els termes establits a la legislació electoral general.

Article 47. Destitució i elecció de nou/nova alcalde o alcaldessa

1. L'alcalde o alcaldessa pot ser destituït del càrrec si prospera una moció de censura que sigui adoptada per la majoria absoluta del nombre legal de regidors/res que componen la corporació.

2. La moció haurà de ser proposada, almenys, per la majoria absoluta del nombre legal de membres de la corporació i haurà d'incloure un candidat a l'Alcaldia. Ho podrà ser qualsevol regidor/a, l'acceptació expressa del/de la qual constarà a l'escrit de proposició.

3. L'escrit en el qual es proposi la moció de censura haurà d'incloure les firmes degudament autenticades per notari/ària o per la Secretaria de la corporació i haurà de presentar-s'hi per qualsevol dels firmants. El/la secretari/ària comprovarà que la moció de censura reuneix els requisits exigits per la legislació electoral general i estendrà en el mateix acte la corresponent diligència acreditativa.

4. El document es presentarà davant el Registre General per qualsevol dels/de les firmants de la moció. El Ple quedarà automàticament convocat a les dotze hores del desè dia hàbil següent al del registre i el/la secretari/ària ha de trametre notificació indicativa d'aquesta circumstància a tots els membres de la corporació en el termini màxim d'un dia, que s'ha de comptar des de la presentació del document al Registre, als efectes de l'assistència a la sessió, i especificar-hi la data i hora.

5. El Ple estarà presidit per una mesa d'edat, integrada pels/per les regidors/res de major i menor edat dels/de les presents, exclosos/es l'alcalde o alcaldessa i el/la candidat/a a l'Alcaldia. Actuarà com a secretari o secretària el/la de la corporació.

6. La mesa llegirà la moció de censura, concedirà la paraula durant un breu temps, si hi fossin presents, al candidat a l'Alcaldia, a l'alcalde o alcaldessa i als/a les portaveus dels grups municipals, i sotmetrà la moció de censura a votació.

7. Cap regidor/a no pot firmar més d'una moció de censura durant el seu mandat.

Article 48. Qüestió de confiança

L'alcalde o alcaldessa podrà plantejar al Ple una qüestió de confiança, vinculada a l'aprovació o modificació dels pressupostos anuals, el reglament orgànic, les ordenances fiscals o l'aprovació que posi fi a la tramitació dels instruments de planejament general d'àmbit municipal, en els termes establits a la legislació electoral general.

Article 49. Llibre de decrets

En el llibre de decrets de l'Alcaldia es transcriuran tots els que aquesta hagi adoptat per ella mateixa o per delegació, indicant en aquest últim cas qui és el/la delegat/da que resol i que ho fa en aquest concepte. Les resolucions seran emeses en format electrònic i firmades electrònicament, i hauran de complir els requisits tecnològics i de seguretat que estableixi en cada cas la normativa aplicable als documents administratius electrònics. Els llibres de resolució emesos en suport electrònic es convertiran en objecte d'arxiu mitjançant l'ús de repositoris corporatius segurs que en garanteixin la integritat, autenticitat, confidencialitat, qualitat, protecció i conservació, i només seran accessibles per a la consulta.

De la Junta de Govern

Article 50. Composició

1. La Junta de Govern local, amb les funcions que li atribueix la legislació bàsica de règim local, és presidida per l'alcalde o l'alcaldessa.

2. Integren la Junta de Govern l'alcalde o alcaldessa i un nombre de regidors/res no superior a una tercera part del nombre total de regidors/res que conformen el consistori. Se'n negligiran les fraccions.

3. L'alcalde o alcaldessa pot nomenar i cessar lliurement els membres de la Junta de Govern. Aquestes decisions es prendran mitjançant decret, del qual es donarà compte al Ple en la següent sessió ordinària que es celebri.

4. El càrrec de membre de la Junta de Govern és voluntari. Per tant, els nomenats poden no acceptar-lo i poden renunciar-hi en qualsevol moment.

Article 51. Assistència a l'alcalde o alcaldessa

1. És atribució pròpia i indelegable de la Junta de Govern l'assistència a l'alcalde o alcaldessa en l'exercici de les seues atribucions. Tanmateix, li correspondran les atribucions que l'alcalde o alcaldessa o un altre òrgan municipal li delegui o li atribueixin les lleis.

2. Les resolucions adoptades per la Junta de Govern en matèries que li hagin estat delegades tendran els mateixos efectes que si haguessin estat resoltes per l'òrgan en competència ordinària. Tanmateix, si no es disposa una altra cosa en la resolució, serà competent la Junta de Govern per revisar en via de recurs els acords presos per delegació.

3. Es poden atribuir a la Junta de Govern competències en les matèries següents:

a) Les no reservades exclusivament al Ple, que siguin delegables i que aquest acordi delegar-les-hi.

b) Les atribuïdes a l'Alcaldia i que siguin delegables.

c) Les que li atribueixin les lleis.

Article 52. Sessions de la Junta de Govern

1. La Junta de Govern celebrarà les reunions ordinàries almenys cada quinze dies, en els dies i hores que la mateixa Junta determini en la sessió constitutiva, la qual haurà de dur-se a terme dins els quinze dies següents a la constitució de l'Ajuntament.

2. És potestat de l'alcalde o alcaldessa convocar les sessions de la Junta de Govern, així com variar-ne la periodicitat i el lloc per causes justificades. Tanmateix l'alcalde o alcaldessa podrà convocar les sessions extraordinàries que consideri necessàries.

Article 53. Funcionament

1. La Junta de Govern quedarà vàlidament constituïda quan hi concorrin la majoria absoluta dels membres en primera convocatòria, i una tercera part dels membres en segona convocatòria, que es produirà una hora després de la primera.

2. Les sessions de la Junta de Govern no seran públiques. L'alcalde o alcaldessa pot requerir, no obstant això, la presència d'altres regidors/res o de personal de la corporació amb la finalitat d'assessorar o informar la Junta de Govern.

3. Els acords es prendran amb el vot favorable de la majoria simple dels/de les presents.

Article 54. Legislació supletòria

En allò no previst en aquest capítol, s'aplicaran les normes que, sobre el funcionament de la Junta de Govern, estableixi la mateixa Junta; supletòriament serà d'aplicació el que estableix per a la Junta de Govern la normativa de règim local.

 

Dels/de les tinents d'alcalde o alcaldessa

Article 55. Nomenament i cessament

1. L'alcalde o alcaldessa nomenarà i cessarà lliurement, d'entre els membres de la Junta de Govern, els/les tinents d'alcalde o alcaldessa i en determinarà l'ordre als efectes de la prelació en la substitució. Els nomenaments i els cessaments es faran mitjançant resolució de l'alcalde o alcaldessa, de la qual es donarà coneixement al Ple en la primera sessió ordinària que celebri i, a més a més, es notificarà personalment als/a les designats/des i es publicarà en el butlletí corresponent.

2. El nomenament d'un/a regidor/a com a tinent d'alcalde o alcaldessa en requerirà, per ser eficaç, l'acceptació, que s'entendrà atorgada tàcitament si no es presenta renúncia expressa en el termini de tres dies hàbils des de la notificació del nomenament.

Article 56. Funcions i competències

1. Correspon als/a les tinents d'alcalde o alcaldessa substituir-lo/la, segons l'ordre de nomenament, en cas de vacant, absència, malaltia o impediment que li faci impossible l'exercici de les atribucions. Els/les tinents d'alcalde o alcaldessa assumiran la totalitat de les funcions i prerrogatives, i seran al mateix temps responsables dels actes de govern dictats durant la substitució.

2. En els casos d'absència, malaltia o impediment, les funcions de l'alcalde o alcaldessa no podran ser assumides pel/per la tinent d'alcalde o alcaldessa sense que hi hagi el corresponent decret de delegació, que s'haurà de trametre per publicar en el BOIB.

3. No obstant el que disposa l'apartat anterior, quan a l'alcalde o alcaldessa, per causa imprevista, li resulti impossible atorgar la delegació, el/la tinent d'alcalde o alcaldessa a qui correspongui el substituirà en la totalitat de les funcions, i en donarà compte a la corporació.

Article 57. Cessament

Es perd la condició de tinent d'alcalde o alcaldessa per la renúncia expressada per escrit, per cessament disposat per l'Alcaldia, o per pèrdua de la condició de regidor/a o de membre de la Junta de Govern.

 

Dels/de les regidors/res delegats/des

Article 58. Funcions

1. Els/les regidors/res delegats/des són aquells/es a qui l'alcalde o alcaldessa delega l'exercici d'aquelles atribucions pròpies que són delegables d'acord amb la legislació de règim local.

2. La delegació haurà de formular-se per decret de l'Alcaldia i requerirà, per ser eficaç, l'acceptació del/de la regidor/a delegat/da en els mateixos termes previstos per als/les tinents d'alcalde o alcaldessa.

3. Les delegacions i les modificacions i cessaments hauran de ser comunicades per l'alcalde o alcaldessa al Ple Municipal en la primera sessió ordinària que aquest celebri posteriorment.

Article 59. Atribucions

Els/les regidors/res delegats exerciran les atribucions que s'especifiquin en el respectiu decret de delegació, i ho faran en el marc de les regles previstes en el present Reglament.

Article 60. Impossibilitat de delegació

Cap òrgan municipal no podrà delegar a un tercer les atribucions rebudes per delegació d'un altre òrgan municipal.

Article 61. Recursos

L'òrgan delegatori podrà reservar-se la facultat de resoldre els recursos que es puguin presentar en relació amb els actes dictats en l'exercici de les atribucions delegades.

Article 62. Revocació

1. L'òrgan delegatori podrà revocar en qualsevol moment la delegació, i recuperar l'exercici de les atribucions delegades sense més formalitats que les exigides per a l'atorgament.

2. En el cas de revocació de les atribucions delegades, l'òrgan amb competència originària podrà revisar els actes dictats per l'òrgan delegat, en els mateixos casos i amb les condicions establides legalment per a la revisió d'ofici dels actes administratius.

 

​​​​​​​Dels òrgans complementaris

La Comissió Especial de Comptes

Article 63. Composició

1. La Comissió Especial de Comptes estarà integrada de forma que la composició s'acomodi a la proporcionalitat existent entre els diferents grups polítics representats a la corporació.

2. Les designacions hauran de ser comunicades a l'alcalde o alcaldessa, que en donarà compte al Ple Municipal.

Article 64. Competències

Són competència de la Comissió Especial de Comptes l'examen, estudi i informe dels comptes anuals següents:

a) compte general del pressupost

b) compte d'administració del patrimoni

c) compte de valors independents i auxiliars de pressupost

d) comptes d'ens o organismes municipals de gestió

Article 65. Funcionament

1. La Comissió Especial de Comptes s'ha de reunir necessàriament abans del dia 1 de juny de cada any, per examinar i informar sobre els comptes generals de la corporació. No obstant això, pot dur a terme reunions preparatòries si el president o la presidenta ho decideix o si ho sol·licita una quarta part, com a mínim, del nombre legal de membres de la comissió.

2. Els comptes generals, així com els justificants i la documentació complementària, han d'estar a disposició dels membres de la comissió perquè els puguin examinar i consultar, com a mínim, quinze dies abans de la primera reunió de l'esmentada comissió. En aquest termini o dins els vuit dies posteriors a l'acabament de la sessió, poden presentar reclamacions i observacions sobre els comptes generals.

3. L'informe de la Comissió Especial de Comptes, amb els vots particulars i les esmenes presentades, juntament amb els comptes generals de la corporació, ha de ser objecte d'informació pública per termini de 15 dies, abans de ser sotmès a l'aprovació del Ple. Durant l'esmentat termini d'informació pública i els vuit dies següents, els interessats poden presentar reclamacions, esmenes o observacions sobre els comptes generals, que seran examinats i comprovats per la Comissió Especial, que emetrà, si pertoca, un nou informe.

4. La Comissió Especial de Comptes de l'Ajuntament actuarà com a Comissió Informativa permanent per als assumptes d'economia i hisenda de l'entitat local. Les funcions de secretari o secretària d'aquesta comissió seran encomanades a l'interventor/a de la corporació o a qui legalment el substitueixi.

Article 66. Comissions informatives

1. Les comissions informatives es celebraran quan hi hagi assumptes a tractar, amb una periodicitat mínima d'una vegada al mes, i es convocaran telemàticament amb dos dies hàbils d'antelació. Estaran integrades per representants de tots els grups en proporció al nombre de membres de cada grup. Podran actuar com a suplents altres regidors/res qualssevol de cada grup polític, i serà suficient que l'interessat o la interessada comuniqui aquesta circumstància al/a la president/a de la Comissió Informativa en iniciar-se la sessió. Serà el/la secretari/ària de la Comissió Informativa el/la secretari/ària general del Ple o funcionari/ària en qui delegui.

2. De cada sessió de les comissions informatives el secretari o la secretària estendrà acta que especificarà necessàriament els/les assistents, l'ordre del dia de la reunió, i les circumstàncies del lloc i el temps en què s'ha celebrat. El dictamen es limitarà a mostrar la conformitat o disconformitat amb la proposta que li sigui sotmesa pels serveis administratius competents o per un/a regidor o regidora responsable, o bé formular una alternativa. Els membres de la Comissió que dissenteixin del dictamen aprovat podran demanar que consti el vot en contra, o bé formular vot particular per a la defensa davant el Ple. El vot particular acompanyarà el dictamen des del dia següent al de l'aprovació per la Comissió.

3. L'acta de cada sessió podrà aprovar-se en la mateixa reunió. El/la secretari o secretària elaborarà l'acta amb el vistiplau del/de la president/a i la remetrà per mitjans electrònics als membres de l'òrgan col·legiat, els quals podran manifestar pels mateixos mitjans fins el dia abans de la celebració del Ple la conformitat o objeccions al text, als efectes de l'aprovació, i es considerarà en cas afirmatiu aprovada en la mateixa reunió.

4. En el supòsit que, en nom de la proporcionalitat de la composició dels grups, hagin de ser membres de la Comissió Informativa regidors o regidores no adscrits o el grup polític dels quals estigui integrat només per un/a regidor o regidora i es produeixi una sobrerepresentació dels/de les esmentats/des regidors o regidores a les comissions informatives, s'admetrà el vot ponderat en aquestes comissions, en les quals, amb independència de la representació de cada grup polític, el vot tendrà el valor que proporcionalment tengui en el Ple.

Article 67. Accés a la documentació

1. L'accés als acords i resolucions dels òrgans de govern es tramitarà mitjançant sol·licitud cursada a la Secretaria de l'Ajuntament. En la resta de supòsits la informació es sol·licitarà a l'alcalde o alcaldessa o regidors/res.

​​​​​​​​​​​​​​2. Transcorregut el termini de quinze dies des de la presentació de la sol·licitud sense que s'hagi resolt, aquesta s'entendrà concedida. En qualsevol cas la denegació haurà de ser motivada.

Article 68. Certificacions i còpies

L'obtenció de certificats o còpies es regirà pel que s'estableix en els preceptes anteriors i per l'article 70 de la LRBRL i estarà sotmesa a les taxes que corresponguin d'acord amb les ordenances fiscals del municipi.

Article 69. Participació ciutadana

1. Les corporacions locals han de facilitar la més àmplia informació sobre la seua activitat i han de promoure la participació de tota la ciutadania en la vida local.

2. La participació ciutadana s'ha de fer efectiva pels mecanismes establits per cada corporació local, d'acord amb les normes de participació contengudes a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, i en les disposicions reglamentàries que la despleguen, i no poden en cap cas menyscabar les facultats de decisió que corresponen als òrgans representatius regulats per la Llei.

Article 70. Defensa i protecció de drets

L'Ajuntament vetlarà perquè en el respectiu municipi no es produeixin conductes discriminatòries per raó d'ètnia, religió, ascendència, edat, gènere, discapacitat o lloc de naixement. Aquesta vigilància en la defensa i protecció d'aquests drets fonamentals es farà extensiva a totes les persones que es trobin en el municipi sense ser-ne residents.

Article 71. Els ciutadans

1. La ciutadania, en la relació amb les corporacions locals, té dret a ser informada de les activitats municipals i a utilitzar tots els mitjans d'informació general que estableixi l'Ajuntament, mitjançant l'ús de qualsevol tecnologia al servei de la comunicació, en els terminis i les condicions i amb l'abast que determinin la legislació general sobre la matèria, aquest reglament i les ordenances municipals.

2. L'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia garanteix l'exercici dels drets dels/de les ciutadans i ciutadanes que es recullen a l'article 119 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Article 72. Participació en sessions d'òrgans municipals

1. Els ciutadans podran intervenir en les sessions dels òrgans municipals que siguin públiques, en finalitzar aquestes, en la forma prevista en aquest Reglament.

2. També podran efectuar alguna exposició davant del Ple, si guarda relació amb algun punt de l'ordre del dia, en la forma que s'estableix a l'article 29 d'aquest Reglament.

Article 73. Mitjans de participació ciutadana

1. Es facilitarà la participació ciutadana a través dels diferents mitjans al seu abast i, en especial, en les formes següents:

a) Tramesa als mitjans de comunicació de la localitat acreditats davant la corporació, de les convocatòries i els ordres del dia de les sessions que siguin públiques.

b) Difusió adequada i suficient de les exposicions públiques d'actuacions i projectes d'interès i de repercussió social.

c) Oficines d'informació a la ciutadania i implantació de mitjans tecnològics que en facilitin la participació.

Article 74. Consultes populars

L'alcalde o l'alcaldessa, amb l'acord previ del Ple per majoria absoluta, poden sotmetre a consulta popular els assumptes de la competència pròpia municipal i de caràcter local que siguin d'especial importància per als interessos dels vesins i vesines, llevat dels relatius a les hisendes locals en els termes establits a l'article 123 de la Llei 20/2006.

Article 75. Associacions de vesins i vesines

1. Les associacions constituïdes per a la defensa dels interessos generals o sectorials dels/de les vesins i vesines tenen la consideració d'entitats de participació ciutadana. Als efectes municipals, mereixeran la consideració d'associacions de vesins i vesines, amb els drets reconeguts en aquest Reglament, aquelles entitats que estiguin degudament inscrites en el Registre Municipal d'Associacions.

2. Tendran la consideració d'associacions de vesins i vesines, als efectes del present reglament, les associacions esportives, culturals, sindicals, recreatives, de joves i de gent gran, així com totes aquelles l'àmbit d'actuació de les quals sigui com a mínim el terme municipal.

Article 76. Drets de les associacions de vesins i vesines

Les associacions de vesins i vesines, una vegada que estiguin vàlidament constituïdes i degudament inscrites, tendran els drets següents:

a) Sol·licitar informació directa dels assumptes que són del seu interès.

b) Elevar propostes d'actuació en l'àmbit de les matèries de competència municipal.

c) Formar part dels òrgans de participació.

d) Intervenir en les sessions del Ple i de les comissions d'estudi, d'informe o de consulta en els supòsits específics i en les formes que es determinin.

e) Inscriure's en el Registre Municipal d'Associacions.

Article 77. Ajudes econòmiques

El pressupost municipal inclourà, dins les possibilitats econòmiques efectives, una partida amb la destinació d'ajuts a les associacions de vesins i vesines i regularà, a través de les bases d'execució, els criteris per a la distribució, que s'ajustaran a criteris objectius, d'acord amb la importància i representativitat de les entitats, i seran establits per la Junta de Govern. En qualsevol cas, serà requisit necessari per a la percepció de qualsevol ajut de l'Ajuntament que l'associació en qüestió estigui inscrita en el Registre Municipal d'Associacions que es regula en aquest Reglament.

Article 78. Ús de mitjans públics municipals

Les associacions podran accedir a l'ús dels mitjans públics municipals, especialment els mitjans de comunicació locals, amb les limitacions lògiques que imposa la coincidència d'ús amb altres entitats o amb el mateix Ajuntament. L'ús es sol·licitarà per escrit amb una antelació mínima de deu dies naturals. Serà requisit necessari per accedir a aquest ús la inscripció de l'entitat sol·licitant en el Registre Municipal d'Associacions.

Article 79. Registre Municipal d'Associacions

Per a la inscripció en el Registre Municipal d'Associacions farà falta una sol·licitud de les associacions a la qual s'haurà d'adjuntar:

a) Una còpia dels estatuts de l'associació, en la qual consti la inscripció en el Registre General d'Associacions de la conselleria balear corresponent.

b) Indicació de la seu social.

c) Nom de les persones que ocupen els càrrecs directius.

d) Certificat del nombre de socis i sòcies de l'entitat.

e) Número d'inscripció en el Registre General d'Associacions.

f) Número d'identificació fiscal.

g) Programa d'activitats per a l'any en curs.

h) Pressupost de l'any en curs.

Tanmateix, en casos qualificats, podran estar exonerades d'aportar algun dels documents especificats, tenint en compte l'objectiu benèfic o filantròpic o qualsevol altra circumstància que faci aconsellable, a criteri del Ple, l'atorgament de la inscripció malgrat la dificultat o la impossibilitat de complir tots els requisits establits i sempre que per això no es desvirtuï la naturalesa d'entitat d'interès municipal.

Article 80. Inscripció en el Registre Municipal d'Associacions

Una vegada entrada la sol·licitud d'inscripció en el Registre Municipal d'Associacions de Vesins i Vesines, l'alcalde o alcaldessa, mitjançant decret, i en un termini de 15 dies hàbils, acordarà la inscripció o no de l'associació. A partir del moment de la inscripció es considerarà d'alta a tots els efectes. En cas de denegació de la inscripció farà falta una resolució motivada i, si escau, s'atorgarà un termini de 20 dies hàbils per esmenar o modificar la sol·licitud o la documentació aportada.

 

​​​​​​​Article 81. Modificació de dades de la inscripció

1. Les entitats inscrites estan obligades a notificar al Registre les modificacions produïdes en les dades que hi consten, en un termini no superior a quinze dies hàbils, que s'han de comptar des del moment en què es produeixen.

​​​​​​​​​​​​​​2. L'incompliment de l'obligació assenyalada a l'apartat anterior donarà lloc a l'obertura per part de l'Ajuntament d'un expedient sancionador al final del qual, una vegada observats els procedents terminis d'audiència, es podrà acordar la baixa del Registre de l'associació, amb la pèrdua dels drets que la inscripció li atorga.

 

Dels consells socials

Article 82. Funcions

1. Per assegurar una eficaç participació de la ciutadania en la gestió municipal, l'Ajuntament podrà crear per acord del Ple el Consell Social com a òrgan consultiu de govern amb representació dels vesins i vesines i les entitats ciutadanes més representatives, amb la finalitat de garantir la participació ciutadana en la gestió municipal, al qual correspon l'estudi i la proposta en matèria de desenvolupament econòmic i social, la planificació estratègica del municipi i els grans projectes urbans.

2. Les funcions d'aquests consells municipals seran, entre altres:

a) Facilitar la participació de la ciutadania i les seues associacions en la gestió municipal.

b) Emetre informes i elaborar estudis en relació amb qüestions del seu sector.

c) Elevar propostes o iniciatives d'actuació a l'Ajuntament sobre qüestions sectorials que el Consell consideri oportunes.

3. Els consells municipals podran tenir caràcter permanent en àrees de gran rellevància per al bon funcionament de l'activitat municipal, o crear-ne especialment, amb motiu de la realització d'una obra, pla o activitat important o que incideixi especialment en un sector de la població.

4. Els consells estaran integrats per regidors/res de l'Ajuntament, per representants de les associacions de vesins i vesines, i per vesins i vesines especialment interessats en els objectius a desenvolupar. Actuarà com a secretari/ària d'aquest consell un/a funcionari/ària elegit entre els/les funcionaris/àries de l'Ajuntament.

Article 83. Composició

La composició dels consells socials, serà paritària, per tal de donar compliment a l'article 4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

En l'acord de creació de cada un dels consells municipals s'hi farà constar el nombre de persones que l'integren, el nombre de regidors/res que en formaran part, i quina o quines associacions de vesins i vesines en seran membres. En el mateix acord hi constaran també les funcions del consell que es crea.

DISPOSICIÓ FINAL

Aquest Reglament entrarà en vigor, d'acord amb el que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, en relació amb el que preveu l'article 65.2 del mateix text legal, i l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, una vegada que s'hagi publicat íntegrament en el BOIB, i hagi transcorregut el termini que assenyala l'article 113 de la Llei 20/2006, de règim municipal i de règim local de les Illes Balears.”

La qual cosa es publica perquè tothom en prengui coneixement.

 

Sant Josep de sa Talaia, 2 de març de 2021

L'alcalde actal. Angel Luis Guerrero Domínguez