Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 29274
Acord del Consell de Govern de 5 de març de 2021 pel qual s’estableixen els serveis mínims per a la jornada de vaga de dia 8 de març de 2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El dia de 22 de febrer de 2020, l'organització sindical Sindicat d'Oficis Varis de Menorca de la Confederació General del Treball Menorca (CGT Menorca) va registrar un preavís de convocatòria de vaga, a l'illa de Menorca, per al dilluns dia 8 de març de 2020, durant les 24 hores del dia.

2. La vaga, d'un dia de durada, començarà dia 8 de març, a les 00.00 hores, i finalitzarà a les 24 hores del mateix dia, i afectarà tots els treballadors i treballadores de tots els àmbits sectorials, públics i privats, funcionàries i funcionaris, de l'illa de Menorca.

Consideracions jurídiques

1. En l'article 28.2, la Constitució espanyola estableix com a dret fonamental el dret a la vaga dels treballadors per a la defensa dels seus interessos, si bé matisa que la llei que reguli l'exercici d'aquest dret ha d'establir les garanties que calguin per tal d'assegurar el manteniment dels serveis essencials de la comunitat.

D'altra banda, l'article 10 del Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball, disposa el següent:

El Govern, a proposta del Ministeri de Treball, tenint en compte la durada o les conseqüències de la vaga, les posicions de les parts i el perjudici greu de l'economia nacional, podrà acordar la represa de l'activitat laboral en el termini que estableixi, per un termini màxim de dos mesos o, de forma definitiva, mitjançant l'establiment d'un arbitratge obligatori. L'incompliment d'aquest acord podrà donar lloc a l'aplicació del que disposen els articles 15 i 16.

Quan la vaga es declari en empreses encarregades de la prestació de qualsevol gènere de serveis públics o de reconeguda i inajornable necessitat i concorrin circumstàncies d'especial gravetat, l'autoritat governativa podrà acordar les mesures necessàries per assegurar el funcionament dels serveis. El Govern, així mateix, podrà prendre amb aquesta finalitat les mesures d'intervenció adients.

2. Atès el que s'ha exposat, quan la vaga es declari en empreses encarregades de la prestació de serveis públics de qualsevol naturalesa o de necessitat reconeguda i inajornable, i es presentin circumstàncies d'especial gravetat, l'autoritat governativa pot acordar les mesures necessàries per assegurar el funcionament dels serveis. A aquest efecte, és indiferent que el servei es presti per mitjà d'una relació funcionarial o simplement mitjançant empleats vinculats per una relació laboral, atès que el que és determinant és el caràcter i la finalitat de les funcions exercides.

3. La jurisprudència constitucional ha matisat i cohonestat l'exercici del dret de vaga i la fixació dels serveis mínims quan aquest exercici afecta els serveis essencials per a la comunitat, atès que el dret de la comunitat a aquestes prestacions vitals és prioritari respecte del dret de vaga (fonament jurídic 18 de la Sentència del Tribunal Constitucional 11/1981). A aquest efecte, es consideren serveis essencials els destinats a garantir el contingut essencial dels drets constitucionals, és a dir, el dret a la vida, a la salut, a la llibertat personal, a la lliure circulació, a la comunicació, a la informació, a la tutela judicial efectiva i a l'educació.

4. L'exercici del dret de vaga ha de ser compatible amb el manteniment d'aquests serveis essencials, aspecte que no s'ha qüestionat en aquest Acord.

Un aspecte diferent és l'establiment de serveis mínims en el transport no regular, que, si bé no es pot considerar un servei essencial, la idiosincràsia de la nostra comunitat fa que requereixi un tractament especial, sobretot quan la resta de comunicacions també estaran afectades, atès que es tracta d'una vaga general.

5. D'acord amb la Sentència del Tribunal Constitucional 33/1981, l'al·lusió a l'autoritat governativa que conté l'article 10.2 del Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, fa referència, respectivament, a l'Estat o a la comunitat autònoma amb competències en els serveis afectats.

 

Així, aquesta Sentència reconeix a les comunitats autònomes competències dins el seu àmbit per establir les mesures de garantia dels serveis essencials. El Tribunal Constitucional reconeix el següent:

Quan es tracta de serveis que, considerats conjuntament, estan compresos en l'àrea de les competències autonòmiques [...], vetlar pel seu funcionament regular correspon a la titularitat i a la responsabilitat de les autoritats autonòmiques.

6. El dia 4 de març de 2021, es van negociar amb la central sindical convocant els serveis mínims que es detallen en l'annex adjunt.

7. D'acord amb l'article 10.2 del Reial decret llei 19/1977, de 4 de març, en relació amb l'article 17.r) de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i aquest, alhora, en relació amb l'article 5.2.o) de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la competència originària per a l'aprovació de les mesures que garanteixin els serveis mínims en l'àmbit dels serveis públics o essencials correspon al Consell de Govern de les Illes Balears.

Per tot això, atès el que disposa l'article 5.2.o) de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Consell de Govern, en la sessió de 5 de març de 2021, a proposta conjunta de les conselleries amb competència en matèria de personal afectades, adoptà l'Acord següent:

Primer. Fixar els serveis mínims que s'indiquen en l'annex adjunt, que forma part d'aquest Acord.

Segon. Establir que la vigilància i la designació del personal que ha d'atendre els serveis mínims corresponen a la direcció de cada centre. Els serveis mínims han de ser coberts, prioritàriament, pel personal que no secundi la vaga. En el cas que sigui insuficient, les vacants s'han de cobrir obligatòriament.

Tercer. Disposar que, en relació amb els serveis essencials de sectors estratègics i d'emergències, tant els prestats per entitats públiques com els prestats per entitats privades, com ara la lluita contra incendis, l'energia, el subministrament d'aigua, la recollida de residus, l'assistència social, els accidents laborals i altres, en tot allò que no estigui previst expressament en aquest Acord, però que tenguin aquesta consideració, es fixen uns serveis mínims equivalents al 100 % dels serveis que s'han de prestar aquest dia. En el cas dels transports d'ús especial (persones amb discapacitat física i psíquica), se n'han de garantir els trasllats als serveis assistencials prevists per al dia de la vaga.

Quart. Facultar les secretaries generals de les conselleries, les gerències dels ens del sector públic i dels centres hospitalaris i els responsables de centres de treball per designar de forma expressa i nominal els treballadors i treballadores que hagin d'integrar els serveis mínims en el sector públic establerts en aquest Acord.

Les empreses privades que presten els serveis essencials els mínims dels quals es fixen en l'annex d'aquest Acord han d'adoptar les mesures necessàries per dur a efecte els serveis mínims d'acord amb la legalitat vigent. En particular, han de requerir,  tan aviat com sigui possible, de manera individual i fefaent, tots els treballadors i treballadores que designin per cobrir els serveis mínims prevists.

Cinquè. Establir que l'incompliment de l'obligació d'atendre els serveis mínims implica les responsabilitats previstes en l'ordenament jurídic i, si escau, s'ha de sancionar de conformitat amb la normativa aplicable.

Sisè. Disposar que el que estableix aquest Acord no suposa cap limitació dels drets que la normativa reguladora de la vaga reconeix al personal en aquesta situació. Així mateix, és aplicable per garantir el lliure exercici del dret de vaga el que estableixen les lletres k), l) i m) de l'article 95.2 del Text refós de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.

Setè. Establir que, si en el procés de negociació que es pugui dur a terme en cadascun dels sectors afectats s'arriba a un acord que no coincideix amb els serveis mínims fixats en aquest Acord, s'ha d'aplicar el que aquest disposa, sempre que els fixats en aquests sectors estiguin per davall dels que es preveuen en l'Acord.

Vuitè. Notificar aquest Acord a l'organització sindical convocant de la vaga.

Novè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que el dicta en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació o publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació o publicació, d'acord amb l'article 45 i els següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sens perjudici que es pugui interposar qualsevol altre recurs que es consideri oportú.

 

Palma, 5 de març de 2021

La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez

 

ANNEX

1. Educació

Els serveis mínims per al personal docent no universitari afectat per la vaga convocada per al dia 8 de març de 2021 als centres docents dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional són els següents:

A tots els centres educatius públics:

Els directors i els secretaris dels centres.

Una persona de consergeria del torn de matí i una altra del torn de capvespre.

Atesa la situació sanitària i les mesures higièniques establertes per fer front a la COVID-19, també s'han d'establir serveis mínims de neteja:

— Una persona de la categoria professional de netejador o empleat de serveis en torn de matí i una altra en torn de capvespre, designades pel director.

A tots els centres educatius privats i privats concertats:

El director del centre.

El cap d'estudis, pel fet de tenir entre les seves funcions la col·laboració amb el director en les tasques necessàries per garantir la convivència al centre, així com per organitzar els professors que assisteixen al centre per atendre els alumnes.

Addicionalment al que s'ha exposat anteriorment:

  • Centres que imparteixen educació infantil (0-3 anys): 1 educador infantil per cada 3 unitats d'educació infantil o fracció.
  • Centres que imparteixen educació infantil (3-6 anys): 1 docent per cada 3 unitats d'educació infantil o fracció.
  • Centres que imparteixen educació especial: 1 docent per cada 3 unitats d'educació especial o fracció.
  • Centres que imparteixen educació primària: 1 docent per cada 4 unitats d'educació primària o fracció.
  • Centres que imparteixen educació secundària: 1 docent per cada 6 unitats d'educació secundària o fracció.
  • Centres que imparteixen formació professional: 1 docent per cada 9 unitats de formació professional o fracció.

Obligacions dels directors dels centres públics i dels titulars dels centres privats i privats concertats:

Procurant assolir el consens entre els afectats, als directors dels centres educatius públics i als titulars dels centres educatius privats i privats concertats els correspon:

a) Garantir que el centre educatiu estigui obert durant tota la jornada escolar i que tots els alumnes que acudeixin al centre siguin atesos.

b) Vetllar perquè tot el personal que no vulgui secundar la vaga pugui dur a terme la seva activitat amb normalitat controlant l'assistència a la feina i tenint cura del compliment de les normes d'organització i funcionament que l'afectin.

c) Designar nominativament o per sorteig públic els docents les funcions dels quals s'estableixin com a serveis mínims, preferentment entre el personal que hagi manifestat voluntàriament la voluntat de no exercir el seu dret a la vaga.

d) Facilitar a l'Administració, mitjançant el GESTIB, la informació referent al  seguiment de la vaga i a qualsevol incidència significativa.

e) Informar les famílies que els seus fills seran atesos adequadament el dia de la vaga.

2. Sanitat. Illa de Menorca

Durant la situació de vaga s'han d'adoptar les mesures que s'indiquen a continuació:

1. Han de romandre oberts els serveis de registre i també els serveis d'atenció a l'usuari amb la cobertura mínima requerida.

2. Es considera servei mínim assistencial el funcionament normal dels serveis d'urgències tant pel que fa a l'atenció de pacients externs que hi arribin, com als pacients ingressats a les unitats d'observació d'urgències que han de rebre assistència plena segons el criteri del metge que se n'encarregui.

3. En l'àmbit de l'atenció especialitzada:

a) Amb caràcter general, els serveis mínims han de ser els equivalents als prevists per als diumenges i per als dies festius.

b) Serveis d'oncologia mèdica, oncologia radioteràpica, diàlisi, hospital de dia i farmàcia hospitalària: nombre d'efectius indispensables per garantir el cent per cent de l'assistència.

c) Intervencions quirúrgiques programades de pacients oncològics i d'altres patologies que no es puguin ajornar a causa del risc que implicaria per als pacients: nombre d'efectius indispensables per garantir el cent per cent de l'activitat.

d) Assistència amb cobertura de festiu o diumenge dels pacients ingressats.

e) Es considera servei mínim assistencial el funcionament de les unitats especials, de les unitats de cures intensives, de les unitats de vigilància intensiva, de les unitats coronàries, de les unitats d'hemodiàlisi de neonatologia, de les unitats de cremats, de tots els serveis que puguin ser d'urgència vital i també els parts.

4. En l'àmbit de l'atenció primària: han de romandre oberts els centres de salut, els quals, a l'efecte de prestar l'assistència sanitària adequada, han de disposar d'una plantilla mínima de 2 metges, 1 pediatre, 2 efectius de personal d'infermeria i 1 auxiliar administratiu. Els centres de salut que presten servei com a PAC a partir de les 17.30 h han de tenir la cobertura de plantilla idèntica a un festiu o diumenge.

5. En els serveis d'urgència i emergència (SUAP i 061), atesa la seva naturalesa i la dels serveis que presten, la cobertura ha de ser del cent per cent en tots els serveis sanitaris.

6. El servei de neteja ha de mantenir l'activitat normal d'un dia festiu en les àrees de risc alt.

Tenen aquesta consideració els serveis següents:

Zones de risc alt:

— Serveis d'urgència.

— Blocs quirúrgics, àrees de reanimació i sales de part.

— Unitats de cures intensives.

— Unitats de nounats.

— Zones d'esterilització.

— Unitats d'hemodiàlisi.

— Unitats d'hemodinàmica.

— Unitats o habitacions de pacients trasplantats.

— Sales d'extraccions medul·lars (banc de sang).

— Sales d'autòpsies.

— Sales de preparació parenteral i citostàtics (farmàcia).

— Sales DIVAS i CPR (radiodiagnòstic).

— Pacients en règim d'aïllament.

— Unitats de trasplantament de medul·la òssia.

— Cuines i serveis d'alimentació.

La neteja de tots aquests serveis assenyalats ha d'incloure l'evacuació de roba bruta i de residus.

7. Els serveis d'hoteleria han d'atendre la dieta de tots els malalts ingressats.

8. Les empreses dedicades al transport de malalts han de garantir l'atenció al cent per cent de les urgències i emergències, els tractaments d'oncologia i la diàlisi. Per a la resta del transport programat han d'establir uns equips de guàrdia com en dissabte.

3. Serveis generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma, llevat dels serveis lligats a les competències docents i sanitàries. Illa de Menorca

Les dependències han de romandre obertes durant la situació de vaga parcial, llevat que, per raons fonamentades, el departament, l'organisme o el servei decideixi tancar-les.

Es consideren serveis mínims dels serveis generals de l'Administració d'aquesta Comunitat Autònoma i dels organismes públics que en depenen, llevat dels serveis sanitaris i docents, els següents:

— Registres

S'ha de mantenir un funcionari en el registre de cada delegació insular, designat pel secretari general respectiu. En el cas de l'Agència Tributària de les Illes Balears, una persona en el Registre General de la Delegació Insular de Menorca. S'ha de mantenir també una persona en el registre de cada centre de treball de les entitats del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

— Seguretat

S'ha de mantenir un treballador per cada edifici.

— Manteniment

S'han de mantenir tres treballadors per a totes les instal·lacions de la Comunitat, en seu a l'illa de Menorca, que ha de designar la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat.

— Informàtica i comunicació

S'han de mantenir els serveis equivalents als serveis dels diumenges.

— Direcció General de Cultura

Biblioteca Pública de Maó:

- Director/a

- Auxiliar de Biblioteca

— Servei d'Agents de Medi Ambient (AMA):

MENORCA:

1 agent d'incidències

La designació del personal que ha de complir els serveis mínims correspon als secretaris generals de cada conselleria i, en les entitats públiques, als directors, als gerents o als càrrecs equivalents. La designació s'ha de comunicar per escrit al treballador amb una antelació mínima d'un dia hàbil.

4. IBANAT

— Per garantir la capacitat de resposta del dispositiu contra incendis forestals s'estableixen com a serveis mínims els serveis equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

5. Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears

Els serveis mínims són els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

6. Transport

En relació amb els transports públics regulars interurbans de viatgers per carretera, tal com estableix el paràgraf 2 de l'article 10 del Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, com també la Sentència del Tribunal Constitucional de 8 d'abril de 1981, atès que són serveis públics, s'han d'establir uns serveis mínims que han de ser compatibles amb el dret fonamental dels treballadors a la vaga i que han de garantir un mínim de mobilitat als ciutadans, mobilitat que els ha de permetre desplaçar-se per exercir, si volen, el dret a complir la jornada laboral, arribar als centres sanitaris i moure's per qualsevol altre motiu imprescindible.

— Transport marítim

En relació amb el transport marítim interinsular, no és procedent establir els serveis mínims entre Mallorca i Menorca, atès que es fixen serveis mínims per al trànsit de passatgers amb avió, per la qual cosa hi haurà una comunicació mínima entre aquestes illes.

— Transport regular per carretera

Serveis mínims de transport públic regular de viatgers amb autobús de tipus interurbà: els serveis mínims són els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

— Transport no regular

Els serveis mínims són els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.