Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 27298
Aprovació definitiva de l'Ordenança municipal reguladora de l’ús dels vehicles de mobilitat personal (VMP) al municipi de Calvià
El Ple Municipal en sessió ordinària celebrada el dia 29 d'octubre de 2020 va acordar aprovar inicialment l'Ordenança Reguladora de l'ús dels vehicles de mobilitat personal (VMP) del Municipi de Calvià.
Durant el període d'informació pública es varen presentar al·legacions. Una vegada informades, conforme al que s'estableix en l'article 102 d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, el Ple de l'Ajuntament, mitjançant acord de 25 de febrer de 2021, va resoldre aprovar definitivament l'Ordenança Reguladora de l'ús dels vehicles de mobilitat personal (VMP) del Municipi de Calvià, estimant-se les al·legacions formulades.
Es publica el text íntegre de l'ordenança en compliment del que disposa l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, amb relació a l'article 113 de la referida Llei, a l'efecte de la seva entrada en vigor.
Contra el present acord, que esgota la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el terme de dos mesos, a comptar des del dia de la publicació del present edicte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableixen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Calvià, 2 de març de 2021
El tinent de batle delegat de Joventut, Participació Ciutadana, Medi Ambient, Transició Ecològica i Memòria Democràtica (Per delegació de Batlia de 17 de juny de 2019) Rafel Sedano Porcel
ORDENANÇA REGULADORA DE L'ÚS DELS VEHICLES DE MOBILITAT PERSONAL (VMP) AL MUNICIPI DE CALVIÀ
INDEX SISTEMÀTIC
A.-Preàmbul
B.-Competència, objecte i àmbit d'aplicació
Article 1. Competència
Article 2. Objecte
Article 3. Àmbit d'aplicació
C.-Definició de vehicle de mobilitat personal (VMP) i vehicles exclosos
Article 4. Definició de vehicle de mobilitat personal
Article 5. Vehicles que queden exclosos de la consideració de VMP
D.- Capítols normatius.
Capítol 1. Circulació i usos dels vehicles de mobilitat personal
Article 6. Circulació de VMP a les vies municipals
Article 7. Espais autoritzats per circular els VMP
Article 8. Condicions generals de circulació dels vehicles de mobilitat personal.
Capítol 2. Estacionament
Article 9. Condicions d'estacionament
Article 10. Immobilitzacions i retirada
Capítol 3. VMP destinats a l'activitat turística, d'oci, ús compartit i de repartiment de mercaderies
Article 11. Condicions de circulació dels VMP destinats a l'activitat turística, d'oci, ús compartit i de repartiment de mercaderies.
Capítol 4. Règim sancionador i responsabilitats
Article 12. Disposicions generals
Article 13. Determinació de la responsabilitat
Article 14. Procediment sancionador
Article 15. Infraccions lleus
Article 16. Infraccions greus
Article 17. Infraccions molt greus
Article 18. Sancions
Article 19. Incoació del procediment sancionador
Article 20. Denúncies del personal de vigilància i de la ciutadania
E.- Disposició transitòria
F.- Disposició general
G.- Disposició final
A.-Preàmbul
Les noves tecnologies han afavorit l'aparició i proliferació de vehicles elèctrics de mobilitat personal que milloren els desplaçaments urbans i trenquen la tradicional divisió vianant/vehicle de motor.
Aquestes noves tecnologies de mobilitat urbana són claus per complir els Objectius de Desenvolupament Sostenible i l'Agenda 2030 de les Nacions Unides amb les quals el municipi de Calvià està fermament compromès. L'Acord de París, els Pactes i Compromisos de les Batlies, la normativa de canvi climàtic i l'Estratègia Europea a favor d'una Mobilitat de Baixes Emissions aconsellen fomentar un canvi de model cap als desplaçaments actius (bicicleta o a peu), vehicles elèctrics, el transport públic i els plans de mobilitat compartida, a fi de reduir els embussos i la contaminació. Per tant, aquests objectius requereixen d'un conjunt d'accions i d'un marc normatiu adequat que permeti regular els nous equilibris necessaris en els diferents usos, noves formes i nous instruments de mobilitat dins l'espai públic.
El fet de presentar un ampli rang de potències, pesos i velocitats, juntament amb la seva ràpida proliferació, ha fet que, fins ara, els vehicles de mobilitat personal (VMP) no presentin una regulació clara pel que fa al seu ús i classificació i que, cada cert temps, aquesta s'hagi d'actualitzar. Per facilitar-ne la regulació, la Direcció General de Trànsit (DGT) ha tret de manera transitòria dues instruccions (16/V-124 i 2019-S-149 TV-108), i una modificació del Reglament general de vehicles (Reial Decret 970/2020, de 10 de novembre de 2020), que avancen, entre altres assumptes, la definició formal dels vehicles de mobilitat personal (VMP en endavant), la necessitat de disposar d'un certificat de circulació i la prohibició d'aquests vehicles de fer ús de voreres, parcs i espais reservats als vianants.
Per tant, la present Ordenança municipal acomoda i adapta la seva redacció a aquestes normes de rang superior, i procura donar resposta a les noves necessitats i problemàtiques sorgides al municipi, en aquest cas la proliferació dels vehicles elèctrics de mobilitat personal, per tal de regular-ne correctament l'ús en el terme municipal de Calvià, i evitar la incidència negativa que tenen aquests vehicles en la seguretat vial, en especial quan aquesta afecta els i les vianants.
B. Competència, objecte i àmbit d'aplicació
Article 1. Competència
L'Ajuntament de Calvià, en exercici de les competències municipals en matèria de trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària que li atribueix la Llei reguladora de les bases del règim local, i en desenvolupament de la potestat reglamentària que aquesta i d'altres normes li atorguen:
1. Estableix les limitacions i condicions de la circulació i aparcament dels VMP en calçades, vies i espais urbans, voreres, parcs i carrils bici del municipi.
2. Estableix les mesures de seguretat obligatòries pel seu ús, i les sancions corresponents quan s'incorri en infraccions d'aquesta ordenança.
Article 2. Objecte
Aquesta ordenança té per objecte donar cabuda a les diferents maneres de mobilitat existents i regular les condicions de circulació i estacionament dels VMP en les vies i espais urbans del terme municipal de Calvià, així com la regulació d'altres usos i activitats en les vies i espais públics, fent compatible l'equitativa distribució de les diferents maneres de mobilitat amb la necessària fluïdesa del trànsit rodat i amb l'ús dels carrers per part dels i les vianants.
A tal efecte l'Ordenança regula:
Article 3. Àmbit d'aplicació
1. Les normes d'aquesta Ordenança obliguen els titulars i les persones usuàries de les vies i els espais lliures públics de titularitat municipal, i els de les vies privades de servitud o concurrència pública dins el terme municipal de Calvià.
2. Com a norma general, s'ha de donar prioritat als i les vianants, i també als qui facin ús dels VMP, quan comparteixin espai amb vehicles de major grandària, perillositat o impacte.
C.-Definició de vehicle de mobilitat personal (VMP) i vehicles exclosos
Article 4. Definició de vehicle de mobilitat personal
Tal com avança la Instrucció de la DGT 2019-S-149 TV-108, els VMP són vehicles d'una o més rodes, dotats d'una única plaça i propulsats exclusivament per motors elèctrics que poden proporcionar al vehicle una velocitat màxima per disseny compresa entre 6 i 25 km/h. Només poden estar equipats amb un seient o selló si estan dotats de sistema d'auto equilibrat.
Els vehicles que no se cenyeixin a la definició de VMP queden fora d'aquesta ordenança, i, per tant, es regiran per les normes d'aplicació corresponents.
Article 5. Vehicles que queden exclosos de la consideració de VMP
D. Capítols normatius.
CAPÍTOL 1. CIRCULACIÓ I USOS DELS VEHICLES DE MOBILITAT PERSONAL
Article 6. Circulació de VMP a les vies municipals
Per poder circular per les vies de zona urbana amb VMP s'han de complir els requisits tècnics de certificació establerts per a cada VMP i els requeriments d'homologació prevists en la normativa aplicable.
Els VMP, per poder circular, han de comptar amb el Certificat de Circulació que garanteixi el compliment dels requisits tècnics exigibles per la normativa nacional i internacional recollits en el Manual de Característiques dels Vehicles de Mobilitat Personal, elaborat per l'Organisme Autònom de la Prefectura Central de Trànsit, així com la seva identificació. A més, els VMP han de disposar del corresponent marcatge CE de dispositiu electrònic que acrediti el compliment dels requisits del Reglament (UE) núm. 168/2013.
Article 7. Espais autoritzats per a la circulació dels VMP
1. Carrers residencials i passejos compartits amb vianants: s'hi permet la circulació de VMP a un màxim de 10 km/h, respectant la preferència als i les vianants i deixant una distància mínima d'un metre respecte d'aquests.
2. Carril bici: s'hi permet la circulació de VMP a una velocitat màxima de 20 km/h i respectant la senyalització viària existent. Els VMP han de circular preferentment pels carrils bici segregats en calçada, encara que poden fer-ho també per la mateixa calçada (tot i que i hagi carril bici) si això n'afavoreix el trajecte i es fa amb diligència, sempre en el sentit de la marxa que estableixi la senyalització.
3. Calçades fins a 30 km/h: s'hi permet la circulació de VMP a una velocitat màxima de 25 km/h en el sentit senyalitzat de circulació i circulant acostats tot el possible a la dreta de la calçada (podran fer-ho per l'esquerra quan les circumstàncies de la via no els permeti anar al costat dret o hagin de girar a l'esquerra).
Article 8. Condicions generals de circulació dels VMP
1. Es prohibeix la circulació per les voreres, places, parcs, jardins i altres espais públics destinats en exclusiva als i les vianants.
2. Totes les persones usuàries dels VMP han d'obeir els senyals de circulació que estableixin una obligació o una prohibició, i han d'adaptar la seva conducta al missatge de la resta de senyals existents en les vies per les quals transiten o circulen.
3. L'edat mínima permesa per circular amb un vehicle de mobilitat personal és de 16 anys. També poden circular amb VMP les persones menors de 16 anys que disposin de carnet de ciclomotor (permís de conduir AM). No obstant això, les persones menors de 16 anys poden utilitzar els vehicles descrits fora de les zones de circulació en espais tancats al trànsit sota la responsabilitat de pares, mares, persones que ostentin la tutela, que acullin o guardin, sempre que el vehicle sigui adequat a la seva edat, altura i pes.
4. S'ha de conduir amb la diligència i precaució necessària per evitar danys propis o aliens, evitant posar en perill la resta de persones usuàries de la via. En els passos de vianants, els conductors i conductores han de baixar del VMP i passar quan puguin ser vistos pels vehicles de la calçada.
5. S'ha de circular respectant la preferència dels i les vianants i, en les zones de circulació rodada, la prioritat establerta mitjançant senyalització.
6. S'ha de mantenir una distància de separació mínima d'un metre respecte dels vianants i no es pot fer cap maniobra brusca que n'afecti negativament la seguretat i la de les altres persones usuàries de la via.
7. S'ha de circular mantenint un metre i mig de distància mínima respecte de la línia de façanes i accessos als immobles. Quan se circula per la calçada s'ha d'anar per la dreta excepte senyalització específica que indiqui altre opció.
8. Els conductors i conductores no poden circular amb taxes d'alcohol superiors a les establertes reglamentàriament, ni sota els efectes de drogues.
9. No es pot circular amb auriculars ni utilitzant dispositius mòbils.
10. Només està permès l'ús unipersonal dels VMP.
11. Els VMP han de disposar d'un timbre o dispositiu d'avís acústic i d'enllumenat, així com, almenys, d'elements reflectors degudament homologats i sistema de frenat. Els usuaris han de portar obligatòriament alguna peça reflectora col·locada al cos (es recomana l'ús d'armilla reflectant) (veure disposició transitòria).
12. És obligatori l'ús de casc homologat (veure disposició transitòria).
13. És obligatori que els VMP que circulin per vies de la zona urbana disposin d'una assegurança de responsabilitat civil general amb una cobertura mínima de 150.000 €, en cas d'accident, per danys personals i materials a terceres persones (veure disposició transitòria).
14. Està prohibit circular portant animals, amb o sense corretja.
15. Està prohibit conduir amb una sola mà.
16. En cap cas es permetrà que els VMP siguin arrossegats per altres vehicles.
CAPÍTOL 2 ESTACIONAMENT
Article 9. Condicions d'estacionament dels VMP
1. Els VMP només poden estacionar-se en els espais habilitats a aquest efecte a la calçada.
2. Els VMP han d'estacionar-se preferentment als llocs específicament destinats a aquesta finalitat, o, en cas de no haver-n'hi, en aparcaments de bicicletes. En cas de no haver-hi llocs en les immediacions o si aquests llocs estan ocupats, poden estacionar-se en altres parts de la via no prohibides per aquesta Ordenança, amb compliment de les regles específiques següents:
A. Es prohibeix lligar-los als arbres, semàfors, bancs, contenidors, papereres, marquesines de transport i elements de mobiliari urbà quan es dificulti la destinació o funcionalitat de l'element.
B. Es prohibeix estacionar davant zones on hi hagi reserves d'estacionament per a persones amb mobilitat reduïda, de càrrega i descàrrega a la calçada o de servei públic, durant les hores de reserva, i en els guals permanents.
C. Es prohibeix l'estacionament en llocs reservats a altres persones usuàries o serveis.
D. Es prohibeix l'estacionament a les voravies quan s'impedeixi el pas dels i les vianants.
Poden, així mateix, aparcar sobre les voreres si aquestes tenen una amplària superior a dos metres, col·locant-se paral·lelament a la voravia i acostant-se tot el possible a aquesta, i a més de dos metres dels límits d'un pas de vianants, zones de càrrega i descàrrega i parades de transport públic, sempre que no s'impedeixi o dificulti l'obertura de les portes dels vehicles, si l'estacionament d'aquests es fa en fila.
Article 10. Immobilització i retirada
La immobilització i retirada dels VMP s'ha de fer d'acord a les condicions establertes per als vehicles en l'Ordenança municipal de circulació en el títol VI.
CAPÍTOL 3 VMP DESTINATS A L'ACTIVITAT TURÍSTICA, D'OCI, ÚS COMPARTIT I DE REPARTIMENT DE MERCADERIES
Article 11. Condicions de circulació dels VMP destinats a l'activitat turística, d'oci, ús compartit i de repartiment de mercaderies
1. Per a la circulació dels VMP que s'utilitzin per a l'exercici d'una activitat econòmica turística o per al repartiment de mercaderies, s'ha d'obtenir prèviament la corresponent autorització municipal, en la qual ha de figurar el recorregut de les rutes autoritzades, l'horari i altres condicions i limitacions que es considerin necessàries per garantir la seguretat de les persones usuàries de les vies públiques. Hi pot haver restriccions específiques en àmbits on hi ha una pressió o una problemàtica especial amb aquest tipus de vehicles. En l'autorització també hi ha de figurar un document que acrediti l'homologació dels VMP (identificats amb una numeració relacionada amb el seu número de bastidor).
2. La persona titular de l'activitat turística o d'oci i/o de repartiment de mercaderies, ha de vetlar perquè les persones usuàries dels VMP disposin d'un nivell d'habilitat mínim que garanteixi la seva seguretat i la de la resta de les persones usuàries de la via. Juntament amb la documentació que acompanyi la sol·licitud d'autorització, ha d'adjuntar una declaració responsable en la qual es comprometi a no permetre l'ús de VMP als qui es trobin sota els efectes de qualsevol substància psicoactiva i/o no disposin del nivell d'habilitat mínim que garanteixi la seva seguretat i la de la resta de persones usuàries de la via. Així mateix, ha d'assegurar-se que les persones usuàries disposen de calçat adequat (no xancletes) i vestimenta completa (camisa o samarreta).
3. Els VMP emprats per a l'exercici d'activitats turístiques, d'oci o de repartiment de mercaderies han de disposar d'una assegurança de responsabilitat civil amb una cobertura mínima de 300.000 €, en cas d'accident, per danys personals i materials a terceres persones i a la persona que mani el VMP. Han de portar obligatòriament casc homologat i armilla reflectant.
4. Els VMP destinats a l'activitat turística, quan circulin en grup, no podran superar el nombre de sis persones i sempre han d'anar acompanyats per un guia. Hi ha d'haver un mínim de 100 metres entre grups.
5. Els VMP destinats al lloguer individual tan sols poden estacionar en els espais i sota les condicions estipulades en les autoritzacions o llicències que s'atorguin per a aquesta activitat.
6. Les persones usuàries d'aquesta tipologia d'ús de VMP han de portar informació escrita facilitada pel responsable de l'activitat en la qual figuri: condicions d'estacionament i recorreguts autoritzats, horaris i condicions de la corresponent autorització municipal.
7. Els VMP que s'emprin per a l'exercici d'una activitat d'explotació econòmica i comercial han d'estar identificats i inscrits en el registre corresponent.
CAPÍTOL 4 RÈGIM SANCIONADOR I RESPONSABILITATS
Article 12. Disposicions generals
Article 13. Determinació de la responsabilitat
La responsabilitat per les infraccions al que disposa aquesta Ordenança recau directament en la persona autora del fet susceptible d'infracció. En els casos d'infraccions comeses per persones menors de 18 anys, els pares, mares, persones que ostentin la tutela, que acullin o guardin, respondran solidàriament de la infracció comesa per la persona menor d'edat.
Article 14. Procediment sancionador
La imposició de sancions per la comissió d'infraccions tipificades en aquesta Ordenança només pot acordar-se en virtut del procediment instruït conformement al que disposa la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària i les seves ordenances de desenvolupament, i, supletòriament, en la normativa de procediment administratiu comú.
Article 15. Infraccions lleus
1. Circular sense mantenir la separació mínima d'un metre respecte dels vianants, de manera que se'n perjudiqui o entorpeixi el trànsit normal.
2. No respectar els llocs d'estacionament autoritzats per als VMP (capítol 2).
3. Circular amb VMP destinat a activitats econòmiques de tipus turístic, sense respectar la distància mínima entre grups, o amb un nombre superior a sis persones per grup, incloent-hi el guia.
4. Creuar un pas de vianants sense baixar del VMP.
Article 16. Infraccions greus
1. Incomplir les normes establertes pel que fa a limitacions de velocitat, quan no es consideri com a infracció molt greu.
2. Circular amb VMP sense tenir l'edat mínima permesa.
3. Circular amb VMP fent ús d'auriculars o mòbil.
4. Circular sense les mesures de seguretat establertes en aquesta Ordenança (timbre, sistema de frenat, casc homologat, llums i elements reflectants).
5. Circular sense assegurança de responsabilitat civil.
6. Circular per vies o zones prohibides, o per vies no autoritzades, en el cas de VMP destinats a l'activitat turística, d'oci o de repartiment de mercaderies.
7. Circular de manera negligent, o amb una sola mà.
8. Circular amb més d'una persona o portant animals.
9. Circular essent arrossegat per un altre vehicle.
Article 17. Infraccions molt greus
1. Circular excedint la velocitat màxima permesa en més d'un 50 per cent.
2. Circular amb taxes d'alcohol superiors a les permeses, o sota els efectes de drogues.
3. Circular amb temeritat de manera que es posi en risc la pròpia seguretat o la de tercers.
4. Circular amb VMP que ofereixen prestacions superiors a les establertes per als VMP, o que hagin estat manipulats per alterar-ne la velocitat o les característiques tècniques.
Article 18. Sancions
Les sancions per la comissió d'infraccions regulades en aquesta Ordenança queden de la següent forma:
1. Les infraccions lleus se sancionaran amb multes de 80 euros.
2. Les infraccions greus se sancionaran amb multes de 200 euros.
3. Les infraccions molt greus se sancionaran amb multes de 500 euros, exceptuant-ne les infraccions per circulació sota els efectes de l'alcohol (que serà de 500 o 1.000 € en funció de la taxa d'alcoholèmia) o de drogues (1.000 €), com ocorre amb la resta de vehicles, segons el Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària, o normativa posterior que la substitueixi.
Article 19. Incoació del procediment sancionador
El procediment sancionador s'ha d'incoar d'ofici pel batle o la persona en qui delegui, conformement a la legislació aplicable, que tengui notícia dels fets que puguin constituir infraccions tipificades en aquesta Ordenança, per iniciativa pròpia o mitjançant denúncia dels agents encarregats del servei de vigilància de trànsit i control de la seguretat viària, o de qualsevol persona que tengui coneixement dels fets.
No obstant això, la denúncia formulada pels agents de l'autoritat encarregats del servei de vigilància del trànsit i notificada en l'acta al denunciat constitueix l'acte d'iniciació del procediment sancionador, amb caràcter general.
Article 20. Denúncies del personal de vigilància i de la ciutadania
El personal de vigilància, diferent als agents de la Policia Local, està obligat a denunciar les infraccions generals referides dins el capítol 3 d'aquesta Ordenança.
Qualsevol persona pot formular denúncia de les infraccions que pugui observar als preceptes d'aquesta Ordenança. Les denúncies de caràcter voluntari poden fer-se davant d'agents que es trobin pròxims al lloc dels fets o mitjançant escrit dirigit a la Batlia. Si la denuncia s'efectua davant d'agents de la Policia Local, aquests hauran d'estendre el corresponent butlletí de denúncia, en el qual faran constar si varen poder comprovar la infracció denunciada.
E.- Disposició transitòria
La prescripció que se cita a l'article 8.11 i 8.12, referent a l'obligatorietat de portar casc homologat i elements o armilla reflectants entrarà en vigor l'1 de juliol de 2021.
Respecte del que estableix l'article 8.13 sobre l'obligatorietat de disposar d'assegurança de responsabilitat civil, l'entrada en vigor serà l'1 de gener de 2022.
F.- Disposició adicional
Aquesta normativa municipal està supeditada, en tot cas, a l'establert per als VMP en la normativa europea, nacional i autonòmica vigent.
G.- Disposició final
De conformitat amb el que disposa l'article 103 de la Llei municipal i de règim local de les Illes Balears, aquesta ordenança ha d'entrar en vigor una vegada aprovada definitivament per la corporació i a partir de la data en què se'n publiqui el text íntegre en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, un cop transcorregut el termini previst en l'article 113 de la citada llei.