Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 11209
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 9 de febrer de 2021 per la qual s’aprova el Pla de Coeducació de les Illes Balears 2019-2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

  1. La Constitució espanyola de 1978 determina, en l'article 14, la igualtat davant la llei, sense que pugui prevaler cap tipus de discriminació per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social. L'article 27 estableix que l'educació ha de tenir per objecte el ple desenvolupament de la personalitat humana en el respecte als principis democràtics de convivència i als drets i llibertats fonamentals.

  2. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix en l'article 1.l) que un dels principis del nostre sistema educatiu és «el desenvolupament de la igualtat de drets, deures i oportunitats, el respecte a la diversitat afectivosexual i familiar, el foment de la igualtat efectiva de dones i homes a través de la consideració del règim de la coeducació de nens i nenes, l'educació afectivosexual, adaptada al nivell maduratiu, i la prevenció de la violència de gènere, així com el foment de l'esperit crític i la ciutadania activa». Així mateix, la disposició addicional vint-i-cinquena, que tracta sobre el foment de la igualtat efectiva entre homes i dones, disposa que «els centres sostinguts parcialment o totalment amb fons públics han de desenvolupar el principi de coeducació en totes les etapes educatives [...] i no han de separar l'alumnat pel seu gènere». L'apartat 2 de l'article 126 determina que el consell escolar de cada centre docent ha de designar una persona que impulsi mesures educatives que fomentin la igualtat real i efectiva entre dones i homes.

  3. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació, segons queda aprovat en la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix en l'apartat 1 de l'article 6 que «tots els alumnes tenen els mateixos drets i deures, sense més distincions que les derivades de l'edat i del nivell que estiguin cursant». La lletra b) de l'apartat 3 de l'article 6 reconeix com a dret bàsic de l'alumnat el respecte de la identitat, integritat i dignitat personals; la lletra g) d'aquest mateix apartat reconeix el dret a la protecció contra tota intimidació, discriminació i situació de violència o assetjament escolar; i la lletra h) reconeix el dret de l'alumnat a expressar les pròpies opinions lliurement, respectant els drets i la reputació de les altres persones, en el marc de les normes de convivència del centre.

  4. La Llei 3/2007, de 22 de març, d'igualtat efectiva entre dones i homes, té per objecte fer efectiu el dret d'igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes, en particular mitjançant l'eliminació de la discriminació de la dona, i mitjançant l'article 21 estableix mesures educatives per fomentar els principis de la coeducació i igualtat.

  5. La Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, dedica l'article 12 a l'educació i explicita que «s'entén per coeducació l'acció educativa que potencia la igualtat real d'oportunitats i l'eliminació de qualsevol mena de discriminació per raó d'orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere», alhora que ordena que els centres han d'incloure el principi de la coeducació en els seus projectes educatius.

  6. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, recull, en l'article 3, els principis generals que han de regir les actuacions dels poders públics de les Illes Balears per assolir la finalitat d'aquesta Llei. L'apartat 1.q) d'aquest article preveu la incorporació del principi d'igualtat de gènere, el respecte envers la diversitat afectiva i sexual i la coeducació en el sistema educatiu de les Illes Balears. L'article 26 assenyala que l'Administració educativa de les Illes Balears ha de garantir la posada en marxa als centres de projectes coeducatius. També ha de garantir que en tots els centres educatius hi hagi una persona responsable de la coeducació, amb formació específica, que impulsi la igualtat de gènere i faciliti un coneixement millor dels obstacles i les discriminacions que dificulten la plena igualtat de dones i homes. Així mateix, ha de garantir la formació permanent de tot el professorat en matèria de coeducació.

  7. L'article 7.1.g) del Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears, disposa, amb relació al dret a una formació integral que asseguri el ple desenvolupament de la personalitat, que aquesta formació dels alumnes ha d'incloure, entre altres aspectes, «la formació en coeducació i en igualtat entre ambdós sexes per prevenir la discriminació i la violència de gènere».

  8. El mes de desembre de 2019, al Consolat de Mar, la presidenta del Govern de les Illes Balears i el conseller d'Educació, Universitat i Recerca van presentar el Pla de Coeducació de les Illes Balears 2019-2022.

  9. El 5 de setembre de 2020 es va publicar la Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 28 d'agost de 2020 per la qual es crea la Comissió de Seguiment del Pla de Coeducació de les Illes Balears. Aquesta Comissió es va reunir en sessió ordinària el 30 d'octubre de 2020.

  10. El 5 de novembre de 2020, la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa va remetre a través del GESTIB una circular als centres educatius sostinguts amb fons públics en què donava instruccions i orientacions perquè reforçassin les accions encaminades a implementar la coeducació.

  11. La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa va aprovar el novembre de 2020 les Instruccions 14/2020 per al desplegament del Pla de Coeducació de les Illes Balears en referència a l'objectiu específic 2.2 (acció 25), sobre la incorporació de la perspectiva de gènere a l'educació: redacció i difusió d'orientacions per al disseny i desenvolupament del Pla d'Igualtat i Coeducació del centre. En aquestes instruccions s'hi inclouen indicacions i orientacions per al disseny i desplegament del pla d'igualtat i coeducació dels centres.

  12. Davant la necessitat de comptar amb una normativa específica que aprovi el Pla de Coeducació de les Illes Balears 2019-2022, el director de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar va emetre un informe en data d'11 de desembre de 2020 de proposta de resolució, adreçat a la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i al secretari general de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, els quals han emès els respectius informes favorables sobre aquesta proposta formulada i ha derivat en la proposta de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de dia 5 de febrer de 2021 per tal que es dicti una Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca que aprovi el Pla de Coeducació de les Illes Balears 2019-2022.

Fonaments de dret

  1. La Constitució espanyola de 1978.

  2. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

  3. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació.

  4. La Llei 3/2007, de 22 de març, d'igualtat efectiva entre dones i homes.

  5. La Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.

  6. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

  7. El Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears.

  8. La Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 28 d'agost de 2020 per la qual es crea la Comissió de Seguiment del Pla de Coeducació de les Illes Balears (BOIB núm. 153, de 5 de setembre de 2020).

  9. Les Instruccions 14/2020 per al desplegament del Pla de Coeducació de les Illes Balears en referència a l'objectiu específic 2.2 (acció 25), sobre la incorporació de la perspectiva de gènere a l'educació: redacció i difusió d'orientacions per al disseny i desenvolupament del Pla d'Igualtat i Coeducació del centre.

Per tot això, dict la següent

Resolució

  1. Aprovar el Pla de Coeducació de les Illes Balears 2019-2022, que figura en l'annex d'aquesta Resolució.

  2. Ordenar la implementació del Pla de Coeducació de les Illes Balears 2019-2022 en tots els centres educatius sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb el que s'estableix en l'apartat referit al desenvolupament del Pla.

  3. Determinar que la Comissió de Seguiment del Pla de Coeducació de les Illes Balears és l'òrgan col·legiat de l'Administració pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb competència per dur a terme les funcions establertes en l'apartat segon de la Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 28 d'agost de 2020 per la qual es crea la Comissió de Seguiment del Pla de Coeducació de les Illes Balears.

  4. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  5. Establir que aquesta Resolució ha de produir efectes a partir de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el BOIB, segons el que preveu l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. També s'hi pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb el que disposen els articles 10 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 9 de febrer de 2021

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí X. March i Cerdà

Documents adjunts