Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 16093
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 24 de febrer de 2021 per la qual es despleguen determinats aspectes per al curs escolar 2021-2022 dels processos d’admissió i matriculació d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics i als centres de la xarxa educativa complementària en els nivells de primer cicle d’educació infantil

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El punt 7 de l'article 14 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), segons la redacció establerta per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE), estableix el següent:

El Govern, en col·laboració amb les comunitats autònomes, ha de determinar els continguts educatius del primer cicle de l'educació infantil d'acord amb el que preveu aquest capítol. Així mateix, ha de regular els requisits de titulació dels seus professionals i els que hagin de complir els centres que imparteixin el cicle esmentat, relatius, en tot cas, a la relació numèrica alumne-professor, a les instal·lacions i al nombre de llocs escolars.

2. El Decret 64/2019, de 2 d'agost, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que substitueix el Decret 37/2008, deroga expressament el Decret 37/2008, de 4 d'abril, així com també qualsevol altra norma d'igual rang o inferior en tot allò que s'oposi al seu contingut o el contradigui.

3. El punt 3 de l'article 1 del Decret 64/2019, estableix:

L'admissió d'alumnes per cursar ensenyaments de primer cicle d'educació infantil, formació professional, ensenyaments de règim especial i ensenyaments d'adults a centres sostinguts amb fons públics, ha d'atendre la regulació que, en el marc dels principis generals que estableix el present decret, determini a aquests efectes la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

4. El Decret 64/2019 habilita el conseller d'Educació, Universitat i Recerca, actualment, conseller d'Educació i Formació Professional, a dictar les disposicions administratives necessàries en aquest àmbit, però les circumstàncies provocades per la pandèmia de la COVID-19 no ha fet possible el desplegament normatiu a través d'una ordre. Per això, cal entendre que l'Ordre del conseller de dia 3 de maig de 2012, derogada per l'Ordre de 7 d'abril del 2016 (BOIB de 09/04/16, núm. 45), a excepció dels preceptes que fan referència al primer cicle d'educació infantil, és vigent en tot allò que no s'oposi al contingut del Decret o no el contradigui.

Això no obstant, davant la necessitat de fer-se càrrec amb caràcter imminent del proper curs escolar 2021-2022, es dicta aquesta Resolució que, en primer lloc, deixa sense efectes la dictada dia 3 de març de 2020 (BOIB núm. 29, de 7 de març) i, en segon lloc, s'adequa al contingut del Decret 64/2019 i, a més, en desplega determinats aspectes.

Tot això sense perjudici de l'aprovació de l'ordre del conseller que ha de desplegar el Decret 64/2019.

5. La referida normativa autonòmica es veu afectada per la recent aprovació de la LOMLOE. La present Resolució pretén recollir únicament aquells aspectes que, en matèria d'admissió d'alumnat per al curs 2021-2022, provenen directament del canvi de regulació operat per l'Estat, sense perjudici de la necessitat de revisar la normativa autonòmica en altres qüestions que també són objecte de la reforma.

6. Així, al llarg d'aquesta Resolució ja es contemplen les adaptacions necessàries en matèria de criteris d'admissió i la seva classificació. En aquest sentit, apareixen tres nous criteris prioritaris, que són: alumnat nascut de part múltiple, família monoparental i condició de víctima de violència de gènere o de terrorisme (aquest darrer de terrorisme no figura en la normativa autonòmica), la qual cosa suposa la reconversió de criteris complementaris a prioritaris.

En relació amb la regla del còmput del 30 % previst en l'article 84.2 de la LOMLOE, cal dir que aquest límit no se supera en cap cas per a cap criteri d'admissió, ni tan sols la proximitat al domicili per tal com la puntuació màxima teòrica és de 48 punts (sumant la puntuació de tots els criteris) i la puntuació màxima que suposa el 30 % és de 14,40 punts.

També hi destaquen altres aspectes com, per exemple, l'ampliació dels motius de prohibició de discriminació (discapacitat, edat, malaltia, orientació sexual i identitat de gènere) o la d'evitar la segregació de l'alumnat per motius socioeconòmics o d'altra naturalesa, que tenen reflex en la normativa autonòmica.

7. L'article 7.2 del títol I, capítol I, secció segona, de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, estableix que l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de tenir com a prioritat l'ús de les tecnologies de la informació en l'activitat administrativa. En especial, ha de facilitar l'accés de la ciutadania, per mitjans electrònics, a la informació i al procediment administratiu, amb les limitacions que es deriven de la Constitució i de la resta de l'ordenament jurídic. La utilització dels mitjans electrònics no ha d'implicar, en cap cas, una minva dels drets ciutadans, com tampoc restriccions o discriminacions de qualsevol naturalesa en l'accés als serveis públics.

8. El passat procés d'escolarització del curs 2020-2021 es va veure directament afectat per la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19 i, com a conseqüència, el Consell de Govern va aprovar el Decret llei 7/2020, de 8 de maig, pel qual s'estableixen mesures urgents en l'àmbit de l'educació per fer front als efectes de l'emergència sanitària ocasionada per la COVID-19, que va determinar que la tramitació dels processos d'adscripció i admissió fos preferentment telemàtica.

9. En el marc actual de vigència de l'estat d'alarma declarat pel Govern de l'Estat mitjançant el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, amb una durada prorrogada fins dia 9 de maig de 2021, el Consell de Govern, fent ús de la tècnica prevista en el referit Reial decret, ha aprovat l'Acord de dia 27 de novembre de 2020 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària i s'aprova el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 201, de 28 de novembre).

En aquest nou pla de mesures excepcionals, l'epígraf V (mesures relatives a la comunitat educativa) especifica que els tràmits administratius s'han de dur a terme de manera preferentment telemàtica, així com també que els usuaris que ho necessitin poden dur a terme de manera presencial i amb cita prèvia els tràmits necessaris dels processos administratius relacionats amb la prestació de serveis educatius, amb les mesures de distanciament individual i col·lectiu, d'higiene i de protecció que estableixin els protocols sanitaris i de prevenció.

Això implica que en els processos d'admissió del curs 2021-2022 serà d'aplicació, per a cada un d'ells, la Instrucció que la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa dictarà sobre la tramitació telemàtica del procediment, que recollirà bàsicament les mateixes previsions del Decret 7/2020, de 8 de maig, en aquesta matèria.

Aquesta instrucció serà objecte de publicació en la pàgina web de l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància.

10. D'acord amb l'article 14 del Decret 64/2019, quan no existeixin places suficients per atendre totes les sol·licituds, l'admissió s'ha de regir per criteris prioritaris i per criteris complementaris, que s'han d'aplicar amb caràcter concurrent i que s'estableixen en aquest mateix article.

11. La Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, implica la redefinició de les relacions entre les famílies actuals, a causa de l'aparició de noves situacions de necessitat que la Llei tracta d'afrontar per tal d'aconseguir una protecció social, econòmica i jurídica d'aquestes situacions. Amb aquest objectiu, s'incorporen a la normativa d'escolarització nous criteris de barem per tal de tenir en compte la diversa realitat de les famílies que mereixen atenció: famílies monoparentals, famílies en risc social i víctimes de violència masclista, famílies amb persones en situació de dependència o amb persones amb discapacitat i famílies en situació d'especial vulnerabilitat econòmica.

12. Com a conseqüència de la publicació de la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència, es va modificar  la redacció de l'article 84.2 de la LOE, modificada per la Llei 3/2020, de 29 de desembre, i, per donar compliment als nous canvis, s'ha afegit com a criteri prioritari la situació d'acolliment familiar i la condició de víctima de terrorisme durant els processos d'admissió d'alumnes.

13. El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, en la disposició addicional única especifica que les referències normatives fetes en altres disposicions (en la Llei 13/1982, de 7 d'abril, d'integració social de les persones amb discapacitat; en la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, o en la Llei 49/2007, de 26 de desembre, d'infraccions i sancions en matèria d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat) s'entenen fetes als preceptes corresponents d'aquest Text refós.

14. L'article 4.2 del capítol II del Reial decret legislatiu esmentat en el punt anterior especifica que a tots els efectes tenen la consideració de persones amb discapacitat aquelles que tenen reconegut un grau igual al 33 % o superior. Així mateix, considera que tenen una discapacitat en grau igual al 33 % o superior els pensionistes de la Seguretat Social que tenguin reconeguda una pensió d'incapacitat permanent en el grau de total, absoluta o de gran invalidesa, i els pensionistes de classes passives que tenguin reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat.

15. El Text consolidat del Decret pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància, aprovat pel Decret 30/2020, de 28 de setembre, estableix, en el punt 3 de la disposició addicional segona, que les entitats privades que han signat un conveni de col·laboració amb la Conselleria d'Educació i Formació Professional constituiran una xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques per tal de garantir el dret a l'educació dels infants. Aquests convenis preveuen que aquests centres de la xarxa duguin a terme el procés d'escolarització d'acord amb la normativa que estableix el règim d'admissió d'alumnes a les escoles infantils publiques.

16. En el BOIB núm. 63, de 19 de maig de 2019, es va publicar la Resolució del conseller d'Educació i Universitat de 3 de maig de 2019 per la qual s'aprova el model de conveni de col·laboració entre el Govern de les Illes Balears i les entitats privades interessades per millorar l'oferta de places de primer cicle d'educació infantil i les condicions educatives de la primera infància.

17. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix en l'article 2.6 que la competència en l'impuls i foment de la implantació de l'educació 0-3 anys correspon a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

18. D'acord amb l'article 84.9 de la LOE, la matriculació d'un alumne en un centre públic o privat autoritzat de la xarxa educativa complementària suposa respectar-ne el projecte educatiu, sense perjudici dels drets reconeguts als alumnes i a les seves famílies en les lleis.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig).

2. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006 de 3 de maig, d'Educació (BOE núm. 340, de 30 de desembre)

3. La Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència (BOE núm. 180, de 29 de juliol).

4. El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social (BOE núm. 289, de 3 de desembre).

5. Reial Decret llei 20/2020, de 29 de maig, pel qual s'estableix l' ingrés mínim vital (BOE núm. 154, d'1 de juny).

6. La Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears (BOIB núm. 53, de 9 d'abril).

7. La Llei 29/2011, de 22 de setembre, de reconeixement i protecció integral a les víctimes del terrorisme (BOE núm. 229, de 23 de setembre).

8. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost, i BOE núm. 202, de 22 d'agost).

9. La Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies (BOIB núm. 97, de 7 d'agost).

10. El Decret 64/2019, de 2 d'agost, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que substitueix el Decret 37/2008 (BOIB núm. 107, de 3 d'agost).

11. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21 Ext., de 15 de febrer).

12. El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, de 5 de maig), afectat per l'Acord de Consell de Govern de 27 de maig de 2011 pel qual es corregeixen les errades del Decret 39/2011 (BOIB núm. 78, de 28 de maig).

13. El Decret 30/2020 de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància (BOIB núm. 167, de 29 de setembre)

14. La Resolució del conseller d'Educació i Universitat de 3 de maig de 2019 per la qual s'aprova el model de conveni de col·laboració entre el Govern de les Illes Balears i les entitats privades interessades per millorar l'oferta de places de primer cicle d'educació infantil i les condicions educatives de la primera infància (BOIB núm. 63, de 9 de maig)

15. L'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 3 de maig de 2012 que regula la convocatòria del procés d'admissió i matriculació d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de primer i segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, mòduls voluntaris de programes de qualificació professional inicial (PQPI) i batxillerat per al curs 2012-2013 (BOIB núm. 64, de 5 de maig).

16. L'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària i s'aprova el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 201, de 28 de novembre de 2020).

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Publicar les instruccions generals per als centres públics del primer cicle d'educació infantil i els centres de la xarxa educativa complementària de primer cicle d'educació infantil, que es recullen en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Publicar el calendari del procés d'admissió i matriculació d'alumnes de primer cicle d'educació infantil per al curs escolar 2021-2022, que es recull en l'annex 2 d'aquesta Resolució.

3. Publicar les zones escolars vigents per al procés d'admissió del curs acadèmic 2021-2022, que es recullen en l'annex 3 d'aquesta Resolució.

4. Publicar el barem de puntuació, que figura en l'annex 4 d'aquesta Resolució.

5. Publicar la documentació necessària per a aquests processos, la documentació que es pot consultar telemàticament i els aclariments per interpretar els criteris d'aplicació del barem, que figuren en l'annex 5 d'aquesta Resolució.

6. Incorporar, en l'annex 6, la clàusula de protecció de dades que figura en el Decret 64/2019, de 2 d'agost.

7. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, data a partir de la qual començarà a vigir.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que l'ha dictada en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 24 de febrer de 2021

La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa Amanda Fernández Rubí

 

ANNEX 1 Instruccions generals per als centres educatius

Primer

Matriculació d'alumnes en el GESTIB

Els centres educatius han de matricular en el GESTIB els alumnes que hagin obtingut plaça escolar al centre durant els períodes que estableix el calendari de l'annex 2.

Aquests alumnes han d'estar donats d'alta en el sistema de gestió educativa abans del 30 de juny de 2021.

Segon

Temporalització del procés

1. El procés d'escolarització es durà a terme d'acord amb el calendari establert en l'annex 2 i amb les indicacions estipulades pel Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions.

2. En el cas que, després del període de sol·licituds i com a resultat de la demanda de places per part de les famílies, sigui necessari fer un canvi de configuració del centre que no comporti un augment d'aules autoritzades, el centre haurà de sol·licitar l'esmentat canvi a través del GESTIB, dins el període establert, acompanyat d'una declaració responsable de compliment de la normativa per a la configuració sol·licitada i s'haurà d'informar a la Inspecció Educativa.

Aquesta nova configuració no podrà ser modificada fins a l'acabament del període de matrícula.

3. Finalitzat el procés d'admissió, només es manté vigent la llista d'espera del centre escollit en primera opció.

4. Els llistats d'alumnes no admesos en el procés d'admissió (llistes d'espera) han de romandre, en exposició pública, als centres i llocs que determini el titular del centre fins al 15 d'octubre de 2021, data en què acaba la vigència de les llistes d'espera. Les llistes d'espera s'activen a partir de l'endemà del termini del període de matrícula en període ordinari.

5. Durant aquest període, aquests llistats han de servir perquè, a mesura que al centre es generin vacants, es puguin adjudicar als alumnes no admesos, per rigorós ordre de puntuació en la llista; en el cas de produir-se aquesta circumstància, s'ha d'actualitzar la llista d'espera i s'ha d'exposar novament.

6. A partir del 15 d'octubre, els titulars dels centres poden decidir com gestionen des dels seus centres la matriculació dels infants fora de termini.

Tercer

Reserva de places per a alumnes amb necessitat específica de suport educatiu

D'acord amb el que disposa l'article 87 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), modificada per la  Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per tal d'assegurar la qualitat educativa, la cohesió social i la igualtat d'oportunitats per a tothom, la Conselleria d'Educació i Formació Professional ha de vetlar per garantir una adequada i equilibrada escolarització i atenció als alumnes amb necessitat específica de suport educatiu (NESE).

En aquest sentit, el Decret 64/2019, de 2 d'agost, estableix que, per tal de facilitar l'escolarització equilibrada i garantir el dret a l'educació de l'alumnat amb NESE, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, actualment Conselleria d'Educació i Formació Professional, reservarà fins a la finalització dels períodes de preinscripció i matrícula un nombre de places per a l'alumnat amb NESE en cada un dels centres.

El centre ha de reservar, com a mínim, una plaça del nombre total de places de cada grup per a alumnes amb NESE fins a l'acabament del període de sol·licituds. En cas que no s'hagi sol·licitat la plaça, aquesta passa a la condició d'ordinària.

D'acord amb l'article 5.2 del Decret 64/2019, de 2 d'agost, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes, i donades les particularitats del primer cicle d'educació infantil, els titulars poden fer una reserva de places per a alumnat amb NESE superior a l'establert en el paràgraf anterior. En aquests casos, aquests alumnes han de veure la seva condició de NESE revisada per part dels equips d'orientació educativa i psicopedagògica d'atenció primerenca (EAP) abans del procés d'escolarització del segon cicle d'educació infantil.

Aquests infants han d'acreditar aquesta situació mitjançant un informe dels serveis socials municipals o dels EAP.

Quart

Comissions d'escolarització

En el cas que hi hagi incidències durant el procés d'escolarització, es pot constituir una comissió d'escolarització que tengui com a funció la resolució de les esmentades incidències.

A les esmentades comissions d'admissió se'ls facilitarà tota la informació i documentació que necessitin per a l'exercici de les seves funcions i proposaran a la Conselleria d'Educació i Formació Professional les mesures que considerin adients, dins del que estableix la normativa vigent.

Aquestes comissions o òrgans han d'estar integrats per representants de la Conselleria d'Educació i Formació Professional, de l'Administració local, del professorat, dels centres educatius públics i dels privats de la xarxa educativa complementària, i dels pares, mares o tutors. També s'hi podrà requerir l'assistència de tècnics o professionals d'àmbits o programes específics que puguin ajudar en la presa de decisions.

 

 

ANNEX 2 Calendari del procés d'admissió i matriculació d'alumnes en el primer cicle d'educació infantil

1. Calendari general:

a. Presentació de sol·licituds:

  • Inici: 15 de març de 2021.                            
  • Finalització: 31 de març de 2021.

b. Llistes de puntuació provisionals: 14 de maig de 2021.          

c. Reclamacions:

  • Inici: 17 de maig de 2021.
  • Finalització: 19 de maig de 2021.

d. Llistes definitives: 31 de maig de 2021.

e. Matriculació:

  • Inici: 1 de juny de 2021.
  • Finalització: 16 de juny de 2021.

2. Els centres que participen en el procés d'escolarització són:

  • EI : centres públics que depenen de les diferents administracions públiques.
  • CEI de la Xarxa complementària: centres privats que han signat conveni de col·laboració amb la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

3. Abans de l'inici del període de sol·licituds, es penjaran a la web de l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància (http://www.caib.es/sites/primerainfancia/ca/inici-40478/?campa=yes) el llistat de centres de la xarxa complementària que participen en el procés d'escolarització.

 

ANNEX 3 Zones escolars

S'entén per zona escolar el municipi al qual pertany el centre educatiu de 1r cicle d'educació infantil, excepte en els casos de Calvià, Ciutadella i Maó, que es detallen a continuació.

Zones escolars de Calvià

Totes les zones de Calvià es consideren limítrofes entre si.

Centres de 1r cicle d'educació infantil

Zona: Calvià i es Capdellà

- Centre:

07015011

EI Calvià Vila

C. Costeta de la Música, 2, 07184 Calvià

Zona: Bendinat, Cas Català, ses Illetes i Portals Nous

- Centre:

07013051

EI Bendinat

C. de les Escoles, 4, 07183 Bendinat

 

Zona: Palmanova i Magaluf

- Centre:

07014788

EI Palmanova

C. de Josep Maria Quadrado, 9, 07181 Palmanova

Zona: Magaluf, Sol de Mallorca, Cala Vinyes, Portals Vells i sa Porrassa

- Centre:

07013474

EI Magaluf

C. dels Coloms, 17, 07181 Magaluf

Zona: Son Ferrer

- Centre:

07013176

EI Ocell del Paradís

C. de l'Ocell del Paradís, 113, 07181 Son Ferrer

Zona: Santa Ponça, Nova Santa Ponça i Costa de la Calma

- Centre:

07013218

EI Santa Ponça

C. del Puig Blanc, 28, 07180 Santa Ponça

Zona: Urbanització Galatzó i Santa Ponça

- Centre:

07013838

EI Es Molinet

Ctra. Santa Ponça-Calvià s/n, 07180 Santa Ponça

Zona: Peguera i es Capdellà

- Centre:

07013437

EI Es Picarol

C. dels Pins, 26, 07160 Peguera

Zona: Son Caliu, Costa d'en Blanes i Portals Nous

- Centre:

07013073

EI Na Burguesa

C. de Saragossa, 4, 07181 Palmanova

Zona: El Toro i Nova Santa Ponça

- Centre:

07013504

EI Es Vedellet

C. de Neptú, 59, 07182 el Toro

Zones escolars de Ciutadella

Centres  de 1r cicle d'educació  infantil

La informació es pot cosultar detallada en el mapa que es troba penjat a la pàgina web de l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància.

Zona A

- Delimitacions:

Urbanitzacions de la zona Nord-Oest de Ciutadella (Calan Blanes, Cales Piques i Torre del Ram).

 

​​​​​​​Els carrers frontera amb altres centres amb els que constitueix zona limítrof son: Camí de Son Salomó, Carrer de sa Costa de Sant Joan, Pla de Sant Joan i Passeig des Moll.

És zona limítrof amb els centres EI es Poriol, EI sa Galera i EI Roser Gener i CEI Xipell.

- Centre:

07007981

EI Es Mussol

Plaça de Jamma, s/n, 07760 Ciutadella

Zona B

- Delimitacions:

Urbanitzacions de la zona Sud de Ciutadella i l'urbanització de Son Oleo.

Els carrers frontera amb altres centres amb els que constitueixen zona limítrof son: Plaça des Born, Carrer de la Puríssima, part de l'Avinguda Capità Negrete, Carrer del Sud, Carrer de Sant Jordi, un petit tram del Carrer d'Alfons V, Carrer de la Pau, Plaça Europa i la carretera que va de Ciutadella al Cap d'Artrutx.

És zona limítrof amb els centres EI es Mussol i el CEI Xipell.

- Centre:

07014077

EI Es Poriol

C. de Tarragona, s/n, 07760 Ciutadella

07014466

EI Sa Galera

C. de sa Figuera, s/n, 07760 Urb.Son Blanc

Zona C

- Delimitacions:

Urbanització de Cala Morell i Polígon industrial.

Els carrers frontera amb altres centres amb els que constitueix zona limítrof son: Camí de Son Salomó, Carrer de la Costa de Sant Joan, Av. Francesc de Borja Moll, Av. de la Constitució, Carrer de la Creu, Carrer de Glosador Vivó, Carrer de Sant Antoni M Claret, Carrer de Josep Mascaró Pasarius.

És zona limítrof amb els centres EI es Mussol i CEI Xipell.

- Centre:

07013267

EI Roser Gener

C. Beat Josep Castell Camps, 11,

07760 Ciutadella

Zona D

- Delimitacions:

Zona rural del sud de la població.

Els carrers frontera amb altres centres amb els que constitueix zona limítrof son: Plaça des Born, Carrer de la Puríssima, part de l'Avinguda Capità Negrete, Carrer del Sud, Carrer de Sant Jordi, un petit tram del Carrer d'Alfons V, Carrer de la Pau, Plaça Europa i la carretera que va de Ciutadella al Cap d'Artrutx, Pla de Sant Joan, Carrer de la Costa de Sant Joan, Av. Francesc de Borja Moll, Av. de la Constitució, Carrer de la Creu, Carrer de Glosador Vivó, Carrer de Sant Antoni M Claret, Carrer de Josep Mascaró Pasarius.

És zona limítrof amb: EI Roser Gener, EI Es Mussol, EI Es Poriol i EI Sa Galera.

- Centre:

07008570

CEI Es Xipell

C/ Sor Àgueda, s/n, 07760 Ciutadella

 

​​​​​​​Zona única

- Delimitacions:

Tot el municipi de Ciutadella

- Centres:

07013668

EI Francesc de Borja Moll

Camí Vell, s/n, 07760 Ciutadella

07014089

EI Joguina

Plaça don Joan de Borbó, Comte de Barcelona, s/n, 07760 Ciutadella

Zones escolars de Maó

Totes les zones de Maó es consideren limítrofes entre si.

Centres de 1r cicle d'educació infantil

Zona A

- Delimitacions:

Domicilis inclosos dins la zona A del mapa i, a més:

  • Es Grau
  • POIMA

- Centres:

07008302

EI Es Busquerets

Av. Vives Llull, 20, 07703 Maó

07013681

EI Magdalena Humbert

C. Dalt de Sant Joan, 7, 07703 Maó

Zona B

- Delimitacions:

Domicilis inclosos dins la zona B del mapa i, a més:

  • Sa Mesquida
  • Es Murtar
  • Llucmaçanes
  • Camí de Baix
  • Camí de na Ferranda

- Centre:

07013231

EI Es Passerells

C. Sínia Costabella, s/n, 07702 Maó

Zona C

- Delimitacions:

Domicilis inclosos dins la zona C del mapa i, a més:

  • Serra Morena
  • Camí d'en Kane

- Centre:

07014491

EI Cap de Creus

C. Borja Moll, 34, 07702 Maó

 

​​​​​​​Zona D

- Delimitacions:

Domicilis inclosos dins la zona D del mapa i, a més:

  • Sant Antoni
  • Cala Partió
  • Colàrsega
  • Cos Nou
  • Estació Naval
  • Cala Rata
  • La Solana
  • La Mola
  • Cala Llonga

- Centre:

07008272

EI Fort de l'Eau

Av. Marius Verdaguer, 5, 07702 Maó

Zona Sant Climent

- Delimitacions:

Domicilis inclosos dins la població de Sant Climent i, a més:

  • Binixica
  • Es Canutells
  • Binidalí
  • Aeroport

- Centre:

07008430

EI Sant Climent

C. De l'Escola, 1, 07712 Sant Climent

 

ANNEX 4 Barem de puntuació

Criteris prioritaris

1. Hi ha germans matriculats al centre o el pare, la mare o els tutors hi fan feina:

a. Primer germà matriculat al centre: 5,5 punts.

b. Per cadascun dels germans següents: 4 punts.

c. El pare, la mare o algun tutor fa feina al centre: 5,5 punts.

d. El pare i la mare, o ambdós tutors, fan feina al centre: 9,5 punts.

En aquests casos, es dona el mateix tractament als infants que es troben tant en situació d'acolliment familiar simple o permanent com de preadopció o adopció. També reben el mateix tractament els infants que es troben en règim d'acolliment residencial.

2. Ubicació del domicili de l'alumne o del lloc de feina del pare, de la mare o d'algun tutor legal dins la zona del centre sol·licitat:

a. Domicili de l'alumne o, alternativament, lloc de feina del pare, de la mare o d'algun tutor legal, dins la zona del centre sol·licitat: 2 punts.

b. Per 1 any complet de residència continuada i ininterrompuda, o de feina continuada i ininterrompuda, dins la zona del centre sol·licitat: 2 punts.

c. Per 2 anys o més de residència continuada i ininterrompuda, o de feina continuada i ininterrompuda, dins la zona del centre sol·licitat: 1,5 punts.

Màxim: 5,5 punts.

Si es produeix un canvi de domicili o un canvi de lloc de feina dins la mateixa zona, es respectarà l'antiguitat al domicili o lloc de feina anterior.

Els subapartats a), b) i c) són acumulables. D'altra banda, s'ha d'escollir si es vol rebre puntuació pel domicili o pel lloc de treball.

3. Ubicació del domicili de l'alumne o del lloc de treball del pare, de la mare, de qualque tutor legal, dins una zona limítrofa al centre sol·licitat (només aplica als municipis zonificats a l'annex 3):

a. Domicili de l'alumne o, alternativament, lloc de feina del pare, de la mare, de qualque tutor legal, dins una zona limítrofa al centre sol·licitat: 1 punt.

b. Per un any complet de residència continuada i ininterrompuda, o de treball continuat i ininterromput, dins una zona limítrofa al centre sol·licitat: 1 punt.

c. Per dos anys o més de residència continuada i ininterrompuda, o de treball continuat i ininterromput, dins la zona limítrofa del centre sol·licitat: 0,75 punts.

Màxim: 2,75 punts.

Els subapartats a), b) i c) són acumulables. D'altra banda, s'ha d'escollir si es vol rebre puntuació pel domicili o pel lloc de treball.

Les puntuacions corresponents a l'apartat 2 i a l'apartat 3 no es poden sumar.

Si es produeix un canvi de domicili o un canvi de lloc de treball dins la mateixa zona escolar, es respectarà l'antiguitat del domicili anterior o lloc de treball anterior.

4. Per a la resta dels domicilis: 0 punts.

5. Renda per càpita de la unitat familiar corresponent a l'exercici fiscal de 2019:

a. Renda familiar igual o inferior al salari mínim interprofessional: 1,5 punts.

b. Renda familiar superior al salari mínim interprofessional i inferior o igual al doble del salari mínim interprofessional: 1 punt.

c. Renda familiar superior al doble del salari mínim interprofessional i inferior o igual al triple del salari mínim interprofessional: 0,5 punts.

d. Renda superior al triple del salari mínim interprofessional: 0 punts.

6. Pertinença a família nombrosa:

a. Família nombrosa especial: 2 punts.

b. Família nombrosa general: 1 punt.

c. Família monoparental assimilable a família nombrosa (és a dir, famílies monoparentals amb dos o més fills, o bé famílies monoparentals amb un fill amb discapacitat reconeguda del 33 % o superior) en virtut dels articles 6 i 7.7 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies: 1 punt.

7. Alumnat nascut de part múltiple (1 punt).

Germans de parts múltiples que sol·liciten plaça al mateix curs i nivell educatiu.

8. Família monoparental (1 punt).

D'acord amb l'article 7.1 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, són famílies monoparentals les que estan formades per un o més fills que compleixen els requisits prevists a l'article 7.3 de la mateixa llei i que depenen econòmicament d'una sola persona progenitora, tutora, acollidora o adoptant amb qui conviuen. Aquest criteri també pot aplicar-se en els casos següents:

a. La família en la qual el progenitor amb fills al càrrec conviu al mateix temps amb una altra persona o persones amb qui no té cap relació matrimonial o unió estable de parella, d'acord amb la legislació civil.

b. La família en la qual el progenitor que té la guarda dels fills no percep cap pensió per aliments d'aquests fills establerta judicialment, ha interposat la corresponent denúncia o reclamació civil o penal, i acredita que la denúncia ha estat admesa a tràmit i que s'ha iniciat una execució per a les reclamacions.

c. La família en la qual el progenitor amb fills a càrrec ha sofert abandonament de família per part de l'altre progenitor o convivent.

 

​​​​​​​9. Condició de víctima de violència de gènere o de terrorisme (3 punts).

Aquest apartat inclou:

  • Famílies en les quals la dona o els fills al càrrec han sofert violència masclista.

D'acord amb l'article 8.1 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, així com els articles 104.3 d) i 121 de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, s'entén com a aplicable aquest criteri quan alguna d'aquestes situacions es donen en algun dels membres del nucli familiar encara que no sigui el menor per a qui se sol·licita l'escolarització.

  • Víctima de terrorisme.

Es refereix a les víctimes i les seves famílies o a les persones que hagin sofert danys com a conseqüència de l'acció terrorista.

10. Concurrència de discapacitat en l'alumne o en el pare, la mare, algun tutor legal o en algun germà:

a. En l'alumne: 1 punt.

b. En el pare, la mare, el tutor, la tutora o algun dels germans: 1 punt.

Màxim: 2 punts.

11. Acolliment de l'alumne:

L'alumne (sol·licitant) es troba en situació d'acolliment familiar: 1 punt.

Criteris complementaris

1. Concurrència en l'alumne d'una malaltia crònica (1 punt).

Per valorar la malaltia crònica, la Conselleria d'Educació i Formació Professional, a través dels centres docents que realitzen el barem, prendrà en consideració algun dels dos criteris següents:

a. Que la malaltia crònica de l'alumne consti en el llistat de malalties cròniques en pediatria. El llistat és el següent:

  • Errors congènits del metabolisme: fenilcetonúria, deficiència d'acil-CoA- deshidrogenasa de cadena mitjana (MCAD), deficiència de 3-hidroxiacil-CoA- deshidrogenasa de cadena llarga (LCHAD), acidèmia glutàrica de tipus I (GA-I).
  • Reumàtiques: artritis reumàtica juvenil, lupus eritematós sistèmic (LES).
  • Digestives: malaltia inflamatòria intestinal (malaltia de Crohn, colitis ulcerosa), pancreatitis.
  • Respiratòries: fibrosi quística.
  • Cardiovasculars: cardiopaties congènites que precisen intervenció quirúrgica, tractament farmacològic i/o amb risc de mort sobtada.
  • Oncològiques.
  • Nefrolítiques: insuficiència renal crònica, trasplantat renal, síndrome nefròtica.
  • Endocrines: hipotiroïdisme congènit, hiperplàsia adrenogenital congènita, diabetis mellitus.
  • Neurològiques: epilèpsia.
  • Hematològiques: hemofília, anèmia de cèl·lules falciformes.
  • Espina bífida.
  • Fissura labiopalatina.
  • Immunodeficiències.
  • Al·lèrgia alimentària, al làtex i/o als himenòpters amb risc alt d'anafilaxi.

b. Que l'alumne tengui una malaltia crònica greu o una malaltia rara que requereixi una intervenció sanitària immediata específica.

2. Aquells alumnes l'escolarització dels quals vengui motivada pel trasllat de la unitat familiar a causa de la mobilitat forçosa de qualsevol dels pares (1 punt).

3. Famílies en risc social (3 punts).

Aquest apartat inclou:

a. Famílies amb menors d'edat que han estat objecte de declaració de risc per part de l'administració competent en matèria de protecció de menors (consells insulars).

b. Famílies en què es produeixi un retorn posterior de mesures administratives de protecció (consells insulars).

c. Famílies en què hi ha menors sobre els quals s'han adoptat mesures de justícia juvenil (Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies).

4. Famílies amb persones en situació de dependència o amb persones amb discapacitat (2 punts).

Aquest apartat inclou:

a. Les famílies en què viuen persones que tenguin reconeguda la situació de dependència en grau II i grau III, d'acord amb la normativa vigent.

b. Les famílies amb persones amb discapacitat a càrrec en les quals viu algun descendent, ascendent o parent en línia directa o de consanguinitat fins al segon grau que acrediti un grau de discapacitat igual al 33 % o superior.

5. Famílies en situació vulnerabilitat econòmica especial (2 punts).

S'entén per famílies en situació d'especial vulnerabilitat econòmica les famílies beneficiàries de la renda social garantida o de la renda mínima d'inserció o de l'ingrés mínim vital o bé les que tenen el subsidi d'atur com a únic ingrés.

6. Altres circumstàncies rellevants justificadament apreciades per l'òrgan competent del centre, d'acord amb els criteris objectius establerts en aquest apartat, que els centres han de fer públiques abans de l'inici del procés d'admissió i que s'han de publicar en les convocatòries anuals corresponents (1 punt).

Aquestes circumstàncies poden ser les següents:

a. Alumnes amb necessitats educatives especials de tipus motrius, sensorials i auditives que optin a ocupar una plaça en algun dels centres especialment dotats i adaptats per atendre les necessitats educatives especials associades a aquestes tipologies.

b. El pare i la mare o ambdós tutors fan feina.

Aquestes circumstàncies les ha de triar el titular del centre, oït el consell escolar. En aquest cas, la reunió del consell escolar s'ha de fer abans de la data d'inici de la sol·licitud de reserva de plaça.

Als centres de la xarxa educativa complementària que no tenguin consell escolar, s'hi haurà de constituir una comissió de valoració, amb les mateixes funcions, formada per:

  • una persona en representació de la titularitat del centre
  • una persona en representació del claustre
  • un pare o mare escollit per sorteig
  • una persona en representació de l'equip d'atenció primerenca (EAP) o un tècnic de la regidoria municipal competent en matèria d'afers socials o educació

Els centres poden triar les circumstàncies que considerin pertinents i valorar-les segons el seu criteri. Poden donar una fracció del punt a una o a les dues circumstàncies. No es pot atorgar més de 0,5 punts a una sola circumstància.

Tots els centres, abans de l'inici del procés d'escolarització, han de comunicar a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, mitjançant la seva introducció en el GESTIB, el resultat de l'elecció d'aquestes circumstàncies i els criteris de repartiment del punt abans de l'inici dels processos d'escolarització.

Criteris de desempat

En cas d'empat, s'ha de dirimir amb la consideració específica de la major puntuació obtinguda en els criteris següents, per aquest ordre:

a. Major puntuació obtinguda en l'apartat de germans matriculats al centre o pel fet que el pare, la mare, el tutor o la tutora hi facin feina.

b. Major puntuació obtinguda en l'apartat de proximitat del domicili de l'alumne.

c. Major puntuació obtinguda en l'apartat de proximitat del lloc de feina d'algun dels progenitors o tutors.

d. Major puntuació obtinguda en l'apartat de víctima de violència de gènere.

e. Major puntuació obtinguda en l'apartat víctima de terrorisme.

f. Major puntuació obtinguda en l'apartat de família nombrosa.

g. Major puntuació obtinguda en l'apartat de la renda per càpita de la unitat familiar.

h. Major puntuació obtinguda en l'apartat de concurrència d'alguna discapacitat en l'alumne, en els pares, mares o tutors legals o en algun germà.

i. Major puntuació obtinguda en l'apartat d'alumnes nascuts de part múltiple.

j. Major puntuació obtinguda en l'apartat de família monoparental.

k. Major puntuació obtinguda en l'apartat d'acolliment familiar de l'alumne.

l. Si persisteix l'empat, per dirimir aquesta situació s'ha d'efectuar un sorteig públic a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, presidit per la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa o persona en qui delegui, després del termini de presentació de les sol·licituds.

En el moment de fer la sol·licitud, s'assignarà a cadascuna un número. Un cop es tenguin totes les sol·licituds, s'ordenaran alfabèticament a partir dels llinatges dels sol·licitants. El sorteig es durà a terme mitjançant un programa informàtic i decidirà el número de sol·licitud a partir de la qual s'ha de seguir l'ordre alfabètic per fer les adjudicacions. Es tendran en compte els dos llinatges de la sol·licitud corresponent a aquest número, i a partir d'aquests dos llinatges (o d'un llinatge en el cas de llinatge únic) s'adjudicarà plaça en ordre ascendent. Els dos llinatges (o llinatge en cas de llinatge únic) corresponents al número de sol·licitud extret en el sorteig es publicaran en la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, i a la web del Servei d'Escolarització.

Les normes a tenir en compte per a l'ordenació alfabètica de les sol·licituds són les següents:

  • Els llinatges que es tendran en compte en el sorteig seran els que figuren literalment en el DNI, NIE o passaport del sol·licitant.
  • L'ordre dels llinatges seguirà estrictament l'ordre ascendent de l'abecedari espanyol, sense excepcions per dígrafs, ni per accents o dièresis. Els llinatges amb guió o apòstrof es classificaran com si no en tenguessin.
  • Si el sol·licitant té només un llinatge en el seu DNI, NIE o passaport, només figurarà aquest llinatge. Les sol·licituds amb un únic llinatge precediran les que presentin aquest mateix llinatge seguit d'un segon.

 

ANNEX 5 Documentació a presentar i aclariments sobre els criteris d'aplicació del barem

Règim general de les sol·licituds i documentació

1. Les sol·licituds s'han de dur a terme de manera preferentment telemàtica d'acord amb el procediment que desenvoluparà la corresponent instrucció de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa. La mateixa instrucció regularà els casos en què els participants podran fer una sol·licitud presencial.

Per poder tramitar una sol·licitud, aquesta ha de contenir almenys la informació següent:

  • Dades personals de l'alumne sol·licitant: nom, llinatges, data de naixement i adreça completa de residència.
  • Dades personals del pare, mare i/o tutor o tutora legal: nom, llinatges, data de naixement, document d'identitat i adreça completa d'almenys un dels tutors.
  • Curs sol·licitat i centre escollit en primera opció (els infants nascuts l'any 2021 corresponen a 1r educació infantil, els infants nascuts al 2020 corresponen a 2n educació infantil i els infants nascuts al 2019 corresponen a 3r educació infantil).

2. La sol·licitud ha d'estar signada pels tutors que ostenten la pàtria potestat. En el cas que aquesta només recaigui sobre un tutor, s'ha de presentar el document justificatiu d'aquesta circumstància.

La sol·licitud d'escolarització ha d'estar signada pels dos pares o tutors perquè desplegui efectes. La mateixa regla s'ha d'observar en el cas de pares divorciats o separats, excepte que una resolució judicial atorgui la pàtria potestat a un dels pares o estableixi un règim específic al respecte i/o sobre l'escolarització dels fills i se n'aporti la documentació justificativa.

En qualsevol altre cas, és necessari presentar la documentació que acredita

que no ha estat possible aconseguir la signatura de l'altre pare, mare o tutor i, a més a més, signar una declaració responsable. Aquesta via excepcional pot donar lloc, en el seu cas, a la revocació de l'escolarització si l'Administració educativa té constància d'ofici o d'instància de part d'alguna irregularitat o vici determinant.

El centre escolar receptor de la sol·licitud ha de comprovar que la documentació al·legada coincideix amb l'aportada. A petició del sol·licitant, el centre pot segellar una còpia de la sol·licitud presentada, que li ha de servir de resguard.

3. Quan es presenti una sol·licitud amb dades o documents falsos, la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, prèvia instrucció del corresponent procediment amb l'audiència a l'interessat, ha de dictar una resolució que comportarà la pèrdua de la plaça adjudicada i l'adjudicació d'una nova plaça d'ofici en funció de les vacants existents. El mateix règim és aplicable als casos d'ocultació de la informació requerida per al procés d'admissió.

Sense perjudici d'aquest règim, si l'Administració educativa detecta irregularitats de qualsevol tipus o falsedats en les sol·licituds presentades, actuarà d'ofici i ho posarà en coneixement de l'òrgan judicial competent o davant la Fiscalia.

En cas que les irregularitats siguin comeses per part dels centres educatius, seran objecte de les sancions que preveu la normativa.

4. En els casos que s'hagi signat un conveni d'interoperabilitat entre la Conselleria d'Educació i Formació Professional i l'administració corresponent, no fa falta presentar la documentació en paper.

A efectes de valoració en el barem, és requisit indispensable que la circumstància al·legada pel sol·licitant es compleixi efectivament en el moment en què presenta la sol·licitud. A més, la data d'emissió de tota la documentació que es presenti ha de ser anterior a la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds.

Criteris de barem i documentació justificativa

1. En els criteris en què així ho indiquin, es pot al·legar la condició de família reconstituïda. En aquests casos, es consideren com a tal:

a. Els matrimonis o parelles estables oficialment reconegudes, en què ambdós progenitors aporten fills al nucli familiar i, simultàniament, en tenen la guarda i custòdia. Aquests fills es consideren germans.

b. Els matrimonis o parelles estables oficialment reconegudes, en què el cònjuge del pare, la mare, el tutor o la tutora té la guarda i custòdia de l'alumne que sol·licita la plaça.

c. En el cas que, sense haver-hi una relació paternofilial, algun dels progenitors ostenti una tutela legal o guarda de fet.

La condició de família reconstituïda s'acredita mitjançant:

  • Certificat d'inscripció del matrimoni en el Registre Civil o certificat d'inscripció en el Registre de Parelles Estables.
  • Sentència judicial o conveni en què s'indiqui que es té la guarda i custòdia dels menors als quals fa referència el criteri al·legat.
  • Document que justifica la tutela legal o guarda de fet, en el cas de relacions que no siguin paternofilials.

2. Per acreditar la situació d'acolliment, de preadopció o d'adopció, cal presentar la resolució administrativa de la mesura jurídica o, si no n'hi ha, un certificat emès per l'entitat corresponent (l'Institut Mallorquí d'Afers Socials —IMAS—, el Servei Insular de Família del Departament de Benestar Social del Consell Insular de Menorca, el Consell Insular d'Eivissa o el Consell Insular de Formentera).

3. Quant a la documentació justificativa dels criteris del barem de puntuació:

a. Germans matriculats al centre i/o el pare, la mare, el tutor o la tutora hi fan feina:

  • La puntuació d'aquest criteri també es pot obtenir al·legant la situació de família reconstituïda per mitjà de la documentació establerta en el punt 1 de l'apartat «Criteris de barem i documentació justificativa» d'aquest annex.
  • S'entén que el pare, la mare, el tutor o la tutora de l'alumne sol·licitant fan feina al centre quan formen part del personal docent o no docent adscrit al centre per l'administració competent, ja siguin funcionaris públics o treballadors amb contracte laboral. Igualment, té aquesta consideració el personal dels centres de la xarxa complementària inclòs en el compte de cotització. Queda exclòs d'aquest concepte el personal d'entitats amb contracte administratiu i de les associacions de mares i pares que prestin serveis al centre.
  • En el cas de germans amb un progenitor en comú o de pares, mares, o tutors legals, si les seves dades consten en la sol·licitud, la puntuació d'aquest criteri s'ha d'atorgar d'ofici pel centre. En la resta de casos (famílies reconstituïdes), el sol·licitant ha d'aportar la documentació justificativa.
  • En cas d'adopció, preadopció o acolliment, s'ha de presentar la documentació establerta en el punt 2 de l'apartat «Criteris de barem i documentació justificativa» d'aquest annex.

b. Domicili de l'alumne:

  • S'ha de presentar un certificat d'empadronament de l'alumne o dels pares, tutors legals o acollidors expedit per l'ajuntament, amb indicació de l'antiguitat de les darreres variacions padronals.
  • Si es produeix un canvi de domicili dins la mateixa zona escolar, es respectarà l'antiguitat al domicili anterior.
  • En cas d'adopció, preadopció o acolliment, s'ha de presentar la documentació prevista en el punt 2 de l'apartat «Criteris de barem i documentació justificativa» d'aquest annex.
  • Per als casos d'acolliment, de preadopció o d'adopció, es té en compte l'antiguitat d'empadronament de la família, presentant un certificat d'empadronament dels tutors legals o dels acollidors.
  • Quan es tracti d'alumnes que estiguin en centres d'acolliment residencial en institucions públiques o privades, s'ha d'atorgar la màxima puntuació establerta en l'apartat de domicili dins la zona d'influència, prèvia justificació de la situació.
  • Sempre que s'autoritzi en la sol·licitud, es consultarà telemàticament el certificat d'empadronament en vigor de l'alumne en cas que sigui d'un municipi adherit a la plataforma d'interoperabilitat de les Illes Balears. Podeu consultar aquests municipis en la pàgina web d'interoperabilitat de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura amb el codi de certificat SCDHPAJU (http://www.caib.es/sites/interoperabilitat/ca/servei_propi_scdhpaju-64436/).
  • En el cas dels certificats dels pares, tutors legals o acollidors, s'han de presentar en paper.

c. Lloc de feina del pare, la mare, el tutor o la tutora:

  • La puntuació d'aquest criteri també es pot obtenir al·legant la situació de família reconstituïda i presentant la documentació establerta en el punt 1 de l'apartat «Criteris de barem i documentació justificativa» d'aquest annex.
  • S'ha de presentar un certificat d'empresa amb indicació de l'antiguitat i l'adreça exacta del lloc de feina i un informe de vida laboral o equivalent d'una altra mutualitat.
  • Els treballadors autònoms que facin feina per compte propi han de presentar, a més de la vida laboral o equivalent d'una altra mutualitat, un certificat de la situació en el cens d'activitats econòmiques.
  • En els casos de contractes amb modalitat fixa discontínua, es tendrà en compte, respecte de la relació en vigor, l'antiguitat del primer contracte subscrit amb la mateixa modalitat de contracte amb la mateixa empresa i que s'ha d'acreditar documentalment amb un informe de vida laboral.
  • Si es produeix un canvi de lloc de feina dins la mateixa zona escolar, s'ha de respectar l'antiguitat del lloc de feina anterior.

d. Renda per càpita de la unitat familiar:

  • Per valorar aquest criteri s'ha de tenir en compte la declaració de la renda de les persones físiques de l'exercici de 2019.
  • Només es valoren els certificats emesos per l'Agència Tributària de l'Estat, que subministrarà directament les dades necessàries a l'Administració educativa, per la qual cosa no s'ha de presentar cap certificat. En cas que la persona interessada no tengui un DNI, s'ha de presentar la corresponent declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques en paper.
  • Si l'any 2019 la guarda i custòdia era compartida, es consultarà la declaració de la renda d'ambdós progenitors. Si la guarda i custòdia era exclusiva d'un dels dos progenitors i es justifica documentalment aquesta circumstància, només es consultarà la declaració de la renda del progenitor custodi. Si en la sol·licitud només hi consten les dades d'un únic progenitor i no es justifica que aquest tenia la guarda i custòdia en exclusiva, no es valorarà aquest apartat del barem.

e. Situació de família nombrosa i/o monoparental:

  • La situació de família nombrosa s'ha d'acreditar mitjançant el títol oficial en vigor expedit a aquest efecte per l'òrgan competent, de conformitat amb el que preveu el Decret 28/2020, de 21 de setembre.
  • Com a conseqüència de l'aprovació de la Llei 8/2018, la condició de família monoparental s'ha d'acreditar mitjançant el títol oficial en vigor expedit a aquest efecte per l'òrgan competent de conformitat amb el que preveu el Decret 28/2020, de 21 de setembre. En aquest cas, s'atorgarà la puntuació per família nombrosa general (1 punt). En cap cas es pot acumular la puntuació per família nombrosa general i la de família monoparental en aquest apartat.
  • Sempre que s'autoritzi en la sol·licitud, es consultarà telemàticament el títol de família nombrosa expedit per l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (Consell Insular de Mallorca) o pel Departament de Benestar Social (Consell Insular de Menorca) sense necessitat de presentar el document en paper. En el cas d'Eivissa i Formentera, s'ha de presentar el document en paper.

f. Violència de gènere:

Respecte a les famílies en què la dona o fills a càrrec ha patit violència masclista s'ha de presentar algun dels documents següents, que han de justificar suficientment la situació de víctima de violència masclista:

  • Una ordre de protecció a favor de la víctima.
  • Una sentència condemnatòria.
  • Un informe del Ministeri Fiscal que indiqui l'existència d'indicis que la demandant és víctima de violència de gènere, fins que es dicti l'ordre de protecció.
  • Una resolució judicial amb la qual s'hagin acordat mesures cautelars per a la protecció de la víctima.
  • Un informe de l'administració competent en matèria de serveis socials o de la casa d'acolliment, o bé un informe de l'Institut Balear de la Dona, l'Oficina de la Dona del Consell Insular d'Eivissa o l'òrgan competent del Consell Insular de Menorca o de l'organisme insular o autonòmic competent.

g. Víctima de terrorisme:

  • S'ha de presentar una resolució administrativa del Ministeri d'Interior en què es reconegui la indemnització a una víctima de terrorisme o bé un certificat expedit a l'efecte pel Ministeri d'Interior.

h. Discapacitat de l'alumne:

  • Tenen la consideració de persones amb discapacitat les que tenen reconegut un grau de discapacitat igual al 33 % o superior.
  • S'ha d'acreditar mitjançant certificat emès per l'òrgan competent que indiqui el tipus i el grau de discapacitat.
  • Sempre que s'autoritzi en la sol·licitud, únicament es consultaran telemàticament els certificats emesos pel Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència de la Conselleria d'Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears, sense necessitat de presentar el document en paper.

i. Discapacitat del pare, mare, tutors o germans:

  • La puntuació d'aquest criteri també es pot obtenir al·legant la situació de família reconstituïda i presentant la documentació establerta en el punt 1 de l'apartat «Criteris de barem i documentació justificativa» d'aquest annex.
  • A tots els efectes tenen la consideració de persones amb discapacitat: ·
    • Les que tenen reconegut un grau de discapacitat igual al 33 % o superior.
    • Els pensionistes de la Seguretat Social per incapacitat permanent total, absoluta o gran invalidesa.
    • Els pensionistes de classes passives de jubilació o retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat.
  • La documentació acreditativa pot ser:
    • Un certificat emès per l'òrgan competent que indiqui el tipus i el grau de discapacitat.
    • Una resolució o certificat expedits per l'Institut de Majors i Serveis Socials (IMSERSO) o un òrgan competent de la comunitat autònoma corresponent.
    • Una resolució de l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) de reconeixement de la condició de pensionista per incapacitat permanent total, absoluta o gran invalidesa.
    • Una resolució ministerial de reconeixement de pensió de jubilació o retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat.
  • La puntuació màxima que es pot sumar en aquest apartat és d'1 punt.
  • Sempre que s'autoritzi en la sol·licitud, únicament es consultaran telemàticament els certificats emesos pel Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència de la Conselleria d'Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears, sense necessitat de presentar el document en paper.
  • Per a la consulta telemàtica de la discapacitat del germà, aquest ha de ser menor d'edat i les seves dades han d'estar introduïdes en el GESTIB. En cas contrari, s'haurà de presentar el document en paper.

j. Situació d'acolliment familiar:

  • S'ha de presentar la resolució administrativa de la mesura jurídica o, si no n'hi ha, un certificat emès per l'entitat corresponent (l'Institut Mallorquí d'Afers Socials —IMAS—, el Servei Insular de Família del Departament de Benestar Social del Consell Insular de Menorca, el Consell Insular d'Eivissa o el Consell Insular de Formentera).

l. Malaltia crònica de l'alumne:

  • Únicament es tenen en consideració les malalties cròniques recollides en l'annex 4 d'aquesta Resolució.
  • Per poder aconseguir el punt per aquest criteri, la família ha de presentar un certificat mèdic que acrediti que l'alumne que sol·licita la plaça escolar pateix alguna d'aquestes circumstàncies.
  • L'acreditació s'ha de fer mitjançant un certificat mèdic oficial, en el qual hi han de constar la identificació del facultatiu, la seva signatura, el número de col·legiat, la malaltia que pateix l'alumne i la data d'expedició del certificat (per ser vàlid ha de ser llegible i comprensible). En cas d'al·lèrgia amb risc alt d'anafilaxi, s'ha d'entregar un informe de l'especialista hospitalari.
  • Aquest certificat ha d'anar acompanyat de la clàusula de protecció de dades convenientment signada que ha de facilitar el centre educatiu (annex 6 d'aquesta Resolució)
  • Les sol·licituds d'admissió s'han d'excloure quan es demostri que en l'emissió del certificat mèdic s'han produït irregularitats o les dades han estat falsejades.

m. Mobilitat forçosa de la unitat familiar:

  • La puntuació d'aquest criteri també es pot obtenir al·legant la situació de família reconstituïda i presentant la documentació establerta en el punt 1 de l'apartat «Criteris de barem i documentació justificativa» d'aquest annex.
  • La mobilitat forçosa per causes laborals s'ha d'acreditar mitjançant un informe de vida laboral o equivalent d'una altra mutualitat, a més d'un certificat o carta emesa per l'empresa en la qual es notifiqui el trasllat.
  • Només es pot al·legar el trasllat forçós per motius laborals si aquest es produeix amb posterioritat a la finalització del període de sol·licitud de places del curs anterior (2020-2021).
  • Es considera mobilitat forçosa del treballador tant la del treballador que ve de fora (territori nacional o l'estranger) a treballar a les Illes Balears com la que es dona entre illes o entre municipis d'una mateixa illa.
  • També es pot acreditar la mobilitat forçosa per motius mèdics, que s'ha de justificar mitjançant un informe mèdic en què consti el tractament a seguir que requereix el canvi de domicili, així com la documentació que acrediti el nou domicili.

n. Famílies en risc social:

  • Respecte a les famílies en risc social (punt 3.a) de l'apartat «Criteris complementaris» de l'annex 3): s'ha d'acreditar, segons els casos, o bé a través de la resolució administrativa de declaració de risc de l'òrgan competent en matèria d'actuacions de risc (consell insular respectiu o organisme autonòmic competent), o bé mitjançant el conveni d'intervenció social i educatiu familiar entre la família del menor d'edat i els serveis socials del municipi. Per a la valoració d'aquesta situació, la documentació acreditativa d'aquest apartat ha de ser posterior al dia 29 de maig de 2019, data en què va entrar en vigor la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears.
  • Respecte a les famílies en què es produeixi un retorn posterior a mesures administratives de protecció (punt 3.b) de l'apartat «Criteris complementaris» de l'annex 3): s'acredita mitjançant la resolució administrativa de l'òrgan competent en matèria de menors del consell insular respectiu o de l'organisme autonòmic competent.
  • Respecte a les famílies en què hi ha menors respecte als quals s'han adoptat mesures de justícia juvenil (punt 3.c) de l'apartat «Criteris complementaris» de l'annex 3): s'ha de presentar el certificat del Servei d'Execució de Mesures de Justícia Juvenil de la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies del Govern de les Illes Balears o de l'organisme autonòmic competent.
  • Famílies amb persones en situació de dependència o amb persones amb discapacitat:
  • S'ha de presentar una resolució o certificat de reconeixement de la situació de discapacitat o dependència, respectivament, de la Direcció General d'Atenció a la Dependència del Govern de les Illes Balears o de l'organisme autonòmic competent. En el cas que el document aportat sigui un certificat, el sol·licitant, a més, ha d'aportar un certificat d'empadronament per tal de justificar que la persona cuidadora i la persona amb discapacitat conviuen.

p. Famílies en situació d'especial vulnerabilitat econòmica:

  • Amb relació a la renda social garantida, correspon a la Direcció General de Serveis Socials del Govern de les Illes Balears o o de l'organisme autonòmic competent l'expedició de la resolució o d'un certificat vigent en la data de presentació que confirmi que la persona interessada rep aquests diners.
  • Pel que fa a la renda mínima d'inserció, correspon als consell insulars o a l'organisme autonòmic competent la seva concessió i l'expedició de la resolució o d'un certificat vigent a la data de presentació que confirmi que la persona interessada rep aquests diners.
  • Correspon al Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) la concessió del subsidi d'ocupació. L'Administració educativa rebrà per via telemàtica les dades del SEPE i de les altres administracions que han de confirmar que aquesta prestació econòmica és l'únic ingrés de la unitat familiar. Per tant, no s'ha de presentar cap certificat.
  • En relació a la percepció de l'ingrés mínim vital, correspon al Instituto Nacional de la Seguridad Social la seva concessió i és necessari que l'interessat aporti la documentació (resolució o certificat) que acrediti fefaentment la percepció d'aquesta prestació.

Documents adjunts