Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 16093
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 24 de febrer de 2021 per la qual es despleguen determinats aspectes per al curs escolar 2021-2022 dels processos d’admissió i matriculació d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics i als centres de la xarxa educativa complementària en els nivells de primer cicle d’educació infantil
Fets
1. El punt 7 de l'article 14 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), segons la redacció establerta per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE), estableix el següent:
El Govern, en col·laboració amb les comunitats autònomes, ha de determinar els continguts educatius del primer cicle de l'educació infantil d'acord amb el que preveu aquest capítol. Així mateix, ha de regular els requisits de titulació dels seus professionals i els que hagin de complir els centres que imparteixin el cicle esmentat, relatius, en tot cas, a la relació numèrica alumne-professor, a les instal·lacions i al nombre de llocs escolars.
2. El Decret 64/2019, de 2 d'agost, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que substitueix el Decret 37/2008, deroga expressament el Decret 37/2008, de 4 d'abril, així com també qualsevol altra norma d'igual rang o inferior en tot allò que s'oposi al seu contingut o el contradigui.
3. El punt 3 de l'article 1 del Decret 64/2019, estableix:
L'admissió d'alumnes per cursar ensenyaments de primer cicle d'educació infantil, formació professional, ensenyaments de règim especial i ensenyaments d'adults a centres sostinguts amb fons públics, ha d'atendre la regulació que, en el marc dels principis generals que estableix el present decret, determini a aquests efectes la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
4. El Decret 64/2019 habilita el conseller d'Educació, Universitat i Recerca, actualment, conseller d'Educació i Formació Professional, a dictar les disposicions administratives necessàries en aquest àmbit, però les circumstàncies provocades per la pandèmia de la COVID-19 no ha fet possible el desplegament normatiu a través d'una ordre. Per això, cal entendre que l'Ordre del conseller de dia 3 de maig de 2012, derogada per l'Ordre de 7 d'abril del 2016 (BOIB de 09/04/16, núm. 45), a excepció dels preceptes que fan referència al primer cicle d'educació infantil, és vigent en tot allò que no s'oposi al contingut del Decret o no el contradigui.
Això no obstant, davant la necessitat de fer-se càrrec amb caràcter imminent del proper curs escolar 2021-2022, es dicta aquesta Resolució que, en primer lloc, deixa sense efectes la dictada dia 3 de març de 2020 (BOIB núm. 29, de 7 de març) i, en segon lloc, s'adequa al contingut del Decret 64/2019 i, a més, en desplega determinats aspectes.
Tot això sense perjudici de l'aprovació de l'ordre del conseller que ha de desplegar el Decret 64/2019.
5. La referida normativa autonòmica es veu afectada per la recent aprovació de la LOMLOE. La present Resolució pretén recollir únicament aquells aspectes que, en matèria d'admissió d'alumnat per al curs 2021-2022, provenen directament del canvi de regulació operat per l'Estat, sense perjudici de la necessitat de revisar la normativa autonòmica en altres qüestions que també són objecte de la reforma.
6. Així, al llarg d'aquesta Resolució ja es contemplen les adaptacions necessàries en matèria de criteris d'admissió i la seva classificació. En aquest sentit, apareixen tres nous criteris prioritaris, que són: alumnat nascut de part múltiple, família monoparental i condició de víctima de violència de gènere o de terrorisme (aquest darrer de terrorisme no figura en la normativa autonòmica), la qual cosa suposa la reconversió de criteris complementaris a prioritaris.
En relació amb la regla del còmput del 30 % previst en l'article 84.2 de la LOMLOE, cal dir que aquest límit no se supera en cap cas per a cap criteri d'admissió, ni tan sols la proximitat al domicili per tal com la puntuació màxima teòrica és de 48 punts (sumant la puntuació de tots els criteris) i la puntuació màxima que suposa el 30 % és de 14,40 punts.
També hi destaquen altres aspectes com, per exemple, l'ampliació dels motius de prohibició de discriminació (discapacitat, edat, malaltia, orientació sexual i identitat de gènere) o la d'evitar la segregació de l'alumnat per motius socioeconòmics o d'altra naturalesa, que tenen reflex en la normativa autonòmica.
7. L'article 7.2 del títol I, capítol I, secció segona, de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, estableix que l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de tenir com a prioritat l'ús de les tecnologies de la informació en l'activitat administrativa. En especial, ha de facilitar l'accés de la ciutadania, per mitjans electrònics, a la informació i al procediment administratiu, amb les limitacions que es deriven de la Constitució i de la resta de l'ordenament jurídic. La utilització dels mitjans electrònics no ha d'implicar, en cap cas, una minva dels drets ciutadans, com tampoc restriccions o discriminacions de qualsevol naturalesa en l'accés als serveis públics.
8. El passat procés d'escolarització del curs 2020-2021 es va veure directament afectat per la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19 i, com a conseqüència, el Consell de Govern va aprovar el Decret llei 7/2020, de 8 de maig, pel qual s'estableixen mesures urgents en l'àmbit de l'educació per fer front als efectes de l'emergència sanitària ocasionada per la COVID-19, que va determinar que la tramitació dels processos d'adscripció i admissió fos preferentment telemàtica.
9. En el marc actual de vigència de l'estat d'alarma declarat pel Govern de l'Estat mitjançant el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, amb una durada prorrogada fins dia 9 de maig de 2021, el Consell de Govern, fent ús de la tècnica prevista en el referit Reial decret, ha aprovat l'Acord de dia 27 de novembre de 2020 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària i s'aprova el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 201, de 28 de novembre).
En aquest nou pla de mesures excepcionals, l'epígraf V (mesures relatives a la comunitat educativa) especifica que els tràmits administratius s'han de dur a terme de manera preferentment telemàtica, així com també que els usuaris que ho necessitin poden dur a terme de manera presencial i amb cita prèvia els tràmits necessaris dels processos administratius relacionats amb la prestació de serveis educatius, amb les mesures de distanciament individual i col·lectiu, d'higiene i de protecció que estableixin els protocols sanitaris i de prevenció.
Això implica que en els processos d'admissió del curs 2021-2022 serà d'aplicació, per a cada un d'ells, la Instrucció que la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa dictarà sobre la tramitació telemàtica del procediment, que recollirà bàsicament les mateixes previsions del Decret 7/2020, de 8 de maig, en aquesta matèria.
Aquesta instrucció serà objecte de publicació en la pàgina web de l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància.
10. D'acord amb l'article 14 del Decret 64/2019, quan no existeixin places suficients per atendre totes les sol·licituds, l'admissió s'ha de regir per criteris prioritaris i per criteris complementaris, que s'han d'aplicar amb caràcter concurrent i que s'estableixen en aquest mateix article.
11. La Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, implica la redefinició de les relacions entre les famílies actuals, a causa de l'aparició de noves situacions de necessitat que la Llei tracta d'afrontar per tal d'aconseguir una protecció social, econòmica i jurídica d'aquestes situacions. Amb aquest objectiu, s'incorporen a la normativa d'escolarització nous criteris de barem per tal de tenir en compte la diversa realitat de les famílies que mereixen atenció: famílies monoparentals, famílies en risc social i víctimes de violència masclista, famílies amb persones en situació de dependència o amb persones amb discapacitat i famílies en situació d'especial vulnerabilitat econòmica.
12. Com a conseqüència de la publicació de la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència, es va modificar la redacció de l'article 84.2 de la LOE, modificada per la Llei 3/2020, de 29 de desembre, i, per donar compliment als nous canvis, s'ha afegit com a criteri prioritari la situació d'acolliment familiar i la condició de víctima de terrorisme durant els processos d'admissió d'alumnes.
13. El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, en la disposició addicional única especifica que les referències normatives fetes en altres disposicions (en la Llei 13/1982, de 7 d'abril, d'integració social de les persones amb discapacitat; en la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, o en la Llei 49/2007, de 26 de desembre, d'infraccions i sancions en matèria d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat) s'entenen fetes als preceptes corresponents d'aquest Text refós.
14. L'article 4.2 del capítol II del Reial decret legislatiu esmentat en el punt anterior especifica que a tots els efectes tenen la consideració de persones amb discapacitat aquelles que tenen reconegut un grau igual al 33 % o superior. Així mateix, considera que tenen una discapacitat en grau igual al 33 % o superior els pensionistes de la Seguretat Social que tenguin reconeguda una pensió d'incapacitat permanent en el grau de total, absoluta o de gran invalidesa, i els pensionistes de classes passives que tenguin reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat.
15. El Text consolidat del Decret pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància, aprovat pel Decret 30/2020, de 28 de setembre, estableix, en el punt 3 de la disposició addicional segona, que les entitats privades que han signat un conveni de col·laboració amb la Conselleria d'Educació i Formació Professional constituiran una xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques per tal de garantir el dret a l'educació dels infants. Aquests convenis preveuen que aquests centres de la xarxa duguin a terme el procés d'escolarització d'acord amb la normativa que estableix el règim d'admissió d'alumnes a les escoles infantils publiques.
16. En el BOIB núm. 63, de 19 de maig de 2019, es va publicar la Resolució del conseller d'Educació i Universitat de 3 de maig de 2019 per la qual s'aprova el model de conveni de col·laboració entre el Govern de les Illes Balears i les entitats privades interessades per millorar l'oferta de places de primer cicle d'educació infantil i les condicions educatives de la primera infància.
17. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix en l'article 2.6 que la competència en l'impuls i foment de la implantació de l'educació 0-3 anys correspon a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.
18. D'acord amb l'article 84.9 de la LOE, la matriculació d'un alumne en un centre públic o privat autoritzat de la xarxa educativa complementària suposa respectar-ne el projecte educatiu, sense perjudici dels drets reconeguts als alumnes i a les seves famílies en les lleis.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig).
2. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006 de 3 de maig, d'Educació (BOE núm. 340, de 30 de desembre)
3. La Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència (BOE núm. 180, de 29 de juliol).
4. El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social (BOE núm. 289, de 3 de desembre).
5. Reial Decret llei 20/2020, de 29 de maig, pel qual s'estableix l' ingrés mínim vital (BOE núm. 154, d'1 de juny).
6. La Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears (BOIB núm. 53, de 9 d'abril).
7. La Llei 29/2011, de 22 de setembre, de reconeixement i protecció integral a les víctimes del terrorisme (BOE núm. 229, de 23 de setembre).
8. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost, i BOE núm. 202, de 22 d'agost).
9. La Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies (BOIB núm. 97, de 7 d'agost).
10. El Decret 64/2019, de 2 d'agost, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que substitueix el Decret 37/2008 (BOIB núm. 107, de 3 d'agost).
11. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21 Ext., de 15 de febrer).
12. El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, de 5 de maig), afectat per l'Acord de Consell de Govern de 27 de maig de 2011 pel qual es corregeixen les errades del Decret 39/2011 (BOIB núm. 78, de 28 de maig).
13. El Decret 30/2020 de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància (BOIB núm. 167, de 29 de setembre)
14. La Resolució del conseller d'Educació i Universitat de 3 de maig de 2019 per la qual s'aprova el model de conveni de col·laboració entre el Govern de les Illes Balears i les entitats privades interessades per millorar l'oferta de places de primer cicle d'educació infantil i les condicions educatives de la primera infància (BOIB núm. 63, de 9 de maig)
15. L'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 3 de maig de 2012 que regula la convocatòria del procés d'admissió i matriculació d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de primer i segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, mòduls voluntaris de programes de qualificació professional inicial (PQPI) i batxillerat per al curs 2012-2013 (BOIB núm. 64, de 5 de maig).
16. L'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària i s'aprova el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 201, de 28 de novembre de 2020).
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Publicar les instruccions generals per als centres públics del primer cicle d'educació infantil i els centres de la xarxa educativa complementària de primer cicle d'educació infantil, que es recullen en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
2. Publicar el calendari del procés d'admissió i matriculació d'alumnes de primer cicle d'educació infantil per al curs escolar 2021-2022, que es recull en l'annex 2 d'aquesta Resolució.
3. Publicar les zones escolars vigents per al procés d'admissió del curs acadèmic 2021-2022, que es recullen en l'annex 3 d'aquesta Resolució.
4. Publicar el barem de puntuació, que figura en l'annex 4 d'aquesta Resolució.
5. Publicar la documentació necessària per a aquests processos, la documentació que es pot consultar telemàticament i els aclariments per interpretar els criteris d'aplicació del barem, que figuren en l'annex 5 d'aquesta Resolució.
6. Incorporar, en l'annex 6, la clàusula de protecció de dades que figura en el Decret 64/2019, de 2 d'agost.
7. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, data a partir de la qual començarà a vigir.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que l'ha dictada en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 24 de febrer de 2021
La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa Amanda Fernández Rubí
ANNEX 1 Instruccions generals per als centres educatius
Primer
Matriculació d'alumnes en el GESTIB
Els centres educatius han de matricular en el GESTIB els alumnes que hagin obtingut plaça escolar al centre durant els períodes que estableix el calendari de l'annex 2.
Aquests alumnes han d'estar donats d'alta en el sistema de gestió educativa abans del 30 de juny de 2021.
Segon
Temporalització del procés
1. El procés d'escolarització es durà a terme d'acord amb el calendari establert en l'annex 2 i amb les indicacions estipulades pel Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions.
2. En el cas que, després del període de sol·licituds i com a resultat de la demanda de places per part de les famílies, sigui necessari fer un canvi de configuració del centre que no comporti un augment d'aules autoritzades, el centre haurà de sol·licitar l'esmentat canvi a través del GESTIB, dins el període establert, acompanyat d'una declaració responsable de compliment de la normativa per a la configuració sol·licitada i s'haurà d'informar a la Inspecció Educativa.
Aquesta nova configuració no podrà ser modificada fins a l'acabament del període de matrícula.
3. Finalitzat el procés d'admissió, només es manté vigent la llista d'espera del centre escollit en primera opció.
4. Els llistats d'alumnes no admesos en el procés d'admissió (llistes d'espera) han de romandre, en exposició pública, als centres i llocs que determini el titular del centre fins al 15 d'octubre de 2021, data en què acaba la vigència de les llistes d'espera. Les llistes d'espera s'activen a partir de l'endemà del termini del període de matrícula en període ordinari.
5. Durant aquest període, aquests llistats han de servir perquè, a mesura que al centre es generin vacants, es puguin adjudicar als alumnes no admesos, per rigorós ordre de puntuació en la llista; en el cas de produir-se aquesta circumstància, s'ha d'actualitzar la llista d'espera i s'ha d'exposar novament.
6. A partir del 15 d'octubre, els titulars dels centres poden decidir com gestionen des dels seus centres la matriculació dels infants fora de termini.
Tercer
Reserva de places per a alumnes amb necessitat específica de suport educatiu
D'acord amb el que disposa l'article 87 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per tal d'assegurar la qualitat educativa, la cohesió social i la igualtat d'oportunitats per a tothom, la Conselleria d'Educació i Formació Professional ha de vetlar per garantir una adequada i equilibrada escolarització i atenció als alumnes amb necessitat específica de suport educatiu (NESE).
En aquest sentit, el Decret 64/2019, de 2 d'agost, estableix que, per tal de facilitar l'escolarització equilibrada i garantir el dret a l'educació de l'alumnat amb NESE, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, actualment Conselleria d'Educació i Formació Professional, reservarà fins a la finalització dels períodes de preinscripció i matrícula un nombre de places per a l'alumnat amb NESE en cada un dels centres.
El centre ha de reservar, com a mínim, una plaça del nombre total de places de cada grup per a alumnes amb NESE fins a l'acabament del període de sol·licituds. En cas que no s'hagi sol·licitat la plaça, aquesta passa a la condició d'ordinària.
D'acord amb l'article 5.2 del Decret 64/2019, de 2 d'agost, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes, i donades les particularitats del primer cicle d'educació infantil, els titulars poden fer una reserva de places per a alumnat amb NESE superior a l'establert en el paràgraf anterior. En aquests casos, aquests alumnes han de veure la seva condició de NESE revisada per part dels equips d'orientació educativa i psicopedagògica d'atenció primerenca (EAP) abans del procés d'escolarització del segon cicle d'educació infantil.
Aquests infants han d'acreditar aquesta situació mitjançant un informe dels serveis socials municipals o dels EAP.
Quart
Comissions d'escolarització
En el cas que hi hagi incidències durant el procés d'escolarització, es pot constituir una comissió d'escolarització que tengui com a funció la resolució de les esmentades incidències.
A les esmentades comissions d'admissió se'ls facilitarà tota la informació i documentació que necessitin per a l'exercici de les seves funcions i proposaran a la Conselleria d'Educació i Formació Professional les mesures que considerin adients, dins del que estableix la normativa vigent.
Aquestes comissions o òrgans han d'estar integrats per representants de la Conselleria d'Educació i Formació Professional, de l'Administració local, del professorat, dels centres educatius públics i dels privats de la xarxa educativa complementària, i dels pares, mares o tutors. També s'hi podrà requerir l'assistència de tècnics o professionals d'àmbits o programes específics que puguin ajudar en la presa de decisions.
ANNEX 2 Calendari del procés d'admissió i matriculació d'alumnes en el primer cicle d'educació infantil
1. Calendari general:
a. Presentació de sol·licituds:
b. Llistes de puntuació provisionals: 14 de maig de 2021.
c. Reclamacions:
d. Llistes definitives: 31 de maig de 2021.
e. Matriculació:
2. Els centres que participen en el procés d'escolarització són:
3. Abans de l'inici del període de sol·licituds, es penjaran a la web de l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància (http://www.caib.es/sites/primerainfancia/ca/inici-40478/?campa=yes) el llistat de centres de la xarxa complementària que participen en el procés d'escolarització.
ANNEX 3 Zones escolars
S'entén per zona escolar el municipi al qual pertany el centre educatiu de 1r cicle d'educació infantil, excepte en els casos de Calvià, Ciutadella i Maó, que es detallen a continuació.
Zones escolars de Calvià
Totes les zones de Calvià es consideren limítrofes entre si.
Centres de 1r cicle d'educació infantil
Zona: Calvià i es Capdellà
- Centre:
07015011 |
EI Calvià Vila |
C. Costeta de la Música, 2, 07184 Calvià |
Zona: Bendinat, Cas Català, ses Illetes i Portals Nous
- Centre:
07013051 |
EI Bendinat |
C. de les Escoles, 4, 07183 Bendinat |
Zona: Palmanova i Magaluf
- Centre:
07014788 |
EI Palmanova |
C. de Josep Maria Quadrado, 9, 07181 Palmanova |
Zona: Magaluf, Sol de Mallorca, Cala Vinyes, Portals Vells i sa Porrassa
- Centre:
07013474 |
EI Magaluf |
C. dels Coloms, 17, 07181 Magaluf |
Zona: Son Ferrer
- Centre:
07013176 |
EI Ocell del Paradís |
C. de l'Ocell del Paradís, 113, 07181 Son Ferrer |
Zona: Santa Ponça, Nova Santa Ponça i Costa de la Calma
- Centre:
07013218 |
EI Santa Ponça |
C. del Puig Blanc, 28, 07180 Santa Ponça |
Zona: Urbanització Galatzó i Santa Ponça
- Centre:
07013838 |
EI Es Molinet |
Ctra. Santa Ponça-Calvià s/n, 07180 Santa Ponça |
Zona: Peguera i es Capdellà
- Centre:
07013437 |
EI Es Picarol |
C. dels Pins, 26, 07160 Peguera |
Zona: Son Caliu, Costa d'en Blanes i Portals Nous
- Centre:
07013073 |
EI Na Burguesa |
C. de Saragossa, 4, 07181 Palmanova |
Zona: El Toro i Nova Santa Ponça
- Centre:
07013504 |
EI Es Vedellet |
C. de Neptú, 59, 07182 el Toro |
Zones escolars de Ciutadella
Centres de 1r cicle d'educació infantil
La informació es pot cosultar detallada en el mapa que es troba penjat a la pàgina web de l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància.
Zona A
- Delimitacions:
Urbanitzacions de la zona Nord-Oest de Ciutadella (Calan Blanes, Cales Piques i Torre del Ram).
Els carrers frontera amb altres centres amb els que constitueix zona limítrof son: Camí de Son Salomó, Carrer de sa Costa de Sant Joan, Pla de Sant Joan i Passeig des Moll.
És zona limítrof amb els centres EI es Poriol, EI sa Galera i EI Roser Gener i CEI Xipell.
- Centre:
07007981 |
EI Es Mussol |
Plaça de Jamma, s/n, 07760 Ciutadella |
Zona B
- Delimitacions:
Urbanitzacions de la zona Sud de Ciutadella i l'urbanització de Son Oleo.
Els carrers frontera amb altres centres amb els que constitueixen zona limítrof son: Plaça des Born, Carrer de la Puríssima, part de l'Avinguda Capità Negrete, Carrer del Sud, Carrer de Sant Jordi, un petit tram del Carrer d'Alfons V, Carrer de la Pau, Plaça Europa i la carretera que va de Ciutadella al Cap d'Artrutx.
És zona limítrof amb els centres EI es Mussol i el CEI Xipell.
- Centre:
07014077 |
EI Es Poriol |
C. de Tarragona, s/n, 07760 Ciutadella |
07014466 |
EI Sa Galera |
C. de sa Figuera, s/n, 07760 Urb.Son Blanc |
Zona C
- Delimitacions:
Urbanització de Cala Morell i Polígon industrial.
Els carrers frontera amb altres centres amb els que constitueix zona limítrof son: Camí de Son Salomó, Carrer de la Costa de Sant Joan, Av. Francesc de Borja Moll, Av. de la Constitució, Carrer de la Creu, Carrer de Glosador Vivó, Carrer de Sant Antoni M Claret, Carrer de Josep Mascaró Pasarius.
És zona limítrof amb els centres EI es Mussol i CEI Xipell.
- Centre:
07013267 |
EI Roser Gener |
C. Beat Josep Castell Camps, 11, 07760 Ciutadella |
Zona D
- Delimitacions:
Zona rural del sud de la població.
Els carrers frontera amb altres centres amb els que constitueix zona limítrof son: Plaça des Born, Carrer de la Puríssima, part de l'Avinguda Capità Negrete, Carrer del Sud, Carrer de Sant Jordi, un petit tram del Carrer d'Alfons V, Carrer de la Pau, Plaça Europa i la carretera que va de Ciutadella al Cap d'Artrutx, Pla de Sant Joan, Carrer de la Costa de Sant Joan, Av. Francesc de Borja Moll, Av. de la Constitució, Carrer de la Creu, Carrer de Glosador Vivó, Carrer de Sant Antoni M Claret, Carrer de Josep Mascaró Pasarius.
És zona limítrof amb: EI Roser Gener, EI Es Mussol, EI Es Poriol i EI Sa Galera.
- Centre:
07008570 |
CEI Es Xipell |
C/ Sor Àgueda, s/n, 07760 Ciutadella |
Zona única
- Delimitacions:
Tot el municipi de Ciutadella
- Centres:
07013668 |
EI Francesc de Borja Moll |
Camí Vell, s/n, 07760 Ciutadella |
07014089 |
EI Joguina |
Plaça don Joan de Borbó, Comte de Barcelona, s/n, 07760 Ciutadella |
Zones escolars de Maó
Totes les zones de Maó es consideren limítrofes entre si.
Centres de 1r cicle d'educació infantil
Zona A
- Delimitacions:
Domicilis inclosos dins la zona A del mapa i, a més:
- Centres:
07008302 |
EI Es Busquerets |
Av. Vives Llull, 20, 07703 Maó |
07013681 |
EI Magdalena Humbert |
C. Dalt de Sant Joan, 7, 07703 Maó |
Zona B
- Delimitacions:
Domicilis inclosos dins la zona B del mapa i, a més:
- Centre:
07013231 |
EI Es Passerells |
C. Sínia Costabella, s/n, 07702 Maó |
Zona C
- Delimitacions:
Domicilis inclosos dins la zona C del mapa i, a més:
- Centre:
07014491 |
EI Cap de Creus |
C. Borja Moll, 34, 07702 Maó |
Zona D
- Delimitacions:
Domicilis inclosos dins la zona D del mapa i, a més:
- Centre:
07008272 |
EI Fort de l'Eau |
Av. Marius Verdaguer, 5, 07702 Maó |
Zona Sant Climent
- Delimitacions:
Domicilis inclosos dins la població de Sant Climent i, a més:
- Centre:
07008430 |
EI Sant Climent |
C. De l'Escola, 1, 07712 Sant Climent |
ANNEX 4 Barem de puntuació
Criteris prioritaris
1. Hi ha germans matriculats al centre o el pare, la mare o els tutors hi fan feina:
a. Primer germà matriculat al centre: 5,5 punts.
b. Per cadascun dels germans següents: 4 punts.
c. El pare, la mare o algun tutor fa feina al centre: 5,5 punts.
d. El pare i la mare, o ambdós tutors, fan feina al centre: 9,5 punts.
En aquests casos, es dona el mateix tractament als infants que es troben tant en situació d'acolliment familiar simple o permanent com de preadopció o adopció. També reben el mateix tractament els infants que es troben en règim d'acolliment residencial.
2. Ubicació del domicili de l'alumne o del lloc de feina del pare, de la mare o d'algun tutor legal dins la zona del centre sol·licitat:
a. Domicili de l'alumne o, alternativament, lloc de feina del pare, de la mare o d'algun tutor legal, dins la zona del centre sol·licitat: 2 punts.
b. Per 1 any complet de residència continuada i ininterrompuda, o de feina continuada i ininterrompuda, dins la zona del centre sol·licitat: 2 punts.
c. Per 2 anys o més de residència continuada i ininterrompuda, o de feina continuada i ininterrompuda, dins la zona del centre sol·licitat: 1,5 punts.
Màxim: 5,5 punts.
Si es produeix un canvi de domicili o un canvi de lloc de feina dins la mateixa zona, es respectarà l'antiguitat al domicili o lloc de feina anterior.
Els subapartats a), b) i c) són acumulables. D'altra banda, s'ha d'escollir si es vol rebre puntuació pel domicili o pel lloc de treball.
3. Ubicació del domicili de l'alumne o del lloc de treball del pare, de la mare, de qualque tutor legal, dins una zona limítrofa al centre sol·licitat (només aplica als municipis zonificats a l'annex 3):
a. Domicili de l'alumne o, alternativament, lloc de feina del pare, de la mare, de qualque tutor legal, dins una zona limítrofa al centre sol·licitat: 1 punt.
b. Per un any complet de residència continuada i ininterrompuda, o de treball continuat i ininterromput, dins una zona limítrofa al centre sol·licitat: 1 punt.
c. Per dos anys o més de residència continuada i ininterrompuda, o de treball continuat i ininterromput, dins la zona limítrofa del centre sol·licitat: 0,75 punts.
Màxim: 2,75 punts.
Els subapartats a), b) i c) són acumulables. D'altra banda, s'ha d'escollir si es vol rebre puntuació pel domicili o pel lloc de treball.
Les puntuacions corresponents a l'apartat 2 i a l'apartat 3 no es poden sumar.
Si es produeix un canvi de domicili o un canvi de lloc de treball dins la mateixa zona escolar, es respectarà l'antiguitat del domicili anterior o lloc de treball anterior.
4. Per a la resta dels domicilis: 0 punts.
5. Renda per càpita de la unitat familiar corresponent a l'exercici fiscal de 2019:
a. Renda familiar igual o inferior al salari mínim interprofessional: 1,5 punts.
b. Renda familiar superior al salari mínim interprofessional i inferior o igual al doble del salari mínim interprofessional: 1 punt.
c. Renda familiar superior al doble del salari mínim interprofessional i inferior o igual al triple del salari mínim interprofessional: 0,5 punts.
d. Renda superior al triple del salari mínim interprofessional: 0 punts.
6. Pertinença a família nombrosa:
a. Família nombrosa especial: 2 punts.
b. Família nombrosa general: 1 punt.
c. Família monoparental assimilable a família nombrosa (és a dir, famílies monoparentals amb dos o més fills, o bé famílies monoparentals amb un fill amb discapacitat reconeguda del 33 % o superior) en virtut dels articles 6 i 7.7 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies: 1 punt.
7. Alumnat nascut de part múltiple (1 punt).
Germans de parts múltiples que sol·liciten plaça al mateix curs i nivell educatiu.
8. Família monoparental (1 punt).
D'acord amb l'article 7.1 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, són famílies monoparentals les que estan formades per un o més fills que compleixen els requisits prevists a l'article 7.3 de la mateixa llei i que depenen econòmicament d'una sola persona progenitora, tutora, acollidora o adoptant amb qui conviuen. Aquest criteri també pot aplicar-se en els casos següents:
a. La família en la qual el progenitor amb fills al càrrec conviu al mateix temps amb una altra persona o persones amb qui no té cap relació matrimonial o unió estable de parella, d'acord amb la legislació civil.
b. La família en la qual el progenitor que té la guarda dels fills no percep cap pensió per aliments d'aquests fills establerta judicialment, ha interposat la corresponent denúncia o reclamació civil o penal, i acredita que la denúncia ha estat admesa a tràmit i que s'ha iniciat una execució per a les reclamacions.
c. La família en la qual el progenitor amb fills a càrrec ha sofert abandonament de família per part de l'altre progenitor o convivent.
9. Condició de víctima de violència de gènere o de terrorisme (3 punts).
Aquest apartat inclou:
D'acord amb l'article 8.1 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, així com els articles 104.3 d) i 121 de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, s'entén com a aplicable aquest criteri quan alguna d'aquestes situacions es donen en algun dels membres del nucli familiar encara que no sigui el menor per a qui se sol·licita l'escolarització.
Es refereix a les víctimes i les seves famílies o a les persones que hagin sofert danys com a conseqüència de l'acció terrorista.
10. Concurrència de discapacitat en l'alumne o en el pare, la mare, algun tutor legal o en algun germà:
a. En l'alumne: 1 punt.
b. En el pare, la mare, el tutor, la tutora o algun dels germans: 1 punt.
Màxim: 2 punts.
11. Acolliment de l'alumne:
L'alumne (sol·licitant) es troba en situació d'acolliment familiar: 1 punt.
Criteris complementaris
1. Concurrència en l'alumne d'una malaltia crònica (1 punt).
Per valorar la malaltia crònica, la Conselleria d'Educació i Formació Professional, a través dels centres docents que realitzen el barem, prendrà en consideració algun dels dos criteris següents:
a. Que la malaltia crònica de l'alumne consti en el llistat de malalties cròniques en pediatria. El llistat és el següent:
b. Que l'alumne tengui una malaltia crònica greu o una malaltia rara que requereixi una intervenció sanitària immediata específica.
2. Aquells alumnes l'escolarització dels quals vengui motivada pel trasllat de la unitat familiar a causa de la mobilitat forçosa de qualsevol dels pares (1 punt).
3. Famílies en risc social (3 punts).
Aquest apartat inclou:
a. Famílies amb menors d'edat que han estat objecte de declaració de risc per part de l'administració competent en matèria de protecció de menors (consells insulars).
b. Famílies en què es produeixi un retorn posterior de mesures administratives de protecció (consells insulars).
c. Famílies en què hi ha menors sobre els quals s'han adoptat mesures de justícia juvenil (Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies).
4. Famílies amb persones en situació de dependència o amb persones amb discapacitat (2 punts).
Aquest apartat inclou:
a. Les famílies en què viuen persones que tenguin reconeguda la situació de dependència en grau II i grau III, d'acord amb la normativa vigent.
b. Les famílies amb persones amb discapacitat a càrrec en les quals viu algun descendent, ascendent o parent en línia directa o de consanguinitat fins al segon grau que acrediti un grau de discapacitat igual al 33 % o superior.
5. Famílies en situació vulnerabilitat econòmica especial (2 punts).
S'entén per famílies en situació d'especial vulnerabilitat econòmica les famílies beneficiàries de la renda social garantida o de la renda mínima d'inserció o de l'ingrés mínim vital o bé les que tenen el subsidi d'atur com a únic ingrés.
6. Altres circumstàncies rellevants justificadament apreciades per l'òrgan competent del centre, d'acord amb els criteris objectius establerts en aquest apartat, que els centres han de fer públiques abans de l'inici del procés d'admissió i que s'han de publicar en les convocatòries anuals corresponents (1 punt).
Aquestes circumstàncies poden ser les següents:
a. Alumnes amb necessitats educatives especials de tipus motrius, sensorials i auditives que optin a ocupar una plaça en algun dels centres especialment dotats i adaptats per atendre les necessitats educatives especials associades a aquestes tipologies.
b. El pare i la mare o ambdós tutors fan feina.
Aquestes circumstàncies les ha de triar el titular del centre, oït el consell escolar. En aquest cas, la reunió del consell escolar s'ha de fer abans de la data d'inici de la sol·licitud de reserva de plaça.
Als centres de la xarxa educativa complementària que no tenguin consell escolar, s'hi haurà de constituir una comissió de valoració, amb les mateixes funcions, formada per:
Els centres poden triar les circumstàncies que considerin pertinents i valorar-les segons el seu criteri. Poden donar una fracció del punt a una o a les dues circumstàncies. No es pot atorgar més de 0,5 punts a una sola circumstància.
Tots els centres, abans de l'inici del procés d'escolarització, han de comunicar a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, mitjançant la seva introducció en el GESTIB, el resultat de l'elecció d'aquestes circumstàncies i els criteris de repartiment del punt abans de l'inici dels processos d'escolarització.
Criteris de desempat
En cas d'empat, s'ha de dirimir amb la consideració específica de la major puntuació obtinguda en els criteris següents, per aquest ordre:
a. Major puntuació obtinguda en l'apartat de germans matriculats al centre o pel fet que el pare, la mare, el tutor o la tutora hi facin feina.
b. Major puntuació obtinguda en l'apartat de proximitat del domicili de l'alumne.
c. Major puntuació obtinguda en l'apartat de proximitat del lloc de feina d'algun dels progenitors o tutors.
d. Major puntuació obtinguda en l'apartat de víctima de violència de gènere.
e. Major puntuació obtinguda en l'apartat víctima de terrorisme.
f. Major puntuació obtinguda en l'apartat de família nombrosa.
g. Major puntuació obtinguda en l'apartat de la renda per càpita de la unitat familiar.
h. Major puntuació obtinguda en l'apartat de concurrència d'alguna discapacitat en l'alumne, en els pares, mares o tutors legals o en algun germà.
i. Major puntuació obtinguda en l'apartat d'alumnes nascuts de part múltiple.
j. Major puntuació obtinguda en l'apartat de família monoparental.
k. Major puntuació obtinguda en l'apartat d'acolliment familiar de l'alumne.
l. Si persisteix l'empat, per dirimir aquesta situació s'ha d'efectuar un sorteig públic a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, presidit per la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa o persona en qui delegui, després del termini de presentació de les sol·licituds.
En el moment de fer la sol·licitud, s'assignarà a cadascuna un número. Un cop es tenguin totes les sol·licituds, s'ordenaran alfabèticament a partir dels llinatges dels sol·licitants. El sorteig es durà a terme mitjançant un programa informàtic i decidirà el número de sol·licitud a partir de la qual s'ha de seguir l'ordre alfabètic per fer les adjudicacions. Es tendran en compte els dos llinatges de la sol·licitud corresponent a aquest número, i a partir d'aquests dos llinatges (o d'un llinatge en el cas de llinatge únic) s'adjudicarà plaça en ordre ascendent. Els dos llinatges (o llinatge en cas de llinatge únic) corresponents al número de sol·licitud extret en el sorteig es publicaran en la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, i a la web del Servei d'Escolarització.
Les normes a tenir en compte per a l'ordenació alfabètica de les sol·licituds són les següents:
ANNEX 5 Documentació a presentar i aclariments sobre els criteris d'aplicació del barem
Règim general de les sol·licituds i documentació
1. Les sol·licituds s'han de dur a terme de manera preferentment telemàtica d'acord amb el procediment que desenvoluparà la corresponent instrucció de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa. La mateixa instrucció regularà els casos en què els participants podran fer una sol·licitud presencial.
Per poder tramitar una sol·licitud, aquesta ha de contenir almenys la informació següent:
2. La sol·licitud ha d'estar signada pels tutors que ostenten la pàtria potestat. En el cas que aquesta només recaigui sobre un tutor, s'ha de presentar el document justificatiu d'aquesta circumstància.
La sol·licitud d'escolarització ha d'estar signada pels dos pares o tutors perquè desplegui efectes. La mateixa regla s'ha d'observar en el cas de pares divorciats o separats, excepte que una resolució judicial atorgui la pàtria potestat a un dels pares o estableixi un règim específic al respecte i/o sobre l'escolarització dels fills i se n'aporti la documentació justificativa.
En qualsevol altre cas, és necessari presentar la documentació que acredita
que no ha estat possible aconseguir la signatura de l'altre pare, mare o tutor i, a més a més, signar una declaració responsable. Aquesta via excepcional pot donar lloc, en el seu cas, a la revocació de l'escolarització si l'Administració educativa té constància d'ofici o d'instància de part d'alguna irregularitat o vici determinant.
El centre escolar receptor de la sol·licitud ha de comprovar que la documentació al·legada coincideix amb l'aportada. A petició del sol·licitant, el centre pot segellar una còpia de la sol·licitud presentada, que li ha de servir de resguard.
3. Quan es presenti una sol·licitud amb dades o documents falsos, la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, prèvia instrucció del corresponent procediment amb l'audiència a l'interessat, ha de dictar una resolució que comportarà la pèrdua de la plaça adjudicada i l'adjudicació d'una nova plaça d'ofici en funció de les vacants existents. El mateix règim és aplicable als casos d'ocultació de la informació requerida per al procés d'admissió.
Sense perjudici d'aquest règim, si l'Administració educativa detecta irregularitats de qualsevol tipus o falsedats en les sol·licituds presentades, actuarà d'ofici i ho posarà en coneixement de l'òrgan judicial competent o davant la Fiscalia.
En cas que les irregularitats siguin comeses per part dels centres educatius, seran objecte de les sancions que preveu la normativa.
4. En els casos que s'hagi signat un conveni d'interoperabilitat entre la Conselleria d'Educació i Formació Professional i l'administració corresponent, no fa falta presentar la documentació en paper.
A efectes de valoració en el barem, és requisit indispensable que la circumstància al·legada pel sol·licitant es compleixi efectivament en el moment en què presenta la sol·licitud. A més, la data d'emissió de tota la documentació que es presenti ha de ser anterior a la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds.
Criteris de barem i documentació justificativa
1. En els criteris en què així ho indiquin, es pot al·legar la condició de família reconstituïda. En aquests casos, es consideren com a tal:
a. Els matrimonis o parelles estables oficialment reconegudes, en què ambdós progenitors aporten fills al nucli familiar i, simultàniament, en tenen la guarda i custòdia. Aquests fills es consideren germans.
b. Els matrimonis o parelles estables oficialment reconegudes, en què el cònjuge del pare, la mare, el tutor o la tutora té la guarda i custòdia de l'alumne que sol·licita la plaça.
c. En el cas que, sense haver-hi una relació paternofilial, algun dels progenitors ostenti una tutela legal o guarda de fet.
La condició de família reconstituïda s'acredita mitjançant:
2. Per acreditar la situació d'acolliment, de preadopció o d'adopció, cal presentar la resolució administrativa de la mesura jurídica o, si no n'hi ha, un certificat emès per l'entitat corresponent (l'Institut Mallorquí d'Afers Socials —IMAS—, el Servei Insular de Família del Departament de Benestar Social del Consell Insular de Menorca, el Consell Insular d'Eivissa o el Consell Insular de Formentera).
3. Quant a la documentació justificativa dels criteris del barem de puntuació:
a. Germans matriculats al centre i/o el pare, la mare, el tutor o la tutora hi fan feina:
b. Domicili de l'alumne:
c. Lloc de feina del pare, la mare, el tutor o la tutora:
d. Renda per càpita de la unitat familiar:
e. Situació de família nombrosa i/o monoparental:
f. Violència de gènere:
Respecte a les famílies en què la dona o fills a càrrec ha patit violència masclista s'ha de presentar algun dels documents següents, que han de justificar suficientment la situació de víctima de violència masclista:
g. Víctima de terrorisme:
h. Discapacitat de l'alumne:
i. Discapacitat del pare, mare, tutors o germans:
j. Situació d'acolliment familiar:
l. Malaltia crònica de l'alumne:
m. Mobilitat forçosa de la unitat familiar:
n. Famílies en risc social:
p. Famílies en situació d'especial vulnerabilitat econòmica: