Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE LLUBÍ

Núm. 15531
Bases ajudes al lloguer del municipi de Llubí

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Junta de Govern Local, en sessió ordinària celebrada el dia 22 de febrer 2021, va aprovar les següents:

BASES AJUDES AL LLOGUER DEL MUNICIPI DE LLUBÍ

Davant les dificultats d'accés a l'habitatge de la població juvenil de Llubí, que retarden i/o impedeixen la seva emancipació, per mor sobretot de l'elevat preu del lloguer en el municipi, i tenint en compte que l'impacte econòmic negatiu del Covid 19 ha afectat tota la població, les administracions públiques, en l'àmbit de les seves competències, adopten amb la màxima celeritat aquelles mesures tendents a pal·liar els efectes que estan patint els nostres i les nostres joves.

Les mesures s'han d'adoptar per aconseguir la màxima eficàcia i eficiència en l'assignació dels recursos públics i respectant, en tot cas, els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació.

Pels motius exposats des de l'Ajuntament de Llubí es convoquen subvencions per a la concessió d'ajudes al lloguer d'habitatges per a la població juvenil de les persones nascudes entre l'any 1985 i 2002 empadronades al municipi i que tenen un habitatge llogat en el terme municipal de Llubí. Excepcionalment es podran concedir a  persones no nascudes dins aquesta franja, però que disposin d'un informe de Serveis Socials i no rebin cap altra ajuda o subvenció pel mateix concepte.

La concessió es farà d'acord amb les següents BASES:

1. Marc Normatiu

  • Els Articles 22 a 27 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de Subvencions
  • Els articles 55 a 64 del reglament de la llei 38/2003 de 17 de novembre, General de subvencions, aprovat per reial decret 887/2006 de 21 de juliol
  • Els articles 21.1.f) i s), 25 i 72 de la llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
  • El Reial Decret 130/2019, de 8 de març, pel qual es regula la base de dades nacional de subvencions i la publicitat de les subvencions i altres ajudes públiques.
  • Decret Llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.

2. Crèdit pressupostari

Partida pressupostaria

Import

anualitat

231/48008

10.000.-

2021

La concessió de les ajudes regulades en aquestes bases queda condicionada a la disponibilitat pressupostària i està limitada al crèdit pressupostari esmentat. No obstant això, les quanties es poden incrementar, si hi ha disponibilitat pressupostària suficient, mitjançant acord de la Junta de Govern Local, d'acord amb el que s'estableix en l'article 58.2 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei General de Subvencions.

3. Objecte competent per a la concessió de les ajudes

L'Ajuntament de Llubí, convoca la concessió d'ajudes al lloguer d'habitatges per a persones nascudes entre l'any 2002 i l'any 1985 empadronades al municipi i d'arrendatàries d'habitatge habitual, situades en el terme de Llubí, que tinguin problemes per a fer front al pagament del lloguer i sempre que la persona es trobi en una de les circumstàncies definides a l'apartat 5.1 de la convocatòria.

4. Òrgan competent per a la concessió de les ajudes.

L'òrgan competent per a la concessió de les ajudes al lloguer d'habitatges és la Junta de Govern amb l'assessorament de la Comissió tècnica formada per:

  • Batlessa o el regidor o regidora en qui delegui
  • El secretari interventor o funcionari en qui delegui
  • El treballador social de l'Ajuntament de Llubí, que actuarà com instructor del procediment

5. Requisits dels beneficiaris.

5.1 Poden sol·licitar les ajudes que preveuen aquestes bases les persones físiques majors d'edat residents al municipi de Llubí que tenguin entre divuit i trenta cinc anys a 31 de desembre de 2020 per sol·licitar l'ajuda, si es compleixen els requisits següents:

a. Que la persona sol·licitant sigui titular, en qualitat d'arrendatària, d'un contracte de lloguer d'habitatge d'una durada mínima d'un any o que essent veí o veïna de Llubí, estigui en condicions de subscriure'n un. El contracte ha d'indicar expressament la referència cadastral de l'habitatge i estar formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre d'arrendaments urbans actualitzada per la Llei 4/2013 de Mesures de Flexibilització i Foment del Mercat del Lloguer d'Habitatges, de 4 de juny de 2013

b. Que l'habitatge objecte de lloguer estigui situat dins l'àmbit territorial del municipi de Llubí.

c. Que l'habitatge llogat o per llogar constitueixi la residència habitual i permanent de l'arrendatari. Aquesta circumstància s'ha d'acreditar:

  • En cas de ser titular del contracte de lloguer d'habitatge, amb un certificat de convivència que acrediti, en la data de la sol·licitud, les persones que tenen el domicili habitual a l'habitatge objecte del contracte de lloguer.
  • En el cas de persones que vulguin accedir a un lloguer d'habitatge, aquest certificat de convivència s'ha de presentar en el termini de trenta dies des de la resolució definitiva de la concessió de l'ajuda, que quedarà condicionada a la presentació d'aquest document.

d. Que la renda de l'habitatge objecte del contracte de lloguer sigui igual o inferior a 700 euros.

e. Que totes les persones que tenguin o hagin de tenir el domicili habitual i permanent a l'habitatge arrendat tenguin la nacionalitat espanyola o la d'algun dels estats membres de la Unió Europea, l'Espai Econòmic Europeu o, el  cas d'estrangers no comunitaris, que tenguin la residència legal a Espanya.

5.2 Les persones beneficiaries hauran d'acreditar, a més que reuneixen els següents  requisits.

a- La persona sol·licitant ha d'estar empadronada en el terme municipal de Llubí amb anterioritat a l'1 de gener de 2020.

b- Que la persona sol·licitant sigui titular, en qualitat d'arrendatari, d'un contracte d'arrendament d'habitatge vigent, formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans o amb les posteriors actualitzacions de la normativa de la llei d'arrendaments urbans.

c- Que l'habitatge objecte del lloguer estigui situat dins de l'àmbit del territorial del municipi de Llubí.

d- Que l'habitatge arrendat ha de constituir la residència habitual i permanent de la persona o unitat de convivència del sol·licitant de l'ajuda. Es considerarà unitat de convivència la formada pel conjunt de persones que estiguin empadronades en el terme municipal de Llubí en un mateix habitatge, existeixin o no llaços familiars.

e- Que l'import de la renda de l'habitatge objecte del contracte de lloguer sigui igual o inferior a 700 euros mensuals.

5.3 Requisits d'ingressos màxims

Les persones que tinguin domicili habitual i permanent en la vivenda llogada, siguin o no titulars del contracte de lloguer, hauran d'obtenir durant l'exercici fiscal 2020 uns ingressos màxims conjunts:

  1. Iguals o inferiors a tres vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM), en tot cas.

  2. Iguals o inferiors a quatre vegades l'IPREM, si es tracta d'una família nombrosa de categoria general o de persones con discapacitat.

  3. Iguals o inferiors a cinc vegades l'IPREM, si es tracta de famílies nombroses de categoria especial o de persones amb discapacitat d'alguns dels següents tipus: i) Persones amb paràlisis cerebral, persones amb infermetat mental, persones amb discapacitat intel·lectual o persones amb discapacitat del desenvolupament, amb un grau de discapacitat reconeguda igual o superior al 65%.

5.4 En tot cas, les persones beneficiàries no podran accedir a les ajudes d'aquesta convocatòria quan

  • Qualsevol membre de la unitat de convivència és titular d'una altre habitatge en el terme municipal de Llubí o del seu dret d'ús o gaudi, excepte excepcions molt concretes com que acreditin  que no disposen de l'ús per les següents causes:
    • Separació o divorci
    • Trasllat obligatori del domicili per motius laborals, sempre que el domicili esta situat fora de les Illes Balears.
    • Ser víctimes de violència de gènere
    • Qualsevol altre causa aliena a la seva voluntat, degudament acreditada
    • Quan la vivenda no sigui accessible per raons de discapacitat de la persona arrendatària que sigui titular o d'algun membre de la unitat de convivència
  • Tengui parentesc de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb  l'arrendador de la vivenda.
  • Sigui soci o participa de la persona física o jurídica que actua com arrendador de la vivenda.

6. Manera d'acreditar els requisits i documentació.

Juntament amb la sol·licitud d'ajuda al lloguer, s'ha de presentar una declaració responsable relativa al compliment del requisits exigits i declaració responsable de veracitat de dades bancaries.

En el moment que l'Ajuntament el requereixi, les persones sol·licitants hauran d'aportar la documentació següent:

  1. En cas de situació legal d'atur o en situació d'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO): certificat expedit per l'entitat gestora de les prestacions, en el qual figuri la quantia mensual percebuda en concepte de prestacions o subsidis o que es sol·licitant d'aquesta.

  2. En cas de reducció de jornada laboral per motius de conciliació familiar, laboral o organitzatius: certificat d'empresa

  3. En cas de cessament d'activitat de treballadors per compte propi/autònom: certificat expedit per l'Agència Estatal de l'Administració tributària sobre la base de la declaració de cessament d'activitat declarada per l'interessat.

  4. En el cas de reducció d'ingressos dels autònoms del 50% l'última declaració trimestral o justificant equivalent.

  5. Nombre de persones que habiten en l'habitatge habitual: certificat de convivència.

  6. Contracte de lloguer vigent de l'habitatge

  7. Vida laboral actualitzada

  8. Justificants i/o rebuts del pagament de les rendes mensuals del lloguer.

  9. Les persones assalariades ocupades, les nòmines percebudes en 2020 fins a la data de la sol·licitud

  10. Les persones que treballen per compte propi, les declaracions trimestrals, fins a la data de la sol·licitud.

En tot cas, si alguna persona sol·licitant no pot aportar la documentació requerida, la seva sol·licitud serà admesa, encara que tindran preferència les sol·licituds que aportin tota la documentació.

La sol·licitud de l'ajuda implicarà que la persona que realitza la sol·licitud autoritza l'Ajuntament de Llubí a obtenir la informació necessària per a la gestió de les ajudes, excepte que manifesti expressament la seva negativa, tal com s'estableix en l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. Àmbit temporal.

Aquesta ajuda es concedeix per un període màxim de sis (6) mesos, corresponent al període del 2020.

La sol·licitud serà revisable per part de la Comissió Tècnica, per al control del compliment dels requisits establerts en la convocatòria.

També seran admeses les sol·licituds d'ajuda per mesos solts, si així es sol·licita, sense que siguin necessàriament consecutius, dins del mateix període del 2020.

8. Forma i termini de presentació de sol·licituds.

Les sol·licituds poden presentar-se a partir de l'endemà a la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB, i fins als 15 dies naturals posterior al de la publicació, emplenant els annexos que acompanyen aquesta convocatòria.

  1. De manera telemàtica a través del Registre Electrònic Comú de l'Administració general de l'Estat, en cas de disposar de certificat digital o DNIe.
  2. De manera presencial de dilluns a divendres de 9 a 14 hores en el Registre General de l'Ajuntament de Llubí, o en qualsevol de les formes previstes en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en tractar-se d'un procediment de concurrència competitiva els actes administratius que es generen en la tramitació del mateix seran objecte de publicació, i la mateixa es durà a terme en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament de Llubí, en la pàgina web municipal i la Base de dades Nacional de Subvencions.

9. Quantia de l'ajuda

Per un lloguer mensual de l'habitatge de fins un màxim de 700 €, la quantia de l'ajuda serà de fins un 30% del lloguer mensual amb un màxim de 1080 euros per interessat. 

Únicament es proporcionarà una ajuda per habitatge o per contracte de lloguer.

En cas que les sol·licituds siguin superiors a la quantitat disponible, les quanties de les subvencions es repartiran a proporció al número d'aquestes.

 

10. Obligacions i responsabilitats de les persones beneficiàries.

Sense perjudici de les obligacions generals que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003, les persona beneficiària ha de complir els requisits següents:

  1. Domiciliar el pagament de l'ajuda a alguna entitat financera o de crèdit.
  2. Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat.
  3. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents, i a aportar tota la informació que li sigui requerida.

11. Justificació de l'ajuda concedida.

Les persones sol·licitants de les ajudes han d'aportar el rebut o rebuts del lloguer corresponent al mes o mesos als quals s'ha concedit l'ajuda, acreditatiu del pagament del lloguer, com a mitjà de justificació de la subvenció concedida.

La documentació justificativa dels pagaments podrà presentar-se telemàticament a través del Registre Electrònic Comú de l'Administració General de l'Estat o de manera presencial en el Registre de l'Ajuntament de Llubí. Per això es disposa d'un termini de 2 mesos a comptar des de la resolució de la concessió de l'ajuda.

12. Compatibilitat de l'ajuda amb altres subvencions de lloguer.

És compatible amb l'ajuda estatal del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per a fer front al Covid -19.

Les ajudes que regulen aquestes bases són incompatibles amb altres ajudes al lloguer per arrendataris amb recursos econòmics escassos que concedeix qualsevol altra administració o entitat pública, per a les mateixes mensualitats del mateix any. No es consideren afectats per aquesta incompatibilitat els supòsits excepcionals en què els Serveis Socials aporten un complement per al pagament del lloguer a beneficiaris en situacions de vulnerabilitat especial.

13. Control i reintegrament.

L'Ajuntament de Llubí podrà comprovar, pels mitjans que estimi mes adequats, el compliment de les obligacions, inherents a l'atorgament de les ajudes. L'incompliment d'aquestes obligacions o la comprovació de la falsedat de les dades aportades i en particular el supòsit de falsedat de les declaracions responsables presentades, donarà lloc a la possible qualificació dels fets com a infracció administrativa i en cas que pugui ser constitutiu d'un delicte de falsedat pública d'actuacions a l'ordre jurisdiccional, la qual cosa suposarà la immediata devolució de les ajudes concedides.

14. Protecció de dades.

La sol·licitud d'ajuda al lloguer implica que la persona interessada autoritza l'Administració per al tractament de les dades de caràcter personal a la gestió de les ajudes, de conformitat amb el que disposa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i normes que la despleguen.

15. Termini de resolució i notificació.

El terminí màxim per a resoldre i notificar la resolució de concessió és d'un (1) mes a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud de l'ajuda. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat i notificat resolució expressa, es produirà el silenci administratiu i la sol·licitud podrà entendre's desestimada.

16. Forma de pagament.

La liquidació i pagament de les ajudes s'efectuarà una vegada verificats el compliment dels requisits, per l'òrgan competent de l'Ajuntament de Llubí que durà a terme d'ofici, totes les actuacions que consideri necessàries per a determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut dels quals s'ha de pronunciar la resolució.

Llubí, 25 de febrer de 2021

La batlessa Magdalena Perelló Frontera.