Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE CIUTADELLA
Núm. 9300
Aprovació de les bases que han de regir la tramitació de prestacions econòmiques no periòdiques de caràcter social dirigides a persones que es troben en situació de vulnerabilitat social i necessitat socioeconòmica (exp. 2021/406) de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca
La Junta de Govern Local, en la sessió extraordinària de dia 10/02/2021, va aprovar les noves bases que han de regir la tramitació de les prestacions econòmiques no periòdiques de caràcter social, les quals regiran a partir de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
A continuació, es transcriuen les bases esmentades:
BASES QUE HAN DE REGIR LA CONVOCATÒRIA D'AJUDES ECONÒMIQUES NO PERIÒDIQUES DE CARÀCTER SOCIAL DIRIGIDES A PERSONES QUE ES TROBEN EN SITUACIÓ DE VULNERABILITAT SOCIAL I NECESSITAT SOCIOECONÒMICA
Article 1. OBJECTE
L'objecte d'aquestes Bases és regular l'accés, la tipologia d'ajudes, els requisits, el procediment i la resta de condicions per tal que una persona pugui accedir a les ajudes econòmiques no periòdiques que l'ajuntament de Ciutadella, a través dels serveis socials comunitaris bàsics, concedeix a persones en situació de vulnerabilitat i necessitat socioeconòmica.
D'altra banda, l'objecte d'aquestes ajudes és donar suport i resposta de manera no periòdica ni continuada a una situació de necessitat presentada per una persona o per una família, i afavorir l'equitat i la redistribució econòmica entre la població per tal de garantir les necessitats bàsiques de la ciutadania. Aquestes ajudes poden atendre des de casos d'extrema pobresa fins a situacions de recent vulnerabilitat social, fragilitat o nova pobresa, on poden contribuir a resoldre situacions puntuals i/o retardar situacions de deteriorament.
Tenen la consideració d'ajudes econòmiques no periòdiques de caràcter social les dirigides a persones que es troben en situació d'especial necessitat, i, per tant, les emmarcades dins els conceptes següents:
-Situacions en què un ajut econòmic es considera com un reforç en el pla de treball individual i/o familiar, amb l'objecte que la prestació esdevingui una eina d'aquest que vagi més enllà del recurs assistencial.
-Situacions en què un ajut econòmic puntual pot resoldre el problema per al qual se sol·licita l'ajuda esmentada, i en aquestes situacions no es consideren intervencions/suports a l'individu i/o a la família més enllà de l'ajut econòmic.
-Situacions produïdes per emergències greus i imprevisibles que fan que una persona i/o família es trobi en una situació de necessitat.
Per la seva naturalesa, aquestes ajudes no estan sotmeses a un termini concret de sol·licitud, atès que la necessitat es pot presentar en qualsevol moment de l'any.
Es procurarà, sempre que sigui possible, que la persona sol·licitant cofinanciï part de l'objecte o del servei al qual va destinat l'ajut.
La gestió de les ajudes econòmiques no periòdiques de caràcter social ha de fonamentar-se en una base conceptual al voltant de les necessitats de les persones, que tengui en compte els diferents tipus de necessitats i l'evolució d'aquestes al llarg del temps. Es necessita, per tant, un treball que integri diferents dimensions a l'efecte d'assolir i/o multiplicar l'efecte de l'ajut material i, concretament, en els àmbits d'atenció a la persona, com l'ocupació, l'habitatge, l'educació i la salut.
En podrà ser beneficiària qualsevol persona que es trobi en una situació de dificultat socioeconòmica i per la qual els ajuts establerts siguin necessaris per tal de contenir o evitar l'empitjorament de la situació.
Article 2. MARC LEGAL
El marc legal el fonamenta principalment la Llei 4/2009, d'11 de juny de les Illes Balears, la qual, amb relació a les prestacions econòmiques de caràcter social, diu:
-Article 2. El sistema de serveis socials, punt 4. Els serveis socials tenen com a finalitat assegurar el dret de les persones a viure dignament durant totes les etapes de la vida mitjançant la cobertura de llurs necessitats personals bàsiques i de les necessitats socials, en el marc de la justícia social, l'equitat, la cohesió territorial i el benestar de les persones i punt 5. Els serveis socials s'adrecen especialment a prevenir les situacions de risc, a compensar els dèficits de suport social i econòmic de situacions de vulnerabilitat i de dependència, i a promoure actituds i capacitats que facilitin la integració social de les persones.
-Article 14. Funcions dels serveis socials comunitaris bàsics, punt O. Gestionar prestacions d'urgència social, punt Q. Gestionar la tramitació de les prestacions econòmiques d'àmbit municipal i les altres que li siguin atribuïdes.
-Article 22. Prestacions econòmiques:
1. Són les prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o de rebre'n d'altres fonts.
Article 3. TIPOLOGIA DE PRESTACIONS
Cada tipologia tindrà unes obligacions concretes i específiques. Aquestes abasten la següent classificació en funció de les necessitats a atendre:
3.1. Ajuts per a l'habitatge
Ajuts per a lloguers de l'habitatge habitual o pagaments puntuals de quotes d'hipoteca
Ajuts per a l'adquisició d'equipament bàsic de la llar
Ajuts per a garantir subministraments bàsics
Ajuts per a reparacions o adaptació de l'habitatge habitual
Ajuts per a mantenir les condicions mínimes d'higiene de l'habitatge
Ajuts per a allotjaments temporals (pensions, hostals)
3.2. Ajuts per a les necessitats bàsiques d'alimentació i higiene, roba i calçat
Ajuts per a alimentació i higiene
Ajuts per a alimentació infantil i higiene
Ajuts per a roba i calçat
3.3. Ajuts per a activitats educatives
Ajuts per a material escolar i llibres
Ajuts per a menjador escolar
Ajuts per a activitats extraescolars i de lleure
Ajuts per a transport escolar
Ajuts per a l'escolarització de 0-3 anys
3.4. Ajuts per a la inserció social i laboral
Ajuts individuals per a promoure la integració sociolaboral (transport)
Ajuts individuals per a promoure la integració social (accions formatives)
Desplaçaments i tràmits que fomentin la inclusió
3.5. Ajuts per a motius sociosanitaris
Despeses per a ajudes tècniques
Ajuts per a la reparació/adaptació de la llar
Despeses per a tractaments terapèutics
Ajuts per estades a centres residencials
3.6. Ajuts d'emergència social
3.7. Altres
Ajuts per a l'atenció de situacions d'urgent i greu necessitat que no puguin ser ateses per cap dels conceptes considerats en els epígrafs anteriors.
Article 4. REQUISITS GENERALS DE LES PERSONES BENEFICIÀRIES
En podrà ser beneficiària qualsevol persona i, per extensió la seva família que es trobi en una situació de vulnerabilitat i necessitat socioeconòmica i per a la qual els ajuts establerts siguin necessaris per a contenir o evitar l'empitjorament de la situació.
Es consideren diversos requisits per accedir a la prestació relacionats amb l'empadronament, l'edat, la determinació de la situació de necessitat social, la situació de necessitat econòmica, l'absència de suports econòmics de la xarxa de suport social i familiar, i l'absència de possibilitat d'accés a altres prestacions, així com el compliment per part de la persona sol·licitant dels compromisos establerts en el pla de treball.
A més, emperò, podran ser excepcionals altres situacions personals i familiars que des de l'informe social es consideri que no poden complir, o acollir-se a alguns dels requisits considerats a les presents bases; per exemple, aquelles persones o famílies que, per la seva situació social, no puguin documentar un determinat requisit i el professional social consideri que pot fer una excepció.
En general:
4.1. Estar empadronat en el municipi de Ciutadella de Menorca.
4.2. Ser major de 18 anys, o bé menor amb càrregues familiars.
4.3. Estar en una situació de necessitat econòmica (es determina amb l'establiment d'un nivell d'ingressos màxims per nucli de convivència).
4.4. Estar en una situació de necessitat social (es determina a partir del llistat de situacions agrupades per composició familiar i situacions sociofamiliars).
4.5. No disposar de béns mobles, immobles (diferents de l'habitatge habitual); ni rendes de l'activitat econòmica, ni rendes del capital suficients per a la cobertura de les necessitats bàsiques. Amb caràcter general, no disposar de recursos econòmics alternatius -provinents de la xarxa de suport social i familiar- que demostrin l'existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual se sol·licita l'ajut.
4.6. No haver rebut ajut econòmic d'aquest ajuntament en els darrers 12 mesos. De forma excepcional i sempre que existeixi una situació de necessitat social d'atenció urgent i immediata, es podrà sol·licitar un ajut els 6 mesos posteriors al pagament d'un ajut anterior.
Article 5. CONDICIONS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
Es valoraran les sol·licituds en funció de la situació de necessitat econòmica i en funció de la situació de necessitat social.
5.1. Situació de necessitat econòmica
a) Si la unitat familiar està formada per un sòl membre, els ingressos mensuals no poden superar el 125% de l'IPREM. Per a l'any 2021, aquesta quantitat queda fixada en 823.81 euros mensuals.
b) Per unitats familiars amb més membres s'incrementarà en un 30% pel segon membre, en un 20% pel tercer i en un 10% a partir del quart membre, tots ells sobre el barem de l'import màxim d'ingressos segons recull la taula següent:
1 membre 823.81 € 125% iprem 2021(14 pagues)
2 MUF 1.070.95 € (247,14 € 30% increment per segon membre)
3 MUF 1.235.72 € (164.77 € 20% increment per tercer membre)
4 MUF 1.318.10 € (82.38 € 10% increment a partir de quart membre)
5 MUF 1.400,48 € (82.38 € 10%)
6 MUF 1.482.86 € (82,38 € 10%)
7 MUF 1.565,24 € (82.38 € 10%)
c) Per tal de calcular els ingressos econòmics de la unitat de convivència es farà la mitjana dels ingressos obtinguts en els darrers sis mesos anteriors (desde la data del registre d'entrada de la sol.licitud). En el cas que es valori necessari i per motiu de l'estacionalitat, el o la treballadora social podrà tenir en compte els ingressos dels darrers dotze mesos.
5.2. Situació de necessitat social
La valoració social serà completada per l'informe tècnic del professional en treball social, en el qual pot realitzar consideracions especials de cada cas. Com a situacions de necessitat social:
5.2.1. Composició familiar
-Família nombrosa
-Família monoparental
-Mare/pare separat/da amb càrregues familiars o tutor legal
-Persona sola
5.2.2. Situació sociofamiliar
-Família amb algun membre amb grau de discapacitat igual o superior al 33% i/o amb resolució de grau de dependència i/o incapacitat laboral i/o incapacitat judicial.
-Persona i/o família amb situació d'exclusió residencial.
-Dona embarassada amb dificultats d'inserció laboral derivades per aquest motiu .
-Pare/mare separat/da o tutor/a legal amb càrregues familiars sense percebre pensió d'aliments.
-Persona del nucli de convivència amb problemes de salut física o mental.
-Problemàtica social: drogodependències, víctimes de violència de gènere, persones nouvingudes, situació de vulnerabilitat, exclusió o aïllament social, etc.
-Menors en situació de risc: absentisme escolar, inadaptació escolar, menors amb necessitats educatives especials, menors amb mesures educatives, etc.
-Dificultats de conciliació de la vida laboral i la familiar.
5.2.3. Altres aspectes importants
-Recerca activa d'ocupació.
-Família responsable i col·laboradora que accepta el pla de millora, acompleix els objectius acordats, i es considera l'ajut com a recurs.
5.3. Condicions específiques segons la tipologia d'ajut i imports màxims de concessió
Cada tipologia d'ajut tindrà, a més a més, unes obligacions concretes i específiques que es detallaran al pla de treball individual i/o familiar.
5.3.1. Ajuts per a l'habitatge
- Ajuts per a lloguers de l'habitatge habitual o pagaments puntuals de quotes d'hipoteca quan existeixin, tant en règim de lloguer com de propietat, garanties de continuïtat en aquesta amb un màxim de 3 mesos/any.
-Ajuts per a l'adquisició d'equipament bàsic i de primera necessitat de la llar per a l'habitatge habitual, amb un màxim de 800 €.
- Ajuts per a garantir subministraments bàsics (electricitat) i el correcte funcionament de les instal·lacions bàsiques, així com l'alta de consum d'energia elèctrica.
En els casos de deutes per subministrament elèctric es valorarà la concessió o la denegació de la totalitat de la factura o de les factures pendents de pagament i no d'una part d'aquestes.
En els casos d'alta de consum d'electricitat es valorarà fins a un màxim de 300 €.
- Ajuts per a reparacions o l'adaptació de l'habitatge habitual per tal de proporcionar nivells mínims d'habitabilitat i eliminació de barreres arquitectòniques, amb un màxim de 800 €. Es tracta de totes aquelles obres que es duen a terme en un domicili amb l'objectiu de millorar la qualitat de vida de les persone. S'atorgarà només en aquells casos en què la persona sol·licitant no s'hagi pogut acollir, per un motiu justificat, als ajuts d'accessibilitat a edificis i habitatge per la conselleria competent del Govern de les Illes Balears, i es podran concedir fins a un màxim de 800 €.
- Ajuts per a mantenir les condicions mínimes d'higiene de l'habitatge, mitjançant neteges i altres actuacions de caràcter puntual que evitin o minimitzin situacions de risc higiènic, amb un màxim de 500 €.
- Ajuts per a allotjaments temporals (pensions, hostals) en casos d'extrema necessitat i situacions d'emergència social, atesa la temporalitat de la situació, sempre que no sigui possible l'estada a la casa d'acollida per manca de places lliures, per no complir els requisits o per no valorar-se el recurs adequat amb un màxim d'estada de 7 dies.
En tots els casos d'ajuts per habitatge ha de quedar acreditat que no s'han pogut acollir a les ajudes per arrendament, ni a les de renda bàsica d'emancipació per a joves ni a les de rehabilitació del Govern de les Illes Balears o altres ajuts que convoquin l'Administració local o autonòmica durant el període de sol·licitud de les ajudes regulades en aquestes bases.
5.3.2. Ajuts per a les necessitats bàsiques d'alimentació i higiene, roba i calçat
- Ajuts per a alimentació i higiene. Per a aquelles persones o famílies que, per circumstàncies puntuals, no compten amb ingressos econòmics suficients per a cobrir les necessitats bàsiques d'alimentació de tots els seus membres, amb un màxim de 120 € per persona i mes, i un màxim de 6 mesos.
- Ajuts per alimentació infantil i higiene, menors de 0-3 anys, amb un màxim de 180€ mensuals i un màxim de 4 mesos.
En els casos de fillets de pares separats que tenen resolta una custòdia compartida es computarà un 50% del màxim total.
- Ajuts per a roba i calçat amb un màxim de 40 € per persona.
5.3.3. Ajuts per a activitats educatives
- Ajuts per a material escolar i llibres d'Educació infantil, Primària i Secundària, amb els màxims següents:
Infantil: fins a 180 euros curs escolar per fillet/a
Primària: fins a 250 euros curs escolar per fillet/a
Secundària: fins a 280 euros curs escolar per fillet/a
- Ajuts per a menjador escolar durant el període lectiu fins a un màxim del 75% del cost total, donant prioritat a les necessitats de concilació de la vida laboral i familiar, necessitats especials a nivell educatiu i familiar, etc.
- Ajuts per a activitats extraescolars i de lleure durant el període lectiu: fins a un màxim del 75% del cost anual.
-Ajuts per activitats de lleure i menjadors durant l'estiu: fins a un màxim del 100% del cost total.
-Ajuts per a transport escolar, fins a un màxim del 75% del cost total anual. Així mateix, en els casos que no puguin acollir-se a transport escolar organitzat, es pot subvencionar el cost de la targeta de transport del Consell Insular.
En tots els casos d'ajuts classificats en la categoria d'activitats educatives ha de quedar acreditat que no s'han pogut acollir als ajuts que convoqui la Conselleria competent en educació pel mateix concepte. Quan es rebi un ajut de la Conselleria d'Educació, aquest es podrà complementar en casos d'elevada necessitat fins arribar al 75% del cost total.
Excepcionalment, en el cas dels ajuts per activitats educatives, quan es donin circumstàncies en què sigui necessari prioritzar el benestar i l'atenció del menor, es poden superar els màxims previstos en els apartats anteriors. En qualsevol cas, les excepcions han d'estar degudament justificades amb els informes tècnics corresponents.
5.3.4. Ajuts per a inserció social i laboral
- Ajuts individuals per a promoure la integració sociolaboral (transport) per a aquelles persones amb especials dificultats d'inserció social i laboral que no es puguin acollir a altres tipus de beques, ajuts o prestacions, i sempre que el desplaçament estigui motivat per activitats de formació o d'activació del mercat de treball. Es valorarà la possibilitat de finançar una part de la targeta de transport corresponent amb un màxim de tres mesos.
- Ajuts individuals per a promoure la integració sociolaboral a través de l'assistència d'accions formatives així com despeses derivades de l'adquisició de material, amb un màxim de 200.00€.
- Desplaçaments i tràmits que fomentin la inclusió per a aquelles persones que no compten amb recursos econòmics suficients per a poder atendre les despeses de desplaçament que siguin imprescindibles per afavorir-ne la inserció social (desplaçaments per a fer front a tractaments de deshabituació toxicològica, desplaçaments per a tramitació de documentació, assistència a judicis, permisos, visites penitenciàries i altres circumstàncies que afavoreixen la inclusió) amb un màxim de 300.00€.
5.3.5. Ajuts per motius sociosanitaris
- Despeses per a ajudes tècniques: per a aparells com audiòfons, ulleres, cadires de rodes, faixes ortopèdiques, pròtesis, matalassos antiescares, adaptació de vehicles, etc. Per tal de fixar el tant per cent a finançar es valorarà, a més, que el model sol·licitat s'adeqüi a la prescripció feta per l'especialista, si està o no finançat per l'IBSALUT i/o una altra entitat, i el grau de necessitat i discapacitat. Es calcularà a partir del cost total del pressupost presentat, finançant-ne fins a un màxim del 75% del cost total.
S'atorgarà només en aquells casos en que la personea sol·licitant no s'hagi pogut acollir a la convocatòria d'ajuts econòmics per a gent gran i discapacitat que el Consell Insular de Menorca aprova anualment.
- Despeses per a tractaments terapèutics: es tracta d'aquells tractaments que no són coberts pel sistema nacional de salut, pel sistema d'autonomia i d'atenció a la dependència o per qualsevol organització de servei públic implantada al territori, com poden ser tractaments psicològics, de rehabilitació, d'estimulació primerenca, de logopèdia, odontològics o prescripcions de medicaments. En aquests casos excepcionals es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència, la necessitat del tractament, la freqüència i el període previst de tractament, i el grau de discapacitat. Es calcularà a partir del cost total del pressupost presentat, subvencionant un màxim del 75% del cost total.
- Estades a centres residencials: en aquells casos en què el retorn al domicili sigui totalment inviable atesa la situació sociofamiliar, de salut o per altres circumstàncies que no permetin la convivència o la residència d'una persona en un habitatge, es valorarà fins a la totalitat de l'estada al centre.
5.3.6. Ajuts per emergència social
Es tracta d'emergències greus i imprevisibles que fan que una persona/família es trobi de sobte en una situació de necessitat; per exemple, a causa d'incendis, inundacions, accidents, robatoris, causes derivades per la situació de salut, situacions climàtiques extremes, etc. Es valorarà la situació d'emergència en la seva globalitat i s'emetrà proposta de concessió màxima.
5.3.7. Altres
Ajuts per a l'atenció de situacions d'urgent i greu necessitat que no puguin ser ateses per cap dels conceptes considerats en els epígrafs anteriors o per qualsevol altre tipus de prestació o ajuda; s'ajustarà en aquests casos la quantia de l'ajut a la necessitat plantejada.
Article 6. DOCUMENTACIÓ QUE HA D'ACOMPANYAR LA SOL·LICITUD
6.1. La documentació relacionada en aquest article serà considerada com a màxima i es reclamarà, en cada cas, a la persona sol·licitant la necessària per a realitzar la valoració econòmica i social d'una forma fidedigna.
En cap cas es reclamarà documentació que ja consti a l'expedient de la persona sol·licitant o del nucli convivencial, sempre que aquesta sigui vigent, ni aquella que es pugui aconseguir d'ofici segons ho disposa l'article 6.2 lletra b de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, com és el cas de l'empadronament al municipi.
6.2. Documentació general per a qualsevol tipus d'ajut:
-Sol·licitud d'ajut, d'acord amb el model que figura com a annex I d'aquestes bases amb un seguit de declaracions expresses. A més en tots els casos, amb la presentació de la sol·licitud, s'ha de presentar la identificació del sol.licitant i s'han de declarar o aportar els documents següents:
Annex II Declaració de comptes bancaris oberts
Annex III Declaració de bens immobles
Annex IV Declaració d'ingressos econòmics
Annex V Autorització d'ingrés
En cas d'ajudes concedides en concepte de manutenció i a efectes de justificació s'haurà d'aportar degudament signat l'Annex VI
La sol·licitud juntament amb la identificació (DNI/NIE, passaport o documentació acreditativa) i la documentació aportada s'ha d'adreçar a l'òrgan administratiu competent en matèria de serveis socials de l'Ajuntament de Ciutadella. Acompanyant aquesta documentació, el personal de treball social podrà demanar, sempre que ho consideri oportú, total o part de la documentació següent:
-DNI/NIE, passaport o documentació acreditativa de la resta de membres del nucli convivencial
-Justificació dels ingressos o les rendes del nucli de convivència:
a) Còpia de la declaració de la renda o del certificat negatiu d'Hisenda del darrer any.
b) Vida laboral.
c) Certificat de la/les pensió/ns del sistema de seguretat social, si n'és beneficiari/a.
d) Certificat del servei públic de prestacions on hi consti si percep una prestació pública per atur i l'import de la prestació. Si no percep cap tipus d'ingrés econòmic, la persona haurà de presentar un certificat negatiu del sistema públic de prestacions que així ho justifiqui.
e) Certificat d'estar en demanda de treball al SOIB.
f) En cas de persones treballadores per compte aliè: fotocòpia del contracte de treball i les sis darreres nòmines.
g) En cas de persones treballadores autònomes: última liquidació trimestral d'IRPF o, si no la poden aportar, declaració de responsabilitat dels ingressos que té.
h) Transferències rebudes.
i) Moviments bancaris dels últims sis mesos.
-Fotocòpia del llibre de família complet.
-Sentència de separació o divorci, o conveni regulador on hi constin la pensió alimentària i la custòdia dels fills.
-Documentació acreditativa de la reclamació de la pensió d'aliments (en cas que no es compleixi aquesta mesura).
-Certificat de la condició de discapacitat expedida per l'administració autonòmica competent o altres informes que exposin la situació de salut.
-Resolució del grau i del nivell de dependència emès per l'administració autonòmica competent.
-Informe mèdic d'algun membre del nucli de convivència.
-Resolució judicial acordant el desnonament de l'habitatge.
-Pressupost detallat de l'objecte susceptible d'ajut.
-Informe mèdic especificant la necessitat de tractament i que aquest no és cobert pel sistema públic de salut.
-Justificació de les despeses fixes mensuals del nucli de convivència:
a) contracte de lloguer de l'habitatge
b) últim rebut pagat de lloguer
c) últim rebut pagat de crèdit hipotecari
d) últim rebut pagat de préstecs bancaris
e) moviments bancaris dels últims sis mesos
Qualsevol altra documentació que ajudi a valorar correctament la sol·licitud podrà ser requerida durant el procés de tramitació d'aquesta, i podrà ser requerida tant pel professional en treball social o aportada per la persona interessada, si ho considera convenient.
Article 7. INICI DE L'EXPEDIENT I EXAMEN DE LA DOCUMENTACIÓ
Els ajuts es concediran d'acord amb els principis d'objectivitat, de transparència, d'igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
Una vegada presentada la sol·licitud d'ajut econòmic i presentada la documentació al o a la treballador/a social, aquest emetrà la valoració socioeconòmica mitjançant un informe social. Elevarà aquesta proposta a la Comissió Tècnica d'Ajuts Econòmics, on s'emetrà la proposta de concessió i la quantia o la denegació de la sol·licitud. Serà l'òrgan competent el que aprovarà o denegarà, en darrera instància, la petició d'ajut.
Article 8. COMISSIÓ TÈCNICA DE VALORACIÓ DE LES AJUDES ECONÒMIQUES NO PERIÒDIQUES DE CARÀCTER SOCIAL
La Comissió Tècnica de Valoració estarà formada per un mínim de 3 persones, un/a treballador/a social, l'auxiliar administrativa en qui recaurà la Secretaria i la Directora del servei.
Aquesta comissió és l'encarregada d'estudiar i examinar totes les sol·licituds presentades, i de fer una valoració acurada de cada situació de necessitat social i econòmica. De la decisió presa en comissió es generarà una acta dels acords presos, i la secretària emetrà certificat de la proposta favorable o desfavorable de la concessió de l'ajut i la quantia proposada, amb el vistiplau de qui n'exerceix la presidència, que serà qui ho elevarà, juntament amb la resta de l'expedient administratiu, a l'òrgan competent per a la seva aprovació.
Article 9. MOTIUS DE DENEGACIÓ D'UN AJUT ECONÒMIC
1. No haver seguit un itinerari de recerca de treball per tal de millorar la situació socioeconòmica personal i/o familiar.
2. Haver rebutjat o, per descuit, no obtenir un recurs tècnic o econòmic disponible en el municipi.
3. No aportar la documentació requerida en el termini màxim d'un mes comptador a partir de la data de la sol·licitud.
4. Extinció de la causa que motivà la sol·licitud de l'ajut econòmic.
5. L'incompliment del pla de treball/contracte establert entre el professional i la persona i/o la família.
6. La no-justificació d'un ajut econòmic concedit amb anterioritat pels Serveis Socials de l'Ajuntament de Ciutadella.
7. La falta de tots o d'alguns dels requisits necessaris per a la seva concessió.
8. Dificultar la labor tècnica de valoració de la sol·licitud rebuda.
9. Que existeixi persona legalment obligada i amb possibilitat de prestar ajuda a la persona sol·licitant.
10. Que l'ajut sol·licitat no sigui adequat per la resolució de la problemàtica plantejada o que la seva mera concessió no sigui suficient per a la resolució de la problemàtica plantejada.
11. Que en el termini dels 12 mesos anteriors a la sol·licitud li hagi estat extingit o revocat qualsevol un altre ajut o prestació social per incompliment de les condicions establertes en la seva concessió.
12. El falsejament o l'ocultació de qualsevol de les dades declarades per les persones sol·licitants podrà donar lloc a la denegació de l'ajut sol·licitat, fins i tot quan la persona sol·licitant tengui els requisits per a la concessió.
13. Que es demostri que la persona sol·licitant pot satisfer adequadament les necessitats per si mateixa i/o amb el suport dels seus familiars, representants legals o guardadors de fet.
14. Que existeixin pensions, encara que no superin el límit d'ingressos econòmics que es demanen, que aquestes tenguin un caràcter periòdic, i, per tant, en aquests casos es podran concedir ajuts en situacions d'emergència social quan la situació ha estat sobrevinguda i imprevista.
15. Qualsevol altre motiu que, atenent a les circumstàncies i la prèvia valoració del personal tècnic del servei, n'estimi la denegació de forma motivada.
Article 10. OBLIGACIONS QUE CONTREUEN LES PERSONES BENEFICIÀRIES
1. Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar.
2. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï l'Ajuntament.
3. Comunicar a l'Ajuntament l'obtenció de subvencions i/o ajuts per a idèntica finalitat, procedents de qualsevol ens públic o privat, estatal o internacional.
4. Justificar l'ajut concedit amb la presentació de factures acreditatives de la despesa. En els casos d'ajuts econòmics concedits en concepte de manutenció i productes bàsics i de primera necessitat se signarà una declaració específica, segons model normalitzat (annex VI). La justificació s'efectuarà en el termini màxim d'un mes, una vegada finalitzats el concepte i els terminis pels quals s'ha concedit l'ajut econòmic.
5. Reintegrar els imports concedits quan no s'apliquin a les finalitats per a les quals es van concedir.
6. Amb caràcter general, l'atorgament de l'ajut queda condicionat a l'acceptació de l'obligació de seguir un pla de treball individual i familiar.
Article 11. MODIFICACIÓ DE LA RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ
Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajut i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
Article 12. REVOCACIÓ DE LES AJUDES CONCEDIDES
D'acord amb el que disposa l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s'ha de revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de la concessió, la persona beneficiària d'aquesta incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.
Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte l'acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.
Article 13. REINTEGRAMENT DELS AJUTS CONCEDITS
a) D'acord amb el que disposen els articles 37 i 38 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la persona beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i, si escau, l'interès de demora, en els casos següents:
-L'incompliment de la finalitat per a la qual es concedí la subvenció.
-L'obtenció de la subvenció sense que es compleixin les condicions requerides per a açò, o quan s'alterin les condicions tingudes en compte per concedir-la, sempre que sigui per causes imputables a l'entitat beneficiària.
-L'incompliment de l'obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establerts en l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
-La concurrència de subvencions incompatibles per a la mateixa activitat.
-La negativa a sotmetre's a les actuacions de comprovació i control previstes en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, o l'obstrucció injustificada d'aquestes actuacions.
b) Per reintegrar els ajuts s'han d'aplicar els procediments prevists per a aquest efecte en els articles 41, 42 i 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els quals s'ha de garantir l'audiència a les persones interessades.
c) Les quantitats reintegrades tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
Article 14. RÈGIM D'INFRACCIONS I SANCIONS
El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i, si escau, a la normativa de desenvolupament en matèria de subvencions que hagi aprovat l'entitat que tengui atribuïda la gestió d'aquests ajuts.
L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable a les entitats locals en matèria de subvencions és qui exerceix la presidència de l'entitat que tengui atribuïda la gestió d'aquests ajuts, de conformitat amb l'establert en l'article 66.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en el 21 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.
Article 15. INSPECCIÓ
D'acord amb el que disposen aquestes bases, les subvencions que es concedeixin s'han de sotmetre a la inspecció corresponent segons la normativa legal vigent que hi resulti d'aplicació.
Article 16. ALTRES DISPOSICIONS
Normativa aplicable:
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin d'aplicació en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Normativa de desenvolupament en matèria de subvencions que hagi aprovat l'entitat que tengui atribuïda la gestió d'aquests ajuts.
ANNEX I
Núm. d'expedient Model de document Registre d'entrada
SOL·LICITUD D'AJUDA ECONÒMICA
Tramès pel/per la Treballador/a Social:
Servei:
Servei d'Atenció Social Bàsica
Servei de Benestar i Dependència
Servei de Menors i Família
Sol·licitant
Nom i llinatges: ______________________________________________________ DNI/NIE/passaport núm.: ______________________
Domicili: ___________________________________________________________ Núm. ____ Pis ___ Porta ____
Població: Ciutadella de Menorca CP: 07760 Província: Illes Balears
Telèfons: _____________________________ A/e: ______________________________
Expòs
Que, per la meva situació d'especial necessitat econòmica, SOL·LICIT ajuda econòmica per:
Habitatge Inserció sociolaboral
Manutenció Motius sociosanitaris
Activitats educatives Emergència social
Característiques de la sol·licitud
CONCEPTE: QUANTIA:
DECLAR no haver rebut ajuts econòmics, en el mateix any natural, d'altres organismes pel mateix concepte.
DECLAR que la quantitat de l'ajut públic rebut de l'entitat........................................................................ per import de .......................... € no cobreix la totalitat de l'objecte de la petició.
DECLAR que, si he rebut ajuts econòmiques anteriorment, aquests han estat degudament justificats.
DECLAR que he signat el consentiment informat sobre l'ús de la informació, la protecció de dades i la coordinació interserveis.
DECLAR que no he estat sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari recollides en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, publicada en el BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003.
AUTORITZO a l'Ajuntament de Ciutadella a realitzar les comprovacions pertinents a l'efecte de facilitar la Resolució de l'ajut econòmic sol·licitat.
DECLAR sota la meva responsabilitat que totes les dades contingudes en aquesta sol·licitud i en la documentació adjuntes són certes.
ANNEX II – DECLARACIÓ DE COMPTES BANCARIS OBERTS
DECLAR que el nucli de convivència disposa dels següents comptes bancaris oberts:
1, _______________________________________________________________________
2, _______________________________________________________________________
3, _______________________________________________________________________
4, _______________________________________________________________________
ANNEX III - DECLARACIÓ DE BÉNS IMMOBLES:
-Que tenc en propietat, jo o algun membre del nucli de convivència, els següents immobles:
-Que no tenc en propietat, ni jo ni cap membre del nucli de convivència, cap immoble.
ANNEX IV - DECLARACIÓ D'INGRESSOS ECONÒMICS:
DECLAR que els ingressos econòmics percebuts mensualment són de:
ANNEX V - AUTORITZACIÓ D'INGRÉS
En cas de ser aprovat l'ajut econòmic sol·licitat, AUTORITZO a l'Ajuntament de Ciutadella a ingressar-ne l'import al compte:
IBAN ES SWIFT
NÚM. CC
Emplenar només en el cas d'autoritzar el pagament a un nombre de compte aliè.
NOM DEL TITULAR:
DNI/NIE/CIF/NIF:
Ciutadella, _______de/d' _______________________________ de 20______
Signatura de la persona sol·licitant o del seu representant
SRA. ALCALDESSA DE L'AJUNTAMENT DE CIUTADELLA DE MENORCA
ANNEX VI JUSTIFICACIÓ D'UNA AJUDA ECONÒMICA CONCEDIDA EN CONCEPTE DE MANUTENCIÓ
..................................................................amb DNI/Passaport/NIE..................…….......i domicili al carrer..................................................................de Ciutadella de Menorca,
Declar que l'ajut econòmic concedit en concepte d'aliments per un import total de _____ € en data ______ serà destinada exclusivament a la compra d'aliments, i productes bàsics i de primera necessitat.
Signatura,
Nom i llinatges
Ciutadella de Menorca, 19 de febrer de 2021
La alcaldessa Joana Gomila Lluch