Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 8892
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria de les ajudes per al foment de pastures per a l’aprofitament de la ramaderia ecològica per als anys 2021 i 2022
El Programa de desenvolupament rural (PDR) de les Illes Balears per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i complementa les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, el PDR preveu la submesura 11.2.2, que correspon al foment de pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica, que contribueix clarament als objectius transversals de millora del medi ambient i d'adaptació i mitigació del canvi climàtic, ja que suposa un foment de pràctiques respectuoses amb el medi ambient i adaptades als ecosistemes.
El Reglament (UE) 2220/2020 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1305/2013, (UE) núm. 1306/2013 i (UE) núm. 1307/2013 pel que fa als seus recursos i la seva aplicació els anys 2021 i 2022 i el Reglament (UE) núm. 1308/2013 pel que fa als recursos i la distribució d'aquesta ajuda els anys 2021 i 2022, estableix, a l'article 7, la possibilitat de convocar aquestes ajudes per un període d'un a tres anys.
L'estratègia nacional per al desenvolupament de l'agricultura ecològica té entre els seus objectius donar suport a la consolidació del sistema de producció ecològica; potenciar el sistema de producció agrària ecològica és equivalent a potenciar, de manera indirecta, alguns dels punts més importants sobre la preservació del medi. Aquest sistema de producció agrària contribueix a prevenir i disminuir la contaminació de l'aigua i del sòl, i en millora, de manera substancial, les qualitats: incrementa la fertilitat del sòl i ajuda a prevenir-ne l'erosió. Per tant, i gràcies a aquestes millores, la seguretat alimentària i la conservació de la biodiversitat es veuen influenciades. A més, encara que de manera menys perceptible i a petita escala, disminueixen les emissions dels gasos que contribueixen a l'efecte d'hivernacle.
Així mateix, i d'acord amb l'estratègia nacional, és necessari potenciar l'arribada al mercat de les produccions animals de qualitat sota l'etiquetatge ecològic, a fi que les accions d'informació dels consumidors sobre les seves característiques i els seus avantatges i les iniciatives de millora de la comercialització d'aquests productes siguin degudament complementades.
En data 26 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que a l'article 2 assenyala que serà objecte d'ajuda la mesura d'agricultura ecològica i, en concret, la submesura 11.2, que fa referència al pagament pel manteniment del sistema de producció ecològica.
D'acord amb el punt 3 de l'article 29 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, els compromisos en virtut de la mesura contemplada en aquest article es contrauran per un període de cinc a set anys, condició que està recollida al Programa de desenvolupament rural, i podran ser prorrogats per assolir o mantenir els objectius mediambientals.
D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, al seu article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
Mitjançant el Decret 27/2009, de 17 d'abril, a les Illes Balears es va constituir el Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica, com a corporació de dret públic de base associativa, amb autonomia i capacitat d'obrar pel compliment de les seves funciones, de gestió, certificació i control de la producció, d'elaboració, transformació i comercialització del producte agrari ecològic i que exerceix les funcions d'única autoritat de control al territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, s'ha d'aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova, per a l'any 2021 i 2022, la convocatòria d'ajudes destinades al foment de les pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 26 de febrer de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 3 de març de 2016.
2. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat donar suport als agricultors que practiquin la ramaderia ecològica, d'acord amb el que estableix el Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020 i l'article 29 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes regulades en aquesta convocatòria és tot el territori de les Illes Balears.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per a aquesta convocatòria, els crèdits de la qual es poden ampliar amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA, es destinen els imports següents.
Per a l'any 2021: mil euros (1.000,00 €)
Per a l'any 2022: queda subjectes a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades als pressupostos del FOGAIBA de l'any 2022.
2. Les subvencions esmentades es finançaran en un 41,00 % a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 4,10 %, a càrrec del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA), i en un 54,90 %, a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).
Tercer
Requisits de les persones beneficiàries i de les explotacions
1. Requisits específics de les persones beneficiàries
Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, o agrupacions sense personalitat jurídica, que abans de dictar-se la proposta de resolució compleixin els requisits següents:
a. Que es comprometin a adoptar o mantenir les pràctiques i els mètodes d'agricultura ecològica que defineix el Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell, de 28 de juny de 2007, sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics, i també a complir la resta dels compromisos que preveu l'apartat novè d'aquesta resolució.
b. Que tinguin la condició d'agricultors actius d'acord amb el capítol I, títol II del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2015, dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.
c. Que estiguin inscrites al Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica i compleixin totes les obligacions que se'n deriven.
d. Que siguin titulars d'una explotació agrària que compleixi els requisits que preveu el punt 2 d'aquest apartat.
2. Requisits específics de les explotacions
Les explotacions agràries hauran de reunir, en el moment de la proposta de resolució, els següents requisits:
a. Estar inscrites al registre insular agrari de les Illes Balears (RIA).
b. Disposar d'una superfície mínima de pastures ecològiques de 2 ha.
3. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, cal fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també el percentatge de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, que igualment tenen la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 22 del Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
4. Els requisits generals i els compromisos que s'estableixen als punts anteriors s'han de mantenir des de la sol·licitud fins al 31 de desembre del 2022.
5. La comprovació de la inscripció al registre insular agrari de les Illes Balears (RIA) i al Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica (CBPAE) es realitzarà d'ofici, excepte manifestació contrària de la persona peticionària, ja que, amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda, s'entén atorgada aquesta autorització.
6. A més dels requisits que s'estableixen als punts anteriors, han de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
La comprovació del compliment del requisit esmentat la realitzarà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud suposa autoritzar aquesta comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.
En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se li demanarà que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.
8. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart
Activitat subvencionable
Podran ser objecte de subvenció les actuacions per al cultiu i el manteniment de superfícies de pastures ecològiques, d'acord amb la normativa genèrica i específica sobre agricultura ecològica i en els termes que preveu l'article 29 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell.
Cinquè
Import de les ajudes
1. L'ajuda que preveu aquesta resolució es concedeix per un període de dos anys.
2. La prima anual aplicable serà de 200 euros per cada hectàrea de cultiu d'ús farratger.
3. El nombre d'hectàrees subvencionables està limitat al nombre d'UBM certificades com a ecològiques pel Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica. S'establirà un límit d'ajuda d'1 ha de pastura per cada UBM. El càlcul de les UBM es farà aplicant les conversions següents: boví de més de 2 anys i equins de més de 6 mesos: 1 UBM; boví de més de 6 mesos i menys de 2 anys: 0,6 UBM; ovelles i cabres reproductores: 0,15 UBM; porcins reproductors: 0,5 UBM.
4. L'import anual de l'ajuda es determinarà agafant com a base el nombre d'hectàrees compromeses per al conjunt de la sol·licitud d'ajuda, amb les limitacions següents:
- Fins a 25 ha: 100 % de la prima.
- De més de 25 ha fins a 50 ha: 75 % de la prima.
- De més de 50 ha fins a 75 ha: 50 % de la prima.
- De més de 75 ha fins a 100 ha: 25 % de la prima.
- De més de 100 ha: 0 %.
Sisè
Sol·licitud d'ajuda
1. Les sol·licituds d'ajuda es presentaran juntament amb la sol·licitud de les ajudes per a l'exercici 2021, que preveu el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural, i en el mateix termini que preveu la normativa esmentada.
Aquestes sol·licituds s'han de presentar tal com es prevegi a la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de convocatòria, per a l'any 2021, de determinades ajudes comunitàries directes a l'agricultura i a la ramaderia.
2. Segons el que estableixen l'article 13 del Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, i l'article 95.3 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre de 2014, i sens perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, s'acceptaran les sol·licituds presentades durant els 25 dies naturals següents a l'acabament del període esmentat, però l'import de l'ajuda serà reduït en un 1 % per cada dia hàbil de retard, excepte en cas de força major i circumstàncies excepcionals. Aquesta reducció també s'aplicarà respecte a la documentació que s'hagi de presentar juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Les sol·licituds presentades posteriorment es consideraran com a no presentades.
3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de l'interessat, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores establertes a l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020 i la resta de normativa d'aplicació.
4. Les sol·licituds d'ajuda han de dur adjunta, si escau, la documentació següent:
a. En cas de persones físiques, si escau, document acreditatiu de la representació amb la qual actua la persona que signa la sol·licitud. Aquesta acreditació ha de ser vigent en el moment de la sol·licitud.
b. En cas de persones jurídiques:
- NIF de l'entitat.
- Estatuts socials degudament inscrits al registre corresponent o certificat d'inscripció registral dels documents esmentats.
- Document que acrediti la representació de la persona que signa la sol·licitud, que ha de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda.
c. En el cas d'agrupacions de sense personalitat jurídica, també s'ha d'aportar:
- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots el membres.
- NIF de l'agrupació, si se'n disposa.
- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cadascun, així com el número de compte bancari (24 dígits IBAN) de cada un d'ells.
- Nomenament d'una persona en representació de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.
- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l'article 22 del Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la llei de subvencions.
5. En cas que, en ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats anteriorment, no caldrà aportar-lo de nou, sempre que s'hi faci constar la data i l'òrgan o dependència en què es va presentar, o emetre, i no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual correspongui. Així mateix, no serà necessari aportar-lo novament si ha estat incorporat a la base documental del FOGAIBA, que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de la seva autenticitat.
En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals es refereix el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.
6. La comprovació del DNI del representant la fa d'ofici el FOGAIBA.
En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar la inscripció al RIA i al CBPAE i per obtenir el DNI del sol·licitant i els certificats segons els quals està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.
En cas de no estar obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.
7. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no serà necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.
Si la sol·licitud té algun defecte o no s'hi adjunta tota la documentació esmentada als punts anteriors, es requerirà la persona sol·licitant, mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA, perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, la seva sol·licitud s'entendrà com a desistida i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
8. Quan en qualsevol dels documents que calgui presentar durant la tramitació de l'expedient hi hagi ratllades o esmenes, serà considerat com a no presentat i es procedirà conforme al que indica l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es publicaran a la pàgina web cada dilluns i els dies 1 i 15 de cada mes, o el següent dia hàbil si aquests són festius.
Setè
Selecció dels beneficiaris
1. El procediment per seleccionar els beneficiaris de les ajudes convocades mitjançant aquesta resolució és el de concurrència no competitiva.
2. Per tal d'ajustar la concessió de les ajudes al foment de les pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica objecte d'aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, en el cas que el conjunt de peticions superi la dotació que es preveu a l'apartat segon d'aquesta resolució, es prorratejarà l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.
Vuitè
Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En cas que calgui notificar la proposta de resolució, es farà mitjançant la seva publicació a la pàgina web del FOGAIBA, cada dilluns i els dies 1 i 15 de cada mes, o el dia hàbil següent si aquests són inhàbils.
Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin al procediment ni siguin tinguts en compte altres fets, al·legacions i proves diferents dels han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats per desenvolupar el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar el beneficiari a la reformulació de la sol·licitud, per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.
En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció.
Havent examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció, la seva quantia, el finançament per part de les diferents administracions i la mesura del programa de què es tracti.
2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA. Amb anterioritat a l'emissió d'aquesta proposta, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural emetrà un informe en què s'acreditarà, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi ha de fer constar el finançament per part de les diferents administracions i el fons europeu al qual s'imputa la despesa.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, en els termes que preveu l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Un cop transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat resolució expressa, la sol·licitud s'entendrà desestimada.
Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podrà acordar-se l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB o de manera telemàtica.
4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a partir del dia següent de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè
Obligacions i compromisos dels beneficiaris
Els beneficiaris es comprometen i s'obliguen, des de la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda fins al 31 de desembre del 2022, a:
a. Mantenir, sense disminuir, la superfície de pastures compromesa a la resolució de concessió de l'ajuda, independentment que pugui variar la ubicació del cultiu dins les parcel·les que integren l'explotació agrària o dels canvis de les parcel·les on s'ubica el conreu. Aquest compromís es considerarà complit amb una tolerància màxima de disminució de la superfície compromesa d'un 10 %. El compliment d'aquest compromís es verificarà en control administratiu per comparació amb el SIGPAC.
D'acord amb l'article 3 del Reglament (CE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, les sol·licituds es podran retirar parcialment i la superfície compromesa es podrà reduir de la inicialment aprovada. En aquest supòsit, el beneficiari haurà de reemborsar, si escau, la part rebuda per la superfície retirada. Quan, per part del FOGAIBA, s'hagi informat el beneficiari de l'existència d'irregularitats a la sol·licitud o se l'hagi avisat de la intenció d'efectuar un control de camp o quan aquest control de camp hagi posat de manifest irregularitats, no es permetrà retirar les parts de la sol·licitud d'ajuda afectades per aquestes irregularitats.
b. Mantenir les UBM d'animals certificats com a ecològics durant un període de cinc anys ampliable a set anys.
c. Complir a les parcel·les compromeses i amb el bestiar el que estableixen les normes genèriques i específiques sobre producció ecològica, com ho és el Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell, de 28 de juny de 2007, sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics, així com les normes tècniques específiques sobre agricultura ecològica que per a cada cultiu o grup de cultius estableixi la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. El compliment d'aquest compromís es verificarà en control administratiu i es justificarà amb la inscripció al Registre d'operadors productors d'agricultura ecològica.
d. Mantenir i actualitzar el quadern d'explotació específic per a l'agricultura ecològica en què s'inscriuran operacions de cultiu i actuacions realitzades (adob, fitosanitaris, conreu, etc.) a cada una de les parcel·les (o grup de parcel·les, en cas que sigui el mateix cultiu), amb indicació de la data de realització i les incidències, si n'hi hagués. El compliment d'aquest compromís es verificarà en control administratiu i es justificarà amb la inscripció al CBPAE.
e. Participar, durant el període de compromís, en activitats de formació relacionades amb l'agricultura ecològica. Per això, s'haurà de justificar l'assistència a algun curs o activitat de formació tècnica, relacionats amb la matèria, d'un mínim de 25 hores. Aquesta formació l'ha de rebre la persona que té a càrrec la direcció de l'explotació. El compliment d'aquest compromís es verificarà en control administratiu amb una certificació de l'entitat que ha impartit el curs. Aquest compromís es podrà substituir per una titulació en formació agrícola reglada de nivell FP2 o superior.
f. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària; la Sindicatura de Comptes, o altres òrgans de control extern, necessàries per comprovar la correcta concessió de l'ajuda i el posterior manteniment dels compromisos i aportar tota la documentació que sigui requerida a l'exercici d'aquestes actuacions.
g. Complir, a la seva explotació, els requisits legals de gestió, així com les bones condicions agràries i mediambientals establertes als articles 91, 92, 93, 94 i 95 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
h. Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a l'explotació i a la persona beneficiària, als quals fa referència el tercer apartat d'aquesta resolució.
i. No superar el valor de 50 kg de nitrogen orgànic per hectàrea i any d'aportació a la superfície declarada a la sol·licitud.
1. En cas que es modifiquin les normes o els requisits obligatoris que estableixen l'article 29 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, els articles 93 i 94 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i el seu annex II, com també els requisits mínims que estableix la legislació autonòmica o nacional, i quan aquesta modificació impliqui uns compromisos més rigorosos que els subscrits pel beneficiari, haurà d'assumir els nous compromisos imposats per la modificació. En cas que l'adaptació als nous compromisos no sigui acceptada pel beneficiari, el compromís s'entendrà finalitzat sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període de compromís efectiu.
2. Els compromisos que componen la línia de base i que els beneficiaris han d'assumir són els següents:
a. Mantenir i actualitzar un quadern d'explotació que inclogui la part I de l'annex III i els elements que indica el punt 3 de l'article 16 del Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.
b. Disposar d'assessorament tal com el defineix i en els casos que prevegi el Reial decret 1311/2012.
c. Disposar de carnet d'usuari professional en les condicions i casos que defineix el Reial decret 1311/2012 esmentat.
d. Complir les normes d'emmagatzematge i rebuig dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableixen els articles 40 i 41 del Reial decret 1311/2012.
e. Complir amb els valors màxims d'aportació de nitrogen al sòl, indicats a l'annex de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, que són 170 kg/ha i any a les explotacions situades en zones vulnerables i de 210 kg/ha a la resta de zones.
4. Aquestes obligacions s'entenden sens perjudici de l'obligació de complir la resta que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.
5. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sens perjudici del que estableix l'apartat onze d'aquesta resolució i la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè
Cessió i traspàs de l'explotació
1. Si, després d'haver-se presentat una sol·licitud d'ajuda i abans que s'hagin complit totes les condicions per a la seva concessió, un beneficiari cedeix una explotació en la seva totalitat a un altre, no es concedirà al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida.
L'ajuda sol·licitada pel cedent es concedirà al cessionari, d'acord amb el que disposa l'article 8 del Reglament (CE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, sempre que el nou titular:
a. Informi el FOGAIBA de la cessió i sol·liciti el pagament de l'ajuda.
b. Presenti la documentació esmentada a l'apartat sis d'aquesta resolució.
c. Es compleixin totes les condicions exigides per a la concessió de l'ajuda respecte a l'explotació cedida.
2. Si, durant el període d'execució d'un compromís concret com a condició per a la concessió de l'ajuda, la persona beneficiària transfereix, totalment o parcialment, la seva explotació a un altra persona, el compromís o la part del compromís que correspongui a la terra i al bestiar transferit el podrà assumir el nou titular durant el període que resta per complir o caducar, d'acord amb el que disposa l'article 47 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període durant el qual el compromís hagi estat efectiu.
3. En el cas que el nou titular vulgui sol·licitar el pagament de l'ajuda o assumir el compromís, respectivament, ha de presentar una instància en el termini de dos mesos des de la cessió o el traspàs, d'acord amb el model de l'annex II, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, degudament emplenat, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).
Aquestes sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol altre lloc dels que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
A aquesta instància, que ha d'estar signada per les parts interessades, s'hi ha d'adjuntar la documentació indicada a l'apartat sis d'aquesta resolució, juntament amb el document acreditatiu de la cessió o del traspàs de l'explotació.
Caldrà subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen a l'annex II, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.
4. La comprovació de la inscripció al Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA) i al Registre d'operadors del Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica (CBPAE) es farà d'ofici, excepte que el peticionari manifesti el contrari, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació de l'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.
Igualment, la comprovació del DNI i del compliment d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social es realitzarà en els termes que es preveuen al punt 6 del tercer apartat d'aquesta convocatòria.
Onzè
Incompliments i renúncies
1. Quant al règim de reduccions i exclusions, s'aplica el que disposa la normativa d'aplicació següent:
- Per sobredeclaració de superfícies: s'aplicarà el que disposa l'article 19 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, d'acord amb l'annex IV d'aquesta resolució.
- Per incompliment de criteris d'admissibilitat: les reduccions i exclusions per incompliment dels compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície declarada, tenen com a base l'article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, i s'aplicaran d'acord amb el que indica l'annex III d'aquesta resolució.
- Per incompliment de la condicionalitat: s'aplicaran les reduccions o exclusions que preveu l'article 99 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
En cas d'acumulació de reduccions, s'aplicaran de conformitat amb el que disposa l'article 41 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014.
2. En cas que la persona beneficiària no pugui assumir els compromisos subscrits per motius de força major o de circumstàncies excepcionals com les que preveu l'article 2 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, el pagament corresponent es retirarà proporcionalment pels anys en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional. La retirada només afectarà les parts del compromís per a les quals els costos addicionals o el lucre cessant no s'hagin produït abans de la força major o les circumstàncies excepcionals. No s'aplicarà cap retirada en relació amb els criteris d'admissibilitat i la resta d'obligacions ni s'imposaran sancions administratives.
La persona beneficiària o el seu drethavent ha de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals i aportar les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels 15 dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.
3. En cas que la persona beneficiària no pugui continuar assumint els compromisos subscrits perquè la seva explotació és objecte d'una operació de concentració parcel·lària o d'altres intervencions d'ordenació territorial públiques aprovades per les autoritats competents, s'adoptaran les mesures necessàries per adaptar els compromisos a la nova situació de l'explotació. Si aquesta adaptació resulta impossible, el compromís s'entendrà acabat sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període de compromís efectiu.
Dotzè
Justificació i pagament de les ajudes
1. Els beneficiaris han de presentar les sol·licituds anuals de pagament corresponents, a excepció de la primera anualitat, corresponent a l'any 2021, que s'entendrà sol·licitada juntament amb la sol·licitud de participació en el règim de l'ajuda.
2. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant una transferència bancària i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, un cop efectuats els controls i les verificacions corresponents, quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual va ser concedida i sempre abans del 30 de juny del 2022.
3. En qualsevol cas s'han de tenir en compte les reduccions i les exclusions que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
4. Segons el que estableixen l'article 13 del Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, i l'article 95.3 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre de 2014, i sens perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, s'acceptaran les sol·licituds presentades durant els 25 dies naturals següents a l'acabament del període esmentat, però l'import de l'ajuda es reduirà en un 1 % per cada dia hàbil de retard, excepte en cas de força major i circumstàncies excepcionals. Aquesta reducció també s'aplicarà respecte de la documentació que hagi de presentar-se juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Les sol·licituds presentades posteriorment es consideraran no presentades.
5. En el cas que no es presenti la sol·licitud de pagament d'una anualitat, el beneficiari perdrà el dret a rebre la part de l'ajuda corresponent a aquest any i, en conseqüència, es revocarà parcialment l'ajuda concedida. En aquest cas, no es produirà la revocació total de l'ajuda ni la reclamació dels imports rebuts els anys anteriors; no obstant això, es verificarà el compliment dels compromisos assumits i, si escau, s'aplicaran les sancions corresponents per descomptar d'anys successius o s'iniciarà el procediment de reintegrament corresponent.
6. Les sol·licituds de pagament corresponents podran incloure la documentació acreditativa d'haver participat, al llarg del període de durada del compromís, en activitats de formació relacionades amb l'agricultura ecològica o d'estar en possessió d'un títol de formació agrícola reglada de nivell FP2 o superior. Durant tot el període de concessió de l'ajuda s'hauran d'haver realitzat un mínim de 25 hores de formació tècnica.
Tretzè
Ajudes no reintegrables
1. De conformitat amb el que estableix l'article 27 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 i l'article 47.4 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, no es reintegraran les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui per algun dels casos de força major o circumstàncies excepcionals següents:
a. Mort de la persona beneficiària.
b. Llarga incapacitat professional de la persona beneficiària.
c. Expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en què es va presentar la sol·licitud.
d. Catàstrofe natural greu que hagi afectat greument l'explotació.
e. Destrucció accidental dels edificis ramaders de l'explotació.
f. Epizoòtia o malaltia vegetal que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar o dels cultius, respectivament, de la persona beneficiària.
No obstant això, tot queda condicionat al compliment per part de la beneficiari de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, juntament amb les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels 15 dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.
2. Igualment no es reintegraran les ajudes rebudes en la resta de casos que preveu l'article 47 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
Catorzè
Compatibilitats
1. Les actuacions objecte de les ajudes que preveu aquesta resolució només es poden combinar amb altres compromisos agroambientals quan siguin complementaris i compatibles entre si, segons el que estableix l'article 11 del Reglament (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.
2. Aquesta ajuda és incompatible amb la mesura 10.1 del Programa de desenvolupament rural 2014-2020, destinada a la producció integrada; amb la pròrroga dels compromisos assumits de la convocatòria 2015 per al foment de les pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica, i amb la pròrroga de la convocatòria 2016 per al foment de les pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica dins el Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
Quinzè
Control de les ajudes
1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.
3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web
http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.
Setzè
Règim jurídic
Per a tot el que preveu aquesta convocatòria, s'aplica:
- El Reglament (UE) 2018/848 del Parlament europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, sobre producció ecològica i etiquetatge dels productes ecològics i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell.
- El Reglament (CE) núm. 889/2008 de la Comissió, de 5 de setembre de 2008, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell.
- El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.
- El Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la Política Agrícola Comú, pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.
- El Reglament (UE) núm. 1307/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen normes aplicables als pagaments directes als agricultors en virtut dels règims d'ajuda inclosos en el marc de la Política Agrària Comuna i pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 637/2008 i (CE) núm. 73/2009 del Consell. (article 9 “Agricultor actiu”).
- El Reglament (UE) 2220/2020 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen els Reglaments (UE) núm. 1305/2013, (UE) núm. 1306/2013 i (UE) núm. 1307/2013 pel que fa als seus recursos i a la seva aplicació els anys 2021 i 2022 i el Reglament (UE) núm. 1308/2013 pel que fa als recursos i a la distribució d'aquesta ajuda en els anys 2021 i 2022.
- El Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
- El Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, a les mesures de desenvolupament rural i a la condicionalitat.
- El Reglament delegat (UE) núm. 640 /2014, de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.
- El Reial Decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.
- El Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia (en què es regula la condició d'agricultor actiu).
- El Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre, pel qual s'estableixen les normes de condicionalitat que han de complir els beneficiaris que rebin pagaments directes o determinades primes anuals de desenvolupament rural, o pagaments en virtut dels programes de suport a la reestructuració i a la reconversió o de suport a la collita en verd de la vinya.
- El Reial decret 1749/1998, de 31 de juliol, pel qual s'estableixen les mesures de control, aplicables a determinades substàncies i als seus residus als animals vius i als seus productes.
- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
- El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
- L'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
- La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.
- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.
Dissetè
Publicació
Aquesta resolució s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 22 de febrer de 2021
La presidenta del FOGAIBA
María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño
ANNEX III
Foment de pastures per l'aprofitament de la ramaderia ecològica
REDUCCIONS I EXCLUSIONS
Foment de la producció integrada
REDUCCIONS I EXCLUSIONS
1. Reduccions per sobredeclaració de superfícies
La sobredeclaració es calcula per grup de cultiu com el resultat de la diferència entre la superfície declarada a la sol·licitud i la determinada com a resultat dels controls, dividida entre la superfície determinada i multiplicada per 100, és a dir:
Superfície declarada – Superfície determinada
Sobredeclaració = --------------------------------------------------------------------------------x 100
Superfície determinada
Les reduccions i exclusions per sobredeclaració de superfícies es calcularan de conformitat amb el que disposa l'article 19 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, segons s'indica a continuació:
Percentatge de sobredeclaració fins al 3 %: es concedirà l'ajuda per la superfície determinada.
Percentatge de sobredeclaració superior del 3 % o més de 2 hectàrees: la ajuda es redueix el doble de la diferència en excés per grup de cultiu, excepte els casos que preveu el Reglament 640/2014.
Percentatge de sobre declaració més del 20 %: no es concedirà cap ajuda per superfície per al grup de cultiu en qüestió.
Percentatge de sobre declaració més del 50 %: no es concedirà cap ajuda per superfície per al grup de cultiu en qüestió. A més, el beneficiari estarà subjecte a una sanció addicional igual a l'import de l'ajuda corresponent a la diferència entre la superfície declarada i la superfície determinada segon el que estableix l'article 18. Si l'import no es pot reduir totalment en els tres anys naturals següents a aquell en que s'hagi descobert la irregularitat, es cancel·larà el saldo romanent.
2. Reduccions en el cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat com també de compromisos i altres obligacions
S'entenen per criteris d'admissibilitat els compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície, que es tipifiquen com a excloents.
Les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris d'admissibilitat tenen com a base l'article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014.
Dins dels criteris d'admissibilitat i compromisos se'n poden diferenciar els tipus següents:
- Compromisos excloents (CE): compromisos l'incompliment dels quals no respecta els criteris i/o requisits que estableix la concessió i que cal mantenir al llarg de tota la durada de l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, la seva exclusió i, si escau, es sol·licitarà el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.
- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:
- Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.
- Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.
- Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors.
Els compromisos de la línia d'ajuda de foment de pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica estan tipificats de la següent manera:
- Mantenir, sense disminuir, la superfície de pastures compromesa a la resolució de concessió de l'ajuda, independentment que pugui variar la ubicació del cultiu dins les parcel·les que integren l'explotació agrària o dels canvis de les parcel·les on s'ubica el conreu: CS.
- Mantenir les UBM d'animals certificats com ecològics durant un període de cinc anys ampliable a set anys: CS.
- Complir a les parcel·les el que estableixen les normes genèriques i específiques de cada cultiu sobre producció ecològica, d'acord amb el Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell, de 28 de juny de 2007, sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics, i el Reglament (UE) 2018/848 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, sobre producció ecològica i etiquetatge dels productes ecològics, així com les normes tècniques específiques sobre agricultura ecològica que per a cada cultiu o grup de cultius estableixi la Comunitat Autònoma de les Illes Balears: CB.
- Participar, durant el període de compromís, en activitats relacionades amb l'agricultura ecològica. Per això, cal justificar l'assistència a algun curs o activitat de formació tècnica, relacionats amb la matèria, d'un mínim de 25 hores. CV
CB: no participar en activitats de formació o fer-ho amb una durada inferior a 10 hores.
CP: participar en activitats de formació d'una durada de més de 10 i menys de 20 hores.
CS: participar en activitats de formació d'una durada de més de 20 hores i menys de 25.
- Mantenir i actualitzar el quadern d'explotació específic per a l'agricultura ecològica en què s'inscriuran operacions de cultiu i actuacions realitzades (adob, fitosanitaris, conreu, etc.) a cada una de les parcel·les (o grup de parcel·les, en cas que sigui el mateix cultiu), amb indicació de la data de realització i les incidències, si n'hi ha. CV
CB: no disposar de quadern d'explotació.
CP: disposar de quadern d'explotació sense actualitzar o amb incorreccions en un període anterior als últims tres mesos.
CS: disposar de quadern d'explotació sense actualitzar o amb incorreccions en els últims tres mesos.
- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos i aportar tota la documentació que es requereixi en l'exercici d'aquestes actuacions: CB.
- No superar el valor de 50 kg de nitrogen orgànic per hectàrea i any d'aportació a la superfície declarada en la sol·licitud anualment: CS.
- Elements que componen la línia de base: CP.
Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:
1. COMPROMISOS BÀSICS
100% de l'ajuda.
2. COMPROMISOS PRINCIPALS
Primer any d'incompliment:
1 compromís incomplert: 25% de l'ajuda.
2 o més compromisos incomplerts: 50% de l'ajuda.
Segon any o més d'incompliment:
50% de l'ajuda.
3. COMPROMISOS SECUNDARIS
Primer any d'incompliment:
1 compromís incomplert: 5% de l'ajuda.
2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.
Segon any o més d'incompliment:
10% de l'ajuda.
4. EXCLUSIÓ
Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.
Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.