Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 6785
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, per la qual es modifica la convocatòria extraordinària de subvencions SOIB Reactiva 2020, aprovada pel procediment d’urgència, mitjançant la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB, de 28 d’agost de 2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

El Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) és un organisme autònom creat per la Llei 7/2000, de 15 de juny, que d'acord amb els estatuts aprovats pel Decret 37/2015, de 22 de maig, té com a funcions gestionar les polítiques actives d'ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d'orientació, ocupació, formació i formació amb alternança amb l'ocupació, que tenen per objecte millorar les possibilitats d'accés a la col·locació de les persones desocupades en el mercat de treball, per compte propi o d'altri; l'adaptació de la formació i la requalificació per a l'ocupació dels treballadors, així com altres accions destinades a fomentar l'esperit empresarial, l'economia social i millorar les condicions de les persones treballadores.

Com a conseqüència de l'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19, el Govern d'Espanya, mitjançant el Reial decret 463/220, de 14 de març de 2020 (BOE núm. 67), va declarar l'estat d'alarma a tot el territori nacional.

La gestió de la crisi sanitària provocada per la COVID-19 i les mesures que s'han hagut d'adoptar per lluitar contra la pandèmia a escala autonòmica, nacional, europea i, fins i tot, mundial, té conseqüències molt greus sobre l'economia balear, centrada en el turisme, el qual té un pes superior al 26 % del PIB balear.

Transcorregut ja quasi un any de la declaració de l'estat d'alarma a conseqüència de la pandèmia, les males previsions econòmiques fetes inicialment, malauradament s'han complert i, fins i tot, empitjorat.

Les dades conegudes del conjunt de 2020 assenyalen, d'acord amb les estimacions de la Direcció General de Model Econòmic i Ocupació, que el PIB balear caigué un 25 % interanual, en front d'un 11 % del conjunt espanyol. Per tant, l'efecte de la Gran Reclusió sobre l'economia balear és molt profunda. La situació a principi d'any també és molt complexa, ja que la tercera onada de la pandèmia fa que el procés de reactivació sigui més lent del previst inicialment.

En termes del mercat de treball, els efectes de l'aturada econòmica i la incertesa davant una temporada turística de molt baixa intensitat no s'han fet esperar. Amb dades de final de gener, l'ocupació ha caigut interanualment en 17.000 persones, un -4 %. A aquestes xifres cal afegir que 35.000 persones continuaven afectades per un ERTO i que, a més a més, els treballadors fixs discontinus han sortit dels ERTO per una decisió administrativa, la qual cosa suposa un nombre potencialment alt de persones que poden passar a la situació de desocupació.

En termes d'atur, la crisi sanitària, amb les conseqüències sobre les dificultats d'engegar la temporada turística, ha provocat que l'atur hagi passat de 38.000 persones en el mes de març a més del doble ja en el mes de gener, amb 83.000 persones.

Així doncs, la situació actual del mercat de treball balear és la d'una economia amb una davallada molt sobtada de l'activitat i amb les perspectives que fins a 2022 no retornarà als nivells d'activitat existents a 2019. Per tant, tenim un nivell d'atur que s'ha disparat en els darrers mesos i un nivell d'activitat insuficient durant l'estiu per poder absorbir aquest volum enorme de persones desocupades.

Per tot plegat, i per donar resposta a aquesta situació sense precedents, el SOIB en l'exercici de les seves competències en polítiques actives, va aprovar, pel procediment d'urgència, la convocatòria extraordinària de subvencions Reactiva 2020, que es va publicar en el BOIB núm. 152 de 3 de setembre de 2020, i que forma part del Pla d'Emergència en favor de l'ocupació com a resultat de la crisi sanitària de la COVID-19, el qual, a la vegada, forma part del Pla de Reactivació del Govern de les Illes Balears.

Aquest programa d'ajuts es configurava com una política activa de foment de l'ocupació per tal que les persones aturades que no puguin inserir-se en el mercat laboral a causa de la crisi econòmica causada per la COVID-19 puguin mantenir les competències professionals i millorar la seva ocupabilitat. S'ha dotat amb un pressupost global de 22.249.000 €, que preveia donar abast a prop de 2.500 persones treballadores desocupades a través de contractació pública en entitats locals, amb contractacions de 4 mesos de durada repartides en dos torns de contractació, i amb tres línies d'ajuda en funció del col·lectiu al qual es dirigeix.

Finalment, s'han aprovat 77 dels 78 projectes presentats, amb un import concedit de 22.235.259,31 € per contractar 2.752 persones aturades.

Pel disseny de la convocatòria (3 línies), la urgència en què s'ha hagut d'engegar (tant per part del SOIB com de les entitats que hi participen) i pel volum de persones a les quals es vol oferir un contracte de feina que pugui suposar un alleujament a la difícil situació econòmica i de mercat de treball en què ens trobam, es fa necessari modificar la convocatòria per fer uns ajusts per facilitar-ne la gestió i que, en cap cas, no afecten la concurrència ni l'import de les subvencions concedides a les entitats beneficiàries.

Una vegada ja fetes les contractacions del primer torn, s'ha posat de manifest que hi ha hagut problemes per cobrir tots els llocs de feina oferts, principalment per manca de persones candidates que s'adeqüin al perfil demanat o per haver disposat d'un termini relativament curt per poder difondre les ofertes.

La gestió diària dels projectes per part de les entitats ha fet palesa la necessitat d'ampliar o flexibilitzar els terminis per formalitzar les contractacions del segon torn, i perquè les entitats puguin organitzar els espais i disposar de temps suficient per tancar un torn i poder fer les noves incorporacions del segon torn, tot tenint en compte l'elevat nombre de persones que han de contractar amb l'esforç extraordinari que això suposa per a l'organització.

Per facilitar que es pugui complir l'objectiu de la convocatòria, que és contractar el màxim de persones aturades possibles, es fa necessari permetre que les entitats que no han pogut cobrir tots els llocs prevists en el primer torn de contractacions els puguin afegir al segon torn i, per tant, s'ha de permetre un segon torn a la línia 1, eliminar les restriccions de percentatges de contractacions (50 % mínim al primer torn) per a la línia 3 i ampliar els terminis per seleccionar i contractar, i per executar els projectes.

Així doncs, els ajusts que s'han de dur a terme es concreten a:

  • Permetre un segon torn de contractacions a la línia 1 (no previst inicialment) perquè les entitats que no hagin pogut cobrir tots els llocs al primer torn, puguin intentar cobrir-los en un segon torn, tot mantenint l'obligació per part de les entitats de fer una justificació parcial, tant per al primer torn de contractacions, com per al segon torn, tal com estableix el punt 17. 2 de la convocatòria.
  • Ampliar en un mes el termini per iniciar el segon torn de contractacions a les tres línies i fixar la data màxima per contractar dins el segon torn dia 1 de juny de 2021.
  • Allargar a un mes en lloc de 15 dies, el termini que tenen les entitats per formalitzar totes les contractacions del segon torn, de manera que, entre la primera i la darrera contractació, no se superi aquest termini d'un mes i es respecti, en tot cas, la data màxima d'1 de juny de 2021.
  • En coherència amb l'ampliació del període d'inici de les contractacions del segon torn, allargar també el termini d'execució dels projectes fins a 30 de setembre de 2021 i, excepcionalment i només per als supòsits de substitucions fetes en el segon torn, fins a 15 d'octubre de 2021.
  • Remoure les restriccions que estableix el punt 5.7 de la convocatòria perquè les entitats amb llocs concedits i no coberts en el primer torn puguin sol·licitar la modificació del projecte aprovat, per tal d'afegir-los al segon torn i, si escau, modificar-ne els perfils, sense que això suposi, en cap cas, un increment de l'import de la subvenció concedida per a cada línia d'ajuda, per la qual cosa no es permet traspassar llocs de feina entre les diferents línies.

Per tot l'exposat, es conclou la necessitat de modificar els apartats de la convocatòria SOIB Reactiva 2020 que sigui necessari per dur endavant aquests ajusts, per tal d'aconseguir una gestió més eficaç i eficient dels recursos destinats i amb l'objectiu sempre present que es pugui contractar el major nombre de persones aturades.

Fonaments de dret

L'article 8.3 de la Llei 38/2003, general de subvencions, estableix com a principis que han de regir la gestió de les subvencions:

a) Publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació

b) Eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'Administració atorgant

c) Eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics

Per tot això, i en l'exercici de les competències atribuïdes pel Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació del Estatuts del SOIB (BOIB núm. 131, de 25 de juliol), dict la següent

Resolució

1. Modificar l'apartat 5.5. de l'annex 1 de la Resolució de la convocatòria el qual queda redactat de la manera següent:

Els projectes s'han d'executar entre l'1 de novembre de 2020 i el 30 de setembre de 2021. Excepcionalment, en cas de substitucions en el segon torn de contractacions, la data de fi de contracte de la persona substituta ha de ser, com a màxim, el dia 15 d'octubre de 2021.

Les entitats que no hagin pogut cobrir tots els llocs de feina oferts al primer torn, poden sol·licitar modificar el projecte aprovat per tal d'afegir-los al segon torn i, si escau, modificar-ne els perfils, sense que això suposi, en cap cas, un increment de l'import de la subvenció concedida per a cada línia d'ajuda, per la qual cosa no es permet traspassar llocs de feina entre les diferents línies.

Per tal que les entitats beneficiàries puguin adaptar millor l'execució a les seves disponibilitats de recursos i espais, i per poder donar cobertura a un major nombre de persones desocupades, es preveu que hi pugui haver dos torns de contractacions.

Els torns de contractacions per a qualsevol de les tres línies s'han d'ajustar als terminis següents :

a) Primer torn. Data d'inici dels contractes: de l'1 de novembre al 30 de desembre de 2020. Data de finalització: 4 mesos després d'haver-se iniciat. Data màxima de finalització del primer torn: 29 d'abril de 2021, i excepcionalment per als supòsits de substitucions, el 31 de maig de 2021 és la data màxima de finalització del contracte de la persona substituta.

b) Segon torn. Data d'inici dels contractes: de l'1 de febrer a l'1 de juny de 2021. Data de finalització: 4 mesos després d'haver-se iniciat. Data màxima finalització del segon torn: 30 de setembre de 2021, i excepcionalment per als supòsits de substitucions, el 15 d'octubre de 2021 és la data màxima de finalització del contracte de la persona substituta.

2. Modificar l'apartat 5.6. de l'annex 1 de la Resolució de la convocatòria el qual queda redactat de la manera següent:

Els contractes de treball s'hauran de formalitzar amb una durada prevista de 4 mesos a jornada completa. Els contractes de les persones que s'han de contractar en el primer torn s'han de formalitzar amb data d'inici compresa entre l'1 de novembre i el 30 de desembre de 2020. El segon torn s'ha d'iniciar entre l'1 de febrer i l'1 de juny de 2021, a elecció de l'entitat, ara bé, per tal de poder fer-ne el seguiment per part del SOIB, les entitats hauran de formalitzar totes les contractacions del segon torn amb una diferència màxima d'un mes entre la primera i la darrera contractació, i sempre dins el marge que va de l'1 de febrer a l'1 de juny de 2021 (ambdós inclosos).

3. Modificar l'apartat 5.7. de l'annex 1 de la Resolució de la convocatòria el qual queda redactat de la manera següent:

Les contractacions s'han de fer dins cada línia, respectant els torns prevists al projecte aprovat inicialment. No obstant això, les entitats que no hagin pogut cobrir tots els llocs de feina al primer torn, poden sol·licitar modificar el projecte aprovat per tal d'afegir-los al segon torn i, si escau, modificar-ne els perfils, sense que això suposi, en cap cas, un increment de l'import de la subvenció concedida per a cada línia d'ajuda, per la qual cosa no es permet traspassar llocs de feina entre les diferents línies.

4. Modificar l'apartat 14.1 de l'annex 1 de la Resolució de la convocatòria el qual queda redactat de la manera següent:

Els projectes s'han d'executar dins el període comprès entre l'1 de novembre de 2020 i el 30 de setembre de 2021 i es poden executar en un o dos torns de contractacions de quatre mesos cada un. El primer torn s'ha d'iniciar de l'1 de novembre al 30 de desembre de 2020, i el segon entre l'1 de febrer i l'1 de juny de 2021. Excepcionalment, i per al cas de les substitucions, el 31 de maig de 2021 serà la data màxima de finalització del contracte de la persona substituta per al primer torn i el 15 d'octubre de 2021 per a substitucions del segon torn.

5. Comunicar aquesta Resolució a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, la qual comença a produir efectes l'endemà d'haver-s'hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 22 de febrer de 2021

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Iago Negueruela Vázquez