Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 6129
Resolució del conseller d’Educació i Formació Professional de 19 de febrer de 2021 per la qual es dicten les instruccions sobre avaluació, promoció i titulació en formació professional

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La situació de crisi sanitària provocada per la COVID-19 va afectar la finalització del curs 2019-2020 i continua incidint en el sector educatiu el curs actual. Aquesta situació fa necessari establir determinats canvis i adaptar i flexibilitzar l'organització dels centres educatius i la forma en què s'imparteixen els ensenyaments del sistema educatiu.

D'acord amb aquesta necessitat, s'ha dictat, en l'àmbit docent, nombrosa normativa amb la finalitat de flexibilitzar, en la mesura del que sigui possible, les condicions per impartir els ensenyaments i per fer efectiu el dret de l'alumnat a rebre una formació de qualitat en aquesta situació excepcional.

Així, d'acord amb el que s'estableix en el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per Acord del Consell de Govern de 19 de juny de 2020, es va dictar la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021 (BOIB núm. 119, de 7 de juliol de 2020). Aquesta norma, amb les modificacions posteriors, estableix el marc de funcionament del curs actual.

El Reial decret llei 31/2020, de 29 de setembre, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit de l'educació no universitària, com a normativa bàsica que és, permet atendre la situació d'emergència i ofereix pautes perquè les administracions educatives puguin flexibilitzar diversos aspectes dels ensenyaments oficials del sistema educatiu.

Pel que fa a la formació professional, el Reial decret llei 31/2020 autoritza la modificació dels criteris d'avaluació i promoció, així com els criteris per a l'obtenció de les titulacions corresponents. Així mateix, permet establir mesures excepcionals en matèria d'ordenació i organització d'aquests ensenyaments, que s'han d'aplicar en els casos en què resulti impossible dur-los a terme d'acord amb l'ordenació i l'organització previstes en la normativa bàsica de l'Estat.

Aquestes instruccions estableixen les mesures excepcionals que preveu el Reial decret llei esmentat i tenen en compte que, des del 25 d'octubre i durant gran part del curs escolar, l'activitat acadèmica s'ha d'ajustar a les mesures que es deriven de la declaració d'estat d'alarma aprovada mitjançant el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2.

Per tot això, a proposta de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar les instruccions sobre avaluació, promoció i titulació en formació professional, que figuren en l'annex d'aquesta Resolució.

2. Autoritzar el director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors perquè dugui a terme els actes administratius necessaris per al desplegament i per a la concreció d'aquesta Resolució.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears perquè comenci a produir efectes a partir de la data de publicació.

 

Palma, 19 de febrer de 2021

El conseller d'Educació i Formació Professional Martí X. March i Cerdà

 

 

ANNEX Instruccions sobre avaluació, promoció i titulació en formació professional

1. Objecte i àmbit d'aplicació

1.1. Aquestes instruccions tenen l'objecte de facilitar i flexibilitzar l'avaluació, la promoció i la titulació en els cicles formatius de formació professional del sistema educatiu durant el curs 2020-2021, tenint en compte que encara persisteix la situació excepcional derivada de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.

1.2. Aquestes instruccions són aplicables als centres de la comunitat autònoma de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments corresponents als cicles formatius de formació professional bàsica, de grau mitjà o de grau superior de formació professional del sistema educatiu.

2. Criteris generals de l'avaluació

2.1. L'article 4 del Reial decret llei 31/2020 estableix que els estàndards d'aprenentatge avaluables als quals es refereix l'article 6 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, han de tenir caràcter orientatiu per als centres.

2.2. L'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat dels ensenyaments de formació professional s'ha de realitzar per mòduls professionals.

2.3. En tot cas, l'avaluació s'ha de realitzar prenent com a referència els objectius, expressats en resultats d'aprenentatge (cicles LOE) o en capacitats professionals (cicles LOGSE), i els criteris d'avaluació de cada un dels mòduls professionals, així com els objectius generals del cicle formatiu o curs d'especialització.

2.4. L'avaluació s'ha de dur a terme a l'inici, durant i en finalitzar el procés d'ensenyament-aprenentatge.

2.5. Els processos d'avaluació s'han d'adequar a les adaptacions metodològiques de les quals hagi pogut ser objecte la formació durant aquest curs. S'ha de garantir l'accessibilitat a les proves d'avaluació per als alumnes amb discapacitat.

2.6. S'autoritza els centres educatius a modificar i flexibilitzar els criteris d'avaluació de cada mòdul professional en relació amb els resultats d'aprenentatge dels continguts bàsics o les capacitats professionals establerts en el títol i tenint en compte les orientacions pedagògiques que hi figuren.

2.7. S'autoritza que les proves o activitats d'avaluació parcials o finals es puguin fer mitjançant el mateix sistema amb el qual cada centre s'hagi comunicat amb el seu alumnat en el desenvolupament del procés d'ensenyament-aprenentatge no presencial durant el curs 2020-2021.

2.8. Les proves i les dades obtingudes en l'avaluació final de cadascun dels mòduls no haurien d'invalidar les dades obtingudes durant l'avaluació contínua. Aquestes han d'ajudar a decidir sobre les parts que un alumne necessita reforçar o recuperar i han de permetre que l'equip educatiu del curs pugui prendre en consideració la promoció de curs o l'accés al mòdul de Formació en Centres de Treball per a cada alumne.

2.9. Així mateix, s'autoritza que les sessions d'avaluació es puguin fer de forma telemàtica.

2.10. Es poden celebrar sessions d'avaluació a propòsit per als alumnes que hagin superat la resta de mòduls d'un cicle i finalitzin l'FCT en un moment diferent del que és habitual per al cicle corresponent.

2.11. L'acta de cada sessió d'avaluació s'ha d'estendre una vegada celebrada la sessió corresponent. Si una vegada estesa, no és possible la presència dels professors als centres, la revisió del contingut transcrit la farà cada professor des del GESTIB i informarà l'equip directiu de les observacions o incidències que hi apreciï. Una vegada validat el contingut de l'acta per tots els participants, i sempre que el centre no tengui habilitat un sistema de firmes fefaent que permeti signar l'acta de la sessió de forma no presencial, la firma s'ajorna fins que sigui possible la firma presencial al centre. Es recomana que els participants en la sessió d'avaluació signin l'acta de la sessió tan aviat com es puguin personar al centre.

3. Còmput de convocatòries en cicles de grau mitjà i de grau superior

3.1. Per al còmput del nombre màxim de convocatòries en què poden ser avaluats els alumnes de cadascun dels mòduls d'un cicle de grau mitjà o de grau superior, no s'han de tenir en compte les convocatòries emprades durant el curs acadèmic 2019-2020.

3.2. La persona interessada pot presentar la sol·licitud de renúncia a l'avaluació i qualificació d'un mòdul professional o més, a fi de no esgotar el nombre màxim de convocatòries presencials a les quals té dret, d'acord amb el que s'estableix en el punt 5 d'aquestes instruccions.

4. Autorització de tercera repetició de curs en formació professional bàsica

4.1. En general, els alumnes que cursen un cicle formatiu de formació professional bàsica en règim presencial i amb una organització temporal ordinària disposen d'un màxim de quatre anys acadèmics per obtenir la titulació corresponent. Poden repetir cadascun dels cursos que formen el cicle una única vegada, sense que superin el termini màxim de permanència indicat. Excepcionalment, es pot autoritzar una repetició d'un dels cursos una segona vegada, amb un informe previ favorable de l'equip docent que atén l'alumne.

4.2. Excepcionalment, s'autoritza que els alumnes que cursaven formació professional bàsica durant el curs 2019-2020 o que estiguin cursant aquests ensenyaments durant el curs 2020-2021 puguin repetir un curs per tercera vegada durant el curs 2021-2022, amb un informe previ favorable de l'equip docent que els atén. Això pot comportar que els alumnes que repeteixin per tercera vegada un curs superin en un any el termini màxim de permanència establert amb caràcter general per a aquests ensenyaments.

4.3. En cas que els alumnes hagin de repetir un curs, només han de cursar els mòduls suspesos.

5. Baixa voluntària en mòduls distints del de Formació en Centres de Treball i del de Projecte

5.1. Els alumnes poden demanar la baixa voluntària en tot el cicle o en algun dels mòduls de què estan matriculats, distints del de Formació en Centres de Treball o del de Projecte.

5.2. La sol·licitud es pot presentar amb una antelació mínima d'un mes abans de l'avaluació final del curs o de l'avaluació final del mòdul o dels mòduls dels quals l'alumne demana la baixa voluntària.

5.3. La sol·licitud s'ha de presentar d'acord amb el procediment que es preveu per a l'anul·lació voluntària de la matrícula en l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de 13 de juliol de 2009 per la qual es regula l'organització i el funcionament dels cicles formatius de formació professional del sistema educatiu que s'imparteixen d'acord amb la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, a les Illes Balears, en la modalitat d'ensenyament presencial (BOIB núm. 108, de 25 de juliol de 2009).

5.4. Els centres educatius poden habilitar sistemes no presencials per presentar la sol·licitud de baixa voluntària del cicle o d'algun mòdul.

5.5. Si durant aquest any acadèmic un alumne es dona de baixa d'un mòdul i s'hi torna a matricular per cursar-lo l'any acadèmic 2021-2022, l'haurà de cursar d'acord amb les mesures d'impartició dels ensenyaments que es determinin adaptades a la situació sanitària del moment.

6. Especificitats per a la baixa d'ofici en la matrícula

6.1. Atès que el curs 2020-2021 es desenvolupa en escenaris de semipresencialitat, el criteri per donar de baixa d'ofici la matrícula d'un alumne en un mòdul ha de ser la falta de participació en les activitats lectives que es desenvolupen, presencialment o telemàticament, bé de forma continuada i sense justificació durant un període superior al 10 % de la càrrega horària del mòdul o del curs del cicle, bé de forma discontínua i sense justificació durant un període superior al 15 % de la càrrega horària d'un mòdul o d'un curs d'un cicle determinat. Per determinar la falta de participació en les activitats lectives que es desenvolupen de forma telemàtica es tindrà en compte la manca de realització, de forma injustificada i dins del termini establert, de les activitats formatives definides en la programació didàctica del mòdul corresponent. Els alumnes han de tenir constància de quines activitats seran requerides per obtenir una avaluació positiva i del termini màxim que tenen per fer-les.

6.2. Per al càlcul dels percentatges esmentats aplicables a un curs, no es té en compte la càrrega horària corresponent als mòduls convalidats, la dels mòduls del curs superats de forma prèvia, la dels mòduls en què no està matriculada la persona interessada, ni la dels mòduls d'FCT i Projecte.

7. Segona convocatòria per als mòduls de primer curs

7.1. Els alumnes que cursen mòduls de primer curs de cicles de formació professional bàsica, de grau mitjà o de grau superior en règim presencial que obtenguin una qualificació negativa en l'avaluació que es fa el mes de juny, tenen dret a una segona convocatòria per tornar a ser avaluats dels continguts dels mòduls suspesos, la qual es durà a terme el mes de juliol. Els alumnes es poden presentar a la convocatòria de juliol sigui quin sigui el nombre de mòduls de primer curs suspesos.

7.2. Els alumnes amb mòduls suspesos en la convocatòria de juny poden renunciar a ser avaluats en la convocatòria de juliol en el termini i mitjançant el procediment que estableixi cada centre.

7.3. Una vegada obtingudes les qualificacions dels mòduls avaluats el mes de juliol, l'equip educatiu del cicle decidirà si l'alumne pot passar de curs o si l'ha de repetir, d'acord amb els criteris que s'estableixen en el punt 12 d'aquestes instruccions.

8. Segona convocatòria per als mòduls de segon curs diferents de Formació en Centres de Treball (FCT) i, en el seu cas, de Projecte

8.1. Els professors han de preveure el sistema de recuperació i avaluació dels mòduls de segon curs que s'han cursat presencialment i han obtingut una qualificació negativa en l'avaluació que determina l'accés dels alumnes a la Formació en Centres de Treball (FCT), i que es duu a terme, aproximadament, durant el mes de març.

8.2. Les activitats de recuperació dels mòduls de segon curs pendents s'han de realitzar mitjançant el mateix sistema amb el qual cada centre s'hagi comunicat amb el seu alumnat en el desenvolupament del procés d'ensenyament-aprenentatge durant el curs 2020-2021. Aquestes activitats s'han de dur a terme des del moment en què es comunica la qualificació negativa en els mòduls i han d'haver acabat dins el mes de juny.

8.3. Les proves d'avaluació corresponents a la segona convocatòria dels mòduls de segon curs s'han de dur a terme, en general, dins el mes de juny. Si s'estima necessari, es poden allargar fins a final del mes de juliol.

8.4. Els alumnes poden renunciar a ser avaluats en la segona convocatòria dels mòduls de segon curs en el termini i mitjançant el procediment que estableixi cada centre.

8.5. S'ha de fer una sessió d'avaluació expressament per als alumnes que han participat del sistema de recuperació dels mòduls de segon curs en segona convocatòria. Una vegada obtingudes les qualificacions dels mòduls avaluats en segona convocatòria, l'equip educatiu del cicle decidirà per a cada alumne si passa a cursar l'FCT. Si l'alumne havia realitzat parcialment i de forma avançada el mòdul d'FCT durant aquest curs escolar, les hores realitzades amb avaluació positiva es tenen en compte per a l'avaluació del mòdul, que es farà durant el curs 2021-2022. Si, abans de la sessió d'avaluació esmentada, l'alumne ha realitzat totalment i de forma avançada les activitats corresponents al mòdul d'FCT, de forma que pot obtenir una avaluació positiva en aquest mòdul i, a més, té una qualificació positiva en la resta de mòduls del cicle, s'ha de celebrar immediatament una sessió d'avaluació del mòdul d'FCT, a fi que l'alumne pugui titular encara dins del curs actual.

8.6. El que s'estableix en els punts anteriors es pot aplicar als alumnes amb mòduls de segon curs cursats en anys acadèmics anteriors i pendents de superació si, durant el curs 2020-2021, s'han matriculat d'aquests mòduls.

9. Avaluació dels mòduls pendents en els cicles que es cursen d'acord amb la LOGSE i que no tenen segon curs

9.1. Els professors han de preveure el sistema de recuperació i avaluació dels mòduls suspesos distints del mòdul d'FCT.

9.2. Les activitats de recuperació dels mòduls pendents s'han de realitzar mitjançant el mateix sistema amb el qual cada centre s'hagi comunicat amb el seu alumnat en el desenvolupament del procés d'ensenyament-aprenentatge durant el curs 2020-2021. Aquestes activitats s'han de dur a terme en el termini que estableixi el centre. Preferentment han d'haver acabat abans del mes de març, per tal que l'alumne que superi els mòduls pendents pugui fer l'FCT.

9.3. Les proves d'avaluació corresponents als mòduls pendents s'han de dur a terme, en general, durant el mes de març. Si s'estima necessari, es poden dur a terme fins a final del mes de juliol.

9.4. Els alumnes poden renunciar a ser avaluats en la segona convocatòria dels mòduls pendents en el termini i mitjançant el procediment que estableixi cada centre.

9.5. S'ha de fer una sessió d'avaluació expressament per als alumnes que han participat del sistema de recuperació dels mòduls pendents. Una vegada obtingudes les qualificacions dels mòduls avaluats, l'equip educatiu del cicle decidirà si l'alumne passa a cursar l'FCT. Si l'alumne havia realitzat parcialment i de forma avançada el mòdul d'FCT durant aquest curs escolar, les hores realitzades amb avaluació positiva es tenen en compte per a l'avaluació del mòdul, que es farà durant el curs 2021-2022. Si, abans de la sessió d'avaluació esmentada, l'alumne ha realitzat totalment i de forma avançada les activitats corresponents al mòdul d'FCT, de forma que pot obtenir una avaluació positiva en aquest mòdul i, a més, té una qualificació positiva en la resta de mòduls del cicle, s'ha de celebrar immediatament una sessió d'avaluació del mòdul d'FCT, a fi que l'alumne pugui titular encara dins del curs actual.

9.6. El que s'estableix en els punts anteriors s'aplica als alumnes amb mòduls cursats en anys acadèmics anteriors i pendents de superació si, durant el curs 2020-2021, s'han matriculat d'aquests mòduls.

10. Avaluació dels mòduls que es cursen mitjançant el programa de recuperació de mòduls de primer curs no superats

10.1. Els centres tenen establerts programes de recuperació de mòduls del primer curs no superats que estan adreçats als alumnes que han promocionat al segon curs. Aquests programes s'estableixen de forma individual per als alumnes matriculats dels mòduls pendents de primer curs. S'autoritza que les activitats de recuperació i les proves per avaluar els mòduls pendents es realitzin mitjançant el mateix sistema amb el qual cada centre s'hagi comunicat amb el seu alumnat en el desenvolupament del procés d'ensenyament-aprenentatge durant el curs 2020-2021.

10.2. Les activitats de recuperació i les proves per avaluar-les s'han de fer preferentment abans del mes de març per facilitar que els alumnes que es trobin en condicions d'accedir a l'FCT ho puguin fer. Malgrat això, si pedagògicament és més adient per a l'alumne, s'autoritza que les activitats de recuperació i les proves per avaluar els mòduls pendents de primer curs es puguin dur a terme fins al final del mes de juliol.

11. Activitats de suport per als alumnes amb dificultats

11.1. L'article 9 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de 13 de juliol de 2009 per la qual es regula l'organització i el funcionament dels cicles formatius de formació professional del sistema educatiu que s'imparteixen d'acord amb la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, a les Illes Balears, en la modalitat d'ensenyament presencial, preveu que es puguin realitzar activitats formatives de suport per als alumnes que presentin dificultats per a la superació d'alguns mòduls d'un cicle formatiu i amb risc d'abandonament d'aquests ensenyaments. S'autoritza que qualsevol alumne matriculat en un mòdul pugui realitzar aquestes activitats formatives de suport, d'acord amb la disponibilitat del centre, si pedagògicament s'estima que aquesta mesura afavoreix el procés d'aprenentatge de l'alumne. Especialment, és recomanable que hi participin els alumnes que no puguin continuar els ensenyaments del cicle en la modalitat formativa dual i hagin de canviar la matrícula a la modalitat ordinària, atès que és possible que tenguin pendents de cursar, i de ser-ne avaluats, continguts que s'han impartit i han estat avaluats per als alumnes de la modalitat ordinària.

11.2. El centre pot organitzar les activitats de suport mitjançant el mateix sistema amb el qual s'hagi comunicat amb el seu alumnat en el desenvolupament del procés d'ensenyament-aprenentatge no presencial durant el curs 2020-2021.

11.3. Les activitats de suport poden coincidir quant a contingut, organització i durada amb les activitats de recuperació de mòduls que es preveuen en els punts 7 a 10 d'aquestes instruccions.

12. Criteris per a la promoció o la repetició del curs

12.1. L'equip educatiu que atén l'alumne ha de decidir la promoció al segon curs del cicle o la repetició del curs sobre la base de criteris pedagògics i tenint com a objectiu afavorir el procés d'aprenentatge de cada alumne considerat individualment. La decisió de promoció s'ha de prendre de forma col·legiada i, sempre que sigui possible, per consens. En cas contrari, s'ha d'adoptar per majoria simple de l'equip docent, el qual ha de tenir en compte el progrés de l'alumne en el conjunt dels mòduls professionals i les possibilitats de continuar amb èxit el curs vinent. Els professors han de tenir un vot per cada mòdul que imparteixin.

12.2. Excepcionalment per al curs 2020-2021, els alumnes dels cicles formatius de grau mitjà i de grau superior que hagin cursat tots els mòduls de primer curs poden promocionar del primer al segon curs amb més de 330 hores corresponents a mòduls del primer curs pendents de superació. Malgrat això, no poden promocionar al segon curs quan:

  • No hagin superat el mòdul professional de suport del primer curs, si el cicle formatiu en té.
  • La càrrega horària dels mòduls de primer curs pendents de superació comporti més del 50 % de la càrrega lectiva anual dels mòduls en què l'alumne està matriculat.

12.3. Pel que fa a la promoció en els cicles de formació professional bàsica, excepcionalment per al curs 2020-2021 no s'ha d'aplicar la limitació de tenir un màxim de mòduls professionals associats a unitats de competència pendents que comportin el 20 % de l'horari setmanal.

12.4. Els alumnes que hagin de repetir curs d'acord amb aquestes instruccions només han de cursar els mòduls no superats.

12.5. Els alumnes que passin a cursar el segon curs amb algun mòdul del primer curs no superat s'han de matricular dels mòduls professionals del segon curs i del mòdul o dels mòduls no superats del primer curs, que han de cursar com a mòduls pendents. Quan l'alumne disposi dels horaris, una vegada iniciat el curs escolar, ha de comprovar si pot compatibilitzar l'assistència presencial als mòduls de què està matriculat. En cas que els mòduls pendents de primer curs coincideixin en horari amb els del segon curs, l'alumne ha de triar a quin vol assistir presencialment. Si tria cursar presencialment el mòdul de primer curs, s'ha de donar de baixa del mòdul de segon curs que coincideix en horari. Si tria cursar presencialment el mòdul de segon curs, el de primer l'haurà de cursar mitjançant el programa de recuperació de mòduls de primer curs no superats que organitza el centre.

13. Criteris de titulació

13.1. L'equip docent del cicle ha de prendre la decisió de titulació de forma col·legiada. Sempre que sigui possible, aquesta decisió ha de ser per consens. En cas que no s'arribi al consens, la decisió s'ha d'adoptar per majoria simple de l'equip docent. Els professors han de tenir un vot per cada mòdul que imparteixen.

13.2. Excepcionalment per al curs 2020-2021, per decidir la titulació dels alumnes no serà necessari que hagin superat tots els mòduls no associats a unitats de competència que integren el títol. Malgrat això, només es pot considerar la titulació dels alumnes que tenguin una mitjana del títol igual o superior a 5.

13.3. La decisió sobre la titulació de cada alumne s'ha de basar en la consecució de la competència general del títol, en consonància amb les competències professionals, personals, socials i per a l'aprenentatge permanent que s'expliciten per al títol concret i en relació amb els objectius generals del títol.

13.4. En el cas de l'alumnat dels cicles de grau mitjà i de grau superior, per prendre la decisió l'equip docent ha de tenir especialment en compte les possibilitats d'incorporació al món laboral de l'alumne, i també si la consecució del títol afavoreix que l'alumne es pugui seguir formant en les etapes educatives posteriors.

13.5. En el cas de l'alumnat dels cicles de formació professional bàsica, per prendre la decisió l'equip docent ha de tenir especialment en compte la maduresa de l'alumne i les possibilitats de continuar els seus estudis amb èxit.

13.6. Pel que fa a l'obtenció del títol de graduat en educació secundària obligatòria per part de l'alumnat de formació professional bàsica, s'han de tenir en compte criteris de flexibilització similars als que es preveuen per a la titulació de l'alumnat de l'educació secundària obligatòria en la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 16 d'octubre de 2020 per la qual s'aproven les instruccions per avaluar l'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2020-2021 (BOIB núm. 179, de 17 d'octubre de 2020).

14. Termini excepcional per titular en cicles de formació professional bàsica

Els alumnes que cursen un cicle formatiu de formació professional bàsica en règim presencial i amb una organització temporal ordinària disposen, en general, d'un màxim de quatre anys acadèmics per obtenir la titulació corresponent. Excepcionalment, s'autoritza que els alumnes que hagin cursat aquests ensenyaments durant el curs escolar 2019-2020 disposin d'un cinquè any acadèmic per obtenir la titulació.

15. Avaluació dels ensenyaments de formació professional que s'imparteixen en l'oferta de règim de formació a distància

S'autoritza els centres educatius perquè puguin substituir la prova presencial final d'un mòdul que s'imparteix en règim de formació a distància per una prova desenvolupada mitjançant els recursos telemàtics utilitzats de manera habitual en el desenvolupament d'aquesta modalitat, mantenint la seva ponderació per al càlcul de la qualificació final de cada mòdul al costat dels processos d'avaluació desenvolupats al llarg de el curs.

16. Particularitats per als ensenyaments que es cursen mitjançant la modalitat dual

16.1. Els alumnes de dual enguany poden estar afectats per expedients de regulació temporal d'ocupació, suspensions dels contractes de treball o reduccions de jornada, per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció, derivades de força major. En aquells casos en què no sigui possible la continuïtat del curs escolar en la modalitat formativa dual, es permet el canvi de matrícula de modalitat dual a ordinària. En tot cas, el centre en què està matriculat l'alumne que no pot continuar en la modalitat formativa dual li ha de garantir la continuïtat d'aquests estudis en el règim presencial al mateix centre.

16.2. El centre ha d'oferir als alumnes que s'incorporen a la formació d'un cicle en la modalitat ordinària procedents de la modalitat dual la formació que posa a disposició de la resta d'alumnes del cicle. Si és el cas, ha de fer servir el mateix sistema amb el qual s'hagi comunicat amb el seu alumnat en el desenvolupament del procés d'ensenyament-aprenentatge no presencial durant el curs 2020-2021.

16.3. En tots els casos en què els alumnes hagin de canviar de matrícula de modalitat dual a ordinària, si l'equip educatiu que atén l'alumne ho estima més adequat per completar la formació relacionada amb un o més mòduls, no se l'ha d'avaluar en la primera sessió d'avaluació final del mòdul sinó que se li ha de permetre participar en les activitats de recuperació que s'ofereixen a l'alumnat que ha suspès el mòdul o bé en les activitats de suport a què es fa referència en el punt 11 d'aquestes instruccions. Una vegada acabades, se l'avaluaria per primera vegada del mòdul corresponent.

16.4. Atès que la matrícula en el cicle formatiu en la modalitat de formació professional dual no garanteix la contractació per part d'una empresa, si arribat el moment de formalitzar el contracte no és possible que es dugui a terme, el centre ha de canviar la matrícula de l'alumne de la modalitat dual a la modalitat ordinària.

16.5. Atesa la situació sanitària i socioeconòmica, quan un alumne de la modalitat de formació professional dual hagi estat acomiadat de l'empresa on estava contractat, no se li ha d'assignar una nova empresa tal com es preveu en l'apartat 4 del punt quaranta-tresè de les instruccions aprovades mitjançant la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 22 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les instruccions per a l'organització i el funcionament dels programes formatius de formació professional del sistema educatiu que s'han d'impartir durant el curs 2020-2021 en la modalitat d'alternança amb l'activitat a l'empresa, anomenada formació professional dual (BOIB núm. 132, de 28 de juliol de 2020).

16.6. Els alumnes que hagin estat inclosos en un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) que comporti la interrupció total de la feina per a la qual estaven contractats poden optar entre esperar que s'aixequi la suspensió del seu contracte o renunciar al contracte. Si opten per continuar amb el contracte, les hores aplicables a la part de formació professional dual a l'empresa es duran a terme una vegada represa l'activitat i, per tant, titularan en haver acabat la formació. Tant si renuncien al contracte com si una vegada finalitzat l'ERTO són acomiadats, han de passar a la modalitat ordinària.

16.7. Els alumnes que hagin estat inclosos en un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) que comporti la reducció de la jornada de feina que figurava en el contracte poden optar entre continuar cursant el cicle formatiu mitjançant la modalitat de formació professional dual o renunciar al contracte i passar a la modalitat ordinària.

16.8. Les hores realitzades a l'empresa per l'alumne que cursava els ensenyaments en la modalitat de formació professional dual i que s'hagi incorporat a la modalitat ordinària són computables a efectes d'una eventual exempció de l'FCT, si tenien una avaluació positiva.

16.9. Així mateix, a aquests alumnes els són d'aplicació les mesures de flexibilització que es preveuen en la Resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 12 de gener de 2021 per la qual es dicten les instruccions sobre la realització del mòdul de Formació en Centres de Treball per als centres de la comunitat autònoma de les Illes Balears que durant el curs 2020-2021 imparteixen cicles formatius de formació professional bàsica, de grau mitjà o de grau superior de formació professional del sistema educatiu (BOIB núm. 6 de 14 de gener de 2021).

17. Autorització de formació i d'avaluació telemàtica per a l'alumnat de formació professional dual

Els alumnes contractats per les empreses que mantenen les activitats bé presencialment bé mitjançant teletreball han de continuar cursant els ensenyaments del cicle en què estan matriculats en la modalitat de formació professional dual. S'autoritza que les hores de formació que es desenvolupen al centre i les proves per avaluar els mòduls corresponents es duguin a terme de forma telemàtica.

18. Possibilitat de cursar mòduls de primer curs i de segon curs simultàniament

18.1. S'autoritza que, durant el curs 2021-2022, els alumnes puguin cursar de forma presencial simultàniament mòduls de primer curs i de segon curs que es cursen per primera vegada i que pertanyen al mateix cicle formatiu de grau mitjà o de grau superior, sempre que es compleixin les condicions següents:

a) Que els alumnes hagin superat part dels ensenyaments del cicle corresponent amb un currículum establert per una altra comunitat autònoma i que, en traslladar la matrícula a un centre de les Illes Balears, tenguin pendents de cursar mòduls que es troben al primer curs en el currículum aplicable a les Illes Balears i es trobaven al segon curs en el currículum de l'altra comunitat autònoma.

b) Que els alumnes hagin superat el mòdul professional de suport si es troba en el primer curs del cicle d'acord amb el currículum aplicable a les Illes Balears.

c) Que es puguin compatibilitzar els horaris presencials dels mòduls en què es matriculen. Si els horaris no són compatibles i el cicle s'imparteix a distància en algun centre de les Illes Balears, s'autoritza que puguin compatibilitzar els mòduls esmentats en règim presencial i a distància al mateix centre o en dos centres diferents.

18.2. Aquesta autorització és aplicable als alumnes que havien cursat i superat parcialment un cicle de grau mitjà o de grau superior d'acord amb la LOGSE i que, per tal d'obtenir el títol, han de passar a cursar el cicle corresponent regulat d'acord amb la LOE. En aquest cas, s'ha de complir el requisit previst en la lletra c) de l'apartat anterior.

18.3. Aquesta autorització no és aplicable a l'alumnat del cicle formatiu de Manteniment Aeromecànic d'Avions amb Motor de Turbina ateses les especials circumstàncies en què s'imparteix aquest cicle a les Illes Balears.

18.4. Aquesta autorització és aplicable a l'alumnat que hagi cursat i superat totalment o parcialment un cicle de grau mitjà o de grau superior cursat d'acord amb la LOE i que passa a cursar un cicle formatiu de dos cursos que encara s'imparteix d'acord amb la LOGSE.

19. Informació a l'alumnat i a les famílies

19.1. Els equips directius han d'establir el sistema per fer arribar als alumnes i a les famílies el contingut d'aquestes instruccions, en especial la informació relativa a les modificacions respecte del desenvolupament de la formació i de l'avaluació prevists en la normativa dels cicles formatius.

19.2. Els alumnes, o els seus pares o tutors, poden presentar reclamacions contra les qualificacions obtingudes d'acord amb la normativa vigent. En el cas que sigui necessari, el centre pot acceptar altres sistemes de recepció de reclamacions, d'acord amb les possibilitats de cada alumne o família, sempre que quedi constància de tot el procés.

20. Caràcter excepcional de les mesures adoptades durant el curs 2020-2021

20.1. Als documents oficials d'avaluació i a les programacions didàctiques modificades com a conseqüència de les mesures educatives adoptades per fer front a la pandèmia de la COVID-19, s'hi ha de fer constar el caràcter excepcional d'aquestes mesures.

20.2. Aquests documents han d'incloure, a més de l'Ordre que regula el currículum de l'ensenyament corresponent, la normativa bàsica i la dictada per la Conselleria que autoritza les mesures de flexibilització adoptades, per tal que hi quedi reflectit el marc reglamentari en què es va desenvolupar l'avaluació i l'adopció de les decisions de promoció i de titulació que consten en els documents esmentats.