Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA I SECTORS PRODUCTIUS
Núm. 1505
Resolució del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius, per la qual s'efectua la convocatòria pública per a la designació d'un laboratori oficial per a l'assaig i la contrastació de garantia d'objectes fabricats amb metalls preciosos a les Illes Balears
L'article 32.6 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, reconeix la competència executiva en “Pesos i mesures. Contrastació de metalls” a la Comunitat Autònoma, en els termes que estableixin les lleis i normes reglamentàries quan siguin necessàries per executar la normativa de l'Estat.
La Llei 17/1985 i el Reial decret 197/1988 estableixen la competència de les comunitats autònomes per designar el laboratori oficial per a l'assaig i la contrastació de garantia d'objectes fabricats amb metalls preciosos.
El Decret 86/2009, de desplegament de la Llei 17/1985, sobre objectes fabricats amb metalls preciosos, estableix la necessitat de designar el laboratori oficial per a l'assaig i la contrastació de garantia d'objectes fabricats amb metalls preciosos a les Illes Balears mitjançant un procediment amb convocatòria pública.
D'acord amb la distribució de competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la CAIB, que estableix el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, que modifica el Decret 12/2019 de 2 de juliol, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106, de 2 d'agost), modificat pel Decret 22/2019, de 19 d'agost (BOIB núm. 116, de 24 d'agost); la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius és la que actualment exerceix les competències en metalls preciosos, mitjançant la Direcció General de Política Industrial.
Per tot això, dict la següent
Resolució
Primer
Objecte
Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria pública per a la designació d'un laboratori oficial per a l'assaig i la contrastació de garantia d'objectes fabricats amb metalls preciosos, d'acord amb l'article 10 del Decret 86/2009.
Segon
Requisits per participar-hi
1. Els requisits per participar-hi són els establerts en el Reial decret 197/1988, de 22 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'objectes fabricats amb metalls preciosos, modificat pel Reial decret 968/1988, de 9 de setembre, i en l'article 13 del Decret 86/2009, de 27 de novembre, de desplegament de la Llei 17/1985, d'1 de juliol, sobre objectes fabricats amb metalls preciosos.
2. El laboratori oficial ha de comptar amb el personal necessari per cobrir totes les exigències i com a mínim amb:
a) Un cap de laboratori amb titulació de grau superior, afí a l'especialitat del laboratori.
b) Un especialista en anàlisis químiques, amb titulació de grau superior o mitjà, per fer i supervisar les anàlisis químiques.
c) Un marcador per a la presa de mostres i la contrastació, amb experiència acreditada.
Tant el cap de laboratori com l'especialista en anàlisis químiques han de tenir una qualificació acreditada en el camp del calibratge industrial, en la gestió de la qualitat de laboratoris i en l'assegurament de la qualitat dels objectes fabricats amb metalls preciosos, mitjançant la inspecció i l'assaig.
3. Els equips han de tenir la precisió i la tolerància adequades per a realitzar les anàlisis d'objectes de metalls preciosos, d'acord, almenys, amb el primer dels mètodes oficials determinats per a cadascun dels metalls en els articles 28, 29 i 30 del Reial decret 197/1988, de 22 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'objectes fabricats amb metalls preciosos.
L'empresa designada ha de tenir la capacitat de realitzar els assaigs de contrastació dels tres tipus de metalls (or, plata i platí). Els mètodes analítics d'assaig que s'han d'utilitzar per a cada metall són els següents:
Or: copel·lació
Plata: valoració potenciomètrica
Platí: espectrometria d'absorció atòmica
La utilització de mostres patró en les anàlisis és imprescindible, a fi d'establir les correccions adequades dels resultats obtinguts en els diversos mètodes d'assaig per als diferents metalls, i s'han de definir en els procediments tècnics dels laboratoris.
4. El laboratori estarà acreditat per l'Entitat Nacional d'Acreditació com a laboratori d'assaig per metalls preciosos d'acord amb la norma UNE-EN ISO/IEC 17025, i serà conforme amb els requisits exigits en la normativa d'aplicació de la matèria.
5. Les empreses interessades i els seus treballadors han d'acreditar, pel que fa a la realització d'assaigs, l'elaboració d'informes i l'expedició de certificats, ser independents de qualsevol àmbit, agrupació o persona directament o indirectament interessada en la fabricació o comercialització d'objectes de metalls preciosos.
Tercer
Sol·licituds, documentació que han d'aportar les empreses interessades i termini de presentació
1. Les sol·licituds, juntament amb la documentació exigida en aquesta Resolució, s'han de presentar dins el termini que fixa l'apartat tercer mitjançant un registre telemàtic, en qualsevol de les formes permeses en la Llei 39/2015 del Procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. Documentació que s'ha d'aportar amb la sol·licitud:
En el cas d'haver presentat anteriorment a la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius algun dels documents anteriors i no hagi sofert modificacions, es pot substituir la seva presentació per la indicació de l'expedient on hi figuren.
3. Les sol·licituds s'han de presentar en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la publicació en el BOIB d'aquesta Resolució.
a) Imprès de sol·licitud emplenat i signat digitalment.
b) Documentació acreditativa de la identitat de la persona que presenta la sol·licitud
i acreditació de la representació amb què actua.
c) Justificant d'alta en l'impost sobre activitats econòmiques (IAE).
d) Ubicació de les instal·lacions on es realitza l'activitat.
e) Còpia compulsada de l'escriptura de constitució legal de la societat, en cas que el titular sigui una persona jurídica.
f) Justificant d'afiliació al règim de la Seguretat Social.
g) Còpia del TC2 de l'empresa.
h) Memòria descriptiva del servei que realitza l'empresa, la qual ha d'incloure una còpia de l'alta de les instal·lacions de l'empresa, el justificant del marcatge CE, si s'escau, de l'instrumental i la maquinària.
i) Documentació que acrediti el compliment dels requisits per poder participar descrits en el Reial decret 197/1998, el Decret 86/2009 i en aquesta Resolució.
j) Oferta econòmica per realitzar el servei.
Quart
Criteris de selecció i valoració
1. Els criteris que s'han de tenir en compte per resoldre els procediments selectiu són els següents:
a) Oferta econòmica
S'han d'especificar, de forma justificada, els preus unitaris de cadascun dels serveis que s'hagin de prestar en l'exercici de les funcions com a laboratori oficial i, més concretament, de les funcions següents:
L'avaluació inicial dels laboratoris autoritzats.
L'informe d'avaluació periòdic dels laboratoris autoritzats, que s'ha d'elaborar bianualment.
Els assaigs intercomparatius.
Els preus s'han d'indicar en euros i s'hi han d'incloure totes les despeses necessàries fins al lliurament dels treballs, així com els imposts i els gravàmens de qualsevol esfera fiscal i, especialment, l'impost sobre el valor afegit (IVA).
b) Oferta tècnica (acreditació de qualificació en el calibratge industrial)
S'ha d'acreditar la capacitat per realitzar totes les tasques que s'indiquen en aquesta Resolució, així com la possessió dels mitjans tècnics i humans necessaris per desenvolupar les tasques pròpies d'un laboratori oficial. A més, també s'ha d'elaborar la proposta de planificació que, a criteri seu, sigui més efectiva per executar les funcions objecte del contracte. També s'ha de tenir en compte l'experiència que tengui el licitador en el camp del calibratge industrial.
c) Millores gratuïtes (valoració de la qualitat del projecte)
En la memòria descriptiva del projecte s'han d'especificar les millores en serveis i mitjans que es duran a terme per a l'execució del servei i s'ha de justificar l'eficàcia a l'efecte de complir l'objecte del contracte. Algunes d'aquestes millores poden ser:
Serveis d'assistència als laboratoris autoritzats
Serveis d'assistència a la intervenció oficial
Formació tècnica a laboratoris i a l'Administració
Gestió d'estadístiques i memòries anuals
Altres
2. Valoració de cada apartat
a) Oferta econòmica: De 0 a 40 punts
A l'oferta més econòmica se li assignaran 40 punts i a les restants s'assignarà una puntuació proporcional d'acord amb la següent fórmula:
P=(40 xmin)/of
on "P" és la puntuació obtinguda, "min" és el preu oferit en la proposta més econòmica i "of" és l'oferta corresponent al licitador que es valora.
Es considerarà que una oferta és desproporcionada o temerària si la seva quantia és un 50% inferior a la més baixa de les restants ofertes presentades.
b) Oferta tècnica: De 0 a 45 punts (màxim 15 punts per millora)
Per cada especialista en anàlisis químiques addicional al mínim indicat l'apartat segon de la resolució: 5 punts.
Per incloure en la proposta de planificació millores tecnològiques de transformació digital de les funcions objecte del contracte, amb la implantació de tècniques i equips informàtics que permeten comunicar les seves actuacions a distància per via electrònica, així com tecnologies de la comunicació i tractament de les dades i tecnologies que permeten dotar d'intel·ligència i control els serveis que ofereix el laboratori: 15 punts.
Per cada 5 anys d'experiència com a laboratori d'assaig i contrastació de garantia d'objectes fabricats amb metalls preciosos: 5 punts.
c) Millores gratuïtes (valoració de la qualitat del projecte): De 0 a 15 punts
Per cada millora gratuïta de les indicades al paràgraf 1.c) del present apartat: 5 punts.
3. Per a cadascuna de les sol·licituds se sumaran les puntuacions obtingudes a cadascun dels criteris anteriors i es resoldrà a favor de la sol·licitud que obtingui la puntuació més elevada. En el cas d'empat entre dues o més sol·licituds, es resoldrà a favor de la sol·licitud que hagi obtingut la puntuació més alta en el criteri b). En cas de nou empat, es resoldrà a favor de la que hagi obtingut la puntuació més alta en el criteri a). De mantenir-se l'empat es resoldrà a favor de la sol·licitud que presenti un major nombre de millores rellevants.
Cinquè
Competència i resolució
1. La Direcció General de Política Industrial és l'òrgan competent per tramitar el procediment per a la selecció del laboratori oficial.
2. En el cas que les sol·licituds no reuneixin els requisits legals o els exigits per aquesta Resolució, o no incorporin la documentació esmentada en els paràgrafs anteriors, s'ha de requerir l'interessat perquè, en el termini de deu dies, esmeni la falta o aporti la documentació preceptiva, amb indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes fixats en l'article 21.1 de la Llei 39/2015.
3. El director general de Política Industrial resoldrà el procediment de selecció, mitjançant resolució motivada, que s'ha de notificar als interessats i publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
4. Contra la Resolució del director general de Política Industrial es podrà interposar un recurs d'alçada davant el conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en els terminis establerts en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en l'article 58 de la Llei 3/2006, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Sisè
Durada de la designació i obligacions que assumeix el laboratori oficial
1. La designació com a laboratori oficial té una durada de deu anys, tot i que es pot revocar en cas d'incompliment d'alguns dels requisits que estableix la normativa d'aplicació per a laboratoris de contrastació i garantia de metalls preciosos i, concretament, el Decret 86/2009 de 27 de novembre, de desplegament de la Llei 17/1985, d'1 de juliol, sobre objectes fabricats amb metalls preciosos.
2. Les funcions que ha d'assumir l'empresa designada com a laboratori oficial són les descrites en els articles 11 i 12 del Decret 86/2009 abans esmentat.
3. A més d'això, amb caràcter bianual el laboratori oficial ha de realitzar assajos intercomparatius entre els diferents laboratoris autoritzats per verificar-ne el funcionament correcte.
4. Queda prohibida la subcontractació a tercers de les funcions pròpies del laboratori oficial.
Interposició de recursos
Contra aquesta resolució -que exhaureix la via administrativa- es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica i Sectors Productius en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 4 de febrer de 2021
El director general de Política Industrial
Antonio Morro Gomila
(Per delegació del Conseller de Transició Energètica
i Sectors Productius (BOIB núm. 94, de 11/07/2019)