Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MAÓ
Núm. 1493
Aprovació definitiva de l’Ordenança de vehicles de mobilitat personal
Després d'haver resolt les al·legacions presentades durant el període d'informació pública de trenta dies hàbils, des del següent fins a la publicació de l'avís d'exposició pública al BOIB núm. 191 de 7 de novembre de 2020, l'aprovació de l'Ordenança de vehicles de mobilitat personal s'eleva a la categoria definitiva i és procedent, d'acord amb els articles 49 i 70.2 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, de bases reguladores de règim local, la publicació del text complet aprovat de l'Ordenança, la redacció de la qual és la següent:
ORDENANÇA DE VEHICLES DE MOBILITAT PERSONAL (VMP)
L'objecte de la present ordenança rau a donar una resposta adequada a la problemàtica que planteja la circulació, per les vies urbanes del terme municipal de Maó, dels vehicles de mobilitat personal (VMP).
La ràpida proliferació i la tendència creixent, al municipi, d'aquests nous aparells, juntament amb la dèbil situació legal respecte a la seva regulació, provoquen certes incidències i disfuncions en la mobilitat: vianants i ciclistes comparteixen el seu espai amb vehicles de característiques molt diferents. I, per altra banda, les persones usuàries dels nous mitjans de desplaçament pateixen un buit normatiu respecte de la regulació de les seves condicions de circulació.
Per aquest motiu, la Federació Espanyola de Municipis i Províncies, mitjançant acord de la seva Junta de Govern de 29 d'octubre de 2018, ha publicat les "Recomanacions de la FEMP sobre la vorera i la prioritat a les persones vianants", en què, entre altres consideracions, reforça la vorera com a espai del vianant.
CAPÍTOL I. DESCRIPCIÓ I CIRCULACIÓ
Art. 1. Descripció
Els vehicles de mobilitat personal (VMP) són vehicles capaços d'assistir l'ésser humà en el seu desplaçament personal i, per la seva construcció, poden excedir les característiques dels cicles i estar dotats amb motor elèctric.
Art. 2. Classificació
Tenint en compte les seves característiques i d'acord amb el que preveu l'annex I de la Instrucció núm. 16/V-124, de la Direcció General de Trànsit, de data 3 de novembre de 2016, sobre vehicles de mobilitat personal (VMP) i la instrucció 2019/S-149 TV-108, de 3 de desembre de 2019, sobre “Aclariments tècnics i criteris per a la formulació de denúncies de vehicles lleugers propulsats per motors elèctrics”, de la Direcció General de Trànsit, els VMP es classifiquen en els següents tipus:
Características |
Tipo A |
Tipo B |
Velocidad máxima |
25 km/h |
25 km/h |
Masa |
≤25kg |
≤50 kg |
Capacidad máx. (pers.) |
1 |
1 |
Ancho máx. |
0,6 m |
0,8 m |
Radio giro máx. |
1m |
2 m |
Peligrosidad superficie frontal |
1 |
3 |
Altura máx. |
2,1 m |
2,1 m |
Longitud máx. |
1 m |
1,9 m |
Timbre |
NO |
SÍ |
Frenada |
NO |
SÍ |
DUM (distribución urbana mercancías |
NO |
NO |
Transporte de viajeros mediante pago de un precio |
NO |
NO |
Els VMP es classifiquen en funció de l'altura i els angles perillosos que puguin provocar danys a una persona en un atropellament.
Es defineixen com a angles perillosos aquells inferiors a 110º orientats en sentit de l'avanç de l'VMP, o vers el conductor/a o passatgers.
1. Tipus A: Rodes, plataformes i patinets elèctrics de mides més petites i més lleugers.
2. Tipus B: Plataformes i patinets elèctrics d'una mida major.
Qualsevol altre aparell no inclòs en la taula anterior haurà d'acreditar, mitjançant certificat d'Indústria, la categoria a la qual pertany; en el cas de no presentar-lo, es considerarà no apte per a la circulació.
Art. 3. Condicions generals
1. Com a norma general, els VMP podran circular per les zones que es detallen a la present ordenança, sempre amb la diligència i precaució necessàries per no provocar danys propis o aliens, evitant posar en perill la mateixa persona usuària i la resta de persones que transiten per la via.
2. Es prohibeix l'ús d'auriculars, telèfons mòbils o qualsevol altre aparell que suposi una distracció, mentre es condueix qualsevol VMP.
3. Es prohibeix circular amb taxes d'alcohol superiors a les establertes a la normativa general de trànsit, així com sota els efectes de les drogues tòxiques, estupefaents o substàncies psicotròpiques.
4. No es permet la circulació amb més ocupants que les places per a les quals s'ha construït el vehicle.
5. Quan els VMP circulin pel carril bici, o per calçades a les quals estiguin autoritzats, ho faran per la seva dreta, advertint amb antelació suficient els girs o qualsevol maniobra que hagin de realitzar i respectant, en tot moment, les indicacions dels agents/de les agents encarregats/ades del trànsit, els senyals i els semàfors.
6. Quan pretengui fer un avançament, la persona que condueix un VMP haurà d'advertir-ho amb antelació suficient, comprovant que hi ha espai suficient i que no es posa en perill, ni s'entorpeix, les persones usuàries que circulen en el mateix sentit o en sentit contrari.
7. Es respectaran, en tot moment, les normes generals de circulació establertes per la present ordenança i per la normativa i legislació vigents en matèria de trànsit.
8. Queda prohibida la circulació en companyia, al mateix temps, d'animals subjectats per corretja. Tampoc no es permet l'arrossegament de qualsevol altre vehicle o de persones usuàries que utilitzin patí, monopatí, patinet, patins o similars, així com d'animals.
Art. 4. Zones de circulació, direcció de la marxa i velocitat màxima
1. Circulació prohibida: No es permet la circulació dels VMP per les voreres i carrers o zones per a vianants, i por parcs i zones verdes.
2. Circulació permesa: Es permet la circulació dels VMP per les calçades la regulació de velocitat de les quals es trobi limitada a 30 km/h, o inferior, i pels carrers de plataforma única als quals estigui permesa la circulació de vehicles, així com per les voreres bici i els carrils bici.
3. Direcció de la marxa: Amb caràcter general, es prohibeix la circulació en sentit contrari al dels vehicles; no obstant, als carrils bici es permetrà la circulació en ambdós sentits quan l'amplada dels carrils ho permeti; amb aquesta finalitat, es col·locaran els senyals verticals o horitzontals pertinents.
4. Velocitat màxima:
4.1. Circulació per la calçada:
a. Els VMP de tipus A no podran superar mai els 20 km/h.
b. Els VMP de tipus B hauran d'acomodar la seva velocitat màxima a la fixada per a cada via, sense que, en cap cas, puguin superar els 25 km/h.
4.2. Circulació per voreres bici, carrils bici i per vies de plataforma única on es permeti el pas de vehicles.
Poden circular els VMP, tipus A i B, a:
a) Voreres-bici: Sense superar la velocitat màxima de 10 km/h.
b) Carrils-bici: Sense superar la velocitat màxima de 20 km/h.
c) Vies de plataforma única per on es permeti el pas de vehicles: Només en els espais habilitats per la circulació de vehicles, sense superar la velocitat màxima de 20 km/h. Queda prohibida la circulació en els espais habilitats per a les persones vianants.
Art. 5. Prioritat
Les persones que condueixen vehicles de mobilitat personal de dues o més rodes han de tenir cautela i estan obligades a circular amb diligència i precaució, per evitar danys propis o a tercers, no posar en perill la resta de persones usuàries de la via i respectar sempre la preferència dels passos de vianants.
És obligatori reduir la velocitat quan s'aproximin a un pas de vianants, per evitar situacions de conflicte amb les persones vianants, així com prendre les precaucions necessàries.
Sempre que es comparteixi espai amb vianants, s'haurà de respectar la prioritat d'aquests, adequar la velocitat del VMP al seu pas i no fer cap maniobra que afecti negativament la seva seguretat.
Art. 6. Estacionament
Els vehicles VMP només es podran estacionar als espais habilitats amb aquesta finalitat.
Es prohibeix lligar-los a arbres, semàfors, bancs i altres elements de mobiliari urbà; es prohibeix aparcar-los a zones de càrrega i descàrrega o als llocs reservats a altres usuaris/àries, com els taxis o les persones amb mobilitat reduïda; o a les zones d'estacionament prohibit i les sortides d'emergència, així com a les voreres, llevat que això s'hagi autoritzat expressament.
Art. 7. Ús del casc
Per a les persones usuàries de vehicles tipus A, B i C0 serà obligatori l'ús de cascos homologats. A la resta de casos, l'ús del casc és recomanat.
Art. 8. Elements reflectors, llums i timbres
Totes les tipologies de vehicles han de portar, de manera obligatòria, elements reflectors, llums davanters i posteriors, així com timbres, degudament homologats.
Art. 9. Assegurança
La contractació d'una assegurança de responsabilitat civil és obligatòria per a totes les persones físiques i jurídiques titulars de vehicles VMP, sigui a títol de propietat o de qualsevol altre títol. Igualment, han de tenir cobertura d'assegurança, tant a tercers com per als passatgers/eres dels vehicles de tipus C1.
També s'ha de cobrir la indemnització de caràcter subsidiari pels danys i perjudicis derivats de l'ús d'aquells vehicles VMP per part de les persones usuàries a qui els cedeixin o lloguin.
Art. 10. Edat mínima necessària
L'edat permesa per conduir un VMP o un cicle de més de dues rodes és de 15 anys, en tots els casos.
Les persones menors de 15 anys els poden utilitzar als espais tancats al trànsit de vehicles, sota la responsabilitat dels seus progenitors o tutors/ores, sempre que el vehicle resulti adequat a la seva edat, alçada i pes.
CAPÍTOL II. DE LES CONDICIONS ESPECIALS PER A ACTIVITATS D'EXPLOTACIÓ ECONÒMICA
Art. 11. Condicions especials de circulació
Quan, amb els vehicles VMP, es realitzi una activitat d'explotació comercial, turística o d'oci, amb ànim de lucre, s'han de seguir unes condicions especials de circulació.
1. Els grups, formats per a fins a deu persones, inclòs el/la guia, amb vehicles de tipus A i B, hauran d'anar obligatòriament acompanyats per un/a guia i només podran circular pels itineraris prèviament autoritzats per l'autoritat municipal.
2. No s'adquireix cap dret sobre els itineraris; aquests s'autoritzen a precari i poden ser anul·lats i/o modificats de forma unilateral per l'Ajuntament de Maó, mitjançant la regidoria competent.
3. S'ha de mantenir una distància entre grups de més de 50 metres.
4. Pot haver-hi restriccions específiques en àmbits o per temporades, que es fixaran, si escau, a través de la regidoria competent.
5. Les persones titulars de l'explotació econòmica han de vetlar perquè les persones usuàries dels vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes disposin d'un nivell d'habilitat mínim, que garanteixi la seva seguretat i la de la resta de persones usuàries de la via pública. Així mateix, han d'informar de les rutes autoritzades i de les condicions de circulació.
6. Es prohibeix l'apilament de la flota a la via pública, excepte en els casos d'empreses de lloguer del citat tipus de vehicle que comptin amb la preceptiva autorització municipal d'ocupació de via pública.
Art. 12. Identificació i registre per a vehicles i cicles que desenvolupin una activitat econòmica
L'Ajuntament de Maó crearà un registre de cicles i vehicles de mobilitat personal afectes a activitats econòmiques, mitjançant els seus departaments competents en aquesta matèria (Policia Local, Promoció Econòmica, Comerç i Turisme).
Aquells cicles als quals s'estigui donant un ús d'activitat d'explotació econòmica hauran de registrar-se de manera immediata, juntament amb els vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes que desenvolupin aquest tipus d'activitat.
El nou registre permetrà comprovar que els vehicles compleixen els requisits tècnics normatius sol·licitats, identificar-los i registrar-los. Els vehicles s'identificaran amb un codi QR.
La Policia Local disposarà d'un sistema que permetrà obtenir una lectura ràpida de les característiques tècniques dels vehicles i de la seva titularitat, i comprovar que compleixin tots els requisits establerts a l'ordenança.
Art. 13. Ús dels VMP per persones amb dificultat de mobilitat personal
En el cas de persones amb dificultat de mobilitat personal, els VMP podran circular igual que una persona vianant i a la velocitat d'aquesta, un màxim de 5 km/h, respectant, en tot cas, la prioritat de la persona vianant no motoritzada.
Aquesta dificultat s'acreditarà mitjançant certificat mèdic, en el qual es reflecteixi la necessitat d'emprar un mitjà auxiliar, indicant el temps necessari. Aquest temps no superarà els dos anys; i, si fos necessari, es realitzarà un nou certificat mèdic actualitzat.
CAPÍTOL III. Règim sancionador
Art. 14. Disposicions generals
1. Les accions i omissions contràries al que disposa aquesta ordenança constitueixen una infracció administrativa, i seran sancionades en els termes previstos en la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària.
2. Les infraccions als preceptes regulats en aquesta ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
Art. 15. Responsabilitat
La responsabilitat per les infraccions comeses contra el que disposa la present ordenança es determinarà tal com preveu la legislació sobre el trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària.
Art. 16. Procediment sancionador
La imposició de sancions per la comissió d'infraccions tipificades en aquesta ordenança només es podrà acordar en virtut del procediment instruït conforme al que disposa la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, i les seves ordenances de desenvolupament; i, supletòriament, en la normativa del procediment administratiu comú.
Art. 17. Infraccions lleus
Es consideren infraccions lleus les següents conductes:
a) Circular sense mantenir una distància de separació mínima d'un metre respecte de les persones vianants, perjudicant o entorpint el seu trànsit per aquestes zones, sempre que no tengui consideració més greu.
b) Aturar-se o estacionar sobre voreres, passejos i altres zones destinades al pas de vianants, perjudicant o entorpint el seu trànsit per aquestes zones.
c) Estacionar fora de la zona habilitada específicament per fer-ho.
d) Circular amb un VMP en grups, no respectant la distància mínima entre grups establerta a la present ordenança.
e) Circular amb VMP en grups superiors al nombre establert per la present ordenança.
Art. 18. Infraccions greus
Es consideren infraccions greus:
Art. 19. Infraccions molt greus
Es consideren infraccions molt greus les següents conductes:
a) Circular incomplint les normes establertes sobre les limitacions de velocitat, excedint en més d'un 50 per cent la velocitat màxima permesa.
b) Circular amb un VMP sense l'assegurança obligatòria.
c) Circular amb una taxa d'alcohol superior a les establertes reglamentàriament o amb presència de drogues.
d) Circular amb temeritat, provocant circumstàncies de risc propi o per a tercers i que puguin posar en perill a la resta de persones usuàries de la via.
Art. 20. Sancions
1. Les sancions per la comissió d'infraccions regulades en aquesta ordenança quedaran graduades de la següent forma:
a) La comissió d'infraccions lleus se sancionarà amb multes de fins a 100 €.
b) La comissió d'infraccions greus se sancionarà amb multes de 101 a 200 €.
c) La comissió d'infraccions molt greus se sancionarà amb multes de 201 a 500 €
2. Les sancions es graduaran considerant especialment els següents criteris:
a) Aquells previstos a la legislació vigent sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària.
b) L'existència d'intencionalitat o reiteració.
c) La naturalesa dels perjudicis causats.
d) La reincidència, per comissió en el termini d'un any, de més d'una infracció de la mateixa naturalesa, quan així hagi estat declarat per resolució ferma.
3. La competència sancionadora per la comissió d'infraccions d'aquesta Ordenança correspon a l'alcalde, que podrà delegar les seves atribucions.
4. Amb independència de la sanció que pogués correspondre, serà procedent la immobilització, retirada i dipòsit municipal del vehicle, i altres mesures provisionals, en els casos previstos en la normativa estatal de trànsit i seguretat viària.
Art. 21. Immobilització i retirada
1. Els i les agents de l'autoritat podran procedir a la immobilització dels vehicles de mobilitat personal quan, com a conseqüència de l'incompliment dels preceptes d'aquesta ordenança o normes d'aplicació subsidiària, es pugui derivar de la seva utilització un risc greu per a la circulació, les persones o els béns, especialment en els següents supòsits:
2. La immobilització podrà implicar la retirada del vehicle de mobilitat personal —i el seu trasllat al dipòsit corresponent—, si no s'esmenen les causes que la van motivar, o constitueixin un perill, o causin greus pertorbacions a la circulació de vehicles o vianants o al funcionament d'algun servei públic; o deteriorin el patrimoni públic; i quan es pugui presumir racionalment que s'han abandonat.
3. Els/les agents de l'autoritat aixecaran la corresponent acta d'immobilització/retirada, la qual no perdrà efecte fins que no sigui emplenada la diligència d'aixecament de la immobilització.
4. Les despeses que s'originin com a conseqüència de la immobilització/retirada del vehicle seran per compte de la persona titular, que les haurà d'abonar o garantir-ne el pagament com a requisit previ per aixecar tal mesura, sense perjudici del dret de defensa que l'assisteix i de la possibilitat de repercutir-ho sobre la persona responsable que hagi donat lloc a l'adopció de tal mesura per part de l'Administració.
5. La immobilització/retirada es durà a terme al lloc que indiqui l'autoritat municipal; i no s'aixecarà fins que no quedin esmenades les deficiències que la van motivar o es procedeixi a la retirada del vehicle en les condicions que aquesta autoritat determini, previ pagament de la taxa corresponent, si així estigués establert.
Art. 22. Prescripció i caducitat
Per determinar el termini de prescripció de les infraccions i sancions previstes en aquesta ordenança, s'estarà al que disposa la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, i al seu reglament de desenvolupament; i, supletòriament, al que es disposa en la normativa del procediment administratiu comú.
Disposició addicional
La present normativa municipal estarà supeditada, en tot cas, al que s'estableix per als VMP a la normativa europea, nacional i autonòmica vigents, aplicables a la matèria.
Disposició final
La present ordenança, després de la seva aprovació definitiva, entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació completa en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a excepció del que s'estableix en el capítol “Infraccions i sancions”, que entrarà en vigor als quinze (15) dies següents de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
ANNEX 1. QUANTIA DE LES INFRACCIONS
Infraccions lleus
|
|
EUROS |
---|---|---|
1 |
Circular sense mantenir una distància de separació mínima d'un metre respecte de les persones vianants, perjudicant o entorpint el seu trànsit per aquestes zones, sempre que no tengui consideració més greu. |
80 € |
2 |
Aturar-se o estacionar sobre voreres, passejos i altres zones destinades al pas de vianants, perjudicant o entorpint el seu trànsit per aquestes zones. |
80 € |
3 |
Estacionar fora de la zona habilitada específicament per fer-ho. |
80 € |
4 |
Circular amb un VMP en grups, no respectant la distància mínima entre grups establerta a la present ordenança. |
80 € |
Infraccions greus
1 |
Circular incomplint les normes establertes sobre les limitacions de velocitat, quan no es consideri com a infracció molt greu. |
100 € |
2 |
Circular amb un VMP sense tenir l'edat mínima exigida a la present ordenança. |
200 € |
3 |
Circular transportant viatgers/eres que excedeixin el nombre que, per construcció, correspon al VMP. |
200 € |
4 |
Circular amb un VMP que no disposi de sistema de frenat. |
200 € |
5 |
Circular amb un VMP que excedeixi de les característiques tècniques establertes o que no compleixi les condicions de circulació exigides per la present ordenança i altra normativa d'aplicació. |
200 € |
6 |
Circular per vies o zones prohibides |
200 € |
7 |
Circular de manera negligent. |
200 € |
8 |
Circular amb un VMP utilitzant cascos reproductors, auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so. |
200 € |
9 |
Circular amb un VMP sense el casc de protecció obligatori. |
200 € |
10 |
Conduir un VMP utilitzant un telèfon mòbil o un altre mitjà o sistema de comunicació. |
200 € |
11 |
Circular amb un VMP que s'utilitzi per a una activitat d'explotació econòmica, sense estar identificat i/o sense disposar de la corresponent autorització municipal. |
200 € |
Infraccions molt greus
1 |
Circular incomplint les normes establertes sobre les limitacions de velocitat, excedint en més d'un 50 per cent la velocitat màxima permesa. |
De 300€ a 500 € |
2 |
Circular amb una taxa d'alcohol superior a les establertes reglamentàriament o amb presència de drogues. |
500 € |
3 |
Circular amb un VMP sense l'assegurança obligatòria. |
500 € |
4 |
Circular amb temeritat, provocant circumstàncies de risc propi o per a tercers i que puguin posar en perill a la resta de persones usuàries de la via. |
500 € |
Amb l'aprovació definitiva, que esgota la via administrativa, d'acord amb el que estableixen l'article 112 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció administrativa, es podrà interposar recurs contenciós administratiu, davant la sala corresponent del Tribunal Superior de Justícia de Balears, en el termini de dos mesos, comptats a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci (art. 46 de la Llei 29/1998).
Maó, 12 de febrer de 2021
L'alcalde
Héctor Pons Riudavets