Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 1463
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual del PGOU de Pollença relativa a l'adaptació del camí de Ternelles al PORN del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana mitjançant la supressió de la servitud d'accés al DPMT (Cala Castell) i al Castell del Rei (127e/2020)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 8 de febrer de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual del PGOU de Pollença relativa a l'adaptació del camí de Ternelles al PORN del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana mitjançant la supressió de la servitud d'accés al DPMT (Cala Castell) i al Castell del Rei., en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental, antecedents i tramitació.

El PGOU de Pollença (1990) establí una servitud de pas per garantir l'accés de vianants a Cala Castells pel camí de Ternelles, servitud que ha estat objecte de nombroses resolucions judicials.

Per altra banda, l'any 2007 s'aprova mitjançant el Decret 19/2007, de 16 de març, el Pla d'Ordenació de Recursos Naturals (PORN) del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, en el qual part dels accessos a cala Castell i el Castell del Rei són grafiats dins zones d'exclusió. Amb l'aprovació del PORN s'impedeix l'accés a aquestes zones per a vianants (art. 22 de la llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels Espais de Rellevància Ambiental- LECO).

Això no obstant, la Disposició Final segona de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental a les Illes Balears, modifica l'article 22 de la LECO, permetent a les zones d'exclusió un ús públic controlat que haurà de ser regulat al PORN, però atenent prioritàriament a la seva conservació.

Aquesta mateixa Disposició afegeix a la LECO una Disposició Transitòria, la tercera que exposa que fins que no s'aprovin els instruments de planificació i gestió dels espais de rellevància ambiental adaptats a les previsions de l'article 22.a) es consideren usos autoritzables el trànsit a peu per camins i senders existents i la utilització del DPMT i l'accés als BICs per als usos comuns, públics i gratuïts.

Mentre tant, la propietat a través de l'entitat «MEANI S.A.» havia sol·licitat a l'any 2011 a l'Ajuntament de Pollença que adaptés el seu PGOU al PORN del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana i eliminàs l'ús públic del camí de Ternelles. Davant la desestimació de l'Ajuntament per silenci administratiu, aquesta entitat interposa recurs contenciós administratiu davant el TSJB, qui l'estima i exclou del PGOU la servitud d'accés a la mar a través del camí de Ternelles.

L'Ajuntament davant aquesta Sentència interposa Recurs de Cassació davant el Tribunal Suprem (Sala del Conteciós-Adminitratiu, Secc. 5ª), el qual mitjançant Sentència núm. 701/2017 de 24 d'abril de 2017, el va estimar i va ordenar que “per l'administració competent es procedís a adaptar el PGOU de Pollença, en les concretes determinacions objecte del recurs a les prescripcions contingudes en el PORN de la serra de la Tramuntana aprovat per Decret 19/2007, de 16 de març”.

Mitjançant interlocutòria (Auto) de la Sala del TSJ/IB de data 16.03.2018 es va acordar l'inici de l'execució d'aquesta sentència atorgant a l'Ajuntament un termini de tres mesos per iniciar la modificació del PGOU, sense perjudici de restar a l'espera al que establís l'administració autonòmica ambiental pel que fa al usos recollits a la DT tercera de la LECO.

L'Ajuntament de Pollença sol·licità a la Conselleria de Medi Ambient la modificació del PORN amb la finalitat que l'esmentat instrument incorpori com a autoritzables (amb les limitacions que consideri adients) en les zones d'exclusió els usos que permeten l'article 22.a) i la D.T.ª 3era de Llei 5/2005, de 26 de maig.

L'Ajuntament no va rebre cap resposta de l'Administració ambiental i, per tant, la propietat presentà escrit formulant incident d'execució de Sentència que fou resolt pel TSJB que acorda el 7/07/2020 que l'Ajuntament té un termini de 6 mesos per modificar el PGOU i adaptar-se al PORN, i que actualment està suprimida la servitud de pas al camí de Ternelles i els accessos al Castell del Rei i Cala Castell.

Per complir aquesta sentència el Ple de l'Ajuntament de Pollença de 27 d'agost de 2020, aprova inicialment aquesta Modificació Puntual i ens envia a la CMAIB (entrada 14/09/2020) una sol·licitud per iniciar el procediment d'Avaluació Ambiental Estratègica (AAE) simplificada per aquesta modificació puntual adjuntant una Memòria Informativa i Justificativa (25/08/2020), un Document Ambiental Estratègic realitzat per A. Pomar i Gomà & C. Fuertes Salom -Consultors ambientals (Agost 2020) i el justificant de pagament de taxa de 9/09/2020

2. Finalitat i descripció de la modificació

Aquesta modificació puntual del PGOU de Pollença correspon a la supressió d'una servitud d'ús públic al camí de Ternelles. Aquesta supressió es realitza per adaptar el PGOU vigent al PORN de la Serra de Tramuntana, en compliment de la sentència 701/2017 de data de 24/04/2017 de la Sala del Contenciós Administratiu Secc. 5ª del TS i segons interpretació feta per la interlo0cutòria de 29/05/2020 del TSJIB.

Consisteix en la introducció d'una correcció al planejament, de forma que s'adapti al PORN, segons la interpretació d'aquesta norma feta per l'autoritat judicial. La correcció consisteix exclusivament en la supressió d'una servitud d'ús públic a un camí existent (Camí de Ternelles) d'accés a la mar (cala Castell) i al Castell del Rei, atès que, és incompatible amb l'actual redacció del PORN ja que aquest no ha regulat els usos a les zones d'exclusió, en relació als usos permesos a aquestes àrees tal com preveu la DT 3era de la LECO. També implica el canvi del plànol pertinent.

3.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, des de la CMAIB s'han consultat a les administracions i entitats següents:

-Servei d'Aigües Superficials de la DG de Recursos Hídrics (Conselleria de Medi Ambient i Territori)– entrada 05/10/2020.

-Servei d'Espècies de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori)– Entrada 02/10/20.

-Servei de Planificació al Medi Natural de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori)– Entrada 02/10/20 el qual es traslladat al Servei d'Espais Naturals (Paratge Natural de la Serra de Tramuntana) dins la mateixa DG.

-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori)– Entrada 02/10/20.

-Direcció Insular de Medi Ambient (Consell de Mallorca)- Sortida 06/10/2020.

-Direcció Insular d'Urbanisme del Departament del Territori (Consell de Mallorca)- Sortida 02/10/2020.-Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament del Territori (Consell de Mallorca)- Sortida 02/10/2020.

-GOB –Entrada 22/10/2020.

-Terraferida- Entrada 22/10/2020.

-Fundació Vida Silvestre de la Mediterrània -Entrada 28/10/2020.

A dia d'avui de les consultes realitzades s'han rebut els informes següents:

- Informe del Servei d'Espècies de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori) de 27 d'octubre de 2020. Aquest informe informa favorablement aquesta modificació puntual amb puntualitzacions. Les puntualitzacions es refereixen al nius de voltor negre, els ubiquen a la vessant oposada al traçat del camí de Ternelles, i indiquen que la probabilitat de molèsties a la espècie és baixa si s'accedeix de manera controlada i sense sortir dels límits i que tenint en compte el pla Terrase, entre setembre i desembre, (ambdós inclosos) no hi ha activitat reproductora de les espècies que es podrien veure's afectades per l'ús públic del camí de Ternelles. Per tant, consideren, que l'obertura controlada d'aquest camí no suposaria un efecte de consideració sobre el seu estat de conservació.

- Informe de Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori) de 23 d'octubre de 2020. Aquest informe conclou que atesa la temàtica d'aquesta modificació puntual, el Servei no té cap inconvenient o consideració en relació a risc d'incendi forestal.

- La Fundació Vida Silvestre a la Mediterrània (Entrada 26/10/2020). Ens adjunta les al·legacions presentades el 22/10/2020 durant el tràmit d'exposició pública iniciat per l'Ajuntament de Pollença. Aquestes al·legacions es realitzen sobre el Document Ambiental Estratègic de l'AAE simplificada d'aquest modificació, exposant la manca de criteri científic i tècnic d'aquesta documentació ambiental a l'hora d'avaluar la possible afectació de l'estat de conservació de la única població insular de voltor negre (Aegypius monachus) en l'àmbit mundial. També exposa que no es valoren les altres espècies d'aus presents, així com altres espècies catalogades com el ferreret (Alytes muletensis) o espècies de rates-pinyades (Myotis capaccinii i Miniopteris schreibersii). Que l'Ajuntament de Pollença és un actor clau en la conservació de la biodiversitat del municipi i que el Document Ambiental sembla que ha obviat la finca de Ternelles com a espai natural per a la conservació de la biodiversitat, ja que forma part d'una Zona d'Especial Conservació (ZEC), que inclu el Lloc d'Importància Comunitària LIC ES 5310127 Costa Brava de Tramuntana i la Zona Especial de Protecció d'Aus ZEPA ES 00000073 Costa Brava de Mallorca i, a més està inclosa dins del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana. Adjunten amb les al·legacions un article científic Perona et al. (2019) a Biological Conservatión, 231:59-66, que posa en evidència els efectes negatius de la presencia humana a zones ocupades per espècies sensibles.

4.Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental i avaluació dels efectes previsibles.

Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'AA, no es preveu que aquesta modificació puntual tengui efectes significatius sobre el medi ambient, tal com exposen les consideracions tècniques següents:

Una vegada vista i avaluada la documentació presentada cal esmentar que aquesta modificació puntual es pot considerar una modificació menor, la qual per si sola, no implica impactes ambientals significatius, ja que únicament es tracta de suprimir un ús públic no contemplat a les zones d'exclusió tal com preveu el PORN de la Serra de Tramuntana

Tant el Castell del Rei i cala Castell i la part final del seus accessos pel camí de Ternelles, es troben dins zones d'exclusió delimitades i grafiades al PORN, excepte a Cala Castell on hi figura vora la costa, una àrea d'uns 100 m2 que està grafiada com a zona d'ús compatible, per la qual cosa en aquesta franja l'ús públic estaria permès però sempre que s'accedís des de la mar. També formen part del ZEC Serra de Tramuntana, concretament del Lloc d'Importància Comunitària LIC ES 5310127 Costa Brava de Tramuntana i de la Zona Especial de Protecció d'Aus ZEPA ES 00000073 Costa Brava de Mallorca.

Es pot concloure que la modificació puntual no implica cap afectació del camí com a infraestructura, ni a la seva realitat física, ni als altres usos d'aquest camí que són compatibles amb el PORN.

No obstant això i la Sentència dictada pel TS, es recorda que segueixen vigents la redacció de l'article 22.a) i la DT 3era de la LECO.

També cal tenir en compte que Mitjançant Resolució del Conseller de Medi Ambient i Territori de 19 de gener de 2021 s'inicia el procediment de modificació puntual del PORN de la Serra de Tramuntana. L'extracte d'aquesta Resolució es publica el BOIB núm. 12 de 28 de gener de 2021.

En aquesta Resolució d'inici, s'afegeix un paràgraf segon a la lletra c de l'article 62 del PORN actual del paratge Natural de la Serra de Tramuntana,

- L'accés i estada a les platges a través de camins existents és un ús recreatiu permès, excepte en el cas de cala Castell que és autoritzable fins a un màxim de 20 persones per dia de setembre a gener, ambdós mesos inclosos, essent la resta de l'any un ús prohibit.

A més es canvia el plànol de zonificació vigent en aquesta zona afegint el plànol 644-5 bis on es pot veure que el darrer tram de l'accés a cala Castell passa de zona d'exclusió a zona d'ús compatible.

Per tant, vista aquesta Resolució d'Inici la qual si s'aprova definitivament canviarà la zonificació del PORN de Tramuntana i donarà resposta a la DT tercera de la LECO, es conclou que la servitud de pas a cala Castell i al Castell del Rei que ha d'adoptar el PGOU de Pollença hauria de ser la que estableixi i grafii el PORN del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana en cada moment, d'acord amb l'art. 19.2 de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, de Patrimoni Natural i Biodiversitat.

Mentre aquesta modificació puntual del PORN de Tramuntana iniciada per Resolució del Conseller de Medi Ambient i Territori de 19 de gener de 2021 no sigui definitiva, s'haurà d'aplicar en règim transitori per a la servitud de pas al Castell del Rei i a cala Castell, la DT tercera de la LECO vigent.

CONCLUSIONS DE L'INFORME AMBIENTAL ESTRATÈGIC

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la modificació puntual del PGOU de Pollença relativa a l'adaptació del camí de Ternelles al PORN del paratge Natural de la Serra de Tramuntana mitjançant la supressió de la servitud d'accés al DPMT (Cala Castell) i al Castell del Rei, atès que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient, d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013.

No obstant això, es recorda que en tot cas la servitud de pas a cala Castell i al Castell del Rei que ha de respectar el PGOU de Pollença, ha de ser, la que s''estableixi i grafii en el PORN del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana en cada moment, d'acord amb l'art. 19.2 de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, de Patrimoni Natural i Biodiversitat.

També es recorda, que mentre la modificació puntual del PORN de Tramuntana iniciada per Resolució del Conseller de Medi Ambient i Territori de 19 de gener de 2021 no sigui definitiva, segueix vigent per a la servitud de pas al Castell del Rei i a cala Castell, la DT tercera de la LECO vigent.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental estratègic al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA.

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

  

Palma,  10 de febrer de 2021

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias