Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HISENDA I RELACIONS EXTERIORS
Núm. 1316
Resolució de la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors de 9 de febrer de 2021 per la qual s’aprova la convocatòria extraordinària per a l’any 2021 d’ajuts als emprenedors i a la micro, petita i mitjana empresa amb activitat a les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l’aval d’ISBA, SGR, d’operacions de finançament d’inversions productives i de liquiditat per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19
Fets
1. La Llei 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa, es va aprovar amb la finalitat de crear unes condicions favorables per al creixement i la competitivitat sostinguda de les petites i mitjanes empreses, a través de l'habilitació de línies d'avals per a emprenedors i emprenedores i per a empresaris i empresàries que cobreixin les necessitats no cobertes pel sistema financer actual.
2. L'any 2020 va estar marcat per l'impacte en l'economia ocasionat per la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, que va provocar haver de declarar l'estat d'alarma, prorrogat en diverses ocasions, l'efecte del qual encara manté vàries mesures de limitació de l'activitat econòmica, restriccions de l'obertura a públic dels locals i establiments minoristes, i les activitats d'hostaleria i restauració, fet que suposa una dràstica disminució dels ingressos de les pimes, fins i tot, afectant a la seva supervivència.
3. Malgrat les perspectives de control de la pandèmia per mitjà de les vacunes que es comencen a subministrar durant l'any 2021, la situació és delicada i encara es mantenen les conseqüències econòmiques negatives de la COVID-19, i, per això, cal continuar mantenint eines d'aplicació immediata per anar donant solució a l'absència de liquiditat de les pimes i a la necessitat d'emprendre inversions productives.
4. En aquesta matèria, el Decret 29/2011, d'1 d'abril, de mesures urgents en matèria de finançament d'inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears (BOIB núm. 53, de 9 d'abril), regula el marc general de la concessió d'ajuts a petites i mitjanes empreses que vulguin acollir-se a línies de finançament d'inversions productives o liquiditat i sol·licitin el subsidi d'interès i els ajuts per cobrir el cost de l'aval. A més, en l'article 5 estableix que les convocatòries que es dictin a l'empara d'aquest Decret s'han d'aprovar per resolució del conseller competent en matèria d'economia i hisenda i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
5. A més, el Govern ha impulsat mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, per mitjà de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre.
6. L'Acord del Consell de Govern d'1 de febrer de 2021, pel qual es concedeix l'autorització prèvia per exercir la competència en matèria d'autorització i disposició de la despesa corresponent a l'expedient de la convocatòria extraordinària per a l'any 2021 d'ajuts als emprenedors i a la micro, petita i mitjana empresa amb activitat a les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament d'inversions productives i liquiditat per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
Fonaments de dret
1.El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
2.La Llei 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa.
3.El Decret 29/2011, d'1 d'abril, de mesures urgents en matèria de finançament d'inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes, que constitueix el marc bàsic per executar aquests ajuts.
4 El Decret 122/2000, d'1 de setembre, pel qual es regulen les aportacions al fons de provisions tècniques de les societats de garanties recíproques i el suport als socis partícips per les conselleries del Govern de les Illes Balears.
5 El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6.L'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014 pel qual es declaren determinades categories d'ajut compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, sobre la definició de micro, petites i mitjanes empreses.
7. La Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, en particular l'article 24 i següents.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria extraordinària per a l'any 2021 d'ajuts als emprenedors i a la micro, petita i mitjana empresa amb activitat a les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament d'inversions productives i de liquiditat per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, en els termes que consten en els annexos 1, 2 i 3 d'aquesta Resolució.
2. Determinar que a la tramitació d'aquests ajuts a la micro, petita i mitjana empresa amb activitat a les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament d'inversions productives i de liquiditat se li aplica el règim especial regulat en el capítol IV, article 24 i següents, de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, així com preveure que es concediran per bestreta el 100 % de l'import dels ajuts, la qual cosa s'autoritza prèviament per mitjà d'aquesta Resolució, i dispensar totalment la constitució de garanties del beneficiari, d'acord amb el que preveuen, respectivament, les lletres c) i d) de l'article 25.3 de la Llei 2/2020.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 9 de febrer de 2021
La consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors Rosario Sánchez Grau
ANNEX 1 Convocatòria extraordinària per a l'any 2021 d'ajuts als emprenedors i a la micro, petita i mitjana empresa amb activitat a les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament d'inversions productives i de liquiditat per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19
1. Objecte
Aquesta convocatòria té per objecte regular per a l'exercici de 2021 l'atorgament d'ajuts als emprenedors i a les emprenedores, i a la micro, petita i mitjana empresa de les Illes Balears, segons la definició que consta a l'annex 2 de la convocatòria, que hagin formalitzat operacions financeres avalades per ISBA, SGR, destinades a finançar noves inversions productives o per a liquiditat extraordinària, formalitzades entre l'1 de desembre de 2020 i el 30 de juny de 2021.
Les operacions avalades per ISBA, SGR han de complir els requisits següents:
Els ajuts es destinen a cobrir part dels costs financers dels cinc primers anys de les operacions que es formalitzin amb ISBA, SGR, en els termes i condicions que s'estableixen en aquesta Resolució.
Els beneficiaris d'ajuts derivats de convocatòries d'anys anteriors no poden ser beneficiaris simultàniament dels ajuts que regula aquesta convocatòria per una mateixa operació de finançament o projecte d'inversió.
2. Requisits que han de complir els beneficiaris
2.1. Poden ser beneficiaris d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques, de naturalesa privada i les societats civils o comunitats de béns, les agrupacions d'interès econòmic (AIE), les unions temporals d'empreses (UTE) i les empreses d'economia social definides en la Llei 5/2011, de 29 de març, d'economia social i que compleixin els requisits de les micro, petita i mitjana empreses en les quals es produeixin alguns dels requisits següents:
2.2. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, de igualtat de dones i homes, no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.
2.3. La concessió d'ajuts d'aquesta convocatòria que s'hagin sol·licitat fins al 31 de maig de 2021 estarà subjecte al Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19, aprovat el 26 de març de 2020 per la Comissió Delegada del Govern per a Assumptes Econòmics i declarat compatible amb el mercat interior per la Comissió Europea el 2 d'abril de 2020 per Decisió SA.56851(2020/N), sens perjudici d'esmentar que la pròrroga (fins al 30 de juny de 2021) del sistema d'ajuts esmentat s'ha declarat compatible amb el mercat interior per la Comissió Europea el 22 d'octubre de 2020 per Decisió SA.58778 (2020/N).
D'acord amb aquest Marc Nacional Temporal, els ajuts no es podran concedir a empreses i autònoms que hagin estat en crisi el 31 de desembre de 2019, segons la definició continguda a l'efecte en l'apartat 18 de l'article 2 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel que es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
2.4. La concessió d'ajuts d'aquesta convocatòria que s'hagin sol·licitat amb posterioritat al 31 de maig de 2021 estarà subjecte al Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis.
2. Requisits que han de complir els beneficiaris
2.1. Poden ser beneficiaris d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques, de naturalesa privada i les societats civils o comunitats de béns, les agrupacions d'interès econòmic (AIE), les unions temporals d'empreses (UTE) i les empreses d'economia social definides en la Llei 5/2011, de 29 de març, d'economia social i que compleixin els requisits de les micro, petita i mitjana empreses en les quals es produeixin alguns dels requisits següents:
2.2. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, de igualtat de dones i homes, no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.
2.3. La concessió d'ajuts d'aquesta convocatòria que s'hagin sol·licitat fins al 31 de maig de 2021 estarà subjecte al Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19, aprovat el 26 de març de 2020 per la Comissió Delegada del Govern per a Assumptes Econòmics i declarat compatible amb el mercat interior per la Comissió Europea el 2 d'abril de 2020 per Decisió SA.56851 (2020/N), sens perjudici d'esmentar que la pròrroga (fins al 30 de juny de 2021) del sistema d'ajuts esmentat s'ha declarat compatible amb el mercat interior per la Comissió Europea el 22 d'octubre de 2020 per Decisió SA.58778 (2020/N).
D'acord amb aquest Marc Nacional Temporal, els ajuts no es podran concedir a empreses i autònoms que hagin estat en crisi el 31 de desembre de 2019, segons la definició continguda a l'efecte en l'apartat 18 de l'article 2 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel que es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
2.4. La concessió d'ajuts d'aquesta convocatòria que s'hagin sol·licitat amb posterioritat al 31 de maig de 2021 estarà subjecte al Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis.
3. Import dels ajuts i els crèdits pressupostaris
Es destina a aquesta convocatòria un total de 3.996.216 euros, amb càrrec a la partida pressupostària 14601 413G01 47000 00 de l'any 2021, del programa 413G-Accions públiques relatives a la COVID-19, segons els imports màxims següents amb la distribució que s'indica:
a) Ajuts per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SGR: 2.066.216 euros
b) Ajuts per cobrir els interessos: 1.930.000 euros
4. Ajuts per cobrir el cost equivalent a l'1,5 % de tipus d'interès de les operacions de finançament d'inversions productives o de liquiditat extraordinària
4.1. L'import de cada ajut serà l'equivalent a l'1,5 % del tipus d'interès, durant els cinc primers anys de l'operació de finançament.
4.2. Per a les operacions d'inversions productives, la quantia màxima del crèdit sobre el qual s'ha de calcular l'ajut és de 375.000 euros per beneficiari, amb el màxim dels cinc primers anys de termini, amb independència que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o l'import finançat pugui superar aquesta xifra.
4.3.Per a les operacions de liquiditat extraordinària, la quantia màxima del crèdit sobre el qual s'ha de calcular l'ajut és de 300.000 euros per beneficiari, amb el màxim dels cinc primers anys de termini, amb independència que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o l'import finançat pugui superar aquesta xifra.
4.4. Les operacions objecte d'aquests ajuts per cobrir els interessos s'hauran de formalitzar en la modalitat de préstecs, quedant expressament excloses les operacions formalitzades en pòlissa de crèdit.
4.5. En l'annex 3 d'aquesta convocatòria s'especifica l'import equivalent dels ajuts establerts en aquest apartat, per cada 1.000 euros de préstec segons diferents modalitats de termini.
Els ajuts així determinats s'aplicaran malgrat l'operació no s'ajusti estrictament a l'estructura d'amortització i liquidació de quotes amb els quals s'han calculat els ajuts de l'annex 3 indicat. En cas que el termini d'amortització o de carència de l'operació superi el de les modalitats establertes en l'annex 3, s'ha d'aplicar per defecte la modalitat inferior més favorable.
En cap cas la novació posterior de l'operació financera avalada, amb l'establiment de terminis més dilatats en el temps, pot suposar un augment de l'ajut concedit.
5. Ajut per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SGR
5.1. Per acollir-se a aquests ajuts, les operacions financeres que els sol·licitants formalitzin amb les entitats de crèdit han de disposar necessàriament d'un aval d'ISBA, SGR.
5.2. Les quanties de l'ajut per cobrir el cost del aval d'ISBA, SGR d'operacions financeres que s'acullin a aquesta convocatòria, cobriran com a màxim els cinc primers anys de l'operació original i el 100 % del cost de l'aval amb la limitació de l'1,25 % sobre l'import de l'aval.
6. Entitat col·laboradora
6.1. De conformitat amb l'article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es designa com a entitat col·laboradora ISBA, SGR, la qual ha d'acreditar les condicions de solvència i d'eficàcia que s'estableixi en el conveni de col·laboració corresponent (o assenyalant l'expedient en el qual ja les hagi acreditat davant l'Administració, si s'escau). Entre altres funcions, s'ha d'encarregar de tramitar les sol·licituds, gestionar-les, fer-ne el seguiment, pagar l'ajut i, si s'escau, comprovar la inversió finançada.
6.2. D'acord amb els articles 4 i 5 del Decret 122/2000, d'1 de setembre, la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors ha de formalitzar el conveni pertinent amb ISBA, SGR, en què cal especificar les quanties màximes que l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha d'abonar a ISBA, SGR, la documentació justificativa que ISBA, SGR ha de trametre a la Comunitat Autònoma i la seva periodicitat, i les dades que es considerin necessàries sobre la prestació dels avals.
7. Presentació de sol·licituds
El procediment per a la concessió dels ajuts objecte d'aquesta convocatòria s'inicia a sol·licitud de la persona o entitat interessada. Cal tenir en compte que les entitats jurídiques i qui desenvolupi una activitat professional per a la qual es requereixi col·legiació obligatòria, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per dur a terme qualsevol tràmit d'un procediment administratiu, d'acord amb l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
7.1. D'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015 esmentada, es poden presentar els documents adreçats als òrgans de l'Administració autonòmica mitjançant els canals següents (entre d'altres):
7.2. El model de sol·licitud es troba en la seu electrònica de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, i s'haurà de presentar juntament amb:
1r. Que el sol·licitant compleix els requisits de petita i mitjana empresa, d'acord amb l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014 pel qual es declaren determinades categories d'ajut compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.
Per als emprenedors i les emprenedores i totes les pimes constituïdes o que hagin iniciat la seva activitat amb posterioritat a dia 1 de gener de 2020, si no s'han formulat i aprovat els comptes abans de la data de la sol·licitud, la declaració ha de fer referència a la xifra de negoci, a la plantilla i al volum d'actius que l'empresa prevegi obtenir en el primer exercici complet.
2n. Que és una “empresa autònoma” que compleix el requisit relatiu a la no participació superior al 25 % per una o diverses empreses, en els termes que estableix l'article 3 de l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014.
3r. Que la persona o entitat beneficiària no està sotmesa a cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per rebre l'ajut segons la legislació vigent.
4t. Que ha sol·licitat o no ha sol·licitat o rebut cap altre ajut de qualsevol entitat, pública o privada, nacional o estrangera, relacionat amb l'operació financera o amb el projecte d'inversió o, en cas contrari, relació de tots els ajuts i les subvencions sol·licitades o rebudes.
5è. Que, en la data de la sol·licitud, està al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries amb l'Administració de l'Estat i de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social.
6è. Que el sol·licitant està donat d'alta en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors. Els empresaris en procés de creació empresarial podran eximir-se de presentar aquesta documentació en el moment de la sol·licitud d'acord amb el que es desprèn de l'article 17.1 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, però serà preceptiva per al pagament de l'ajut.
7è. Que la persona sol·licitant està donada d'alta de l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE) i està al corrent del seu pagament. Els empresaris en procés de creació empresarial podran eximir-se de presentar aquesta documentació en el moment de la sol·licitud d'acord amb el que es desprèn de l'article 17.1 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, però serà preceptiva per al pagament de l'ajut.
8è. Que la persona o entitat beneficiaria no ha estat sancionada o condemnada per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.
9è Adreça electrònica a efectes de notificació.
b. Declaració de dades bancàries.
c. Declaració d'ajudes d'Estat.
7.3. A l'efecte de simplificació administrativa, excepte en cas de manifestació expressa contrària de la persona sol·licitant, amb la signatura de la sol·licitud s'entén que s'autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'entitat col·laboradora per incloure les seves dades personals en els fitxers de dades de subvencions i, també, per demanar d'ofici, en representació seva, els certificats i la documentació acreditativa prevista en els apartats anteriors.
8. Termini de presentació de sol·licituds
El termini per presentar les sol·licituds és des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i fins al 30 de juny de 2021.
9. Examen de la documentació
9.1. La Comissió Avaluadora és l'encarregada d'examinar la documentació presentada i és competent per interpretar les qüestions relatives als expedients i a la documentació a aportar. Està formada per aquests membres:
— President o presidenta: el director o la directora general del Tresor i Política Financera
Suplent: el cap o la cap del Departament de Tresoreria
— Secretari o secretària: el cap o la cap del Servei de Política Financera i Assegurances
Suplent: un funcionari o una funcionària del Servei de Política Financera i Assegurances
— Vocals: un representant d'ISBA, SGR i dos representants de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors.
9.2. La Comissió Avaluadora s'ha de reunir periòdicament, sempre que el president o la presidenta en convoqui els membres. Una vegada examinada la documentació presentada, s'ha de fer constar en l'acta corresponent el seu informe, que ha de servir de base per a la proposta de resolució.
9.3. No s'estableixen criteris de valoració per a la concessió dels ajuts, atès que es durà a terme mitjançant els supòsits prevists als apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Les sol·licituds es resoldran individualment, encara que no hagi acabat el termini de presentació, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent per resoldre-les.
9.4. Si la sol·licitud o la documentació aportada no fos correcta o completa, s'ha de requerir la persona sol·licitant perquè aporti la documentació o n'esmeni els defectes en el termini de deu dies hàbils, i se l'ha d'advertir que, si no ho fa i no s'amplia expressament el termini a què es refereix l'article 14.4 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, es considerarà que desisteix de la seva petició i es dictarà la resolució que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
9.5. L'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment, segons l'article 9 del Decret 29/2011, d'1 d'abril i per fer la proposta de resolució és el director o la directora general del Tresor i Política Financera.
9.6. El pressupost d'aquesta convocatòria està calculat inicialment i sense caràcter limitador, per concedir tots els ajuts a les operacions que es sol·licitin fins a un total de 50.000.000 d'euros de principal o fins que s'exhaureixin els fons dels ajusts destinats a aquesta convocatòria.
10. Resolució
10.1. L'òrgan competent per resoldre la concessió dels ajuts és la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, segons l'article 9.3 del Decret 29/2011, d'1 d'abril. La resolució s'ha de notificar individualment al beneficiari i a l'entitat col·laboradora.
10.2. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos. Transcorregut aquest termini sense haver-se dictat ni notificat la resolució, la sol·licitud s'entendrà desestimada per silenci administratiu, no obstant la obligació de l'Administració de dictar resolució expressa en el procediment. En ambdós casos, es podran interposar els recursos legalment procedents.
11. Pagament dels ajuts i justificació del cost de les operacions
L'Administració de la Comunitat Autònoma durà a terme el pagament de l'ajut segons es detalla en els apartats 4 i 5 de la convocatòria, directament a ISBA, SGR, per tal que sigui ISBA, SGR la que els aboni en nom de l'Administració a les persones i empreses beneficiàries. El pagament s'ha de fer una vegada, com a bestreta i un cop s'hagi dictat la resolució de concessió de l'ajut.
Tot això sense perjudici del que s'estableix a l'apartat 12 de la convocatòria respecte de la certificació acreditativa per part d'ISBA, SGR justificativa de l'operació financera objecte de l'ajut, i, si escau, de la revocació i reintegrament de l'ajut que es regula en l'apartat 13 següent.
12. Compte justificatiu en acabar l'operació financera objecte de l'ajut
ISBA, SGR ha de presentar a la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, a l'acabament de l'operació de finançament o del tram objecte de l'ajut, un certificat acreditatiu del compliment de l'operació d'aval en els termes establerts en la concessió de l'ajut i una declaració responsable que el cost financer de l'operació no ha estat inferior a l'ajut concedit.
13. Revocació i reintegrament de l'ajut
13.1. Es podrà revocar, total o parcialment, l'ajut quan la persona o empresa beneficiària incompleixi total o parcialment les condicions establertes en l'acord de concessió, d'acord al que estableix l'article 20.3 del Decret 29/2011, d'1 d'abril.
13.2. En el supòsit de cancel·lació anticipada de l'operació de finançament, el reintegrament serà per la part cobrada i no meritada.
- Les amortitzacions anticipades parcials, si n'hi ha, no poden ser d'una quantia inferior al 20% del capital inicial, excepte en el cas de cancel·lació.
- La camcel·lació dins el termini dels dos mesos anteriors a l'acabament del termini de l'operació no es considerarà com a cancel·lació anticipada
13.3 Tal com es desprèn de l'apartat 4 de l'article 8 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, en el supòsit que, per l'evolució del mercat de tipus d'interès en el temps, el cost financer efectiu de l'operació de finançament, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions, sigui inferior a la quantia de l'ajut, l'empresa beneficiària ha de reintegrar a la Comunitat Autònoma l'excés de l'ajut cobrat.
ISBA, SGR l'ha de comunicar a la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors en qualsevol moment que es doni aquest cas, per tal que, si escau, es faci la resolució de revocació i reintegrament de l'ajut que es regula en aquest apartat.
14. Notificacions i comunicacions
Les notificacions i les comunicacions a la persona sol·licitant, les resolucions, els requeriments d'esmena i/o aportació addicional de documentació, es duran a terme per via telemàtica a l'adreça de correu electrònic que hagi designat la persona sol·licitant a efectes de notificacions en el document de sol·licitud.
ANNEX 2 Definicions i conceptes subvencionables
A. Definicions
1. Activitat econòmica: qualsevol activitat de caràcter empresarial, sempre que suposi l'ordenació per compte propi dels mitjans de producció o els recursos humans, o d'ambdós, a fi d'intervenir en la producció o la distribució de béns o serveis. L'activitat econòmica ha de tenir per objectiu obtenir un benefici econòmic, independentment que es pugui reinvertir o repartir entre els integrants de l'organització. Resten expressament excloses d'aquesta convocatòria les activitats de promoció immobiliària, el joc o qualsevol activitat considerada discriminatòria per raó de sexe o de gènere.
2. Pime: empresa que compleix els requisits següents, d'acord amb l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014 pel qual es declaren determinades categories d'ajut compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, sobre efectius i límits financers que defineixen les categories de les empreses i tipus d'empreses considerats per al seu càlcul:
a) Tenir menys de 250 persones treballadores.
b) Tenir una xifra de negoci anual no superior a 50.000.000 d'euros o un balanç anual no superior a 43.000.000 d'euros.
c) Ser una empresa autònoma, per no estar participada en un 25 % o més del seu capital o dels seus drets de vot per altres empreses o grups d'empreses que no compleixen els requisits anteriors.
En la categoria de pime, es considera petita empresa la que té menys de 50 persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no superen la quantia de 10.000.000 d'euros.
D'altra banda, en el grup de petites empreses, es considera microempresa la que té menys de deu persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no superen la quantia de 2.000.000 d'euros.
B. Conceptes subvencionables en inversió
Norma general
Les operacions financeres, el cost de les quals són susceptibles de l'ajut, són les
refiançades d'acord amb el Conveni de col·laboració entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i ISBA, SGR per al suport de la Societat de Garantia Recíproca signat el 22 de novembre de 2019.
C. Conceptes subvencionables en liquiditat
Finançament que no estigui directament vinculat a una nova inversió en actius, tingui per objecte cobrir altres necessitats de liquiditat de les pimes i es formalitzi amb un contracte de préstec, pòlissa de crèdit o un altre tipus de document amb una entitat de crèdit o administració i organisme públic, tot això, sens perjudici del que preveuen els apartats 4 i 5 de l'annex 1 de la Resolució de convocatòria. Queden expressament excloses les operacions de factoring sense recurs.
D. Conceptes subvencionables en reestructuració financera
Finançament d'operacions en les quals, per raons econòmiques o legals relacionades amb dificultats financeres, actuals o previsibles del titular, es modifiquen les condicions financeres amb l'objectiu de facilitar el pagament del deute.
E. Conveni CERSA
En relació amb les definicions i conceptes subvencionables d'aquest annex, prevaldran els que s'hagin definit en el conveni subscrit per ISBA, SGR amb CERSA dins del Programa d'avals per a pimes i emprenedors de cada any, vigent a la data de formalització de l'operació.
ANNEX 3 Bonificació del tipus d'interès de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
Imports dels ajuts per cobrir els interessos d'operacions financeres de la convocatòria de 2021
Modalitat de préstec Bonificació del 1,5 %
3 anys / 0 carència 23,12 €
5 anys / 0 carència 38,60 €
Nota: valor actualitzat net per cada 1.000 € de finançament, calculats per al supòsit de préstecs amb sistema d'amortització francès amb liquidacions d'interessos i amortitzacions mensuals