Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT LLUIS

Núm. 1296
Aprovació definitiva Ordenança municipal de vehicles de mobilitat personal (VMP)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària celebrada el dia 28 d'octubre de 2020 va aprovar inicialment l'Ordenança municipal de vehicles de mobilitat personal (VMP).

En el BOIB núm. 189, de dia 03.11.20, es publica l'anunci de l'esmentada aprovació.

Atès que durant el període establert a l'efecte no s'han presentat al·legacions, l'esmentada ordenança s'entén aprovada definitivament.

A continuació, es publica íntegrament l'ordenança indicada:

ORDENANÇA MUNICIPAL DE VEHICLES DE MOBILITAT PERSONAL (VMP)

PREÀMBUL

L'objecte de la present ordenança rau en donar adequada resposta a la problemàtica que planteja la circulació per les vies urbanes del terme municipal de Sant Lluís dels vehicles de mobilitat personal (VMP).

La ràpida proliferació i la tendència creixent, al municipi, d'aquests nous aparells, juntament amb la dèbil situació legal pel que fa a la seva regulació, provoquen certes incidències i disfuncions en la mobilitat: vianants i ciclistes comparteixen el seu espai amb vehicles de característiques molt diferents. I, d'altra banda, les persones usuàries dels nous mitjans de desplaçament pateixen un buit normatiu pel que fa a la regulació de les seves condicions de circulació

Es desitja deixar constància que s'han atès les recomanacions de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP), acords adoptats per la Junta de Govern de la FEMP en reunions de 29 d'octubre de 2018 i de 26 de març de 2019, sobre vorera i prioritat per als vianants i sobre espais públics urbans i maneres de desplaçament, respectivament. Així mateix, s'han tingut en consideració la Instrucció 16/V-124, de 3 de novembre de 2016, sobre "Vehicles de mobilitat personal" i la Instrucció 2019/S-149 TV-108, de 3 de desembre de 2019, sobre "Aclariments tècniques i criteris per a la formulació de denúncies de vehicles lleugers propulsats per motors elèctrics ", ambdues de la Direcció General de Trànsit.

 

CAPÍTOL I

DESCRIPCIÓ I CIRCULACIÓ

 

Article 1.

Definició

Els vehicles de mobilitat personal (VMP) són vehicles d'una o més rodes dotats d'una única plaça i propulsats exclusivament per motors elèctrics que poden proporcionar el vehicle una velocitat màxima per disseny compresa entre els sis i els vint-i-cinc quilòmetres per hora (6-25 km / h).

Queden exclosos:

- Vehicles sense sistema d'auto-equilibri i amb selló.

- Vehicles concebuts per a competició.

- Vehicles per a persones amb mobilitat reduïda.

- Vehicles amb una tensió de treball superior a 100VCC o 240VAC.

- Vehicles inclosos en l'àmbit del Reglament (UE) N2 168/2013.

 

 

Article 2.

Classificació

Atenent a les seves característiques i d'acord amb el que preveu l'annex I de la Instrucció núm. 16/V-124, de la Direcció General de Trànsit, de data 3 de novembre de 2016, els vehicles de mobilitat personal (VPM) podran classificar en els següents tipus:

Característiques

Tipus A

Tipus B

Velocitat màxima

25 Km/h

25 Km/h

Massa

≤25Kg

≤50 Kg

Capacitat màxima (pers.)

1

1

Ample màxim

0,6 m

0,8 m

Ràdio gir màxim

1 m

2 m

Perillositat superfície frontal

1

3

Altura màxima

2.1 m

2.1 m

Longitud màxima

1 m

1,9 m

Timbre

No

Si

Frenada

No

Si

DUM (distribució urbana mercaderies)

No

No

Transport viatgers mitjançant pagament d'un preu

No

No

Tipus A: vehicles auto equilibrats (mono-cicles, plataformes) i patinets elèctrics lleugers, de menor grandària. Estan equipats amb un motor elèctric i la seva capacitat màxima de transport és d'una plaça. Han de disposar de sistema de frenada.

Tipus B: vehicles auto equilibrats i patinets elèctrics de major grandària. Estan equipats amb un motor elèctric i la seva capacitat màxima de transport és d'una plaça. Han de disposar de sistema de frenada.

Qualsevol  altre  aparell que no quedi recollit en els tipus exposats,  hauran  d'acreditar, mitjançant certificat de la Conselleria d'Indústria, la categoria a la qual pertanyen. En cas de no disposar d'aquest certificat, no es consideraran aptes per a la circulació.

Article 3. Condicions generals

1.- Com a norma general, els VMP podran circular per les zones que es detallen en la present ordenança, sempre amb la diligència i precaució necessàries per no provocar danys propis o aliens, evitant posar en perill a la pròpia persona usuària i a la resta de les persones que transiten per la via.

2.- Es prohibeix l'ús d'auriculars, telèfons mòbils o qualsevol altre aparell que suposi una distracció, mentre es condueix qualsevol VMP.

3.- Es prohibeix circular amb taxes d'alcohol superiors a les establertes en la normativa general de trànsit, així com sota els efectes de drogues tòxiques, estupefaents o substàncies psicotròpiques.

4.- No es permet la circulació amb ocupants.

5.- Quan els VMP circulin pel carril bici, o per calçades en què estiguin autoritzats, ho faran per la seva dreta, advertint amb antelació suficient els girs o qualsevol maniobra que es vagi a realitzar i respectant, en tot moment, les indicacions dels/les agents encarregats/es del trànsit, els senyals i els semàfors.

6.- Quan pretengui fer un avançament, la persona que condueix un VMP haurà d'advertir-ho amb antelació suficient, comprovant que hi ha espai lliure suficient i que no es posa en perill, ni entorpeix, a les persones usuàries que circulen en el mateix sentit o en sentit contrari.

7.- Es respectaran, en tot moment, les normes generals de circulació establertes per aquesta ordenança i per la normativa i legislació vigents en matèria de trànsit.

8.- Queda prohibida la circulació en companyia, al mateix temps, d'animals subjectes per corretja. Tampoc es permet l'arrossegament de qualsevol altre vehicle o de persones usuàries que utilitzin patí, monopatí, patinet, patins o similars, així com d'animals.

 

Article 4.

Zones de circulació, direcció de la marxa i velocitat màxima

1.- Circulació prohibida: No es permet la circulació dels VMP per les voreres i carrers o zones de vianants, excepte que s'autoritzi expressament.

2.- Circulació Permesa: Es permet la circulació dels VMP per les calçades on la regulació de la velocitat es trobi limitada a 30 km/h o inferior i pels carrers de plataforma única als quals estigui permesa la circulació de vehicles, així com pels carrils bici.

3.- Direcció de la marxa: Amb caràcter general, es prohibeix la circulació en sentit contrari a la dels vehicles; no obstant això, en els carrils bici es permetrà la circulació en els dos sentits quan l'amplada dels carrils ho permeti; a tal efecte, es col·locaran les senyals verticals o horitzontals pertinents.

4.- Velocitat màxima:

4.1. Circulació per la calçada:

a. Els VMP de tipus A mai podran superar els 25 km/hora.

b. Els VMP de tipus B hauran d'acomodar la seva velocitat màxima a la fixada per a cada via, sense que, en cap cas, puguin superar els 25 km/h.

4.2. Circulació per les voreres autoritzades, per vies de plataforma única tancades al trànsit de vehicles i en parcs o zones verdes:

Es permet la circulació d'aquests vehicles de tipus A i B a velocitat de vianant.

5.- S'han de respectar: ​​La preferència de la persona vianant, el patrimoni natural i el mobiliari urbà. S'ha de respectar la senyalització i s'han d'usar les vies ciclistes i els itineraris de les zones pavimentades o de terra, si n'hi ha. No es pot circular sobre parterres, àrees o zones amb vegetació de qualsevol tipus, ni per totes aquelles zones senyalitzades amb prohibició expressa.

Article 5.

Prioritat

Les persones que condueixen vehicles de mobilitat personal de dues o més rodes tenen un deure de cautela i estan obligades a circular amb diligència i precaució, per evitar danys propis o a tercers, no posar en perill a la resta de persones usuàries de la via i respectar sempre la preferència de pas de les persones vianants.

És obligatori reduir la velocitat quan s'aproximin a un pas de vianants, per evitar situacions de conflicte amb les persones vianants, així com prendre les precaucions necessàries.

Sempre que es comparteixi espai amb vianants, hauran de respectar la prioritat d'aquests, adequar la velocitat del VMP al seu pas i no fer cap maniobra que afecti negativament la seva seguretat.

En tot cas s'ha de mantenir una distància de separació mínima d'un metre respecte de les persones vianants.

Article 6.

Estacionament

Els vehicles VMP només es podran estacionar als espais habilitats amb aquesta finalitat.

Es prohibeix lligar-los a arbres, semàfors, bancs i altres elements de mobiliari urbà; es prohibeix aparcar-los a zones de càrrega i descàrrega o als llocs reservats a altres persones usuàries, com els taxis o les persones amb mobilitat reduïda; o a les zones d'estacionament prohibit i sortides d'emergència, així com a les voreres, llevat que això es trobi expressament autoritzat.

Article 7.

Ús del casc

Per a les persones usuàries de vehicles tipus A i B, l'ús del cas homologat serà obligatori. 

 

Article 8.

Elements reflectors, llums i  timbres                       

Totes les tipologies de vehicles han de portar  elements reflectors, llums davanters i posteriors, així com timbres, de manera obligatòria i degudament homologats.

Article 9.

Assegurança

La contractació d'una assegurança civil és obligatòria per a totes les persones físiques i jurídiques titulars de vehicles VMP, ja sigui a títol de propietat o qualsevol altre títol.

També s'ha de cobrir la indemnització de caràcter subsidiari pels danys i perjudicis derivats de l'ús d'aquells vehicles VMP per part de les persones usuàries a qui els cedeixin o lloguin.

Article 10.

Edat mínima necessària

L'edat permesa per conduir un VMP o un cicle de més de dues rodes és de 15 anys, en tots els casos.

Les persones menors de 15 anys els poden utilitzar fora de les zones de circulació,  a espais tancats al trànsit, sota la responsabilitat dels progenitors o tutors/ores, sempre que el vehicle resulti adequat a la seva edat, alçada i pes.

 

CAPÍTULO II.

DE LES CONDICIONS ESPECIALS PER A ACTIVITATS D'EXPLOTACIÓ ECONÒ́MICA

 

Article 11.

Condicions especials de circulació

Quan amb els vehicles VMP es realitzi una activitat d'explotació comercial, turística o d'oci, amb ànim de lucre, s'han de seguir unes condicions especials de circulació:

1.- Els grups, formats per a fins a deu persones, inclòs el/la guia, amb vehicles de tipus A o B, hauran d'anar obligatòriament acompanyats per un/a guia i només podran circular pels itineraris prèviament autoritzats per l'autoritat municipal. 

2.- No s'adquireix cap dret sobre els itineraris; aquests s'autoritzen en precari i poden ser anul·lats i/o modificats de forma unilateral per l'Ajuntament de Sant Lluís, a través de la regidoria corresponent de mobilitat.

3.- S'ha de mantenir una distància entre grups de més de 50 metres.

4.- Pot haver-hi restriccions específiques en àmbits o en temporades, que es fitxaran, si és el cas, a consideració de la Regidoria corresponent de Mobilitat.

5.- Les persones titulars de l'explotació econòmica han de vetlar perquè les persones usuàries dels vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes disposin d'un nivell d'habilitat mínim, que garanteixi la seva seguretat i la de la resta de persones usuàries de la via pública.  Així mateix, han d'informar de les rutes autoritzades i de les condicions de circulació.

6.- Es prohibeix l'apilament de la flota a la via pública, excepte en els casos d'empreses de lloguer del citat tipus de vehicles que comptin amb la preceptiva autorització municipal d'ocupació de via pública.

Article 12.

Identificació i registre per vehicles i cicles que desenvolupin una activitat econòmica

L'Ajuntament de Sant Lluís crearà un registre de cicles i vehicles de mobilitat personal afectats a activitats econòmiques, mitjançant els seus departaments competents en aquesta matèria (Policia Local, Promoció Econòmica, Comerç i Turisme).

Aquells cicles als quals s'estigui donant un ús d'activitat d'explotació econòmica hauran de registrar-se de forma immediata, juntament amb els vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes que desenvolupin aquest tipus d'activitat.

El nou registre permetrà comprovar que els vehicles compleixen els requisits tècnics normatius sol·licitats, identificar-los i registrar-los. Els vehicles s'identificaran amb un codi QR.

La Policia Local disposarà d'un sistema que permetrà obtenir una lectura ràpida de les característiques tècniques dels vehicles i de la seva titularitat, i comprovar que compleixin tots els requisits establerts en l'ordenança.

Article 13.

Ús dels VMP per persones amb dificultat de mobilitat personal

En el cas de persones amb dificultat de mobilitat personal, els VMP podran circular igual que un vianant i a la velocitat d'aquest, un màxim de 5 km/h, respectant, en tot cas, la prioritat del vianant no motoritzat.

Aquesta dificultat s'ha d'acreditar mitjançant certificat mèdic, en el qual es reflecteixi la necessitat d'emprar un mitjà auxiliar, indicant el temps necessari. Aquest temps no superarà els dos anys; i, si fos necessari, es realitzarà un nou certificat mèdic actualitzat.

 

CAPITOL III.

Règim sancionador  

Article 14.

Disposicions generals

Les accions i omissions contràries al que disposa aquesta ordenança constitueixen una infracció administrativa, i seran sancionades en els termes que preveu la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària.

Les infraccions als preceptes regulats en aquesta ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

Article 15.

Responsabilitat

La responsabilitat per les infraccions comeses contra el que disposa la present ordenança es determinarà tal com preveu la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària.

Article 16.

Procediment sancionador

La imposició de sancions per la comissió d'infraccions tipificades en aquesta ordenança només es podrà acordar en virtut del procediment instruït conforme al que disposa la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial  i les seves ordenances  de desenvolupament, i supletòriament, en la normativa de procediment administratiu comú.

Article 17.

Infraccions lleus

Es consideraren infraccions lleus les següents conductes:

a) Circular sense mantenir una distància de separació mínima d'un metre respecte de les persones vianants, perjudicant o entorpint el seu trànsit per aquestes zones, sempre que no tengui consideració més greu.

b) Aturar-se o estacionar sobre voreres, passejos i altres zones destinades al pas de vianants, perjudicant o entorpint el seu trànsit per dites zones.

c) Estacionar fora de la zona habilitada específicament per fer-ho.

d) Circular amb VMP en grups, no respectant la distància mínima entre grups establerta en la present ordenança.

e) Circular amb VMP en grups superiors al nombre establert per la present ordenança.

 

Article 18.

Infraccions greus

Es consideren infraccions greus:

a) Circular incomplint les normes establertes sobre les limitacions de velocitat, quan no es consideri com a infracció molt greu.

b) Circular amb un VMP sense tenir l'edat mínima exigida en la present ordenança.

c) Circular transportant viatgers/eres.

d) Circular amb un VMP que no tingui sistema de frenada.

e) Circular amb un VMP utilitzant cascos reproductors, auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so.

f) Circular per vies o zones prohibides.

g) Circular de forma negligent.

h) Circular amb un VMP que excedeixi de les característiques tècniques establertes o que no compleixi les condicions de circulació exigides per la present ordenança i altra normativa d'aplicació.

i) Circular amb VMP sense el casc de protecció obligatori.

j) Conduir un VMP utilitzant un telèfon mòbil o un altre mitjà o sistema de comunicació.

k) Circular amb un VMP que s'utilitzi per a una activitat d'explotació econòmica, sense estar identificat i/o sense disposar de la corresponent autorització municipal.

l) Circular amb un VMP que no tingui sistema d'enllumenat, reflectors o timbre.

 

Article 19.

Infraccions molt greus

Es consideren infraccions molt greus les següents conductes:

a) Circular incomplint les normes establertes sobre les limitacions de velocitat, excedint en més d'un 50 per cent la velocitat màxima permesa.

b) Circular amb un VMP sense l'assegurança obligatòria.

c) Circular amb una taxa d'alcohol  superior a les establertes reglamentàriament o amb presència de drogues.

d) Circular amb temeritat, provocant circumstàncies de risc propi o per a tercer i que puguin posar en perill a la resta de persones usuàries de la via.

Article 20. Sancions

1.- Les sancions per la comissió d'infraccions regulades en aquesta ordenança quedaran graduades de la següent manera:

a) La comissió d'infraccions lleus se sancionarà amb multes de fins a 100 €.

b) La comissió d'infraccions greus se sancionarà amb multes de 101 a 200 €.

c) La comissió d'infraccions molt greus se sancionarà amb multes de 201 a 500 €.

2.- Les sancions es graduaran tenint en compte especialment els següents criteris:

a) Aquells previstos a la legislació vigent sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària.

b) L'existència d'intencionalitat o reiteració.

c) La naturalesa dels perjudicis causats.

d) La reincidència, per comissió en el terme d'un any, de més d'una infracció de la mateixa naturalesa, quan així hagi estat declarat per resolució ferma.

3.- La competència sancionadora per la comissió d'infraccions d'aquesta Ordenança correspon a l'Alcaldia, que podrà delegar les seves atribucions.

4.- Amb independència de la sanció que pogués correspondre, procedirà la immobilització, retirada i dipòsit municipal del vehicle, i altres mesures provisionals, en els casos previstos en la normativa estatal de trànsit i seguretat viària.

Article 21.

Immobilització i retirada

1. Els i les agents de l'autoritat podran procedir a la immobilització dels vehicles de mobilitat personal quan, com a conseqüència de l'incompliment dels preceptes d'aquesta ordenança o normes d'aplicació subsidiària, es pugui derivar de la seva utilització un risc greu per la circulació, les persones o els bens, especialment en els següents supòsits:

a) En cas d'accident o avaria del vehicle que impedeixi continuar la marxa.

b) En el supòsit de pèrdua, per la persona conductora, de les condicions físiques necessàries per conduir, quan se'n pugui derivar un risc greu per a la circulació, les persones o els bens.

c) Quan la persona conductora del vehicle es negui a sotmetre's a les proves de detecció a què es refereix la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària; o si el resultat d'aquestes superés els límits reglamentàriament establerts.

d) Quan el vehicle excedeixi l'alçada, longitud o amplada reglamentàriament autoritzat.

e) Quan, per les condicions del vehicle, es consideri que constitueix perill per a la circulació o produeixi danys a la calçada.

f) Quan el vehicle circuli amb càrrega superior a l'autoritzada o la seva col·locació excedeixi en alçada o amplada a les permeses reglamentàriament.

g) Quan es circuli amb una o més persones.

h) Quan les possibilitats de moviment o el camp de visió de la persona conductora resultin sensible i perillosament disminuïts per la col·locació de la càrrega transportada.

i) Quan la persona infractora no acrediti la seva residència legal en territori espanyol, excepte si diposita l'import de la sanció i de les despeses d'immobilització o garanteix el seu pagament per qualsevol mitjà admès en dret.

j) Quan el vehicle no tingui l'enllumenat reglamentari o aquest no funcioni, en els casos en què la seva utilització sigui obligatòria.

k) Quan el vehicle requereixi una assegurança obligatòria civil per poder circular i manqui d'aquest.

l) Quan la persona conductora circuli sense casc homologat, fins que s'esmeni la deficiència.

m) Quan el vehicle es trobi en una zona d'ús públic en què estigui prohibida la circulació de vehicles.

n) Quan el vehicle hagués estat objecte d'una reforma d'importància, no autoritzada.

o) Quan existeixin indicis de qualsevol manipulació en els instruments de control.

p) Quan el vehicle estigui dotat de mecanismes o sistemes encaminats a eludir la vigilància dels i les agents de l'autoritat que s'encarreguen de la vigilància del trànsit, en l'exercici de les funcions que tenen encomanades i dels mitjans de control a través de captació d'imatges.

q) Quan els VMP no compleixin els requisits tècnics que s'estableixen a la present ordenança i, com a conseqüència d'això, obstaculitzin o dificultin la circulació o suposin un perill per a aquesta o un risc greu per les persones o els bens.

r) Quan s'estacionin més de 72 hores en el mateix lloc de la via pública, entorpint les condicions d'ús apropiat per al lliure estacionament de la resta de persones usuàries.

2. La immobilització podrà comportar la retirada del vehicle de mobilitat personal —i el seu trasllat al dipòsit corresponent—, si no s'esmenen les causes que la van motivar, o constitueixin un perill, o causin greus pertorbacions a la circulació de vehicles o vianants o al funcionament d'algun servei públic; o deteriorin el patrimoni públic; i quan es pugui presumir racionalment el seu abandonament.

3. Els/les agents de l'autoritat aixecaran la corresponent acta d'immobilització/retirada, la qual no perdrà efecte fins que no sigui complimentada la diligència de "Aixecament de la immobilització".

4. Les despeses que s'originin com a conseqüència de la immobilització/retirada del vehicle seran per compte de la persona titular, que ha d'abonar o garantir el seu pagament com a requisit previ a aixecar tal mesura, sense perjudici del dret de defensa que li assisteix i de la possibilitat de repercutir-lo sobre la persona responsable que hagi donat lloc a l'adopció d'aquesta mesura per part de l'Administració.

5. La immobilització/retirada es durà a terme en el lloc que indiqui l'autoritat municipal; i no s'aixecarà fins que no quedin esmenades les deficiències que la van motivar o es procedeixi a la retirada del vehicle en les condicions que aquesta autoritat determini, previ pagament de la taxa corresponent, si així estigués establert.

Article 22.

Prescripció i caducitat

Per determinar el termini de prescripció de les infraccions i sancions previstes en aquesta ordenança, s'estarà al que disposa la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, i al seu reglamento de desenvolupament; i, supletòriament, al que es disposa a la normativa de procediment administratiu comú.

Disposició addicional

La present normativa municipal estarà supeditada, en tot caso, a que s'estableix pels VMP a la normativa europea, nacional i autonòmica vigent, aplicable en la matèria.

Disposició final 

La present ordenança, desprès de la seva aprovació definitiva, entrarà en vigor el dia següent de la seva completa publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a excepció del que s'estableix en el capítol “Infraccions i sancions”, que entrarà en vigor als quinze (15) dies següents de la data de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Sant Lluís,  9 de febrer de 2021

La batlesa

M. Carolina Marquès Portella

Documents adjunts