Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 1245
Acord del Consell de Govern de 8 de febrer de 2021 de modificació de l’Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 pel qual s’estableixen els col·lectius de personal laboral al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic exceptuats de la suspensió de la concessió de retribucions per raó de la realització d’hores extraordinàries

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 4 de febrer de 2017 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 15 l'Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 pel qual s'estableixen els col·lectius de personal laboral al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic exceptuats de la suspensió de la concessió de retribucions per raó de la realització d'hores extraordinàries.

L'Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 també disposa que la meritació de les retribucions corresponents a favor del personal laboral integrat en els col·lectius esmentats requereix, en tot cas, que l'òrgan competent de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o de l'entitat instrumental motivi la impossibilitat material de la compensació de les hores extraordinàries amb temps de descans.

Aquest Acord es va modificar mitjançant els acords següents: l'Acord del Consell de Govern de 10 de març de 2017 (BOIB núm. 30, d'11 de març); el de 17 de novembre de 2017 (BOIB núm. 141, de 18 de novembre); el de 23 de febrer de 2018 (BOIB núm. 25, de 24 de febrer); el de 23 de març de 2018 (BOIB núm. 37, de 24 de març); el de 13 d'abril de 2018 (BOIB núm. 46, de 14 d'abril); el de 13 de juliol de 2018 (BOIB núm. 87, de 14 de juliol); el de 27 de juliol de 2018 (BOIB núm. 93, de 28 de juliol); el de 7 de setembre de 2018 (BOIB núm. 111, de 8 de setembre); el de 14 de setembre de 2018 (BOIB núm. 114, de 15 de setembre); el de 5 d'octubre de 2018 (BOIB núm. 123, de 6 d'octubre); el de 10 d'octubre de 2018 (BOIB núm. 127, de 13 d'octubre); el de 14 de desembre de 2018 (BOIB núm. 157, de 15 de desembre); el de 8 de febrer de 2019 (BOIB núm. 18, de 9 de febrer); el de 7 de març de 2019 (BOIB núm. 32, d'11 de març), rectificat per l'Acord del Consell de Govern de 15 de març de 2019 (BOIB núm. 35, de 16 de març); el de 22 de març de 2019 (BOIB núm. 38, de 23 de març); el de 3 de maig de 2019 (BOIB núm. 61, de 4 de maig); el de 25 d'octubre de 2019 (BOIB núm. 146, de 26 d'octubre); el de 3 d'abril de 2020 (BOIB núm. 51, de 3 d'abril) i el de 7 de setembre de 2020 (BOIB núm. 155, de 8 de setembre).

L'apartat 2 de la disposició addicional desena de la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, estableix que el Govern de les Illes Balears ha de reforçar i consolidar un sistema de gestió, avaluació i control de l'aplicació dels fons que rebi la Comunitat Autònoma en concepte d'Ajuda a la Recuperació per a la Cohesió i els Territoris d'Europa (REACT-EU), del Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència (MMR) i, en general, del conjunt dels fons europeus; tot això dins el proper marc financer pluriennal (MFP) per a 2021-2027 i del denominat Instrument Europeu de Recuperació (Next Generation EU) aprovat pel Consell Europeu el 21 de juliol de 2020.

En efecte, i pel que fa a l'Ajuda REACT-EU, el 28 de desembre de 2020, el Ministeri d'Hisenda va informar a les comunitats autònomes del repartiment, a través dels fons FEDER (Fons Europeu de Desenvolupament Regional) i FSE (Fons Social Europeu), de 10.000 milions d'euros procedents d'aquesta Ajuda, adreçada a enfortir l'Estat del Benestar i a reactivar l'economia després de l'impacte de la pandèmia provocada per la COVID-19, particularment en l'àmbit de l'educació, la sanitat i els serveis socials. La dotació que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears procedent d'aquest Fons, en principi, ascendeix a 300 milions d'euros.

Al seu torn, per canalitzar adequadament els fons del Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència (MMR) i de l'Ajuda REACT-EU, també en la part corresponent a les comunitats autònomes, el Govern de l'Estat ha aprovat el Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Així doncs, cal aprovar en primer lloc aquest Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, amb la col·laboració de les comunitats autònomes, en el si del qual s'han d'incloure els projectes corresponents susceptibles de ser finançats amb els fons abans esmentats, i, en funció del contingut definitiu del Pla esmentat, executar els projectes que finalment s'aprovin.

L'article 2 del Reial decret llei 36/2020 estableix l'àmbit d'aplicació en els termes següents:

1. El present Reial decret llei és d'aplicació a les entitats que integren el sector públic d'acord amb el que disposa l'article 2.1 de la Llei 40/2015, de règim jurídic del sector públic.

2. El títol I, el capítol III del títol III, i els capítols II, III, IV, V i VI del títol IV, així com l'article 46, s'han d'aplicar a les actuacions de qualssevol de les entitats del sector públic dirigides a la gestió i execució de projectes i actuacions que siguin finançables amb els fons europeus de l'Instrument Europeu de Recuperació, Fons Europeu de Desenvolupament Regional, Fons Social Europeu Plus, Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i Fons Europeu Marítim i de Pesca.

3. El capítol II del títol III i el capítol VII del títol IV s'aplicaran a les actuacions de qualssevol de les entitats del sector públic en relació amb els fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

4. El capítol I del títol III i el capítol I del títol IV s'aplicaran a les actuacions de qualssevol de les entitats del sector públic dirigides a la programació, pressupostació, gestió, execució i control de projectes i actuacions que siguin finançables amb els fons de l'Instrument Europeu de Recuperació.

D'aquesta manera, els fons que rebi la Comunitat Autònoma de les Illes Balears provinents de qualsevol dels fons esmentats en els apartats 2, 3 i 4 de l'article 2 del Reial decret llei 36/2020 van a suposar un increment de la càrrega de treball del personal laboral de l'Administració autonòmica i dels ens del sector públic instrumental autonòmic que dugui a terme tasques relacionades amb la planificació, la preparació, la redacció i l'aprovació de projectes, inclosos els projectes d'execució de qualsevol tipus, que s'hagin de finançar amb qualsevol dels fons esmentats.

D'altra banda, d'acord amb l'article 6.1 dels Estatuts de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears, l'objecte de la Fundació és l'organització funcional de l'hemodonació, l'hemoteràpia i la donació de teixits a les Illes Balears, sense perjudici de perseguir altres finalitats complementàries a la indicada.

Per a l'efectiva realització d'aquesta tasca, la Fundació esmentada, a més de l'activitat que fa a Mallorca, ha de dur a terme la seva activitat també a Menorca, Eivissa i Formentera. Ara bé, la Fundació no disposa quasi de personal fix a Menorca, Eivissa i Formentera i, a més, pateix una greu manca de personal.

D'altra banda, segons l'article 1.2 dels Estatuts de l'entitat pública empresarial Institut Balear de l'Habitatge (IBAVI), aprovats pel Decret 17/2015, de 10 d'abril, l'IBAVI té com a fins generals els fins relacionats amb l'habitatge del Govern i de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, llevat que estiguin atribuïts a altres organismes del sector públic instrumental.

L'IBAVI ha de desenvolupar el seu objecte institucional en unes condicions adequades al que requereix la prestació d'un servei essencial i indispensable per a la protecció de l'interès general derivat del dret constitucional a l'accés a un habitatge digne, actualment en situació d'emergència en tot l'àmbit de les Illes Balears.

Ara bé, s'ha de tenir en compte que els darrers anys, arran de la situació de crisi soferta i les mesures de contenció de dèficit adoptades que han comportat la dificultat per contractar personal o fins i tot cobrir la taxa de reposició d'efectius, el nombre de personal de l'IBAVI ha minvat considerablement.

A més, dins l'any 2021 l'IBAVI ha d'assolir les actuacions vinculades a la promoció i l'execució de les obres d'un nombre estimat de 33 promocions amb un total d'uns 780 habitatges protegits en règim de lloguer.

Paral·lelament a les tasques de promoció, hi ha les derivades de l'adquisició d'habitatges i/o edificis en l'exercici del dret de tanteig i retracte en les transmissions entre particulars i grans tenidors, el volum de les quals des de l'entrada en vigor del Decret llei 3/2020, de 28 de febrer, de mesures urgents en matèria d'habitatge, s'ha vist incrementat de manera exponencial.

Així mateix, com a conseqüència de l'augment del parc immobiliari de l'IBAVI, s'estan preparant i tramitant i s'hauran de preparar, tramitar i resoldre nombrosos procediments d'adjudicació dels habitatges que l'ens promou i adquireix, cosa que requereix també major dedicació de la plantilla.

Segons el que s'ha exposat, i atès que la possibilitat de dur a terme la compensació d'hores extraordinàries de feina amb temps de descans resulta incompatible amb les necessitats del servei corresponent, es considera convenient modificar l'Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017, per tal d'incorporar-hi el personal laboral de l'Administració autonòmica i dels ens del sector públic instrumental autonòmic que dugui a terme tasques relacionades amb la planificació, la preparació, la redacció i l'aprovació de projectes, inclosos els projectes d'execució de qualsevol tipus, que s'hagin de finançar amb qualsevol dels fons esmentats en els apartats 2, 3 i 4 de l'article 2 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència –el personal funcionari de l'Administració autonòmica i dels ens del sector públic instrumental autonòmic és objecte d'un altre acord, paral·lel a aquest. Així mateix, s'hi incorpora el personal de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears que presta serveis a les illes de Menorca, Eivissa i Formentera, i el personal laboral de l'Institut Balear de l'Habitatge que du a terme tasques relacionades amb la promoció, l'adquisició i l'adjudicació d'habitatges en règim de lloguer.

Per tot això, el Consell de Govern a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, en la sessió de dia 8 de febrer de 2021, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Modificar l'Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 pel qual s'estableixen els col·lectius de personal laboral al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic exceptuats de la suspensió de la concessió de retribucions per raó de la realització d'hores extraordinàries, en el punt primer, que queda redactat de la manera següent:

- Personal laboral adscrit al Gabinet de la Presidència de les Illes Balears i personal laboral que faci tasques per al Gabinet de la Presidència per raó d'actes i esdeveniments lligats a l'activitat institucional, administrativa i protocol·lària d'aquest Gabinet.

- Personal laboral de la Conselleria de Presidència que presta serveis al palau de Marivent.

- Personal laboral de la categoria professional d'auxiliar tècnic/a educatiu/iva adscrit a la Conselleria d'Educació i Universitat amb contracte a temps complet.

- Personal de l'entitat pública Gestió d'Emergències de les Illes Balears en relació, exclusivament, amb la prevenció, la gestió i la direcció d'emergències.

- Personal de moviment i personal de serveis tècnics i mecànics de l'entitat pública Serveis Ferroviaris de Mallorca amb ocasió de la prestació de serveis especials que no tenguin la consideració de serveis ordinaris o per raó de la concurrència de situacions que puguin afectar la regularitat del servei públic ferroviari.

- Professorat del Consorci Escola d'Hoteleria de les Illes Balears per impartir cursos de formació contínua i formació professional per a l'ocupació.

- Personal laboral adscrit al Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears en relació amb les tasques en el marc del Pla d'Actuació per a l'ampliació de la Xarxa Pública de Serveis Socials 2017-2020.

- Personal laboral de Ports de les Illes Balears en els supòsits següents: personal de ports de gestió directa que hagi de prestar serveis fora de l'horari o jornada habitual de feina per complicacions derivades d'operatives de vaixells, motius d'emergència i tasques de control i vigilància d'activitats puntuals de tercers en l'àmbit portuari, així com el personal de les oficines centrals en relació amb les incidències amb els sistemes de reserves en línia i activitats no estructurals com l'assistència a fires nàutiques o altres tasques de representació i aquelles tasques que, tot i ser estructurals, demanden puntualment càrregues extraordinàries de feina com la tramitació de concessions administratives derivades de l'aplicació de la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de costes, i les obres excepcionals de consolidació de ports derivades de les mancances d'inversió dels darrers anys de crisi.

- Personal laboral adscrit a l'Institut Balear d'Infraestructures i Serveis Educatius que es designi per dur a terme cada un dels projectes d'execució del Pla d'Infraestructures Educatives 2016-2023.

- Personal de la Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l'Autonomia Personal de les Illes Balears en els supòsits següents:

a) Personal auxiliar tècnic de farmàcia de la Residència i centre de dia Can Raspalls en relació amb les tasques de suport als serveis de farmàcia de les residències i centres de dia Can Blai i Sa Serra.

b) Personal en relació amb les tasques relatives als serveis de salut mental i amb la tutela de les persones incapacitades judicialment a les Illes Balears.

c) Personal amb la categoria professional de governant/a.

d) Personal que presta serveis en les residències i centres de dia de Can Blai, Can Raspalls i Sa Serra a l'illa d'Eivissa.

e) Personal que presta serveis en la Residència i centre de dia Son Güells de Palma.

- Personal de l'Institut Balear de la Natura (IBANAT) en els supòsits següents:

a) Personal amb tasques de direcció, gestió i execució en emergències.

b) Personal amb tasques relatives a la prevenció i extinció d'incendis forestals, gestió forestal, espais naturals i espais recreatius, en relació amb els serveis prestats que excedeixen el nombre de serveis prevists en el Conveni col·lectiu de l'entitat, retribuïts en la relació de llocs de treball per mitjà de les retribucions complementàries de dedicació especial, d'horari especial i de perillositat, d'acord amb les quanties establertes en el Conveni col·lectiu corresponent.

- Personal laboral de l'Administració autonòmica i dels ens del sector públic instrumental autonòmic que es mobilitzi per part del director del pla de protecció civil activat, des del nivell 2, per fer tasques de suport a la intervenció, de control de la situació, de protecció, i de recuperació i restabliment dels danys produïts a causa d'una emergència de protecció civil.

- Personal laboral adscrit a les oficines d'atenció al públic del Servei d'Ocupació de les Illes Balears durant els mesos d'octubre, novembre i desembre de cada any.

- Personal laboral de l'Administració autonòmica i dels ens del sector públic instrumental autonòmic que du a terme tasques per pal·liar els efectes derivats de la situació ocasionada pel COVID-19.

- Personal de l'entitat pública Gestió Sanitària i Assistencial de les Illes Balears en els supòsits següents:

a) Personal tècnic d'emergències sanitàries.

b) Personal gestor telefònic d'emergències.

- Personal laboral de l'Administració autonòmica i dels ens del sector públic instrumental autonòmic que dugui a terme tasques relacionades amb la planificació, la preparació, la redacció i l'aprovació de projectes, inclosos els projectes d'execució de qualsevol tipus, que s'hagin de finançar amb qualsevol dels fons esmentats en els apartats 2, 3 i 4 de l'article 2 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

- Personal de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears que presta serveis a les illes de Menorca, Eivissa i Formentera.

- Personal laboral de l'Institut Balear de l'Habitatge que du a terme tasques relacionades amb la promoció, l'adquisició i l'adjudicació d'habitatges en règim de lloguer.

Segon. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 8 de febrer de 2021

La secretària del Consell de Govern Pilar Costa i Serra