Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 1243
Acord del Consell de Govern de 8 de febrer de 2021 de modificació de l’Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 pel qual s’estableixen els col·lectius de personal funcionari al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic exceptuats de la suspensió de la concessió de gratificacions per raó de la prestació de serveis extraordinaris fora de l’horari o la jornada habituals de treball
El 4 de febrer de 2017 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 15 l'Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 pel qual s'estableixen els col·lectius de personal funcionari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic exceptuats de la suspensió de la concessió de gratificacions per raó de la prestació de serveis extraordinaris fora de l'horari o la jornada habituals de treball.
L'Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 també disposa que la meritació de les gratificacions corresponents a favor del personal funcionari integrat en els col·lectius esmentats requereix, en tot cas, que l'òrgan competent de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o de l'entitat instrumental motivi la impossibilitat material de la compensació dels serveis extraordinaris amb temps de descans, i que es compleixin la resta de tràmits que, amb aquesta finalitat, estableix el Decret 85/1990, de 20 de setembre, pel qual es regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Aquest Acord es va modificar pels acords del Consell de Govern de 10 de març de 2017 (BOIB núm. 30, d'11 de març); de 7 de juliol de 2017 (BOIB núm. 83, de 8 de juliol); de 27 d'octubre de 2017 (BOIB núm. 132, de 28 d'octubre); de 17 de novembre de 2017 (BOIB núm. 141, de 18 de novembre); de 23 de febrer de 2018 (BOIB núm. 25, de 24 de febrer); de 20 d'abril de 2018 (BOIB núm. 49, de 21 d'abril); de 14 de setembre de 2018 (BOIB núm. 114, de 15 de setembre); de 5 d'octubre de 2018 (BOIB núm. 123, de 6 d'octubre); de 10 d'octubre de 2018 (BOIB núm. 127, de 13 d'octubre); de 9 de novembre de 2018 (BOIB núm. 141, de 10 de novembre); de 8 de febrer de 2019 (BOIB núm. 18, de 9 de febrer); de 7 de març de 2019 (BOIB núm. 32, d'11 de març); de 22 de març de 2019 (BOIB núm. 38, de 23 de març); de 3 de maig de 2019 (BOIB núm. 61, de 4 de maig); de 25 d'octubre de 2019 (BOIB núm. 146, de 26 d'octubre); de 20 de desembre de 2019 (BOIB núm. 171, de 21 de desembre); de 3 d'abril de 2020 (BOIB núm. 51, de 3 d'abril) i de 23 de novembre de 2020 (BOIB núm. 199, de 24 de novembre).
L'apartat 2 de la disposició addicional desena de la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, estableix que el Govern de les Illes Balears ha de reforçar i consolidar un sistema de gestió, avaluació i control de l'aplicació dels fons que rebi la Comunitat Autònoma en concepte d'Ajuda a la Recuperació per a la Cohesió i els Territoris d'Europa (REACT-EU), del Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència (MMR) i, en general, del conjunt dels fons europeus; tot això dins el proper marc financer pluriennal (MFP) per a 2021-2027 i del denominat Instrument Europeu de Recuperació (Next Generation EU) aprovat pel Consell Europeu el 21 de juliol de 2020.
En efecte, i pel que fa a l'Ajuda REACT-EU, el 28 de desembre de 2020, el Ministeri d'Hisenda va informar a les comunitats autònomes del repartiment, a través dels fons FEDER (Fons Europeu de Desenvolupament Regional) i FSE (Fons Social Europeu), de 10.000 milions d'euros procedents d'aquesta Ajuda, adreçada a enfortir l'Estat del Benestar i a reactivar l'economia després de l'impacte de la pandèmia provocada per la COVID-19, particularment en l'àmbit de l'educació, la sanitat i els serveis socials. La dotació que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears procedent d'aquest Fons, en principi, ascendeix a 300 milions d'euros.
Al seu torn, per canalitzar adequadament els fons del Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència (MMR) i de l'Ajuda REACT-EU, també en la part corresponent a les comunitats autònomes, el Govern de l'Estat ha aprovat el Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Així doncs, cal aprovar en primer lloc aquest Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, amb la col·laboració de les comunitats autònomes, en el si del qual s'han d'incloure els projectes corresponents susceptibles de ser finançats amb els fons abans esmentats, i, en funció del contingut definitiu del Pla esmentat, executar els projectes que finalment s'aprovin.
L'article 2 del Reial decret llei 36/2020 estableix l'àmbit d'aplicació en els termes següents:
1. El present Reial decret llei és d'aplicació a les entitats que integren el sector públic d'acord amb el que disposa l'article 2.1 de la Llei 40/2015, de règim jurídic del sector públic.
2. El títol I, el capítol III del títol III, i els capítols II, III, IV, V i VI del títol IV, així com l'article 46, s'han d'aplicar a les actuacions de qualssevol de les entitats del sector públic dirigides a la gestió i execució de projectes i actuacions que siguin finançables amb els fons europeus de l'Instrument Europeu de Recuperació, Fons Europeu de Desenvolupament Regional, Fons Social Europeu Plus, Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i Fons Europeu Marítim i de Pesca.
3. El capítol II del títol III i el capítol VII del títol IV s'aplicaran a les actuacions de qualssevol de les entitats del sector públic en relació amb els fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
4. El capítol I del títol III i el capítol I del títol IV s'aplicaran a les actuacions de qualssevol de les entitats del sector públic dirigides a la programació, pressupostació, gestió, execució i control de projectes i actuacions que siguin finançables amb els fons de l'Instrument Europeu de Recuperació.
D'aquesta manera, els fons que rebi la Comunitat Autònoma de les Illes Balears provinents de qualsevol dels fons esmentats en els apartats 2, 3 i 4 de l'article 2 del Reial decret llei 36/2020 van a suposar un increment de la càrrega de treball del personal funcionari de l'Administració autonòmica i dels ens del sector públic instrumental autonòmic que dugui a terme tasques relacionades amb la planificació, la preparació, la redacció i l'aprovació de projectes, inclosos els projectes d'execució de qualsevol tipus, que s'hagin de finançar amb qualsevol dels fons esmentats.
Segons el que s'ha exposat, i atès que la possibilitat de dur a terme la compensació d'hores extraordinàries de feina amb temps de descans resulta incompatible amb les necessitats del servei corresponent, es considera convenient modificar l'Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017, per tal d'incorporar-hi el personal funcionari de l'Administració autonòmica i dels ens del sector públic instrumental autonòmic que dugui a terme tasques relacionades amb la planificació, la preparació, la redacció i l'aprovació de projectes, inclosos els projectes d'execució de qualsevol tipus, que s'hagin de finançar amb qualsevol dels fons esmentats en els apartats 2, 3 i 4 de l'article 2 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència -el personal laboral de l'Administració autonòmica i dels ens del sector públic instrumental autonòmic és objecte d'un altre acord, paral·lel a aquest.
D'altra banda, mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 8 de febrer de 2019 (BOIB núm. 18, de 9 de febrer), es va incorporar a l'Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 el personal funcionari adscrit a la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat encarregat de la tramitació de les ajudes de l'any 2018 per al lloguer d'habitatges.
Ara bé, atès que cada convocatòria d'ajudes per al lloguer d'habitatges suposa un increment de la càrrega de treball del personal funcionari adscrit a la Direcció General d'Habitatge de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge encarregat de la tramitació de les ajudes per al lloguer d'habitatges, i que la possibilitat de dur a terme la compensació d'hores extraordinàries de feina amb temps de descans resulta incompatible amb les necessitats del servei, es considera convenient modificar també l'Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017, per tal d'actualitzar i modificar la referència al personal funcionari adscrit a la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat encarregat de la tramitació de les ajudes de l'any 2018 per al lloguer d'habitatges, que queda redactat com el personal funcionari adscrit a la Direcció General d'Habitatge de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge encarregat de la tramitació de les ajudes per al lloguer d'habitatges.
Atès tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Modificar l'Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 pel qual s'estableixen els col·lectius de personal funcionari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic exceptuats de la suspensió de la concessió de gratificacions per raó de la prestació de serveis extraordinaris fora de l'horari o la jornada habituals de treball, en el punt primer, que queda redactat de la manera següent:
- Facultatius superiors, facultatius tècnics i agents de medi ambient amb funcions d'extinció d'incendis.
- Personal adscrit al Departament d'Emergències de la Direcció General d'Emergències i Interior de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques, en relació, exclusivament, amb la prevenció, la gestió i la direcció d'emergències.
- Personal adscrit al Gabinet de la Presidència.
- Xofers de la presidenta i dels consellers.
- Personal adscrit a la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic amb funcions d'operativa i manteniment de la xarxa i dels sistemes informàtics corporatius.
- Personal adscrit a la Direcció General de Salut Pública i Participació amb funcions d'inspecció o laboratori.
- Personal facultatiu superior que té funcions relacionades amb el Servei d'Epidemiologia de la Direcció General de Salut Pública i Participació, només en els casos en què s'hagi declarat un cas d'alerta sanitària i durant el temps que duri.
- Personal adscrit a l'Agència Tributària de les Illes Balears en relació, exclusivament, amb els serveis efectius prestats en la campanya Renda Àgil durant els mesos de maig, juny i juliol de cada any.
- Personal funcionari de Ports de les Illes Balears en els supòsits següents: personal de ports de gestió directa que hagi de prestar serveis fora de l'horari o jornada habitual de feina per complicacions derivades d'operatives de vaixells, motius d'emergència i tasques de control i vigilància d'activitats puntuals de tercers en l'àmbit portuari, així com el personal de les oficines centrals en relació amb les incidències amb els sistemes de reserves en línia i activitats no estructurals com l'assistència a fires nàutiques o altres tasques de representació i aquelles tasques que, tot i ser estructurals, demanden puntualment càrregues extraordinàries de feina com la tramitació de concessions administratives derivades de l'aplicació de la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de costes, i les obres excepcionals de consolidació de ports derivades de les mancances d'inversió dels darrers anys de crisi.
- Personal de l'Escola Balear d'Administració Pública i de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques que formi part del Servei de Selecció i Provisió o li doni suport, en relació, exclusivament, amb els serveis efectius prestats durant la preparació i el desenvolupament del procés selectiu corresponent a les ofertes públiques dels exercicis de 2014, 2015, 2016 i 2017.
- Personal funcionari de la Conselleria d'Educació i Universitat en relació, exclusivament, amb les tasques de baremació i introducció de dades per actualitzar el Registre general d'activitats de formació permanent del professorat de les Illes Balears que derivin de les convocatòries de borses de personal interí.
- Personal tècnic de prevenció de riscos laborals adscrit a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria només en els casos en què són requerits pel Centre d'Emergències 112 per investigar accidents laborals molt greus, greus, múltiples i mortals.
- Personal adscrit a la Direcció General de Planificació i Serveis Socials i a la Direcció General de Dependència de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació que du a terme funcions relacionades exclusivament amb la gestió i la tramitació de la renda social garantida i de les prestacions de dependència i no contributives.
- Personal adscrit al Servei d'Atenció a la Ciutadania de la Secretaria General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
- Personal funcionari adscrit al Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears en relació amb les tasques per dur a terme el Pla d'Actuació per a l'Ampliació de la Xarxa Pública de Serveis Socials 2017-2020.
- Personal adscrit al Servei d'Inspecció del Transport Terrestre de la Direcció General de Mobilitat i Transports de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.
- Personal funcionari adscrit a l'Institut Balear d'Infraestructures i Serveis Educatius que es designi per dur a terme cada un dels projectes d'execució del Pla d'Infraestructures Educatives 2016-2023.
- Personal funcionari de l'Administració autonòmica i dels ens del sector públic instrumental autonòmic que es mobilitzi per part del director del pla de protecció civil activat, des del nivell 2, per fer tasques de suport a la intervenció, de control de la situació, de protecció, i de recuperació i restabliment dels danys produïts a causa d'una emergència de protecció civil.
- Personal funcionari adscrit a les oficines d'atenció al públic del Servei d'Ocupació de les Illes Balears durant els mesos d'octubre, novembre i desembre de cada any.
- Personal funcionari adscrit al Servei d'Inspecció Mèdica del Servei de Salut de les Illes Balears que du a terme funcions relacionades amb la valoració de la discapacitat, durant el període de col·laboració amb la Conselleria d'Afers Socials i Esports.
- Personal funcionari de l'Administració autonòmica i dels ens del sector públic instrumental autonòmic que du a terme tasques per pal·liar els efectes derivats de la situació ocasionada pel COVID-19.
- Personal funcionari de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors que du a terme funcions relacionades exclusivament amb l'elaboració de l'Avantprojecte de llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el període comprès entre l'1 d'octubre i el 31 de desembre de cada any.
- Personal funcionari de l'Administració autonòmica i dels ens del sector públic instrumental autonòmic que dugui a terme tasques relacionades amb la planificació, la preparació, la redacció i l'aprovació de projectes, inclosos els projectes d'execució de qualsevol tipus, que s'hagin de finançar amb qualsevol dels fons esmentats en els apartats 2, 3 i 4 de l'article 2 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
- Personal funcionari adscrit a la Direcció General d'Habitatge de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge encarregat de la tramitació de les ajudes per al lloguer d'habitatges.
Segon. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 8 de febrer de 2021
La secretària del Consell de Govern
Pilar Costa i Serra