Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 1241
Acord del Consell de Govern de 8 de febrer de 2021 pel qual s’autoritza l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació dels terrenys afectats per l’expropiació de part de parcel·la a la distància de 15 m. des de l’eix del torrent de ses Planes
1.El 10 de desembre de 2020 va tenir entrada en la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors del Govern de les Illes Balears un escrit del batle de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar en el qual sol·licita la declaració d'ocupació dels terrenys afectats per l'expropiació de part de parcel·la a la distància de 15 metres des de l'eix del torrent de ses Planes. Amb l'escrit esmentat es remetien els documents relatius a la sol·licitud de declaració d'ocupació urgent amb la finalitat que aquesta es declari, si escau, pel Consell de Govern.
2. La documentació aportada per l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar és la següent:
a. Certificació del secretari de la corporació de l'adopció de l'acord pel Ple de l'Ajuntament el dia 19 de novembre de 2020 pel qual es va aprovar definitivament l'acord d'iniciació del procediment d'expropiació i la sol·licitud al Govern de les Illes Balears de la declaració d'urgència en l'ocupació.
b. L'informe de l'arquitecte municipal de 10 de novembre de 2020, sobre la urgència de l'obtenció dels terrenys afectats per l'expropiació.
c. El certificat del secretari de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar de 12 de gener, relatiu a al fet que l'expedient d'expropiació de part de parcel·la a la distància de 15 m. des de l'eix del torrent de ses Planes, situat al carrer Cardassar, número 2 de Sant Llorenç des Cardassar, ha estat sotmès a informació pública al BOIB núm. 203 de data 3 de desembre de 2020; al diari Última Hora de data de 3 de desembre de 2020 al 30 de desembre de 2020,ambdues incloses. Que l'expedient esmentat va ser notificat en data 24 de novembre de 2020 a l'interessat i en data de 17 de desembre de 2020 es va presentar escrit d'al·legacions que no tenen relació amb la declaració d'urgència.
d. El certificat de l'interventor de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar de 22 de desembre de 2020 d'existència de consignació suficient a la partida «151.600018 COMPRA SOLARS» del vigent pressupost municipal i que el crèdit pressupostat és adequat a les obligacions de contingut econòmic que es deriven del procediment de referència.
e. Els plànols parcel·laris dels béns afectats.
3.Cal referir-se a l'informe tècnic de l'arquitecte municipal de 10 de novembre de 2020 sobre la necessitat d'urgent ocupació dels terrenys afectats per l'expedient d'expropiació de part de parcel·la a la distància de 15 M des de l'eix del torrent de ses Planes. Aquest informe justifica la declaració d'ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient d'expropiació forçosa en els termes següents:
Dicha parcela está situada en terrenos calificados de urbanos y con la zonificación de ZONA DE PROTECCION en parte de ella según las NNSS de Sant Llorenç, con una superficie afectada por los 15,00 m, de la zona de protección desde el eje del cauce del torrente, con una superficie afectada por los 258,39 m2, según medición realizada por el Grupo Trato, la obtención de estos espacios se obtiene por expropiación, (artículo 45-d de las NNSS) al no estar en ninguna unidad de ejecución.
Según el estudio realizado por Miguel Grimalt Gelabert, Joan Bauzá Llinás y Maria Consolació Genovart Rapado, del grupo de «Recerca de Climatologia, Hidrologia, Riscs Naturals i Territori», de la Universitat de les Illes Balears, bajo la denominacion de «Anàlisi de la torrentada del 9 d'octubre de 2018 al nucli urbà de Sant Llorenç: Cabals, processos, intereferències i propostes d'actuació». En su apartado Tram 4-Punts negres als trams 4 i 5 dice: Que resulta especialmente significativo el almacén situado en el margen izquierdo del torrente inmediato al cauce y con los muros asentados directamente encima de los laterales de la canalización.
Por ello se precisa de forma urgente y necesaria su expropiación y demolición a los efectos de no interferir con las aguas cauce abajo.
També cal referir-se a l'informe de l'arquitecte municipal de 12 de gener de 2021 sobre la necessitat d'urgent ocupació dels terrenys afectats per l'expedient esmentat en els termes següents:
Trata la expropiación de unos terrenos colindantes al actual torrente de la villa de Sant Llorenç los cuales tienen la calificación de Zona de protección de torrente y son necesarios desde el punto de su utilidad pública o interés general a los efectos de poder dar paso libre a las aguas que se desborden del torrrente, ya que este es un punto negro en la última torrentada.
Dicha expropiación responde a lo indicado en el artículo 45 de las NNSS vigentes el cual se reproduce y hace hincapié en su apartado «d» sobre su obtención, que para nuestro caso es el de expropiación.
45. -ZONA LIBRE PÚBLICA O ESPACIOS LIBRES DE DOMINIO Y USO PÚBLICO
Definición: corresponde a las áreas destinadas a parques jardines y/o a espacios de protección de dominio y uso público actual o previsto.
a.- Condiciones de uso: Es el correspondiente a actividades de esparcimiento en zonas sin edificar, acondicionadas según las características de cada una y en general, con una parte mayoritaria de su superfície arbolada o de vegetación. Se admitirá que en una parte nunca predominante de su superficie se puedan desarrollar actividades culturales o deportivas al aire libre.
b.- Condiciones de edificación: Se prohibe todo tipo de edificaciones, salvo casetas auxiliares para jardinería o vigilancia y el mobiliario urbano propio del uso recreativo al aire libre. Todo ello con una ocupación máxima del 10% y un volumen máximo de 0,2 m3 / 2m2 y una altura máxima de 3,00 m y una sola planta.
c.- Condiciones de ambiente y estáticas: Los parques y jardines públicos se dotarán de caminos, rampas, escalinatas y demás elementos que los hagan practicables, así como la iluminación y riego adecuado. En lo posible se atenderá a su ornato con elementos apropiados que no desvirtúen su fin. Las edificaciones a ubicar en las mismas se proyectarán dentro de una ´optica de respeto al entorno y a las edificaciones de las manzanas con las que enfrente.
d.- Obtención: La obtención de estos espacios se realizará por expropiación. A no ser que estén dentro de una unidad de ejecución la cual será obligatoria y gratuita su cesión. Se adjunta con plano de detalle la zona a expropiar de los terrenos frente a la iglesia de Sant Llorenç, para el futuro desarrollo de este espacio público.
Una vegada examinat l'expedient de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar, la Direcció General de Cooperació Local i Patrimoni va emetre un informe jurídic el 26 de gener de 2021. Aquest informe exposa que, per declarar l'ocupació urgent són necessaris certs requisits, com en el cas que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals, que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l'expedient administratiu, i que, a més, impossibilitin que l'Administració compleixi els objectius que pretén assolir si utilitza el procediment ordinari.
Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa i l'article 56 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d'altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990), de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989), de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990), de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991), de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993), de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996), de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994), de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996), de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998), de 25 d'abril de 2003 (recurs 318/1999), de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999), de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d'11 d'octubre de 2006 (recurs 5909/2003).
L'informe jurídic que s'ha esmentat considera procedent la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar, atès que resta acreditada la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellen recórrer al procediment d'urgència i que es fonamenten en la seguretat. D'acord amb l'informe tècnic esmentat, l'actuació sobre el terreny es justifica per:
Dicha parcela está situada en terrenos calificados de urbanos y con la zonificación de ZONA DE PROTECCIÓN en parte de ella según las NNSS de Sant Llorenç, con una superfície afectada por los 15,00 m. de la zona de protección desde el eje del cauce del torrente.
Según el estudio realizado por Miguel Grimalt Gelabert, Joan Bauzá Llinás y Maria Consolació Genovart Rapado, del grupode «Recerca de Climatologia Hidrologia, Riscs Naturals i Territori», de la Universitat de les Illes Balears, bajo la denominación de «Anàlisi de la torrentada del 9 d'octubre de 2018 al nucli urbà de Sant Llorenç: Cabals, processos, intereferències i propostes d'actuació». En su apartado Tram 4-Punts negres als trams 4 i 5 , dice: Que resulta especialmente significativo el almacén situado en el margen izquierdo del torrente inmediato al cauce y con los muros asentados directamente encima de los laterales de la canalización.
Trata la expropiación de unos terrenos colindantes al actual torrente de la villa de Sant Llorenç los cuales tienen la calificación de Zona de proteccion de torrente y son necesarios desde el punto de su utilidad pública o interés general a los efectos de poder dar paso libre a las aguas que se desborden del torrrente, ya que este es un punto negro en la ultima torrentada.
D'acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que en suposa l'estat o el traçat i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa.
Per tant, la declaració d'ocupació urgent dels béns afectats per l'expropiació dels terrenys afectats per l'expropiació de part de parcel·la a la distància de 15 m. des de l'eix del torrent de ses Planes té com a finalitat poder donar pas lliure a les aigües que es desbordin del torrent, doncs aquest és un punt negre en la darrera torrentada. Els arguments que s'han exposat justifiquen la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.
S'ha de tenir en compte el que disposa l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa, pel que fa a l'excepcionalitat de la declaració d'ocupació urgent, en relació amb l'article 56 del Reglament que l'aplica.
Així mateix, s'ha de considerar que la competència que atorga l'article 52 al Consell de Ministres es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, sobre transferència de competències, funcions i serveis de l'Administració de l'Estat al Consell General Interinsular de Balears en matèria d'Administració local, i s'ha de preveure el que disposen l'article 32.1 de la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, d'Estatut d'autonomia per a les Illes Balears i el Decret 81/1984, de 30 d'agost, pel qual s'assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.
El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou, en l'estructura orgànica de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, la Direcció General de Cooperació Local i Patrimoni, que exerceix les competències en l'àmbit de les relacions amb les institucions de govern de les Illes Balears i dels municipis, i de les relacions de cooperació i col·laboració amb els ens territorials.
En conseqüència, exerceix també les competències en matèria d'expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d'ocupació urgent dels béns i els drets afectats en tots els expedients que tramitin les corporacions locals que ho sol·licitin.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, en la sessió de dia 8 de febrer de 2021, adoptà entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Declarar l'ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme
l'expropiació relativa als terrenys afectats per l'expropiació de part de parcel·la a la distància de 15 m. des de l'eix del torrent de ses Planes, atesa la sol·licitud de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar i a l'efecte d'allò que estableix l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa. Els béns i els drets afectats per la declaració d'ocupació urgent s'enumeren, de manera individualitzada i amb indicació dels titulars, en l'annex 1 d'aquest Acord.
Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar i en l'informe jurídic de la Direcció General de Cooperació Local i Patrimoni, el qual considera procedent la declaració d'urgència del Consell de Govern, perquè en el cas hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d'ocupació urgent dels béns i dels drets afectats per l'expedient d'expropiació forçosa i que es basen en la seguretat, d'acord amb els arguments que consten en els informes esmentats.
En concret es justifica per poder donar pas lliure a les aigües que es desbordin del torrent, doncs aquest és un punt negre en la darrera torrentada.
Tercer. Fer constar que, durant el període d'informació pública a què es vasotmetre la sol·licitud d'ocupació urgent, s'han presentat al·legacions, cap de les quals tenien relació amb la urgència de l'expropiació.
Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Cinquè. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l'expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de l'Acord, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 8 de febrer de 2021
La secretària del Consell de Govern
Pilar Cosa i Serra