Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 1223
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 5 de febrer de 2021 per la qual s’aprova la convocatòria i es dicten les bases específiques per a la realització de les proves lliures perquè les persones majors de divuit anys puguin obtenir directament el títol de graduat en educació secundària obligatòria, a les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix en l'article 68.2 que correspon a les administracions educatives, dins l'àmbit de les seves competències, organitzar periòdicament proves perquè les persones majors de divuit anys puguin obtenir directament el títol de graduat en educació secundària obligatòria, sempre que hagin assolit les competències bàsiques i els objectius de l'etapa.

L'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de 30 de març de 2009 per la qual es regulen les proves lliures perquè les persones majors de divuit anys puguin obtenir directament el títol de graduat en educació secundària obligatòria, a les Illes Balears (BOIB núm. 58, de 21 d'abril) estableix l'estructura de les proves.

El 3 de juny de 2017 es va publicar el Reial decret 562/2017, de 2 de juny, pel qual es regulen les condicions per a l'obtenció dels títols de graduat en educació secundària obligatòria i de batxiller, d'acord amb el que disposa el Reial decret llei 5/2016, de 9 de desembre, de mesures urgents per a l'ampliació del calendari d'implantació de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.

El punt 5 de la disposició addicional quarta, Educació de persones adultes, del Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s'estableix el currículum bàsic de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat, en la redacció donada per la disposició final primera del Reial decret 562/2017, de 2 de juny, indica que correspon a les administracions educatives, en l'àmbit de les seves competències, organitzar periòdicament proves perquè les persones majors de divuit anys puguin obtenir directament el títol de graduat en educació secundària obligatòria, sempre que hagin assolit les competències bàsiques i els objectius de l'etapa. Aquestes proves s'organitzen prenent com a base els tres àmbits de coneixement: cientificotecnològic, social i de comunicació.

Actualment, i segons el que disposa el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la direcció general competent en les proves lliures per obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria per a majors de 18 anys és la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.

Per tot això, dict la següent

 

Resolució

1. Convocar les proves lliures corresponents a l'any 2021 perquè les persones majors de divuit anys puguin obtenir directament el títol de graduat en educació secundària obligatòria, a les Illes Balears.

2. Aprovar les bases específiques que regeixen aquesta convocatòria, que s'inclouen com a annex 1 d'aquesta Resolució.

3. Aprovar els models de sol·licitud, de declaració responsable i de revisió de notes, que s'inclouen, respectivament, com a annexos 2, 3 i 4 d'aquesta Resolució.

4. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

5. Disposar que els centres autoritzats facin pública aquesta Resolució amb els annexos corresponents.

 

​​​​​​​Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb el que s'estableix en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s'estableix en l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

  

Palma, 5 de febrer de 2021

El director general de Planificació, Ordenació i Centres

Antonio Morante Milla

 

ANNEX 1

Bases específiques de la convocatòria

 

Primer

Objecte i àmbit d'aplicació

Aquestes bases concreten els aspectes necessaris per desenvolupar les proves lliures que s'han de dur a terme en centres d'educació de persones adultes de les Illes Balears mitjançant una convocatòria ordinària. Les proves s'han d'efectuar de conformitat amb el que s'estableix en l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de 30 de març de 2009 per la qual es regulen les proves lliures perquè les persones majors de divuit anys puguin obtenir directament el títol de graduat en educació secundària obligatòria, a les Illes Balears (BOIB núm. 58, de 21 d'abril), i amb el que s'estableix en la disposició addicional quarta del Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s'estableix el currículum bàsic de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat.

Segon

Centres on es duen a terme les proves lliures

Els centres d'educació de persones adultes autoritzats a fer les proves esmentades són els que se citen a continuació:

- CEPA Camp Rodó (c. de Joan Capó, s/n. Palma. Tel. 971 75 31 58)

- CEPA Joan Mir i Mir (c. de Sant Joan, 10. Maó. Tel. 971 36 47 58)

- CEPA Pitiüses (c. de Canàries, 12. Eivissa. Tel. 971 30 53 68)

 

Tercer

Requisits per a la inscripció

Es poden inscriure per a la realització d'aquestes proves les persones que tenguin divuit anys, com a mínim, o que els compleixin durant el 2021 i que no estiguin matriculades en cap estudi que condueixi a l'obtenció del títol de graduat en educació secundària obligatòria.

Quart

Formalització de la sol·licitud d'inscripció

1. La inscripció s'ha de formalitzar als centres d'educació de persones adultes autoritzats per fer les proves mitjançant la presentació, per duplicat, de la sol·licitud establerta en l'annex 2, que es pot trobar en el web del Servei d'Ordenació Educativa. Aquesta sol·licitud també es pot presentar de forma telemàtica, segons les instruccions que es publicaran en la pàgina web del Servei d'Ordenació Educativa.

2. Les persones que necessitin una adaptació de les condicions en què han de fer les proves ho han de fer constar en la sol·licitud.

3. Les persones que es trobin en algun dels supòsits prevists en l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari, se n'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l'exempció de l'avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana (BOIB núm. 38, de 27 de març), per demanar l'exempció del camp de coneixement de llengua catalana i literatura de l'àmbit de comunicació, han de sol·licitar-la a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i fer-ho constar en la seva sol·licitud d'inscripció. En el moment de fer la prova del camp de coneixement de llengua catalana i literatura han de presentar la resolució d'atorgament de l'exempció per tal que aquesta sigui efectiva; en el cas contrari, s'han d'examinar.

​​​​​​​4. En la sol·licitud d'inscripció s'ha d'adjuntar la documentació següent:

a) El document oficial d'identificació (DNI, NIE, passaport, etc.) de què es disposi, per acreditar el requisit d'edat.

b) Una declaració responsable de no estar matriculat en ensenyaments oficials d'ESO i de no tenir el títol d'ESO (annex 3 d'aquesta Resolució).

c) Les persones que tenguin aprovat algun camp de coneixement de quart curs d'ESPA (LOGSE), algun àmbit de coneixement del nivell II d'ESPA (LOE) o, si n'és el cas, algun àmbit de coneixement del nivell II d'ESPA (LOE modificada per la LOMCE), ho han d'acreditar mitjançant el llibre d'escolaritat o una certificació acadèmica oficial.

d) Les persones que puguin ser eximides de fer algun àmbit de les proves, d'acord amb l'annex 1 de l'Ordre de 30 de març de 2009 esmentada o l'establert en el punt novè d'aquestes bases perquè tenen aprovades determinades matèries de quart d'ESO, ho han d'acreditar presentant el llibre d'escolaritat o una certificació acadèmica oficial.

e) Les persones que demanen l'adaptació de les condicions en què s'han de fer les proves han de presentar el certificat oficial que acredita el tipus i el grau de discapacitat reconeguda, expedit per un organisme oficial competent en matèria d'afers socials.

f) Les persones que hagin sol·licitat l'exempció del camp de coneixement de llengua catalana i literatura de l'àmbit de comunicació han de presentar una còpia de la sol·licitud d'exempció i fer-ho constar en la sol·licitud d'inscripció a les proves o, en cas de tenir-la atorgada, una còpia de la resolució d'atorgament de l'exempció.

 

Cinquè

Taxa i termini d'inscripció

1. La inscripció a la prova d'aquesta convocatòria no està sotmesa al pagament de cap taxa.

2. La inscripció per fer les proves lliures de la convocatòria ordinària s'ha de formalitzar del 3 al 19 de març de 2021, ambdós inclosos.

3. La inscripció s'ha de presentar en algun dels centres autoritzats que figuren en l'apartat segon d'aquestes bases.

Sisè

Publicació de les llistes d'aspirants admesos i exclosos

1. Una vegada hagi finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, i dins els deu dies hàbils següents, la direcció de cada centre on s'ha de realitzar la prova ha de publicar al tauler d'anuncis la relació provisional de totes les persones que s'han inscrit a la prova, amb la indicació de si han estat admeses o excloses. En aquest darrer cas, s'ha d'especificar el motiu d'exclusió.

2. En la relació de persones inscrites s'hi han de fer constar els àmbits dels quals els aspirants han manifestat la voluntat d'examinar-se.

3. En el cas de les persones que ho hagin sol·licitat, també s'hi ha de fer constar la informació següent:

a) Els àmbits superats anteriorment.

b) L'exempció de l'exercici de llengua catalana i literatura o la sol·licitud d'aquesta exempció.

4. Les persones sol·licitants disposen d'un termini màxim de tres dies hàbils, comptadors des del dia hàbil següent al de la publicació de les llistes provisionals, per esmenar les deficiències que hagin estat la causa de l'exclusió.

5. La direcció de cada centre ha de publicar al tauler d'anuncis la relació definitiva de persones admeses i excloses en un termini màxim de tres dies hàbils comptadors a partir de la finalització d'aquest termini d'esmena.

Setè

Data i horari

1. El dia de la realització de les proves és el 12 de maig de 2021.

2. Les proves s'han de dur a terme en sessions de matí i d'horabaixa. La sessió del matí s'ha d'iniciar a les 9.30 h i ha de finalitzar a les 13.00 h, i la distribució horària ha de ser la següent:

a) De 9.30 a 11.30 h: prova de l'àmbit cientificotecnològic.

b) De 12.00 a 13.00 h: prova de l'àmbit social.

c) De 17.00 a 20.00 h: prova escrita de l'àmbit de comunicació

Els aspirants no poden fer servir diccionaris ni cap altre material de suport durant la prova, excepte calculadores no programables. La llengua estrangera corresponent a aquesta convocatòria és l'anglès.

3. Al llarg de la prova escrita de l'àmbit de comunicació s'ha de comunicar als aspirants, al tauler d'anuncis del centre, el dia de publicació de la relació de persones que han superat la part escrita amb el dia i l'hora en què han de fer la part oral corresponent. Se supera la prova escrita de llengua catalana i llengua castellana quan s'obté la puntuació de 4 o més.

Vuitè

Tribunals

1. La Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres ha de nomenar els membres dels tribunals. La composició ha de ser la d'un president i quatre vocals.

El vocal de menor edat ha d'actuar com a secretari.

Es podrà designar els assessors que es consideri necessaris per al bon funcionament de la prova.

2. Les tasques de correcció de proves per part del tribunal s'han de dur a terme fora de l'horari habitual de treball per generar dret a rebre la compensació econòmica.

Novè

Criteris d'avaluació i qualificació

1. Per aprovar les proves cal tenir superats cadascun dels àmbits que la conformen. La qualificació final de les proves s'obté mitjançant el càlcul de la mitjana aritmètica de totes les parts de les proves. Els àmbits de coneixement exempts s'han de fer constar amb una X i no s'han de tenir en compte per al càlcul de la nota mitjana.

2. En les proves s'han de valorar les capacitats i les competències bàsiques expressades en els objectius generals propis de la formació bàsica de persones adultes. Els resultats de l'avaluació han d'anar acompanyats d'una qualificació numèrica, sense decimals; s'han d'aplicar les correspondències següents:

- Insuficient (I): 1, 2, 3, 4.

- Suficient (S): 5.

- Bé (B): 6.

- Notable (N): 7, 8.

- Excel·lent (E): 9, 10.

- Per als alumnes que no s'hagin presentat hi ha de figurar «NP».

3. Els aspirants que tenguin aprovats o convalidats els tres àmbits de coneixement han de ser proposats per a l'expedició del títol de graduat en educació secundària obligatòria i se'ls ha d'expedir una certificació acadèmica oficial que ho acrediti.

4. Als aspirants que només superin o convalidin un o dos àmbits se'ls ha d'expedir una certificació acadèmica oficial que ho acrediti. Aquestes qualificacions seran vàlides per a convocatòries posteriors o per cursar l'educació secundària per a persones adultes en qualsevol dels centres autoritzats per la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

Desè

Reclamacions

1. Els participants poden presentar una reclamació si consideren incorrecta l'aplicació dels criteris d'avaluació i de qualificació. Les reclamacions, adreçades al tribunal, s'han de presentar per escrit al centre on s'ha duit a terme la prova dins els tres dies hàbils posteriors a la publicació de les qualificacions, i s'han d'argumentar les raons que motiven la reclamació. A aquest efecte, s'ha d'emprar el model que figura en l'annex 4 d'aquesta Resolució. Una vegada finalitzat el període de reclamacions, els centres seu de la prova les han de trametre al Servei d'Ordenació Educativa de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, que les farà arribar als tribunals.

2. Els tribunals, en els dos dies hàbils següents a la recepció de les reclamacions, han de fer una sessió d'avaluació extraordinària per resoldre les reclamacions presentades. En cas necessari, es pot comptar amb assessors especialistes que no formin part del tribunal. La decisió presa pel tribunal s'ha de comunicar a la persona interessada en un termini màxim de tres dies hàbils. Si les decisions modifiquen les qualificacions, aquestes modificacions s'han de traslladar a l'acta definitiva, que s'ha de publicar dins el mateix termini al tauler d'anuncis dels centres on s'ha fet la prova.

3. Contra les resolucions dels tribunals, es pot interposar un recurs d'alçada davant el director general de Planificació, Ordenació i Centres en el termini d'un mes comptador des de la comunicació de la resolució d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Onzè

Règim específic de la convocatòria

De manera excepcional, si existeixen matriculats a la prova lliure que regula aquesta Resolució que provinguin d'estudis regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, s'ha de fer servir, a l'efecte de possibles exempcions per equivalències acadèmiques d'àmbits superats, l'annex V de l'Ordre ECD/651/2017, de 5 de juliol, per la qual es regula l'ensenyament bàsic i el seu currículum per a les persones adultes en modalitat presencial, semipresencial, a distància i a distància virtual, en l'àmbit de gestió del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport.

Dotzè

Informació per als centres on s'organitza la prova

La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca ha d'elaborar un calendari d'actuacions perquè els centres educatius puguin fer la prova de conformitat amb aquesta Resolució, el qual es trametrà directament als centres implicats.

Tretzè

Coordinació i informació

Totes les accions relacionades amb l'organització i la celebració de la prova objecte d'aquesta convocatòria, així com la informació que es proporcioni als usuaris de tot el que se'n derivi, les coordinarà el Servei d'Ordenació Educativa de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres. La informació relativa a aquesta prova es pot trobar en la pàgina web d'aquest Servei.

Documents adjunts