Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)
Núm. 1182
Resolució de la consellera d’Administracions Públiques i Modernització de 4 de febrer de 2021 per la qual es modifica la Resolució de la consellera d’Administracions Públiques i Modernització de 23 d’octubre de 2020 per la qual es determina la metodologia d’execució, supervisió i avaluació de les pràctiques en el municipi per a les distintes categories de policia local
Antecedents
1. El procés selectiu per accedir a les categories de policia local es completa amb la superació d'un període de pràctiques, que es conforma tant per la superació del curs de capacitació corresponent a la categoria a la qual s'accedeix, com per la fase de pràctiques en el municipi, relacionades amb les funcions pròpies de la categoria corresponent.
2. D'acord amb l'article 181.1 del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, aprovat mitjançant el Decret 40/2019, de 24 de maig, el període de pràctiques per a la categoria de policia es fa al final del curs de capacitació, excepte que la incompatibilitat de dates aconselli repartir-lo en dues etapes. Aquesta norma preveu que, en tot cas, és necessari haver completat almenys una cinquena part del curs de capacitació per poder executar la primera etapa de pràctiques.
3. El dia 2 de març de 2020, la consellera d'Administracions Públiques i Modernització aprovà mitjançant una resolució la convocatòria, les bases i el manual de l'alumnat que han de regir la 41a promoció del Curs bàsic de capacitació per a l'accés a la categoria de policia local per a l'any 2020 (BOIB núm. 28, de 5 de març de 2020). Aquest curs de capacitació s'inicià a l'Escola Balear d'Administració Pública el dia 9 de març de 2020 i està previst que finalitzi el 5 de febrer de 2021.
4. En data 14 de març de 2020, es va dictar el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió 4. e la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19. Aquest estat d'alarma va ser prorrogat en diverses ocasions, la darrera, mitjançant el Reial decret 555/2020, de 5 de juny, fins al dia 21 de juny de 2020.
5. L'article 5 del Decret llei 5/2020, de 27 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèries tributària i administrativa per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19, establí mesures en matèria de coordinació de policies locals, en els termes següents:
1. Durant el període de vigència de l'estat d'alarma i, si s'escau, de les pròrrogues d'aquest, declarat inicialment pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, se suspèn la vigència de l'apartat 1 de l'article 181 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears, pel que fa a la regla general d'inici del període de pràctiques a l'acabament del curs de capacitació i a la regla especial relativa a la necessitat d'haver completat com a mínim una cinquena part del curs esmentat per poder executar la primera etapa de pràctiques.
2. En aquest període, el personal funcionari en pràctiques que està fent el Curs bàsic de capacitació per a l'accés a la categoria de policia local per a l'any 2020 (41a promoció), de la categoria de policia local, pot dur a terme de forma immediata en el municipi respectiu una part de la fase de les pràctiques relacionades amb les funcions pròpies de la categoria i, per tant, ha de complir les diverses tasques de suport que se li encarreguin d'acord amb la seva condició.
3. (...).
6. D'acord amb les previsions extraordinàries del Decret llei 5/2020 i atesa la situació excepcional de crisi sanitària, els aspirants de la 41a promoció de policia van iniciar la fase de pràctiques abans de la finalització del curs bàsic de capacitació i sense haver-ne completat una cinquena part.
7. En data 23 d'octubre de 2020 i en virtut de la competència que li atribueix l'article 180.2 del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i la resta de normativa vigent, la consellera d'Administracions Públiques i Modernització va dictar una resolució mitjançant la qual es va determinar la metodologia d'execució, supervisió i avaluació de les pràctiques en el municipi per a les distintes categories de policia local, la qual disposa en el punt 5: «Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Aquesta Resolució serà aplicable als processos selectius ja convocats, sempre que, en el moment de la publicació, els aspirants no hagin iniciat la fase de pràctiques en el municipi respectiu».
8. Es considera convenient modificar la Resolució esmentada per preveure'n l'aplicació als aspirants de la 41a promoció de la categoria de policia, que davant les circumstàncies excepcionals derivades de la crisi sanitària causada per la COVID-19, i de la normativa extraordinària dictada pel Govern de les Illes Balears, haguessin iniciat la fase de pràctiques abans de la publicació de la Resolució al BOIB. Aquesta previsió només serà aplicable a l'avaluació de les pràctiques en relació amb la valoració que se'n faci de l'etapa que resta pendent per completar la durada prevista en la convocatòria, i que es dugui a terme en els ajuntaments corresponents una vegada finalitzat el Curs bàsic de capacitació, és a dir, a partir del dia 6 de febrer de 2021.
9. S'ha comprovat que el sistema previst per calcular les notes finals d'ítems i, per tant, la nota final de la fase de pràctiques, que es recull en l'annex 1 de la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització de 23 d'octubre de 2020 per la qual es determina la metodologia d'execució, supervisió i avaluació de les pràctiques en el municipi per a les distintes categories de policia local, pot dur a un desequilibri a l'hora de fer les mitjanes dels avaluadors i dels ítems en els casos en què hi hagi més d'un avaluador i un d'aquests avaluï un nombre sensiblement inferior de setmanes que els altres. Per tant, és convenient introduir una previsió en el sistema de càlcul de les notes finals de cada ítem per obtenir una qualificació ajustada a la realitat observada i degudament proporcionada, aplicable només als casos en què hi hagi més d'un avaluador i quan els períodes que avaluïn no tenguin el mateix nombre de setmanes o un de similar.
10. Es considera oportú introduir una previsió en l'annex 1 de la Resolució esmentada per aclarir que en els casos en què, per qualsevol motiu, un avaluador no pugui completar el període d'avaluació previst i se'n designi un de substitut, aquest ha de continuar la tasca de valoració ja iniciada per la persona substituïda sense que s'entengui incrementat el nombre d'avaluadors. Per tant, si els ajuntaments, per qualsevol causa, canvien els avaluadors, això no afecta el nombre inicial d'avaluadors designats per l'ajuntament, atès que aquestes substitucions s'han d'entendre com a subrogacions en el càrrec d'avaluador, de manera que, als efectes de calcular la nota final d'ítem, es tendran en consideració les puntuacions dels avaluadors inicials i dels substituts com si es tractàs d'un mateix avaluador.
Fonaments de dret
1. La Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, modificada per la Llei 11/2017, de 20 de desembre, que va introduir diverses modificacions substancials.
2. El Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, aprovat mitjançant el Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears.
3. L'article 180.2 del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, que disposa: «Els ajuntaments respectius han de determinar el contingut de les pràctiques, d'acord amb la metodologia d'execució, supervisió i avaluació determinada mitjançant una resolució de la persona titular de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques, competent en matèria de policies locals, a través de l'Escola Balear d'Administració Pública, o si escau, a través de l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears, que ha de facilitar els instruments per valorar de manera objectiva el treball i les actituds i aptituds mostrades per les persones aspirants en el període de pràctiques».
4. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, rectificat pel Decret 22/2019, de 19 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, i modificat pel Decret 36/2019, de 20 de desembre, de la presidenta de les Illes Balears, que estableix dins l'estructura orgànica bàsica de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització, a través de la Direcció General d'Emergències i Interior, l'exercici de les competències en els àmbits materials de seguretat i policia autonòmica, i coordinació de policies locals.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Modificar el punt 5 de la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització de 23 d'octubre de 2020 per la qual es determina la metodologia d'execució, supervisió i avaluació de les pràctiques en el municipi per a les distintes categories de policia local, que queda redactat en els termes següents:
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Aquesta Resolució serà aplicable als processos selectius ja convocats, sempre que, en el moment de la publicació, els aspirants no hagin iniciat la fase de pràctiques en el municipi respectiu i el procés selectiu es regeixi pel Decret 40/2019, de 24 de maig. Així mateix, aquesta Resolució serà aplicable a la fase que resti pendent d'execució, un cop finalitzada la 41a promoció del Curs bàsic de capacitació, dels processos selectius regits pel Decret 40/2019, tot i que hagin iniciat la fase de pràctiques en virtut de la previsió de l'article 5 del Decret llei 5/2020, de 27 de març.
2. Modificar el tercer paràgraf de l'apartat 4.4 de l'annex 1 de la Resolució esmentada, que queda redactat de la manera següent:
Per obtenir la puntuació final dels ítems, s'han de sumar les notes setmanals de cada ítem i el resultat s'ha de dividir pel nombre de setmanes avaluades, operació que proporcionarà una nota final d'ítem. En el cas que hi hagi més d'un avaluador, s'ha de fer la mateixa operació per calcular la puntuació final de cada ítem de cada avaluador, i seguidament s'ha de calcular la mitjana entre les notes finals d'ítems de cada avaluador, de manera que en resulta una nota final única per a cada ítem. En aquest darrer supòsit, si el nombre de setmanes avaluades pels distints avaluadors no té el mateix nombre de setmanes o un de similar, per calcular la nota final d'ítem cal ponderar les mitjanes de cada avaluador d'acord amb el temps efectivament avaluat per cada un d'ells.
3. Modificar el vuitè paràgraf de l'apartat 3.1 de l'annex 1 de la Resolució esmentada, que queda redactat en els termes següents:
En qualsevol cas, la persona o persones responsables de l'avaluació han de poder fer una observació directa de la persona aspirant i han de dur a terme la tasca d'avaluació de manera independent. Si, per qualsevol circumstància, els responsables de l'avaluació no poden avaluar tota la fase de pràctiques, les persones que els substitueixin continuaran l'avaluació ja iniciada, sense que s'entengui incrementat el nombre d'avaluadors. En aquest supòsit, per calcular la nota final d'ítems referida en el punt 4.4 d'aquest annex, s'han de tenir en compte les valoracions de l'avaluador inicial i les dels substituts, com si es tractàs del mateix avaluador.
4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i notificar-la als ajuntaments interessats.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Administracions Públiques i Modernització en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb el que disposen els articles 8.2 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 4 de febrer de 2021
La consellera d'Administracions Públiques i Modernització
Isabel Castro Fernández