Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SA POBLA

Núm. 1051
Aprovació definitiva del Reglament d'accés a l'ús dels habitatges d'emergència social de l'Ajuntmanet de Sa Pobla

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat cap reclamació o el suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord inicialment adoptat d'aprovació del Reglament d'accés a l'ús dels habitatges d'emergència social de l'Ajuntament de sa Pobla s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears.

 El text íntegre de l'esmentat Reglament, es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

 « REGLAMENT D'ACCÉS A L'ÚS DELS HABITATGES D'EMERGÈNCIA SOCIAL DE L'AJUNTAMENT DE SA POBLA

FETS

Que l'Ajuntament de sa Pobla té competències en matèria de prestació de serveis socials comunitaris bàsics.

L'Ajuntament és propietari o gestiona diversos habitatges destinats a emergència social.

Perquè es pugui dur a terme la finalitat per a les quals l'Ajuntament és el propietari/gestor dels habitatges, des de la regidoria de Serveis Socials, assistits pels criteris de la coordinadora de la unitat de Serveis Socials de l'Ajuntament de sa Pobla, acordem enumerar el següent:

OBJECTE

Regulació de l'accés i utilització dels habitatges d'emergència social que l'Ajuntament disposa en cada moment, destinades a allotjament temporal alternatiu d'unitats familiars en risc d'exclusió social i situació de vulnerabilitat quan es justifiqui el seu caràcter d'urgència pels Serveis Socials municipals.

DEFINICIÓ I FINALITAT

Els habitatges d'emergència social es consideren un recurs social en el marc de les prestacions pròpies dels Serveis Socials, formant part del dispositiu públic municipal d'allotjament alternatiu. Constitueixen un establiment residencial de caràcter temporal, destinat a acollir famílies usuàries dels Serveis Socials, que es troben en estat de necessitat social, vulnerabilitat i/o risc d'exclusió social, facilitant la normalització de la seva convivència i el seu procés d'inserció social.

El temps de permanència a les dependències del servei d'allotjament temporal alternatiu sempre serà marcat en el contracte i el pla de feina que les persones beneficiàries hagin signat amb els Serveis Socials

Serà el departament dels Serveis Socials qui determinarà la prioritat en l'accés als habitatges, atenent criteris i requisits establerts en el present reglament.

PERSONES DESTINATÀRIES

Les persones destinatàries del servei d'allotjament temporal alternatiu són aquelles persones o famílies residents al municipi de sa Pobla que, amb un procés d'ajuda plasmat a través d'un pla de feina amb els Serveis Socials municipals puguin aconseguir un habitatge a curt o mitjan termini i que reuneixin els següents requisits:

a. Certificat empadronament

b. Residir a les Illes Balears durant els darrers 12 mesos

c. No tenir d'allotjament adequat, per causes sobrevingudes o de caràcter sociofamiliar.

d. No disposar de mitjans personals o familiars ni econòmics per accedir a un habitatge.

e. Haver signat un pla de feina i un contracte social amb els Serveis Socials municipals de manera voluntària i orientats a la normalització de la convivència familiar.

Per a l'acreditació dels requisits i la seva valoració d'allotjament alternatiu temporal, els Serveis Socials podran requerir l'aportació per part de les famílies de la documentació relativa a les seves circumstàncies personals o socioeconòmiques que sigui necessària..

CONSTITUCIÓ DE LA COMISSIÓ DEL SERVEI D'ALLOTJAMENT ALTERNATIU

A aquest efecte es constituirà una comissió composta per:

  • Batle o el regidor/a de Serveis Socials,
  • Un/a regidor/a de l'oposició.
  • Una tècnica dels Serveis Socials.
  • La coordinadora dels Serveis Socials.
  • Secretari de l'Ajuntament o funcionari en qui delegui que actuarà amb veu i sense vot.

Els membres de la Comissió cessaran en el seu càrrec per pèrdua de la condició amb la qual hagin estat nomenats o  per renúncia.

La Comissió realitzarà la proposta d'adjudicació dels habitatges i es durà a terme la formalització del corresponent contracte de cessió.

Hi haurà un registre actualitzat de famílies proposades per a l'adjudicació d'habitatge alternatiu i de beneficiàries d'aquests habitatges, amb els seus corresponents expedients.

TAXES/COPAGAMENT

Dintre el pla de feina amb els Serveis socials, les parts acordaran, si escau, la quantitat a abonar a l'Ajuntament de sa Pobla en concepte d'ús de l'habitatge i que quedarà reflectida al contracte que se signi.

La quantitat a abonar es realitzarà al compte bancari de l'Ajuntament de sa Pobla que es facilitarà a les persones beneficiàries.

PROCEDIMENT DE L'ADJUDICACIÓ

Els Serveis Socials municipals valoraran les propostes d'adjudicació existents cada cop que hi hagi una habitatge vacant, prioritzant entre les propostes presentades a les famílies amb major necessitat i que major s'adeqüin a les característiques del recurs.

L'allotjament temporal alternatiu s'atorgarà a petició del beneficiari i també d'ofici, a proposta dels Serveis Socials.

La petició del servei es formularà en una instància dirigida al batle i a la qual s'adjuntarà la documentació següent:

a. Fotocòpia del DNI, passaport o NIE.

b. Documentació que acrediti el nivell d'ingressos en el moment de formular la sol·licitud.

c. Declaració jurada de béns on s'expressarà la situació i el valor dels béns immobles, i l'entitat i el saldo als depòsits en entitats de crèdit, així com qualssevol altres béns de valor significatiu dels quals siguin titulars les persones beneficiàries.

Una vegada presentada la petició, els Serveis Socials emetran el seu informe sobre la conveniència de la prestació, els serveis complementaris i les possibilitats de participació de l'usuari en els despeses.

Atès aquest informe, i a proposta de la comissió del servei d'allotjament temporal alternatiu, el batle resoldrà sobre la prestació i sobre el preu públic que s'haurà de satisfer.

Un cop adjudicat l'habitatge, es requerirà l'acceptació expressa, per part de la família beneficiària, dels compromisos del contracte social signat als Serveis Socials.

El període inicial d'estància serà de sis mesos i com a màxim d'un any, podent-se prorrogar per períodes iguals a petició del personal tècnic dels Serveis Socials, que justifiqui la seva necessitat, de la qual cosa n'assabentarà a la Comissió.

PRESTACIONS COMPLEMENTÀRIES

L'Ajuntament de sa Pobla podrà prestar serveis complementaris de caràcter domèstic personal i d'inserció o rehabilitació segons valoració tècnica dels Serveis Socials.

DRETS DE LES PERSONES USUÀRIES

  • Dret a obtenir la prestació en condicions d'igualtat.
  • Dret a la intimitat i a la no divulgació de dades i circumstàncies personals.
  • Dret a la no discriminació per raons de sexe, raça, religió, opinió ni per cap altra circumstància personal o social.
  • Dret a ser informat pels Serveis Socials municipals, amb claredat sobre les condicions d'utilització de l'habitatge d'emergència, dels seus drets i els deures.
  • rebre assessorament i ajuda dels Serveis Socials sobre recursos que pot necessitar.

DEURES DE LES PERSONES USUÀRIES.

  • Conèixer i complir amb el reglament, les normes bàsiques de convivència i les indicacions del personal facultatiu.
  • Abonar el preu del servei acordat durant el pla de feina amb els Serveis Socials.
  • Destinar l'habitatge d'emergència social a domicili habitual i permanent dels membres de la unitat familiar que constin en contracte de cessió, evitant l'allotjament de persones alienes sense coneixement i autorització prèvia dels Serveis Socials.
  • Mantenir l'habitatge en bon estat de conservació i higiene, tenint cura dels seus elements interiors i exteriors, evitant la realització d'obres o reformes sense autorització municipal o del propietari de l'immoble en cas que sigui una cessió feta a través de l'IBAVI.
  • Assumir la despesa de llum, aigua i gas relacionats amb l'habitatge en els termes establerts en el contracte de cessió, així com en el seu cas, les quotes de despeses de la comunitat.
  • Acceptar la visita en la habitatge per part del personal tècnic dels Serveis Socials tant per al seguiment de la situació sociofamiliar, com per a la comprovació de l'estat i conservació de l'immoble.
  • Comunicar immediatament als Serveis Socials qualsevol variació que pugui experimentar la seva situació sociofamiliar o econòmica.
  • Respondre directament, pels mals i desperfectes que puguin ocasionar-se a les persones o coses i que siguin derivats del mal ús de l'immoble i dels subministraments¡ a l'habitatge.
  • Respecte a les ciències cíviques, polítiques i religioses de quantes persones se troben allotjades.

FALTES

Són faltes lleus:

a. La desconsideració cap al personal del servei.

b. La desobediència a les indicacions del personal del servei.

Són faltes greus:

a. Ocultar o falsejar informació respecte a les condicions econòmiques i a la dels seus parents directes.

b. No adaptació del servei, així com el mal ús de les infraestructures que hi són destinades.

c. Que la persona usuària del servei manifesti estat d'embriaguesa o presenti notables símptomes d'haver consumit substàncies nocives per a la salut com alcohol o drogues.

SANCIONS

Les faltes lleus seran sancionades amb un advertiment per escrit.

Les faltes greus seran sancionades amb la finalització del servei.

Sense perjudici de les sancions, quan hi hagués hagut una ocultació o falsejament de les dades econòmiques que haguessin donat lloc a l'atorgament d'una bonificació, aquesta bonificació es podrà revisar conformement amb les dades econòmiques reals.

La reiteració de les faltes lleus podrà donar lloc a la finalització del servei quan es faci impossible la seva prestació.

FINALITZACIÓ DEL SERVEI.

El servei finalitzarà:

a. Per expiració del termini màxim de durada.

b. Per renúncia expressa de les persones usuàries.

c. Per defunció de les persones usuàries.

d. Per sanció disciplinària.

e. Per modificació substancial dels requisits que hi determinaren l'accés, a criteri dels Serveis Socials.

f. Per incompliment dels compromisos adquirits en el Pla d'Inserció Social.

Rescindit el contracte de cessió, les persones beneficiàries disposaran de quinze dies naturals per abandonar la habitatge, havent de formalitzar la devolució de les claus a l'entitat titular i respondre sobre l'estat de la habitatge.

De no produir-se el desallotjament, es promourà d'immediatament el procediment judicial de desnonament. » 

Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Palma, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

Sa Pobla, 2 de febrer de 2021

El batle

Llorenç Gelabert i Crespí