Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE BUNYOLA
Núm. 1031
Acord del Ple de l'Ajuntament de Bunyola per la qual es resolen les al·legacions i s'aprova definitivament l’Ordenança municipal sobre la recollida, transport i tractament dels residus municipals i gestió de la deixalleria de l’Ajuntament de Bunyola
El Ple d'aquest Ajuntament, en sessió extraordinària celebrada el dia 29 de gener de 2021, va acordar l'aprovació definitiva, amb resolució expressa de les al·legacions presentades, de l'Ordenança municipal sobre la recollida, transport i tractament dels residus municipals i gestió de la deixalleria de l'Ajuntament de Bunyola. es publica aquest per al seu general coneixement i en compliment dels articles 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
«ACORD
PRIMER. Desestimar les següents al·legacions presentades per
Registre d'Entrada |
CIF |
Al·legació |
En termini? |
2020-E-RE-1273 |
42961115J |
Modificació en la recollida amb augment del volum de poda. Així com poder portar tota la que es desitgi als punts de recollida. |
Sí |
Pels motius expressats en l'Informe de data 21 de gener de 2021 del qual es remetrà còpia als interessats juntament amb la notificació del present Acordo.
SEGON. Modificar l'ordenança aprovada inicialment en la sessió ordinària de dia 13 de novembre de 2020, en els termes indicats a la memòria justificativa de canvis de la Regidoria de Medi Ambient, de data 23 de gener de 2021.
TERCER. Aprovar definitivament Ordenança Reguladora que regula Regulació, en l'àmbit de les competències de l'Ajuntament de Bunyola, de la recollida, transport i tractament de residus sòlids municipals i gestió dels parcs verds de Bunyola, una vegada resoltes les reclamacions presentades i incorporades a aquesta les modificacions derivades de les al·legacions estimades, en els termes en què figura en l'expedient (CVS: 4K6H9FM2MT7YLMSAZPZD7MZM6).
QUART. Notificar el present Acordo als interessats que haguessin presentat al·legacions durant la informació pública, amb indicació dels recursos pertinents.
CINQUÈ. Publicar el present Acordo, juntament amb el text íntegre de Ordenança Reguladora, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, no produint l'Ordenança efectes jurídics mentre que no hagin transcorregut quinze dies comptats des de l'endemà al de la publicació. Així mateix, es publicarà en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament.
Així mateix, estarà a la disposició dels interessats a la seu electrònica d'aquest Ajuntament [ http://bunyola.sedelectronica.es].
SISÈ. Facultar al Sr. Batle-President, per subscriure i signar tota classe de documents i en general per tot el relacionat amb aquest assumpte.»
Ordenança municipal sobre la recollida, transport i tractament dels residus municipals i gestió de la deixalleria de l'Ajuntament de Bunyola
ÍNDEX
Preàmbul / Exposició de motius
TÍTOL I, DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Objecte
Article 2. Àmbit d'aplicació
Article 3. Definicions
Títol II, GESTIÓ DE LA DEIXALLERIA
CAPÍTOL I. GENERALITATS DE LA DEIXALLERIA
Article 4. Objecte i àmbit
Article 5. Objectius
Article 6. Competències municipals
CAPÍTOL II. ÚS I GESTIÓ
Article 7. Usuaris/-àries
Article 8. Drets i deures dels usuaris/-àries:
Article 9. Residus admesos
Article 10. Residus no admesos
Article 11. Limitacions d'accés (pes màxim, horaris)
Article 12. Extracció i manipulació de materials per a la reutilització
Article 13. Altres consideracions cap als usuaris/-àries
Article 14. Sistema de vigilància i acompanyament
Article 15. Operacions de transport dels residus
Article 16. Preparació per a la reutilització
TÍTOL III, RECOLLIDA DE RESIDUS
CAPÍTOL III. RESIDUS MUNICIPALS
Article 17. Generalitats de la gestió dels residus municipals
Article 18. Drets i deures dels usuaris/-àries
Article 19. Recollida de residus porta a porta
Article 20. Servei de recollida del mercat
TÍTOL IV, PLÀSTICS, ENVASOS I PRODUCTES D'UN SOL ÚS
CAPÍTOL IV: PRODUCTES D'UN SOL ÚS
Article 21. Bosses de plàstic reutilitzables (sense consideració de lleugeres o molt lleugeres)
Article 22. Bosses de plàstic lleugeres i molt lleugeres
Article 23. Alternatives a les bosses de plàstic
Article 24. Coberts alimentaris d'un sol ús.
Article 25. Restriccions de productes alimentaris en monodosis i estris d'un sol ús en hotels, restaurants, cafeteries i altres pertanyents al mateix sector
Article 26. Alternatives als envasos monodosis
Article 27. Canyetes per a begudes, bastonets per a les orelles i caramels amb bastonet
Article 28. Càpsules d'un sol ús per a cafeteres
Article 29. Tovalloletes humides
Article 30. Microplàstics i nano plàstics
Article 31. Cartutxos i tòners d'impressora i fotocopiadora
Article 32. Encenedors
Article 33. Maquinetes d'afaitar
Article 34. Comerç electrònic
Capítol V: Prevenció d'envasos d'un sol ús
Article 35. Prevenció general d'envasos d'un sol ús
Article 36. Begudes en envasos d'un sol ús a edificis públics
Article 37. Esdeveniments públics
Article 38. Hotels, restaurants, cafeteries i similars
Article 39. Envasos col·lectius secundaris
Títol V, Malbaratament alimentari i compostatge
Article 40. Malbaratament alimentari
Article 41. Compostatge domèstic i comunitari
Títol VII, Inspecció, infraccions i sancions
Article 42. Inspecció i control
Article 43. Infraccions
Article 44. Potestat sancionadora
Article 45. Quantificació de les sancions
Article 46. Graduació de les sancions
Annexos
Preàmbul / Exposició de motius
Els residus generats per la ciutadania, activitats econòmiques, institucions i actes festius al terme municipal de Bunyola, i que són assimilables a la categoria “Residu municipal”, són objecte de regulació normativa a diferents nivells: tant en l'àmbit europeu com en l'àmbit autonòmic i local. Per aquest motiu, amb la present ordenança, l'Ajuntament pretén disposar d'una eina per a la correcta regulació de la gestió dels residus, basada en criteris de sostenibilitat i amb l'objectiu general de maximitzar el reciclatge de residus, minimitzar la seva generació i, per descomptat, disposar d'un entorn urbà net i saludable. Al mateix temps, s'assoleixen els objectius del compliment de reciclatge i prevenció que exigeixen les directives comunitàries i la legislació autonòmica vigent en matèria, com les que s'exposen a continuació:
La Directiva 2008/98/CE del Parlament Europeu i el Consell, de 19 de novembre, anomenada Directiva marc de residus, incorpora les polítiques de prevenció i les obligacions de reciclatge, i estableix una jerarquia nova en matèria de gestió de residus inserint els principis del Sisè Programa Comunitari en Matèria de Medi Ambient.
La Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, transposa a l'Estat espanyol com a norma bàsica la Directiva marc de residus i deroga la llei anterior de 1998. La Llei 22/2011 estableix els instruments de la política en matèria de residus, com són els plans i programes de prevenció i de gestió de residus, el seu contingut i l'obligatorietat d'aprovació i actualització periòdica per a les comunitats autònomes.
La Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears pretén ser una llei per a la gestió sostenible de residus, així com una eina jurídica per fer un gir cap al nou paradigma europeu, i mundial, de l'economia circular. La generació de residus ha de disminuir, i els que es generin han de deixar de ser un residu per ser un recurs.
Aquesta llei ha optat per completar la legislació bàsica estatal i per millorar el nivell de protecció mediambiental. Per tant, es tracta d'una norma de desplegament d'especial qualitat, avançada i en línia amb la Directiva europea marc de residus (UE) 2018/851 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, que modifica la Directiva 2008/98/CE, atès que pretén millorar la legislació bàsica estatal en matèria de gestió de residus per preservar de la millor manera possible el medi ambient i contribuir de manera eficaç a la implantació d'un nou model de desenvolupament i creixement que permeti optimitzar l'ús de recursos, les matèries i els productes disponibles.
Les regulacions de la Llei 8/2019, d'ara endavant Llei de residus, són pioneres en l'àmbit dels residus. Per exemple determinades restriccions i regulacions en la venda i ús de productes, envasos i utensilis d'un sol ús, en el sector HORECA i comercial. Fins i tot han servit d'exemple i s'han avançat a algunes normes posteriors, com per exemple la nova Directiva (UE) 2019/904 del Parlament Europeu i el Consell, de 5 de juny, relativa a la reducció de l'impacte de determinats productes de plàstic en el medi ambient. De fet, la prohibició de l'entrada al mercat de productes d'un sol ús fets de plàstic, els bastonets per a les orelles, els coberts o les canyetes per a begudes, que recull la Directiva, són regulacions molt similars a les de la Llei balear.
La Llei de residus cerca tres objectius principals:
L'esperit d'aquesta ordenança és, per tant, ser una eina per garantir el compliment dels anteriors objectius i de l'article 45 de la Constitució Espanyola el qual estableix, com a principi rector de la política social i econòmica, el dret de tots a gaudir d'un medi ambient adequat per al desenvolupament de la persona, així com el deure dels poders públics, entre ells el municipi, de conservar-lo.
Per això, recull les mesures de la Llei de residus i de la normativa europea i estatal, ja que són les que marquen el camí per reduir la generació de residus i, en conseqüència, salvaguardar el medi ambient, l'economia i la vida als mateixos per aconseguir, entre tots, un municipi més habitable, més sostenible i, en definitiva, més humà.
TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Objecte
La present Ordenança té per objecte la regulació, en l'àmbit de les competències de l'Ajuntament de Bunyola, de totes aquelles noves mesures, conductes i activitats dirigides a la prevenció de residus i a la recollida selectiva establertes a la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats per tal de mitigar els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient:
Article 2. Àmbit d'aplicació
En el terme municipal de Bunyola, totes les persones físiques i jurídiques estan obligades a complir les prescripcions contingudes en la present Ordenança, així com les disposicions que en el seu desenvolupament dicti l'Ajuntament i la resta de normativa aplicable pel que fa a la prevenció i gestió de residus en el municipi de Bunyola.
És competència reservada a l'Ajuntament la prestació del servei de recollida de residus municipals i la gestió de la Deixalleria, gestionat a través de qualsevol de les formes previstes en la normativa de règim local.
Article 3. Definicions
A efectes de la present ordenança o per evitar confusions a l'hora de complir amb els seus preceptes, s'entendrà per:
Per a la resta de definicions, s'atendrà el que disposa la legislació comunitària, estatal i autonòmica en matèria de residus.
TÍTOL II GESTIÓ DE LA DEIXALLERIA
CAPÍTOL I. GENERALITATS DE LA DEIXALLERIA
Article 4. Objecte i àmbit
Aquesta ordenança pretén regular el bon ús per part de la ciutadania de la instal·lació municipal definida en el present document com a Deixalleria. Al municipi de Bunyola n'hi tenim dues: una al camí de Son Serra (a prop del nucli històric de Bunyola) i l'altra a l'avinguda Roses (nucli de Palmanyola).
Article 5. Objectius
Els objectius de la present ordenança, són:
Definir els aspectes generals relacionats amb l'ús de la Deixalleria i fomentar la seva utilització i bon funcionament
Fomentar la reducció, reutilització i el reciclatge del màxim percentatge possible, dels residus domèstics
Assolir el màxim nivell de qualitat en les fraccions dipositades, reduint al mínim la presència de materials impropis
Prevenir els abocaments incontrolats en zones rurals
Millorar la gestió dels residus urbans, en compliment i en adaptació al que s'estableix en la Llei de Residus i Sòls Contaminats, publicada al BOIB núm.23, de 21 de febrer de 2019.
Article 6. Competències municipals
Responsabilitzar-se de l'adequació de la instal·lació i de la gestió dels residus que s'hi dipositen, aportant els recursos materials i humans necessaris a tal efecte.
Complir i fer complir les condicions mínimes de funcionament, de seguretat i de prevenció a la Deixalleria.
Realitzar la gestió dels residus d'acord amb la normativa específica aplicable, tenint en compte els sistemes i tractament previstos corresponents als plans directors sectorials i normativa vigent en matèria de residus, com la Llei de residus i sòls contaminats.
Els residus recollits són propietat de l'Ajuntament. Els objectes de valor que es puguin trobar han de ser dipositats a l'Ajuntament.
CAPÍTOL II. ÚS I GESTIÓ
Article 7. Usuaris/-àries
La Deixalleria és una instal·lació dissenyada especialment per a la recollida de residus municipals, tot i que, en determinades condicions, s'acceptaran residus provinents d'activitats econòmiques.
En aquest sentit, es consideraran les següents tipologies d'usuaris/-àries:
Article 8. Drets i deures dels usuaris/-àries:
Tots els usuaris autoritzats tenen el dret d'utilitzar els serveis municipals de recollida de residus en els termes que estableix la present ordenança.
Per accedir a la Deixalleria és necessària una targeta d'accés unipersonal que es podrà adquirir a les oficines municipals.
Els usuaris/-àries estaran obligats a dipositar ells mateixos els seus residus als contenidors de la fracció corresponent facilitats a la Deixalleria.
Ho faran de la següent manera:
Tant particulars com comerços: a les dependències de la Deixalleria, durant l'horari establert, sota la supervisió de l'operari i sols els residus assimilables a domèstics. En cap cas els usuaris/-àries podran entrar dins els contenidors de voluminosos per a dipositar-hi residus. En qualsevol cas, a l'hora de portar la fracció de rebuig a la Deixalleria, els usuaris/-àries hauran de dur la bossa reglamentària de l'Ajuntament per a dipositar aquesta fracció.
L'activitat professional haurà de contractar un gestor de residus autoritzat o dur directament les restes de poda, voluminosos o residus perillosos a les plantes de tractament corresponent.
Tots els usuaris autoritzats tenen el dret d'exigir que els seus residus siguin correctament tractats per tal que es garanteixi el màxim reciclatge i el mínim impacte ambiental.
Tots els usuaris autoritzats tenen el dret de ser informats respecte a les dades de la producció de residus i l'impacte que generen sobre el medi ambient.
Tots els usuaris autoritzats tenen el dret de rebre respostes fonamentades a les seves peticions.
Tots els usuaris del servei de recollida de residus de la Deixalleria de Bunyola han de prendre consciència i col·laborar en el manteniment i conservació del medi ambient tot procurant adoptar una conducta que tendeixi a evitar i prevenir la generació de residus.
Tota la ciutadania de Bunyola ha d'assolir el compromís perquè els objectius que es proposen en aquesta ordenança s'assoleixin. No obstant això, és probable que es puguin donar comportaments mancats de civisme que podran ser denunciats i sancionats per part de l'equip municipal a càrrec del servei, policia local o d'altres.
L'Ajuntament té l'obligació d'atendre les queixes, reclamacions, denúncies i suggeriments dels usuaris, exercint les accions que en cada cas corresponguin.
Tots els ciutadans i ciutadanes estan obligats al compliment de la present ordenança i de les disposicions complementàries que en matèria de gestió de residus municipals dicti en qualsevol moment l'Ajuntament en exercici de les seves facultats.
L'Autoritat municipal podrà exigir en tot moment el compliment immediat de la present ordenança, obligant al causant d'un incompliment a corregir-lo; al causant d'un deteriorament a la reparació de l'afecció causada, sense perjudici de la imposició de la sanció que correspongui, d'acord amb el que s'estableix a la present ordenança.
Article 9. Residus admesos
El llistat de residus acceptats pot sofrir variacions en funció de les possibilitats de gestió de l'Ajuntament. En aquest sentit, cal que l'usuari/-ària presti atenció a les indicacions que es facin a través del personal o altres canals d'informació habituals com cartells, bans, e-mails...
Residus perillosos: productes de neteja tòxics, dissolvents químics, pintures, coles i adhesius, vernissos, productes tractadors de la fusta, materials bruts de productes químics, restes de fitosanitaris i altres productes químics obsolets o caducats, així com tots els envasos contaminats que els hagin contingut. Cal presentar-los tapats i sense que tinguin possibilitats d'escampar-se fora dels recipients destinats a acollir-los.
Residus de recollida domiciliària.
- Paper i cartó: revistes i diaris, plats i tassons de paper, paper d'embalatge, capses de cartó
- Vidre: botelles i pots de vidre (sense tap)
- Envasos: brics de llet, de suc...; botelles i pots de plàstic, bosses de plàstic i film, palanganes de porexpan o plàstic, llaunes de begudes o d'aliments, palanganes o paper d'alumini, aerosols, taps de metall o de plàstic
- Rebuig (bossa reglamentària): pols d'agranar, cendres, llosques, fulls d'afaitar, bastonets de les orelles, raspalls de dents, papers tacats amb pintura, miralls, tovalloles sanitàries, compreses, restes de tassons o plats de ceràmica. Els bolquers i els excrements d'animals domèstics es podran depositar en bossa diferent de la reglamentària (preferiblement blanca).
- Matèria orgànica: restes de fruita, verdura, carn o peix; restes de forn o pastisseria; restes de menjar cuinat; closques d'ou, fruita seca o marisc; borres de cafè o bosses d'infusió, restes de poda (molt poca quantitat), paper de cuina o torcaboques.
Tots els residus dipositats a la Deixalleria seran triats en fraccions, evitant especialment que el rebuig es converteixi en residus no triats.
Residus d'aparells elèctrics i electrònics de totes les gammes: s'han de dipositar amb cura dins el contenidor de manera que no s'espenyin. La segregació de les fraccions es determinarà en funció de les necessitats del gestor autoritzat. S'inclouen els residus informàtics.
Fluorescents i altres il·luminaries: es dipositaran de manera que no es trenquin.
Restes de poda: els usuaris/-àries particulars podran dipositar fins a un màxim de tres bosses de 60 litres a la setmana de poda a la Deixalleria.
Roba: ha de ser roba neta i en bon estat, s'ha de dur en bosses i deixar dins el contenidor corresponent. El dipòsit de la roba estarà supeditat a la revisió per part dels responsables de la Deixalleria per valorar el seu estat. En cas que es consideri que la roba dipositada no es troba en bon estat, s'haurà de tractar com a rebuig i s'haurà de dipositar amb la bossa reglamentària.
Residus voluminosos: mobles i altres residus sense contenidor específic i de grans dimensions, s'han de dipositar dins la caixa corresponent. No es poden dipositar més de tres mobles per usuari i setmana.
Olis minerals i vegetals: en el seu respectiu contenidor, es procurarà que no es vessi, i que no es mesclin els diferents tipus d'oli.
Amiant: està prohibit trossejar-lo. En el cas que es trobi la saca corresponent dins la Deixalleria, s'ha de dipositar dins aquesta i complint amb les mesures de seguretat establertes.
Piles alcalines i de botó: s'han de dipositar per separat al contenidor habilitat pel sistema de gestió corresponent.
Residus de construcció i demolició: es dipositaran dins sacs petits al contenidor corresponent. El màxim establert per l'Ajuntament serà un sac de 30 litres per setmana.
Pneumàtics fora d'ús - com a màxim 4 pneumàtics.
Restes de palmera i/o iuca, únicament a la Deixalleria de Palmanyola (tronc i fulles ben trossejades, el tronc en forma de falca)
L'Ajuntament podrà acceptar altres tipus de residus o bé prescindir d'algun d'ells, en funció de les necessitats i de les evolucions de les diferents normatives relatives als residus. Les limitacions de quantitats de residus que es podran aportar a la deixalleria s'especificaran al Reglament que es trobi en vigor.
Article 10. Residus no admesos
Restes de medicaments i residus sanitaris procedents de clíniques, hospitals, farmàcies o veterinaris. Restes d'animals morts, residus ramaders i agrícoles i excrements d'animals.
Residus d'activitats mineres o extractives.
Residus radioactius.
Residus explosius.
Qualsevol tipus de vehicle matriculat.
Residus industrials i aquells procedents de generadors no autoritzats.
Qualsevol altre residu que es pot considerar perillós i/o inadequat pel seu emmagatzematge a la Deixalleria.
Restes de palmera i/o iuca a la Deixalleria del camí de son Serra.
En general els residus s'han de presentar en les quantitats que es produeixen habitualment en un habitatge. Si s'han emmagatzemat residus durant un temps o bé es vol aportar una gran quantitat de material per renovació de mobiliari o mudança, és obligatori contractar els serveis d'un gestor de residus.
Els usuaris/-àries professionals no podran aportar restes de poda ni residus de construcció i demolició a la Deixalleria.
Article 11. Limitacions d'accés (pes màxim, horaris)
L'accés a la Deixalleria estarà limitat als vehicles, turismes i furgonetes amb un màxim de pes autoritzat de 3.500 kg. D'aquesta limitació queden exclosos els camions de transport dels contenidors i altres vehicles autoritzats per l'Ajuntament.
Els horaris de la Deixalleria seran variables en funció de l'època de l'any i l'evolució de l'afluència de visitants. Els horaris podran ser modificats amb previ avís per part de l'Ajuntament, mitjançant un ban, correu electrònic o cartells exposats a la Deixalleria.
Article 12. Extracció i manipulació de materials per a la reutilització
En cap cas els particulars ni els usuaris/-àries professionals podran extreure residus de la Deixalleria sense prèvia autorització de l'Ajuntament.
No està permès manipular, desballestar o transformar residus a la Deixalleria.
Els objectes que aportin les persones usuàries de la Deixalleria i que siguin susceptibles per a la reutilització, s'entregaran directament al personal operari de la Deixalleria, el qual confirmarà que estan en bon estat per donar-li un segon ús. En cas afirmatiu, se separaran per tal de poder ser destinats a la reutilització.
Article 13. Altres consideracions cap als usuaris/-àries
La visita a la Deixalleria es farà amb cura i sota la responsabilitat dels usuaris/-àries, quedant totalment alliberats l'Ajuntament de Bunyola i l'empresa concessionària de qualsevol responsabilitat derivada d'una manipulació indeguda dels residus en ser traslladats i abocats pels usuaris/-àries, d'una maniobra improcedent del conductor del vehicle.
Està totalment prohibit fumar dins la Deixalleria.
S'han de respectar les mesures de seguretat i distància social decretades per la Covid-19 i qualsevol altre episodi sanitari d'excepció. Així, en disposició del que s'estableix la normativa vigent per a tal efecte, l'entrada a les instal·lacions es farà sempre amb mascareta, respectant la distància de seguretat en l'horari i seguint les disposicions que els responsables del parc considerin més oportunes.
Article 14. Sistema de vigilància i acompanyament
La Deixalleria compta amb personal (municipal o de l'empresa concessionària) que s'encarregarà de realitzar les següents tasques:
Article 15. Operacions de transport dels residus
El transport dels residus serà realitzat per gestors autoritzats.
El personal de la Deixalleria haurà de planificar i coordinar els terminis pel buidatge de contenidors i operacions de retirada dels residus recollits, per tal de mantenir les instal·lacions i equipaments en totes les condicions aptes pel seu bon funcionament.
Les empreses gestores hauran de respondre amb prestesa i segons les clàusules que marquin els seus contractes, per tal de no mantenir els contenidors saturats. Les empreses transportistes hauran de lliurar els albarans al vigilant de la Deixalleria i enviar, mensualment, per correu electrònic a l'Ajuntament, en format compatible i modificable, un informe amb els transports fets, a on constarà:
El transport dels residus es realitzarà, en tots els casos, complint les mesures de prevenció de riscos i accidents que hi escaigui i la normativa específica que pertoqui sobre transport de residus, sense posar en perill la salut humana ni perjudicar el medi ambient en general. No se sobrepassaran les capacitats màximes dels contenidors, ni els terminis màxims d'emmagatzematge legalment establerts, especialment en el cas dels residus perillosos.
Article 16. Preparació per a la reutilització
1. A la Deixalleria es recolliran i emmagatzemaran productes usats i residus que posteriorment seran reutilitzats o es prepararan per a la seva reutilització. Aquests residus poden ser aparells elèctrics i electrònics, mobles, tèxtils o altres, sempre que així es faci constar.
2. Es preveu la recollida de material que pugui considerar-se de valor històric o cultural per posteriorment lliurar-lo a les entitats corresponents per a la seva conservació.
TÍTOL III, RECOLLIDA DE RESIDUS
CAPÍTOL III. RESIDUS MUNICIPALS
Article 17. Generalitats de la gestió dels residus municipals
Al terme municipal de Bunyola la gestió dels residus domèstics es fa mitjançant un servei de recollida Porta a Porta. Els usuaris/-àries tenen l'obligació d'utilitzar aquest servei com a mètode principal de recollida de residus i hauran d'assumir una taxa establerta per a tal efecte. Aquesta taxa es veurà reduïda en els nuclis a on no hi hagi recollida porta a porta fent sol·licitud a les oficines de l'Ajuntament de Bunyola.
Article 18. Drets i deures dels usuaris/-àries
La gestió dels residus municipals al terme municipal de Bunyola inclou l'obligació de seleccionar les diferents fraccions en origen per part dels usuaris del servei.
L'Ajuntament adquireix la propietat i responsabilitat de la gestió dels residus un cop aquests han estat lliurats correctament per a la seva recollida.
Els usuaris del servei de recollida municipal rebran un servei de recollida de tipus porta a porta per a les fraccions FORM, vidre, rebuig, envasos i paper/cartó, essent obligatori extreure els residus al carrer, davant l'habitatge o l'establiment de forma ordenada i respectant els horaris i la freqüència establerta al calendari.
Els usuaris/-àries que no puguin adaptar-se a l'horari i calendari del servei porta a porta podran fer ús del servei de la Deixalleria, que disposarà de contenidors de totes les fraccions, sempre amb l'obligació de respectar el seu horari d'obertura i normes d'ús.
Es presta un servei de recollida domiciliària de voluminosos. Aquest funcionarà de forma concertada tots els dimecres de la setmana.
S'articularà un servei de recollida de residus específic per al mercat dels dissabtes. Aquests usuaris també tindran l'obligació de participar en el sistema de reciclatge tal com s'estableix en aquesta ordenança.
S'articularà un servei de recollida de residus específic per als actes festius. Els usuaris d'actes festius també tindran l'obligació de participar en el sistema de reciclatge tal com s'estableix en aquesta ordenança.
L'Ajuntament de Bunyola disposa d'un/a informador/a ambiental que garantirà el bon funcionament dels serveis de recollida.
L'Ajuntament de Bunyola, per mitjà del concessionari del servei de recollida serà l'encarregat de realitzar el transport i si convé la selecció de les diferents fraccions dels residus recollits. Aquests es transportaran fins a les plantes de selecció, transferència o deixalleria municipal.
Resten exclosos del servei de gestió de residus municipals tots els altres residus que no tinguin la consideració de residus municipals.
Article 19. Recollida de residus porta a porta
S'ha de respectar la separació i dipositar els residus a davant l'habitatge o negoci, segons es disposa a continuació, per tal d'aconseguir una recollida selectiva de qualitat:
Article 20. Servei de recollida del mercat
El servei municipal de recollida farà les operacions de recollida de residus que es generin en les diferents parades del mercat dels dissabtes tant a la plaça de Bunyola com a la de Palmanyola, sempre que aquests residus siguin assimilables a domèstics.
Els titulars de les paradetes tenen l'obligació de lliurar els residus en les condicions adequades de separació de materials i utilitzar el sistema de recollida establert per l'Ajuntament.
TÍTOL IV, PLÀSTICS, ENVASOS I PRODUCTES D'UN SOL ÚS
La llei 8/2019 de residus i sòls contaminants de les Illes Balears estableix tot un seguit de mesures pel que respecta a la reducció d'envasos i productes d'un sol ús. La seva implantació començarà a partir del 20 de març de 2021.
CAPÍTOL IV PRODUCTES D'UN SOL ÚS
Article 21. Bosses de plàstic reutilitzables (sense consideració de lleugeres o molt lleugeres)
A partir del 20 de març de 2021 aquest tipus de bosses de plàstic amb un gruix superior a 50 micres distribuïdes als establiments, han de tenir un preu, el qual el fixarà el mateix comerç o s'aplicarà l'establert al Reial Decret 293/2018, de 18 de maig, sobre reducció del consum de bosses de plàstic.
Aquestes bosses han d'estar constituïdes amb un 50% de plàstic reciclat i no frangible i amb un 70% a partir de l'any 2024. S'ha de prioritzar la distribució i ús de bosses constituïdes per polímers naturals i menys agressius per al medi ambient.
Article 22. Bosses de plàstic lleugeres i molt lleugeres
Queda prohibida la distribució de bosses de plàstic lleugeres (aquelles amb un gruix inferior a 50 micres) a partir del 20 de març de 2021.
Des del 20 de març de 2021 només està permesa la distribució de bosses de plàstic molt lleugeres en cas que compleixin dos requisits: que siguin compostables i que es destinin a usos alimentaris per prevenir el malbaratament o per higiene o seguretat alimentària.
Article 23. Alternatives a les bosses de plàstic
Els comerços han d'oferir als seus clients bosses reutilitzables fabricades amb materials tèxtils o combinats, ja que aquestes proporcionen un nombre d'usos més elevat.
En el supòsit que els clients no portin bossa reutilitzable, se'ls ha de donar la possibilitat d'adquirir bosses fabricades amb paper o cartó.
S'han de posar a disposició dels clients les capses de cartó o d'altres materials que s'hi hagin emprat per al transport i emmagatzematge de les mercaderies posades a la venda.
Està permès dur bosses o recipients reutilitzables per a l'emmagatzematge i transport de productes frescos adquirits als establiments corresponents.
Article 24. Coberts alimentaris d'un sol ús.
No està permesa la venda, distribució i ús de plats, coberts, tassons, tasses i safates alimentàries d'un sol ús fets de plàstic a partir del 20 de març de 2021.
Es permetrà la venda, distribució i ús dels productes mencionats a l'apartat anterior sempre que aquests estiguin fabricats de plàstic compostable o es considerin envasos d'acord amb la Directiva 94/62/CE d'envasos i residus d'envasos.
Els plats i coberts compostables que recull aquest article hauran de ser dipositats a la fracció orgànica dels residus domiciliaris.
Article 25. Restriccions de productes alimentaris en monodosis i estris d'un sol ús en hotels, restaurants, cafeteries i altres pertanyents al mateix sector
Els olis d'oliva i els productes de benvinguda i aliments i begudes del servei de minibar dels hotels no són considerats monodosis. Els principals aliments en format monodosis que es regulen en aquest sector es troben a l'Annex d'aquesta ordenança.
Només es podran utilitzar estris que siguin reutilitzables per al consum d'aliments i begudes dins del mateix establiment de restauració.
Es permet l'ús d'estovalles i torcaboques d'un sol ús de paper i cel·lulosa per al consum d'aliments i begudes dins del mateix local.
Per al menjar per endur, s'hauran de respectar les següents particularitats, tenint en compte la Directiva 2019/904 de plàstics d'un sol ús i la nova llei estatal de residus que la transposa, a partir del 20 de març de 2021:
Article 26. Alternatives als envasos monodosis
A l'interior dels restaurants, hotels i cafeteries d'aquest municipi es poden instal·lar dispensadors per a salses i condiments per al consum d'aliments i begudes, per tal d'eliminar l'ús d'aquests envasos.
També es pot optar per oferir als clients una quantitat determinada d'aquests aliments directament al plat o a la taula o aparador d'aliments en el cas dels serveis de bufet.
Article 27. Canyetes per a begudes, bastonets per a les orelles i caramels amb bastonet
Queda prohibida la distribució, comercialització i ús de canyetes per a begudes, bastonets per a les orelles i caramels amb bastonets fets de plàstic a partir del 20 de març de 2021.
Només estarà permesa la distribució, comercialització i ús d'aquests productes comestibles o bé fets de material compostable i hauran de ser dipositats a la fracció orgànica dels residus domiciliaris.
Com a alternativa als productes compostables mencionats anteriorment es poden distribuir i comercialitzar canyetes per a begudes i caramels amb bastonet reutilitzables, o només oferir-los sota petició dels clients.
Article 28. Càpsules d'un sol ús per a cafeteres
A partir del 20 de març de 2021, només es permet la venda de càpsules d'un sol ús de cafè, infusions, brous, etc. fabricades amb material compostable o fàcilment reciclable.
Els fabricants, importadors o distribuïdors que optin pel reciclatge de càpsules hauran d'organitzar un sistema individual o col·lectiu que garanteixi i acrediti davant el Govern de les Illes Balears el seu correcte reciclatge i el compliment dels objectius de la Llei 8/2019 de residus i sòls contaminats.
Article 29. Tovalloletes humides
Està totalment prohibit llençar qualsevol tipus de tovalloletes humides de manera que afectin la xarxa de clavegueram.
Els establiments que tinguin tovalloletes humides a la venda hauran d'incorporar informació clara i suficient sobre la dificultat que presenta la seva gestió i els efectes que tenen en cas del seu abandonament al medi o a la xarxa de clavegueram. Aquesta informació ha de ser visible i comprensible per als clients de l'establiment que desitgin adquirir tovalloletes humides.
Els preceptes anteriors d'aquest article s'han de complir des del 20 de març de 2021.
Article 30. Microplàstics i nano plàstics
No està permesa la distribució i venda de productes que continguin microplàstics i nano plàstics de manera intencionada a partir del 20 de març de 2021.
Article 31. Cartutxos i tòners d'impressora i fotocopiadora
Queda prohibida la venda i distribució de cartutxos i tòners de tinta per a impressores i fotocopiadores que no siguin reutilitzables o recarregables a partir del 20 de març de 2021.
Article 32. Encenedors
A partir del 20 de març de 2021, només es podran vendre i distribuir als establiments del municipi, encenedors que tinguin un ús garantit de 3.000 enceses efectives o més. Els encenedors posats a la venda hauran de complir amb els requeriments de les normes EN 13869 i ISO 9994.
Article 33. Maquinetes d'afaitar
A partir del 20 de març de 2025 només estarà permesa la venda de maquinetes d'afaitar recarregables fabricades amb materials reciclables.
Com a excepció estarà permesa la venda de maquinetes d'afaitar no recarregables sempre que estiguin fabricades per a ús sociosanitari.
Article 34. Comerç electrònic
Totes les prohibicions i regulacions establertes als articles anteriors també són d'aplicació a les vendes per mitjans electrònics i per canals digitals (internet, telèfon, etc.).
CAPÍTOL V PREVENCIÓ D'ENVASOS D'UN SOL ÚS
Article 35. Prevenció general d'envasos d'un sol ús
La ciutadania del municipi haurà de reduir la utilització i distribució d'envasos d'un sol ús, procurant consumir begudes en envasos que siguin reutilitzables i no es converteixin en residu una vegada consumit el seu contingut.
Article 36. Begudes en envasos d'un sol ús a edificis públics
Queda prohibida la distribució de tota classe de begudes en envasos d'un sol ús a les instal·lacions on s'ubiquin activitats o serveis desenvolupats per les administracions i ens públics, així com les concessions o restaurants i cafeteries de titularitat pública a partir del 20 de març de 2021.
En aquestes instal·lacions hi haurà lliure accés a aigua mitjançant fonts o envasos reutilitzables. Es podran subministrar tassons reutilitzables o en darrer terme compostables per al consum d'aigua mitjançant aquestes fonts.
Als centres sanitaris i col·legis públics d'aquest municipi es permet la venda d'envasos d'un sol ús d'aigua, de manera alternativa a l'obligació d'oferir-la mitjançant fonts o envasos reutilitzables.
Els tassons que es subministrin per al consum de begudes en les cafeteries dels edificis públics hauran de ser reutilitzables.
Article 37. Esdeveniments públics
A tots els esdeveniments als quals participa l'administració pública (s'inclouen els de caràcter esportiu) l'accés a begudes es farà mitjançant envasos i tassons reutilitzables. Per a aquests tassons és necessària la implantació d'un sistema de devolució que permetrà al ciutadà retornar-los i recuperar la quantitat de diners dipositada pel seu ús.
En aquests esdeveniments també s'ha de garantir l'accés a aigua no envasada o en botelles reutilitzables.
Article 38. Hotels, restaurants, cafeteries i similars
Aquests establiments resten obligats a oferir als clients que així ho sol·licitin el consum d'aigua no envasada de manera gratuïta i complementària a la seva oferta.
Per poder oferir aquesta aigua, és obligatori comptar amb la garantia de l'Ajuntament o «l'empresa subministradora d'aigua del municipi» com que és apta per al consum humà i compleix amb les condicions sanitàries exigibles.
Per al cas que l'aigua del municipi no sigui apta per al consum humà i es disposi de la pertinent comunicació feta pel servei de subministrament d'aigua, aquesta obligació quedaria suspesa i no seria aplicable.
Els establiments hotelers que ofereixin productes de benvinguda d'un sol ús als seus clients, hauran de prendre mesures per reduir-los o, en cas que no sigui possible, utilitzar productes o envasos més sostenibles tenint en compte la seva composició i posterior gestió.
Article 39. Envasos col·lectius secundaris
A partir del 20 de març de 2021, queda totalment prohibida la distribució als comerços de paquets de llaunes o botelles de begudes subjectes mitjançant anelles de plàstic.
Per a la resta d'envasos col·lectius secundaris, cap d'ells es podrà distribuir si no és fet de cartró o de material compostable. Aquesta circumstància s'ha de posar en coneixement de distribuïdors i consumidors.
També s'admetrà plàstic que contingui almenys un 50% de plàstic reciclat i no frangible sempre que això es certifiqui mitjançant norma UNE-EN 15343:2008. Aquest percentatge haurà de ser del 70% a partir de l'1 de gener de 2024.
Alternativament s'admet també l'ús de plàstic d'origen biològic si es pot certificar mitjançant la norma UNE-CEN/TS 16137:2012.
Es permet la incorporació d'altres materials diferents dels de l'apartat anterior sempre que això sigui una part no significativa del conjunt de l'envàs i obeeixi a motius per garantir la seva integritat. En aquest apartat s'inclouen, per exemple, les anses de plàstic als envasos secundaris de cartó.
TÍTOL V MALBARATAMENT ALIMENTARI I COMPOSTATGE
Article 40. Malbaratament alimentari
Per tal d'evitar el malbaratament, està permès demanar, per part dels clients, les restes del seu menjar sobrant a restaurants i cafeteries. No es podran demanar aquestes restes als establiments que ofereixen servei de bufet o altres tipus de menjar col·lectiu.
Aquestes restes s'han d'entregar obligatòriament en envasos compostables.
Article 41. Compostatge domèstic i comunitari
El compostatge domèstic i comunitari tindran consideració d'operació de reciclatge als efectes del compliment dels objectius de la Llei 8/2019 de residus i sòls contaminats.
S'autoritzaran mitjançant llicència municipal els punts de compostatge comunitari, en sòl públic o privat, amb els següents requisits:
TÍTOL VII INSPECCIÓ, INFRACCIONS I SANCIONS
Les infraccions i sancions d'aquest títol, així com les seves graduacions i quantificacions, són les que estableix la Llei 8/2019 de residus i sòls contaminats (tenint en compte la legislació estatal), a partir d'aquí cada Ajuntament les modularà d'acord amb les seves competències.
Article 42. Inspecció i control
L'exercici de les funcions d'inspecció i vigilància del compliment d'aquesta ordenança correspon al personal que les tingui atribuïdes així com als agents de la policia local.
El personal al qual fa referència l'apartat anterior, en l'exercici de les seves funcions tindrà la condició d'agent de l'autoritat estant facultat per accedir sense previ avís a les instal·lacions i espais en els quals es desenvolupin activitats regulades en aquesta ordenança, així com per inspeccionar el contingut dels contenidors i de les bosses de residus que hagin de ser objecte de recollida.
Els productors, posseïdors, gestors de residus i els responsables dels establiments comercials, habitatges, indústries i altres activitats objecte de la present ordenança hauran de prestar col·laboració al personal al qual fa referència l'article anterior, en l'exercici de les seves funcions d'inspecció.
Article 43. Infraccions
Poden ser sancionades pels fets constitutius de les infraccions administratives que recull aquest article les persones físiques o jurídiques que els cometin, d'acord amb el que estableix aquesta ordenança i sense perjudici, si s'escau, de les responsabilitats civils, penals i mediambientals corresponents.
Les responsabilitats derivades d'incomplir les obligacions assenyalades s'han d'exigir no només pels actes propis, sinó també persones de qui s'hagi de respondre, de conformitat amb el que estableix la legislació vigent.
A més de les infraccions tipificades per la normativa bàsica estatal i les seves normes de desplegament, tenen la consideració d'infracció, a efectes de la Llei 8/2019 de residus i sòls contaminats, les següents:
Infraccions lleus:
Infraccions greus:
Infraccions Molt greus:
Aquest Ajuntament, en l'àmbit de les competències pròpies es reserva la capacitat per tipificar infraccions i sancions adequades per al compliment d'aquesta ordenança i la resta de normativa en matèria de residus, ajustant la classificació d'aquestes infraccions i sancions, el procediment i altres requisits al que estableix tant la normativa bàsica estatal com la llei autonòmica.
Article 44. Potestat sancionadora
La Policia Local i els tècnics municipals són responsables de les tasques d'inspecció i d'acompliment d'aquesta Ordenança.
Tota persona física o jurídica pot denunciar qualsevol infracció d'aquesta ordenança.
Les denúncies han d'originar l'obertura de l'expedient corresponent. Per tant, les autoritats municipals han de fer les indagacions pertinents seguint els tràmits preceptius i han d'adoptar les mesures cautelars necessàries fins que es resolgui, finalment, l'expedient.
Aquest Ajuntament exercirà la potestat sancionadora en el supòsit d'abandonament, abocament o eliminació no autoritzats dels residus la recollida i la gestió dels quals correspongui, i en el supòsit que siguin lliurats sense complir les condicions previstes en aquesta i altres ordenances municipals reguladores.
Article 45. Quantificació de les sancions
El règim de sancions aplicables és el que regula la Llei 22/2011 de residus i sòls contaminats, a excepció de les multes, que s'estableixen en els imports següents d'acord amb la Llei 8/2019:
Infraccions lleus: de 300 euros fins a 9.000 euros.
Infraccions greus: de 9.001 euros fins a 300.000 euros.
Infraccions molt greus: a partir de 300.001 euros fins a 1.750.000 euros.
Article 46. Graduació de les sancions
Les sancions corresponents a cada classe d'infracció es graduaran tenint en compte els criteris següents, que poden ser apreciats separadament o conjuntament:
Les sancions s'han d'imposar segons el grau de culpa, la reiteració, el grau de participació, el benefici derivat de l'activitat infractora, el grau de dany al medi ambient o del perill en què s'hagi posat la salut de les persones.
Per imposar la sanció, s'ha de tenir en compte que, en tot cas, la comissió de la infracció no pot resultar més beneficiosa per a la persona infractora que l'acompliment de les normes infringides.
Quan s'hagi iniciat un procediment sancionador, l'Ajuntament pot adoptar i exigir alguna o algunes de les mesures provisionals següents:
MARC JURÍDIC
Qualsevol supòsit o aspecte no previst en aquesta Ordenança s'ha de regir pel que estableixen les disposicions legals següents:
Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.
Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.
Llei 11/1997, de 24 d'abril, d'envasos i residus d'envasos.
Reial decret 782/1998, de 30 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament per al desenvolupament i execució de la Llei 11/1997.
Contingut del contracte per a la gestió del servei de recollida i transport de residus adjudicat per l'Ajuntament de Bunyola en vigor.
Altres normes de rang superior i que, per la seva naturalesa, entren dins l'àmbit d'aplicació
ANNEX 1. Cartells de les Deixalleries del municipi.
Imatge 1.- Cartell de l'entrada de la Deixalleria de Son Serra, Bunyola.
Imatge 2.- Cartell de l'entrada de la Deixalleria de Palmanyola, Bunyola.
ANNEX 3. Calendaris de recollida de residus dels habitatges i comerciants.
Imatge 3.- Calendari de recollida de residus als habitatges de Bunyola..
Imatge 3.- Calendari de recollida de residus als comerciants de Bunyola.
ANNEX 4. Productes alimentaris i principals establiments considerats sector HORECA.
Taula I: Principals productes alimentaris en format monodosis que es regulen
Principals tipus de productes monodosis que es regulen |
Exemples |
|
Granulats i Pols |
Sucre |
|
Sacarina |
||
Sal |
||
Llet |
||
Cacau |
||
Cafè |
||
Salses i Guarniments |
Ketchup |
|
Mostassa |
||
Maionesa |
||
Barbacoa |
||
Vinagre |
||
Herbes |
Infusions |
|
Espècies |
||
Untables |
Paté |
|
Melmelada |
||
Mantega i Margarina |
||
Formatge |
||
Postres |
Iogurt |
|
Gelat |
||
Gelatina |
||
Cereals i Brioixeria |
Cereals |
|
Galetes |
||
Magdalenes |
||
Begudes (volum inferior a 200 ml) |
Refrescos |
|
Aigua |
||
Sucs |
||
Llet |
Taula II: Principals establiments considerats sector HORECA
Exemples d'establiments HORECA |
|
Convencionals |
Bars |
Cafeteries |
|
Restaurants |
|
Allotjaments turístics |
Hotels |
Albergs |
|
Càmpings |
|
De begudes |
Discoteques |
Bars de copes |
|
Espectacles |
Cinemes |
Teatres |
|
Circs |
|
Esdeveniments amb càtering |
Congressos |
Casaments |
|
Altres |
Salons de joc |
Màquines expenedores |
|
Gasolineres |
|
Tendes 24 h |
|
Vaixells |
Bunyola, 2 de febrer de 2021
El batle-president Andreu Bujosa Bestard