Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE BUNYOLA

Núm. 1031
Acord del Ple de l'Ajuntament de Bunyola per la qual es resolen les al·legacions i s'aprova definitivament l’Ordenança municipal sobre la recollida, transport i tractament dels residus municipals i gestió de la deixalleria de l’Ajuntament de Bunyola

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple d'aquest Ajuntament, en sessió extraordinària celebrada el dia 29 de gener de 2021, va acordar l'aprovació definitiva, amb resolució expressa de les al·legacions presentades, de l'Ordenança municipal sobre la recollida, transport i tractament dels residus municipals i gestió de la deixalleria de l'Ajuntament de Bunyola. es publica aquest per al seu general coneixement i en compliment dels articles 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

«ACORD

PRIMER. Desestimar les següents al·legacions presentades per

Registre d'Entrada

CIF

Al·legació

En termini?

2020-E-RE-1273 

42961115J

Modificació en la recollida amb augment del volum de poda. Així com poder portar tota la que es desitgi als punts de recollida.

Pels motius expressats en l'Informe de data 21 de gener de 2021 del qual es remetrà còpia als interessats juntament amb la notificació del present Acordo.

SEGON. Modificar l'ordenança aprovada inicialment en la sessió ordinària de dia 13 de novembre de 2020, en els termes indicats a la memòria justificativa de canvis de la Regidoria de Medi Ambient, de data 23 de gener de 2021.

TERCER. Aprovar definitivament Ordenança Reguladora que regula Regulació, en l'àmbit de les competències de l'Ajuntament de Bunyola, de la recollida, transport i tractament de residus sòlids municipals i gestió dels parcs verds de Bunyola, una vegada resoltes les reclamacions presentades i incorporades a aquesta les modificacions derivades de les al·legacions estimades, en els termes en què figura en l'expedient (CVS: 4K6H9FM2MT7YLMSAZPZD7MZM6).

QUART. Notificar el present Acordo als interessats que haguessin presentat al·legacions durant la informació pública, amb indicació dels recursos pertinents.

CINQUÈ. Publicar el present Acordo, juntament amb el text íntegre de Ordenança Reguladora, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, no produint l'Ordenança efectes jurídics mentre que no hagin transcorregut quinze dies comptats des de l'endemà al de la publicació. Així mateix, es publicarà en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament.

Així mateix, estarà a la disposició dels interessats a la seu electrònica d'aquest Ajuntament [ http://bunyola.sedelectronica.es].

SISÈ. Facultar al Sr. Batle-President, per subscriure i signar tota classe de documents i en general per tot el relacionat amb aquest assumpte.»

Ordenança municipal sobre la recollida, transport i tractament dels residus municipals i gestió de la deixalleria de l'Ajuntament de Bunyola

ÍNDEX

Preàmbul / Exposició de motiusPAGEREF _Toc51325414 \h6

TÍTOL I, DISPOSICIONS GENERALSPAGEREF _Toc51325415 \h8

Article 1. ObjectePAGEREF _Toc51325416 \h8

Article 2. Àmbit d'aplicacióPAGEREF _Toc51325417 \h8

Article 3. Definicions

PAGEREF _Toc51325418 \h8

Títol II, GESTIÓ DE LA DEIXALLERIAPAGEREF _Toc51325419 \h11

CAPÍTOL I. GENERALITATS DE LA DEIXALLERIAPAGEREF _Toc51325420 \h11

Article 4. Objecte i àmbitPAGEREF _Toc51325421 \h11

Article 5. ObjectiusPAGEREF _Toc51325422 \h11

Article 6. Competències municipalsPAGEREF _Toc51325423 \h11

CAPÍTOL II. ÚS I GESTIÓPAGEREF _Toc51325424 \h11

Article 7. Usuaris/-àriesPAGEREF _Toc51325425 \h11

Article 8. Drets i deures dels usuaris/-àries:PAGEREF _Toc51325426 \h12

Article 9. Residus admesosPAGEREF _Toc51325427 \h13

Article 10. Residus no admesosPAGEREF _Toc51325428 \h14

Article 11. Limitacions d'accés (pes màxim, horaris)PAGEREF _Toc51325429 \h14

Article 12. Extracció i manipulació de materials per a la reutilitzacióPAGEREF _Toc51325430 \h15

Article 13. Altres consideracions cap als usuaris/-àriesPAGEREF _Toc51325431 \h15

Article 14. Sistema de vigilància i acompanyamentPAGEREF _Toc51325432 \h15

Article 15. Operacions de transport dels residusPAGEREF _Toc51325433 \h16

Article 16. Preparació per a la reutilitzacióPAGEREF _Toc51325434 \h17

TÍTOL III, RECOLLIDA DE RESIDUSPAGEREF _Toc51325435 \h18

CAPÍTOL III. RESIDUS MUNICIPALSPAGEREF _Toc51325436 \h18

Article 17. Generalitats de la gestió dels residus municipalsPAGEREF _Toc51325437 \h18

Article 18. Drets i deures dels usuaris/-àriesPAGEREF _Toc51325438 \h18

Article 19. Recollida de residus porta a portaPAGEREF _Toc51325439 \h19

Article 20. Servei de recollida del mercatPAGEREF _Toc51325440 \h20

TÍTOL IV, PLÀSTICS, ENVASOS I PRODUCTES D'UN SOL ÚSPAGEREF _Toc51325441 \h21

CAPÍTOL IV: PRODUCTES D'UN SOL ÚSPAGEREF _Toc51325442 \h21

Article 21. Bosses de plàstic reutilitzables (sense consideració de lleugeres o molt lleugeres)PAGEREF _Toc51325443 \h21

Article 22. Bosses de plàstic lleugeres i molt lleugeresPAGEREF _Toc51325444 \h21

Article 23. Alternatives a les bosses de plàsticPAGEREF _Toc51325445 \h21

Article 24. Coberts alimentaris d'un sol ús.PAGEREF _Toc51325446 \h22

Article 25. Restriccions de productes alimentaris en monodosis i estris d'un sol ús en hotels, restaurants, cafeteries i altres pertanyents al mateix sectorPAGEREF _Toc51325447 \h22

Article 26. Alternatives als envasos monodosisPAGEREF _Toc51325448 \h22

Article 27. Canyetes per a begudes, bastonets per a les orelles i caramels amb bastonetPAGEREF _Toc51325449 \h23

Article 28. Càpsules d'un sol ús per a cafeteresPAGEREF _Toc51325450 \h23

Article 29. Tovalloletes humidesPAGEREF _Toc51325451 \h23

Article 30. Microplàstics i nano plàsticsPAGEREF _Toc51325452 \h23

Article 31. Cartutxos i tòners d'impressora i fotocopiadoraPAGEREF _Toc51325453 \h23

Article 32. EncenedorsPAGEREF _Toc51325454 \h23

Article 33. Maquinetes d'afaitarPAGEREF _Toc51325455 \h24

Article 34. Comerç electrònicPAGEREF _Toc51325456 \h24

Capítol V: Prevenció d'envasos d'un sol úsPAGEREF _Toc51325457 \h24

Article 35. Prevenció general d'envasos d'un sol úsPAGEREF _Toc51325458 \h24

Article 36. Begudes en envasos d'un sol ús a edificis públicsPAGEREF _Toc51325459 \h24

Article 37. Esdeveniments públicsPAGEREF _Toc51325460 \h24

Article 38. Hotels, restaurants, cafeteries i similarsPAGEREF _Toc51325461 \h25

Article 39. Envasos col·lectius secundarisPAGEREF _Toc51325462 \h25

Títol V, Malbaratament alimentari i compostatgePAGEREF _Toc51325463 \h26

Article 40. Malbaratament alimentariPAGEREF _Toc51325464 \h26

Article 41. Compostatge domèstic i comunitariPAGEREF _Toc51325465 \h26

Títol VII, Inspecció, infraccions i sancionsPAGEREF _Toc51325466 \h27

Article 42. Inspecció i controlPAGEREF _Toc51325467 \h27

Article 43. InfraccionsPAGEREF _Toc51325468 \h27

Article 44. Potestat sancionadoraPAGEREF _Toc51325469 \h29

Article 45. Quantificació de les sancionsPAGEREF _Toc51325470 \h29

Article 46. Graduació de les sancionsPAGEREF _Toc51325471 \h29

Annexos

Preàmbul / Exposició de motius

Els residus generats per la ciutadania, activitats econòmiques, institucions i actes festius al terme municipal de Bunyola, i que són assimilables a la categoria “Residu municipal”, són objecte de regulació normativa a diferents nivells: tant en l'àmbit europeu com en l'àmbit autonòmic i local. Per aquest motiu, amb la present ordenança, l'Ajuntament pretén disposar d'una eina per a la correcta regulació de la gestió dels residus, basada en criteris de sostenibilitat i amb l'objectiu general de maximitzar el reciclatge de residus, minimitzar la seva generació i, per descomptat, disposar d'un entorn urbà net i saludable. Al mateix temps, s'assoleixen els objectius del compliment de reciclatge i prevenció que exigeixen les directives comunitàries i la legislació autonòmica vigent en matèria, com les que s'exposen a continuació:

La Directiva 2008/98/CE del Parlament Europeu i el Consell, de 19 de novembre, anomenada Directiva marc de residus, incorpora les polítiques de prevenció i les obligacions de reciclatge, i estableix una jerarquia nova en matèria de gestió de residus inserint els principis del Sisè Programa Comunitari en Matèria de Medi Ambient.

La Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, transposa a l'Estat espanyol com a norma bàsica la Directiva marc de residus i deroga la llei anterior de 1998. La Llei 22/2011 estableix els instruments de la política en matèria de residus, com són els plans i programes de prevenció i de gestió de residus, el seu contingut i l'obligatorietat d'aprovació i actualització periòdica per a les comunitats autònomes.

La Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears pretén ser una llei per a la gestió sostenible de residus, així com una eina jurídica per fer un gir cap al nou paradigma europeu, i mundial, de l'economia circular. La generació de residus ha de disminuir, i els que es generin han de deixar de ser un residu per ser un recurs.

Aquesta llei ha optat per completar la legislació bàsica estatal i per millorar el nivell de protecció mediambiental. Per tant, es tracta d'una norma de desplegament d'especial qualitat, avançada i en línia amb la Directiva europea marc de residus (UE) 2018/851 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, que modifica la Directiva 2008/98/CE, atès que pretén millorar la legislació bàsica estatal en matèria de gestió de residus per preservar de la millor manera possible el medi ambient i contribuir de manera eficaç a la implantació d'un nou model de desenvolupament i creixement que permeti optimitzar l'ús de recursos, les matèries i els productes disponibles.

Les regulacions de la Llei 8/2019, d'ara endavant Llei de residus, són pioneres en l'àmbit dels residus. Per exemple  determinades restriccions i regulacions en la venda i ús de productes, envasos i utensilis d'un sol ús, en el sector HORECA i comercial. Fins i tot han servit d'exemple i s'han avançat a algunes normes posteriors, com per exemple la nova Directiva (UE) 2019/904 del Parlament Europeu i el Consell, de 5 de juny, relativa a la reducció de l'impacte de determinats productes de plàstic en el medi ambient. De fet, la prohibició de l'entrada al mercat de productes d'un sol ús fets de plàstic, els bastonets per a les orelles, els coberts o les canyetes per a begudes, que recull la Directiva, són regulacions molt similars a les de la Llei balear.

La Llei de residus cerca tres objectius principals:

  • En primer lloc i seguint la jerarquia de gestió de residus de la Unió Europea, incidir en la prevenció de residus establint restriccions a la venda i distribució de determinats productes, utensilis i envasos d'un sol ús, especialment els de plàstic; restriccions a la distribució de productes que contenen microplàstics; mesures de reducció dirigides a ciutadans, comerços, sector HORECA i administracions i contra el malbaratament alimentari.
  • En segon lloc, augmentar la valorització material dels residus a través del compostatge de la matèria orgànica i de la preparació per a la reutilització.
  • I per últim, el darrer objectiu és millorar la recollida selectiva de les diferents fraccions de residus.

L'esperit d'aquesta ordenança és, per tant, ser una eina per garantir el compliment dels anteriors objectius i de l'article 45 de la Constitució Espanyola el qual estableix, com a principi rector de la política social i econòmica, el dret de tots a gaudir d'un medi ambient adequat per al desenvolupament de la persona, així com el deure dels poders públics, entre ells el municipi, de conservar-lo.

Per això, recull les mesures de la Llei de residus i de la normativa europea i estatal, ja que són les que marquen el camí per reduir la generació de residus i, en conseqüència, salvaguardar el medi ambient, l'economia i la vida als mateixos per aconseguir, entre tots, un municipi més habitable, més sostenible i, en definitiva, més humà.

 

TÍTOL I  DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte

La present Ordenança té per objecte la regulació, en l'àmbit de les competències de l'Ajuntament de Bunyola, de totes aquelles noves mesures, conductes i activitats dirigides a la prevenció de residus i a la recollida selectiva establertes a la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats per tal de mitigar els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient:

  • Regular les relacions entre l'Ajuntament i els usuaris del servei de recollida i gestió de residus dins del terme municipal de Bunyola.
  • Fomentar la prevenció i el reciclatge dels residus amb la finalitat d'evitar el tractament finalista, millorar la qualitat de vida ciutadana i fomentar la protecció del medi ambient i la neteja del terme municipal, lliure de la presència de contenidors a la via pública.
  • Regular la deposició i recollida de cada fracció de residus per cada canal apropiat: porta a porta, Deixalleria o d'altres. Regular l'ús i la gestió de les instal·lacions de la Deixalleria al municipi, així com el trasllat dels residus a les instal·lacions de tractament, recuperació o transferència.
  • Aplicació del principi de responsabilitat del generador de residus a fer-se càrrec de la correcta selecció i gestió del seu residu, afavorint així a la creació d'un sistema que permeti una distribució adequada dels costos del servei.
  • Aplicar un model basat en la informació i l'educació ambiental per tal d'assolir una participació dels usuaris d'acord amb els criteris descrits anteriorment.
  • A més d'aquesta Ordenança, també són d'aplicació les normes de l'Estat, les de la comunitat autònoma i les de règim local relacionades amb la matèria, directament o de forma supletòria, segons correspongui.

Article 2. Àmbit d'aplicació

En el terme municipal de Bunyola, totes les persones físiques i jurídiques estan obligades a complir les prescripcions contingudes en la present Ordenança, així com les disposicions que en el seu desenvolupament dicti l'Ajuntament i la resta de normativa aplicable pel que fa a la prevenció i gestió de residus en el municipi de Bunyola.

És competència reservada a l'Ajuntament la prestació del servei de recollida de residus municipals i la gestió de la Deixalleria, gestionat a través de qualsevol de les formes previstes en la normativa de règim local.

Article 3. Definicions

A efectes de la present ordenança o per evitar confusions a l'hora de complir amb els seus preceptes, s'entendrà per:

  1. «Residu»: qualsevol substància o objecte que el seu posseïdor es desprengui o tingui la intenció o l'obligació de desprendre-se'n.
  2. «Residu comercial»: residu generat per l'activitat pròpia del comerç al detall i a l'engròs, els serveis de restauració i bars, les oficines i els mercats, així com la resta del sector serveis.
  3. «Residu domèstic»: residu generat a les llars  a conseqüència de les activitats domèstiques. Tindran també la consideració de residus domèstics:
    1. Els similars als anteriors generats en comerços, serveis i indústries
  4. «Residu industrial»: resultants dels processos de fabricació, de transformació, d'utilització, de consum, de neteja o de manteniment generats per l'activitat industrial, excloses les emissions a l'atmosfera.
  5. «Residu perillós»: residu que presenta una o diverses característiques perilloses enumerades a la Llei de residus o legislació que es pugui aprovar de conformitat amb el que estableix la normativa europea o els convenis internacionals dels quals Espanya en formi part i també els recipients i envasos que els hagin contingut.
  6. «Residu especial»: tindran aquesta consideració els residus que es poden generar a les llars  a conseqüència de les activitats domèstiques però no formen part dels residus admesos a la recollida selectiva porta a porta per les característiques i perillositat requereixen un tractament especial per evitar danys al medi ambient o altres persones, com poden ser:
    1. Aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i estris, residus i runes procedents d'obres menors de construcció i reparació domiciliària
    2. Dissolvents, pintures, vernissos, pesticides, aerosols, productes líquids de fotografia i els envasos que els puguin contenir
  7. «Fracció orgànica o FORM»: comprèn els residus orgànics biodegradables procedents de les restes de menjar o de les restes vegetals propis de la llar, i també els residus provinents de generadors singulars, com ara restaurants, hotels, comerços d'aliments i grans superfícies comercials.
  8. «Tèxtils»: inclou roba, draps, restes de tapisseria, calçat i roba de vestir.
  9. «Runa»: enderrocs i altres residus de la construcció i la demolició d'edificis, la gestió dels quals és de competència municipal, d'acord amb la legislació sectorial.
  10. «Poda»: restes orgàniques derivades del manteniment de les àrees enjardinades públiques o privades.
  11. «Resta»: fracció residual dels residus municipals un cop efectuades les recollides selectives i que encara pot contenir materials valoritzables. S'inclouen: articles de pell, cendra, burilles, compreses, tampons i bolquers, embolcalls de composició mixta, tiretes, esparadraps, tovalloletes infantils, pols d'escombrar, etc.
  12. «Residus voluminosos»: conjunt heterogeni de residus de materials molt diversos, que no poden ser evacuats pels mitjans convencionals de recollida donades les seves grans dimensions. S'inclouen els electrodomèstics, mobles, matalassos, somiers, portes i altres.
  13. «Contenidors»: recipients destinats al dipòsit temporal dels residus
  14. «Residus d'aparells elèctrics i electrònics»: aparells que funcionen amb corrent elèctric o camps electromagnètics amb tensió contínua o corrent altern
  15. «Pneumàtics fora d'ús»: pneumàtics que s'han convertit en residu
  16. «Bossa compostable»: bossa fabricada a partir de material biodegradable, valoritzable mitjançant compostatge i digestió anaeròbia, tant en condicions industrials si estan certificats per la norma europea UNE EN 13432:2001 com en condicions de compostatge domèstic.
  17. «Recollida selectiva»: recollida d'un flux de residus de manera separada, segons el tipus de naturalesa de cada residu, per facilitar el seu tractament específic.
  18. «Recollida porta a porta»: sistema de recollida selectiva dels residus municipals que es fonamenta en el fet que els posseïdors dels residus efectuen la separació de les diverses fraccions dels seus residus en origen, però en lloc de fer servir contenidors ubicats a la via pública, aquestes fraccions separades són recollides directament en el punt de generació, d'acord amb un calendari preestablert. Aquest sistema comporta la desaparició dels contenidors de la via pública.
  19. «Deixalleria»: instal·lació de recepció selectiva de residus municipals, on l'accés està permès dins d'un determinat horari. Els usuaris poden dipositar, de forma selectiva, diferents tipus de residus municipals per als quals no hi ha un sistema de recollida domiciliària.
  20. «Producte de plàstic d'un sol ús»: Producte fabricat totalment o parcialment amb plàstic i que no ha estat concebut, dissenyat o introduït al mercat per completar, dins del seu període de vida, múltiples circuits o rotacions mitjançant la seva devolució a un productor per ser emplenat o reutilitzat amb la mateixa finalitat pel qual va ser concebut. (Directiva UE/2019/904).
  21.  «Envàs»: Tot producte fabricat amb qualsevol material de qualsevol naturalesa que s'utilitzi per contenir, protegir, manipular, distribuir i presentar mercaderies, des de matèries primeres fins a articles acabats, i des del fabricant fins a l'usuari o consumidor. Es consideren també envasos tots els articles «d'un sol ús» utilitzats amb aquesta mateixa finalitat. (Directiva 94/62/CE).
  22. «Monodosis alimentàries»:Envàs, generalment de petita mida, que conté només una dosi de consum de l'aliment en qüestió i que per tant la seva finalitat és el consum en un sol ús.
  23. «Valorització»: Qualsevol operació el resultat principal sigui que el residu serveixi a una finalitat útil en substituir a altres materials que d'altra manera s'haurien utilitzat per a complir una funció particular, o que el residu sigui preparat per complir aquesta funció, en la instal·lació o en l'economia en general. (Directiva 2008/98/CE).
  24. «Valorització material»: Obtenció de nous materials, o el reciclatge de part d'ells, per evitar l'ús de noves matèries primeres; com per exemple el reciclatge o la reutilització.
  25. «Valorització energètica»: És la que té lloc per la incineració dels residus, obtenint petites quantitats de residus i energia provinent dels materials continguts.
  26. «Preparació per a la reutilització»: Operació de valorització consistent en la comprovació, neteja o reparació, mitjançant la qual productes o components de productes que s'hagin convertit en residus es preparen perquè puguin reutilitzar-se sense cap altra transformació prèvia. (Directiva 2008/98/CE).

Per a la resta de definicions, s'atendrà el que disposa la legislació comunitària, estatal i autonòmica en matèria de residus.

 

TÍTOL II  GESTIÓ DE LA DEIXALLERIA

CAPÍTOL I. GENERALITATS DE LA DEIXALLERIA

Article 4. Objecte i àmbit

Aquesta ordenança pretén regular el bon ús per part de la ciutadania de la instal·lació municipal definida en el present document com a Deixalleria. Al municipi de Bunyola n'hi tenim dues: una al camí de Son Serra (a prop del nucli històric de Bunyola) i l'altra a l'avinguda Roses  (nucli de Palmanyola).

Article 5. Objectius

Els objectius de la present ordenança, són:

  1. Definir els aspectes generals relacionats amb l'ús de la Deixalleria i fomentar la seva utilització i bon funcionament

  2. Fomentar la reducció, reutilització i el reciclatge del màxim percentatge possible, dels residus domèstics

  3. Assolir el màxim nivell de qualitat en les fraccions dipositades, reduint al mínim la presència de materials impropis

  4. Prevenir els abocaments incontrolats en zones rurals

  5. Millorar la gestió dels residus urbans, en compliment i en adaptació al que s'estableix en la Llei de Residus i Sòls Contaminats, publicada al BOIB núm.23, de 21 de febrer de 2019.

Article 6. Competències municipals

  1. Responsabilitzar-se de l'adequació de la instal·lació i de la gestió dels residus que s'hi dipositen, aportant els recursos materials i humans necessaris a tal efecte.

  2. Complir i fer complir les condicions mínimes de funcionament, de seguretat i de prevenció a la Deixalleria.

  3. Realitzar la gestió dels residus d'acord amb la normativa específica aplicable, tenint en compte els sistemes i tractament previstos corresponents als plans directors sectorials i normativa vigent en matèria de residus, com la Llei de residus i sòls contaminats.

  4. Els residus recollits són propietat de l'Ajuntament. Els objectes de valor que es puguin trobar han de ser dipositats a l'Ajuntament.

     

CAPÍTOL II. ​​​​​​​ÚS I GESTIÓ

Article 7. Usuaris/-àries

La Deixalleria és una instal·lació dissenyada especialment per a la recollida de residus municipals, tot i que, en determinades condicions, s'acceptaran residus provinents d'activitats econòmiques.

En aquest sentit, es consideraran les següents tipologies d'usuaris/-àries:

  • Els serveis municipals
  • Usuaris/-àries particulars: seran totes aquelles que es trobin donats d'alta al padró municipal de Bunyola.
  • Comerciants: usuaris/-àries generadors de residus que provenen d'activitats econòmiques, industrials o comercials tal com comerços, oficines, tallers, indústries, activitats agrícoles i altres empreses de serveis que es trobin donats d'alta al padró municipal de Bunyola.

Article 8. Drets i deures dels usuaris/-àries:

  1. Tots els usuaris autoritzats tenen el dret d'utilitzar els serveis municipals de recollida de residus en els termes que estableix la present ordenança.

  2. Per accedir a la Deixalleria és necessària una targeta d'accés unipersonal que es podrà adquirir a les oficines municipals.

  3. Els usuaris/-àries estaran obligats a dipositar ells mateixos els seus residus als contenidors de la fracció corresponent facilitats a la Deixalleria.

Ho faran de la següent manera:

Tant particulars com comerços: a les dependències de la Deixalleria, durant l'horari establert, sota la supervisió de l'operari i sols els residus assimilables a domèstics. En cap cas els usuaris/-àries podran entrar dins els contenidors de voluminosos per a dipositar-hi residus. En qualsevol cas, a l'hora de portar la fracció de rebuig a la Deixalleria, els usuaris/-àries hauran de dur la bossa reglamentària de l'Ajuntament per a dipositar aquesta fracció.

L'activitat professional haurà de contractar un gestor de residus autoritzat o dur directament les restes de poda, voluminosos o residus perillosos a les plantes de tractament corresponent.

  1. Tots els usuaris autoritzats tenen el dret d'exigir que els seus residus siguin correctament tractats per tal que es garanteixi el màxim reciclatge i el mínim impacte ambiental.

  2. Tots els usuaris autoritzats tenen el dret de ser informats respecte a les dades de la producció de residus i l'impacte que generen sobre el medi ambient.

  3. Tots els usuaris autoritzats tenen el dret de rebre respostes fonamentades a les seves peticions.

  4. Tots els usuaris del servei de recollida de residus de la Deixalleria de Bunyola han de prendre consciència i col·laborar en el manteniment i conservació del medi ambient tot procurant adoptar una conducta que tendeixi a evitar i prevenir la generació de residus.

    1. Tota la ciutadania de Bunyola ha d'assolir el compromís perquè els objectius que es proposen en aquesta ordenança s'assoleixin. No obstant això, és probable que es puguin donar comportaments mancats de civisme que podran ser denunciats i sancionats per part de l'equip municipal a càrrec del servei, policia local o d'altres.

  5. L'Ajuntament té l'obligació d'atendre les queixes, reclamacions, denúncies i suggeriments dels usuaris, exercint les accions que en cada cas corresponguin.

  6. Tots els ciutadans i ciutadanes estan obligats al compliment de la present ordenança i de les disposicions complementàries que en matèria de gestió de residus municipals dicti en qualsevol moment l'Ajuntament en exercici de les seves facultats.

  7. L'Autoritat municipal podrà exigir en tot moment el compliment immediat de la present ordenança, obligant al causant d'un incompliment a corregir-lo; al causant d'un deteriorament a la reparació de l'afecció causada, sense perjudici de la imposició de la sanció que correspongui, d'acord amb el que s'estableix a la present ordenança.

Article 9. Residus admesos

El llistat de residus acceptats pot sofrir variacions en funció de les possibilitats de gestió de l'Ajuntament. En aquest sentit, cal que l'usuari/-ària presti atenció a les indicacions que es facin a través del personal o altres canals d'informació habituals com cartells, bans, e-mails...

  1. Residus perillosos: productes de neteja tòxics, dissolvents químics, pintures, coles i adhesius, vernissos, productes tractadors de la fusta, materials bruts de productes químics, restes de fitosanitaris i altres productes químics obsolets o caducats, així com tots els envasos contaminats que els hagin contingut. Cal presentar-los tapats i sense que tinguin possibilitats d'escampar-se fora dels recipients destinats a acollir-los.

  2. Residus de recollida domiciliària.

- Paper i cartó: revistes i diaris, plats i tassons de paper, paper d'embalatge, capses de cartó

- Vidre: botelles i pots de vidre (sense tap)

- Envasos: brics de llet, de suc...; botelles i pots de plàstic, bosses de plàstic i film, palanganes de porexpan o plàstic, llaunes de begudes o d'aliments, palanganes o paper d'alumini, aerosols, taps de metall o de plàstic

- Rebuig (bossa reglamentària): pols d'agranar, cendres, llosques, fulls d'afaitar, bastonets de les orelles, raspalls de dents, papers tacats amb pintura, miralls, tovalloles sanitàries, compreses, restes de tassons o plats de ceràmica.  Els bolquers i els excrements d'animals domèstics es podran depositar en bossa diferent de la reglamentària (preferiblement blanca).

- Matèria orgànica: restes de fruita, verdura, carn o peix; restes de forn o pastisseria; restes de menjar cuinat; closques d'ou, fruita seca o marisc; borres de cafè o bosses d'infusió, restes de poda (molt poca quantitat), paper de cuina o torcaboques.

Tots els residus dipositats a la Deixalleria seran triats en fraccions, evitant especialment que el rebuig es converteixi en residus no triats.

  1. Residus d'aparells elèctrics i electrònics de totes les gammes: s'han de dipositar amb cura dins el contenidor de manera que no s'espenyin. La segregació de les fraccions es determinarà en funció de les necessitats del gestor autoritzat. S'inclouen els residus informàtics.

  2. Fluorescents i altres il·luminaries: es dipositaran de manera que no es trenquin.

  3. Restes de poda: els usuaris/-àries particulars podran dipositar fins a un màxim de tres bosses de 60 litres a la setmana de poda a la Deixalleria.

  4. Roba: ha de ser roba neta i en bon estat, s'ha de dur en bosses i deixar dins el contenidor corresponent. El dipòsit de la roba estarà supeditat a la revisió per part dels responsables de la Deixalleria per valorar el seu estat. En cas que es consideri que la roba dipositada no es troba en bon estat, s'haurà de tractar com a rebuig i s'haurà de dipositar amb la bossa reglamentària.

  5. Residus voluminosos: mobles i altres residus sense contenidor específic i de grans dimensions, s'han de dipositar dins la caixa corresponent. No es poden dipositar més de tres mobles per usuari i setmana.

  6. Olis minerals i vegetals: en el seu respectiu contenidor, es procurarà que no es vessi, i que no es mesclin els diferents tipus d'oli.

  7. Amiant: està prohibit trossejar-lo. En el cas que es trobi la saca corresponent dins la Deixalleria, s'ha de dipositar dins aquesta i complint amb les mesures de seguretat establertes.

  8. Piles alcalines i de botó: s'han de dipositar per separat al contenidor habilitat pel sistema de gestió corresponent.

  9. Residus de construcció i demolició: es dipositaran dins sacs petits al contenidor corresponent. El màxim establert per l'Ajuntament serà un sac de 30 litres per setmana.

  10. Pneumàtics fora d'ús - com a màxim 4 pneumàtics.

  11. Restes de palmera i/o iuca, únicament a la Deixalleria de Palmanyola (tronc i fulles ben trossejades, el tronc en forma de falca)

L'Ajuntament podrà acceptar altres tipus de residus o bé prescindir d'algun d'ells, en funció de les necessitats i de les evolucions de les diferents normatives relatives als residus. Les limitacions de quantitats de residus que es podran aportar a la deixalleria s'especificaran al Reglament que es trobi en vigor.

Article 10. Residus no admesos

  1. Restes de medicaments i residus sanitaris procedents de clíniques, hospitals, farmàcies o veterinaris. Restes d'animals morts, residus ramaders i agrícoles i excrements d'animals.

  2. Residus d'activitats mineres o extractives.

  3. Residus radioactius.

  4. Residus explosius.

  5. Qualsevol tipus de vehicle matriculat.

  6. Residus industrials i aquells procedents de generadors no autoritzats.

  7. Qualsevol altre residu que es pot considerar perillós i/o inadequat pel seu emmagatzematge a la Deixalleria.

  8. Restes de palmera i/o iuca a la Deixalleria del camí de son Serra.

En general els residus s'han de presentar en les quantitats que es produeixen habitualment en un habitatge. Si s'han emmagatzemat residus durant un temps o bé es vol aportar una gran quantitat de material per renovació de mobiliari o mudança, és obligatori contractar els serveis d'un gestor de residus.

Els usuaris/-àries professionals no podran aportar restes de poda ni residus de construcció i demolició a la Deixalleria.

Article 11. Limitacions d'accés (pes màxim, horaris)

L'accés a la Deixalleria estarà limitat als vehicles, turismes i furgonetes amb un màxim de pes autoritzat de 3.500 kg. D'aquesta limitació queden exclosos els camions de transport dels contenidors i altres vehicles autoritzats per l'Ajuntament.

Els horaris de la Deixalleria seran variables en funció de l'època de l'any i l'evolució de l'afluència de visitants. Els horaris podran ser modificats amb previ avís per part de l'Ajuntament, mitjançant un ban, correu electrònic o cartells exposats a la Deixalleria.

Article 12. Extracció i manipulació de materials per a la reutilització

En cap cas els particulars ni els usuaris/-àries professionals podran extreure residus de la Deixalleria sense prèvia autorització de l'Ajuntament.

No està permès manipular, desballestar o transformar residus a la Deixalleria.

Els objectes que aportin les persones usuàries de la Deixalleria i que siguin susceptibles per a la reutilització, s'entregaran directament al personal operari de la Deixalleria, el qual confirmarà que estan en bon estat per donar-li un segon ús. En cas afirmatiu, se separaran per tal de poder ser destinats a la reutilització.

Article 13. Altres consideracions cap als usuaris/-àries

La visita a la Deixalleria es farà amb cura i sota la responsabilitat dels usuaris/-àries, quedant totalment alliberats l'Ajuntament de Bunyola i l'empresa concessionària de qualsevol responsabilitat derivada d'una manipulació indeguda dels residus en ser traslladats i abocats pels usuaris/-àries, d'una maniobra improcedent del conductor del vehicle.

Està totalment prohibit fumar dins la Deixalleria.

S'han de respectar les mesures de seguretat i distància social decretades per la Covid-19 i qualsevol altre episodi sanitari d'excepció. Així, en disposició del que s'estableix la normativa vigent per a tal efecte, l'entrada a les instal·lacions es farà sempre amb mascareta, respectant la distància de seguretat en l'horari i seguint les disposicions que els responsables del parc considerin més oportunes.

Article 14. Sistema de vigilància i acompanyament

 La Deixalleria compta amb personal (municipal o de l'empresa concessionària) que s'encarregarà de realitzar les següents tasques:

  • Obertura i tancament de la Deixalleria.
  • Control i registre electrònic de l'entrada i sortida de materials, dades de participació i residus especials.
  • Prestar assessorament al públic usuari sobre com usar les instal·lacions, com dipositar i classificar els residus, garantint així una bona informació i educació ambiental.
  • Garantir la correcta disposició dels materials en el lloc adequat i de la forma reglamentada
  • Oferir atenció personalitzada als usuaris/es per tal que dipositin els residus, prèviament separats, al contenidor corresponent. Ajudarà a les persones usuàries a dipositar els residus en el contenidor adequat en cas que tinguin dificultats.
  • Dur a terme el manteniment bàsic del parc, realitzar tasques de neteja i treballs senzills de jardineria de les instal·lacions i de l'espai que comprèn la Deixalleria.
  • Gestionar els canvis de contenidors, dur a terme el control de les entrades i sortides de contenidors de residus i dels seus albarans i avisar a l'empresa encarregada del buidatge una vegada estiguin plens.
  • Controlar l'estat de manteniment i neteja dels contenidors instal·lats al parc i comunicar als responsables municipals o de l'empresa encarregada sobre les incidències detectades (per exemple, falta de contenidors, saturació de les instal·lacions per buidatge insuficient, etc.).
  • Organitzar la Deixalleria, separant i col·locant quan calgui els residus més voluminosos (de 30 m3 –RAES, voluminosos, poda, metalls–) dintre de les caixes col·laborant amb el ciutadà o d'altres residus especials als seus corresponents contenidors abans de tancar la Deixalleria.
  • Separar tot aquell material que sigui susceptible de ser reutilitzat i garantir que els objectes inservibles tinguin un destí ambientalment correcte
  • Comunicar qualsevol incidència o necessitat detectada, tant pel que fa a la gestió del parc com pel que fa a la instal·lació de cartells o panells informatius
  • Evitar l'entrada dels usuaris/-àries no admesos
  • Impedir el dipòsit de materials i residus no admesos (no s'acceptaran residus d'origen industrial,  bidons ni altres recipients que puguin contenir residus industrials.)
 

​​​​​​​Article 15. Operacions de transport dels residus

El transport dels residus serà realitzat per gestors autoritzats.

El personal de la Deixalleria haurà de planificar i coordinar els terminis pel buidatge de contenidors i operacions de retirada dels residus recollits, per tal de mantenir les instal·lacions i equipaments en totes les condicions aptes pel seu bon funcionament.

Les empreses gestores hauran de respondre amb prestesa i segons les clàusules que marquin els seus contractes, per tal de no mantenir els contenidors saturats. Les empreses transportistes hauran de lliurar els albarans al vigilant de la Deixalleria i enviar, mensualment, per correu electrònic a l'Ajuntament, en format compatible i modificable, un informe amb els transports fets, a on  constarà:

  1. Matrícula del camió.
  2. Data i hora.
  3. Tipus de residu.
  4. Número d'albarà (ha de correspondre amb l'albarà que s'ha de lliurar obligatòriament a l'operari de la Deixalleria).
  5. Pes.

El transport dels residus es realitzarà, en tots els casos, complint les mesures de prevenció de riscos i accidents que hi escaigui i la normativa específica que pertoqui sobre transport de residus, sense posar en perill la salut humana ni perjudicar el medi ambient en general. No se sobrepassaran les capacitats màximes dels contenidors, ni els terminis màxims d'emmagatzematge legalment establerts, especialment en el cas dels residus perillosos.

Article 16. Preparació per a la reutilització

1. A la Deixalleria es recolliran i emmagatzemaran productes usats i residus que posteriorment seran reutilitzats o es prepararan per a la seva reutilització. Aquests residus poden ser aparells elèctrics i electrònics, mobles, tèxtils o altres, sempre que així es faci constar.

2. Es preveu la recollida de material que pugui considerar-se de valor històric o cultural per posteriorment lliurar-lo a les entitats corresponents per a la seva conservació.

 

TÍTOL III, RECOLLIDA DE RESIDUS

CAPÍTOL III. ​​​​​​​RESIDUS MUNICIPALS

Article 17. Generalitats de la gestió dels residus municipals

Al terme municipal de Bunyola la gestió dels residus domèstics es fa mitjançant un servei de recollida Porta a Porta. Els usuaris/-àries tenen l'obligació d'utilitzar aquest servei com a mètode principal de recollida de residus i hauran d'assumir una taxa establerta per a tal efecte. Aquesta taxa es veurà reduïda en els nuclis a on no hi hagi recollida porta a porta fent sol·licitud a les oficines de l'Ajuntament de Bunyola.

  1. Correspondrà als usuaris/-àries del servei de recollida porta a porta dipositar els residus correctament seleccionats en origen segons les següents fraccions: FORM, vidre, envasos lleugers, paper-cartó i rebuig.
  2. S'hauran de dipositar els residus d'acord amb el seu horari i calendari corresponent.
  3. Per a poder aplicar el principi de pagament per generació, els habitatges dipositaran el rebuig amb la bossa reglamentària i els comerciants amb els contenidors autoritzats per part de l'Ajuntament.
  4. L'Ajuntament podrà introduir modificacions quant a freqüència i horari del servei porta a porta sempre que informi amb antelació suficient als usuaris del servei.
  5. En cas de la no realització del servei per causes alienes a la voluntat de l'Ajuntament s'informarà a tota la població amb la suficient antelació.
  6. L'operari del servei té dret a rebre l'utillatge per a poder prestar correctament el servei.
  7. Per a dipositar el residu al carrer, s'hauran d'ubicar els elements de contenció (contenidor) amb els residus davant de l'habitatge o de l'establiment, o bé on s'hagi establert pels serveis tècnics municipals. Restarà prohibit ubicar els residus en un punt no regulat pels serveis tècnics municipals.  
  8. Tot establiment, tant públic com privat ha d'establir la separació en origen de totes les fraccions de residus.
 

​​​​​​​Article 18. Drets i deures dels usuaris/-àries

  1. La gestió dels residus municipals al terme municipal de Bunyola  inclou l'obligació de seleccionar les diferents fraccions en origen per part dels usuaris del servei.

  2. L'Ajuntament adquireix la propietat i responsabilitat de la gestió dels residus un cop aquests han estat lliurats correctament per a la seva recollida.

  3. Els usuaris del servei de recollida municipal rebran un servei de recollida de tipus porta a porta per a les fraccions FORM, vidre, rebuig, envasos i paper/cartó, essent obligatori extreure els residus al carrer, davant l'habitatge o l'establiment de forma ordenada i respectant els horaris i la freqüència establerta al calendari.

  4. Els usuaris/-àries que no puguin adaptar-se a l'horari i calendari del servei porta a porta podran fer ús del servei de la Deixalleria, que disposarà de contenidors de totes les fraccions, sempre amb l'obligació de respectar el seu horari d'obertura i normes d'ús.

  5. Es presta un servei de recollida domiciliària de voluminosos. Aquest funcionarà de forma concertada tots els dimecres de la setmana.

  6. S'articularà un servei de recollida de residus específic per al mercat dels dissabtes. Aquests usuaris també tindran l'obligació de participar en el sistema de reciclatge tal com s'estableix en aquesta ordenança.

  7. S'articularà un servei de recollida de residus específic per als actes festius. Els usuaris d'actes festius també tindran l'obligació de participar en el sistema de reciclatge tal com s'estableix en aquesta ordenança.

  8. L'Ajuntament de Bunyola disposa d'un/a informador/a ambiental que garantirà el bon funcionament dels serveis de recollida.

  9. L'Ajuntament de Bunyola, per mitjà del concessionari del servei de recollida serà l'encarregat de realitzar el transport i si convé la selecció de les diferents fraccions dels residus recollits. Aquests es transportaran fins a les plantes de selecció, transferència o deixalleria municipal.

  10. Resten exclosos del servei de gestió de residus municipals tots els altres residus que no tinguin la consideració de residus municipals.

Article 19. Recollida de residus porta a porta

S'ha de respectar la separació i dipositar els residus a davant l'habitatge o negoci, segons es disposa a continuació, per tal d'aconseguir una recollida selectiva de qualitat:

  • Paper i cartó, s'haurà d'extreure al carrer amb una bossa o caixa de paper-cartó, o bé si es tracta de cartó es podrà treure fermat o dins una bossa reutilitzable que es tornarà a dipositar una vegada s'hagi buidat.
  • La fracció d'envasos anirà amb una bossa de plàstic, idealment de color blanc o transparent per tal d'afavorir les tasques de seguiment. En cas de dipositar un residu més gros (garrafa d'aigua, envàs gros, etc.) es podrà dipositar al costat o fermat a la bossa d'envasos corresponent.
  • Els envasos de vidre es podran dipositar dins una bossa reutilitzable, contenidor o altre sistema prèviament autoritzat per part dels responsables municipals.
  • Poda:  es podrà treure un màxim de 3 bosses de 60l a la setmana. Al nucli històric de Bunyola aquest servei s'haurà de concertar telefònicament.
  • Voluminosos: servei concertat telefònicament. Es podran treure un màxim de 3 trastos el mateix dia
  • Els usuaris/-àries d'activitats econòmiques tenen dret a utilitzar el servei municipal de recollida de residus porta a porta, sempre que s'acrediti que els residus generats són assimilables a domèstics.
  • En el cas que l'activitat generi molta quantitat d'alguna de les fraccions de residus, l'Ajuntament pot excloure-la del servei de recollida.
  • Les activitats econòmiques adherides al servei han de respectar el calendari i horari establert.

Article 20. Servei de recollida del mercat

El servei municipal de recollida farà les operacions de recollida de residus que es generin en les diferents parades del mercat dels dissabtes tant a la plaça de Bunyola com a la de Palmanyola, sempre que aquests residus siguin assimilables a domèstics.

Els titulars de les paradetes tenen l'obligació de lliurar els residus en les condicions adequades de separació de materials i utilitzar el sistema de recollida establert per l'Ajuntament.

 

TÍTOL IV, PLÀSTICS, ENVASOS I PRODUCTES D'UN SOL ÚS

La llei 8/2019 de residus i sòls contaminants de les Illes Balears estableix tot un seguit de mesures pel que respecta a la reducció d'envasos i productes d'un sol ús. La seva implantació començarà a partir del 20 de març de 2021.

 

CAPÍTOL IV ​​​​​​​ PRODUCTES D'UN SOL ÚS

Article 21. Bosses de plàstic reutilitzables (sense consideració de lleugeres o molt lleugeres)

A partir del 20 de març de 2021 aquest tipus de bosses de plàstic amb un gruix superior a 50 micres distribuïdes als establiments, han de tenir un preu, el qual el fixarà el mateix comerç o s'aplicarà l'establert al Reial Decret 293/2018, de 18 de maig, sobre reducció del consum de bosses de plàstic.

Aquestes bosses han d'estar constituïdes amb un 50% de plàstic reciclat i no frangible i amb un 70% a partir de l'any 2024. S'ha de prioritzar la distribució i ús de bosses constituïdes per polímers naturals i menys agressius per al medi ambient.

​​​​​​​Article 22. Bosses de plàstic lleugeres i molt lleugeres

Queda prohibida la distribució de bosses de plàstic lleugeres (aquelles amb un gruix inferior a 50 micres) a partir del 20 de març de 2021.

Des del 20 de març de 2021 només està permesa la distribució de bosses de plàstic molt lleugeres en cas que compleixin dos requisits: que siguin compostables i que es destinin a usos alimentaris per prevenir el malbaratament o per higiene o seguretat alimentària.

Article 23. Alternatives a les bosses de plàstic

Els comerços han d'oferir als seus clients bosses reutilitzables fabricades amb materials tèxtils o combinats, ja que aquestes proporcionen un nombre d'usos més elevat.

En el supòsit que els clients no portin bossa reutilitzable, se'ls ha de donar la possibilitat d'adquirir bosses fabricades amb paper o cartó.

S'han de posar a disposició dels clients les capses de cartó o d'altres materials que s'hi hagin emprat per al transport i emmagatzematge de les mercaderies posades a la venda.

Està permès dur bosses o recipients reutilitzables per a l'emmagatzematge i transport de productes frescos adquirits als establiments corresponents.

Article 24. Coberts alimentaris d'un sol ús.

No està permesa la venda, distribució i ús de plats, coberts, tassons, tasses i safates alimentàries d'un sol ús fets de plàstic a partir del 20 de març de 2021.

Es permetrà la venda, distribució i ús dels productes mencionats a l'apartat anterior sempre que aquests estiguin fabricats de plàstic compostable o es considerin envasos d'acord amb la Directiva 94/62/CE d'envasos i residus d'envasos.

Els plats i coberts compostables que recull aquest article hauran de ser dipositats a la fracció orgànica dels residus domiciliaris.

Article 25. Restriccions de productes alimentaris en monodosis i estris d'un sol ús en hotels, restaurants, cafeteries i altres pertanyents al mateix sector

Els olis d'oliva i els productes de benvinguda i aliments i begudes del servei de minibar dels hotels no són considerats monodosis. Els principals aliments en format monodosis que es regulen en aquest sector es troben a l'Annex d'aquesta ordenança.

Només es podran utilitzar estris que siguin reutilitzables per al consum d'aliments i begudes dins del mateix establiment de restauració.

Es permet l'ús d'estovalles i torcaboques d'un sol ús de paper i cel·lulosa per al consum d'aliments i begudes dins del mateix local.

Per al menjar per endur, s'hauran de respectar les següents particularitats, tenint en compte la Directiva 2019/904 de plàstics d'un sol ús i la nova llei estatal de residus que la transposa, a partir del 20 de març de 2021:

  • Les canyetes per a begudes només podran ser de material compostable o comestible.
  • Els plats, coberts, tassons, tasses i safates alimentàries no podran ser de plàstic, excepte si aquest és compostable o si qualsevol d'aquests utensilis té consideració d'envàs d'acord amb la Directiva 94/62/CE d'envasos i residus d'envasos.
 

​​​​​​​Article 26. Alternatives als envasos monodosis

A l'interior dels restaurants, hotels i cafeteries d'aquest municipi es poden instal·lar dispensadors per a salses i condiments per al consum d'aliments i begudes, per tal d'eliminar l'ús d'aquests envasos.

També es pot optar per oferir als clients una quantitat determinada d'aquests aliments directament al plat o a la taula o aparador d'aliments en el cas dels serveis de bufet.

Article 27. Canyetes per a begudes, bastonets per a les orelles i caramels amb bastonet

Queda prohibida la distribució, comercialització i ús de canyetes per a begudes, bastonets per a les orelles i caramels amb bastonets fets de plàstic a partir del 20 de març de 2021.

Només estarà permesa la distribució, comercialització i ús d'aquests productes comestibles o bé fets de material compostable i hauran de ser dipositats a la fracció orgànica dels residus domiciliaris.

Com a alternativa als productes compostables mencionats anteriorment es poden distribuir i comercialitzar canyetes per a begudes i caramels amb bastonet reutilitzables, o només oferir-los sota petició dels clients.

Article 28. Càpsules d'un sol ús per a cafeteres

A partir del 20 de març de 2021, només es permet la venda de càpsules d'un sol ús de cafè, infusions, brous, etc. fabricades amb material compostable o fàcilment reciclable.

Els fabricants, importadors o distribuïdors que optin pel reciclatge de càpsules hauran d'organitzar un sistema individual o col·lectiu que garanteixi i acrediti davant el Govern de les Illes Balears el seu correcte reciclatge i el compliment dels objectius de la Llei 8/2019 de residus i sòls contaminats.

Article 29. Tovalloletes humides

Està totalment prohibit llençar qualsevol tipus de tovalloletes humides de manera que afectin la xarxa de clavegueram.

Els establiments que tinguin tovalloletes humides a la venda hauran d'incorporar informació clara i suficient sobre la dificultat que presenta la seva gestió i els efectes que tenen en cas del seu abandonament al medi o a la xarxa de clavegueram. Aquesta informació ha de ser visible i comprensible per als clients de l'establiment que desitgin adquirir tovalloletes humides.

Els preceptes anteriors d'aquest article s'han de complir des del 20 de març de 2021.

Article 30. Microplàstics i nano plàstics

No està permesa la distribució i venda de productes que continguin microplàstics i nano plàstics de manera intencionada a partir del 20 de març de 2021.

Article 31. Cartutxos i tòners d'impressora i fotocopiadora

Queda prohibida la venda i distribució de cartutxos i tòners de tinta per a impressores i fotocopiadores que no siguin reutilitzables o recarregables a partir del 20 de març de 2021.

Article 32. Encenedors

A partir del 20 de març de 2021, només es podran vendre i distribuir als establiments del municipi, encenedors que tinguin un ús garantit de 3.000 enceses efectives o més. Els encenedors posats a la venda hauran de complir amb els requeriments de les normes EN 13869 i ISO 9994.

Article 33. Maquinetes d'afaitar

A partir del 20 de març de 2025 només estarà permesa la venda de maquinetes d'afaitar recarregables fabricades amb materials reciclables.

Com a excepció estarà permesa la venda de maquinetes d'afaitar no recarregables sempre que estiguin fabricades per a ús sociosanitari.

 

Article 34. Comerç electrònic

Totes les prohibicions i regulacions establertes als articles anteriors també són d'aplicació a les vendes per mitjans electrònics i per canals digitals (internet, telèfon, etc.).

 

CAPÍTOL V ​​​​​​​PREVENCIÓ D'ENVASOS D'UN SOL ÚS

Article 35. Prevenció general d'envasos d'un sol ús

La ciutadania del municipi haurà de reduir la utilització i distribució d'envasos d'un sol ús, procurant consumir begudes en envasos que siguin reutilitzables i no es converteixin en residu una vegada consumit el seu contingut.

Article 36. Begudes en envasos d'un sol ús a edificis públics

Queda prohibida la distribució de tota classe de begudes en envasos d'un sol ús a les instal·lacions on s'ubiquin activitats o serveis desenvolupats per les administracions i ens públics, així com les concessions o restaurants i cafeteries de titularitat pública a partir del 20 de març de 2021.

En aquestes instal·lacions hi haurà lliure accés a aigua mitjançant fonts o envasos reutilitzables. Es podran subministrar tassons reutilitzables o en darrer terme compostables per al consum d'aigua mitjançant aquestes fonts.

Als centres sanitaris i col·legis públics d'aquest municipi es permet la venda d'envasos d'un sol ús d'aigua, de manera alternativa a l'obligació d'oferir-la mitjançant fonts o envasos reutilitzables.

Els tassons que es subministrin per al consum de begudes en les cafeteries dels edificis públics hauran de ser reutilitzables.

Article 37. Esdeveniments públics

A tots els esdeveniments als quals participa l'administració pública (s'inclouen els de caràcter esportiu) l'accés a begudes es farà mitjançant envasos i tassons reutilitzables. Per a aquests tassons és necessària la implantació d'un sistema de devolució que permetrà al ciutadà retornar-los i recuperar la quantitat de diners dipositada pel seu ús.

En aquests esdeveniments també s'ha de garantir l'accés a aigua no envasada o en botelles reutilitzables.

Article 38. Hotels, restaurants, cafeteries i similars

Aquests establiments resten obligats a oferir als clients que així ho sol·licitin el consum d'aigua no envasada de manera gratuïta i complementària a la seva oferta.

Per poder oferir aquesta aigua, és obligatori comptar amb la garantia de l'Ajuntament o «l'empresa subministradora d'aigua del municipi» com que és apta per al consum humà i compleix amb les condicions sanitàries exigibles.

Per al cas que l'aigua del municipi no sigui apta per al consum humà i es disposi de la pertinent comunicació feta pel servei de subministrament d'aigua, aquesta obligació quedaria suspesa i no seria aplicable.

Els establiments hotelers que ofereixin productes de benvinguda d'un sol ús als seus clients, hauran de prendre mesures per reduir-los o, en cas que no sigui possible, utilitzar productes o envasos més sostenibles tenint en compte la seva composició i posterior gestió.

Article 39. Envasos col·lectius secundaris

A partir del 20 de març de 2021, queda totalment prohibida la distribució als comerços de paquets de llaunes o botelles de begudes subjectes mitjançant anelles de plàstic.

Per a la resta d'envasos col·lectius secundaris, cap d'ells es podrà distribuir si no és fet de cartró o de material compostable. Aquesta circumstància s'ha de posar en coneixement de distribuïdors i consumidors.

També s'admetrà plàstic que contingui almenys un 50% de plàstic reciclat i no frangible sempre que això es certifiqui mitjançant norma UNE-EN 15343:2008. Aquest percentatge haurà de ser del 70% a partir de l'1 de gener de 2024.

Alternativament s'admet també l'ús de plàstic d'origen biològic si es pot certificar mitjançant la norma UNE-CEN/TS 16137:2012.

Es permet la incorporació d'altres materials diferents dels de l'apartat anterior sempre que això sigui una part no significativa del conjunt de l'envàs i obeeixi a motius per garantir la seva integritat. En aquest apartat s'inclouen, per exemple, les anses de plàstic als envasos secundaris de cartó.

 

TÍTOL V ​​​​​​​ MALBARATAMENT ALIMENTARI I COMPOSTATGE

Article 40. Malbaratament alimentari

Per tal d'evitar el malbaratament, està permès demanar, per part dels clients, les restes del seu menjar sobrant a restaurants i cafeteries. No es podran demanar aquestes restes als establiments que ofereixen servei de bufet o altres tipus de menjar col·lectiu.

Aquestes restes s'han d'entregar obligatòriament en envasos compostables.

Article 41. Compostatge domèstic i comunitari

El compostatge domèstic i comunitari tindran consideració d'operació de reciclatge als efectes del compliment dels objectius de la Llei 8/2019 de residus i sòls contaminats.

S'autoritzaran mitjançant llicència municipal els punts de compostatge comunitari, en sòl públic o privat, amb els següents requisits:

  • Distància mínima de 15 metres a zones habitades i espais sensibles,
  • Disposar de mesures per evitar males olors i l'accés d'animals, i restar sota la responsabilitat d'una persona encarregada del seu manteniment.

 

TÍTOL VII ​​​​​​​INSPECCIÓ, INFRACCIONS I SANCIONS

Les infraccions i sancions d'aquest títol, així com les seves graduacions i quantificacions, són les que estableix la Llei 8/2019 de residus i sòls contaminats (tenint en compte la legislació estatal), a partir d'aquí cada Ajuntament les modularà d'acord amb les seves competències.

Article 42. Inspecció i control

L'exercici de les funcions d'inspecció i vigilància del compliment d'aquesta ordenança correspon al personal que les tingui atribuïdes així com als agents de la policia local.

El personal al qual fa referència l'apartat anterior, en l'exercici de les seves funcions tindrà la condició d'agent de l'autoritat estant facultat per accedir sense previ avís a les instal·lacions i espais en els quals es desenvolupin activitats regulades en aquesta ordenança, així com per inspeccionar el contingut dels contenidors i de les bosses de residus que hagin de ser objecte de recollida.

Els productors, posseïdors, gestors de residus i els responsables dels establiments comercials, habitatges, indústries i altres activitats objecte de la present ordenança hauran de prestar col·laboració al personal al qual fa referència l'article anterior, en l'exercici de les seves funcions d'inspecció.

Article 43. Infraccions

Poden ser sancionades pels fets constitutius de les infraccions administratives que recull aquest article les persones físiques o jurídiques que els cometin, d'acord amb el que estableix aquesta ordenança i sense perjudici, si s'escau, de les responsabilitats civils, penals i mediambientals corresponents.

Les responsabilitats derivades d'incomplir les obligacions assenyalades s'han d'exigir no només pels actes propis, sinó també persones de qui s'hagi de respondre, de conformitat amb el que estableix la legislació vigent.

A més de les infraccions tipificades per la normativa bàsica estatal i les seves normes de desplegament, tenen la consideració d'infracció, a efectes de la Llei 8/2019 de residus i sòls contaminats, les següents:

Infraccions lleus:

  1. Incomplir qualsevol precepte d'aquesta ordenança que no estigui tipificat com a falta greu o molt greu.
  2. Incomplir, com a posseïdors, l'obligació de lliurar els residus urbans a l'Ajuntament o a un gestor autoritzat i registrat per al seu reciclatge, valorització o eliminació, sempre que no siguin iniciatives de reducció en origen, com el compostatge casolà.
  3. L'abandonament d'objectes, residus o altres deixalles fora dels llocs habilitats i autoritzats, com poden ser papereres o espais municipals, entrades o sortides de la Deixalleria, així com a qualsevol espai no autoritzat de la via pública.
  4. L'incompliment relatiu a les obligacions de separació en origen i recollida selectiva dels residus previstes en  ordenança, així com l'entrega en condicions que impedeixin o dificultin el tractament i valorització posterior. En cas d'exempcions se seguiran les directrius de l'ajuntament.
  5. El dipòsit de residus d'altre municipi en contenidors, papereres o altres instal·lacions del terme municipal.
  6. L'incompliment o l'obstrucció de qualsevol altra de les prescripcions contingudes en la Llei 8/2019.
  7. L'incompliment reiterat de les prescripcions que s'estableixen en aquesta ordenança pel que fa al sistema de recollida porta a porta, tant per a generadors domèstics com per a generadors singulars.
  8. No complir les obligacions de les persones usuàries de la Deixalleria que s'estableixen en aquesta mateixa ordenança.
  9. Dipositar els residus fora dels contenidors o del recinte de la Deixalleria.
  10. No acomplir les indicacions del personal del Servei de la Deixalleria.

Infraccions greus:

  1. L'obstrucció a les disposicions i actes dictats per l'autoritat competent als efectes del compliment d'aquesta ordenança i altra normativa en matèria de residus.
  2. L'incompliment relatiu a les regulacions relatives a la comercialització, distribució, venda i ús d'articles d'un sol ús.
  3. Reincidir, en el termini d'un any, en la comissió de dues infraccions lleus de la mateixa naturalesa.
  4. Abandonar, abocar, vessar o eliminar de manera incontrolada qualsevol tipus de residu no perillós, encara que no es produeixi dany o deteriorament greu per al medi ambient o que no es posi en greu perill la salut de les persones.
  5. Abocar residus de construcció i demolició a la via pública, solars, parcel·les i pedreres, tant públiques com privades.
  6. Dipositar residus voluminosos en els contenidors o a la via pública (sense concertar-ne prèviament, la recollida) i en solars, parcel·les, etc.

Infraccions Molt greus:

  1. Reincidir, en el termini d'un any, en la comissió de dues infraccions greus o de tres infraccions lleus de la mateixa naturalesa.
  2. Vulnerar les mesures cautelars o urgents adoptades per l'Ajuntament per evitar danys o perjudicis greus per al medi ambient o perills greus per a la salut de les persones.
  3. Abandonar, abocar, vessar o eliminar, de manera incontrolada, residus urbans, sempre que s'hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s'hagi posat en greu perill la salut de les persones.

Aquest Ajuntament, en l'àmbit de les competències pròpies es reserva la capacitat per tipificar infraccions i sancions adequades per al compliment d'aquesta ordenança i la resta de normativa en matèria de residus, ajustant la classificació d'aquestes infraccions i sancions, el procediment i altres requisits al que estableix tant la normativa bàsica estatal com la llei autonòmica.

Article 44. Potestat sancionadora

La Policia Local i els tècnics municipals són responsables de les tasques d'inspecció i d'acompliment d'aquesta Ordenança.

Tota persona física o jurídica pot denunciar qualsevol infracció d'aquesta ordenança.

Les denúncies han d'originar l'obertura de l'expedient corresponent. Per tant, les autoritats municipals han de fer les indagacions pertinents seguint els tràmits preceptius i han d'adoptar les mesures cautelars necessàries fins que es resolgui, finalment, l'expedient.

Aquest Ajuntament exercirà la potestat sancionadora en el supòsit d'abandonament, abocament o eliminació no autoritzats dels residus la recollida i la gestió dels quals correspongui, i en el supòsit que siguin lliurats sense complir les condicions previstes en aquesta i altres ordenances municipals reguladores.

Article 45. Quantificació de les sancions

El règim de sancions aplicables és el que regula la Llei 22/2011 de residus i sòls contaminats, a excepció de les multes, que s'estableixen en els imports següents d'acord amb la Llei 8/2019:

  1. Infraccions lleus: de 300 euros fins a 9.000 euros.

  2. Infraccions greus: de 9.001 euros fins a 300.000 euros.

  3. Infraccions molt greus: a partir de 300.001 euros fins a 1.750.000 euros.

Article 46. Graduació de les sancions

Les sancions corresponents a cada classe d'infracció es graduaran tenint en compte els criteris següents, que poden ser apreciats separadament o conjuntament:

  1. L'afectació o el risc per a la salut i la seguretat de les persones.
  2. L'alteració social a causa del fet infractor.
  3. La gravetat del dany causat al medi ambient.
  4. El volum, la quantitat i la naturalesa dels residus i també la superfície afectada i el seu deteriorament.
  5. La reparació i el restabliment de la legalitat infringida.
  6. El benefici derivat de l'activitat infractora.
  7. L'incompliment dels advertiments previs, si s'han produït.
  8. La reincidència.
  9. El grau d'intencionalitat de la persona causant de la infracció i la reiteració.
  10. El grau de participació en el fet infractor.
  11. La capacitat econòmica de la persona infractora.
  12. Altres que es puguin considerar pertinents.

Les sancions s'han d'imposar segons el grau de culpa, la reiteració, el grau de participació, el benefici derivat de l'activitat infractora, el grau de dany al medi ambient o del perill en què s'hagi posat la salut de les persones.

Per imposar la sanció, s'ha de tenir en compte que, en tot cas, la comissió de la infracció no pot resultar més beneficiosa per a la persona infractora que l'acompliment de les normes infringides.

Quan s'hagi iniciat un procediment sancionador, l'Ajuntament pot adoptar i exigir alguna o algunes de les mesures provisionals següents:

  • Mesures de correcció, seguretat o control que impedeixin la continuïtat en la producció del dany.
  • Precintament d'aparells, equips o vehicles.
  • Clausura temporal, parcial o total de l'establiment
  • Suspensió temporal de l'autorització per exercir l'activitat de l'empresa.

MARC JURÍDIC

Qualsevol supòsit o aspecte no previst en aquesta Ordenança s'ha de regir pel que estableixen les disposicions legals següents:

  • Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.

  • Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

  • Llei 11/1997, de 24 d'abril, d'envasos i residus d'envasos.

  • Reial decret 782/1998, de 30 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament per al desenvolupament i execució de la Llei 11/1997.

  • Contingut del contracte per a la gestió del servei de recollida i transport de residus adjudicat per l'Ajuntament de Bunyola en vigor.

Altres normes de rang superior i que, per la seva naturalesa, entren dins l'àmbit d'aplicació

 

ANNEX 1. ​​​​​​​Cartells de les Deixalleries del municipi.

 Imatge 1.- Cartell de l'entrada de la Deixalleria de Son Serra, Bunyola.

Imatge 2.- Cartell de l'entrada de la Deixalleria de Palmanyola, Bunyola.

 

ANNEX 3. ​​​​​​​Calendaris de recollida de residus dels habitatges i comerciants.

Imatge 3.- Calendari de recollida de residus als habitatges de Bunyola..

Imatge 3.- Calendari de recollida de residus als comerciants de Bunyola.

 

 

ANNEX 4. ​​​​​​​Productes alimentaris i principals establiments considerats sector HORECA.

Taula I: Principals productes alimentaris en format monodosis que es regulen

Principals tipus de productes monodosis que es regulen

Exemples

 

Granulats i Pols

Sucre

 

Sacarina

 

Sal

 

Llet

 

Cacau

 

Cafè

 

 

Salses i Guarniments

Ketchup

 

Mostassa

 

Maionesa

 

Barbacoa

 

Vinagre

 

Herbes

Infusions

 
 

Espècies

 

Untables

Paté

 

Melmelada

 

Mantega i Margarina

 

Formatge

 

Postres

Iogurt

 

Gelat

 

Gelatina

 

Cereals i Brioixeria

Cereals

 

Galetes

 

Magdalenes

 

Begudes (volum inferior a 200 ml)

Refrescos

 

Aigua

 

Sucs

 

Llet

 
 

Taula II: Principals establiments considerats sector HORECA

Exemples d'establiments HORECA

Convencionals

Bars

Cafeteries

Restaurants

Allotjaments turístics

Hotels

Albergs

Càmpings

De begudes

Discoteques

Bars de copes

Espectacles

Cinemes

Teatres

Circs

Esdeveniments amb càtering

Congressos

Casaments

Altres

Salons de joc

Màquines expenedores

Gasolineres

Tendes 24 h

Vaixells

 

Bunyola, 2 de febrer de 2021

El batle-president ​​​​​​​Andreu Bujosa Bestard