Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 964
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de nou Parc Verd, TM de Marratxí (144a/2020)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 21 de gener de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de nou Parc Verd (TM de Marratxí) , en els termes següents:

-Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb l'article 13.2 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei. Entre els projectes inclosos a l'annex 2, el projecte de nou Parc Verd al TM de Marratxí s'inclou als punts 3 i 4 del grup 6:

Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.

Instal·lacions d'emmagatzematge de residus no perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 i operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, amb una capacitat superior a 100 t i que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, que li siguin d'aplicació.

-Descripció i ubicació del projecte

El projecte pretén la construcció d'un Parc Verd al TM de Marratxí, com a instal·lació de recollida i pretractament dels residus domiciliaris especials (perillosos i no perillosos) que no es poden dipositar als contenidors de recollida ordinària, a l'espera del seu tractament o eliminació, d'acord amb la normativa vigent. També suposarà un servei de suport per a les fraccions que disposen de recollida municipal i podrà recollir, en determinades condicions, els residus produïts per petits comerços, oficines i empreses de serveis pròpies de la tipologia urbana.

Actualment, la parcel·la referida, de titularitat municipal i amb una superfície total de 3.523 m2, no disposa de cap mena d'instal·lació, i donades les seves característiques i ubicació, es vol aprofitar la disponibilitat d'espai, per incorporar les instal·lacions de parc verd municipal, amb una superfície d'ús exclusiu per aquesta finalitat de 1.945 m2. D'acord amb les NNSS de Marratxí, aquest terreny es troba qualificat de sòl urbà, amb ús industrial.

Les actuacions previstes al projecte són les següents:

I. Condicionament i pavimentat de tot el recinte, amb disposició dels elements que es relacionen a continuació:

-Un edifici, amb una superfície total construïda de 90,27 m2, per acollir diferents instal·lacions: espai de preparació per reutilització i emmagatzematge.

Una caseta de control de 30,10 m2, amb bany adaptat, situada a l'entrada del recinte, que permeti disposar dels sistemes de control adients (ordinador, accés, registres, pesatge...).

-Una zona tancada i coberta, de 60,43 m2, per la disposició dels residus perillosos, amb els corresponents contenidors.

-Una zona tancada i coberta, de 60,43 m2 per la disposició dels residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE), amb els corresponents contenidors i gàbies.

-Una zona de circulació de vehicles, amb rampes d'accés i sortida i plataforma elevada a 1 m, per la disposició dels residus voluminosos, podes, d'obra i metàl·lics o de vidre. Aquesta zona serà convenientment protegida amb baranes metàl·liques.

-Una zona d'aparcament per a vehicles.

-Un dipòsit soterrat, de cabuda 6 m3, per la recollida de pluvials de les cobertes.

II. Tancaments perimetrals de la parcel·la.

III. Incorporació de totes les mesures de seguretat necessàries per al correcte desenvolupament de l'activitat prevista.

IV. Construcció de les corresponents instal·lacions auxiliars, segons projecte.

V. Xarxa de subministrament d'aigua potable, recollida de pluvials de les cobertes dels edificis, drenatge i pluvials dels terrenys integrant el parc verd i xarxa de reg de les zones enjardinades.

VI. Subministrament elèctric de xarxa i fotovoltaica per a producció d'energia elèctrica, i la corresponent instal·lació permanent.

VII. Sistema d'aigua calenta sanitària (ACS) amb panells solars d'escalfament.

VIII. Zona perimetral amb vegetació, segons previsions del projecte.

-Avaluació dels efectes previsibles

Atesa la naturalesa de l'activitat a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i correctores de l'estudi d'impacte ambiental.

Les obres generaran els següents impactes: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües.

Durant la fase d'explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de sorolls, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials, impactes per residus especials, residus que contenen amiant, consum energètic i contaminació lumínica.

-Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

S'han efectuat les següents consultes:

+Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.

+Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

+Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

+Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

+Direcció Insular de Residus, del Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient del Consell de Mallorca.

+Direcció Insular d'Infraestructures, del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.

La Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca, en data 27 de novembre de 2020, va informar el següent:

El present projecte no suposa cap intervenció sobre el territori i es desenvolupa sobre un sòl urbà i industrial, apte, pels usos prevists, dins el projecte de Parc Verd.

El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, en data 14 de desembre de 2020, va informar el següent:

Ateses les característiques i la naturalesa del projecte a informar, ubicat en un entorn plenament urbà, el Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, no té cap inconvenient en relació amb el risc d'incendi forestal, i als aspectes de gestió forestal i protecció del sòl.

La Direcció Insular de Residus, del Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient del Consell de Mallorca, en data 14 de desembre de 2020, va informar el següent:

Consideracions tècniques

1) Emprar en tota la documentació, projecte i plànols la terminologia vigent de Deixalleria municipal d'acord amb la normativa actual de residus no perillosos Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos de l'illa de Mallorca (BOIB Núm. 81 de 18 de juny de 2019) en lloc de parc verd de l'anterior PDSGRUM.

2) La normativa vigent referent a residus no perillosos és Pla Director Sectorial de Residus No Perillosos de l'illa de Mallorca (BOIB Núm. 81 de 18 de juny de 2019) (Normativa de referència del projecte i altres).

3) Complir l'article 21. Xarxa de deixalleries municipals del PDSGRNPMA:

-Tots els municipis han de garantir el servei de deixalleries als seus ciutadans, ja sigui de forma independent o mancomunada, per a la recepció, emmagatzematge selectiu i preclassificació de productes usats destinats a la reutilització de residus municipals en espera de tractaments posteriors, com la preparació per a la reutilització, la valorització i l'eliminació.

-Les deixalleries s'han de preveure en els respectius instruments de planejament urbanístic, havent de complir amb les prescripcions tècniques que siguin aprovades pel Govern de les Illes Balears i comptar amb les autoritzacions previstes per la normativa sectorial en matèria de residus.

-Correspondrà als municipis, o als ens en què hagin delegat, regular les normes de funcionament de les deixalleries a través de les ordenances corresponents.

4) Al punt 5. Exercici de l'activitat del Projecte obres i activitat, al començament:

«L'exercici de l'activitat consisteix en l'emmagatzematge i preclassificació de residus municipals en l'àmbit de la recollida a l'espera del seu tractament o eliminació...»

Ha d'especificar totes les operacions indicades al punt 1 de l'article 21 del PDSGRNPMA:

- recepció,

- emmagatzematge selectiu i

- preclassificació de productes usats destinats a la reutilització de residus municipals en espera de tractaments posteriors, com

- la preparació per a la reutilització (superfície de 93.36 m2),

- la valorització i

- l'eliminació.

Encara que més endavant en faci menció.

5) Als plànols la zona que posa Preparació per a la reutilització es suposa que es refereix englobada dins la preclassificació de productes usats.

Conclusions

Des del punt de vista del compliment del Pla Director Sectorial de Residus No Perillosos de l'illa de Mallorca (BOIB núm. 81 de 18/06/2019), s'informa favorablement el projecte de la deixalleria municipal de Marratxí, C/ Conradors, parcel·la 33 –PEM Can Rubiol– 2 de Marratxí.

La Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca, en data 17 de desembre de 2020, va informar el següent:

III. Consideracions tècniques

Sobre l'ordenació territorial general: segons el Pla Territorial Insular de Mallorca, la parcel·la on s'ubicarà el nou Parc Verd està situada en una Àrea de desenvolupament urbà i sòl urbà o urbanitzable.

Sobre l'ordenació territorial sectorial: cal tenir en compte que el document de revisió del Pla Director Sectorial per a la gestió dels residus urbans de l'illa de Mallorca i el Pla Director Sectorial per a la gestió dels residus de construcció-demolició, voluminosos i pneumàtics fora d'ús de l'illa de Mallorca, han estat derogats pel nou Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos de l'illa de Mallorca (PDSRNPM), aprovat definitivament pel Ple del Consell de Mallorca el 09 de maig de 2019, i publicat al BOIB núm. 81 amb data 18 de juny de 2019.

Segons l'art. 25 del PDSRNPM, la implantació de les instal·lacions de residus, es regirà sota els criteris d'eficiència energètica, mitjançant la incorporació de mesures ambientals i d'eco disseny en els edificis i potenciant l'ús d'energies renovables.

Segons la documentació del projecte, es proposa com a mesures per reduir el consum: la selecció d'enllumenat amb làmpades LED, la instal·lació de plaques fotovoltaiques per autoconsum i connexió a xarxa, la instal·lació d'un sistema de generació d'ACS amb panells solars i la instal·lació d'un dipòsit d'aigua soterrat de recollida de pluvials de les cobertes per neteja i reg.

Per tant, tenint en compte els objectius principals de la nova Llei 10/2019, de canvi climàtic i transició energètica, i els criteris d'eficiència energètica del nou Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos de l'illa de Mallorca, així com els objectius d'eficiència energètica i estalvi energètic del PTIM, es consideren mesures adequades.

IV. Conclusions – Proposta

Per tot el que s'ha dit, s'informa favorablement el projecte de nou Parc Verd al TM de Marratxí.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte de nou Parc Verd (TM de Marratxí), sempre que es compleixin les mesures proposades a l'Estudi d'Impacte Ambiental, redactat amb data 14 d'octubre de 2019 pel Sr. Juan Mateo Horrach Torrens, enginyer industrial - promotor Ajuntament de Marratxí -, la normativa vigent, i els següents condicionants:

1.La ubicació de la deixalleria ha d'estar prou senyalitzada per a facilitar l'accés dels potencials usuaris des de qualsevol dels nuclis de població als quals doni servei. Així mateix, els accessos al recinte hauran d'estar convenientment senyalitzats per evitar situacions perilloses.

2.L'Ajuntament haurà de designar un responsable mediambiental, encarregat de supervisar el compliment del Pla de Vigilància Ambiental previst al Document Ambiental.

3.El disseny de la instal·lació haurà d'evitar l'entrada i l'acumulació d'aigües pluvials a l'interior dels contenidors, per evitar, entre d'altres, que els residus es puguin fer malbé i la proliferació de moscard tigre.

4.Els cartells indicatius específics que identifiquin el contenidor o la zona on ha de ser dipositat cada tipologia de residu, hauran d'incloure, si escau, informació del volum o quantitat màxima de cada residu que cada usuari pot aportar.

5.En relació amb l'estalvi d'aigua, s'haurà d'ajustar l'horari del reg de les zones enjardinades i la seva durada durant l'època estival.

6.La barrera perimetral vegetal del recinte, haurà de ser d'arbusts o arbres perennes frondosos d'espècies autòctones, la qual s'haurà de mantenir en un estat òptim al llarg del període de funcionament de la deixalleria, substituint els exemplars morts i regant, si escau.

Per altra banda, es recomana:

1.Disposar d'un espai o d'una aula per a activitats d'educació ambiental a la deixalleria, amb la finalitat d'informar i sensibilitzar als usuaris en relació amb la correcta gestió de residus.

2.Establir els mecanismes oportuns per tal d'incentivar l‘ús d'aquesta instal·lació.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

  

Palma,  22 de gener de 2021

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias