Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SÓLLER

Núm. 780
Aprovació definitiva de l’ordenança municipal de l'ajuntament de Sóller, reguladora de l’ús de la via pública

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La corporació plenària, en sessió de dia 12 de gener actual, va adoptar l'acord que es transcriu en la seva part resolutiva a fi d'aprovar definitivament l'ordenança municipal de l'ajuntament de Sóller, reguladora de l'ús de la via pública.

 

Sóller, 27 de gener de 2021

El batle Carlos Simarro Vicens

 

 

APROVACIÓ DEFINITIVA DE L'ORDENANÇA MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE SÓLLER, REGULADORA DE L'ÚS DE LA VIA PÚBLICA

ÍNDEX

EXPOSICIÓ DE MOTIUS.

CAPÍTOL I. Objecte i definicions.

Article 1. Objecte.

Article 2. Definicions a l'efecte d'aquesta ordenança.

CAPÍTOL II. Llicències.

Article 3. Introducció.

Article 4. Taxes.

Article 5. Sol·licituds, terminis i documentació.

Article 6. Execució.

Article 7. Responsabilitats.

Article 8. Modificació de sol·licituds de llicència a petició de la part interessada.

Article 9. Revocació de llicències.

Article 10. Denegacions.

Article 11. Discrecionalitat.

CAPÍTOL III. Ocupacions realitzades per bars o cafès, cafeteries i restaurants.

Article 12. Introducció.

Article 13. Sol·licituds i terminis.

Article 14. Renovació de llicències per declaració responsable.

Article 15. Execució.

Article 16. Responsabilitats.

Article 17. Criteris tècnics.

Article 18. Horari de les ocupacions.

Article 19. Prohibicions.

Article 20. Senyalització de la zona ocupable.

 

CAPÍTOL IV. Mobiliari autoritzable en la via pública en els bars o cafès, cafeteries i restaurants.

Article 21. Normes comunes.

Article 22. Taules i cadires.

Article 23. Para-sols i tendals.

Article 24. Rètols o cartells.

Article 25. Mampares i tanques.

Article 26. Tests, cossiols i jardineres.

Article 27. Estufes.

Article 28. Aparells musicals, televisió, ràdio, altaveus, etc.

CAPÍTOL V. Casos especials en l'ocupació de la via pública per bars o cafès, cafeteries i restaurants.

Article 29. Ocupacions davant de façanes de veïns contigus.

Article 30. Ocupacions compartides.

Article 31. Ocupacions en zones per als vianants i separades per un carrer entre la zona a ocupar i l'establiment.

Article 32. Ocupacions en zones de titularitat privada i d'ús públic confrontants amb la via pública.

Article 33. Moratòria1.

CAPÍTOL VI. Limitacions a l'ús dels vials i espais públics.

Article 34. Prohibicions

CAPÍTOL VII. Retirada d'elements de la via pública.

Article 35. Retirada d'elements per falta de llicència o per incompliment de les seves condicions.

Article 36. Retirada d'elements per l'exercici de la venda ambulant no autoritzada.

Article 37. Recuperació dels béns retirats.

Article 38. Procediment per a la recuperació dels béns retirats.

CAPITULO VIII. Règim disciplinari.

Article 39. Procediment sancionador.

Article 40. Infraccions lleus.

Article 41. Infraccions greus.

Article 42. Infraccions molt greus.

Article 43. Sancions econòmiques.

Article 44. Sancions accessòries i/o complementàries.

Article 45. Graduació de les sancions.

Article 46. Actuacions subsidiàries.

Article 47. Prescripció de les infraccions.

Article 48. Prescripció de les sancions.

Article 49. Sancions imposades a no residents.

CAPITULO IX. Disposicions finals

Primera. Règim supletori.

Segona. Entrada en vigor.

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Aquesta Ordenança neix de la necessitat de reunir en un sol text, els criteris que es venen aplicant a les diferents resolucions dotant-los caràcter normatiu.

La present Ordenança es redacta de conformitat amb el que es preveu dels articles 100 a 103 de la vigent Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, que regula l'ocupació de la via pública, on es compatibilitzen els drets comuns generals dels ciutadans amb els especials corresponents a les activitats econòmiques que tradicionalment impliquen la via pública. Es preveuen els espais per al trànsit dels vianants i els espais autoritzables així com la possibilitat de regulació de l'horari d'ocupació; la dels tipus d'elements i dels materials autoritzables en la via pública per aconseguir la qualitat en el mobiliari urbà i reduir el seu impacte ambiental, obligats pel fet que la nostra ciutat és una capital turística i que la imatge que s'ha de projectar vers l'exterior ha de ser d'harmonia, d'homogeneïtat i de bona presència.

Així mateix es té en compte la influència que sobre els bars o cafès, cafeteries i restaurants ha tingut la Llei 42/2010, de 30 de desembre, que modifica la Llei 28/2005, de 26 de desembre, de mesures sanitàries front el tabaquisme i reguladora de la venda, el subministrament, el consum i la publicitat dels productes derivats del tabac.

Es dicten normes sobre: taules, cadires, para-sols, tendals, rètols, tests, jardineres, estufes, taules informatives, carpes, mercats ambulants benèfics, quioscos de l'ONCE, cabines i suports telefònics i campanyes d'interès general. Dins de les ocupacions amb finalitat publicitària es fa referència a pancartes, banderoles, publicitat sobre lones o xarxes protectores de bastides d'obres, tanques publicitàries i similars.

Finalment es preveu un procediment àgil per a la retirada per la Policia local, dels elements que ocupin la via pública sense llicència, fora de l'espai autoritzat o de manera indeguda, i un procediment disciplinari adequat per aconseguir l'efectivitat de la present normativa.

ORDENANÇA MUNICIPAL D'OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA

CAPÍTOL I Objecte i definicions

Article 1. Objecte.

L'objecte de la present Ordenança, és principalment la regulació de l'ocupació de la via pública i espais lliures públics d'aquest terme municipal per bars o cafès, cafeteries i restaurants, compatibilitzant-la, amb l'ús comú general dels ciutadans. També regula la majoria d'ocupacions que es duen a terme en la via pública.

Igualment regula les prohibicions, la retirada dels objectes dipositats en la via pública i el règim sancionador.

Article 2. Definicions a l'efecte d'aquesta ordenança.

1. VIA PÚBLICA. Es considera via pública, tot aquell vial o espai lliure de titularitat pública o de titularitat privada d'ús públic.

2. VIAL D'ÚS PÚBLIC. Un vial o espai és d'ús públic quan sigui aquesta la seva naturalesa jurídica i pugui ser usat lliurement pels ciutadans, sempre que no tingui caràcter privatiu reconegut en document públic.

3. ESPAI LLIURE PÚBLIC. Tenen aquesta consideració els eixos cívics, els corredors verds, places, parcs, rambles, esplanades o similars

4. CALÇADA. Es considera calçada l'espai de la via pública per la qual poden transitar i aparcar vehicles.

5. VORERES. Són els espais de la via pública destinats únicament al trànsit dels vianants.

6. TERRASSES. Són aquells espais de les voreres autoritzats per ser ocupats temporalment amb taules i cadires de restaurants, bars o cafès i cafeteries.

7. VENDA AMBULANT. És aquella activitat comercial realitzada en la via pública o espais lliures públics, fora d'establiment comercial permanent, de forma ambulant.

8. PANCARTES. Són aquells suports publicitaris subjectes a cables o artilugis col·locats en façanes, arbres o un altre suport, que volen sobre l'espai públic, excloent les penjades als balcons i altres obertures de les façanes.

9. BANDEROLES. S'entenen per banderoles, aquells suports informatius o publicitaris que subjectes amb elements rígids o articulats en fanals d'enllumenat públic o un altre suport, volen verticalment sobre la via pública.

10. VETLLADORS. Espai constituït per una taula i dues, tres o quatre cadires enfrontades.

 

CAPÍTOL II Llicències

Article 3. Introducció.

Tota ocupació de la via pública amb qualsevol element de propietat privada, tant en espais de titularitat pública, com en els de titularitat privada d'ús públic, que representi un ús comú anormal o especial, haurà d'estar emparada per la corresponent llicència municipal o en el seu cas, quan representi un ús privatiu, per l'oportuna concessió.

Les concessions administratives quedaran regulades en els corresponents plecs de clàusules administratives i de prescripcions tècniques.

Article 4. Taxes.

Les llicències d'ocupació de la via pública estan subjectes a l'aplicació de les taxes previstes en les Ordenances Fiscals vigents. Quan s'hagi efectuat una liquidació de taxes sobre la base de dades incorrectes facilitades pel sol·licitant, independentment de les responsabilitats que se'n puguin exigir, podrà donar lloc a les liquidacions complementàries oportunes.

Article 5. Sol·licituds i terminis.

1. Les sol·licituds de llicències d'ocupació de la via pública es presentaran al Registre General o per qualsevol procediment legalment establert amb una antelació màxima de 2 mesos respecte a la data de l'ocupació sol·licitada del seu inici. La llicència només podrà ser atorgada previ informe tècnic favorable. En tots els casos, les dates sol·licitades per a una ocupació inclouran el muntatge i desmuntatge de la infraestructura. S'utilitzaran els impresos normalitzats vigents per a cada ocupació.

2. Documentació a presentar en formular la petició:

Amb la sol·licitud de llicència, s'hauran de presentar els següents documents i dades:

a.- Quan s'actuï en representació, aquesta s'ha d'acreditar documentalment o conforme a l'estipulat per les lleis.

b.- Plànol de situació.

c.- Plànol a escala i acotat, assenyalant de manera precisa i detallada totes les característiques de la zona: ample de la vorera, els elements del mobiliari urbà que es trobin en aquest espai (garangoles d'arbres, fanals, senyals de trànsit, papereres, semàfors, passos de vianants, rampes per a discapacitats, etc.). S'ha d'indicar la superfície que sol·licita ocupar i els elements que es pretenen situar grafiats en estat d'ús, especificant les seves característiques i nombre d'unitats, així com el pas lliure que una vegada col·locats i en estat d'ús quedarà per al trànsit de vianants.

d.- Fotografies actuals de front i de costat de la zona on es sol·licita l'ocupació, en les quals s'apreciï amb detall la vorera, el seu paviment i la façana de l'establiment.

e.- Justificant d'estar al corrent de pagament amb la hisenda municipal en matèria d'ocupació de la via pública.

3. En el cas que el sol·licitant no tingui residència en el territori nacional, serà preceptiu que acrediti a un representant domiciliat en aquesta Comunitat Autònoma. Els sol·licitants comunitaris aportaran el NIE i els no comunitaris a més del NIE, aportaran el Permís de Residència.

4. Per a qualsevol manca de la documentació exigida serà requerida la seva esmena i si en el termini de 10 dies de la recepció del requeriment no s'ha esmenat, s'entendrà desistit en la seva petició i s'arxivarà sense cap altre tràmit.

5. Les llicències o autoritzacions s'entenen atorgades salvant-ne el dret de propietat i sense perjudici de tercers i no podran ser invocades per disminuir la responsabilitat civil o penal en què pogués incórrer el titular de l'activitat.

6. Totes les llicències que s'atorguin, encara que no consti expressament, tindran una validesa temporal limitada, que no podrà ser superior al 31 de desembre de l'any en curs.

7. El silenci administratiu en matèria d'ocupació de via pública té caràcter negatiu i la resolució presumpta és desestimatòria.

Article 6. Execució.

El dret que atorga una llicència no podrà ser cedit de manera total o parcial, llogat o rellogat a tercers, ni usat per a realitzar activitats diferents de les expressament autoritzades. L'exercici de la llicència serà realitzat pel titular de la llicència o pel seu personal. El titular de la llicència d'ocupació, serà responsable del seu correcte ús i del compliment de les condicions imposades.

No es podrà alterar la situació i altres circumstàncies dels elements del mobiliari urbà existent en una zona per acomodar-los a les conveniències d'una ocupació, tret que sigui d'interès general i per iniciativa municipal.

Els elements autoritzables en la via pública per vinculació a una llicència de funcionament, seran els propis de l'activitat autoritzada a l'interior, i no es podran realitzar en l'espai públic activitats diferents de les expressament autoritzades a l'interior de l'establiment.

Tots els elements que es col·loquin en la via pública compliran els requisits exigits per la vigent legislació en matèria de barreres arquitectòniques i no podran revestir perillositat per als vianants o usuaris.

L'Ajuntament es reserva la facultat de reduir el termini de les llicències quan hi hagi antecedents negatius per molèsties o una altra causa justificada. En tots els casos l'Ajuntament es reserva la facultat de modificar, revocar, suspendre temporalment o denegar les llicències sense dret a cap compensació excepte la devolució de la part proporcional de les taxes si correspon, per motius d'interès general, realització d'actes públics o institucionals, seguretat, obres, ordenació de l'espai urbà o del trànsit o qualsevol altra causa justificada.

La Policia Local podrà ordenar la retirada o modificació de la situació dels elements que ocupin la via pública en qualsevol moment i de manera immediata, quan es donin circumstàncies que afectin la seguretat de les persones o béns, dificultin el lliure trànsit dels vianants o rodat, interfereixin actes oficials o d'interès públic, o per qualsevol altra causa imprevista prou justificada.

Una vegada hagi finalitzat el termini de la llicència, el titular haurà de deixar l'espai completament lliure i els béns públics utilitzats, tal com estaven abans de l'ocupació, nets i lliures de residus i utensilis privats. L'Ajuntament es reserva la facultat d'efectuar els treballs de reposició o la neteja subsidiària i passar el càrrec del seu cost al titular de la llicència corresponent.

Article 7. Responsabilitats.

1. En cas que l'ocupació de via pública no estigui emparada per llicència, es consideraran responsables les persones que hagin intervingut o s'hagin beneficiat i/o persones promotores de l'activitat/ocupació.

2. L'incompliment de les obligacions de la llicència causant perjudicis a béns públics o tercers, permetrà exigir el dipòsit d'una quantitat en garantia del seu compliment. Podrà ser confiscada quan, com a conseqüència de la sanció establerta a l'expedient sancionador, es determini i quantifiqui la responsabilitat del garant pels perjudicis derivats de l'ocupació del domini públic. L'esmentada garantia s'haurà de constituir mitjançant aval bancari abans de l'inici de l'activitat. La resolució de confiscació total o parcial de la garantia, obliga el garant, a reposar la garantia preexistent dins del termini de 15 dies, des de l'endemà de la notificació d'aquesta resolució. En cas d'incompliment, es donarà per caducada la llicència d'ocupació.

3. Per a la pràctica de notificacions, l'Ajuntament se'n reserva la facultat de fer-ho, a més del lloc que indiqui en la seva sol·licitud, en el de l'activitat, en el seu domicili, en el número de fax i/o correu electrònic indicat pel sol·licitant, per compareixença en seu electrònica o a qualsevol altre lloc on sigui possible la seva localització.

Article 8. Modificació de sol·licituds de llicències a petició de la part interessada.

Es podran admetre sol·licituds de modificacions de llicència d'ocupacions de via pública, presentades amb una antelació mínima de 15 dies a la data efectiva de l'inici de l'ocupació.

Article 9. Revocació de llicències.

Es podran revocar les llicències d'ocupació de la via pública en els supòsits que tot seguit s'indiquen, amb pèrdua de l'import ingressat en concepte de taxes i sense dret a indemnització, així com la inhabilitació per a obtenir futures llicències d'ocupació de via pública durant el termini legalment establert prèvia instrucció del corresponent expedient:

1. Per falsedat o ocultació maliciosa de les dades facilitades en sol·licitar la llicència.

2. Per extralimitació o incompliment manifest i reiteratiu de les condicions.

3. Per ocasionar molèsties a tercers acreditades en l'expedient, a conseqüència de la emissió de renous superiors als nivells legalment permesos.

4. Per propiciar la comissió d'activitats il·legals, prohibides o no permeses en la via pública, degudament informades per la Policia Local.

5. Per desacatament als agents de l'autoritat en l'exercici de les seves funcions.

6. Quan es realitzi una activitat diferent de l'autoritzada.

7. Per no fer ús dels drets de la llicència durant un temps superior a 2 mesos de forma no suficientment justificada a criteri municipal.

8. En cas de pèrdua de vigència de la llicència de funcionament de l'activitat.

9. Per concórrer qualsevol de les causes de denegació previstes en aquesta Ordenança.

Article 10. Denegacions.

Les resolucions denegatòries de sol·licituds de llicències es faran de forma raonada i motivada, fonamentada en algun dels següents motius:

1. Quan no es compleixin els requisits i criteris tècnics establerts en la present Ordenança.

2. Per ser deutor amb la hisenda municipal en matèria d'ocupació de la via pública.

3. Per no complir els requisits legals exigits per a l'exercici de l'activitat en qüestió.

4. En les ocupacions realitzades per vinculació a llicències d'activitat, com les taules i cadires de bars, restaurants i cafeteries, quan no es disposi de la preceptiva llicència municipal de funcionament de l'activitat o declaració responsable.

5. Quan el sol·licitant no sigui el titular de la llicència municipal de funcionament de l'activitat o declaració responsable .

6. Quan el nom del local per al qual es sol·licita la llicència no sigui el mateix que l'identifica.

7. Quan s'interfereixi o es pugui interferir el trànsit habitual dels vianants o de vehicles.

8. Per excessiva ocupació de la via pública.

9. Per falta d'espai dins de la zona autoritzable.

10. Quan l'ocupació es sol·liciti en la calçada, parterres, jardins, o en zona d'aparcament de vehicles.

11. Quan pugui interferir les entrades del local propi o aliè.

12. Quan pugui interferir l'ús del mobiliari o equipaments públics.

13. Per raons d'impacte ambiental, especial rellevància del lloc o per raons d'estètica urbana.

14. Per l'existència de sancions fermes per infraccions greus o molt greus de l'Ordenança municipal per a la protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions, o informes negatius per motius urbanístics, de seguretat, molèsties o de qualsevol tipus que afectin el lloc o l'activitat a la qual es vincula la llicència.

15. Quan s'hagin incomplert les prescripcions d'anteriors llicències.

16. Quan s'hagin produït molèsties o perjudicis a tercers o comès activitats il·legals degudament acreditades amb motiu d'una ocupació igual o similar a la que se sol·licita.

17. Quan s'hagin causat perjudicis degudament acreditats a persones, immobles, paviment, arbratge, instal·lacions, cablejats, fanals i altres elements del mobiliari urbà i no hagin estat satisfactòriament reparats i adoptat les mesures adequades per a evitar la seva repetició.

18. Quan se sol·liciti una ampliació del nombre d'elements en la via pública i produeixin molèsties degudament acreditades a veïns o vianants.

19. Quan la configuració urbana de la zona a ocupar no ho permeti.

20. Quan l'ocupació afecti de manera directa o visual un edifici públic, monument o un bé d'interès cultural.

21. Quan en el lloc sol·licitat hi hagi una evident acumulació de mobiliari urbà que dificulti el trànsit dels vianants o l'ús comú general.

22. Quan produeixi una competència deslleial respecte al comerç permanent legalment instal·lat en les proximitats.

23. Quan concorrin circumstàncies que aconsellin la denegació, per preservar la integritat i seguretat del domini públic i el seu ús general.

24. Per raons de seguretat, sanitàries o quan l'activitat pugui afectar la integritat física de les persones.

25. Quan coincideixi amb activitats on es prevegi significativa afluència.

26. Quan hi hagi informes tècnics o policials que ho desaconsellin.

27. Quan els elements sol·licitats no figurin entre els autoritzables.

28. Quan es tracti d'una renovació i en l'anterior llicència no s'hagi realitzat l'ocupació autoritzada durant un termini superior a 2 mesos.

29. Quan la persona física o jurídica, o la raó comercial estigui inhabilitada per a obtenir llicències d'ocupació de la via pública.

Article 11. Discrecionalitat.

1. En els casos no previstos en la present ordenança, l'adopció de la resolució pertinent s'adoptarà en base a de la llibertat de decisió o discrecionalitat, amb l'aplicació de criteris anàlegs previstos en la present ordenança, que poden afectar una zona o una activitat, en funció d'unes circumstàncies existents col·lectives o particulars.

2. En matèria de via pública, s'aplicaran criteris restrictius en defensa de l'ús comú general del domini públic, prevalent sempre els interessos generals sobre els particulars, sota els principis bàsics de legalitat, universalitat, igualtat i equitat amb les regles de coherència, de manera que l'ocupació de la via pública es realitzi amb la menor interferència dels interessos generals.

CAPÍTOL III Ocupacions realitzades per bars o cafès, cafeteries i restaurants

Article 12. Introducció.

Les ocupacions de la via pública realitzada per bars o cafès, cafeteries i restaurants hauran de complir les prescripcions recollides en el present Capítol.

 

Article 13. Sol·licituds i terminis.

1. Podran obtenir llicència d'ocupació de la via pública els titulars dels establiments situats en planta baixa. En cas de conflicte, serà el que el seu sòl estigui més pròxim al de la terrassa a ocupar.

2. L'establiment al qual estigui vinculada l'ocupació sol·licitada, haurà de disposar de la llicència municipal de funcionament d'activitat de restaurant, bar, cafè o cafeteria, o declaració responsable a nom del titular de l'establiment per al qual se sol·liciti la llicència d'ocupació de la via pública.

3. La sol·licitud d'ocupació es resoldrà d'acord amb les previsions tècniques que s'exigeixen en la present Ordenança i es tindrà en compte l'ocupació en estat d'ús, la densitat del trànsit per als vianants i altres circumstàncies del lloc, per la qual cosa, per a determinar la superfície i els elements autoritzables no sols es tindrà en compte l'espai disponible, sinó també la incidència que sobre el medi ambient pugui tenir l'ocupació, d'acord amb la normativa municipal reguladora de la contaminació per renous i vibracions.

4. El període mínim d'ocupació autoritzable serà de 6 mesos continus. Podrà donar-se una pròrroga extraordinària d'una durada màxima d'un mes o fracció per a aquelles llicències que finalitzin el 31 d'octubre, justificada en la prolongació de la temporada turística. La tramitació d'aquesta pròrroga es farà d'acord amb el que es preveu a l'article 14, subjecta a un terç de la taxa d'ocupació que correspongui al trimestre continu.

5. Cada local només podrà sol·licitar i obtenir llicència per a dues variants de la superfície i els elements: una per màxima ocupació i una altra per mínima ocupació.

6. La llicència quedarà reflectida en una fitxa que lliurarà l'Ajuntament i que haurà d'estar situada de cara a l'exterior en un lloc visible, on constaran les principals dades de la llicència.

Article 14. Renovació de llicències per declaració responsable.

En el cas de renovacions d'ocupacions de via pública, i només respecte a terrasses de bars o cafès, cafeteries i restaurants, en idèntiques condicions que les contingudes a les llicències atorgades dins de l'anualitat anterior i que no siguin susceptibles d'ocupació per titulars d'altres activitats, es substitueix l'obtenció de llicència per una declaració responsable del titular d'aquesta, previ pagament de la taxa corresponent.

El termini per a sol·licitar aquestes renovacions serà de l'1 de Novembre al 31 de Desembre de l'any immediatament anterior a l'ocupació.

Article 15. Execució.

1. Els renous que es generin motivats per l'ocupació de la via pública, estaran subjectes als límits fixats per la “Ordenança municipal de prevenció de contaminació acústica i vibracions” vigent o qualsevol altra normativa que sigui aplicable.

2. El titular de la llicència ha d'adoptar les mesures correctores que, en cada cas resultin necessàries per a evitar embrutar i assegurar la conservació i el decòrum de l'espai públic ocupat i dels elements en ell situats, i estarà obligat a mantenir en tot moment, en bon estat de neteja i salubritat la zona ocupada, així com a facilitar les labors dels serveis municipals de neteja.

3. En tots els casos sempre prevaldran els interessos generals sobre els particulars i es compliran les condicions per a aconseguir la màxima seguretat que sigui previsible i evitar que es produeixin accidents o perjudicis a tercers.

Article 16. Responsabilitats.

El titular de l'autorització serà el responsable en cas de produir-se contravencions de les Ordenances Municipals dins de l'espai autoritzat, o de qualssevol de les prescripcions de la llicència. En el cas que les contravencions persisteixin, l'Ajuntament es reserva la facultat de revocar la llicència i/o denegar futures llicències durant el termini legalment establert.

Article 17. Criteris tècnics.

Els criteris tècnics bàsics per a obtenir llicència d'ocupació de la via pública o d'espais lliures públics són els següents:

1. L'espai ocupable haurà d'estar situat en la projecció de la façana del local de l'activitat, que haurà de ser una vorera o espai lliure públic sense circulació de vehicles d'una amplària mínima de 3 metres lliures d'obstacles. En el cas que l'amplària mínima sigui inferior a 3 metres, es podrà autoritzar l'ocupació en la vorera d'enfront, sempre que es deixi lliure la vorera adjunta al propi local, i no hi hagi informes policials i/o tècnics negatius, o qualsevol altra causa justificada que ho desaconselli.

Serà ampliable a la del local veí, com a màxim un a cada costat, segons el que s'estableix en l'article 29.1 d'aquestes ordenances.

2. En el cas que la zona a ocupar estigués al mateix nivell de la calçada, serà preceptiu que estigui protegida i separada d'aquesta per pilons, jardineres o qualsevol tipus de mobiliari urbà degudament autoritzat per l'Ajuntament.

3. L'espai que quedi lliure en la vorera per al trànsit dels vianants una vegada ocupada la via pública mai podrà ser inferior a 2 metres seguits sense cap obstacle.

4. Espai no ocupable:

4.1. La calçada i espais destinats a aparcaments de vehicles, excepte en casos excepcionals, degudament justificats i aprovats per decret de batlia.

4.2. Una distància mínima d'1 metre, en funció del trànsit per als vianants, des de la prolongació dels passos de vianants.

4.3. Una distància de 2 m des de les parades dels busos de transport públic, de l'inici de parades de taxis, de reserves d'espai per a estacionament de vehicles de persones discapacitades, i zones de càrrega i descàrrega.

4.4. Una distància de 2 m. des de la part frontal dels bancs instal·lats a la via pública i a 50 cm. de la seva part posterior i lateral.

4.5. Una distància d'1 m. des de contenidors o boques de recollida de residus sòlids urbans, dels accessos a locals o zones de pública concurrència, sortides d'emergència d'edificis, entrades en immobles, guals permanents, cabines telefòniques o de l'ONCE, bústies de correus, papereres, armaris d'enllumenat públic, torretes de ventilació de transformadors i altres elements similars.

4.6. Una distància de 50 cm. de les calçades amb circulació de vehicles i carrils bici, i de 80 cm. de les calçades amb aparcament de vehicles.

4.7. Les garangoles d'arbres i els parterres de jardins.

4.8. En espais de característiques singulars amb informe tècnic desfavorable.

5. La zona a ocupar estarà prou allunyada de monuments i edificis de valor històric.

6. L'espai autoritzat tindrà forma regular, preferiblement rectangular, en funció de la configuració física de la zona ocupable i inclourà els espais que es deixin entre elements. A les ocupacions adossades a la façana a més s'inclourà obligatòriament l'espai destinat per a l'accés o accessos al local.

7. L'ordenació de parcs, places, esplanades o similars s'organitzarà repartint la total superfície que hagi de ser objecte d'ocupació en forma directament proporcional a la longitud de la façana que tingui el local del peticionari enfront de la via pública, ampliable a la del local veí conforme al 29.1.

8. Els elements es col·locaran en la mateixa alineació d'altres ocupacions prèviament autoritzades i amb els mateixos criteris, així com alineats amb el mobiliari urbà existent (garangoles d'arbres, fanals, etc.). L'espai que quedi per al trànsit dels vianants serà continu i el més recte possible.

9. En els casos d'ocupacions de taules i cadires separades, una al costat de la façana i l'altra d'enfront s'haurà de deixar un mínim de 2 metres de separació entre els espais autoritzats.

10. La Junta de Govern, mitjançant resolució podrà establir criteris d'ocupació específics per a zones, vies o espais lliures concrets en funció de les seves característiques pròpies.

11. Es podrà reduir, revocar o denegar l'ocupació quan variï la configuració urbana del lloc o la intensitat del trànsit per als vianants, sense dret a indemnització. El fet d'haver obtingut anteriors llicències per un nombre d'elements superior al que es consideri adequat posteriorment, no constituirà cap dret adquirit per a invocar la seva autorització.

12. En el cas de sobrevenir la necessitat de la col·locació de mobiliari urbà en un espai on hi hagi elements autoritzats mitjançant llicència, el mobiliari urbà tindrà preferència i l'ocupació s'haurà d'adaptar a les noves circumstàncies.

13. Característiques dels vetlladors i la superfície que ocupin:

13.1. El mòdul tipus de vetllador el constitueix una taula rodona o quadrada amb una mesura estàndard igual o inferior a 0,80 metres de costat o diàmetre i quatre cadires enfrontades dues a dues. Es considerarà que aquest vetllador tindrà una ocupació teòrica de 1,80 metres quadrats. Si la taula tingués costat o diàmetre superior a 0,80 metres, la superfície d'ocupació s'augmentarà proporcionalment a l'excés.

13.2. Quan per les dimensions de l'espai disponible no cabessin els vetlladors indicats anteriorment podran instal·lar-se vetlladors amb una taula i tres cadires. Si la taula és quadrada es considerarà una superfície rectangular d'ocupació teòrica de 1,80 x 1,30 metres quadrats. Si la taula és rodona es considerarà com a ocupació teòrica la d'un triangle equilàter de 2,50 metres de costat i una superfície de 2,70 metres quadrats.

13.3. Si no hi cabessin els vetlladors anteriors, es podran instal·lar vetlladors amb una taula i dues cadires la superfície d'ocupació teòrica del qual serà un rectangle de 0,80 x 1,80 metres quadrats.

13.4. Quan l'espai permeti la implantació de més d'una fila de vetlladors, podran disposar-se com a millor convingui sempre que es permeti el fàcil accés a totes les taules i cadires, per a la qual cosa s'establirà un passadís intermedi que permetrà l'accés dels cambrers a les taules. Aquest passadís tindrà una longitud igual a la de la fila menor i un ample no inferior a 0,50 metres en tota la seva longitud. La superfície ocupada pel passadís es comptabilitzarà dins de la superfície d'ocupació de la terrassa.

13.5. Per a l'obtenció del nombre màxim de taules i cadires s'aplicaran els mòduls descrits en aquest article.

 

Article 18. Horari de les ocupacions.

18.1. L'horari autoritzat serà el que consti en la llicència d'ocupació de via pública, sempre segons el que s'estableix a l'“Ordenança reguladora dels horaris d'establiments i espectacles públics i activitats recreatives”.

En el període comprès entre el 16 d'abril i el 30 de setembre (període considerat d'estiu, l'horari general autoritzable a les terrasses serà de 07.00 hores i la 01.00 hores).

En el període comprès entre el dia 1 d'octubre i el dia 15 d'abril (període considerat d'hivern) l'horari de tancament es reduirà en mitja hora, excepte els divendres, dissabtes i vespres de festius.

L'incompliment de l'horari autoritzat per a l'ocupació de la via pública podrà ser causa de revocació de la llicència i la inhabilitació d'obtenir-la pel temps legalment establert.

18.2. El Batle podrà autoritzar horaris especials durant la celebració de festes populars i en les de Nadal i Setmana Santa, amb les limitacions que s'estableixin en la resolució administrativa corresponent.

Article 19. Prohibicions.

1. Situar elements fora de l'espai autoritzat.

2. Excedir-se en el nombre d'elements autoritzats.

3. Excedir-se de l'horari autoritzat en la llicència i si no consta, de l'autoritzat per a l'activitat.

4. Realitzar tancaments quan representin una privatització total de l'espai públic.

5. Realitzar ancoratges, fixacions o qualsevol altra intervenció en el paviment sense la corresponent llicència municipal.

6. Tenir tendals per sota d'una alçada de 2,50 m. des del paviment o 2,20 si es tracta de para-sols.

7. Col·locar expositors, barres de servei, taulells, frigorífics, planxes, torradores, màquines recreatives o de venda automàtica, i qualsevol altre element que no estigui expressament previst i autoritzat.

8. Exhibir publicitat comercial aliena a la pròpia activitat.

9. Exhibir publicitat de tabac.

10. Apilar mobiliari sense autorització, així com caixes, envasos i altres elements a la via pública.

11. Col·locar a la via pública o vials d'ús públic, cadafals, tarimes o altres elements permanents tret dels autoritzats mitjançant llicència urbanística.

12. En cap cas no es podrà fer ús dels bancs públics o d'altres elements del mobiliari urbà en benefici propi per part dels locals autoritzats per ocupar la via pública.

13. Obstaculitzar l'operativitat de serveis públics, tapes de registre, boques de sèquia, hidrants, etc., així com la visibilitat dels senyals de trànsit.

14. Realitzar barbacoes o cuinar qualsevol tipus d'aliments a la via pública.

Article 20. Senyalització de la zona ocupable.

1. El límit màxim de la zona ocupable de bars, cafeteries o restaurants, estarà senyalitzat sobre el paviment de conformitat amb l'ordenació prevista en la llicència. Aquesta senyalització consistirà en marques de pintura o altres sistemes a determinar pels tècnics municipals en els casos de paviments especials (pedra, empedrat...)

2. Serà realitzada per l'Ajuntament.

3. El seu falsejament serà considerat com a falta molt greu, sancionada amb la multa que correspongui i podrà donar lloc a la revocació de la llicència i la inhabilitació per a obtenir-la durant el temps legalment previst.

4. L'existència de la senyalització de la zona ocupable sobre el paviment no significa autorització per a la seva ocupació, ja que en tot cas serà preceptiu disposar de la corresponent llicència actualitzada, la qual indicarà la zona autoritzada i els elements autoritzats en un termini determinat. La llicència quedarà reflectida en una fitxa que lliurarà l'Ajuntament i que haurà d'estar situada de cara a l'exterior en un lloc visible.

CAPÍTOL IV Mobiliari autoritzable en la via pública en els bars o cafès, cafeteries i restaurants

Article 21. Normes comunes.

1. Els elements que s'autoritzin seran mòbils, fàcilment desmuntables, i s'hauran de retirar diàriament en finalitzar l'horari previst en la llicència, excepte els tendals de dos peus. Excepcionalment es podrà autoritzar l'apilament de tot el mobiliari en un lloc concret de l'espai autoritzat, sempre que la superfície autoritzada sigui major que la superfície del local. En cap cas l'apilament dificultarà el trànsit per als vianants i la neteja viària. S'exclouen d'aquesta excepció les ocupacions autoritzades en zones pròximes d'edificis públics, monuments o béns d'interès cultural.

2. Els elements autoritzables seran: taules i cadires, i dins del mateix espai, para-sols, tendals, rètols, estufes, tests, jardineres, separadors, mampares i paravents transparents laterals i posteriors.

3. No seran autoritzables els cadafals, tarimes, superfícies anivelladores, ni altres elements fixos.

4. No estarà permès el mobiliari amb publicitat comercial aliena incorporada.

5. El mobiliari autoritzat a un mateix titular dins de la seva superfície serà del mateix tipus o estil.

6. Els colors seran blancs crus, foscos o anàlegs, no cridaners o lesius per a la imatge de la ciutat.

7. Tot el mobiliari s'haurà de conservar sense desperfectes i en correcte estat de conservació i neteja.

8. El mobiliari urbà instal·lat per l'ajuntament no té la consideració de mobiliari autoritzable.

9. S'hauran de respectar els criteris d'accessibilitat i barreres arquitectòniques.

10. Les cadires seran únicament d'1 plaça, es prohibeixen específicament els sofàs i bancs de més d'una plaça.

Article 22. Taules i cadires.

Les taules i cadires només podran ser dels següents materials:

Les taules han de ser de fusta, ferro, ferro colat/marbre, metacrilat incolor, vímet, bambú o anàlegs; les cadires de fusta, vímet, bambú, fusta/bova, lona, ferro estil antic, ferro/fusta, alumini o anàlegs. No seran autoritzables les taules i cadires de plàstic injectat o similar tot d'una peça.

Article 23. Para-sols i tendals.

1. S'entén per para-sol, aquell utensili usat per resguardar del sol, d'estructura i tela lleugera i fàcilment plegable, d'una sola columna i tela de planta circular o poligonal. No podran tenir faldons, i entre la part més baixa del para-sol i el paviment, haurà d'haver-hi un mínim de 2,20 m.

2. S'entén per tendal, aquell utensili de dos peus i sense cap subjecció a la façana, normalment de major mida que els para-sols, de tela rectangular i més consistent. Només s'admetran els de braços retràctils suportats per una estructura formada per dues columnes amb peus dotats de rodes i sistema de bloqueig o una beina encastada en el paviment, juntats per un travesser horitzontal en la part superior i la coberta plegable de dos vessants. Només podran tenir faldó d'un màxim de 20 cm quan sigui necessari per a retolar el nom de l'establiment. L'altura mínima lliure de pas sota qualsevol element del tendal, amidada des del paviment fins a la part més baixa d'aquest, serà superior a 2,50 m.

3. El tendal només es podran utilitzar en zones on la vorera tingui una amplària mínima de 5 metres i en places on la configuració urbanística i extensió de la mateixa ho permeti.

4. La seva base serà de disseny i pes suficient, per a garantir la seva estabilitat en qualsevol circumstància i ocasionar el mínim obstacle de pas. Els peus no es podran ancorar o fixar en el paviment mitjançant obra o perns. El disseny dels tendals serà l'adequat que permeti la seva retirada fàcilment.

5. Fora del casc antic, i per raons de seguretat, es podrà substituir la base de la columna del para-sol o dels dos peus amb rodes dels tendals, per una beina o tub encastat en el paviment, previ informe favorable dels Serveis Tècnics Municipals, quan es compleixin tots els següents requisits:

5.1. Que sota el paviment no hi hagi cap soterrani, aparcament, canalitzacions o capes impermeabilitzants.

5.2. Que la situació del tendal estigui definitivament determinada.

5.3. Que el paviment no sigui de característiques singulars.

5.4. Que no sobresurti cap part de la beina sobre el sòl.

5.5. Que permeti la retirada del tendal de manera fàcil i ràpida.

5.6. Aquesta beina haurà de comptar amb un dispositiu que no sobresurti per a tapar-la quan no s'usi, en aquest cas s'hauran de mantenir tapades en tot moment.

5.7. En cessar definitivament la llicència d'ocupació de la via pública, el titular haurà de restituir el paviment al seu estat original, per la qual cosa juntament amb la sol·licitud d'obra per a la instal·lació del tub en el paviment, s'haurà de dipositar un aval que garanteixi aquesta restitució.

6. Tot el conjunt, estructura i tela, ha de ser prou resistent per a suportar l'acció del vent i la intempèrie.

7. El pendent màxim dels vessants de les teles no podrà superar els 20 cm de desnivell per metre d'amplada.

8. No podran dur cap superfície opaca que sobresurti verticalment per damunt la seva estructura superior.

9. La projecció vertical del para-sol o el tendal sobre el paviment no podrà superar els límits de l'ocupació de la via pública autoritzada, ni arribar a una distància inferior a 80 cm. de la vorera quan confronti amb la calçada.

10. L'alçada màxima del tendal o para-sol, mesurada des del paviment fins a la part més alta de l'element, no es podrà superar la de la planta de l'establiment autoritzat. Quan no hi hagi cap especificació es considerarà que no es poden superar els 3,5 m. d'alçada total.

11. En cap cas es podrà dificultar el trànsit dels vianants i el dels serveis de neteja, d'urgència o de seguretat.

12. Els peus no es podran situar sobre garangoles d'arbres o de manera que qualsevol de les seves parts pugui contactar amb l'arbrat urbà.

13. El titular de la llicència haurà de mantenir-lo en perfecte estat de conservació, neteja i pintura. En el cas de produir-se alguna avaria, s'haurà de reparar immediatament o retirar-lo de la via pública.

14. El titular adoptarà les mesures adequades perquè els tendals o para-sols no puguin ser utilitzats per a escalar als pisos superiors, responsabilitzant-se d'aquest fet en cas de produir-se.

15. No seran autoritzables els tendals o cobertes de més de dos peus i els que tinguin subjecció a la façana.

16. Els tendals queden dispensats de l'obligació de retirar-los cada dia en finalitzar l'horari autoritzat, mentre no interfereixin les tasques de neteja i altres serveis públics a més de no causar problemes de seguretat, en aquest cas s'hi deixaran plegats. S'hauran de retirar de la via pública quan no estiguin emparats per la llicència, en cas de la realització d'obres, actes públics o altres necessitats d'interès general.

17. Els colors seran blancs crus, beix o anàlegs, no virolats o lesius per a la imatge de la ciutat.

Article 24. Rètols o cartells.

1. Només es podran autoritzar quan es disposi de llicència d'ocupació de la via pública per a situar elements de restaurants, bars o cafès i cafeteries, els quals només es podran situar dins del referit espai i durant l'horari autoritzat. El seu nombre serà limitat discrecionalment amb criteris restrictius en funció de l'espai i l'ocupació autoritzada, essent el criteri general el d'un màxim de dos per cada zona d'ocupació.

2. El seu disseny serà preferentment rectangular, d'unes mides màximes de 0,80 d'amplària per 1,20 m. d'alçada, sense parts que sobresurtin de la seva base o que puguin constituir perill per als vianants, especialment per als invidents i altres persones discapacitades.

3. Només podran dur informació pròpia del local, sense publicitat aliena, no es podran penjar dels arbres, ni col·locar de manera que perjudiquin a tercers.

Article 25. Mampares barres i paravents.

1. Es podran autoritzar mampares, tanques i paravents. Seran transparents i sense ancoratges en el sòl.

2. Podran ser de dos tipus:

2.1. Rígides, amb peus, separades del paviment un mínim de 10 cm., i d'una alçada no superior a 1,70 m.

2.2 Flexibles, lleugeres, enrotllables amb suport i ancoratges en el tendal. La seva alçada anirà en funció de la del tendal.

Article 26. Tests, cossiols i jardineres.

1. Només es podrà autoritzar la col·locació a terra de tests, cossiols o jardineres amb plantes dins de l'espai autoritzat per a ocupar amb taules i cadires de restaurants, bars o cafès i cafeteries, i en aquest cas compliran les següents condicions:

2. No es podran situar de manera que tanquin o que propiciïn la privatització de l'espai o via pública.

3. No es podrà interceptar el trànsit dels vianants. Entre un test o jardinera i el següent es deixarà com a mínim la distància d'1 metre.

4. Els tests o cossiols seran de materials naturals o anàlegs, i inclosa la planta no podran superar els 60 cm. de diàmetre o costat i 1,20 d'alçada, excepte en el cas que se'n situïn dins d'espais entrants de l'alineació de façana i de manera que quedin fora de la zona de trànsit habitual dels vianants.

5. Per la seva forma o estructura, tant el test com el seu peu i la planta, no podran constituir cap molèstia o perill per als vianants i especialment, cap barrera arquitectònica per a persones discapacitades, per la qual cosa no tindran branques que sobresurtin més de 10 cm de la vertical del test o jardinera. Pel mateix motiu, tampoc es permeten els tests la forma de copa dels quals dificulti la seva percepció amb els bastons, o que alguna part d'ells o del seu peu sobresurti de manera perillosa. Els tests o les jardineres hauran de ser de característiques sòlides, amb una base que asseguri la seva estabilitat en cas de vent o del contacte accidental dels vianants. Es podrà exigir un model determinat en funció del lloc on s'ubiquin, i segons les seves característiques, l'Ajuntament podrà exigir la seva col·locació per a delimitar la zona d'ocupació.

6. Les plantes no podran ser d'espècies verinoses, tenir pues o brancatge que pugui resultar perillós o molest per als vianants.

7. No podran dur cap tipus de publicitat ni fer servir comercialment per a exposar productes o mercaderies.

8. S'hauran de poder retirar cada dia en finalitzar la jornada laboral i en cap cas podran obstaculitzar l'accés dels serveis de seguretat o de neteja de la via pública.

9. En tot cas es compliran les prescripcions de la normativa vigent en matèria de barreres arquitectòniques.

Article 27. Estufes i calefactors exteriors.

Són aquells elements de climatització de l'exterior, elèctrics o a gas butà o propà.

Únicament es permetrà la instal·lació d'estufes que estiguin degudament homologades.

Article 28. Aparells musicals, televisió, ràdio, altaveus, etc.

Queda prohibida l'ocupació de la via pública amb aparells musicals, televisions, ràdios, altaveus o qualsevol altre mitjà audiovisual.

CAPÍTOL V Casos especials en l'ocupació de la via pública per bars o cafès, cafeteries i restaurants

Article 29. Ocupacions davant de façanes de veïns confrontants.

1. Es podrà autoritzar l'ampliació en continuïtat de la mateixa línia d'ocupació amb taules i cadires davant de la façana de veïns confrontants amb l'establiment en qüestió, com a màxim d'un a cada costat. El sol·licitant haurà de presentar anualment la conformitat del titular de l'immoble contigu manifestada per escrit. Quan es modifiqui la titularitat de qualsevol dels dos establiments dins del període autoritzat, aquesta autorització es considerarà caducada i quedarà invalidada la llicència que s'hagi pogut concedir emparant-se en ella.

2. Els immobles davant dels quals es pretengui ocupar, hauran de pertànyer a una mateixa línia d'edificació contínua. Aquesta continuïtat entre l'immoble de l'establiment sol·licitant de l'ocupació i la del veí del costat a ocupar, només es podrà interrompre per l'existència de l'entrada a un immoble, la qual no s'hi podrà ocupar.

3. Si l'ocupació sol·licitada està situada a més de 5 m. de la façana del veí o veïns confrontants, el sol·licitant no haurà de presentar la conformitat del seu titular.

4. En cas de dubte respecte a la projecció de la façana, els seus límits vendran determinats per l'eix de les parets mitgeres.

Article 30. Ocupacions compartides.

1. En el cas que la zona ocupable estigui situada de manera que pugui ser utilitzada per dues o més establiments, aquesta serà compartida proporcionalment a la longitud de les respectives façanes i de manera que cadascuna quedi el més pròxim possible al seu establiment.

2. Quan coincideixi la possibilitat d'ocupació d'una mateixa zona per part de dos establiments situats un davant de l'altre, un a cada costat del carrer i la zona d'ocupació es trobi enmig, tindrà preferència en l'ocupació qui la tingui davant de la seva pròpia façana, respecte al que pretengui ocupar davant d'un veí confrontant.

3. En el cas que els dos establiments estiguin en les mateixes circumstàncies, l'espai a ocupar serà repartit equitativament entre els dos establiments.

4. Quan aquesta circumstància sorgeixi mentre estigui en vigor la llicència d'ocupació atorgada a un dels establiments, aquesta continuarà en vigor fins que finalitzi el termini autoritzat i al seu venciment se'n distribuirà entre els establiments que tinguin dret, tret del cas que s'arribi a un acord entre les parts, la qual cosa es plasmarà per escrit.

5. En cas de superar el criteri general d'amplària de façana quan hi hagi una concurrència d'establiments interessats en l'ocupació, es redistribuirà l'espai públic proporcionalment. La llicència atorgada anteriorment no consolida cap dret a favor del titular.

Article 31. Ocupacions en zones per als vianants i separades per un carrer entre la zona a ocupar i l'establiment.

1. Les vies o espais lliures públics per als vianants, així com les zones de vianants dels eixos cívics, corredors verds i separades per un carrer amb trànsit de vehicles entre la zona a ocupar i l'establiment tindran consideració especial; en cada cas es resoldrà de manera individualitzada en funció de les seves característiques i circumstàncies particulars, sempre amb criteris restrictius en defensa dels interessos generals front els particulars.

2. Quan siguin en un itinerari habitual de vianants, s'observaran les distàncies mínimes d'espai lliure destinat al trànsit de vianants previstes als criteris tècnics per ocupar la via pública per bars, cafeteries i restaurants.

3. Sempre amb salvaguarda del pas dels vehicles dels serveis d'urgència o seguretat, estimant per a això, una amplària mínima de 3 m.

4. Per a ocupacions de vies públiques separades per un carrer amb trànsit de vehicles es tindrà en compte la configuració urbanística, la intensitat del trànsit de vehicles, si la circulació de vehicles està restringida només als veïns, si per a travessar el carrer està marcat un pas de vianants, la intensitat del trànsit de vianants i l'aparcament autoritzat que pugui haver-hi en la zona en qüestió.

5. La distribució de les zones a ocupar en aquests casos es realitzarà per l'Ajuntament d'acord amb els criteris generals i de justícia distributiva per a l'aprofitament de l'espai públic amb les regles de les ocupacions compartides.

6. Per a tenir dret a ocupar l'espai públic en places i zones per als vianants, serà requisit indispensable que la façana o més de la meitat de la projecció de la façana del local interessat doni a la zona a ocupar.

Article 32. Ocupacions en zones de titularitat privada i ús públic confrontants amb la via pública.

1. Les zones de titularitat privada confrontants amb la via pública de manera oberta que puguin ser utilitzades per a l'ús comú general dels vianants seran considerades d'ús públic, excepte en el cas que s'acrediti mitjançant document públic o que consti a l'Administració el dret d'ús privatiu.

2. Amb la finalitat de compatibilitzar l'ús privat amb el públic serà preceptiva l'obtenció de la corresponent llicència d'ocupació de via pública.

3. L'obtenció de la llicència d'ocupació de via pública, estarà condicionada a la possessió de la corresponent llicència de funcionament de l'activitat del local amb el qual estigui vinculada l'ocupació, i a la titularitat de la propietat o a l'autorització del seu titular.

4. En la tramitació de les llicències d'ocupació de via pública en espais de titularitat privada d'ús públic, no serà exigible la taxa per aquest concepte.

5. La regulació de l'ocupació dels espais de titularitat privada i ús públic serà considerada individualment en funció de les seves característiques particulars d'acord amb els següents criteris:

5.1. Quan per la seva configuració no sigui utilitzada pel trànsit habitual dels vianants, es podrà autoritzar l'ocupació íntegrament.

5.2. Quan sigui utilitzada pel trànsit habitual dels vianants, l'ocupació es realitzarà de conformitat amb els criteris tècnics, respectant i cedint en el seu cas, l'espai necessari per a completar l'amplària prevista per al trànsit de vianants.

5.3. Els elements autoritzables seran els mateixos que a les zones de titularitat pública i hauran de complir els criteris tècnics establerts.

Article 33. Moratòria

Donat el caràcter discrecional de l'atorgament de les llicències d'ocupació de via pública amb cadires, taules, tendals, para-sols i vista la densitat del trànsit de vianants, a l'entrada en vigor de la present Ordenança no s'atorgaran noves llicències en el barri de Santa Catalina, concretament en l'àmbit determinat pel plànol que s'adjunta com a Annex I, sense perjudici de la renovació de les ja existents sempre que compleixin els requisits establerts a l'ordenança.

CAPÍTOL VI ​​​​​​​Limitacions a l'ús dels vials i espais lliures públics

Article 34. Prohibicions.

A l'efecte d'assegurar el lliure i pacífic ús comú general de la via i dels espais lliures públics o d'ús públic i protegir el mobiliari urbà, queda prohibit:

1. Col·locar llocs de venda o de serveis, elements publicitaris o complementaris d'activitats en els vials o espais lliures públics o d'ús públic, sense l'obtenció de la corresponent autorització.

2. Situar en la via pública o espais lliures públics o d'ús públic, màquines de venda automàtica, bàscules, màquines infantils o altres aparells similars, excepte els que l'Administració pugui instal·lar o autoritzar per raons d'interès general.

3. La col·locació d'estores, catifes, moquetes o qualsevol altre revestiment que alteri la superfície del paviment de les vies públiques, a excepció de casos d'interès general, puntuals o esporàdics plenament justificats a criteri municipal, i de les proteccions que es posin temporalment amb motiu d'obres o per raons de seguretat.

4. La venda ambulant estarà prohibida, excepte en les festes populars, fires i trobades regulades per la present ordenança. Aquesta activitat, s'haurà d'incorporar en les fires, o els mercats temporals, periòdics o permanents degudament autoritzats. En aquesta activitat queda inclosa l'activitat comercial realitzada mitjançant vehicles-tenda.

5. L'ocupació privativa del domini públic amb motiu de festes o celebracions particulars.

6. Ocupar la via pública amb qualsevol suport per a la realització d'activitats fraudulentes (com el denominat "trile" o similar).

7. La publicitat efectuada mitjançant la fixació d'adhesius a la via pública.

8. Apilar o emmagatzemar elements o materials a la via pública sense llicència.

9. Excepte les fogueres que es realitzin amb motiu de les tradicionals festes de Sant Antoni i Sant Joan, estaran prohibides les fogueres o “torrades” en la via pública de zones urbanes poblades, excepte casos d'interès general o les organitzades per ONG's, partits polítics i associacions no lucratives.

10. Col·locar, estendre o penjar cables elèctrics a la via pública per a qualsevol finalitat, ja sigui de des de locals comercials o d'habitatges.

Els causants de perjudicis que s'ocasionin a les vies i espais lliures públics i al mobiliari urbà o qualsevol bé públic, seran denunciats i sancionats, sense perjudici que s'exigeixi al causant a efectuar la seva reparació al seu càrrec, podent fer-ho l'Ajuntament de manera subsidiària. Els responsables de danys causats per menors d'edat seran els seus pares o tutors.

CAPÍTOL VII Retirada d'elements de la via pública

Article 35. Retirada d'elements de l'espai de domini públic o de domini privat d'ús públic, per falta de llicència o per incompliment de les seves condicions.

En els casos d'ocupació de la via o espais lliures de domini públic o de domini privat d'ús públic, sense comptar amb la preceptiva autorització o disposant-la amb clar incompliment de les seves prescripcions o de la normativa vigent, la Policia Local, bé d'ofici o per denúncia de tercers, formularà la corresponent denúncia i estarà facultada per a recuperar el ple domini o ús públic de l'espai ocupat mitjançant la retirada dels elements que l'ocupin il·legalment, de conformitat amb el que segueix:

1. Si es té coneixement del titular dels béns, s'aixecarà acta en la qual constaran els següents punts: la infracció comesa, l'ocupació existent i les al·legacions que pugui formular l'interessat o el seu representant, als quals se'ls lliurarà una còpia.

En l'acta o denúncia s'advertirà a l'interessat, de l'obligació de procedir a la seva retirada de la via pública immediatament o en el termini de 24 hores, deixant l'espai ocupat completament lliure.

2. Si es desconeix el titular dels béns que l'ocupen il·legalment, seran retirats sense cap altre tràmit i considerats residus sòlids urbans.

3. Si dins del termini de 24 hores, l'interessat no hagués retirat voluntàriament els béns en qüestió, la Policia Local, executarà subsidiàriament la retirada amb costes a càrrec del titular, cosa que podrà fer auxiliada per membres de la brigada municipal, de la qual s'aixecarà acta on constarà l'inventari dels béns retirats i la dependència on seran dipositats a la disposició de qui acrediti dret sobre ells.

4. La reiteració d'una ocupació il·legal dins d'un termini d'un any, no requerirà aplicar el termini de 24 hores, procedint a la retirada immediata dels elements objecte d'infracció.

5. També es podrà dur a terme la retirada de manera immediata dels rètols, expositors i altres elements no autoritzats, quan obstaculitzin o redueixin l'espai destinat al trànsit de vianants o rodat.

6. En el cas que la Policia Local o altres serveis municipals, després de la negativa de l'interessat a efectuar la retirada voluntària dels elements que ocupin indegudament la via pública, hagin mobilitzat els mitjans per a la retirada subsidiària, encara que l'interessat o el seu representant els retirin voluntàriament, amb independència de la sanció que correspongui, l'infractor estarà obligat a l'abonament de les despeses o taxes meritades pels serveis mobilitzats, a aquest efecte s'entendrà mobilització quan els vehicles, mitjans o serveis hagin iniciat l'actuació.

Article 36. Retirada d'elements de l'espai de domini públic o de domini privat d'ús públic, per l'exercici de la venda ambulant no autoritzada.

En els casos d'exercici de venda ambulant sense llicència, la Policia Local, o en el seu cas el personal funcionari competent, estendran acta on detallaran els productes afectats i la seva quantitat, així com les al·legacions que pugui formular l'interessat, al qual se li lliurarà una còpia on constarà el lloc on seran dipositats i com a mesura provisional en defensa dels drets dels consumidors i del comerç permanent, seran retirats els productes objecte de comercialització i seran dipositats en les dependències municipals, on quedaran retinguts mentre sigui necessari per a la tramitació del procediment sancionador, o a falta d'aquest, mentre perdurin les circumstàncies que van motivar el comís.

Article 37. Recuperació dels béns retirats de la via pública.

Els béns confiscats o retirats de la via pública per algun dels motius previstos a la present Ordenança, excepte els que s'hagin retirat per la realització de venda ambulant, es podran recuperar a partir de les 72 hores de la seva retirada o confiscació, sempre que s'hagi esmenat la deficiència que hagi motivat la retirada, no hi hagi sospita que siguin de procedència o de naturalesa il·lícita, ni que estiguin intervinguts judicialment o que puguin constituir prova d'alguna actuació policial, o que la taxa d'emmagatzematge sigui superior al valor de mercat del material retirat, cas en què es destruiran de forma immediata.

Quan els materials retirats siguin conseqüència d'activitats reiterades i sigui previsible que una vegada retornats siguin emprats una altra vegada per a cometre la mateixa infracció, l'òrgan municipal competent podrà decretar un termini de retenció de major durada i les condicions per a la seva devolució, durant el qual, l'Ajuntament no serà responsable de la del deteriorament que puguin sofrir.

Article 38. Procediment per a la recuperació dels béns retirats.

Els béns retirats de la via pública a què es refereix l'article anterior, podran ser recollits del lloc on es trobin dipositats, per l'interessat, per la persona que ell autoritzi per escrit o la que demostri tenir dret sobre ells, pels seus propis mitjans i una vegada que s'acrediti haver esmenat la deficiència que va motivar la retirada, s'hagin ingressat les taxes que corresponguin per la retirada, l'emmagatzematge o en el seu cas les despeses ocasionades i la sanció imposada.

El termini màxim per a la recuperació dels béns mobles retirats de la via pública serà d'un any a comptar des de la data de la seva retirada o confiscació, passat aquest termini es perdrà qualsevol dret sobre ells.

L'Ajuntament no es responsabilitzarà dels desperfectes o degradació que hagin sofert els béns retirats de la via pública durant la retirada o emmagatzematge.

 

CAPÍTOL VIII Règim disciplinari

Article 39. Procediment sancionador.

1. Seran responsables de les infraccions comeses en matèria d'ocupació de la via pública, els titulars dels béns o elements que l'ocupin indegudament, solidàriament amb qui per acció o omissió hi hagin participat o se n'hagin beneficiat. En el cas d'incompliment de les prescripcions d'una llicència, serà responsable el seu titular.

2. Les sancions i reclamacions de danys ocasionats per menors d'edat, seran exigibles als pares o tutors legals dels causants, de conformitat amb les disposicions legals vigents.

3. Quan les infraccions, per la seva naturalesa, repercussió o efectes, es puguin catalogar com a vulneració de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris, de l'ordenament urbanístic, penal, laboral, fiscal, normativa en matèria d'estrangeria i altres de naturalesa semblant, els expedients sancionadors seran tramitats per l'organisme o autoritat administrativa competent.

4. L'incompliment de les normes previstes a la present ordenança serà sancionat amb multa, per a la seva valoració es podrà tenir en compte l'excés d'ocupació objecte d'infracció i l'agreujant de reincidència o reiteració en la comissió d'actes sancionables, sense perjudici de resoldre la revocació, caducitat o la suspensió de la llicència en cas de resistència manifesta al seu compliment així com la inhabilitació per a obtenir futures llicències durant el termini legalment previst.

5. Correspon a l'òrgan municipal competent ordenar la incoació i resolució dels expedients sancionadors que dimanin de les infraccions a la present ordenança, així com les actuacions per al control i adopció de mesures complementàries que es considerin necessàries perquè s'hi compleixin.

6. Les infraccions es classifiquen en: lleus, greus i molt greus.

Article 40. Són infraccions lleus:

1. Ocupar la via pública sense llicència amb objectes de qualsevol classe.

2. En les ocupacions de la via pública vinculades a llicències d'activitat de bars o cafès, restaurants i cafeteries, permetre dins de l'espai de la via pública autoritzat, els comportaments personals o col·lectius que ocasionin molèsties nocturnes als veïns.

4. No tenir la fitxa que acompanya la llicència vigent exposada en lloc visible des de l'exterior.

5. No facilitar la llicència al funcionari municipal acreditat que en l'exercici de les seves funcions la sol·liciti.

6. Usar animals com a objecte, element essencial, mitjà de reclam o complementari de l'activitat.

7. Vendre materials explosius o pirotècnics, begudes alcohòliques o no alcohòliques dins d'envasos de vidre a la via pública.

8. En les llicències d'ocupació de la via pública de bars o cafès, cafeteries i restaurants, utilitzar mobiliari que no s'adapti a la normativa prevista en la present Ordenança.

9. No mantenir net l'espai autoritzat per a ocupar la via pública.

10. Tenir tests o jardineres en la via pública contravenint les condicions establertes en la present Ordenança.

11. Tenir estores o altres recobriments sobre el paviment de la via pública sense llicència.

12. Col·locar tancaments, tallavents, cortines o similars a la via pública, encara que siguin de fàcil retirada sense llicència.

13. Tenir fixacions en el paviment o en el tendal per a subjectar o enrotllar possibles cortines o altres elements.

14. Realitzar acampades o activitats similars a la via pública sense autorització.

15. Tenir rètols no autoritzats sobre la via pública, especialment en l'espai destinat al trànsit dels vianants.

16. Penjar pancartes, garlandes o qualsevol altre element en el vol de la via pública sense llicència.

17. Realitzar l'activitat autoritzada, una persona diferent del titular, quan així no estigui previst o que el nom de l'establiment autoritzat no correspongui al de la seva identificació.

18. Exposar i/o vendre productes alimentaris, no permesos per la legislació vigent, que no es conservin tècnicament aïllats de l'acció directa del medi ambient o que no compleixin tots els requisits higiènics i sanitaris exigits per la reglamentació alimentària.

19. L'incompliment de qualsevol instrucció o condició que s'imposi a les llicències d'ocupació de la via pública, que no estigui expressament tipificada en el present règim disciplinari.

20. Realitzar venda ambulant sense llicència.

21. La contravenció de qualsevol de les normes de la present Ordenança quan no estigui expressament tipificada com a infracció greu o molt greu.

Article 41. Són infraccions greus:

1. Ocupar la via pública o realitzar activitats subjectes a llicència sense haver-la obtingut, quan es doni l'agreujant de la producció de perjudicis a tercers, ja siguin renous o per interceptar o dificultar el trànsit de vianants o rodat.

2. Realitzar promocions comercials a la via pública sense llicència.

3. Realitzar una activitat diferent de l'expressament autoritzada.

4. Incomplir l'horari autoritzat en matèria d'ocupació de la via pública.

5. Ocupar la via pública amb qualsevol suport per a la realització d'activitats fraudulentes (com el denominat "trile" o similar).

6. Produir desperfectes en el paviment, mobiliari urbà o altres béns públics, o la seva usurpació.

7. Realitzar ancoratges de tendals o para-sols a la via pública sense la corresponent llicència.

8. Ocupar la via pública amb elements no autoritzats en la llicència o excedir-se en la superfície autoritzada.

9. Realitzar activitats d'ocupació de la via pública subjectes a autorització municipal sense obtenir-la.

10. La publicitat o promoció de tabac.

11. No retirar els elements que s'hagin instal·lat a la via pública dins del termini de 24 hores o l'expressament establert, a comptar des de la finalització del termini autoritzat.

12. La comissió d'infracció lleu quan concorri la circumstància de reincidència.

Als efectes del present article, hi ha reincidència quan el titular hagi estat sancionat per la comissió de més d'una infracció tipificada com a lleu en aquesta Ordenança en el termini d'un any i les sancions siguin fermes en via administrativa.

Article 42. Són infraccions molt greus:

1. No retirar o modificar una ocupació de la via pública immediatament a requeriment de la Policia Local, en casos que afectin la seguretat de les persones o béns.

2. Esborrar o modificar maliciosament la senyalització de la zona ocupable en la via pública.

3. Realitzar tancaments o estructures en la via pública sense autorització municipal.

4. Obstaculitzar la labor inspectora dels funcionaris municipals en l'exercici del control de l'ocupació de la via pública o el desacatament a l'autoritat per aquesta raó.

5. La falsedat de manera fraudulenta dels documents, fotografies o les dades exigides per l'Administració en l'atorgament de llicències d'ocupació de la via pública.

6. L'exercici de la venda ambulant, quan afavoreixi la comissió d'actes il·lícits penals.

7. La comissió d'una infracció greu quan concorri la circumstància de reincidència.

Als efectes del present article, hi ha reincidència quan el titular hagi estat sancionat per la comissió de més d'una infracció tipificada com a greu en aquesta Ordenança en el termini d'un any i les sancions siguin fermes.

Article 43. Sancions econòmiques.

1. Les infraccions regulades en aquest règim disciplinari es sancionaran de la següent forma:

Infraccions lleus: multa des de 100 fins a 750 €

Infraccions greus: multa des de 750,01 fins a 1.500 €

Infraccions molt greus: multa des de 1.500,01 fins a 3.000 €

2. En els casos d'infraccions greus o molt greus per la producció de danys ocasionats al domini públic la sanció consistirà en una multa d'una quantia entre el 100% i el 200% del valor del mal causat, amb un mínim de 750,01 € per a les greus i 1.500,01 per a les molt greus.

3. La Corporació podrà actualitzar els imports de les referides sancions, dins del marc previst en l'article 186 de la vigent Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal de règim local de les Illes Balears, o normativa en matèria de sancions que en el seu moment la supleixi.

Article 44. Sancions accessòries o complementàries.

1. En el cas del supòsit de falsedat documental, serà imperativa l'aplicació de les sancions accessòries.

2. En el supòsit de faltes greus, a més de les multes, es podran imposar les següents sancions accessòries:

2.1. Reducció del termini o revocació de la llicència i/o la inhabilitació per a obtenir-ne una altra durant el termini que es determini a la resolució sancionadora.

2.2. Retirada de la via pública dels elements que hagin estat objecte d'infraccions greus, que dificultin el trànsit per als vianants o rodat o que constitueixin o serveixin de suport a l'activitat denunciada o delictiva, que serà realitzada en qualsevol moment per la Policia Local.

3. En el supòsit de faltes molt greus, es podran imposar les següents sancions accessòries o complementàries:

3.1. En les conductes que constitueixen infraccions molt greus de manera repetitiva, a més de les sancions accessòries previstes per a les faltes greus, es podrà aplicar la suspensió cautelar i temporal per un temps de fins a 30 dies, de l'activitat principal a la qual estigui vinculada l'ocupació. Per a la iniciació d'aquest expedient serà suficient l'existència de cinc sancions executives per infraccions molt greus en via administrativa dins d'un període de dos anys.

4. De l'abandó de béns en la via pública, seran responsables els seus titulars.

 

Article 45. Graduació de les sancions.

Als efectes de la graduació de les sancions es prendran en consideració les següents circumstàncies modificadores de la responsabilitat:

1. Les interferències causades al trànsit per als vianants o rodat, les situacions de perill, molèsties, naturalesa dels perjudicis o danys causats a tercers, a la conservació, neteja i ornat de les zones de domini públic o privat d'ús públic i a l'equipament o mobiliari urbà, la incidència sobre el medi ambient, el cas omís dels advertiments formulats, la intencionalitat i l'àmbit de l'acte sancionat.

2. Si la infracció afecta al medi ambient i s'ha comès en una zona d'especial protecció.

3. La importància de la infracció comesa, el número, volum o quantitat dels elements objecte de denúncia i l'espai ocupat sense autorització.

4. El nombre d'infraccions tipificades.

5. La reiteració.

6. La reincidència.

7. La reparació espontània dels danys i perjudicis causats.

8. La col·laboració o no, amb els agents de l'Autoritat en l'exercici de les seves funcions del control de l'ocupació de la via pública.

9. En la imposició de les sancions de multa, es tindrà compte en qualsevol cas, que la comissió de la infracció no resulti més beneficiosa per a l'infractor, que el compliment de la norma infringida.

Article 46. Actuacions subsidiàries.

L'Ajuntament es reserva la facultat de reclamar de l'infractor el rescabalament de les despeses que es derivin de la correcció de les anomalies, danys causats o reintegrament de les despeses ocasionades per actuacions subsidiàries per tornar a la normalitat, a conseqüència d'infraccions a la present Ordenança, així com el benefici obtingut a conseqüència de l'activitat sancionada, que en aquest cas no tindrà caràcter sancionador.

Article 47. Prescripció de les infraccions.

Les infraccions comeses en matèria d'ocupació o activitats realitzades en la via pública prescriuran:

1. Les lleus als 6 mesos

2. Les greus, als 2 anys

3. Les molt greus, als 3 anys

Article 48. Prescripció de les sancions.

Les sancions imposades per l'esmentada matèria prescriuran:

1. Les lleus, a 1 any.

2. Les greus, als 2 anys.

3. Les molt greus, als 3 anys.

Article 49. Sancions imposades a no residents.

Quan l'infractor no sigui resident en aquest terme municipal o es tinguin dubtes sobre la identitat o residència, el Policia Local denunciant està facultat per a cobrar l'import de la sanció en el mateix moment i per la quantia mínima prevista.

CAPÍTOL IX Disposicions finals

Primera. Règim supletori.

En tot el que no es prevegi en la present Ordenança i no estigui expressament prohibit, s'ajustarà al que disposen la Llei de bases del règim local i la seva normativa complementària, la Llei 39/15 del procediment administratiu comú de les administracions públiques o les que en el seu moment les substitueixin, i quanta normativa vigent sigui aplicable, així com en el seu cas, els criteris discrecionals que s'han vingut aplicant en casos similars.

Segona. Entrada en vigor.

Aquesta ordenança entrarà en vigor una vegada s'hagi publicat el seu text íntegre en el BOIB en la forma i terminis previstos en els articles 103 i 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i del règim local de les Illes Balears, de conformitat amb l'establert als articles 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

No obstant això, les previsions establertes a l'article 4 relatives a l'autoliquidació no seran aplicable fins a l'exercici 2022.