Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 667
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria, per a l’any 2021, de les ajudes per prorrogar per segon any els compromisos assumits per al foment de pastures per a l’aprofitament de la ramaderia ecològica en la convocatòria de l’any 2015
El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears(PDR) per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), que complementen les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, el PDR preveu la submesura 11.2.2, corresponent al foment de pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica, que contribueix clarament als objectius transversals de millora del medi ambient i adaptació i mitigació del canvi climàtic, ja que suposa un foment de pràctiques respectuoses amb el medi ambient adaptades als ecosistemes.
Un dels objectius de l'estratègia nacional per al desenvolupament de l'agricultura ecològica és donar suport a la consolidació del sistema de producció ecològica; potenciar el sistema de producció agrària ecològica és equivalent a potenciar de manera indirecta alguns dels punts més importants sobre la preservació del medi. Aquest sistema de producció agrària contribueix a la prevenció i disminució de la contaminació de l'aigua i del sòl, i en millora de manera substancial les qualitats: incrementa la fertilitat del sòl i ajuda a prevenir-ne l'erosió. Per tant, i gràcies a aquestes millores, la seguretat alimentària i la conservació de la biodiversitat se'n beneficien. També, tot i que de manera menys perceptible i a petita escala, però existent, disminueixen les emissions dels gasos que contribueixen a aquest efecte d'hivernacle.
Així mateix, i d'acord amb l'estratègia nacional, és necessari potenciar l'arribada al mercat de les produccions animals de qualitat amb l'etiquetatge ecològic a fi que les accions d'informació dels consumidors sobre les seves característiques i avantatges i les iniciatives de millora de la comercialització d'aquests productes es vegin degudament complementades.
En data 26 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que a l'article 2 assenyala que serà objecte d'ajuda la mesura d'agricultura ecològica i, en concret, la submesura 11.2, referent al pagament pel manteniment del sistema de producció ecològica.
En data 28 de febrer del 2015 es va publicar al BOIB núm. 30 la Resolució de 27 de febrer de 2015 del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears per la qual s'aproven, per a l'any 2015, les ajudes destinades al foment de les pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica que, posteriorment, es va modificar per les resolucions del president del FOGAIBA de 9 de juny de 2015, publicada al BOIB núm. 87, d'11 de juny de 2015; de 30 de juny de 2016, publicada al BOIB núm. 86, de 7 de juliol de 2016, i de 22 de juliol de 2016, publicada al BOIB núm. 95, de 28 de juliol de 2016. L'apartat novè d'aquesta resolució estableix l'obligació dels beneficiaris d'assumir una sèrie de compromisos durant un període de cinc anys.
Un cop finalitzat el compromís que estableix la resolució esmentada, en data 6 de febrer del 2020 es publica al BOIB núm. 16 la Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears de 3 de febrer de 2020, per la qual es prorroguen els compromisos assumits per al foment de les pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica, a la convocatòria 2015. Aquesta resolució possibilita l'ampliació dels compromisos assumits fins al 31 de desembre del 2020.
D'acord amb el punt 3 de l'article 29 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, els compromisos, en virtut de la mesura que preveu aquest article, es contrauran per un període de cinc a set anys, la qual cosa està recollida al Programa de desenvolupament rural i es podran prorrogar per assolir o mantenir els objectius mediambientals.
D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
Mitjançant el Decret 27/2009, de 17 d'abril, es va constituir a les Illes Balears el Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica, com a corporació de dret públic de base associativa, amb autonomia i capacitat d'obrar pel compliment de les seves funcions, de gestió, certificació i control de la producció, elaboració, transformació i comercialització del producte agrari ecològic i que exerceix les funcions d'única autoritat de control en el territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova, per a l'any 2021, la convocatòria d'ajudes per prorrogar per segon any els compromisos assumits a l'empara de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears de 27 de febrer de 2015, per la qual s'aproven, per a l'any 2015, les ajudes destinades al foment de les pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica, publicada al BOIB núm. 30, de 28 de febrer de 2015.
2. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat donar suport als agricultors que practiquin la ramaderia ecològica, d'acord amb el que estableix el Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020 i l'article 29 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
3. Aquesta convocatòria s'aprova d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.
4. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes que regula aquesta convocatòria és tot el territori de les Illes Balears.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de dos-cents trenta-cinc mil euros (235.000,00€), amb possibilitat d'ampliar-ne els crèdits, amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA de l'any 2022.
2. Les subvencions esmentades les finançaran, en un 41,00 %, el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 4,10 %, el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i, en un 54,90 %, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).
Tercer
Requisits de les persones beneficiàries i de les explotacions
1. Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, o agrupacions sense personalitat jurídica, que hagin estat beneficiàries de les ajudes destinades al foment de les pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica convocades per la Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears de 3 de febrer de 2020, publicada al BOIB núm. 16, de 6 de febrer de 2020, i que, abans de dictar-se la proposta de resolució, compleixin els requisits següents:
a) Que no se'ls hagi revocat totalment l'ajuda esmentada en el paràgraf anterior o hi hagin desistit o renunciat.
b) Que mantinguin els requisits, corresponents als beneficiaris i les seves explotacions, que exigeix la convocatòria per a l'any 2020 esmentada.
c) Que es comprometin a mantenir els compromisos assumits a la convocatòria anterior durant tot l'any 2021.
2. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també el percentatge de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
3. Els requisits generals i els compromisos que estableixen els punts anteriors s'han de mantenir durant tot l'any 2021.
4. La comprovació de la inscripció al Registre Insular Agrari de les Illes Balears (RIA) i al Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica (CBPAE) es farà d'ofici, excepte que la persona peticionària es manifesti en contra, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.
5. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, han de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, com també els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
6. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
La comprovació del compliment del requisit esmentat la fa el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per comprovar-la, excepte manifestació expressa contrària. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.
En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se la requerirà perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per comprovar-ho d'ofici.
7. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, durant els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart
Activitat subvencionable
Poden ser objecte de subvenció les actuacions consistents en el cultiu i manteniment de superfícies de pastures ecològiques, d'acord amb la normativa genèrica i específica sobre agricultura ecològica i en els termes que preveu l'article 29 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell.
Cinquè
Import de les ajudes
1. L'ajuda que preveu aquesta resolució es concedeix per un període d'un any.
2. La prima anual aplicable és la que es concedeix a cada beneficiari respectiu a la convocatòria de l'any 2020, aprovada per Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears de 3 de febrer de 2020 i publicada al BOIB núm. 16, de 6 de febrer de 2020.
3. El nombre d'hectàrees subvencionables està limitat al nombre d'unitats de bestiar major (UBM) certificades com a ecològiques pel Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica. El càlcul de les UBM es fa aplicant les conversions següents: boví de més de 2 anys: 1 UBM; boví de més de 6 mesos i menys de 2 anys: 0,6 UBM; ovelles i cabres reproductores: 0,15 UBM, i porcins reproductors: 0,5 UBM.
Sisè
Sol·licitud d'ajuda
1. Les sol·licituds d'ajuda s'han de presentar juntament amb la sol·licitud de les ajudes per a l'exercici 2021, que preveu el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural i en el mateix termini que preveu la normativa esmentada.
Aquestes sol·licituds s'han de presentar en la forma que preveu la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de convocatòria, per a l'any 2021, de determinades ajudes comunitàries directes a l'agricultura i la ramaderia.
2. Les sol·licituds d'ajuda han d'incloure la documentació següent:
a) El document acreditatiu, si escau, de la representació amb la qual actua la persona que signa la sol·licitud. Aquesta acreditació ha de ser vigent en el moment de la sol·licitud.
b) Certificació bancària, acreditativa de la titularitat del compte corrent designat per la persona sol·licitant de l'ajuda, per rebre el pagament.
3. Segons el que estableixen l'article 13 del Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, i l'article 95.3 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre de 2014, i sens perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, les sol·licituds presentades durant els vint-i-cinc dies naturals següents a l'acabament del període esmentat s'acceptaran, però l'import de l'ajuda es reduirà en un 1 % per cada dia hàbil de retard, excepte en cas de força major i circumstàncies excepcionals. Aquesta reducció també s'aplicarà respecte de la documentació que s'hagi de presentar juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Les sol·licituds presentades posteriorment es consideraran no presentades.
4. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020 i de la resta de normativa d'aplicació.
5. En cas que amb ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats anteriorment, no caldrà aportar-lo de nou, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o la dependència on es van presentar o, si escau, on es van emetre, i no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual corresponguin. Així mateix, no caldrà aportar-lo novament si els documents exigits s'han incorporat a la base documental del FOGAIBA, que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document.
En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans, dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.
6. La comprovació del DNI del representant la farà d'ofici el FOGAIBA.
En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar la inscripció en el RIA i en el CBPAE i per obtenir el DNI i els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.
En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.
7. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.
Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació que esmenten els punts anteriors, es requerirà a la persona sol·licitant, mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA, perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entendrà desistida la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
8. Si en qualsevol dels documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient hi ha ratllades o esmenes, es considerarà no presentat i s'actuarà, en aquest cas, conforme indica l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es publicaran a la pàgina web, els dies 1 i 15 de cada mes, o el següent dia hàbil si aquest és festiu, i cada dilluns.
Setè
Selecció dels beneficiaris
1. El procediment per seleccionar els beneficiaris de les ajudes convocades mitjançant aquesta resolució és el de concurrència no competitiva.
2. Per tal d'ajustar la concessió de les ajudes al foment de les pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica objecte d'aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, en el cas que el conjunt de peticions superi la dotació que preveu l'apartat segon d'aquesta resolució, es prorratejarà l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.
Vuitè
Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. Si cal notificar la proposta de resolució, es farà mitjançant la seva publicació a la pàgina web del FOGAIBA cada dilluns i els dies 1 i 15 de cada mes, o el dia hàbil següent si aquests són inhàbils.
Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves més que els que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats a desenvolupar pel sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar al beneficiari a reformular la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.
En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció.
Havent examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció, la seva quantia, el finançament per part de les diferents administracions i la mesura del programa que es tracti.
2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA. Amb anterioritat a l'emissió d'aquesta proposta, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural ha d'emetre un informe en què s'acrediti, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi ha de fer constar el finançament per part de les diferents administracions i la mesura del programa de què es tracti.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i la resolució s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, en els termes que preveu l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Un cop transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat resolució expressa, s'entén desestimada la sol·licitud.
Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar ampliar el termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.
4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a partir del dia següent de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè
Obligacions i compromisos dels beneficiaris
1. Els beneficiaris es comprometen i s'obliguen, durant tot l'any 2021, a mantenir els compromisos assumits en la pròrroga de la convocatòria 2015, de les ajudes destinades al foment de pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica, aprovada per Resolució del president del FOGAIBA de 3 de febrer de 2020, publicada al BOIB núm. 16, de 6 de febrer de 2020.
2. En cas que es modifiquin les normes o els requisits obligatoris que estableixen l'article 29 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, els articles 93 i 94 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i l'annex II d'aquest reglament, com també els requisits mínims que estableix la legislació autonòmica o nacional, i quan aquesta modificació impliqui uns compromisos més rigorosos que els que ha subscrit la persona beneficiària, aquesta haurà d'assumir els nous compromisos que imposi la modificació. En cas que la persona beneficiària no accepti l'adaptació als nous compromisos, el compromís s'entendrà finalitzat sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període de compromís efectiu.
3. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir la resta que es preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.
4. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, sens perjudici del que estableix l'apartat onzè d'aquesta resolució i la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè
Cessió i traspàs de l'explotació
1. Si després de presentar-se una sol·licitud d'ajuda i abans que s'hagin complit totes les condicions per concedir-la, una explotació és cedida per un beneficiari a un altre en la seva totalitat, no es concedirà al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida.
L'ajuda que sol·licita el cedent es concedirà al cessionari d'acord amb el que disposa l'article 8 del Reglament (CE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, sempre que el nou titular:
a)Informi al FOGAIBA de la cessió i sol·liciti el pagament de l'ajuda.
b)Presenti la documentació esmentada a l'apartat sisè d'aquesta resolució.
c)Es compleixin totes les condicions exigides per a la concessió de l'ajuda respecte de l'explotació cedida.
2. Si durant el període d'execució d'un compromís contret com a condició per a la concessió de l'ajuda, la persona beneficiària transfereix totalment o parcialment la seva explotació a una altra persona, el compromís o la part del compromís que correspongui a la terra i al bestiar transferit podrà ser assumit pel nou titular durant el període que resta per complir o caducar, d'acord amb el que disposa l'article 47 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període durant el qual el compromís hagi estat efectiu.
3. En el cas que el nou titular vulgui sol·licitar el pagament de l'ajuda o assumir el compromís, respectivament, haurà de presentar una instància en el termini de dos mesos des de la cessió o traspàs, d'acord amb el model de l'annex II, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, degudament emplenada, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).
Aquestes sol·licituds s'han de presentar emplenades correctament davant els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o de qualsevol altre lloc dels que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
A aquesta instància, que ha d'estar signada per les parts interessades, s'ha d'adjuntar la documentació que indica l'apartat sisè d'aquesta resolució, juntament amb el document acreditatiu de la cessió o el traspàs de l'explotació.
Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen a l'annex II esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer declaracions que conté aquest annex.
4. La comprovació del DNI i del compliment d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com de la inscripció al Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA) i al Registre d'operadors del Consell Balear de la producció agrària ecològica es farà d'ofici, excepte que el peticionari es manifesti en contra, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació de l'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.
Onzè
Incompliments i renúncies
1. Quant al règim de reduccions i exclusions, s'aplica el que disposa la normativa d'aplicació següent:
- Per sobredeclaració de superfícies: s'aplica el que disposa l'article 19 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, d'acord amb l'annex IV d'aquesta resolució.
- Per incompliment de criteris d'admissibilitat: les reduccions i exclusions per incompliment dels compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície declarada, tenen com a base l'article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, i s'apliquen d'acord amb el que indica l'annex III d'aquesta resolució.
- Per incompliment de la condicionalitat: s'apliquen les reduccions o exclusions que preveu l'article 99 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
En cas d'acumulació de reduccions, aquestes s'aplicaran de conformitat amb el que disposa l'article 41 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014.
2. En cas que la persona beneficiària no pugui assumir els compromisos subscrits per motius de força major o de circumstàncies excepcionals com les que preveu l'article 2 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, el pagament corresponent es retirarà proporcionalment pels anys en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional. La retirada només afectarà les parts del compromís per a les quals els costos addicionals o el lucre cessant no s'haguessin produït abans que es produís la força major o les circumstàncies excepcionals. No s'aplicarà cap retirada en relació amb els criteris d'admissibilitat i la resta de les obligacions, ni s'imposaran sancions administratives.
La persona beneficiària o el seu drethavent han de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, i incloure a la notificació les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què la persona beneficiaria o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.
3. En cas que la persona beneficiària no pugui seguir assumint els compromisos subscrits perquè la seva explotació és objecte d'una operació de concentració parcel·lària o d'altres intervencions d'ordenació territorial públiques aprovades per les autoritats competents, s'han d'adoptar les mesures necessàries per adaptar els compromisos a la nova situació de l'explotació. Si aquesta adaptació resulta impossible, el compromís s'entén acabat sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període de compromís efectiu.
Dotzè
Justificació i pagament de les ajudes
1. La sol·licitud de pagament s'entén sol·licitada juntament amb la sol·licitud de pròrroga del règim d'ajuda.
2. L'import de l'ajuda concedida s'abona a la persona beneficiària mitjançant transferència bancària, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, un cop efectuats els controls i les verificacions corresponents, quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual va ser concedida i sempre abans del 30 de juny del 2022.
3. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
Tretzè
Ajudes no reintegrables
1. De conformitat amb el que estableix l'article 27 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 i l'article 47.4 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, no es reintegraran les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits a la persona beneficiària sigui a causa d'algun dels casos de força major o circumstàncies excepcionals següents:
a) Mort de la persona beneficiària.
b) Llarga incapacitat professional de la persona beneficiària.
c) Expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en què es va presentar la sol·licitud.
d) Catàstrofe natural greu que hagi afectat greument l'explotació.
e) Destrucció accidental dels edificis ramaders de l'explotació.
f) Epizoòtia o malaltia vegetal que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar o dels cultius, respectivament, de la persona beneficiària.
No obstant això, tot queda condicionat al compliment per part de la persona beneficiària de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, i incloure a la notificació les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.
2. Igualment, no es reintegraran les ajudes rebudes en la resta de casos que preveu l'article 47 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
Catorzè
Compatibilitats
1. Les actuacions objecte de les ajudes que preveu aquesta resolució només es poden combinar amb altres compromisos agroambientals quan aquests no siguin incompatibles, és a dir, quan siguin complementaris i compatibles entre si, segons estableix l'article 11 del Reglament (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.
2. Aquesta ajuda és incompatible amb la mesura 10.1 del Programa de desenvolupament rural 2014-2020 destinada a la producció integrada, i també amb les ajudes per al foment de les pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica, convocades l'any 2016 i les seves pròrrogues, dins el Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
Quinzè
Control de les ajudes
1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, esmentat.
3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics, a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat, a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.
Setzè
Règim jurídic
Per a tot el que preveu aquesta convocatòria, s'aplica:
- El Reglament (UE) 2018/848 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, sobre producció ecològica i etiquetatge dels productes ecològics i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell.
- El Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell, de 28 de juny de 2007, sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics.
- El Reglament (CE) núm. 889/2008 de la Comissió, de 5 de setembre de 2008, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell.
- El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.
- El Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre finançament, gestió i seguiment de la política agrícola comú, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.
- El Reglament (UE) núm. 1307/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen normes aplicables als pagaments directes als agricultors en virtut dels règims d'ajuda inclosos en el marc de la política agrària comuna i pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 637/2008 i (CE) núm. 73/2009 del Consell (article 9 “Agricultor actiu”).
- El Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
- El Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
- El Reglament delegat (UE) núm. 640 /2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.
- El Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.
- El Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia (en què es regula la condició d'agricultor actiu).
- El Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre, pel qual s'estableixen les normes de condicionalitat que han de complir els beneficiaris que rebin pagaments directes o determinades primes anuals de desenvolupament rural, o pagaments en virtut dels programes de suport a la reestructuració i reconversió o de suport a la collita en verd, de la vinya.
- El Reial decret 1749/1998, de 31 de juliol, pel qual s'estableixen les mesures de control, aplicables a determinades substàncies i els seus residus en els animals vius i els seus productes.
- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
- El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
- L'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament eural de les Illes Balears 2014-2020.
- La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.
- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.
Dissetè
Publicació
Aquesta resolució s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 24 de gener de 2021
La presidenta del FOGAIBA
María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño
ANNEX III Foment de pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica
REDUCCIONS I EXCLUSIONS
1. Reduccions per sobredeclaració de superfícies
La sobredeclaració es calcula per grup de cultiu com el resultat de la diferència entre la superfície declarada a la sol·licitud i la determinada com a resultat dels controls, dividida entre la superfície determinada i multiplicada per 100, és a dir:
Superfície declarada – Superfície determinada
Sobredeclaració = -------------------------------------------------------------------------X100
Superfície determinada
Les reduccions i exclusions per sobredeclaració de superfícies es calculen de conformitat amb el que disposa l'article 19 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, segons s'indica a continuació:
Percentatge de sobredeclaració fins al 3 %: es concedirà l'ajuda per la superfície determinada.
Percentatge de sobredeclaració superior al 3 % o a 2 ha, però inferior o igual al 20 % de la superfície determinada: es reduirà l'ajuda en el doble de la diferència en excés per grup de cultiu.
Percentatge de sobredeclaració superior al 20 %: no es concedirà cap ajuda per superfície per al grup de cultiu en qüestió.
Percentatge de sobredeclaració superior al 50 %: no es concedirà cap ajuda per superfície per al grup de cultiu en qüestió. A més, la persona beneficiària estarà subjecta a una sanció addicional igual a l'import de l'ajuda corresponent a la diferència entre la superfície declarada i la superfície determinada segon el que estableix l'article 18 del Reglament(UE) 640/2014.
2. Reduccions en el cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat i de compromisos i altres obligacions
S'entenen per criteris d'admissibilitat els compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície, i es tipifiquen com a excloents.
Les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris d'admissibilitat tindran com a base l'article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014.
Dins dels criteris d'admissibilitat i compromisos se'n poden diferenciar els tipus següents:
- Compromisos excloents (CE): l'incompliment que no respecta els criteris i/o requisits que estableix la concessió i que es manté al llarg de tota la durada de l'ajuda. Aquest incompliment té associada una sanció del 100 % de l'ajuda, la seva exclusió i, si escau, se sol·licitarà el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament durant els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i també del següent.
- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen de la manera següent:
. Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.
. Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.
. Compromís secundari (CS): el que no s'ajusta a les definicions anteriors.
Els compromisos de la línia d'ajuda de foment de pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica estan tipificats de la manera següent:
- Mantenir, sense disminuir, la superfície de pastures compromesa a la resolució de concessió de l'ajuda, independentment que pugui variar la ubicació del cultiu dins les parcel·les que integren l'explotació agrària o dels canvis de les parcel·les on s'ubica el conreu: CS.
- Mantenir les UBM d'animals certificats com a ecològics durant un període de cinc anys, ampliable a set: CS.
- Complir a les parcel·les el que estableixen les normes genèriques i específiques de cada cultiu sobre producció ecològica, com és el Reglament (CE) núm. 848/2018 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics, així com les normes tècniques específiques sobre agricultura ecològica que estableixi per a cada cultiu o grup de cultius la Comunitat Autònoma de les Illes Balears: CB.
- Mantenir i actualitzar el quadern d'explotació específic per a l'agricultura ecològica en què s'han d'inscriure les operacions de cultiu i actuacions realitzades (adob, fitosanitaris, conreu, etc.) a cada una de les parcel·les (o grup de parcel·les, en cas que sigui el mateix cultiu), amb indicació de la data de realització i les incidències, si n'hi ha. CV:
CB: no disposar de quadern d'explotació.
CP: disposar de quadern d'explotació sense actualitzar o amb incorreccions en un període anterior als últims tres mesos.
CS: disposar de quadern d'explotació sense actualitzar o amb incorreccions en els últims tres mesos.
- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmiques, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos i aportar tota la documentació que sigui requerida durant l'exercici d'aquestes actuacions: CB.
- No superar el valor de 50 kg de nitrogen orgànic per hectàrea i any d'aportació a la superfície declarada en la sol·licitud anualment: CS.
Elements que componen la línia de base: CP.
Per calcular la penalització, en cas de reiteració d'incompliments, s'agafarà tot el període 2015-2020 més l'any de pròrroga.
Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:
1. COMPROMISOS BÀSICS
100 % de l'ajuda.
2. COMPROMISOS PRINCIPALS
1r any d'incompliment:
1 compromís incomplert: 25 % de l'ajuda.
2 o més compromisos incomplerts: 50 % de l'ajuda.
2n any o més d'incompliment:
50 % de l'ajuda
3. COMPROMISOS SECUNDARIS
1r any d'incompliment:
1 compromís incomplert: 2 % de l'ajuda.
2 o més compromisos incomplerts: 10 % de l'ajuda.
2n any o més d'incompliment:
10 % de l'ajuda
4. EXCLUSIÓ
Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament durant els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.
Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.