Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
PLE, COMISSIÓ DE GOVERN, CONSELL EXECUTIU I PRESIDÈNCIA
Núm. 603
Acord d'aprovació de la modificació del Reglament d’organització i funcionament de l’Observatori d’assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca
El Ple del Consell Insular de Mallorca, en sessió de dia 14 de gener de 2021, va adoptar, entre altres, el següent:
ACORD
«1.- Aprovar la modificació del Reglament d'organització i funcionament de l'Observatori d'assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca que s'annexa a aquest acord, òrgan creat com a comissió de treball, d'assessorament, de participació i de coordinació, de conformitat amb les previsions de la Norma 70. 2. b del Pla Territorial Insular de Mallorca.
2.- Ordenar la publicació d'aquest acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears als efectes oportuns.
3.- Ordenar la publicació d'aquest acord, juntament amb el text del Reglament d'organització i funcionament de l'Observatori d'assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca a la Intranet i al portal Web del Consell de Mallorca per al general coneixement.»
ANNEX
Reglament d'organització i funcionament de l'Observatori d'assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca
Preàmbul
El Conveni Europeu del Paisatge (CEP/2000), adoptat pel Comitè de Ministres del Consell d'Europa el 19 de juliol de 2000, es va obrir a la signatura de les Parts en Florència, el 20 d'octubre de 2000, en el marc de la campanya del Consell d'Europa encapçalada pel lema «Europa, un patrimoni comú?» i va entrar en vigor el dia 1 de març de 2004, després que deu Estats membres del Consell d'Europa expressessin el seu consentiment a vincular-se al document. Espanya el va ratificar el mes de novembre de 2007, havent entrat en vigor al nostre país el primer de març de 2008.
El Conveni Europeu del Paisatge, reconeix el principi de subsidiarietat i el de l'autonomia local. És per això que el document insta els estats signataris a implicar les administracions locals i regionals en la concreció i implantació de polítiques de paisatge, la identificació i qualificació dels paisatges i també en la definició d'objectius de qualitat paisatgística. Amb tot això es pretén reforçar el compromís institucional en matèria de paisatge i es realitza una adaptació progressiva, però substancial, des d'un punt de vista tècnic, administratiu i normatiu.
Dins d'aquesta línia d'implantació de polítiques de paisatge, el Consell de Mallorca, per acord adoptat pel Ple de dia 4 de febrer de 2008, es va adherir a «els principis, els objectius i les mesures contingudes en el Conveni Europeu del Paisatge», integrant-se, a més, a la Xarxa Europea de Poders Locals i Regionals per a l'Aplicació del Conveni Europeu del Paisatge (RECEP-ENELC). Com a aportació al debat sobre la necessitat d'implantar polítiques de paisatge a Mallorca, el Consell va publicar el document «Bases per a una estratègia de paisatge de Mallorca» en desenvolupament del Conveni Europeu del Paisatge. Aquest document contenia les bases per a una estratègia o pla de paisatge de l'illa de Mallorca, estratègia que es formulava des del Departament de Territori del Consell de Mallorca, en l'àmbit de les competències del Consell Insular.
Des d'aquell moment el Consell de Mallorca va impulsar diferents polítiques de paisatge, d'un costat amb la tramitació i posterior reconeixement de la Serra de Tramuntana dins la llista de patrimoni mundial d'UNESCO, dins la categoria de paisatge cultural, d'altre costat amb la incorporació de la variable paisatgística com a element integrador i transversal de la intervenció administrativa en el territori mitjançant la modificació número 2 del Pla Territorial Insular de Mallorca.
Amb la instauració de la Direcció Insular de Territori i Paisatge, el Consell Insular de Mallorca ha donat un nou impuls a les polítiques de preservació i de gestió del paisatge. En aquest context s'ha elaborat l'«Estratègia del paisatge del Consell de Mallorca», amb caràcter de document vinculant per als diferents Departaments de l'Ens insular i com a document orientador de les polítiques territorials al conjunt de l'illa de Mallorca en matèria de protecció paisatgística. Aquesta estratègia va ser aprovada al Ple del Consell Insular en sessió de dia 14 de febrer de 2019 (BOIB núm. 35, de 16.3.2019).
De conformitat amb les previsions de la Norma 70.2.b del Pla Territorial Insular de Mallorca, s'ha d'aprovar la creació d'una comissió d'assessorament, participació i coordinació, amb el nom d'“Observatori d'assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca”, que es constitueix com a comissió de feina integrada per representants dels diferents Departaments del Consell Insular de Mallorca amb implicacions en les polítiques de paisatge així com altres membres assessors o consultors de conformitat amb el que estableix el Reglament de funcionament.
Igualment, en la línia del que preveu la norma 70.1, la gestió i l'execució de les determinacions contingudes en aquest Pla es desenvoluparan sota els principis de coordinació, programació i col·laboració entre els ajuntaments, el Consell Insular de Mallorca i el Govern de les Illes Balears. S'haurà de garantir la participació ciutadana i l'acció privada en la mesura més àmplia possible, d'acord amb el que estableix la legislació vigent.
A la vista de la proposta i en compliment d'aquesta, es configura l'assenyalada comissió de feina (Observatori d'assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca) que es regirà per la següent:
Normativa del Reglament intern d'organització i de funcionament de l'Observatori d'assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca
Norma 1.- Objectius i funcions de l'Observatori d'assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca
L'Observatori d'assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca (en endavant Observatori del paisatge de Mallorca - OPMA), funcionarà com a òrgan assessor, orientador, de seguiment i d'impuls a la gestió de l'«Estratègia del paisatge del Consell de Mallorca». Igualment es configura com a òrgan impulsor de les accions en matèria de paisatge que exerceix el Servei d'Ordenació del Territori del Consell Insular en tant que oficina tècnica amb atribucions, entre altres funcions, d'execució efectiva de les polítiques de paisatge d'ordre territorial en el marc del que preveu la Norma 70 del Pla Territorial Insular de Mallorca i altres normes concordants.
Aquest Observatori vetllarà també pel compliment de les previsions del Conveni Europeu del Paisatge (CEP/2000) a Mallorca, per la implantació efectiva de l'«Estratègia del paisatge del Consell de Mallorca» i per la efectiva difusió i participació ciutadana. Igualment vetllarà per la cooperació entre l'administració pública i l'acció privada en la mesura més àmplia possible, d'acord amb el que estableix la legislació vigent.
Norma 2.- Adscripció de l'Observatori d'assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca
L'Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA) queda adscrit al Departament competent en matèria d'Ordenació del Territori amb la naturalesa de comissió especial de feina.
Norma 3.- Estructura
L'Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA), amb la finalitat de complir amb els seus objectius s'estructura amb els òrgans següents:
Norma 4.- De la presidència
Exerceix la presidència de l'Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA) la persona titular del departament competent en matèria d'Ordenació del Territori.
Són funcions de la presidència:
Norma 5.- De l'Assemblea
L'Assemblea és l'òrgan consultiu i de participació que té com a funció principal assistir, assessorar i impulsar la implantació de l'«Estratègia del paisatge del Consell de Mallorca».
Composició:
Competències:
Periodicitat de les sessions
L'assemblea es reunirà amb caràcter ordinari dos pics a l'any dins el primer i el darrer trimestre respectivament.
Norma 6.- Del Consell Rector
El Consell Rector és un òrgan operatiu l'objecte del qual és impulsar i ordenar l'execució del pla de gestió anual i vetllar per l'efectiva implantació de l'«Estratègia del paisatge del Consell de Mallorca».
Composició:
Competències:
Periodicitat de les sessions
El Consell Rector es reunirà amb caràcter ordinari quatre pics a l'any un per cada trimestre.
Norma 7.- De les comissions tècniques de treball
L'Assemblea i el Consell Rector poden proposar la conformació de comissions tècniques de treball, de caràcter temporal i multidisciplinari, amb la finalitat d'analitzar amb profunditat aspectes prevists a l'«Estratègia del paisatge del Consell de Mallorca» com també elaborar documents tècnics en desplegament d'aquesta.
Composició:
Competències:
Periodicitat
Les comissions tècniques de treball es reuniran en funció de les tasques que desenvolupin i segons el calendari que acordin els membres de les mateixes.
Norma 8.- De la Secretaria
Exerceix les funcions de la Secretaria una persona funcionària de perfil jurídic de la direcció insular amb competències en ordenació del territori i paisatge del Consell Insular de Mallorca nomenada expressament per a aquesta finalitat.
La persona responsable de la Secretaria assistirà amb veu i sense vot i haurà de resoldre les qüestions jurídiques de funcionament i de gestió (o d'altra naturalesa) que pugui plantejar la Presidència en cada moment.
En el cas que la Secretaria sigui substituïda eventualment per un membre de l'òrgan corresponent, aquest conservarà tots els drets com a tal.
Norma 9.- De les vocalies
Correspon als membres dels diferents òrgans de l'Observatori:
• Rebre, amb una antelació mínima de setanta-dues hores, la convocatòria que contingui l'ordre del dia de les reunions. La informació sobre els temes que figurin en l'ordre del dia ha d'estar a la disposició dels membres en el mateix termini.
• Participar en els debats de les sessions.
• Exercir el dret de vot (quan el tenen atribuït) i també expressar el sentit del vot i els motius que el justifiquen. No es poden abstenir en les votacions les persones que, per la seva condició d'autoritats o personal al servei de les administracions públiques, tinguin la condició de membres d'òrgans col·legiats.
• Formular precs i preguntes.
• Obtenir la informació necessària per a complir les funcions assignades.
• Les altres funcions que siguin inherents a la seva condició.
Els membres d'un òrgan col·legiat no poden atribuir-se les funcions de representació d'aquest, llevat que expressament els hagi estat atorgat per una norma o per acord de l'òrgan.
En casos d'absència o de malaltia i, en general, quan concorri alguna causa justificada, els membres titulars dels diferents òrgans de l'Observatori podran de ser substituïts per persones suplents designades ad hoc per a cada sessió.
Igualment, podran assistir a les sessions dels diferents òrgans de l'Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA), amb veu i sense vot, altres tècnics o assessors de les administracions i organitzacions que en formen part quan la naturalesa dels temes tractats ho facin aconsellable i siguin expressament convidats a tal efecte per la presidència.
Norma 10.- Renovació de membres
Les persones membres dels diferents òrgans de l'Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA) podran ser renovades totalment o parcialment quan les administracions i organitzacions que en formen part així ho considerin oportú. A aquest efecte hauran de nomenar els nous representants que prendran possessió com a membres de l'òrgan corresponent adjuntant el certificat de dit nomenament que s'ha de lliurar a la persona responsable de la secretaria.
Norma 11.- Convocatòria de les sessions
La convocatòria de les sessions dels diferents òrgans col·legiats la fa la Presidència de l'Observatori a la resta de membres i s'haurà de realitzar amb un mínim de setanta-dues hores abans de l'hora que hagin de tenir lloc.
La convocatòria ha de tenir les formalitats pròpies d'aquest tipus d'acte i ha d'incloure l'ordre del dia i la documentació necessària per poder tenir coneixement dels temes a tractar.
S'admeten com a formes per convocar les sessions, el lliurament en mà de l'escrit convocant, o la tramesa del mateix per Fax o correu electrònic o mitjançant les eines d'administració electrònica vigents en cada moment. En tots els casos s'ha d'obtenir constància documentada de la recepció.
Norma 12.- Quòrum de les sessions
Per reunir en forma qualsevol dels òrgans de l'Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA) en primera convocatòria han de ser-hi presents almanco dos terços (2/3) dels membres d'aquesta amb veu i vot.
En segona convocatòria, el quòrum requereix la presència de la Presidència, de la persona que exerceix la Secretaria o qui la substitueixi i d'almenys cinc vocals amb veu i vot.
Norma 13.- Quòrum de votació
Els acords de l'Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA) s'adoptaran per majoria dels membres presents.
Norma 14.- Desenvolupament de les sessions
Les sessions dels diferents òrgans seguiran l'ordre del dia i seran conduïdes per la persona que té atribuïda la Presidència.
No es pot tractar ni prendre decisió sobre cap punt que no estigui recollit en l'ordre del dia. Si fos el cas, es podrien incorporar per urgència nous punts a l'ordre del dia sempre que hi siguin presents tots els membres i es declari la urgència de la qüestió per unanimitat. En qualsevol cas, amb quaranta-vuit hores d'antelació a fer-se la sessió de l'òrgan col·legiat corresponent, els vocals d'aquest poden sol·licitar a la presidència la incorporació dels punts que estimin convenient.
Norma 15.- Actes de les sessions
De cada una de les sessions dels diferents òrgans de l'Observatori, la Secretaria n'ha d'estendre una acta que ha d'especificar necessàriament els assistents, l'ordre del dia, les circumstàncies del lloc i el temps en què s'ha fet. Igualment, s'ha de fer constar un extracte dels aspectes essencials de les deliberacions i també dels acords adoptats.
Quan així se sol·liciti expressament, en l'acta han de figurar els motius que justifiquin el sentit favorable, desfavorable o l'abstenció (quan sigui possible) respecte de la votació del punt de l'ordre del dia corresponent, o els arguments que pretenguin obtenir el vot unànime del mateix.
Així mateix, qualsevol membre té dret a sol·licitar la transcripció íntegra de la seva intervenció o proposta, sempre que aporti a l'acte, o en el termini que assenyali la Presidència, el text que es correspongui fidelment amb la seva intervenció.
La Secretaria pot emetre vàlidament certificats sobre els acords específics que s'hi hagin adoptat sens perjudici de l'aprovació ulterior de l'acta, i hi ha de fer constar expressament aquesta circumstància. Cal garantir que els vocals puguin accedir a les actes en format electrònic per a consultar-hi el contingut dels acords adoptats.
Disposició final.- Primera constitució dels diferents òrgans de l'Observatori d'assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca
Els òrgans de l'Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA) es constituiran formalment per primer cop amb els membres nomenats pels òrgans i entitats corresponents conforme a la composició prevista en aquest reglament.
Els membres concrets dels òrgans de l'Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA) que pertanyin a l'estructura orgànica del Consell de Mallorca seran nomenats per la Presidència del Consell. La resta de membres seran nomenats conforme a les regles que els siguin d'aplicació en cada cas.
Els membres de les comissions tècniques de treball seran designats directament per la Presidència de l'OPMA quan la invitació es faci a títol personal o per l'organització convidada en el cas que n'hagi de ser un representat d'aquesta.
La presidència de l'Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA) podrà convidar als diferents òrgans de l'OPMA a persones de perfil acadèmic expert com a assessors de l'Observatori que intervindran amb veu i sense vot.
En la primera constitució s'aprovarà l'ordre del dia de la primera sessió i es tractaran els assumptes acordats, entre els quals hi haurà, com a primer punt, l'aprovació d'aquest reglament d'organització i de funcionament.
Per tal de deixar constància documentada de la conformació de l'Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA), caldrà adjuntar a l'acta de constitució el corresponent certificat dels nomenaments dels membres que la conformen o còpia de la designació, que es lliuraran a la persona que exercirà les funcions de secretaria a efectes de custòdia documental.
Palma, 19 de gener de 2021
La consellera executiva de Territori
Maria Antònia Garcias Roig