Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 591
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre el Pla Especial de protecció del bé d'interès cultural de Biniali. Sencelles (128e/2015)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Documentació

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 14 de gener de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre el Pla Especial de protecció del bé d'interès cultural de Biniali, Sencelles , en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

El Pla Especial de protecció del bé d'interès cultural de Biniali es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que està inclosa en l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei.

2. Descripció del Pla Especial (PE)

El Pla Especial de protecció és un instrument urbanístic que ordena el territori urbà i rural i l'ús del sòl de Biniali, amb la finalitat de donar compliment a la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del Patrimoni Històric de les Illes Balears (art. 36 i següents).

El nucli de Biniali va ser declarat Bé d'interès cultural amb la categoria de conjunt històric (BOIB núm. 75 de 23 de maig de 2009). L'àmbit d'aplicació d'aquest PE correspon a la zona del conjunt històric i el seu entorn de protecció.

Els objectius principals del Pla Especial de Biniali són:

-Establir una normativa que minimitzi i controli el desenvolupament urbanístic.

-Garantir una adequada conservació de les característiques tipològiques del BIC (tant arquitectòniques com ambientals).

-Regular les condicions de les obres a realitzar.

-Incorporar a la normativa els controls arqueològics necessaris.

-Preservar una relació harmònica entre el conjunt històric i el seu entorn de protecció.

-Elaborar un catàleg de protecció dels bens arquitectònics, etnològics, ambientals i arqueològics rellevants.

Arran de la tramitació ambiental, s'ha modificat el contingut del PE per tal de no proposar canvis de qualificació de sòl que s'anticipin a la Revisió de les Normes en tramitació. Es descarta la qualificació de nous espais lliures públics o privats i l'alteració de zones de casc antic, residencials o de viari. També es descarta la delimitació del sistema general en sòl rústic destinat al Punt Verd.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Els efectes ambientals són principalment positius ja que es tracta de regular l'ordenació a un àmbit declarat BIC i el seu entorn.

A més, hi ha un descens del consum de recursos ambientals bàsics ja que la limitació de reparcel·lació suposa una reducció de la capacitat de població en 65 habitants (26 habitatges).

Els impactes negatius detectats fan referència a la disminució de l'activitat econòmica i als possibles impactes que es poden ocasionar amb les obres que es duran a terme, tot i que amb l'actual normativa ja estaven permeses.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

El 15 de maig de 2018 la CMAIB, per donar compliment a l'article 29 i següents de la Llei 21/2013 d'avaluació ambiental, va sol·licitar informe a les següents com administració afectades:

-D. Insular de Cultura i Patrimoni del Consell de Mallorca.

-D. Insular de Territori i Paisatge. Consell de Mallorca.

-Servei d'Estudis i Planificació. D.G. de Recursos Hídrics.

-AESA. Direcció de Seguretat d'aeroports i navegació aèria. Ministeri de Foment.

De les consultes realitzades s'han rebut tres informes, dels quals es resumeixen les seves conclusions:

Ministeri de Foment.D.G. d'Aviació Civil (14/9/2018)

”[...] el presente informe posee carácter preceptivo y vinculante.

[...] la totalidad del Plan Especial de Protección se encuentra incluida en las Zonas de Servidumbres Aeronáuticas correspondientes al Aeropuerto de Palma de Mallorca..... El Plan Especial deberá incorporar entres sus planos normativos, los planos de Servidumbres Aeronáuticas del Aeropuerto de Palma de Mallorca.

[...] la superficie comprendida dentro de la proyección ortogonal sobre el terreno del área de Servidumbres Aeronáuticas del Aeropuerto queda sujeta a una servidumbre de limitación de actividades, en cuya virtud la Agencia Estatal de Seguridad Aérea (AESA) podrá prohibir, limitar o condicionar actividades que se ubiquen dentro de la misma y puedan suponer un peligro para las operaciones aéreas o para el correcto funcionamiento de las instalaciones radioeléctricas.

Conclusión: se informa favorablemente, en lo que a servidumbres aeronáuticas se refiere, con las condiciones impuestas por este informe, siempre y cuando las construcciones propuestas u objectos fijos (postes, antenas, carteles, etc.) no vulneren las servidumbres aeronáuticas.

Con independencia de lo indicado en el presente informe preceptivo respecto al planeamiento urbanístico, se recuerda que la ejecución de cualquier construcción, instalación o plantación requerirá acuerdo favorable de AESA, circunstancia que deberá recogerse en los documentos de planeamiento.”

Consell de Mallorca. Departament de Territori i Infraestructures (14/1/2019)

[...] des del punt de vista de l'ordenació del territori, en allò referent a la qualificació com a Sistema General de Comunicacions i Infraestructures en sòl rústic destinat a Punt Verd, es considera que pot tenir efectes significatius sobre el medi ambient i, per tant, s'haurien d'estudiar altres possibles ubicacions, com per exemple, al costat de l'àrea recreativa situada a uns 300 m al sud de la ubicació proposada.

Consell de Mallorca. Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística

La Comissió Insular de Patrimoni Històric de Mallorca, en sessió celebrada el 16 de juny de 2020, va acordar:

Donar trasllat de l'informe tècnic de deficiències emès dia 4 de maig de 2020, que com a motivació s'adjunta i forma part integrant de la present resolució i de conformitat amb els arts. 36 i 39 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, de Patrimoni Històric de les Illes Balears.

La Comissió Insular de Patrimoni Històric de Mallorca, en sessió celebrada el 24 de novembre de 2020, va acordar:

Donar trasllat de l'informe tècnic emès dia 27 d'octubre de 2020, que com a motivació s'adjunta i forma part integrant de la present resolució i de conformitat amb els arts. 36 i 39 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, de Patrimoni Històric de les Illes Balears.

A l'informe tècnic del 27 d'octubre de 2020 es conclou:

Queda pendent l'esmena de les deficiències assenyalades a l'acord del 16/6/2020 de la Comissió de Patrimoni Històric del CIM a excepció del següent: [...]

5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el pla pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1.Característiques del Pla Especial: es tracta d'un instrument que pretén ordenar el territori urbà i rural i l'ús del sòl de Biniali.

2.Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: l'àmbit d'aplicació d'aquest PE correspon a la zona del conjunt històric i el seu entorn de protecció; no està afectat per cap Àrea de Prevenció de Riscos del PTM, ni està inclòs dins cap Espai Natural Protegit ni cap zona de la XN 2000. Els efectes previsibles del PE de Biniali són positius des del punt de vista ambiental.

Conclusions de l'Informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària el Pla Especial de protecció del bé d'interès cultural de Biniali, Sencelles, atès que no es preveuen efectes negatius sobre el medi ambient, d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, amb les següents condicions:

1.A la Normativa del PE s'ha d'incloure un article amb la següent redacció:

Les parcel·les situades a una distància de fins a 100 m del Torrent de Solleric estan afectades per zona de policia i qualsevol obra a executar ha de ser autoritzada per l'Administració hidràulica, tal i com preveu l'art. 114 del PHIB 2019.

2.Abans de l'aprovació definitiva del PE, s'ha de comptar amb un informe favorable del Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell de Mallorca.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA.

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, 18 de gener de 2021

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias